Groot alarm om paardenleed in Nederland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 13:19

Wat is er in hemelsnaam niet goed aan paarden in de blubber? Je komt er gewoon niet onderuit na zoveel regen. Of dan toch maar 24/7 opsluiten in de stallen?

Hier staan de stallen open naar de wei. De wei is 1 grote blubberboel. De paarden kunnen zelf kiezen of ze naar binnen of buiten gaan. 3X raden waar ze altijd staan...Tja, in de blubber.
Ze kiezen er toch zelf voor.

Ik vraag me af hoe kundig de mensen zijn die bij de dierenpolitie werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 13:19

Bij mij op stal zal het niet helpen, waterleiding ligt niet diep genoeg in de grond en loopt over de stalplafond in vertakking naar beneden. Ik ben de klos met emmers...

Anoniem

Re: Groot alarm om paardenleed in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 13:20

Grote kans dat die mensen die bij de dierenpolitie werken zelf ook paarden hebben. Misschien wel de ruiters bij de beredenen.

sprinkler

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 13:27

ElCamino schreef:
Tja... Spiritdancer...tot nu toe lees je hier alleen mensen die het wél goed regelen, iedereen heeft commentaar maar heeft wél een droge paddock, wél droge plekjes, wél een schuilstal....daar hoor je me niet over.Natuurlijk zijn er middenwegen etc etc

Maar ik vind als je ECHT geen geld meer hebt, of een veranderende situatie hebt waardoor het financieel minder gaat dat je redelijk moet zijn en je paarden weg moet doen. Verkopen is kl*te maar wanneer je moet kiezen tussen nare omstandigheden waarin ze niet happy zijn of een nieuwe baas zoeken die wel geld heeft....dan verkoop ik mijn paarden wel ja!

En ik blijf bij mijn standpunt dat een standaard weiland, zonder schuilstal of box, zonder droge plekken om te liggen niet kan! Ook al is het nu erg nat ( vind ik een butt-excuus) , dan zoek je tijdelijk wat anders... Weilanden waar je niets mag bestraten of bouwen zijn leuke zomer-weilanden maar ongeschikt om je paard het hele jaar door op te houden. En dát zijn nu net de dingen die ik bedoel.

Natuurlijk is overdag in de blubber en 's nachts binnen b.v. beter dan 24/7 op stal maar dat bedoel ik niet.Wel een beetje redelijk blijven met lezen he....

@ELCAMINO:
Helemaal waar wat je zegt. PaardenEducatie zou verplicht moeten zijn. Er zijn zoveel mensen die persé een paard moeten en die door onwetendheid niet goed voor hun dier zorgen, er onvoldoende tijd aan besteden en geen goed veld en goede stal hebben. Helaas is de Inspectiedienst dus toch hard nodig.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 13:28

Nogmaals:
Quellian schreef:
Russell, wat zou jij doen met de pony van Repelsteel?
En dan inslapen even niet als optie, want ze heeft het dier pas 3 weken, dus je moet een dier wel de kans geven om op te knappen :)

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 13:40

Ik doe mijn hoed af voor repelsteel. mocht ik ooit zo'n shet tegenkomen, dan ga ik daar om raad. :j En idd, zou ik een pony met een wormbesmetting niet bij mijn andere paarden zetten. Dan is het jammer maar helaas, maar dan staat ie toch echt even alleen.

Hier heb ik vandaag mijn paarden weer vreselijk mishandeld. Ze zijn weer in de modder gezet en toen vertrokken ze met een bloedgang bokkend en jolig, over de bevroren bulten van mijn niet gladgetrokken kleiwei in de richting van het hogergelegen stuk met gras. :+

De DP is echte politie met een passie voor dieren. Die in de krant stonden had er één een opleiding gedaan in Deurne en ze reed zelf paard en de andere had een terrarium met allerhande beestjes. Ook was er één betrokken die voor de hobby jaagt. Dus stuk voor stuk mensen, die te maken hebben met dieren. Nou kan ik me wel voorstellen, dat zo iemand met een encyclopedie aan kennis over spinnen net wat minder weet over paarden en die zou je dus zo maar kunnen treffen, maar ze schijnen dan wel te overleggen met elkaar. Maar ja, mijn vertrouwen in politie en DB zijn gewoon uit ervaring heel minimaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 13:45

Ik heb toch al tal van opties aangegeven???/ Dier moet gewoon niet op die puntige ondergrond lopen, maar kennelijk is dat allemaal te moeilijk om dat van te voren in te schatten...

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 13:46

Ik denk dat het niet alleen maar een doorn in het oog is wat de blub betreft.
Als een paard goed gevoed en gezond is en snachts op stal staat dan zal de dierenbescherming heus geen alarm slaan als het paard overdag een paar uur in de modder staat.
Wat wel discutabel is,is het feit dat dieren gewoon de wei ingeduwd worden,hooi uit de modder moeten vreten en zich de hele dag door natte zware ijskoude modder moeten bewegen.
Dat is in mijn ogen ook dierenmishandeling.En dat is het punt,elke gek kan zich een paardje kopen,pleurd em ergens op een slecht stuk land in de veronderstelling dat het zichzelf wel verzorgt.
Wat met enthousiasme word begonnen eindigd vaak in een drama!

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 13:46

horsetopshop

nee ze kiezen er niet zelf voor.
Er zijn namelijk geen goed geboden alternatieven.
Zoals ik en andere al schreven modder is niet overal nodig. Daar kun je wat aan laten doen.

Mijn paarden kunnen dus wel kiezen en staan dus nooit in de natte gedeeltes (modder heb ik niet eens.)

Als jij een droog stuk zou hebben kozen ze niet voor de modder.
Nu vraag je aan een dier dat van buiten zijn houd blubber of stal. Dat is geen eerlijke keuze
Laatst bijgewerkt door schrikdraad op 31-01-12 13:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 13:47

russel schreef:
Lovely schreef:
Ach, er was toch een tijd terug ook zo'n vrouw opgepakt omdat ze haar paarden verwaarloosde. Daarover werd hier op bokt ook nog gezegd dat die beestjes tenminste buiten stonden...

Ik heb altijd maar weer, de mensen die zich identificeren met die plaatjes en het goed keuren, hebben de zelfde toestanden, die ze dan en masse goed gepraat willen krijgen om een scheef getrokken norm te kunnen stellen

Yep!

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 13:50

Arabesk schreef:
Ja al die paardjes in de blubber moeten gewoon lekker in een klein hokkie van 3x3 met een dikke laag stro, veel beter!!

precies goed gezegt!
Het ziet er echt niet mooi uit nee, paarden in de blub,
maar ik vind paarden dag en nacht op stal helemaal verschrikkelijk!
die van ons gaan snachts binnen omdat het niet anders kan, en hij anders te veels kans op mok heeft.
alle pony's bij ons.
Maar van de gemeente mogen wij niet meer verharden of meer schuilstallen plaatsen,
helaas zou fijn geweest zijn.
Helaas is er helemaal niets aan te doen

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 13:51

Daar moet je in Spanje mee aankomen. Daar is het niet eens vlak in sommige gebieden en daar redden de paarden het ook. Een paard kan heel goed over een oneffen stuk lopen. Dat is goed voor de spieren van je paard. Dan moet ie eens nadenken over hoe hij moet lopen. Mijn paard wordt 13 dit jaar en hij heeft nog nooit blessures gehad, omdat ie over een oneffen stuk terrein moest lopen. Maar ja, hij heeft ook geen ijzers onder, dus hij heeft geleerd om zijn voeten te gebruiken.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 13:54

marjan1986 schreef:
@repelsteel: Dit klinkt mischien heel hard. Maar aan je verhaal te lezen heeft die arme pony erg veel pijn en heb ik grote twijfels of dit ooit nog goed komt en de pony een pijn vrij leven kan lijden, is het daarom niet beter om hem verder leed te besparen en hem in te Laten slapen?

Heb jij ervaring met hoefbevangenheid?

Mijn merrie is van de zomer zo erg bevangen geweest dat ze echt strompelde, in de bak! Ze kon me niet bijhouden als ik het hooi door de bak verspreide langs de kanten. Ze ging vaak liggen en stond echt heel veel stil. Toch oortjes naar voren en lief.
Vervolgens 2 hoefzweren zo pijnlijk dat ze op 3 benen stond.

Met de kliniek artsen tot 2x toe gesproken over wanneer stop je er mee?

Die merrie loopt nu regelmatig te ouwehoeren en een rodeo te houden, vandaag in galop over een bevroren bak.
En nog steeds vrolijk. Helaas wel met flinke scheur door losse wand die er niet goed uit groeit.

Maar o wat ben ik blij dat de artsen me zeiden dat ik het de kans moest geven en dat de grens echt bereikt was als ze niet meer wilde eten of opstaan.
Ze heeft echt heel veel pijn gehad, maar na een aantal weken knapte het ineens heel snel op!
Ze zal misschien nooit helemaal de oude worden, maar zij lijkt te genieten van wat ze wel kan... Het kan echt meerdere kanten op gaan, ook al lijkt het soms even heel zwart met een ziek paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 13:56

Ander grappig dingetje is dat heel nederland pas geleden last had van water en dat overal de bodem goed verzadigd was met water. Overal waar je keek, zag je plassen en dus ook de onvermijdelijke modder. Maar als je dan de bokkers hoort (ook hier in het topic...) dan zou je bijna geloven dat die wateroverlast maar heel plaatselijk was want er zijn zoveel mensen die beweren dat ze geen last hadden/hebben van water, blubber of modder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 14:01

idefix4 schreef:
Daar moet je in Spanje mee aankomen. Daar is het niet eens vlak in sommige gebieden en daar redden de paarden het ook. Een paard kan heel goed over een oneffen stuk lopen. Dat is goed voor de spieren van je paard. Dan moet ie eens nadenken over hoe hij moet lopen. Mijn paard wordt 13 dit jaar en hij heeft nog nooit blessures gehad, omdat ie over een oneffen stuk terrein moest lopen. Maar ja, hij heeft ook geen ijzers onder, dus hij heeft geleerd om zijn voeten te gebruiken.

Onze paarden zijn niet gewend aan dat soort terreinen en Andalusiers hebben van oorsprong al andere kwaliteit hoeven, dat kun je niet vergelijken met de paarden hier en de paarden die niet op ijzers staan hebben idd hardere hoeven, maar zijn nog steeds op onze zachte vlakke bodems gewend te lopen of in de zandbakken alhier...van wekenlang de zachte sompige ondergronden naar in 1 dag een harde puntige ondergrond is ook een mega verschil De hoeven hebben niet eens de kans gekregen om zich daar aan aan te passen.

Gelukkig zijn er paarden die met verstand lopen mijn oude knakker kan ik nog met ijzige ondergrond buiten zetten, maar die andere 2 dus niet.. die jonkies hebben geen idee en gaan schaatsen..

Maar nogmaals hoefbevangenheid komt dus ook door zoolzweren en die lopen de paarden hier in Nederland in zo een winters beeld als nu erg makkelijk op, want wij leven niet in berg en rotsachtige gebieden.

Het voegt niets toe om die vergelijking te gaan maken om weer iets goed te gaan praten...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 14:03

russel schreef:
Zand bevriest niet zo snel..mijn buitenbak is gisteren netjes glad getrokken en de paarden kunnen er gewoon lekker in, het zand is stevig, maar niet bevroren en het is geen hink stap met gaten en punten lopen..

?

Droog zand bevriest misschien niet snel, maar het vocht tussen de zandkorrels bevriest wel.
Hoe droger je bak, hoe losser de bovenlaag, hoe minder snel hij bevriest.
Maar hier was mijn bak toch echt zondag al keihard. Ondanks slepen en zout strooien. Heb helaas niet zo'n bakvlakker waarmee je hem los trekt of freest, kan alleen vlakken.
Na al die regen van de afgelopen periode was hij ondanks drainage toch echt nog wel vochtig! Ik heb nergens plassen, maar de zandpaddock en bak zijn nu toch echt een betonplaat... Gelukkig wel een redelijk vlakke betonplaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 14:08

Ik woon op een extreem nat gebied en de laatste dagen is het droog geweest, genoeg droog om met deze vorst een droge bak te hebben..Maar ik heb een gedraineerde bak en dat zal wellicht wel een handje helpen, want mijn longeerbak is dat niet en die is idd hard, maar dat is ook omdat de kleilaag er onder is gemengd met het zand.

Er onder is de bak ook hard hoor, maar een bovenlaag van ong. 5 cm is droog en los en met die zon en het er door lopen, word hij steeds zachter.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 31-01-12 14:09, in het totaal 1 keer bewerkt

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 14:08

schrikdraad schreef:
horsetopshop

nee ze kiezen er niet zelf voor.
Er zijn namelijk geen goed geboden alternatieven.
Zoals ik en andere al schreven modder is niet overal nodig. Daar kun je wat aan laten doen.

Mijn paarden kunnen dus wel kiezen en staan dus nooit in de natte gedeeltes (modder heb ik niet eens.)

Als jij een droog stuk zou hebben kozen ze niet voor de modder.
Nu vraag je aan een dier dat van buiten zijn houd blubber of stal. Dat is geen eerlijke keuze

Uhm, zoals ik al zei. Ik heb droge stukken. En toch staan ze altijd in de blubber.

Voor de stallen is een stuk van 20m2 per stal betegeld. Dus ze kunnen kiezen voor binnen, op het betegelde stuk of in de blubber. En toch staan ze altijd in de blubber.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 14:15

Lovely schreef:
Ach, er was toch een tijd terug ook zo'n vrouw opgepakt omdat ze haar paarden verwaarloosde. Daarover werd hier op bokt ook nog gezegd dat die beestjes tenminste buiten stonden...

Ja, die hadden een bord voor hun hoofd, dat was niet buiten lopen, dat was tot hun knieën in de drek rondstrompelen en zwemvliezen kweken... En de schuilstal die ze hadden was lek en kon niet uitgemest worden omdat je niet door die derrie heen kwam met een kruiwagen... Laat staan dat die uitloop uitgemest kon worden.

Vraag me af hoe het deze winter is gegaan daar. Niets meer gelezen over die situatie, dus ben benieuwd of daar de boel nu wel opgeknapt is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 14:17

Mocht zij terug daar met haar paarden?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 14:22

Ze waren niet allemaal in beslag genomen volgens mij.

russel schreef:
Ik woon op een extreem nat gebied en de laatste dagen is het droog geweest, genoeg droog om met deze vorst een droge bak te hebben..Maar ik heb een gedraineerde bak en dat zal wellicht wel een handje helpen, want mijn longeerbak is dat niet en die is idd hard, maar dat is ook omdat de kleilaag er onder is gemengd met het zand.

Er onder is de bak ook hard hoor, maar een bovenlaag van ong. 5 cm is droog en los en met die zon en het er door lopen, word hij steeds zachter.

Dan heb jij een ander soort zand. is jouw toplaag snel mul/los in de zomer als het langer droog is?
Hier is het leemhoudend zand. Dat houdt vocht wat langer vast en wordt een stevige plaat die in de zomer ook niet snel mul of zwaar wordt. Voor mijn paarden ideaal omdat een zware bodem funest is voor hun (Paard peesblessure geschiedenis en pony heeft spat)
Maar nadeel is dat hij dus wel bevriest als het voor de tijd niet lang genoeg droog is geweest om een losse toplaag te krijgen.
Hier ook drainage overigens. Na hevige regen is de bak binnen een halve dag weer 90% droog. 1 plas, waar te veel zand is weggehaald van de zomer, blijft nog 1 of 2 dagen langer staan.

pauline1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 15:15

wij hadden een mishandeling van een veulen op camera staan, aangifte gedaan. nu anderhalf jaar later is de zaak pas voorgekomen, en er word niks aan gedaan. helaas bewijs te zwak, te lang geleden bla bla. dus er loopt gewoon een dierenbeul rond die gezellig zn paardjes mag houden! en alles staat heeel duidelijk op film!

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 15:18

lovely
ik zou zeggen kom hier kijken als je het niet geloofd.
Hier geen modder.
Bij de buren wel.
Natuurlijk zijn er wat nattere gedeeltes zoals richting sloot omdat het afloopt.
Maar omdat ze niet op een te klein stukje staan ook daar geen modder.

topshop
en wat staan ze dan in die modder te doen?

ik heb echt rare paarden volgens dit topic hier staat er geen 1 lange tijd op de nattere stukken.
Wel raar in de 25 jaar dat ik paarden heb ze bij mij allemaal dat rare gedrag hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 15:35

Lovely schreef:
Dus jullie ([naam], Quellian) vinden dat een paard zichzelf maar naar de knoppen moet helpen ihkv 'hij doet het zelf' ?? Terwijl je als verstandige paardenbaas allang in had moeten grijpen?

Wat een speculaties weer, alsof ik hem zichzelf naar de knoppen laat helpen. Het gaat om een stukje bevroren blubber van 2x2 meter waar hij ook nog eens in 10voud langsheen kan over vlakke grond als hij dat wil. De grotere plek blubber (die ik overigens opzettelijk door de shire zo kapot heb laten lopen voor de shet) is allang afgesloten. Ze staan op bijna 2 hectare (bak inbegrepen) dat is opgesplitst in 3 stukken met een centraal toegankelijke inloopstal, dus er hoeft niets kapot te worden getrapt want ik kan omweiden wat ik wil om dat tegen te gaan. Hij wordt ook niet door de anderen gedreven, zulke paarden heb ik niet, het zijn sociale koudbloeden die erg zelfstandig zijn en elkaar de kachel niet aan maken. Alles wat de shet doet is dus echt door hemzelf zo bepaald. Als hij ervoor kiest om over die 2 meter bevroren blubber te lopen dan gaat hij daar echt niet aan kapot hoor.
Hij gaat eerder kapot aan stilstaan in een stal waarbij het hoefmechanisme afneemt en daardoor de doorbloeding stagneert waardoor de genezing wordt belemmerd.

Iedereen mag van mij gerust komen kijken, de DB ook, ik ben trots op wat ik mijn paarden te bieden heb, niet alleen aan huisvesting maar ook aan zorg en kennis.

russel schreef:
Ik heb toch al tal van opties aangegeven???/ Dier moet gewoon niet op die puntige ondergrond lopen, maar kennelijk is dat allemaal te moeilijk om dat van te voren in te schatten...

Als je zo'n drinkbak al duur vind moet je helemaal niet komen kijken naar wat voor drinkbak ik er heb staan. En wat dacht je van een afgeschreven shet die 50 euro kost, waaraan meteen al voor 150 euro DA kosten verspijkerd moest worden, iedere week bekappen, hoefsupplement F4F dat per 20 kilo ruim 130 euro kost, magnesium voor 30 euro, dan komt de vervolgenting er over 2 weken nog aan.... dacht je dat ik dan niet even de moeite neem om ervoor te zorgen dat de shet normaal kan lopen? Dat beest heeft tig!! vierkante meters om normaal te lopen en kan zelfs zacht liggen. Blijkbaar mag ik er niet gefrustreerd over zijn dat hij door verwaarlozing nu zo hoefbevangen is en daardoor niet op een normale manier kan doen wat hij zelf wil. Als ik zeg dat ik het zo zielig vind dan wordt er meteen vanuit gegaan dat ik hem gedwongen de hele dag over modderbrokken laat strompelen.
Heb je wel eens een shire van ruim 1000 kilo gehad russel? Denk je dat als je een stuk grond recht trekt en daar zo'n bakbeest overheen loopt het dan netjes blijft?Het was ook geen modder waar ze tot de knieën in wegzakken, het was maar hoefdiep. Voordeel is dat de shire de modderbrokken nu ook weer langzaam glad sloft :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 15:43

Je verhaal wordt iedereen keer anders.