Column: “Als je van dieren houdt, klim je niet op hun rug”

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 14:00

AlexandraM schreef:
Hij heeft grotendeels gelijk (niet met alles) al hoor je werkhonden dan toch ook te noemen bijvoorbeeld.

Nee, waarom? Dit gaat over paarden

Als je wijst naar een ander probeer je te beletten jezelf onder de loep te nemen

Die man heeft gewoon gelijk, klaar. Tis alleen maar net vanuit welke kant je dit onderwerp wilt zien

Daarbij zijn columnisten zelden op zoek naar 'de waarheid', maar wel naar 'de discussie'

en dat lukt dus

Caatje87

Re: Column: “Als je van dieren houdt, klim je niet op hun rug”

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 14:08

Waarom vind je dan dat hij gelijk heeft? Je vind het dus dwang en zielig dat een paard een uurtje per dag loopt met een mens op zijn rug?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 14:09

Ik zeg toch, het is maar van welke kant je het bekijkt?

DE waarheid bestaat niet

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 14:12

Ik ben bang dat die man meer gelijk heeft dan veel ruiters willen waar hebben...
Als kind dacht ik dat paarden supersterk waren en alles konden hebben...
Naarmate ik ouder word ontdek ik hoe vaak paarden met allerlei gezondheidsproblemen rondlopen... dat een paard helemaal niet zo sterk is als ik vroeger dacht... En als sport/recreatie paard hoeft een paard vaak nog maar een kleine fractie (qua tijdsduur) te werken vergeleken met de paarden van vroeger en toch krijgen veel paarden allerlei problemen... dat geeft te denken.
Laatst bijgewerkt door Zoolgangster op 01-11-13 14:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 14:13

Wij rijden paard omdat WIJ dat willen en dat gaat inderdaad regelmatig ten koste van de gezondheid of welzijn van het paard, maar daar hebben we de DA voor of de osteo, poeders, pillen, bokt, etc

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 14:14

@ Collie2008: De columnist redeneert onjuist plus het feit dat hij alle tig andere manieren waarop mensen dieren voor eigen plezier gebruiken buiten beschouwing laat. Dat hij dat buiten beschouwing laat vind ik nog tot daaraan toe, anders zou je een oneindige column krijgen ben ik bang, maar hij valt maar een klein groepje van de 'dierengebruikers' aan en als hij vindt dat het gebruiken van dieren voor eigen plezier maakt dat iemand niet van zijn/haar dier houdt, dan vind ik dat niet kloppen, mede omdat de 'paardenwereld' maar zo'n klein deel is t.o.v. de hele wereld waarin dieren worden gebruikt en geen eigen keuze hebben.

Hij had het beter over 'dieren gebruiken voor menselijk plezier' kunnen hebben, dan was het een heel ander verhaal geweest. Nu neigt het toch echt heel hard naar hypocrisie en daar houd ik niet zo van.
Laatst bijgewerkt door Tiepfoudt op 01-11-13 14:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 14:16

ddewaard schreef:
En als je echt wilt weten hoe diep de band met je paard is ga eens met hem wandelen in een weiland maak het halster los en kijk eens of ie je dan nog vrijwillig blijft volgen omdat ie zo graag bij je is.......Ik denk het niet......Paarden laten alleen iemand op hun rug toe omdat ze dat met veel pijn en angst is aangeleerd. Nooit om een andere reden.

Alhoewel ik deze column ook als een mooie aanleiding zie om mijn eigen handelen weer eens onder de loep te nemen en het voor een deel met hem eens ben, ga je hier wellicht iets te ver?

Mijn paarden, maar ook voldoende andere paarden die een prettige band hebben met hun baas zijn juist niet bij je weg te slaan :-)
Ze gaan altijd bij me in de buurt staan, raken me aan, en lopen achter me aan... ook al ligt het gras aan hun voeten.
Het inrijden en berijden zou niets met angst, pijn en onderdrukking te maken moeten hebben... en in goede handen gaat dat ook altijd met veel tijd, rust in geduld.

In ongeduldige, dwingende of slechte handen komen pijn en angst wel in het plaatje.... en laten we eerlijk zijn: dat zijn er nogal wat.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 14:18

Misschien moet ddewaard maar eens bij mij komen kijken... Want die van mij volgen idd ook daadwerkelijk vrijwillig... :+
Als ik op weide bezig ben moet ik ze verdorie haast aan de kant duwen omdat ze aandacht komen vragen. :')

Mila11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 14:22

geerke schreef:
En die man ligt weer in een deuk...want daar maakt hij zijn columns voor.Om te provoceren.
En dat lukt hem aardig :+

Precies mijn gedachten, jullie kunnen allemaal zeggen dat dit voor publiciteit is. Maar ja, daar word hij succesvol mee. Even een onderwerp verzinnen, soms wat nutteloze woorden en zinnen, jullie klagen en klaar! Daar is je publiciteit! En wij doen allemaal vrolijk mee omdat we denken dat dit écht ergens goed voor is! :Y)

FemkeUtah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 14:23

Ik schrok eigenlijk van dit stuk, maar vind toch dat deze man deels gelijk heeft.

Weet niet of meer mensen dit hebben maar nu voel ik me echt een ''slecht'' persoon tegenover me paarden, terwijl je het voor je gevoel goed bedoelt/doet? :')

Mila11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 14:23

Collie2008 schreef:
Nee, waarom? Dit gaat over paarden

Als je wijst naar een ander probeer je te beletten jezelf onder de loep te nemen

Die man heeft gewoon gelijk, klaar. Tis alleen maar net vanuit welke kant je dit onderwerp wilt zien

Daarbij zijn columnisten zelden op zoek naar 'de waarheid', maar wel naar 'de discussie'

en dat lukt dus

In jouw ogen ja :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 14:24

neuh, dat gevoel heb ik helemaal niet. Zo lang ze om het hardst brullen zo snel ze me uit de auto zien stappen en niet bij me weg te slaan zijn zo snel ik de weide betreed (zelfs hun voer laten staan) voel ik me niet schuldig.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 14:25

Missie_Maxie schreef:
In jouw ogen ja :+

Meen je dit nou serieus?

Ik zeg niet in mijn ogen, ik zei 'tis maar net hoe je het bekijkt'

Mila11

FemkeUtah schreef:
Ik schrok eigenlijk van dit stuk, maar vind toch dat deze man deels gelijk heeft.

Weet niet of meer mensen dit hebben maar nu voel ik me echt een ''slecht'' persoon tegenover me paarden, terwijl je het voor je gevoel goed bedoelt/doet? :')

Hoeft toch niet? De meeste mensen met een gezond brein, weten wanneer hun paard écht iets niet leuk vind, dan stop je ermee. Zo zit dat toch? Omdat ik toevallig van paarden houd, stop ik echt niet met rijden hoor :')

Ninx

Ayasha schreef:
Misschien moet ddewaard maar eens bij mij komen kijken... Want die van mij volgen idd ook daadwerkelijk vrijwillig... :+
Als ik op weide bezig ben moet ik ze verdorie haast aan de kant duwen omdat ze aandacht komen vragen. :')

Dat is hier ook zo... :D

Maar ik zie het wel eens anders.... paarden die niet willen komen, paarden die humeurig worden, paarden die gewoon de balen hebben van dat prestatiegerichte ding met al dat ongeduld en die nukken die maar zitten te ploeteren op die rug...
Sommige mensen zouden eerst een een potje moeten mediteren voordat ze naar hun paard gaan ;-)

Veel pensionstallen zijn natuurlijk ook een bonte verzameling vrouwen met hun nukken, praatjes over derden en negatieve energie... mensen gaan op zo'n plek vaak al met een hoop ergernis en ballast op zo'n paard zitten.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 14:26

Missie_Maxie schreef:
FemkeUtah schreef:

Hoeft toch niet? De meeste mensen met een gezond brein, weten wanneer hun paard écht iets niet leuk vind, dan stop je ermee. Zo zit dat toch? Omdat ik toevallig van paarden houd, stop ik echt niet met rijden hoor :')

Nou, bokt.nl gilt van de verhalen met 'paard wil niet werken', 'paard probeert me uit', 'probeert onder werk uit te komen' ....Ik denk dat veel eerder, paard snapt je niet (= frustratie), paard heeft pijn, etc...

We dichten inderdaad bizar veel menselijke emoties en beredeneringen toe aan een paard

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 14:27

Ik begrijp ook niet waarom die mensen bezig blijven zoals ze doen... Dat is toch niet leuk?
Ik vind het heerlijk dat die van mij oprecht blij lijken te zijn als ze me zien.. Als ze dat niet zouden zijn, zou ik niet meer rijden denk ik... Vind het "knuffelen en tutten gedeelte" een belangrijk onderdeel van de hobby..

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 14:29

Missie_Maxie schreef:
FemkeUtah schreef:

Mensen zijn niet zoveel bezig met reflectie, nemen hun eigen handelen niet zo vaak onder de loep... vooral als dat betekent dat je misschien iets verkeerd doet, en ergens aan moet werken.
Het is wel goed dat zoiets je even door elkaar schudt.... ik voelde na het lezen een soort 'lastenverlichting'; ik HOEF niet te rijden.... ik geniet namelijk van alles wat ik met mijn paarden doe. Maar voel toch soms een rare druk ze maar zoveel mogelijk onder het zadel te hebben.... voelt toch een beetje als iets wat men verwacht.
Gek eigenlijk..... want ik sta in the middle of nowhere met alleen maar fijne mensen, het zal hun aan hun r**t roesten of ik er nu wel of niet op zit...

Mila11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 14:29

Dat is ook waar, daar sta ik 100% achter. Een paard wil niet mee werken=een paard begrijpt je niet.
Maar daarvoor ga ik niet stoppen met paardrijden. Maar ik zou ook niet vrolijk doordrammen tegen een paard in.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 14:40

Ayasha schreef:

Herkenbaar :+
Dus dat is denk ik niet echt een graadmeter :)

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 14:49

Misschien een beetje kort door de bocht, maar eigenlijk heeft hij gewoon gelijk!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 14:59

MyHu schreef:
"Paarden zijn niet gebouwd om op te rijden."

Ik snap dus echt niet hoe hij erbij komt...

Dat is 1 van de dingen die absoluut waar zijn... een paard is absoluut niet gebouwd om op te rijden.
Het kost ook een hoop zorg, tijd en training om ze daar sterk genoeg voor te maken.
En als ruiter om zelf ook fit te zijn en niet te zwaar.

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 15:02

Ja dat klopt zeer zeker.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 15:10

Nee een paard is heel goed in trekken, niet om te dragen.
Daar heeft die columnist gewoon gelijk.
En jij als ruiter hoort dat eigenlijk toch wel te weten ;)

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 15:17

MyHu schreef:
Dan zijn ze toch sterk genoeg? Dan is het toch goed? Nee, op een enter moet je niet gaan rijden, maar een paard doet goed getraind en beleerd is?

Dat ze het kunnen, wil niet zeggen dat ze ervoor gebouwd zijn? Of denk jij dat paarden ontstaan zijn zodat wij mensen erop kunnen rijden? Op een enter kan je ook al rijden hoor, het is alleen niet goed voor ze. En er ontstaan ontzettend veel blessures door het rijden hoor.