Toch lichte kritiek over uitslag Olympische Kur op Muziek

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Pmall

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 14:38

Quebelle schreef:
Waarom? Het was al langer bekent dat het 'gouden trio' verkocht zou worden.
Jammer is het, maar geen verrassing :j

Lees het persbericht maar waar deze speculatie vandaan komt. Daar staat helemaal niet dat ze al verkocht zijn.

Er wordt alleen gesuggereerd dat er een Arabische royal familie misschien eventueel interesse heeft.

Tatt_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 15:24

ownwise schreef:
Anoeska schreef:
Iemand zei het al hier op bokt; als er een medaille was voor slechte verliezers dan had NL goud gewonnen. Al is het in een grapje, je maakt geen opmerkingen over de jury doodschieten. Schaam me voor zo'n bondscoach.

Mee eens, echt "not done" om zo'n domme opmerking te plaatsen.
Hij zou een voorbeeld aan z'n vrouw moeten nemen, die blij is met haar 6e plek.

Daarnaast vond ik, engelse of niet, Dujardin een vriendelijkere en fijnere proef neerzetten...
Ondanks de foutjes gewoon de terechte winnares. Wellicht de score wat hoog, maar dat was die van Adelinde in mijn ogen ook.

Ik schrok over het algeheel van de korte en strakke halzen, ben erg blij dat de jury in de persconferentie aangaf dujardin op 1 heeft geplaats vanwege betere harmonie (lichtheid en gedragenheid).

Gini schreef:
Een zeer mooie en correcte proef moet tenietgedaan worden door 1 fout op het einde?
Een paard dat de hele proef in een onjuiste aanleuning loopt moet gehonoreerd worden met goud?

Mooi opiniestuk: http://www.equestro.be/2012/08/opinie-d ... er-pardon/

Amen! :j :j

Arabesk

Re: Toch lichte kritiek over uitslag Olympische Kur op Muziek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 15:32

Als je niet tegen jurysporten kan, ga dan springen, dan tik je gewoon zelf de balk eraf en ben je binnen de tijd of niet. :+

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 15:45

Ow nee hoor, je hebt de sloot. Kun je gaan klagen of het paard er echt wel over was of dat het voetje toch nog net de witte boord raakte. :')

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 15:46

Arabesk schreef:
Als je niet tegen jurysporten kan, ga dan springen, dan tik je gewoon zelf de balk eraf en ben je binnen de tijd of niet. :+

True :+ mijn nichtje is daarom ook gaan springen hahaha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 16:11

Arabesk schreef:

Daarom spring ik ook liever dan dressuur. Toen op de manege was er altijd al 'vriendjespolitiek' altijd dezelfden wonnen, en dat waren dan vooral mensen die veel geld pompten in de manege. Klaagden er meer over. Tot het over ging naar de fnrs, een hele verbetering.
Dressuur is en blijft gewoon een jurysport, iedereen zn mening over wat mooi is en wat niet.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 16:11

Arabesk schreef:

De beoordeling is duidelijker - toch is het wel bijzonder dat op Bokt de discussies over de springerij niet wat feller zijn, want ook daar zie je toch wel hele grote verschillen in de 'harmonie tussen ruiter en paard'.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 16:12

Mwah de filmpjes die ik gemaakt heb tijdens grote wedstrijden, waren van dressuur én springruiters :7

Maar goed we hadden het hier over dressuur.

Sonador

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 16:30

Kendra schreef:
Arabesk schreef:

De beoordeling is duidelijker - toch is het wel bijzonder dat op Bokt de discussies over de springerij niet wat feller zijn, want ook daar zie je toch wel hele grote verschillen in de 'harmonie tussen ruiter en paard'.

Nou idd, als je soms ziet hoe die paarden worden gereden en met wat voor soort bitten/hoofdstellen.

Foei, de oudere garde die kon beide heel goed vondt ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 16:58

sarabande schreef:
Famke160301 schreef:
Staat niet duidelijk in jouw post wat je citeert en van wie. Heb dus aangenomen dat t je eigen mening was. Of is dat niet zo? En dat je geen fan bent van een bepaald ras, wil niet zeggen dat je dat ras kunt gebruiken om iemands kennisniveau te bepalen.
Wel mooi dat je meteen wist dat t om jou ging.

Edit: Tuurlijk is dat jouw mening en dat mag zeker. Maar laat ons dan ook onze mening hebben voor wat betreft AC en EG. En niet meteen roepen dat ze afgebrandt worden.

Er staat wel duidelijk dat ik een uitspraak van iemand anders uit een ander topic jat
En als iemand met een leeg profiel maar in haar onderschrift Tinkers zegt dat ze beter zit dan Adelinde dan vind ik dat humor, dat lijkt me niet Tinkers aanvallen of vindt jij dat Tinkers gefokt zijn om dressuur te lopen op de OS????

Waar heb ik gezegd dat ik beter zit? Kun je me dat nu echt even laten zien?

sarabande schreef:
DeMolenhoek schreef:
De dag dat ik rij zoals Adelinde mogen ze mij van mijn paard sleuren en verbieden er ooit nog op te kruipen. Want ik wil in harmonie met mijn paard SAMEN WERKEN ;)

Hier pretendeert ze toch echt dat ze beter rijdt/zit dan Adelinde

En dat is ook het probleem he met welke blik lees je iets. Als je er iets niet in wilt zien staat het er ook niet.

Nou dan lees jij het met een heel vertekende blik. Ik doel hier inderdaad op het stanggebruik en de rollkur. Je ziet de dingen zoals je wilt zien. Maar ik heb nergens gezegd dat ik beter zit dan haar. Dat is wat jij eruit maakt.

En dat is wat je dan weer noemt: Iemand onterecht door het slijk trekken ;)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-08-12 17:00, in het totaal 2 keer bewerkt

abcde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 16:58

pfffffffffffff wat een topic :+
Wilde nog mijn mening geven maar na een stukje gelezen te hebben laat maar :Y)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 16:59

Als je leuk je eigen mening kan geven zonder daarbij andere personen door het slijk te trekken, doe gerust!! :D

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 18:27

JessicaD88 schreef:
oji schreef:
Wat ik echt niet kan snappen JessicaD88 is dat jij Adelinde zwaar overgewaardeerd vind en Edward zwaar ondergewaardeerd. Als je niet van het plaatje strak op spanning en kort in de hals houdt (waar ik zelf dus echt helemaal niet van hou), hoe kun je dan zeggen dat Edward ondergewaardeerd is. Ik vind Edward zwaar overgewaardeerd door de jury's en kan deze punten ook niet rijmen met de gemelde uitgangspunten van de jury.

Het is niet dat ik niet houd van 'kort in de hals' ik houd niet van getrek en een onrustig beeld. Het beeld van Edward en Undercover is relaxt, met een stille aanleuning, gecombineerd met expressie, beter kan mi niet. Bij Charlotte mis ik dan wat expressie, en bij Adelinde mis ik het rustige beeld, als team met het paard en licht in de aanleuning (en met name stoort mij het feit dat de achterhand in de verste verte niet onder het lichaam treedt). Edward weet die twee dingen te combineren. Ik denk niet in 'hij of zij rijdt rollkur dus perse fout en die niet en dus perse goed'.

Daarin verschillen we dan van mening want ik vind het beeld van Edward en Undercover niet relaxt. Ook Edward vind ik een strenge en onrustige hand hebben die naar mijn mening veels te hoog geplaatst is. Verder heb ik het woord rollkur of wat voor trainingsmethode dan ook niet laten vallen. Dat is jouw interpretatie dat ik op die manier denk. Ik heb nl geen uitgesproken mening over de verschillende trainingsmethoden. Zo lang de manier van trainen er op gericht is om maximale souplesse en atlethisch vermogen bij je paard en harmonie tussen ruiter en paard te creeeren, doe je het volgens mij goed. Dit kan per paard/ruiter combinatie verschillen. Anky traint ook op die manier en ik vond haar kur zeer mooi en harmonieus! Bovendien kunnen wij van geen van de ruiters zien hoe zij in het dagelijks leven trainen, dus beoordeel ik uitsluitend het plaatje dat getoond wordt in de ring.

Overigens heb ik zeer veel respect voor alle ruiters/amazones die daar in de ring verschijnen. Een paard dusdanig op te leiden/trainen dat het op dat niveau kan lopen en de zeer complexe oefeningen uitvoeren, verdient respect en doe ik ze niet na. Ik denk nl dat in de training ook Adelinde Parzival heel los en harmonieus kan laten lopen, maar om de sterke punten van Parzival maximaal in de proef te benutten, leidt dat tot een bepaalde spanning. Daarentegen denk ik ook dat als Charlotte Valegro expressiever wil laten lopen, dat dat tot meer spanning leidt. Degene die beide optimaal zou weten te bereiken scoort 100% en dat is dus nog nooit iemand gelukt. Iedereen haalt in de ring de sterkste punten van zijn/haar paard naar boven en bij Adelinde is dat expressie en kracht, bij Charlotte is dat harmonie. Maar hoe je het ook wendt of keert, dressuur is geen strikt meetbare sport. Er blijft hoe dan ook de component van smaak. Ik geef het je te doen als jury, een juiste afweging maken tussen een perfect en zeer precies uitgevoerde proef en een misschien wat minder perfecte proef, maar met meer losheid en harmonie. Daarom denk ik wel dat het eerlijk is als er duidelijke richtlijnen zijn die aangeven waar de nadruk op ligt. Meer a la turnen. 2 scores, moeilijkheidsgraad en techniek. Elke type overgang of oefening heeft een vastgesteld aantal punten voor de moeilijkheidsgraad. Voor de techniek ook vastere richtlijnen, waarbij technische fouten als achter de loodlijn, open mond, te duidelijke hulp etc per onderdeel een vaste aftrek opleveren, net zoals het met gebogen armen opvangen of gebogen benen bij het turnen. Verder weet ik helemaal niets van turnen hoor, maar het viel mij daar op dat ondanks dat het ook een jurysport is, er wel gepoogd wordt het geheel meer 'meetbaar' te maken.
Bij de dressuur lag de voorgaande de nadruk op kracht, expressie en explosiviteit. Ik heb het idee dat dat beeld aan het veranderen is richting meer harmonie. Maar daarom is het niet vreemd dat er door veel combinaties vooral heel veel getraind is op juist kracht, expressie en explosiviteit. Daarnaast geldt lijkt mij ook dat het ene paard duidelijk in aanleg meer explosief is en het andere paard in aanleg meer harmonieus dus dat dat ook niet alleen op de ruiter is af te schuiven. Ik heb jaren op een Negro gereden en die liet zich heel makkelijk en licht sluiten, maar miste wel een stuk expressie. Mijn huidige paard is veel heter en expressiever, maar moet ik wel veel meer moeite doen om diezelfde lichtheid en stille aanleuning te houden. Ik vermoed zo maar dat paarden op dat niveau alle eigenschappen nog eens 10 keer heftiger hebben dan mijn basissportpaarden. Je weet niet wat er zou gebeuren als Charlotte Dujardin een Parzival zou moeten rijden en andersom, hoe vriendelijk het misschien zou ogen als Adelinde een Valegro zou uitbrengen.

Verder vind ik het persoonlijk niet zo vreemd dat de hoogst geplaatste combinaties ook vaak de hoogste artistieke score's hebben. Voor zover ik weet zit in de artistieke score ook de moeilijkheidsgraad en het precies uitvoeren op de muziek verwerkt. Ik vind het volkomen logisch dat de combinaties die technisch gezien het meeste aankunnen, ook de hoogste moeilijkheidsgraad kunnen uitvoeren en ook het best kunnen timen op de muziek.

windhond

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 18:39

Paddenpad schreef:
Jury voorzitter Stephen Clarke gaf tijdens de persconferentie na de uitslag uitleg over de top drie. Adelinde liet veel kracht en expressie zien, maar voor ons moest er meer lichtheid en gedragenheid zijn.

Ben het helemaal eens met deze jury,echter de fout ligt al bij de jury's in Nederland die in de basissport altijd zitten te hameren op kracht en expressie,dat ze inderdaad maar weer eens met beide benen op de grond gaan staan en zelf terug naar de basis gaan,waar de sport eigenlijk om draait en dat is ontspanning en technisch je paard goed voor elkaar hebben,niet dat overdreven onnatuurlijke wat men nu de ruiters opdringt!

Dan zou ik bij deze aan Stephen Clarke willen vragen waarom ze Laura dan het brons hebben gegeven. Als ze keken naar lichtheid en gedragenheid had zij zeker geen brons mogen winnen. Ik vind dat nogal tegenstrijdig.

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 18:59

Heeft met de startpositie's te maken vrees ik,bij veel jury's zit het tussen de oren dat de beste als laatste starten en men vanaf daar past durft te gaan punten,het zou beter zijn gewoon te loten wie welk startnummer krijgt zodat de jury's daar ook niet op bevooroordeeld kunnen worden en gewoon punten wat ze zien en niet gaan bedenken ohhh nog vier combinatie's en nu kunnen we punten gaan geven!!

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 19:03

Volgens mij wordt de startvolgorde bij de GP voor landen bepaald door loting en binnen een land kan de bondscoach zelf kiezen...bij de kur wordt de startvolgorde mede bepaald door de behaalde resultaten in de GP en GPS en ja, dan rijden dus degene die het best hebben gepresteerd als laatste. Ik geef de jury echt wel meer credits dan puur op startnummer te kijken in de kur.

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 19:13

oji schreef:
Volgens mij wordt de startvolgorde bij de GP voor landen bepaald door loting en binnen een land kan de bondscoach zelf kiezen...bij de kur wordt de startvolgorde mede bepaald door de behaalde resultaten in de GP en GPS en ja, dan rijden dus degene die het best hebben gepresteerd als laatste. Ik geef de jury echt wel meer credits dan puur op startnummer te kijken in de kur.

En toch zit het tussen de oren en speelt het zeker wel een grote rol bij veel juryleden.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 19:13

Tsja, vriendjespolitiek hou je bij een dressuurproef en (ongezouten) meningen ook.

Feit is dat Dujardin ook goud zou hebben gehad als (zoals bij het turnen) de beste en slechtste score waren afgevallen aangezien 6 van de 7 juryleden haar op 1 hadden staan.

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 19:23

Ik ben weleens benieuwd wat de percentages zouden zijn wanneer de beste van het klassement meer verspreidt zouden zijn over de gehele rubriek en dat de jury niet meer terug kan kijken of mogen opschrijven wat ze de vorigen gegeven hebben en wat het eindresultaat was! :P

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 19:23

oji schreef:

En terecht dat je dat doet want de jury heeft Carl Hester lager gejureerd als voorganger en dat was terecht. Ruiter reed zoals altijd erg prettig en gevoelvol maar paard had te weinig puf en was waarschijnlijk te moe. Dus lagere punten. Jammer voor deze fijn rijdende ruiter maar wel terecht.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 19:35

Paddenpad schreef:
Ik ben weleens benieuwd wat de percentages zouden zijn wanneer de beste van het klassement meer verspreidt zouden zijn over de gehele rubriek en dat de jury niet meer terug kan kijken of mogen opschrijven wat ze de vorigen gegeven hebben en wat het eindresultaat was! :P

Ik denk dat ze dan aardig in de war gebracht worden, lijkt me een goed experiment

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 19:44

sarabande schreef:
Paddenpad schreef:

Ik denk dat ze dan aardig in de war gebracht worden, lijkt me een goed experiment

Lijkt mij ook zeer interessant,met als extra veiligheid koptelefoon op waarin ze alleen de kurmuziek horen en niet kunnen communiceren met de overigen die aanwezig zijn in het juryhokje!! 8-)

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 20:00

Hermelientje schreef:
Dit staat in de voorschriften van de FEI uit 2011 voor contact en mondproblemen zoals opgesteld door Fouarge (Nederlands O jurylid en Dressage Judge General)

Citaat:
When a horse is presented showing a good acceptance of the contact judges should mark in a very positive way in order to encourage good riding. Even where there are small mistakes in the test a good correct contact must be rewarded under submission. A faultless test where the contact is forced or showing resistance must be considered of a lesser quality.

en
Citaat:
A horse going with an open mouth should be dealt with by deducting 1 or 2 marks each time it is observed depending on severity.

Wat mooi dat je dit aangehaalt hebt. Dan heeft Charlotte meer dan verdiend gewonnen, maar is wat mij betreft inderdaad Helen echt beroofd van brons.
Dat hele dunne handboekje van 4 pagina's waar dit in staat heeft Sjef duidelijk niet gelezen :(:)
Alle juryleden zijn van te voren grondig geïnstrueerd over hoe ze dienen te beoordelen.

Er is buiten Nederland helemaal niemand die zich druk maakt over foute jurering. Of zoals de Britse pers het kort samenvatte: the Netherlands felt they were robbed of the gold dressage medal. In dressage there are seven judges from all parts of the globe. Six thought the Dutch girl deserved silver and the seventh (the Dutch judge) thought she deserved gold.

Vrij vertaald is dit de beleefde Britse manier om te zeggen: wat een slechte verliezers zijn jullie.

sorry, quote verkl**t.
Laatst bijgewerkt door vur op 11-08-12 20:20, in het totaal 1 keer bewerkt

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 20:02

vur schreef:
Hermelientje schreef:
Dit staat in de voorschriften van de FEI uit 2011 voor contact en mondproblemen zoals opgesteld door Fouarge (Nederlands O jurylid en Dressage Judge General)

When a horse is presented showing a good acceptance of the contact judges should mark in a very positive way in order to encourage good riding. Even where there are small mistakes in the test a good correct contact must be rewarded under submission. A faultless test where the contact is forced or showing resistance must be considered of a lesser quality.
en
A horse going with an open mouth should be dealt with by deducting 1 or 2 marks each time it is observed depending on severity.

Dat hele dunne handboekje van 4 pagina's waar dit in staat heeft Sjef duidelijk niet gelezen :(:)
Alle juryleden zijn van te voren grondig geïnstrueerd over hoe ze dienen te beoordelen.

Er is buiten Nederland helemaal niemand die zich druk maakt over foute jurering. Of zoals de Britse pers het kort samenvatte: the Netherlands felt they were robbed of the gold dressage medal. In dressage there are seven judges from all parts of the globe. Six thought the Dutch girl deserved silver and the seventh (the Dutch judge) thought she deserved gold.

Vrij vertaald is dit de beleefde Britse manier om te zeggen: wat een slechte verliezers zijn jullie.

Wat mooi dat je dit aangehaalt hebt. Dan heeft Charlotte meer dan verdiend gewonnen, maar is wat mij betreft inderdaad Helen echt beroofd van brons.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 20:03

De besten als laatsten laten starten is denk ik ook richting het publiek. Je houdt de spanning er zo wel in.
Nu was de finale ook vreselijk spannend. Dat had toch anders geweest als Adelinde als een van de eersten was gestart. Zoals ze het nu doen wordt de spanning opgebouwd. Als bijvoorbeeld 3 van de minst presterende ruiters als laatsten zouden starten loopt er zeker publiek voortijdig weg.