Paardenoverschot leidt tot recordslachting

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

UrbanL

Re: Paardenoverschot leidt tot recordslachting

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 13:57

Tja net de kabinets plannen denk niet dat ik daar erg blij van wordt als alleenstaande moeder en leuk salaris. Ga steeds vaker denken te stoppen met werken scheelt me kinderopvang en wat deuren gaan open voor onder andere ander huis enz..

Denk dat het paard dan aanhouden helemaal onmogelijk wordt. Leuk is anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 14:08

Zinzi_jewel schreef:
@Narnia , dat paard was stuk op de gewrichten . Nog niet eens zademak . Oorzaak van het stuk zijn niet bekend .

Veel mensen zijn hun baan kwijtgeraakt , ik ben ook niet zeker van contractverlenging .
Dan heb ik ook een probleem .
Maar mijn gezonde paarden gaan dan niet naar de slager .

Ik bedoel gewoon dat het tegenwoordig zo makkelijk gedaan wordt een dieren leven laten beëindigen !
Je hebt in betere tijden voor een paard gekozen , dan dien je dat af te maken en niet zo hoppa naar de slacht .
Wel die hele ladingen chronisch zieke paarden , kreupele paarden daar moet je een ander niet mee willen opzadelen als je hem zelf niet meer kan verzorgen . Maar dan zelf je verantwoording nemen . Dus ook niet aan een handelaar meegeven voor dood . Maar zelf wegbrengen en kun je dat niet aan dan vraag je het aan iemand die je vertrouwd

Kan best zijn.....maar als jij je paarden niet verkocht krijgt wat dan!?

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 14:20

Er worden hier discussies gevoerd over op zichzelf staande gevallen zoals ;''ik heb een hele gezonde kruising'' ''een kruising is ook een goed paard '' en '' gezonde paarden mogen niet geslacht worden'' maar de werkelijkheid is dat er al een overschot aan paarden is.
Uitzonderingen zijn er altijd en die paarden bestaan dus al, prima niks mis mee als de eigenaar genoeg veratwoordelijkhied geld tijd en ruimte heeft
Ik denk ook dat wanneer een paard niet meer voldoet of pijn heeft beter af is als hij word geslacht of zoals ik vorig jaar heb moeten besluiten in te laten slapen maar dat is persoonlijk
Ik ben zelf een hele serieuze fokker en fok niet om het overschot nog groter te maken, wat niet verkocht word blijft gewoon in mijn eigendom, ik kan het bekostigen en heb er de ruimte voor om ze aan te houden tot het overschot weg is.
Mijn doel is het verbeteren van het ras en gelukkig zijn er tot nu toe alleen nog veulens verkocht die tot op heden bij dezelfde eigenaar zijn .Heb trouwens vorig jaar en dit jaar 1 van de 2 merries niet drachtig , 50% minder dus op 1 fokkerij :D

Maar is er al een overschot dus de oplossing zou inderdaad bij het verbod op kruisingen en papierloze paarden en ponies kunnen liggen maar zo simpel is het niet, helaas.
Ook stamboeken kunnen een steentje bijdragen door fokkers met merries uit bepaalde jaargangen voor een seizoen een fokverbod op te leggen .
Het verplichten van veterinaire keuringen voor zowel fokmerries als hengsten en DNA profielen maken van alle fokproducten zodat misstanden op te sporen zijn.
Dit zou dan betekenen dat als er toch gefokt word met merries uit deze jaargang deze nakomelingen geen stamboekpapieren en paspoort krijgen, dus zo in grote waarde zullen dalen. Een goede fokker met een fokbeleid voor verbetering zal zich hier niet snel aan branden.

Bij het PRE stamboek moeten ook de merries goedgekeurd worden en dat is toch een goede vooruitgang ondanks dat het extra kosten meebrengt, als je het niet correct opvolgt of op de hoogte bent heb je dus een papierloos veulen.
Met een merrie die niet APTA (goedgekeurd op basis van de maatnormen ) is dus òf afgekeurd of (nog) niet in het bezit van het certificaat om een veulen met papieren te fokken.
Dit noemen we dan een crusado deze kunnen wel een crudadopapier krijgen maar eigenlijk heb je er niks aan als je hiermee fokt, ondanks dat het wel goede rijpaarden kunnen zijn.

Ik realiseer me dat hier ook wel weer voors en tegens zijn maar een maatregel treft altijd iemand zij het in de portemonee of in hun principes :o maar mijn mening is nu eenmaal ; stoppen met lukraak fokken ,fokbeid bij de stamboeken en begin bij jezelf

PS
A.s maandag is er weer paardenmarkt in Hedel....als je al een idealistisch idee hebt over het overschot dan moet je daar maar eens gaan kijken, dieptriest en gevaarlijk voor wereldverbeteraars die zich eigenlijk geen pony/paard kunnen veroorloven
Grote rijen friezen shetlanders minies haffies kruisingen en raspaardjes die vragen om mededogen en er zijn altijd weer mensen die dan toch een impulsaankoop doen .
Sommigen die het vervolgens eigenlijk niet kunnen bekostigen, paardje weer verkopen of helaas aan het lot overlaten .....en de cirkel is weer rond :$

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 14:51

@ painted black: ik ben het er gewoon niet mee eens dat een ras fokker altijd moet voorgaan op een hobbyfokker of een kruisingen fokker. Een weloverdachte kruizing is mi net zo waardevol als een weloverdacht raspaard.

Voorlopig zijn de paarden die ik in mijn leven heb gehad met (goede) stamboek papieren allemaal te licht bevonden uiteindelijk: haflinger: flinke eczeem, zangersheide: al op 7e artrose, kwpn: moeilijk karakter, luchtzuiger en atrose op 13 e, nog een nrps-er: hormonaal probleem vanuit nieren waardoor extreem blijvend hengstengedrag, shetmerrie: een vreemde auto imuunziekte waardoor ze onder de dikke pijnlijk huidontstekingen zat, bewust gefokt stamboek hengstveulen: bleek een probleem te hebben met strotteklepje nog een nrps-er: eczeem en zeer zeer heet karakter, Reinlander: dampig.

Allemaal dieren met goede afstamming, weldoordacht gefokt door fokkers en toch allemaal met een ernstig medisch probleem. De eigen huis tuin en keuken fokpaarden die we ook hebben gehad deden het significant beter..De paarden hierboven zijn overigens allemaal gezond gekocht, dus het is niet zo dat we bewust kneusjes hadden gekocht of voor een dubbeltje op de eerste rang wilden. Beide artrose paarden hadden een röntgenologisch rapport bij aanschaf zelfs!

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 15:03

@zimbabwe je mag je mening hebben , prima maar je interpreteerd totaal verkeerd wat ik schrijf ..
Je zult het met me eens zijn dat alleen de stamboeken de middelen hebben om maatregels te nemen door sancties op te leggen, lukraak fokkers van kruisingen zijn niet te traceren en vogelvrij dat begrijpt toch iedereen dat je die geen sancties kunt opleggen ?
Ik zeg helemaal niet dat een kruising slechter is en minder gezond dan stamboekpaarden dat heb je er zelf van gemaakt .
Ik stel duidelijk dat ik er voor ben om beter te monitoren bij de stamboeken en ook keuringen voor merries in te voeren om slechtere fokpaarden uit te sluiten, dus heeft een stamboek/fokker hier juist geen voorrang !
Dus nogmaals; lees even goed wat ik schrijf dan hoor ik graag je mening ;)

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 15:20

Citaat:
Bij het PRE stamboek moeten ook de merries goedgekeurd worden en dat is toch een goede vooruitgang ondanks dat het extra kosten meebrengt, als je het niet correct opvolgt of op de hoogte bent heb je dus een papierloos veulen.
Met een merrie die niet APTA (goedgekeurd op basis van de maatnormen ) is dus òf afgekeurd of (nog) niet in het bezit van het certificaat om een veulen met papieren te fokken.
Dit noemen we dan een crusado deze kunnen wel een crudadopapier krijgen maar eigenlijk heb je er niks aan als je hiermee fokt, ondanks dat het wel goede rijpaarden kunnen zijn.

Misschien offtopic maar die PRE apta keuring stelt niks voor en juist in Spanje is een overschot aan paarden die jammer genoeg aan het verhongeren zijn dan nog altijd beter de slacht

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 15:24

@jus

Pff zeg dat nu niet te hard want anders gaan er weer zogenaamde nobele nederlanders ze hierheen halen want dit is te zielig... net als met honden en katten. Ben hier zooo tegen aangezien we al zelf genoeg problemen hebben.

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 15:29

Ik bedoelde hier meer mee dat dit probleem niet alleen in NL is en dat er gewoon goede gezonde ras paarden die gekeurd waren ook naar de slacht gaan aangezien de crisis , ook in andere landen.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 15:40

paintedblack schreef:
@zimbabwe je mag je mening hebben , prima maar je interpreteerd totaal verkeerd wat ik schrijf ..
Je zult het met me eens zijn dat alleen de stamboeken de middelen hebben om maatregels te nemen door sancties op te leggen, lukraak fokkers van kruisingen zijn niet te traceren en vogelvrij dat begrijpt toch iedereen dat je die geen sancties kunt opleggen ?
Ik zeg helemaal niet dat een kruising slechter is en minder gezond dan stamboekpaarden dat heb je er zelf van gemaakt .
Ik stel duidelijk dat ik er voor ben om beter te monitoren bij de stamboeken en ook keuringen voor merries in te voeren om slechtere fokpaarden uit te sluiten, dus heeft een stamboek/fokker hier juist geen voorrang !

Eigenlijk veranderd dat niets aan wat ik stel: de fokverenigingen nemen al jaaaaaaaaaaaaaren geen of onvoldoende maatregelen tegen frauduleuze fokpraktijken, ziektes, inteelt etc. Er worden vreemde raseisen gesteld en vaak zie je dat een bepaalde lijn helemaal wordt uitgemolken waardoor bepaalde problemen juist groter worden. De verantwoordelijkheid neerleggen bij deze fokkers en fokverenigingen is mi al geprobeerd maar daar is nog nooit iets mee gelukt. Alsof het kwpn doorheeft wat er allemaal op stal thuis gebeurd. Hoeveel paarden komen daadwerkelijk op de keuringen tov de grote groep? Hoeveel paarden worden levenslang nu echt gevolgd? Hoeveel fokkers zullen uit eigen beweging aangeven dat hun ëigen" bloedlijn een probleem op latere leeftijd heeft? Ik denk echt dat fokverenigingen juist het probleem zijn en niet gaan oplossen, dus daarom denk ik dat mensen verbieden op eigen initiatief te gaan fokken echt flauwekul is.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 15:41

Tja nog zijn er bergen mensen die denken dat de dieren het in andere landen slechter hebben als hier. De mensen moeten hun ogen eens uit gaan wassen en flink ook.

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 16:21

@jus De APTA stelt wèl wat voor, je krijgt het predikaat dus niet als je merrie niet aan de maten voldoet.Dus krijgt je nakomeling ook geen papier. Het is niet allesomvattend maar wel een stap in de goede richting , daar kunnen sommige stamboeken een voorbeeld aan nemen. De Spanjaard brengt gerust een paard naar de slacht wat niet voldoet aan zijn eisen zelfs wanneer het karakter hem niet aanstaat. Klinkt hard maar hierdoor hebben wij zo'n fijn ras wat al eeuwen volstaat als koningspaard met een moedig en eerlijk karakter.
Dat is al heel wat meer dan bijv. bij het KWPN waar je zelf als fokker kunt beslissen of je een veulen fokt mte een merrie die totaal niet voldoet aan bepaalde karaktereigenschappen of exterieureisen. Ik weet ook wel dat het niet alles uitsluit maar helemaal niks doen dat is ook niks :(

@zimbanwe
jawel er verandert wel wat in je stelling; je beweert nu niet dat ik kruisingen zou afkeuren en je zou dus ook graag zien dat stamboeken/fokkers meer moeten/kunnen/willen doen dan wat er tot nu toe is gedaan. Op bepaalde punten zijn we het dus grondig eens met elkaar :)) maar het verantwoord fokken begint toch ècht bij de fokker zelf.....niet te negatief denken over anderen en zelf als dierenliefhebber je verantwoordelijkheid nemen is ook een kunst op zich.

@prisca je hebt helemaal gelijk ! Meestal gebeurt het onder je neus en wordt het nòg niet gezien.... En ja ik ben ook tegen zielige paarden honden en katten uit Spanje importeren der zijn er genoeg hier in ons eigen land.

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 16:53

Paintedblack : apta keuring word alleen wat gemeten en kijken ze of de maten correct zijn en het paard rastypisch is maar niet eens hoe ze bewegen , cornage , geen rontgen etcetc daarom hebben veel PREs aangeboren defecten , willen ze wel gaan veranderen gelukkig , bij ons word er regelmatig aptokeuringen gedaan.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 18:01

Wat is er beter aan het helpen van een paard hier of eentje in Spanje?
Of wat is daar slecht aan?
Welk paardenleven telt, de Spanjaard, de Nederlander? In mijn ogen kun je en hoef je ook niet levens tegen elkaar af te wegen. Als je wilt helpen, doe je dat en het maakt niet uit wie. Je maakt een levend wezen blij, mooi zou ik zeggen.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 18:25

Spanje was al aan het uitdunnen, Nederland en nu belgie ook al.

Ik vind het eigenlijk niet eens zo slecht.

Over 10 jaar hebben we veel paarden die niet te veel mankeren, ipv te kijken naar nu.

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 19:04

@jus ik fok en heb al jaren PRE's dus dat weet ik inmiddels wel en ja ik hoop net zo goed als jij dat dat uitgebreider wordt.Maar het is een begin en dat was de boodschap ...
@maralyn
je hebt gelijk nu nog in NL en ik denk dat dat ook wel gaat gebeuren gezien de crisis

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 19:12

Narnia schreef:
En dat doen een heleboel mensen ook hier op bokt....ik zou graag zien dat mensen eerst een goed nadachten voor ze over gaan tot de aanschaf van een dier :)
[/quote]

Idd.
Goudvissen: 2 jaar of zo?
Een hamster: 2 jaar
Een konijn: 4 jaar
Een kat: 10 jaar of zo?
Een hond: 15 jaar
Schildpadden: 20 jaar
Paarden/ponies: 30-40 jaar
(kinderen: 100 jaar!!! Even om mijn punt te bevestigen)

Je moet weten als je een dier koopt hoe lang je ermee gaat doen en wat de kosten voor zo'n beest is. niet zomaar erachter komen dat die te veel tijd/geld kost. Is een paard te duur of gaat die "maar niet dood"? HAD DAN EEN VIS GENOMEN!!!!
Ik zeg niet dat je een paard z'n hele leven moet houden. Maar koop niet een paard om na een korte periode te beslissen dat het toch te duur is. Denk na voor je een dier aanschaft.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 22:20

[

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 22:29

Ligt het eigenlijk aan mij, of ben ik de enige die niet ziet wat het probleem van slachten is? Alsof het paard daar staat en denkt 'Ik had nog jaren mooi kunnen leven'... Sommige doen alsof de slacht mishandeling is man.

Ik vind dat een veulen met slechte benen ( niet goed voor de fok, niet voor het rijden ) gelijk naar de slacht mogen, of met een andere handicap. Of wat dacht je van een doorgezakt paard bij een manege? Slacht en vervangen door een gezond/jong paard.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 22:50

zimbabwe schreef:
paintedblack schreef:

Eigenlijk veranderd dat niets aan wat ik stel: de fokverenigingen nemen al jaaaaaaaaaaaaaren geen of onvoldoende maatregelen tegen frauduleuze fokpraktijken, ziektes, inteelt etc. Er worden vreemde raseisen gesteld en vaak zie je dat een bepaalde lijn helemaal wordt uitgemolken waardoor bepaalde problemen juist groter worden. De verantwoordelijkheid neerleggen bij deze fokkers en fokverenigingen is mi al geprobeerd maar daar is nog nooit iets mee gelukt. Alsof het kwpn doorheeft wat er allemaal op stal thuis gebeurd. Hoeveel paarden komen daadwerkelijk op de keuringen tov de grote groep? Hoeveel paarden worden levenslang nu echt gevolgd? Hoeveel fokkers zullen uit eigen beweging aangeven dat hun ëigen" bloedlijn een probleem op latere leeftijd heeft? Ik denk echt dat fokverenigingen juist het probleem zijn en niet gaan oplossen, dus daarom denk ik dat mensen verbieden op eigen initiatief te gaan fokken echt flauwekul is.

Dus jij stelt dat men maar klakkeloos ezel x geit x zebra moet gaan fokken? Denk dat we dan nog verder van huis geraken. De problemen die je hebt gehad met raspaarden waarover je vertelt in je andere bericht hoeven lang niet allemaal resultaat te zijn van slechte fokkerij. (o.a. exceem) Daarbij komt dat als iedereen maar lukraak gaat fokken er helemaal niks meer te zien wat er gebeurt.

Ik ken genoeg fokkers die kritisch kijken naar hun producten, toevallig zijn dat allemaal prestatiefokkers. Karakter, gezondheid, aanleg enz. zijn punten waarop geselecteerd wordt. Voldoen de fokproducten niet aan de verwachting voelt men dat direct in de portomonee.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 22:59

Narnia schreef:
De Gelderse lichting vrij van Koss bvk en vrij van Renovo (hackneybloed(sorry, maar slechte ervaringen mee)
Een echt Gelders paard vind ik dan ook weer een prachtig dier is heel fijn mee te werken :j

Waarom zou een Gelderse geen Koss bloed mogen hebben. Ik heb een Alexandro braafste dier van de wereld. In het Gelderse HKT moet je kijken. Heel veel mensen met een Koss, Parcival, Zethar en noem maar op.
Allemaal mooie, echte Gelderse en brave dieren.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 23:07

emilyslaluna schreef:
Narnia schreef:
En dat doen een heleboel mensen ook hier op bokt....ik zou graag zien dat mensen eerst een goed nadachten voor ze over gaan tot de aanschaf van een dier :)

Idd.
Goudvissen: 2 jaar of zo?
Een hamster: 2 jaar
Een konijn: 4 jaar
Een kat: 10 jaar of zo?
Een hond: 15 jaar
Schildpadden: 20 jaar
Paarden/ponies: 30-40 jaar
(kinderen: 100 jaar!!! Even om mijn punt te bevestigen)

Je moet weten als je een dier koopt hoe lang je ermee gaat doen en wat de kosten voor zo'n beest is. niet zomaar erachter komen dat die te veel tijd/geld kost. Is een paard te duur of gaat die "maar niet dood"? HAD DAN EEN VIS GENOMEN!!!!
Ik zeg niet dat je een paard z'n hele leven moet houden. Maar koop niet een paard om na een korte periode te beslissen dat het toch te duur is. Denk na voor je een dier aanschaft.[/quote]

Klopt niet helemaal een konijn word gemiddeld 15 jaar.
Katten 20.
Een hond gemiddeld groot en klein 12 jaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 01:59

NatasjavE schreef:
Narnia schreef:
De Gelderse lichting vrij van Koss bvk en vrij van Renovo (hackneybloed(sorry, maar slechte ervaringen mee)
Een echt Gelders paard vind ik dan ook weer een prachtig dier is heel fijn mee te werken :j

Waarom zou een Gelderse geen Koss bloed mogen hebben. Ik heb een Alexandro braafste dier van de wereld. In het Gelderse HKT moet je kijken. Heel veel mensen met een Koss, Parcival, Zethar en noem maar op.
Allemaal mooie, echte Gelderse en brave dieren.

Van Koss weet ik dat ie niet zo makkelijk was en van Renovo weet ik dat ook...we hebben een dochter van Renovo gehad voor alles zo ongeveer ongeschikt op de farm..me vader heeft het geprobeerd met haar voor de kar...ik zat op de bok naast pa(was toen 7 of 8 jaar), die had amper de leidsels in de handen en daar kwamen de hoefjes om onze oren vliegen...niet grappig...ze was een goede fokmerrie gaf goede eigenschappen door maar dat karakter van d'r was om op te schieten :o

Ik heb graag coöperatieve paarden ik denk dat ik als groentje(zo zie ik mezelf nu eenmaal) gewoon niet geschikt ben voor paarden die erg heet zijn qua karakter...die zijn voor de sport...voor de ruiter/amazone die een goede zit heeft...ik moet nog zoveel leren...

Maar das offtopic....terug ontopic...

Beide hengsten met een gebruiksaanwijzing :j

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 09:07

Gisteren hier op tv een discussie over de dood en werd verteld dat dieren eigenlijk vooreeuwig leefde omdat ze geen notie hadden van de dood , ze weten dus niet wat de dood is en leven hier ook niet na toe. Voorheen hier als een paard doodging kon je ze naar het safaripark brengen (eenmaal dood natuurlijk) voor de roofdieren veel mensen vonden dit geen fijn idee ik vond het wel goed had een ander dier er tenminste nog wat aan , nu worden ze opgehaalt ook door een soort rendac ten eerste stinkt die vrachtwagen als hel en ten tweede geen idee wat er met het lijk word gedaan.
Je moet hier ook nog (verplicht)verzekerd voor zijn weet niet hoe dat in NL zit ?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 09:34

Zouden ze in Spanje de kadavers ook niet verbranden zoals in NL ?

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 09:46

Geen idee ze zeggen wel dat ze gecremeerd worden , in Madrid hebben ze een vent opgepakt die ze gewoon opstapelde omdat hij te lui was om te cremeren zag ik op het nieuws , omgeving was aan het klagen vanwege de lucht. Niemand volgt die vrachtwagen om te zien wat er echt gebeurd denk in NL ook niet