Prijzen voor hooi en stro nog steeds razendsnel omhoog

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MiniLoe

Re: Prijzen voor hooi en stro nog steeds razendsnel omhoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 14:46

zolang het vrij droog blijft kunnen wij de paarden ook meerendeel van gras voorzien, scheelt mij zeker twee tot drie plakken hooi op een dag. word het te nat moeten ze van het grasland af en het land op wat ze kapot mogen lopen, daar staat nu amper gras op.

Wat is jullie ervaring met vlas, is het gebruik hiervan goedkoper dan nu stro met die prijzen?
vier weken terug was stro klein gewoon nog 2,50 en stro groot 12,50 en sinds deze week is alles omhoog.
snap het wel maar wel beroerd, ik hou van royaal opstrooien maar merk dat ik nu al wel zuiniger aan doe.
misschien kan ik vlas combineren met wat stro erdoor zodat ze toch wat kunnen knabelen

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 14:47

Wij hebben ook hooi van eigen land afgehaald en ik dacht voor het hele jaar genoeg te hebben maar doe minder lang met een baal dan normaal. Als er geen sneeuw valt heb ik voor de hele winter gras genoeg en gebruik ik alleen wat hooi als ze s'nachts op stal staan ;) Ben bang dat een 2de snee niet meer gaat lukken, we hebben dus maar 1 snede kunnen hooien. :( Not ok!!!!!

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 14:53

ons land viel ook tegen, zo bij vele helaas.
waar zijn de tijden dat boeren ruim teveel hadden voor hun vee en voor een prikkie hooi doorverkochten hihi. kan me nog herinneren dat ik voor stro vijf jaar geleden 1,50 euro betaalde bij die boer en voor hooi 2.50 euro

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 14:56

Ik ben wel blij met zandgrond want kan gelukkig het hele jaar mijn beesten op de wei houden. Ik heb ook het idee dat het hooi wat ik dit jaar heb sneller opvoert. Bovendien is het niet zo mooi grofstengelig waardoor mijn fjord erg gulzig wordt. Het ging van de week al haast mis. Ga het nu in fijnmazige netten voeren.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 14:58

ja zand grond is ideaal, wij hebben helaas klei grond, wel kleine paddock ivm mn shet die hoefbevangen is.
daar kan ik mn andere shetje bij in zetten want de grotere ponys ploegen bij ons alles om in dat land, die staan tot de hoeven in de modder maar mijn ukkies tot de knieeen, dus deze winter zet ik een stukje af waardoor ik mn ukkies gescheiden houd van de grote, die van mij lopen alles minder kapot

het hooi van dit jaar van mn stalgenoten is heel fijn donkergroen hooi, paarden vinden het heerlijk maar het is zo op, tis kort zacht hooi, je zal erin willen slapen. Ik heb nog dertig balen hooi van vorig jaar van de week in kunnen kopen, lang stellig prik hooi waar je niet in wilt slapen, ze moeten er goed op kauwen

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 16:03

gohya schreef:
Is het niet iets om eens naar een bouwmarkt te gaan voor Zaagsel?
Ik weet nog wel dat wij 'vroeger' altijd gratis zaagsel kregen bij de Hubo.
En dat was altijd heel erg veel,konden we gratis in zakken scheppen en mee nemen.
Ze hadden fijn én grof zaagsel.

Persoonlijk zou ik er niet aan beginnen vanwege de hoeveelheid stof :o De zakken zaagsel die je koopt zijn ontstoft en dat verschil merk je echt...

flettie schreef:
Palletvoordeel houtkrul ligt hier al op 90 cent per pak

Scheelt toch wel flink :j

MiniLoe schreef:
waar zijn de tijden dat boeren ruim teveel hadden voor hun vee en voor een prikkie hooi doorverkochten hihi.

Dat is echt een tijd geleden :(:) Toen waren de wikkelpakken nog 25 euro :')

Wij zitten hier trouwens ook op de klei... Erg handig want er staat nog gras om te maaien/kuilen, maar dan moet het land eerst opdrogen! Gelukkig hebben we al wel genoeg en is dit extra, en voor de paardjes heb ik heel mooi hooi :) Niet te grof en niet te fijn. Gewoon lekker smakelijk en ruikend hooi.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 16:28

Hier vandaag 250 balen stro van het land gehaald, er stond beduidend minder op dan normaal! Weet ook nog niet wat de tonprijs is.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 17:17

Net nog even op het land geweest,stro ziet er goed uit.
Zal vanavond de mannen eens horen naar aantal pakken vergeleken bij vorig jaar.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 17:41

hoop dat iedereen optijd alles binnen krijgt, vanavond en vannacht worden er weer buien verwacht, iets wat ik dus niemand gun zolang het allemaal niet droog binnen is.

vlas is hier 7.60 als je het per baaltje koopt en 7.10 als je het per 25 inkoopt.
vlas is duurder geworden doordat dat ook resten van granen zijn en deze granen opbrengst ook tegen is gevallen, ook iedereen gaat naar andere middelen zoeken dus worden dat soort alternatieve opties ook duurder

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 18:10

Wij zitten in Friesland dus ik hoop dat het hier in het noorden droog blijft.
Ze persen eerst de grote pakken en wij moeten kleine....die gaan morgen in pak.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 18:13

MiniLoe schreef:
hoop dat iedereen optijd alles binnen krijgt, vanavond en vannacht worden er weer buien verwacht, iets wat ik dus niemand gun zolang het allemaal niet droog binnen is.

vlas is hier 7.60 als je het per baaltje koopt en 7.10 als je het per 25 inkoopt.
vlas is duurder geworden doordat dat ook resten van granen zijn en deze granen opbrengst ook tegen is gevallen, ook iedereen gaat naar andere middelen zoeken dus worden dat soort alternatieve opties ook duurder

Ik heb vanmiddag nog de vlasprijs gehoord en die zit hier op 5,25

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 18:29

Hoorde van de week nog iemand die vond 3 euro voor een baal stro duur, betaalde nu 2,10 8)7
Heb maar niet verteld wat wij hier zouden betalen voor hooi. We hebben gelukkig een adres voor 50 euro 500 kg kuil.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 18:31

ooh dan ligt jullie vlas prijs lager, de prijzen die ik noemde heb ik vanmiddag geinformeerd

drie euro voor stro was vorige week in mijn ogen ook nog duur want ik betaalde toen nog 2,50 maar vergeleken met nu is ook die drie euro niets

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 19:24

Hier is onze 2e snede hooi net in middelgrote balen gewikkeld en het is bijna net zo droog als hooi er in gegaan. Als we nog een dag extra hadden kunnen laten liggen met dit weer dan was het perfect droog geweest voor kleine balen hooi. Helaas houdt men zich hier nogal strikt aan de Sonntag = Ruhetag en aangezien het weerbericht vanaf zondag namiddag al weer slecht is, toch maar vanavond in de rol gedaan.
14 rollen in totaal waarvan we zelf er 6 houden en de rest wordt verkocht :)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 19:43

zucht ik zit hier al 2 uur met het avond eten, maar ze zijn nog steeds niet terug.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 19:44

Caira schreef:
zucht ik zit hier al 2 uur met het avond eten, maar ze zijn nog steeds niet terug.

:(:)
en ik gok erop dat het nog wel een paar uur zal duren voordat je mannen thuis zijn :=

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 19:46

jup, daar ben ik ook bang voor, leuk joh een vrije dag, gelukkig moet ik morgen weer werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 20:29

Caira schreef:
MiniLoe schreef:

Ik heb vanmiddag nog de vlasprijs gehoord en die zit hier op 5,25

ik betaalde er al voor de vlascrisis :+ 5,80 en het zal rap naar de 6 euro gaan vertelde hij...wat een prijsverschillen zo door heel Nederland en we zijn zo een klein landje in 3 uur tijd van hot naar her....

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 21:16

Heb net nog een 60 balen hooi van het land gehaald voor € 2,75 per pak. Weer € 0,25 opgeslagen t.o.v. vorig jaar. Heb voor een eersteklas 1e snee bij een andere boer € 2,25 in mei betaald......
Heb nu wel genoeg voor dit hele jaar. Ben benieuwd wat de prijzen volgend jaar doen.

Was al blij dat de stroprijs niet gestegen was met zijn € 1,00 per pakje van het land af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 15:26

Isabonny schreef:
Heb net nog een 60 balen hooi van het land gehaald voor € 2,75 per pak. Weer € 0,25 opgeslagen t.o.v. vorig jaar. Heb voor een eersteklas 1e snee bij een andere boer € 2,25 in mei betaald......
Heb nu wel genoeg voor dit hele jaar. Ben benieuwd wat de prijzen volgend jaar doen.

Was al blij dat de stroprijs niet gestegen was met zijn € 1,00 per pakje van het land af.

van dit soort berichten wordt ik dus echt nooit blij........ ;)

Nils

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 17:47

flettie schreef:
Hier is onze 2e snede hooi net in middelgrote balen gewikkeld en het is bijna net zo droog als hooi er in gegaan. Als we nog een dag extra hadden kunnen laten liggen met dit weer dan was het perfect droog geweest voor kleine balen hooi. Helaas houdt men zich hier nogal strikt aan de Sonntag = Ruhetag en aangezien het weerbericht vanaf zondag namiddag al weer slecht is, toch maar vanavond in de rol gedaan.
14 rollen in totaal waarvan we zelf er 6 houden en de rest wordt verkocht :)

zijn ze nog te koop? :p

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 22:05

Waar ik het hooi haal hebben ze de helft minder opbrengst dan andere jaren.
Wel hebben ze het afgelopen weekend een 3e partij er afgehaald, deze is wel het plastic in gegaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 07:53

Ik krijg steeds de raad om nog even te wachten met hooi, dat er nog genoeg komt en dat dat de prijs wel doet dalen. Als je zo leest zijn er al genoeg die hun voorraad hebben en er zijn er nog genoeg die nog over hebben...

De hooihype is wel plaatselijk lees ik zo. heb zo het idee dat Gelderland de top met hooiprijzen heeft....

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 11:04

Het zou maar zo kunnen zijn dat in de regio Gelderland het minste hooi/stro van het land afkomt vanwege de neerslag. Weet een adres dat ze totaal geen hooi hebben afgehaald dit jaar, ze durfden het risico elke net niet aan, een ander die het wel durfde in dezelfde regio had 1x geluk en de andere keer net niet.

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 11:09

Hier hebben wij er ook last van, stalprijs wegens hooi iets omhoog.