Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Zinzi_jewel schreef:@Narnia , dat paard was stuk op de gewrichten . Nog niet eens zademak . Oorzaak van het stuk zijn niet bekend .
Veel mensen zijn hun baan kwijtgeraakt , ik ben ook niet zeker van contractverlenging .
Dan heb ik ook een probleem .
Maar mijn gezonde paarden gaan dan niet naar de slager .
Ik bedoel gewoon dat het tegenwoordig zo makkelijk gedaan wordt een dieren leven laten beëindigen !
Je hebt in betere tijden voor een paard gekozen , dan dien je dat af te maken en niet zo hoppa naar de slacht .
Wel die hele ladingen chronisch zieke paarden , kreupele paarden daar moet je een ander niet mee willen opzadelen als je hem zelf niet meer kan verzorgen . Maar dan zelf je verantwoording nemen . Dus ook niet aan een handelaar meegeven voor dood . Maar zelf wegbrengen en kun je dat niet aan dan vraag je het aan iemand die je vertrouwd
Citaat:Bij het PRE stamboek moeten ook de merries goedgekeurd worden en dat is toch een goede vooruitgang ondanks dat het extra kosten meebrengt, als je het niet correct opvolgt of op de hoogte bent heb je dus een papierloos veulen.
Met een merrie die niet APTA (goedgekeurd op basis van de maatnormen ) is dus òf afgekeurd of (nog) niet in het bezit van het certificaat om een veulen met papieren te fokken.
Dit noemen we dan een crusado deze kunnen wel een crudadopapier krijgen maar eigenlijk heb je er niks aan als je hiermee fokt, ondanks dat het wel goede rijpaarden kunnen zijn.
paintedblack schreef:@zimbabwe je mag je mening hebben , prima maar je interpreteerd totaal verkeerd wat ik schrijf ..
Je zult het met me eens zijn dat alleen de stamboeken de middelen hebben om maatregels te nemen door sancties op te leggen, lukraak fokkers van kruisingen zijn niet te traceren en vogelvrij dat begrijpt toch iedereen dat je die geen sancties kunt opleggen ?
Ik zeg helemaal niet dat een kruising slechter is en minder gezond dan stamboekpaarden dat heb je er zelf van gemaakt .
Ik stel duidelijk dat ik er voor ben om beter te monitoren bij de stamboeken en ook keuringen voor merries in te voeren om slechtere fokpaarden uit te sluiten, dus heeft een stamboek/fokker hier juist geen voorrang !
Dus nogmaals; lees even goed wat ik schrijf dan hoor ik graag je mening
Narnia schreef:[/quote]En dat doen een heleboel mensen ook hier op bokt....ik zou graag zien dat mensen eerst een goed nadachten voor ze over gaan tot de aanschaf van een dier
zimbabwe schreef:paintedblack schreef:@zimbabwe je mag je mening hebben , prima maar je interpreteerd totaal verkeerd wat ik schrijf ..
Je zult het met me eens zijn dat alleen de stamboeken de middelen hebben om maatregels te nemen door sancties op te leggen, lukraak fokkers van kruisingen zijn niet te traceren en vogelvrij dat begrijpt toch iedereen dat je die geen sancties kunt opleggen ?
Ik zeg helemaal niet dat een kruising slechter is en minder gezond dan stamboekpaarden dat heb je er zelf van gemaakt .
Ik stel duidelijk dat ik er voor ben om beter te monitoren bij de stamboeken en ook keuringen voor merries in te voeren om slechtere fokpaarden uit te sluiten, dus heeft een stamboek/fokker hier juist geen voorrang !
Dus nogmaals; lees even goed wat ik schrijf dan hoor ik graag je mening
Eigenlijk veranderd dat niets aan wat ik stel: de fokverenigingen nemen al jaaaaaaaaaaaaaren geen of onvoldoende maatregelen tegen frauduleuze fokpraktijken, ziektes, inteelt etc. Er worden vreemde raseisen gesteld en vaak zie je dat een bepaalde lijn helemaal wordt uitgemolken waardoor bepaalde problemen juist groter worden. De verantwoordelijkheid neerleggen bij deze fokkers en fokverenigingen is mi al geprobeerd maar daar is nog nooit iets mee gelukt. Alsof het kwpn doorheeft wat er allemaal op stal thuis gebeurd. Hoeveel paarden komen daadwerkelijk op de keuringen tov de grote groep? Hoeveel paarden worden levenslang nu echt gevolgd? Hoeveel fokkers zullen uit eigen beweging aangeven dat hun ëigen" bloedlijn een probleem op latere leeftijd heeft? Ik denk echt dat fokverenigingen juist het probleem zijn en niet gaan oplossen, dus daarom denk ik dat mensen verbieden op eigen initiatief te gaan fokken echt flauwekul is.
Narnia schreef:De Gelderse lichting vrij van Koss bvk en vrij van Renovo (hackneybloed(sorry, maar slechte ervaringen mee)
Een echt Gelders paard vind ik dan ook weer een prachtig dier is heel fijn mee te werken
emilyslaluna schreef:Narnia schreef:En dat doen een heleboel mensen ook hier op bokt....ik zou graag zien dat mensen eerst een goed nadachten voor ze over gaan tot de aanschaf van een dier
NatasjavE schreef:Narnia schreef:De Gelderse lichting vrij van Koss bvk en vrij van Renovo (hackneybloed(sorry, maar slechte ervaringen mee)
Een echt Gelders paard vind ik dan ook weer een prachtig dier is heel fijn mee te werken
Waarom zou een Gelderse geen Koss bloed mogen hebben. Ik heb een Alexandro braafste dier van de wereld. In het Gelderse HKT moet je kijken. Heel veel mensen met een Koss, Parcival, Zethar en noem maar op.
Allemaal mooie, echte Gelderse en brave dieren.