Rollkur-ophef op Deense kampioenschappen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 11:50

janderegelaa schreef:
Nou ik weet niet maar als ik jou zo op die pony bitloos de hei over zie gaan op de foto dan denk ik dat jij toch een iets minder intensieve vorm van rijden beoefent dan de professionele ruiter...

Doe ik ook, dat erken ik meteen :j . Maar ik ben wel degelijk heel serieus bezig met recht richten en dressuurmatige oefeningen (er staan sowieso geen recente foto's in mijn profiel overigens). En daarnaast doen we ook relaxt. En dus? Ik ben gewoon niet voor topsport qua paarden. Mijn mening. Om allerlei redenen die ik niet weeeeeeeer ga herhalen, if you don't mind.

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 11:50

Heleennn schreef:
Fry schreef:
Even over dat bitloos is niet professioneel...
Ik wil niet veel zeggen maar als je een topruiter op een paard zet zonder bit kan het zijn dat ze het niet voor elkaar krijgen om het paard goed te laten lopen. Met bit is het veel makkelijker, kan je je paard meer pijn doen lekker even trekken aan die mond.

HA HA HA. Je weet toch dat er bitloze optomingen zijn waarmee je het neusbeen van je paard kan breken? :')

Ja, maar daar heb ik het niet over. Ik zeg niet dat je een paard niet pijn doet met bitloos.
En ik heb het over een ander bitloos hoofdstel :+

Heleennn

Re: Rollkur-ophef op Deense kampioenschappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 11:52

Ja dat kan ik natuurlijk echt opmaken uit je post... Je bent wel vlug om te zeggen dat een bit pijn kan doet, maar dat bitloos ook pijn kan doet stop je in de doofpot?

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 11:52

listiglistje schreef:
Bitloos is voor de topruiters niet moeilijk hoor :D

[ Video ]

Netjes ;)
Ik zeg ook niet dat ALLE topruiters automatisch niet bitloos kunnen.
Ik vind het knap hoor dat ze dat kan.
Laatst bijgewerkt door Fry op 23-07-13 11:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 11:53

Heleennn schreef:
Ja dat kan ik natuurlijk echt opmaken uit je post... Je bent wel vlug om te zeggen dat een bit pijn kan doet, maar dat bitloos ook pijn kan doet stop je in de doofpot?

Nee...?
Ik heb het over dat je dan even lekker kan trekken aam het bit.
Maar als jij met een halstertje rijd doe je je paard minder pijn...
Ik beken toch ook gewoon dat je met bitloos pijn kan doen.

Wow hele discussie meteen. :+

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 11:55

Twiggy2008 schreef:
janderegelaa schreef:
Nou ik weet niet maar als ik jou zo op die pony bitloos de hei over zie gaan op de foto dan denk ik dat jij toch een iets minder intensieve vorm van rijden beoefent dan de professionele ruiter...

Doe ik ook, dat erken ik meteen :j . Maar ik ben wel degelijk heel serieus bezig met recht richten en dressuurmatige oefeningen (er staan sowieso geen recente foto's in mijn profiel overigens). En daarnaast doen we ook relaxt. En dus? Ik ben gewoon niet voor topsport qua paarden. Mijn mening. Om allerlei redenen die ik niet weeeeeeeer ga herhalen, if you don't mind.

Ik kan de redenen wel voor je benoemen:

* competitiedrang en commerciële belangen maken vaak niet erg fraaie eigenschappen in mensen los, het dier betaald daarvoor de rekening. Dit kun je ieder weekend overal in het land met eigen ogen zien.

* topsport met dieren vind ik ethisch lastig te verantwoorden: een dier kan niet kiezen om zijn grenzen telkens zo ver weg te verleggen dat het op de lange termijn stress en kwetsuren kan opleveren. Wie zijn wij om dat af te dwingen? Is dat verantwoord...? Vraag ik mezelf nog steeds af, ik heb antwoord ook niet helemaal duidelijk voor mezelf.
Ik vind de huidige dressuur veelal niet fraai om te zien, er zijn echter positieve uitzonderingen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 11:56

unihorses schreef:
Heleennn schreef:
Een paard kan perfect ontspannen mét bit, en een bit staat niet gelijk aan in de kreukels lopen.

tuurlijk wel... (dat ie onstpannen kan lopen :P )maar er wordt gewezen naar een foto over de hei... met een leuk bosritje hoeft het toch allemaal niet nagefelijk...

Volgens bepaalde blaters hier wel, maar ach.... what's new? Ben wel wat gewend op bokt inmiddels. :D
Kijken ze op je profiel en zien ze wat oude foto's, bladiebla. Misschien moeten ze ook eens lezen, want volgens mij staat er ook op dat ik wel degelijk dressuurmatige oefeningen en lessen doe. Sorry dat ik daar geen foto's van heb, want dan ben ik heel, heel druk bezig met mijn focus en mijn paard en niet met foto's om op bokt te laten zien wat we al kunnen. Vind ik namelijk niet zo belangrijk. :o

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 11:58

listiglistje schreef:
Welke uitspraak? Alles wat ik hier neerzet sta ik achter en is mijn eigen mening/ervaring :)

Ik vind gewoon dat er vaak ten onrechte met modder gegooid wordt richting de topruiters, alles is fout en slecht daar....

Maar ja hoge bomen vangen veel wind...

Ten onrechte is nooit mooi. Maar in dit topic gaat het dan ook (of zou het moeten gaan) over de foto's die in de beginpost gepost zijn.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 11:59

Ninx, wij zijn het altijd aardig eens. :j
Bedankt!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 12:06

Gini schreef:
listiglistje schreef:
Welke uitspraak? Alles wat ik hier neerzet sta ik achter en is mijn eigen mening/ervaring :)

Ik vind gewoon dat er vaak ten onrechte met modder gegooid wordt richting de topruiters, alles is fout en slecht daar....

Maar ja hoge bomen vangen veel wind...

Ten onrechte is nooit mooi. Maar in dit topic gaat het dan ook (of zou het moeten gaan) over de foto's die in de beginpost gepost zijn.

Ten onrecht zou idd niet fraai zijn.
Maar het gaat inderdaad om de beginfoto's.

Tot slot: de echte top is marginaal... dat zijn zo weinig mensen/ paarden.
Het gaat feitelijk om ALLES dat daaronder zit.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 12:07

Dat is inherent aan elkaar. Als mensen (soms zonder kennis, zie een aantal posts) iets gaan bekritiseren en zich verschuilen achter "flauwekul dat je niks mag zeggen als je niet op dat niveau rijdt", krijg je een kromme discussie. Net of je Michael Schumachter moet vertellen hoe hij op het circuit een bepaalde bocht moet nemen met zijn raceauto, alleen omdat je zelf in je Fiat Panda wel eens op de snelweg rijdt.
Excessen zijn niet goed, zeker niet. En het is prima om daar tegen op te treden. Alleen vind ik dat je dat op basis van kennis moet doen en die kennis dan ook op een onbevooroordeelde manier moet vergaren. Ik heb niet de kennis of kunde om te kunnen zeggen dat Anky of een ander de paarden traint op een manier die later schade oplevert. Het zal zeker niet altijd even prettig zijn voor de paarden, dan denk ik ook zeker wel. Maar dat denk ik ook van paarden van de gemiddelde Bokker of van paarden op een manege.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 12:11

Chevax, ik denk ook dat veel paarden in NL het niet altijd even prettig hebben. Helaas is het en en en niet of of in de paardenwereld. Maar we hebben het nu over de foto's die getoond zijn (en je ziet het op de gemiddelde (top)sportwedstrijden helaas ook). Van een bepaalde groep mag je er niets van zeggen en hun argumentatie waarom niet, vind ik persoonlijk vrij slap. Trek me daar dan ook weinig van aan :o ... Ik vind dat we altijd kritisch moeten blijven en het welzijn van de dieren voorop moeten stellen. Altijd en elke keer. Er is gewoon geen excuus voor, zo zie ik het.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 12:16

Dat ben ik helemaal met je eens Twiggy2008, dat het welzijn van dieren altijd voorop moet staan. Ik ben het met je eens dat een aantal foto's er niet prettig uit ziet, maar vervolgens komt er een hele discussie op gang met allerlei aannames over paarden die worden ingewisseld, paarden die in één dag een oefening moeten leren, etc. Het is niet zo omdat we allemaal paardrijden dit een grote gemene deler is en iedereen hetzelfde niveau óf hetzelfde gevoel voor paarden/rijden heeft. Ik kan me echt niet voorstellen dat bijv Anky niet het welzijn van haar paarden voorop heeft staan. Maar haar insteek is anders: wie zijn wij om te zeggen of onze manier of die van een ander goed is.
Bovendien heb ik altijd moeite met mensen (en dat bedoel ik niet naar jou) die wel een mening hebben als het anoniem op een forum is, maar die nooit tegen de persoon zelf durven uitspreken. Op bijv. HorseEvent is er altijd de mogelijkheid om topsporters (kritische) vragen te stellen. Alleen hoor je dan nooit iemand.

Samenvattend ;-): aantal foto's is niet goed, excessen zijn er helaas overal, maar discussie moet inderdaad over foto's gaan en niet met holle frasen en aannames worden gevuld.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 12:20

chevax schreef:
Net of je Michael Schumachter moet vertellen hoe hij op het circuit een bepaalde bocht moet nemen met zijn raceauto, alleen omdat je zelf in je Fiat Panda wel eens op de snelweg rijdt.

Dan spreek je over leken versus topsporters. In dit geval gaat het over beoefenaars van één en dezelfde sport alleen op een ander niveau.
Maar goed, als dit de tendens is die aangenomen moet worden. Dan zal ik vanaf nu op alles ja en amen zeggen, want het zijn topsporters en wat die doen is aaaaaltijd goed. Of nou ja, niet altijd, maar het zorgt voor leuke sportprestaties en daarom is het aaaaaltijd goed.

Heel flauw de laatste zin, ik weet het, maar dat is de emotie die bij mij opkomt wanneer dat argument aangebracht wordt. :o "Je mag er niks van zeggen want jij rijdt niet op dat niveau". Topsporters hebben juist even een klankbord nodig van mensen die er wat vanaf staan, omdat zij zich soms verliezen in hun sport. In andere sporten is dat nog niet zo erg omdat het enkel de mens zelf dan schaadt (doping, hartaanvallen,...). Maar hier zijn we bezig over een sport waarin wij een dier gebruiken en ja, dan vind ik dat er best wel in de nek van de topsporters gehijgd mag worden. Het is geen tennisracket dat je zomaar even mag kapot slaan.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 12:26

Ik denk dat een topsporter toch echt geen feedback nodig heeft van een amateur. Maar goed, succes ;-), ik vind het te warm om nu verder te discusseren.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 12:41

Geen feedback; een rem, een objectief of zo je wil ander beeld van "het publiek".

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 12:46

chevax schreef:
Ik denk dat een topsporter toch echt geen feedback nodig heeft van een amateur. Maar goed, succes ;-), ik vind het te warm om nu verder te discusseren.

Veel te warm %)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 12:48

Fry schreef:
Even over dat bitloos is niet professioneel...
Ik wil niet veel zeggen maar als je een topruiter op een paard zet zonder bit kan het zijn dat ze het niet voor elkaar krijgen om het paard goed te laten lopen. Met bit is het veel makkelijker, kan je je paard meer pijn doen lekker even trekken aan die mond.

Even los van de inhoud van je bericht :
het gaat helemaal niet om het bitloze maar om het verschil in training.
Mijn hengst was gisterenavond toen ik er om 22 uur opstapte nogal frisjes, heb ik (met bit :P ) lekker een beetje freewheelend mee rondgegaloppeerd.
Is nog niet bij benadering te vergelijken met mijn normale dressuurtraining.
En aangezien ik met dat dier pas op L/M niveau bezig ben, is mijn dressuurtraining nog niet bij benadering te vergelijken met de training die een subtopruiter doet met zijn paarden.
DAT is wat er bedoelt wordt.
De conditie, reactie op de hulpen, souplesse, balans, draagkracht, het hele management rondom paard en ruiter, dat is gewoon finaal anders voor een boscrosser, een B-ruiter, een ZZL-ruiter of een internationale GP-ruiter. Dus ja, los van bit of geen bit, onprofessioneel :j Als wij als hobbyisten denken dat we een paard soepel en aan de hulpen hebben zal een GP-ruiter het vermoedelijk nog steeds een stugge ongecontroleerde bok vinden.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 12:52

chevax schreef:

Maar waarom zouden ze dan wel openstaan voor kritische vragen op bv Horse Event (ik ben er trouwens nog nooit geweest en zal er ook nooit heen gaan. Niet mijn ding en ik besteed mijn tijd op zo'n dag liever aan mijn eigen paard, eerlijk gezegd. Heb het al druk zat in mijn leventje.)

Verder snap ik je post helemaal, hoor. :)

Gini, ik sluit me aan bij jouw post, helemaal mee eens.
En nu ga ik lekker nog even naar het strand, want hier trek ik het niet meer, pffff......

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 13:34

Nog even over dat bitloos zo moeilijk is. Ik rijd ook gewoon een prix St. George proef door zonder bit hoor.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 14:26

CleovG schreef:
Nog even over dat bitloos zo moeilijk is. Ik rijd ook gewoon een prix St. George proef door zonder bit hoor.

Als dat zo is, moeten we ons dan niet afvragen waarom er zo idioot veel ijzer in een mond moet. Meer ijzer dan überhaupt in past?
Kan het dan niet op een eenvoudig trensje, of bitloos zo u wilt?

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 14:40

Ninx schreef:
CleovG schreef:

Als dat zo is, moeten we ons dan niet afvragen waarom er zo idioot veel ijzer in een mond moet. Meer ijzer dan überhaupt in past?

Van mij mag stang en trens best afgeschaft worden. Maar het is nog veel gekker, bij de junioren en young riders (dus leeftijd 14 t/m 21) is het verplicht om met stang en trens te rijden...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 14:44

CleovG schreef:
Van mij mag stang en trens best afgeschaft worden. Maar het is nog veel gekker, bij de junioren en young riders (dus leeftijd 14 t/m 21) is het verplicht om met stang en trens te rijden...

Dat weet ik...
Een aantal jaren geleden begreep ik dat dit ter discussie gesteld werd binnen het KNHS, maar er is nog steeds niet veranderd... waarom in godsnaam?

Ik vind het kwalijk.... en tegelijk heel mooi dat jij er hetzelfde over denkt!

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 14:52

Ninx schreef:
CleovG schreef:

Dat weet ik...
Een aantal jaren geleden begreep ik dat dit ter discussie gesteld werd binnen het KNHS, maar er is nog steeds niet veranderd... waarom in godsnaam?

Ik vind het kwalijk.... en tegelijk heel mooi dat jij er hetzelfde over denkt!

Ik snap het ook echt niet. Zeker niet bij die leeftijd. Het zijn nou eenmaal pubers die graag willen presteren, die denken niet altijd na over hun acties en komen wel eens te grof in. Waarom dan een stang en trens verplichten, je zou toch denken om dit eerder te verbieden, zeker bij de junioren die net van de pony's afkomen.

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 16:40

Ninx schreef:
CleovG schreef:

:j