Sectorraad paarden:Scheer jij de oren van je paard nog kaal?

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
meredith
Berichten: 1451
Geregistreerd: 10-02-07

Re: Sectorraad paarden:Scheer jij de oren van je paard nog kaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 11:41

ik vind dat iedereen zelf moet weten wat hij doet.Als het paard die helemaal geschoren is ergens last van zou krijgen is de weg naar de dierenarts duur.Dus die laat het dan wel om te scheren.Zolang je paard er niks van heeft prima toch. Zelf ""punt"" ik alleen maar bij.Het interesseert mij helemaal niks wat ze ervan vinden,als ie maar loopt!

Ik denk dat de regering zich beter bezig kan houden met slachtoffers van kinder mishandeling/misbruik en de ouders in de gaten houden iplv paarden houders.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 12:05

tamary schreef:
Duhelo schreef:
er wordt nog altijd gedoogd dat trekpaarden gecoupeerd worden, maar staan wel op hun achterste benen omdat er wat haar uit de oren geknipt wordt ...
logica ...

Het is bij wet verboden, maar wat het stamboek toelaat en het gesleep naar buitenland van fokkers valt weinig aan te doen. Groep paardensporters is een stuk breder en gevarieerder van mening dan de trekpaardfokkers en dan is dit er door krijgen iets simpeler (inderdaad Anky zegt dat ze het niet meer :P doet en de rest hobbelt er achter aan). Bij de trekpaarden is er geen vergelijkbare figuur met zo'n standpunt waar iedereen achteraan loopt.

Op zich is dat onzin, als de wet couperen verbied heeft een stamboek daar verder niets mee te maken.
Als ik met mijn paarden naar een show in Denemarken ga en dus door Duitsland rijd, heb ik een groot probleem als ik daar aangehouden wordt met een paard met uitgeschoren oren.
Maakt niet uit of ik in Duitsland woon, show of door reis.
Dus als mensen/overheid in NL echt iets aan het couperen wil doen, kunnen ze de regels ook zo maken dat je met een gecoupeerd paard niet meer aan evenementen mag deelnemen en op die manier het couperen langzaam uit te laten sterven. Want als fokkers niets meer kunnen met gecoupeerde paarden (denk aan premiekeuringen/stamboekopname) dan zullen ze het waarschijnlijk eerder opgeven dan nu. Eenmalig naar Frankrijk rijden en nooit meer problemen, ja das natuurlijk wel zo makkelijk.
Maar blijkbaar vinden ze dat niet nodig?

Overigens zou de sectorraad nuttig werk doen als ze de bio-industrie bij de paarden aan zouden pakken.
Dan maken ze echt een sprong vooruit in paardenwelzijn.
Heel simpel beginnen met al die grote maneges en pensionstallen een jaar de tijd te geven om aanpassingen te doen zodat paarden inderdaad minimaal een dagdeel vrije beweging hebben.
Ook heel makkelijk te controleren, alle stallen waar minder dan 2 paddocks en 2ha weiland op bv 25 paarden aanwezig zijn, laten sluiten.
Je hoeft geen wiskundige te zijn om uit te rekenen dat die paarden te weinig buiten komen.
Maar he, dan hebben de mensen die nu in de sectorraad zitten of een flinke vinger in de pap hebben zelf een groot probleem dus is het handiger om de focus te leggen op tastharen en oortjes.
Het lijkt wel politiek...

En ja, ik vind de gevolgen van uitgeschoren oortjes te verwaarlozen als je het vergelijkt met het leed op die grote stallen en een groot deel van de kapot gereden paarden.
Laat ze eerst eens de grote misstanden aanpakken, details zijn van latere zorg.

Odysseus

Berichten: 22484
Geregistreerd: 15-06-07

Re: Sectorraad paarden:Scheer jij de oren van je paard nog kaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 12:09

Marije het probleem is dat de grote misstanden veel moeilijker aan te pakken zijn. Dan moet gaan dwingen tot het ombouwen van de faciliteiten en anders dreigen met een gedwongen sluiting.
De details zijn daardoor veel gemakkelijker aan te pakken. Dat kunnen de paardeneigenaars ook veel makkelijker zelf.

Ook al ben ik het voor de rest met je eens hoor... De stallen waar de paarden 23/7 binnen staan in de winter mogen van mij ook gesloten worden :o

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 12:14

Ik denk dat dit voor de sectorraad gewoon iets is om even snel positief in beeld te komen, ze hebben tenslotte al zo vaak op hun donder gehad dat er niets gedaan werd aan welzijn van paarden?
En waarom kan er in andere dierensectoren wel aangepast worden en bij de paarden niet?
Kijk naar de kippen en varkens, daar zijn ook regels voor dierenwelzijn met gevolgen voor de boeren geweest.
En nog steeds verre van ideaal maar al wel een flinke verbetering met 10 jaar geleden.

Odysseus

Berichten: 22484
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 12:18

Wellicht omdat er simpelweg te weinig leed is? Als je paarden vergelijkt met een bio-koe dan heeft zelfs het paard wat 23/7 op stal staat (9m2) het beter.

Een mede-studente van mij heeft slachtkoeien aan huis en deze staan dag en nacht in een stand... Komen er nooit uit, kunnen niet lopen of een rondje draaien, enkel staan of liggen. Deze staan op roosters zonder bodembedekking.
Hierbij vergeleken heeft het paard wat 23/7 binnen staat op 9m2 met stalbedekking het nog goed...


Alhoewel er van mijn part best bindende regelgeving mag komen. Alleen zit je dan met een hoop ogen en haken...
Regels zoals "Minimaal 3x per dag ruwvoer verstrekken", "Minimaal 1,5 kg hooi per 100 kg lichaamsgewicht", "Minimaal 4 uur vrije beweging" zijn mooie strevens.

Maar wat nu als je een paard hebt met een gebroken been die 6 weken op boxrust moet. Of dat je 1x per week een 400 kg baal hooi in je weiland zet.... Of dat je paard zeer obees is met zware HB en echt op een minimaal rantsoen moet staan.

En dan komt er weer: Wie moet dit gaan controleren? Wie heeft daar het geld over?
Laatst bijgewerkt door Odysseus op 13-10-12 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Re: Sectorraad paarden:Scheer jij de oren van je paard nog kaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 12:21

En dan vind je oortjes uitscheren wel groot leed?

Odysseus

Berichten: 22484
Geregistreerd: 15-06-07

Re: Sectorraad paarden:Scheer jij de oren van je paard nog kaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 12:23

Geen groot leed, maar zeker wel leed. Je tast het paard in zijn welzijn aan uit cosmetisch oogpunt. Hoe klein deze aantasting ook is, aantasting is aantasting. Denk dat daar iedereen het hier ook wel over eens is.

mooney1

Berichten: 1434
Geregistreerd: 20-10-08
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 12:25

Hier wordt niets geschoren of geknipt.
De haren hebben ze niet voor niets gekregen hoor.

Sharani
Berichten: 4679
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Re: Sectorraad paarden:Scheer jij de oren van je paard nog kaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 14:07

Denk dat dat ook de reden is dat ze hier over beginnen, het is makkelijk te controleren op wedstrijden.
Mijn tegenstand hierover komt ook omdat ik me flink erger aan hoe de paarden op een manege in de buurt worden gehouden in de winter. 24/7 In kleine boxen als de eigenaar ze er niet uit haalt. Ze mogen 5 minuten :wow: los in de bak als de eigenaar komt. En verder alleen rijden of longeren of in de stapmolen. Dat zijn dingen die aangepakt moeten worden maar zeker ingrijpend zijn. Nu heeft deze stal veel grond dus ze zouden best goede padocks aan kunnen leggen, maar dat kost geld... .

Wat ik me ook afvraag, wat mag qua scheren dan wel of niet? Mag je het oor een stukje uitscheren zodat je wel een mooie strakke oorlijn hebt maar nog steeds beschermend haar in het oor of moeten de pluimen eruit steken, en hoe lang moeten de tastharen zijn? Helemaal puur natuur of mag je wel inkorten?

Sharonaa_

Berichten: 2686
Geregistreerd: 25-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 14:09

Oorharen scheer ik de grote uitstekende plukken weg, maar niet volledig kaal. En aan de tastharen kom ik echt niet. Wat voor n nut heeft t als dat weg is? Niks toch. En het is ook niet lelijk, daarintegen uitpuilende oorharen wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 14:12

vencedor schreef:
tsja ik vind dat je naar de omstandigheden moet kijken waarin het dier leeft en wat zijn "baan"is. Ik ken mensen die hondjes fokken en waarbij de honden met haarkrullers inlopen en dus ook niet mogen spelen want dan gaan ze de pappilotten eruit.. En dat mag wel allemaal?


Het een sluit het ander toch niet uit?

pniekepnak
Berichten: 4927
Geregistreerd: 04-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 14:57

Focussed schreef:
Excuseer, maar sinds wanneer zijn vachtharen gelijk aan tastharen?

De functie van de vacht kan namelijk overgenomen worden door het gebruik van dekens. Vooralsnog kan de functie van de tastharen niet overgenomen worden. Voor het paard is dit dus het verlies van een belangrijk tastorgaan. Er zit dus een belangrijk verschil tussen het scheren van ofwel de vacht ofwel de tastharen.

De discussie gaat hier niet over het algemeen natuurlijk houden van paarden. Met het houden van paarden gaat niet perse dierwelzijn verloren. Wanneer iemand zijn paard houdt conform de welzijnseisen (voldoende vrije beweging, passend harnachement, passende hoefverzorging etc.) hoeft dit voor het paard geen problemen op te leveren.

Het wel of niet scheren van de oren en tastharen staat hier los van. Immers, hiermee verminder je (al dan niet bewust) het welzijn van je paard.

De vergelijking tussen de kontharen van de kat en de tastharen van het paard slaat dan ook nergens op.
Een vergelijking tussen de snorharen van de kat knippen vanuit cosmetisch oogpunt zou je wel kunnen aanhalen. (Maar dat doet niemand natuurlijk, dan zou je bijna moeten gaan toegeven dat het afknippen van de tastharen van het paard niet diervriendelijk is).


Amen.

Sita18
Berichten: 186
Geregistreerd: 17-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 20:16

Bij mijn paarden gaan echt de oren kaal en tastharen gaan er af.. Doe dit al jaren er ze hebben nog nooit ergens last van gehad. Verder scheer ik de benen, verdere haren aan het hoofd en de zijkant van de staartwortel. Als ik op concours ga schuur ik de hoeven met een schuurblokje en spuit ze op met glanzende lak. Dit vind ik voor sportpaarden toch wel mooier.

Als je denkt aan dressuurpaarden en andere show-disciplines. Springpaarden kunnen nog een oornetje op, maar dan nog.. Hangt natuurlijk wel van het ras van het paard af (k zou geen benen kaal scheren van een fries ;) ). vind het dan echt not-done wanneer je een sport beoefend (hogere klasse van bijv. dressuur of tuigpaarden) en deze lopen erbij als of ze zo uit het land komen, snel ingevlochten zijn en op concours zijn gegaan. Wanneer het gaat om lagere dressuur/springen etc. vind ik het nog niet zo hinderlijk. Maar we moeten wel bedenken dat we met een show-sport bezig zijn.

En wat ook eerder gezegd is, laten ze eerst naar de ''grotere'' problemen kijken voordat ze met details gaan beginnen!

moelly

Berichten: 6610
Geregistreerd: 22-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 20:32

_Dingetje_ schreef:
Paarden met kale oren staan waarschijnlijk de hele dag binnen en krijgen nooit een regenbui op hun hoofd :+


Wat een zinloze opmerking weer!

Ja, ook hier gaat alles eraf: oren, baard en snorharen voor een deel.
Gewoon omdat het netter staat,. je paard ziet er direct een stuk verzorgder uit en. ik kan me weer vertonen op wedstrijd.
Als alles verboden wordt wat moedertje natuur in haar heilige boekje heeft gezet, dan. mogen we niet eens meer rijden.
Laat staan dat we onze paarden geen dekens meer op mogen doen omdat ze dan geen goede vacht kunnen ontwikkelen, ze mogen niet alleen in een box staan, want dat doen ze in de natuur ook niet. We mogen ze voor een wedstrijd niet meer wassen, want dan gaat de vetlaag naar de kloten. We mogen de paarden niet meer op dieet zetten als ze te dik of te dun zijn, want dat kunnen ze bij zichzelf niet bedenken.

Zo kan ik nog wel even doorgaan. Als je zo tegen het wegscheren bent, dan kun je net zo goed stoppen met de paarden, omdat je toch al met zoveel 'dierenleed' bezig bent.

Suzanne F.

Berichten: 49659
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 09:07

Sita18 schreef:
Als ik op concours ga schuur ik de hoeven met een schuurblokje en spuit ze op met glanzende lak. Dit vind ik voor sportpaarden toch wel mooier.


:')
En dan de bagger in.... :')

Nee dit is voor mij echt een stap te ver. Vetje erop... oke maar opschuren?? :n

Urielle

Berichten: 50084
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Sectorraad paarden:Scheer jij de oren van je paard nog kaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 18:40

Ik doe alles kort, dus tastharen eraf en de oren leeg. Shoot me, maar ik doe het echt al jaren en er heeft nog nooit een paard met zijn hoofd geschud in de regen of een oorontsteking gehad van de losse haren bij het scheren. Ik zie er dus echt oprecht geen probleem in en ik vind het een belachelijk detail om regelementen voor te maken. Dan zie ik meer in een reglement omtrent hoefverzorging en tandverzorging, daar zijn best heel wat mensen slordig in vind ik.

gretoes
Berichten: 1057
Geregistreerd: 25-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 14:32

Urielle schreef:
Ik doe alles kort, dus tastharen eraf en de oren leeg. Shoot me, maar ik doe het echt al jaren en er heeft nog nooit een paard met zijn hoofd geschud in de regen of een oorontsteking gehad van de losse haren bij het scheren. Ik zie er dus echt oprecht geen probleem in en ik vind het een belachelijk detail om regelementen voor te maken. Dan zie ik meer in een reglement omtrent hoefverzorging en tandverzorging, daar zijn best heel wat mensen slordig in vind ik.


:j helemaal mee eens!

Gulpje

Berichten: 8093
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Re: Sectorraad paarden:Scheer jij de oren van je paard nog kaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 14:38

Ik doe alleen de uitstekende plukken bij de oortjes wegknippen. Verder laat ik de oren met rust. Tastharen laat ik ook allemaal zitten, ik scheer wel de baarden af. De snor mag bij de Fries blijven zitten, lekker warm in de winter.

Loetie84

Berichten: 4326
Geregistreerd: 15-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 14:50

mooney1 schreef:
Hier wordt niets geschoren of geknipt.
De haren hebben ze niet voor niets gekregen hoor.


De haren in onze oren (of neus) hebben van nature dezelfde functie, maar ja, als je die gewoon laat groeien vinden ze je smerig...

Wat een geneuzel dit zeg. Laat de sectorraad lekker eens wat doen aan echt paardenleed in plaats van te gaan zemelen over 'inbreuk op het welzijn van het paard'. Heel toevallig had mijn paardenbeest een maandje geleden erg veel last van haar oortjes en zat er allemaal vuil in. Ik heb toen lekker alle haartjes er uit geknipt en haar oortjes schoon gemaakt. Voel me nu echt geen dierenbeul ofzo :Y)
Valt me mee dat de sectorraad nog niet zeurt over het derde oor scheren of over het opscheren van de staart... Of de sokken afknippen of afscheren. Die dienen toch ook ergens voor zou je zeggen.

Misschien kunnen ze zich beter druk maken over de kilometers prikkeldraad dat nog langs ruiterpaden loopt ofzo...

Gulpje

Berichten: 8093
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 14:58

Loetie84 schreef:
Of de sokken afknippen of afscheren. Die dienen toch ook ergens voor zou je zeggen.



Schuldig :o

Volgens sommige fanatici ben ik m'n Fries niet waard omdat zijn sokken eraf zijn en ik dat ook nog mooi durf te vinden....

Loetie84

Berichten: 4326
Geregistreerd: 15-06-10

Re: Sectorraad paarden:Scheer jij de oren van je paard nog kaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 15:06

Ik wou er geen oordeel aan verbinden hoor, dus van mij mag je... ;)

Ik vind alleen dat de sectorraad errug doordraaft en dat er in het rijtje van het uitscheren van de oren, nog een aantal andere lichaamsdelen zijn die wij scheren puur vanuit esthetisch oogpunt. Zelf doe ik er niet aan mee, maar als anderen dat lekker wel willen doen, gaan ze maar lekker hun gang. Ik vind het niet zielig...

Chaos

Berichten: 12566
Geregistreerd: 20-02-07

Re: Sectorraad paarden:Scheer jij de oren van je paard nog kaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 16:01

Ik heb overigens 1x een merrie gehad die een week lang niet heeft gegeten en alleen in de wei durfde te drinken nadat we haar tastharen weggehaald hadden. Beestje was echt heel paniekerig een week lang. Dus die hebben we nooit meer kaal-gemaakt.

moelly

Berichten: 6610
Geregistreerd: 22-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 16:04

Loetie84 schreef:
Ik wou er geen oordeel aan verbinden hoor, dus van mij mag je... ;)

Ik vind alleen dat de sectorraad errug doordraaft en dat er in het rijtje van het uitscheren van de oren, nog een aantal andere lichaamsdelen zijn die wij scheren puur vanuit esthetisch oogpunt. Zelf doe ik er niet aan mee, maar als anderen dat lekker wel willen doen, gaan ze maar lekker hun gang. Ik vind het niet zielig...



Leuk :+

Wat ik zo vreemd vind, is dat ze ervoor betaald krijgen om te onderzoeken of dit goed of slecht is voor je paard.
We zullen het er toch nooit over eens worden of het goed of slecht is, laat ze inderdaad het prikkeldraad en weet ik veel wat nog meer weghalen en daar over gaan discussiëren dan over het wel of niet wegscheren/optutten van je paard(voor een wedstrijd).

moelly

Berichten: 6610
Geregistreerd: 22-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 16:05

Gulpje schreef:
Loetie84 schreef:
Of de sokken afknippen of afscheren. Die dienen toch ook ergens voor zou je zeggen.



Schuldig :o

Volgens sommige fanatici ben ik m'n Fries niet waard omdat zijn sokken eraf zijn en ik dat ook nog mooi durf te vinden....


Zonder sokken vind ik ze ook mooier hoor :P

Twist1991
Berichten: 300
Geregistreerd: 10-02-12
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 18:26

moelly schreef:
Loetie84 schreef:
Ik wou er geen oordeel aan verbinden hoor, dus van mij mag je... ;)

Ik vind alleen dat de sectorraad errug doordraaft en dat er in het rijtje van het uitscheren van de oren, nog een aantal andere lichaamsdelen zijn die wij scheren puur vanuit esthetisch oogpunt. Zelf doe ik er niet aan mee, maar als anderen dat lekker wel willen doen, gaan ze maar lekker hun gang. Ik vind het niet zielig...



Leuk :+

Wat ik zo vreemd vind, is dat ze ervoor betaald krijgen om te onderzoeken of dit goed of slecht is voor je paard.
We zullen het er toch nooit over eens worden of het goed of slecht is, laat ze inderdaad het prikkeldraad en weet ik veel wat nog meer weghalen en daar over gaan discussiëren dan over het wel of niet wegscheren/optutten van je paard(voor een wedstrijd).



Dit vind ik vreemd. Sinds wanneer is het niet mogelijk om te onderzoeken of iets slecht is voor een paard of niet!? Dat doen we ook bij mensen, bij iedere diersoort wat dat betreft. En daar is toch niks mis mee? Dat er mensen betaald worden om te onderzoeken wat dierenwelzijn inhoudt en wat niet. Jij plaatst namelijk ook een oordeel over prikkeldraad, dus volgens jou is er wel degelijk vast te stellen wat goed en slecht voor paarden is.

En ik vind het ook raar dat er nou weer andere dingen bij worden gehaald ipv dat mensen gewoon bij het onderwerp van wegscheren van oor en tastharen blijven. Het een sluit het andere niet uit.