Manege boos om 'levensgevaarlijke' luchtmachtoefeningen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sprintje

Re: Manege boos om 'levensgevaarlijke' luchtmachtoefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 16:52

Het gaat toch ook niet om overleven? Dat bedoel ik met het in extreme trekken. Als mensen behoefte hebben aan betere informatie dan kan daar toch over gepraat en over nagedacht worden?

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 17:36

stef schreef:
Ik schrik me ook het apenzuur als de ramen hier in de sponningen staan te trillen omdat er weereens een straaljager door de geluidsbarrière moest...
Ach, overleef ik ook wel weer...

Echt waar? Ik niet, heb tot voor 9 jaar geleden in Enschede gewoond. Precies onder de aanvliegroute van Luchtmachtbasis Twente. Al dan niet laag overvliegende F16's die door de luchtbarriere gingen waren de normaalste zaak van de wereld.
Dermate normaal dat ik bij de ontploffingsknallen van de vuurwerkramp eerst dacht dat er weer F16's door de luchtbarriere gingen.

Ik werk nu in Emmen en zo af en toe komen daar ook straaljagers over. Collega's kijken ervan op, ik niet :')

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 18:06

Flettie: in geval van een trauma ligt het natuurlijk heel anders, maar: hoe vervelend het misschien ook is, je leeft wel nog steeds. Dus ja, ook jij overleefd dergelijke knallen...

Sprintje: extra informatie.... Zouden ze precies kunnen zeggen: beste inwoners van werkendam: woensdag middag in kwart voor twaalf vliegen we door de geluidsbarrière ? Geen idee. Van mij hoeft het iig niet. Ik weet dat ik in een oefen gebied zit, en dat accepteer ik.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 18:13

Ze vliegen IND laag

Ik heb zoiets keer met een gewone hilicopter gehad. Die vloog ook laag en bleef ook beetje boven me hangen. Gelukkig gaf me paard er niks om. Maar net zo goed had ik er af kunnen vallen.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 18:13

Er is wel ergens een site die de militaire vliegbewegingen aangeeft.

Maar bij mij kwamen ze met zijn tweetjes over.
Maar ja, Tinkers en Quarters raken niet zo gauw in paniek.
En de twee KWPNérs hebben zich al aangepast.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 18:53

stef schreef:
Flettie: in geval van een trauma ligt het natuurlijk heel anders, maar: hoe vervelend het misschien ook is, je leeft wel nog steeds. Dus ja, ook jij overleefd dergelijke knallen...

Sprintje: extra informatie.... Zouden ze precies kunnen zeggen: beste inwoners van werkendam: woensdag middag in kwart voor twaalf vliegen we door de geluidsbarrière ? Geen idee. Van mij hoeft het iig niet. Ik weet dat ik in een oefen gebied zit, en dat accepteer ik.

Ik doelde meer op je opmerking dat jij je nog steeds een hoedje schrikt ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 19:27

Tat_jana schreef:
anneliesdj schreef:
True.
Traumaheli vind ik geen vergelijking omdat dat een kwestie van leven of dood is, sneu als mijn paard dan in de sloot springt en zijn been breekt maar op dat moment vind ik de buurman wel belangrijker ;)

Caira; volgens mij vliegen ze op het filmpje een stuk lager dan op jouw foto.

Dus jij hebt werkelijk liever als de oorlog uitbreekt dat de helis en vliegtuigen niet geoefend hebben zodat jou paard rustig bleef ( en je buurman niet gewond raakte ) maar houdt er geen rekening mee dat jou buurman dan strax staat te knokken voor ons land ?

En daarbij een heli is een heli of dat nou trauma politie of defensie is.. Ik vindt ze allemaal belangrijk en misschien defensie wel even meer een trauma gaat vaak om 1 dooie defensie rekening duinden dooien of wel slachtpartij...

En waarom praten we met ze alle over rekening houden ? Waarom houden wij geen rekening met defensie.. Waarom houden wij er geen rekening mee dat deze mensen zich inzetten voor ons land.. Zich rot oefenen om ons land te kunnen redden in geval van nood... Nee wij vinden een beginner of zorgmedewerker vele malen belangrijker.. Maar geloof me met ongeoefend defensie personeel gaan die toch wel dood of het nou vroeg of laat gebeurd..

En dan vraag ik me ook nog af waarom je het idee hebt dat een koe jou niet vreselijk verwonden kan.. Weet niet of je welleens koeien in paniek gehad hebt.. Die beuken gewoon dwars door je hekje heen hoor ;)

Je moet echt wat beter gaan lezen want dit is wel heel selectief, je hebt er duidelijk niets van begrepen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 20:17

Sprintje schreef:
Er is hier volgens mij niemand die zegt dat defensie niet zou mogen oefenen. Maar er wordt wel gevraagd om goede communicatie en een risico assessment van de oefeningen. Daar moet je toch gewoon op een normale toon over kunnen praten. Ik zou ook niet blij zijn met zo'n helicopter in de achtertuin of daar nu paarden staan of niet. Puur omdat ik mezelf het apezuur zou schrikken. Maar als je weet dat het gaat gebeuren is dat al een heel ander verhaal.

Maar je weet toch dat het kan gebeuren? Als ik langs een spoorweg woon, dan weet ik dat er een trein langs kan komen. Als ik in de buurt van een luchthaven woon, dan kunnen er vliegtuigen overkomen. Als ik naast een ruiterpad woon, dan kunnen er ruiters langskomen. Als ik naast een snelweg woon, dan komen er vrachtwagens en auto's met veel lawaai voorbij. Als ik in een laagvlieggebied woon, dan kunnen er laagvliegende helikopters voorbij komen.
Dit is voor mij zo simpel als 1+1=2. Ik moet echt niet iedere keer een brief in de bus krijgen wanneer ze oefeningen gaan doen en iedere keer een extra brief wanneer de oefentijden veranderen. Het feit dat ze dat dus al wel doen (oefeningen worden op voorhand gemeld) pleit al in hun voordeel qua tolerantie, vind ik.

Dus, én weten dat je in een laagvlieggebied woont én op voorhand verwittigd worden én dan toch nog klagen, dat vind ik onverdraagzaamheid ten top.

Amyy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 20:24

Om dit terrein heen zijn allemaal akkers waar niets op staat, dus daar zouden ze ook laag kunnen vliegen.
Maar toch kiezen ze er steeds voor om boven de paarden rond te vliegen.

Vanavond komt dit ook in Hart van Nederland als het goed is.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 20:30

Amy: en ze kiezen daar bewust voor om paardjes te pesten oid?
Ze zullen het heus niet voor niks doen

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 20:35

Bij ons vliegen er ook vaak straaljagers over. gelukkig niet heel laag dat ze knallen, maar de paarden vinden het nooit fijn.
Op de kletter gaan ze er allang niet meer van :D

Amyy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 20:36

stef schreef:
Amy: en ze kiezen daar bewust voor om paardjes te pesten oid?
Ze zullen het heus niet voor niks doen

nee dat begrijp ik.
Maar nu ze dit weten, zouden ze in het vervolg wel daar kunnen vliegen

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 20:45

Dat weet je toch niet? Je weet niet waarom ze precies daar vliegen. Misschien zit daar wel een speciaal coördinaat, weet ik veel...

Amyy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 20:49

Echt nog geen 10m zijn die akkers...
Dus ik zie echt geen reden waarom ze dat daar niet kunnen doen

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 20:50

En dan denk je dat die paarden het niet horen of zien :))

Amyy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 20:51

Dan zien en horen ze het ook, maar kunnen ze er een beetje aan wennen.
Nu hebben ze ineens een helikopter vlak boven hun hoofd uit het niets.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 20:53

Reken maar dat ze die al lang van te voren gehoord hebben, hoor, hun gehoor is vele malen beter dan het onze :j

Amyy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 20:55

Ze verwachten toch niet dat er ineens een helikopter vlak boven hoofd vliegt?

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 20:58

Amyy_ schreef:
Echt nog geen 10m zijn die akkers...
Dus ik zie echt geen reden waarom ze dat daar niet kunnen doen

Jij zit bij de luchtmacht begrijp ik?

Ik blijf me hier verbazen over de kennis die mensen denken te hebben. Eitje, zo'n baan bij de luchtmacht, blijkbaar.

Amyy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 20:59

Nee, goed lezen.
"Ik zie echt geen reden"
Ik weet er niet veel van nee. Dus daarom begrijp ik niet waarom het niet daar kan.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 21:03

Amy: dat jij die niet ziet is logisch, het is jouw vakgebied niet. Maar dat jij geen reden ziet, zegt niet dat er geen reden is.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 21:04

Amyy_ schreef:
Nee, goed lezen.
"Ik zie echt geen reden"
Ik weet er niet veel van nee. Dus daarom begrijp ik niet waarom het niet daar kan.

Je haalt je eigen redenering onderuit door nu zelf toe te geven dat je er weinig vanaf weet?

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 21:14

Jongens, we hebben het hier niet over een pensionstal met eigen paarden die je rustig en zelf volledig kan trainen, maar over een manege waar ook heel wat volk komt dat (nog) niets weet van paarden en hun reacties. Een plek waar mensen juist komen om te leren rijden, en ik kan me heel goed voorstellen dat je als manegeeigenaar niet vrolijk wordt als je kinder- of beginnersles verstoord wordt door een paar zeer laag vliegende heli's en een groep mensen in een bak die geen idee heeft wat er gebeurt of wat ze zouden kunnen/ moeten doen.

Het gaat niet zozeer om de reactie van de paarden denk ik, die valt op zich best mee en zou een beetje ruiter die langer dan een jaar les heeft makkelijk moeten kunnen hanteren, maar om het feit dat er ook complete leken zijn die alles nog moeten leren en zeker niet voorbereid zijn op een schrikreactie van het paard EN niet voorbereid zijn op een laagvliegend, takkeherrie makend ding vlak boven hun hoofd.

Als je weet dat je in laagvliegggebied woont, DAN kan je je eigen paard erop trainen (en jezelf ook, laten we wel wezen, veel schrikreacties van paarden zijn een reactie op de ruiter, of worden door de ruiter erger gemaakt dan nodig). Maar een manege kan z'n paarden wel trainen, als die een kans zien er tussenuit te piepen, gewoon omdat het kan en omdat de ruiter zich het schompes schrikt, nemen ze dat hoe bomproof ze ook mogen zijn. Zelf ben ik wel eens bijna eraf gekletterd omdat het plotseling begon te hagelen en dat tikt op het dak, compleet bomproof pony maakte misbruik van het feit dat ik heel even opkeek en stond voor ik het door had of met m'n ogen kon knipperen aan de andere kant van de bak.

En het argument van in een oorlog kan het ook gebeuren: Zal best. Maar over het algemeen weet je wel wanneer het oorlog is in jouw regio en dan ga je vanzelf al anders rijden, als je daar tenminste nog aan toe weet te komen want dan heb je plotseling wel andere dingen aan je hoofd. Met een oefening kunnen ze best even aankondigen wat ze grofweg van plan zijn en in welk gebied. Ze hebben er toch vergunningen voor moeten aanvragen want die oefeningen kan je niet zomaar uit gaan voeren omdat iemand daar toevallig zin in heeft, dus kunnen ze ook de bewoners van dat gebied best even een korte brief sturen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 21:15

Mick75 we hebben het hier NIET over een manege, beter lezen :D

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 21:16

Ik heb de openingspost gelezen en her en der wat tussendoor. Sorry dat ik dat gemist heb.