Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Mindfields schreef:Ik heb veel paarden gezien met een inkeping in het neusbot, ontstaan door jarenlang strak aansnoeren van de neusriem.....triest.
Ik vind dit echt shocking!

Colway schreef:Moet eerlijk zeggen....Bij 1 van mijn eerste paarden, was toen 16, trok ik de neusriem ook erg strak aan, het was tenslotte een aansnoer-neusriem....wist ik veel...
Denk dat veel mensen niet eens nadenken over de schade die ze ermee aanrichten, ik althans toen niet
Maar ik verbaas me hier zó over. Er ontbreekt gewoon enorm veel basiskennis bij mensen. Volgens mij omdat ze geen boeken meer lezen. In mijn tijd had je geen internet maar een boek "paardrijden voor beginners" in de kast. Daar staat harnachement op pagina 1, alle neusriemen, hun functie, hoe je het omdoet etc. Dat mist dus iedereen. Waves schreef:Sorry, ik voel me net omaMaar ik verbaas me hier zó over. Er ontbreekt gewoon enorm veel basiskennis bij mensen. Volgens mij omdat ze geen boeken meer lezen. In mijn tijd had je geen internet maar een boek "paardrijden voor beginners" in de kast. Daar staat harnachement op pagina 1, alle neusriemen, hun functie, hoe je het omdoet etc. Dat mist dus iedereen.

Jetta schreef:Waarom een neusriem....niet om het mooie, natuurlijk! Dat is een kwestie van smaak! Ooit, lang geleden vond men het nodig om een paard een neusriem om te gespen. Om zijn mond te sluiten, om druk te creëeren, om respect door dwang af te dwingen....Paardensport kent een goudmijn aan tradities, zoals de neusriem. Maar....met de moderne inzichten die er zijn over africhting, rijden, paardvriendelijke en - onvriendelijke zaken, weten we dat de neusriem niet nodig is. Als je het zo mooi vindt, gebruik je het ding voor de sier en hoeft het zeker niet strak te zitten.
Een neusriem uit gewoonte, omdat het zo hoort, omdat ik het zo geleerd heb...allemaal geen goede redenen. Want waar is de onderbouwing?
Waves schreef:Colway schreef:Moet eerlijk zeggen....Bij 1 van mijn eerste paarden, was toen 16, trok ik de neusriem ook erg strak aan, het was tenslotte een aansnoer-neusriem....wist ik veel...
Denk dat veel mensen niet eens nadenken over de schade die ze ermee aanrichten, ik althans toen niet
Maar wat leren jullie dan op maneges tegenwoordig? Wordt dat niet meer uitgelegd? Is er geen theorieles meer? Je hebt dus een eigen paard en je wist niet eens hoe je het harnachement goed om moest doen?
Sorry, ik voel me net omaMaar ik verbaas me hier zó over. Er ontbreekt gewoon enorm veel basiskennis bij mensen. Volgens mij omdat ze geen boeken meer lezen. In mijn tijd had je geen internet maar een boek "paardrijden voor beginners" in de kast. Daar staat harnachement op pagina 1, alle neusriemen, hun functie, hoe je het omdoet etc. Dat mist dus iedereen.
Mizora schreef:Overigens heet de manier van gespen nou eenmaal het aansnoersysteem doordat je gemakkelijker meer druk kan zetten. Dat de neusriem dus ook zo is gaan heten is vrij logisch.
Authentic schreef:Ik moet eerlijk zeggen dat ik nooit met een aansnoerneusriem te maken heb gehad, eigenlijk alleen met hoge, lage of gecombineerde neusriemen. Maar als ik een paard te rijden krijg met een aansnoerneusriem en ik hoor hoe dat ding heet dan zal het me niet opeens een briljant idee lijken om opeens de mond dicht te snoeren.
Mizora schreef:De reden dat ooit de neusriem aangetrokken werd was niet vanwege de druk te creëren, het was er om als een paard in een greppel op de kop ging hij zijn mond niet opende. Als hij dat deed brak hij zijn onderkaak, ving hij de klap op met zijn neus brak hij zijn neusbot als hij pech had. Nummer één is einde verhaal, nummer twee is over het algemeen alleen pijnlijk.
Laat me raden, dat heeft die aansnoerende instructrice je verteld? 
Is al een tijdje geleden overigens.

Waves schreef:Mizora schreef:De reden dat ooit de neusriem aangetrokken werd was niet vanwege de druk te creëren, het was er om als een paard in een greppel op de kop ging hij zijn mond niet opende. Als hij dat deed brak hij zijn onderkaak, ving hij de klap op met zijn neus brak hij zijn neusbot als hij pech had. Nummer één is einde verhaal, nummer twee is over het algemeen alleen pijnlijk.![]()
![]()
Laat me raden, dat heeft die aansnoerende instructrice je verteld?
Waves schreef:itsmi schreef:Dat boek stond ook bij mij in de kast vroeger toen ik begon met paardrijden, en zo oud ben ik nou ook weer niet. geloof niet dat dat het probleem is.
En jij weet dus ook hoe het moet en neemt niet klakkeloos iets aan van een instructrice