Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
tamary schreef:Duhelo schreef:er wordt nog altijd gedoogd dat trekpaarden gecoupeerd worden, maar staan wel op hun achterste benen omdat er wat haar uit de oren geknipt wordt ...
logica ...
Het is bij wet verboden, maar wat het stamboek toelaat en het gesleep naar buitenland van fokkers valt weinig aan te doen. Groep paardensporters is een stuk breder en gevarieerder van mening dan de trekpaardfokkers en dan is dit er door krijgen iets simpeler (inderdaad Anky zegt dat ze het niet meerdoet en de rest hobbelt er achter aan). Bij de trekpaarden is er geen vergelijkbare figuur met zo'n standpunt waar iedereen achteraan loopt.
vencedor schreef:tsja ik vind dat je naar de omstandigheden moet kijken waarin het dier leeft en wat zijn "baan"is. Ik ken mensen die hondjes fokken en waarbij de honden met haarkrullers inlopen en dus ook niet mogen spelen want dan gaan ze de pappilotten eruit.. En dat mag wel allemaal?
Focussed schreef:Excuseer, maar sinds wanneer zijn vachtharen gelijk aan tastharen?
De functie van de vacht kan namelijk overgenomen worden door het gebruik van dekens. Vooralsnog kan de functie van de tastharen niet overgenomen worden. Voor het paard is dit dus het verlies van een belangrijk tastorgaan. Er zit dus een belangrijk verschil tussen het scheren van ofwel de vacht ofwel de tastharen.
De discussie gaat hier niet over het algemeen natuurlijk houden van paarden. Met het houden van paarden gaat niet perse dierwelzijn verloren. Wanneer iemand zijn paard houdt conform de welzijnseisen (voldoende vrije beweging, passend harnachement, passende hoefverzorging etc.) hoeft dit voor het paard geen problemen op te leveren.
Het wel of niet scheren van de oren en tastharen staat hier los van. Immers, hiermee verminder je (al dan niet bewust) het welzijn van je paard.
De vergelijking tussen de kontharen van de kat en de tastharen van het paard slaat dan ook nergens op.
Een vergelijking tussen de snorharen van de kat knippen vanuit cosmetisch oogpunt zou je wel kunnen aanhalen. (Maar dat doet niemand natuurlijk, dan zou je bijna moeten gaan toegeven dat het afknippen van de tastharen van het paard niet diervriendelijk is).
_Dingetje_ schreef:Paarden met kale oren staan waarschijnlijk de hele dag binnen en krijgen nooit een regenbui op hun hoofd
Urielle schreef:Ik doe alles kort, dus tastharen eraf en de oren leeg. Shoot me, maar ik doe het echt al jaren en er heeft nog nooit een paard met zijn hoofd geschud in de regen of een oorontsteking gehad van de losse haren bij het scheren. Ik zie er dus echt oprecht geen probleem in en ik vind het een belachelijk detail om regelementen voor te maken. Dan zie ik meer in een reglement omtrent hoefverzorging en tandverzorging, daar zijn best heel wat mensen slordig in vind ik.
mooney1 schreef:Hier wordt niets geschoren of geknipt.
De haren hebben ze niet voor niets gekregen hoor.
Loetie84 schreef:Ik wou er geen oordeel aan verbinden hoor, dus van mij mag je...
Ik vind alleen dat de sectorraad errug doordraaft en dat er in het rijtje van het uitscheren van de oren, nog een aantal andere lichaamsdelen zijn die wij scheren puur vanuit esthetisch oogpunt. Zelf doe ik er niet aan mee, maar als anderen dat lekker wel willen doen, gaan ze maar lekker hun gang. Ik vind het niet zielig...
moelly schreef:Loetie84 schreef:Ik wou er geen oordeel aan verbinden hoor, dus van mij mag je...
Ik vind alleen dat de sectorraad errug doordraaft en dat er in het rijtje van het uitscheren van de oren, nog een aantal andere lichaamsdelen zijn die wij scheren puur vanuit esthetisch oogpunt. Zelf doe ik er niet aan mee, maar als anderen dat lekker wel willen doen, gaan ze maar lekker hun gang. Ik vind het niet zielig...
Leuk
Wat ik zo vreemd vind, is dat ze ervoor betaald krijgen om te onderzoeken of dit goed of slecht is voor je paard.
We zullen het er toch nooit over eens worden of het goed of slecht is, laat ze inderdaad het prikkeldraad en weet ik veel wat nog meer weghalen en daar over gaan discussiëren dan over het wel of niet wegscheren/optutten van je paard(voor een wedstrijd).