Opgehangen dood paard moet kunst voorstellen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Manon_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 18:04

Mensen kunnen btw zelf aangeven of hun lichaam voor de wetenschap gebruikt mag worden of dat lichaam bij body arts wordt getoond. Er was een vrouw en die zei "het lijkt me geweldig als mijn lichaam hier hangt als ik dood ben, het is zo educatief en dan hebben mensen er ook nog wat aan als ik dood ben".

En zo zie ik het ook. Mens en dier maken niks meer mee als zij dood zijn. Waarom dan niet er iets "van maken". Als er toestemming gegeven is om het lichaam ergens voor te gebruiken zie ik niet in waarom het respectloos zou zijn? De eigenaar maakt zelf uit wat er met hun dier gebruikt. Ze kunnen niet allemaal netjes begraven worden daar zijn gewoon teveel dieren voor op de wereld...

onbarefeet

Re: Opgehangen dood paard moet kunst voorstellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 18:22

Sommige spirituele mensen denken wel dat mens en dier nog dingen meemaken als ze dood zijn.
(ik hoor hier deels wel, deels niet bij)
Vandaar de reacties zoals:
paardonterend, afschuwelijk, walgelijk.
Snappie? :)
Ik dacht vroeger altijd dat Body Arts geen echte mensen en dieren waren,
maar net zoiets als bij Madame Tusseau, van was.
Hoe naïef... :D :o

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 18:23

Neem aan dat de meesten hier in het topic daar niet in geloven, anders zouden ze hun paard wss ook niet laten ophalen door de Rendac wat volgens mij nog steeds het gros van de mensen doet :+

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 18:25

Ja, weet ik, maar een deel gelooft dit waarschijnlijk wel.
De rest die zulke reacties heeft van: Afschuwelijk, Goor, enz
is gewoon Penny denk ik :D :P

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 18:27

xSlvna schreef:
XEefjuhX schreef:
Keb net opgezocht wat Rendac is. (ik wist het niet :o? )
Blegh, als je het leest...
Net alsof het grootvuil wordt opgehaald ofzo...

Wat moet je dan doen, een stoet richting begraafplaats organiseren? :')

Zou wel leuk zijn, al denk ik dat het voor het paard niet heel veel uitmaakt.
Maar als je toch met respecht afscheid wilt neme, denk ik in een urn doen
of begraven. (dierenbegraafplaats heeft ook paarden?)

Manon_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 18:40

Dood blijft nou eenmaal jaa... moeilijk en k,ut.. Je kan een dier rustig en met respect laten inslapen. Dat maakt het dier nog mee. Dat dat iig nog waardig gaat. Als het dier dood is, is het klaar. Maakt voor het dier niet uit of hij door een machine wordt opgepakt en in een container wordt gedumpt of dat het rustig op een pluche kussen wordt gebracht naar een begraafplaats om het zo even overdreven te zeggen... Als je het vervelend vind om te zien hoe wild je dier wordt opgetild door rendac bijvoorbeeld moet je gewoon niet kijken. Ook mijn minipaardje werd door Rendac opgehaald, ik zorgde gewoon dat ik niet aanwezig was bij stal als de vrachtwagen kwam om haar op te halen. Hoefde het ook niet te zien hoe zij werd opgetild etc.

Kortom: zorg beter dat een dier waardig en met respect overlijd dan dit te doen na zn dood. Daar heeft het dier iig nog wat aan. Ik snap die reacties van respectloos en afschuwelijk gewoon niet. Dood hoort ook bij het leven en idd andere dieren mogen wel opgezet worden maar bij paarden is het gelijk cru? Dat snap ik niet helemaal....

Hetzelfde als in een ander topic... Paarden horen niet thuis bij een koeienslachthuis omdat de omgeving cru is en niet gepast is om de paarden daar te brengen maar voor koeien is het wel goed en niet zielig? Koeien voelen ook pijn net als paarden waarom is het dan ook niet erg voor hun? Maargoed dat is weer een ander discussiepunt..

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 18:45

XEefjuhX schreef:
xSlvna schreef:
Wat moet je dan doen, een stoet richting begraafplaats organiseren? :')

Zou wel leuk zijn, al denk ik dat het voor het paard niet heel veel uitmaakt.
Maar als je toch met respecht afscheid wilt neme, denk ik in een urn doen
of begraven. (dierenbegraafplaats heeft ook paarden?)

Heeft iedereen daar het geld voor, jammer genoeg niet. Ik besteed verder mijn geld liever aan een leven paard dan een dood paard als bedrijf.
Rendac gaat verder niet alleen over paarden maar ook aangereden dieren (die van niemand zijn) etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 18:47

Manon_S, je hebt helemaal gelijk! Je legt precies uit wat ik bedoel. Wat maakt het uit wat er met het lichaam gebeurd na de dood. Dat sommige mensen geloven dat je na de dood nog iets voelt o.i.d., oke ieder z'n geloof.
Maar dan moet je ook niet zeggen dat dit respectloos is en je paard wel op laten halen door rendac. Want dat is net zo respectloos! En nu is het misschien nog mooier ook, je kunt het paard nog zien, bij de rendac word hij gewoon vernietigd.

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 19:28

rosaprinces schreef:
gadverdamme mensen van tegenwoordig.....
(haha ben zelf ook vega)
Ach, in het Colosseum zijn, naar schatting, zo'n 5000 dieren gestorven in dier-dier gevechten of dier-mens gevechten. Dus of "mensen van tegenwoordig" zoveel erger zijn dan vroeger...

Nutter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 09:52

guusje1998 schreef:
Nou, ik vind dit maar raar. Kunst hea, dus dan kun je ook gewoon een dode kat aan een draadje hangen, is dat ook kunst?? Het lijkt er ook niet echt of er bij nagedacht is.....

Tuurlijk is dat kunst...

Kat speelt met bolletje wol.
Ontspanning.
Nu speelt bolletje wol met de kat.

De ultieme ontspanning: de dood.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 09:59

Nutter

Sommigen vinden het kunst, anderen vinden het een zieke gedachte ;)

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 11:56

Nutter schreef:
guusje1998 schreef:
Nou, ik vind dit maar raar. Kunst hea, dus dan kun je ook gewoon een dode kat aan een draadje hangen, is dat ook kunst?? Het lijkt er ook niet echt of er bij nagedacht is.....

Tuurlijk is dat kunst...

Ontspanning.

Nu alweer een nieuw idee voor een kunstwerk!
Dankjewel beide! :D

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 15:39

Leffroi schreef:
Nessah schreef:
Ik ben toen naar de tentoonstelling geweest van Body heette het geloof ik.. Mensen lichamen opgezet. ook enkele dieren waren er te zien ( en ja, ook een paard).

Waarom? Omdat ik het boeiend vond, hoe alle spieren er nou werkelijk uitzien van binnen etc.

Ik snap die hele ophef niet.. Dier is er niet speciaal voor geslacht.
Waarom dan geen ophef voor je stukje biefstuk? Dat is toch ook dood dier? En zelfs speciaal er voor geslacht.. Of komt dat omdat het niet herkenbaar is en dit wel? Beeeetje hypocriet als je het aan mij vraagt.

Ik kan dit niet persé kunst noemen, maar ik zou me er ook niet druk om kunnen maken.

Hypocriet? Rare vergelijking. Vlees wordt doorgaans niet als kunstwerk gezien, maar als levensbehoefte.

Ik vind het niet zo'n rare vergelijking, wel lekker vlees eten maar niet geconfronteerd willen worden met het dode beest in kwestie. Of was het niet erg geweest als er een dode koe hing? Ik vind het zelf niet mooi, maar het verschrikkelijk vinden omdat ik niet op mijn random dag ineens een dood beest wil zien hangen?

Even voor de duidelijkheid, ik ben geen vega maar ik realiseer me wel dat mijn biefstukje van zo'n schattige koe/paard komt. Naar dode beesten kijken vind ik ook niet fijn, ze dood maken helemaal niet, wat dat betreft ben ik ook lekker hypocriet om hun vlees wél naar binnen te werken. Daarom vind ik het ook niet erg om geconfronteerd te worden met zoiets. Goed hij hangt er een beetje nutteloos maar het is gewoon een netjes opgezet dier eigenlijk. In een museum staan ze ook vrij nutteloos maar dan heeft niemand het erover.

Nutter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 18:24

XEefjuhX schreef:
Nutter schreef:

Tuurlijk is dat kunst...

Ontspanning.

Nu alweer een nieuw idee voor een kunstwerk!
Dankjewel beide! :D

Ik hoopte al dat je deze op zou graven.

Bedankt Eefjuh!

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 19:27

Citaat:
Hypocriet? Rare vergelijking. Vlees wordt doorgaans niet als kunstwerk gezien, maar als levensbehoefte.

Ik vind het niet zo'n rare vergelijking, wel lekker vlees eten maar niet geconfronteerd willen worden met het dode beest in kwestie. Of was het niet erg geweest als er een dode koe hing? Ik vind het zelf niet mooi, maar het verschrikkelijk vinden omdat ik niet op mijn random dag ineens een dood beest wil zien hangen?

Even voor de duidelijkheid, ik ben geen vega maar ik realiseer me wel dat mijn biefstukje van zo'n schattige koe/paard komt. Naar dode beesten kijken vind ik ook niet fijn, ze dood maken helemaal niet, wat dat betreft ben ik ook lekker hypocriet om hun vlees wél naar binnen te werken. Daarom vind ik het ook niet erg om geconfronteerd te worden met zoiets. Goed hij hangt er een beetje nutteloos maar het is gewoon een netjes opgezet dier eigenlijk. In een museum staan ze ook vrij nutteloos maar dan heeft niemand het erover.[/quote]

Als er een dode koe hing, had ik het net zo goed geen kunst gevonden. Wat is er nu kunst, als een dood beest, 'zomaar', op een wel zeer merkwaardige manier, in een etalage hangt? Gewoon, een random dier ophangen, nou hiephiephoera.

Ben geen vega en als er een koe wordt afgemaakt op het bedrijf waar ik stage loop (of de trailer opgaat, of de rendac), tja jammer dan. Natuurlijk is het sneu en zo'n boer kan er best om janken, zeker als het 1 van de betere koeien is. Maar dat ik nu het idee heb, goh, laat ik het ophangen en het kunst noemen.. Nee, dat gaat mij te ver. Doe er dan iig nog wat mee, zoals de anatomie oid laten zien.. Maar iedereen kan een koe van dichtbij zien. Doe mij dan wel een levend exemplaar..

Vinien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 10:11

Ik vraag me dan gelijk af.. Zou het paard gezond geweest zijn en "voor de kunst" ingeslapen zijn?
Of zou deze "kunstenaar" een ouder en/of ongezond paard hebben gebruikt.

Hoe dan ook; Een dood dier hang je niet op voor het publiek. Dit is respectloos.. Zo kunnen we alles wel verpakken in het bijna alles omvattende woord 'kunst'..

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 10:13

En opeten dan, is dat niet respectloos :? dood is dood.

Dier zal wss gewoon geslacht zijn, niet speciaal voor de kunst. De kunstenaren die ik 'ken' gebruiken gewoon slachtdieren (met toestemming van de eigenaar ;) )

Nutter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 12:31

Opeten heeft nog nut.

Met een dode ga je met respect om.

Je ziet de knuffel-coefficient hier duidelijk: als het ratten of vleermuizen waren waren de reacties heul anders.
Maar velen hier zien paarden bijna als de gelijke van de mens.

Zelfs bij honden / katten waren de reacties heftig geworden.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 12:53

Nut? De meeste mensen hebben vlees niet eens echt nodig hoor, dus het is maar wat je nuttig noemt (ja, vega hier ;) )

Ik zie het probleem echt niet. Of je nou een paard, hond, rat of wat dan ook ophangt. Ik werk zelf ook graag met dode dieren en ik vind het absoluut niet respectloos. :) Juist niet!

Dat "paarden zijn beter" slaat imo sowieso nergens op, hypocriet gedrag is dat. Wel koeien eten maar geen paarden...?

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 15:11

Go vega! _/-\o_ +:)+

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 16:37

Nutter schreef:
Opeten heeft nog nut.

Met een dode ga je met respect om.

Je ziet de knuffel-coefficient hier duidelijk: als het ratten of vleermuizen waren waren de reacties heul anders.
Maar velen hier zien paarden bijna als de gelijke van de mens.

Zelfs bij honden / katten waren de reacties heftig geworden.

Het gaat mij meer op de manier waarop zo'n beest wordt opgehangen. Dit lijkt mij gewoon een zielig hoopje dood, dat gewoon even snel 2 banden omgehangen heeft gekregen en bam, kunst.

En of we nou wel of geen vlees 'nodig' hebben is een andere discussie, dus ga die hier alsjeblieft niet voeren. Of je nu vegetarisch bent of niet is hier totaal niet van toepassing...

oh_oh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 17:52

Ik begrijp de emotionele reacties wel. Zo reageerde ik ook op de katten die als handtas werden gebruikt dit was ook kunst. Maar die werden speciaal voor de kunst gedood, dat vond ik not done. Ik denk dat deze paarden niet speciaal voor de kunst zijn gedood, maar afgemaakt moesten worden door andere redenen. In dat geval heb ik er geen moeite mee dat dieren of mensen gebruikt worden voor kunst. . Misschien is de eigenaar benaderd door belanghebbenden. kop aan de muur of een koeienhuid over de bank wordt overigens wel geaccepteerd en veelal mooi gevonden.

fatixgoldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 19:28

ik zag het laatst nog op facebook , veel te erg gewoon. |(
ik denk niet dat de persoon die dit paard als kunst heeft opgehangen , later niet wil dat hij/zij ook opgehangen word voor de 'kunst'. :))
zo'n dier die zoveel voor je heeft gedaan... ophangen als kunst? :list:
kan je toch gewoon niet maken , tegenover het dier dan he?
mja ik kan er toch immers niks aan doen.... :n

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 23:01

Ik vond het vooral knap hoe ze dat paard zo opgehangen kregen

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 08:43

Hoezo? zo doen ze dat in het slachthuis ook, maar dan aan de benen.
Dan is dit nog makkelijk...