ISES: "Strak aansnoeren van neusriem aan banden leggen"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

rixke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 19:25

prima regeling!

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 19:27

Mindfields schreef:
Ik heb veel paarden gezien met een inkeping in het neusbot, ontstaan door jarenlang strak aansnoeren van de neusriem.....triest.

Serieus %) Ik vind dit echt shocking!

Je leert toch op les 1 op de manege dat er 2 vingers tussen horen!! En dan bij Z1 denken ze ineens dat dat onzin is ofzo?Ik vind het totaal idioot, laat al die "dressuur"ruiters maar eens zonder neusriem rijden, kijken wat er dan nog overblijft van hun kunstjes.

Authentic

Re: ISES: "Strak aansnoeren van neusriem aan banden leggen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 19:30

Ik geloof niet dat het typisch een Z1 foutje is, er zijn genoeg mensen die dat niveau niet halen en toch denken dat ze rare fratsen moeten uithalen om iets te presteren.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 19:32

Ik gok dat er niet veel van overblijft waves :n

@ authentic: dit komt doordat het tegenwoordig in de wereld presteren is en je móet mee doen met de trends van deze tijd.
Hierdoor krijg je jeugd die alles klakkeloos opvolgt, en volwassenen die niet nadenken of het wel weten maar het gewoon diep wegdrukt in een donker hoekje van hun hersenen. Alles voor het plaatje he...

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 19:35

Authentic schreef:
Ik geloof niet dat het typisch een Z1 foutje is, er zijn genoeg mensen die dat niveau niet halen en toch denken dat ze rare fratsen moeten uithalen om iets te presteren.

Los van presteren...het woord alleen al misleid, het zet aan tot aansnoeren

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 19:36

Colway schreef:
Moet eerlijk zeggen....Bij 1 van mijn eerste paarden, was toen 16, trok ik de neusriem ook erg strak aan, het was tenslotte een aansnoer-neusriem....wist ik veel...

Denk dat veel mensen niet eens nadenken over de schade die ze ermee aanrichten, ik althans toen niet

Maar wat leren jullie dan op maneges tegenwoordig? Wordt dat niet meer uitgelegd? Is er geen theorieles meer? Je hebt dus een eigen paard en je wist niet eens hoe je het harnachement goed om moest doen?

Sorry, ik voel me net oma :') Maar ik verbaas me hier zó over. Er ontbreekt gewoon enorm veel basiskennis bij mensen. Volgens mij omdat ze geen boeken meer lezen. In mijn tijd had je geen internet maar een boek "paardrijden voor beginners" in de kast. Daar staat harnachement op pagina 1, alle neusriemen, hun functie, hoe je het omdoet etc. Dat mist dus iedereen.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 19:39

Waves schreef:
Sorry, ik voel me net oma :') Maar ik verbaas me hier zó over. Er ontbreekt gewoon enorm veel basiskennis bij mensen. Volgens mij omdat ze geen boeken meer lezen. In mijn tijd had je geen internet maar een boek "paardrijden voor beginners" in de kast. Daar staat harnachement op pagina 1, alle neusriemen, hun functie, hoe je het omdoet etc. Dat mist dus iedereen.

Oh ik voel me ook soms al oma :)
Ik had idd verplichte theorie lessen op de manege, ik was 14 toen ik begon en toen al elk paarden info boek verslonden wat er was...
Ik heb er dus ook niet 1 in mn boekenkast staan maar wel 6...

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 19:39

Ik moet eerlijk zeggen dat ik nooit met een aansnoerneusriem te maken heb gehad, eigenlijk alleen met hoge, lage of gecombineerde neusriemen. Maar als ik een paard te rijden krijg met een aansnoerneusriem en ik hoor hoe dat ding heet dan zal het me niet opeens een briljant idee lijken om opeens de mond dicht te snoeren.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 19:40

Jetta schreef:
Waarom een neusriem....niet om het mooie, natuurlijk! Dat is een kwestie van smaak! Ooit, lang geleden vond men het nodig om een paard een neusriem om te gespen. Om zijn mond te sluiten, om druk te creëeren, om respect door dwang af te dwingen....Paardensport kent een goudmijn aan tradities, zoals de neusriem. Maar....met de moderne inzichten die er zijn over africhting, rijden, paardvriendelijke en - onvriendelijke zaken, weten we dat de neusriem niet nodig is. Als je het zo mooi vindt, gebruik je het ding voor de sier en hoeft het zeker niet strak te zitten.
Een neusriem uit gewoonte, omdat het zo hoort, omdat ik het zo geleerd heb...allemaal geen goede redenen. Want waar is de onderbouwing?

De reden dat ooit de neusriem aangetrokken werd was niet vanwege de druk te creëren, het was er om als een paard in een greppel op de kop ging hij zijn mond niet opende. Als hij dat deed brak hij zijn onderkaak, ving hij de klap op met zijn neus brak hij zijn neusbot als hij pech had. Nummer één is einde verhaal, nummer twee is over het algemeen alleen pijnlijk.

Ook op onze manege leerde je de neusriemen flink aan te trekken, daar heb ik menig discussie met mijn instructrice over gehad. (lees, ik zadelde vaak de beginnerspaarden op, met een losse neusriem, in de bak deed zij van de dieren waarbij zij de ruiter erop hielp strak.)

Overigens heet de manier van gespen nou eenmaal het aansnoersysteem doordat je gemakkelijker meer druk kan zetten. Dat de neusriem dus ook zo is gaan heten is vrij logisch.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 19:42

Waves schreef:
Colway schreef:
Moet eerlijk zeggen....Bij 1 van mijn eerste paarden, was toen 16, trok ik de neusriem ook erg strak aan, het was tenslotte een aansnoer-neusriem....wist ik veel...

Denk dat veel mensen niet eens nadenken over de schade die ze ermee aanrichten, ik althans toen niet

Maar wat leren jullie dan op maneges tegenwoordig? Wordt dat niet meer uitgelegd? Is er geen theorieles meer? Je hebt dus een eigen paard en je wist niet eens hoe je het harnachement goed om moest doen?

Dat boek stond ook bij mij in de kast vroeger toen ik begon met paardrijden, en zo oud ben ik nou ook weer niet. geloof niet dat dat het probleem is.
Onwetendheid (lees: niet willen weten) en meegaan met de "mode". En de naam is inderdaad al misleidend: aansnoer neusriem.

De mijne zit altijd best wel los, net als mijn sperriem, die zit ook niet strak.
Totdat ik ging lessen bij een iemand, die deed mijn neusriem strakker, omdat die "makkelijk nog een gaatje strakker kon".
Heb maar 1 lesje gereden bij diegene....

Zonder neusriem vind ik dan weer niet aan te raden. Dan ligt het bit toch wat minder stil in de mond.. Het ligt stabieler met een neusriem om...
Laatst bijgewerkt door itsmi op 31-01-12 19:44, in het totaal 2 keer bewerkt

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 19:43

Mizora schreef:
Overigens heet de manier van gespen nou eenmaal het aansnoersysteem doordat je gemakkelijker meer druk kan zetten. Dat de neusriem dus ook zo is gaan heten is vrij logisch.

Er zit tegenwoordig ook zo'n ellendig rolletje aan dat voor een hefboomwerking zorgt, kan je nog meer kracht mee zetten 8)7
Zo oud ben ik niet, maar dat heb ik dus vroeger nooit gezien..

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 19:44

Authentic schreef:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik nooit met een aansnoerneusriem te maken heb gehad, eigenlijk alleen met hoge, lage of gecombineerde neusriemen. Maar als ik een paard te rijden krijg met een aansnoerneusriem en ik hoor hoe dat ding heet dan zal het me niet opeens een briljant idee lijken om opeens de mond dicht te snoeren.

Het gaat dus om deze sluiting: http://cdn.webshopapp.com/f/zz5hi9/image.jpg
het is een variant op de hoge neusriem. Normaal hebben deze een engelse sluiting.

Overigens wordt een aansnoerneusriem ook wel een zweedse neusriem genoemd. Misschien zouden we die naam gewoon moeten gaan gebruiken.

@bandina: Het gaat nu enkel om de naam, niet om de neusriem. De neusriem is vernoemd naar het gespsysteem, dat al langer bestond. Niet andersom.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 19:47

Mizora schreef:
De reden dat ooit de neusriem aangetrokken werd was niet vanwege de druk te creëren, het was er om als een paard in een greppel op de kop ging hij zijn mond niet opende. Als hij dat deed brak hij zijn onderkaak, ving hij de klap op met zijn neus brak hij zijn neusbot als hij pech had. Nummer één is einde verhaal, nummer twee is over het algemeen alleen pijnlijk.

:') :') :') Laat me raden, dat heeft die aansnoerende instructrice je verteld?

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 19:48

Het is echt zo dat de neusriem is gebruikt bij paarden die de oorlog in werden gestuurd om te voorkomen dat ze hun kaak breken hoor. :) Is al een tijdje geleden overigens. ;)

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 19:49

itsmi schreef:
Dat boek stond ook bij mij in de kast vroeger toen ik begon met paardrijden, en zo oud ben ik nou ook weer niet. geloof niet dat dat het probleem is.

En jij weet dus ook hoe het moet en neemt niet klakkeloos iets aan van een instructrice +:)+

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 19:54

Waves schreef:
Mizora schreef:

:') :') :') Laat me raden, dat heeft die aansnoerende instructrice je verteld?

Daar heb ik overigens nog een serieus stukje over gevonden ook, misschien ook interessant voor de discussie:
De neusriem
Net als bij de keuze van een goed bit, moeten we bij de keus van wel of niet een neusriem, goed bedenken wat de functie hiervan kan of moet zijn.

Op de oude prenten en gravures zien we soms een neusriem en soms niet.

In het heetst van de strijd (snelle acceleraties en korte, abrupte wendingen) was de ruiter niet altijd even zacht met zijn handen. Het gebruik van een neusriem, hield de kaken van het paard bij elkaar, waardoor het paard zijn mond niet overmatig kon openen. Hierdoor kon ook het bit minder makkelijk verschuiven in de mond, waardoor ernstige mondblessures voorkomen konden worden.

Bij ernstige valpartijen gebeurde het nog wel eens dat het paard met wijd geopende mond op de grond terecht kwam, waardoor hij zijn onderkaak brak. De neusriem kon dit enigszins voorkomen. Ten eerste omdat het bit vaster in de mond lag, waardoor de ruiter het paard met zijn hoofd naar links of rechts kon trekken, zodat het paard op de zijkant van zijn hals terecht kwam.

Ten tweede omdat het paard zijn mond niet zover kon openen en hierdoor niet op een ver geopende mond kon vallen, waardoor de onderkaak naar achteren kon breken.

Daarentegen zie je op de latere prenten, waarbij de praktische rijkunst steeds meer plaats maakte voor de Kunst van het rijden, dat de neusriem vaak ontbreekt.
In de rijkunst konden de ruiterhulpen echt verfijnen, zodat een neusriem niet nodig was.

Dat wil zeggen, dat we ons dus moeten afvragen of we een neusriem nodig hebben voor het doel dat we nastreven.

In de springsport kan het duidelijk zinvol zijn, daarentegen zou het in de veel rustiger dressuursport veel minder nodig moeten zijn.
Ook de hoogte van de neusriem is bepalend voor zijn functioneren en inwerking.

Een neusriem moet niet gebruikt worden om ruiterfouten te verbloemen. Opent het paard zijn mond onvermatig, dan moet worden gezocht naar de oorzaak en niet gegrepen worden naar een strakkere neusriem. Ook hier geldt "alle middelen kan je gebruiken of misbruiken".

Een (te strak) aangesnoerde neusriem klemt de kaken van het paard op elkaar, hierdoor wordt de tong zwaar belast (zeker als het bit ook nog slecht past). De slikreflex wordt hierdoor dermate belemmert, dat het paard zeker moeite zal hebben met het doorslikken van het speeksel.

Daarnaast kan een paard, bij een aangesnoerde neusriem, zijn kaken ten opzichte van elkaar niet meer verschuiven. Hierdoor wordt het paard belemmerd in het aannemen van de juiste stelling, waardoor ook een correcte lichaamsbuiging verstoord wordt.

http://www.klassiekpaardrijden.nl/276/d ... ndare.html

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 20:00

Waves schreef:
itsmi schreef:

En jij weet dus ook hoe het moet en neemt niet klakkeloos iets aan van een instructrice +:)+

Over het algemeen kan je wel aannemen dat instructie weet hoe ze het harnachement moeten gebruiken op de juiste manier..

Bij ons op stal krijgen de manegeruiters ook een poets- en zadelcursus.
Heb ik in mijn jonge jaren ook aan meegedaan en dat was erg leerzaam.
Ook ouders leren ze gelijk hoe het moet, want vaak zijn ouders degene die de ponys opzadelen voor de kinderen...
Dus de vraag is, is het onwetendheid van het kind, of van de ouders...

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 20:15

Girlgamer schreef:
De mensen die hem op wedstrijd zo aansnoeren doen dat thuis ook hoor. Maar hoezo herinvoering? Het was toch altijd de "regel".

Dat dacht ik ook. Nooit geweten dat die afgeschaft was.

Rox87

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 20:22

Denk ook niet dat die afgeschaft is, wordt alleen niet nageleeft en/of op gecontroleerd. Bij mijn nichtje op de manege leren ze nogsteeds dat er 2 vingers tussen de neusriem moet!

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 20:30

fijne regeling.

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 20:39

Goede regeling.. Ook ik zie regelmatig mensen de neusriem flink aansnoeren.. Kijk maar eens op concoursen en dan vooral bij de ´topstallen´. Ik snap zelf de toegevoegde waarde ook niet. Weet zeker dat mijn paarden fijner lopen met en lekker los neusriempje en bit niet zo hoog opgetrokken. Wat mij betreft gaan ze daar dan ook direct op controleren, want hoe hoog sommige mensen het bit wel niet optrekken..

annetjee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 20:41

hehe... er wordt eindelijk naar gekeken:) top!

i_risss

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 20:50

Fijn dat ze hier veel aandacht aan gaan besteden!

yasmintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 21:35

Ben ik het volledig met eens, en iedereen hier ook aan de comentaren te zien.
Toch heb ik al zelden iemand gezien waarbij de neusriem niet aangesnoert zit hoor ... :+
Iedereen vind dat maar normaal, niemand denkt erbij na hoe het voor het paard voelt dat het riempje zo vast als mogelijk gaat en dan liefst in één ruk, en als ze dan nog durfen hun hoofd weg te trekken van het schrikken door de pijn krijgen ze er nog eens een klop op ook!
Voor mij geen aangesnoerde neusriemen, dank u!
Wie vind het nu normaal dat de meeste paarden rondlopen met een deukje(op neusriemformaat) of een bult op de neus ... één keer mn vroegere verzorgmeisje mn hengst laten opzadelen en sinds dan zit hij met een bult op de neus, ik heb ze het serieus laten weten hoor!

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 21:41

yasmintje schreef:
één keer mn vroegere verzorgmeisje mn hengst laten opzadelen en sinds dan zit hij met een bult op de neus, ik heb ze het serieus laten weten hoor!

Lijkt me vrij onwaarschijnlijk dat dat van die ene keer is gekomen...