Hoedje of helm in de hogere dressuurklassen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Lisette

Re: Hoedje of helm in de hogere dressuurklassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 10:45

Doe gewoon met het inrijden en naar de proef rijden een cap op, met de proef een hoedje daarna direct weer je cap op.
dan voorkom je ook al wel wat ongelukken hoor! ;)
Dan heb je het toch ook meteen allebei? :o

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 15:25

In de tijd dat het verplicht werd om met een helm op een bromfiets te rijden, sputterde ook iedereen tegen.
Vonden ook dat ze het zelf mochten beslissen. En nog zie je wel eens jeugd zonder helm eventjes gauw ergens heen rijden. Prachtig toch, dat ze weten dat hun niets overkomt.
Zo is het ook in de paardensport. Gewoon een helm. Alle klasses. Of is het in de paardensport: wie mooi wil zijn moet pijn lijden?
Het hoedje heeft alleen meerwaarde voor de ijdele ruiters en amazones. Hoe laat ik zien, dat ik Z ben.
Als het van een hoedje af moet hangen, om te kunnen zien dat je Z bent, moet je heel erg gauw stoppen met rijden.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 15:26

Dat is jou kronkel redenering....

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 15:35

Johanna59 schreef:
In de tijd dat het verplicht werd om met een helm op een bromfiets te rijden, sputterde ook iedereen tegen.
Vonden ook dat ze het zelf mochten beslissen. En nog zie je wel eens jeugd zonder helm eventjes gauw ergens heen rijden. Prachtig toch, dat ze weten dat hun niets overkomt.
Zo is het ook in de paardensport. Gewoon een helm. Alle klasses. Of is het in de paardensport: wie mooi wil zijn moet pijn lijden?
Het hoedje heeft alleen meerwaarde voor de ijdele ruiters en amazones. Hoe laat ik zien, dat ik Z ben.
Als het van een hoedje af moet hangen, om te kunnen zien dat je Z bent, moet je heel erg gauw stoppen met rijden.

En daardoor krijg je ook een bekeuring voor het niet dragen van een helm ook al is je bromfiets technisch op dat moment niet in staat harder te gaan dan 15 km per uur.
Ik wil zelf kunnen uitmaken welk risico ik aan wil gaan. En blijkbaar kan ik dat prima; ben er 1x zonder cap afgevallen. (en geland op mijn voeten) Alle andere keren had ik een cap op (en landde ik ook op mijn voeten of achterwerk) Omdat niet iedereen katachtige reflexen heeft en een extreem goeie valtechniek door veel oefenen hoef ik daar toch niet de dupe van te zijn doordat ik niet zelf mijn risico's mag afwegen?

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 15:36

Aan 't eind van de dag beschermt een cap beter dan een hoedje.
Waarom niet je schedel & hersenen optimaal beschermen als dat kan?
Ik hoop niet dat men denkt ''wie mooi wilt zijn, moet pijn lijden'' Want er zal maar eens gebeuren dat je paard struikelt, een onschuldig bokje geeft of ergens van schrikt waardoor je op je hoofd valt en je levenlang aan een hersenbeschadiging vast zit omdat een hoedje mooier staat.

Mijn hersenen zijn mij meer waard dan een hoedje.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 15:36

Nou idd, Zonnetje.
En lezen kan Johanna ook al niet.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 16:38

Fitzroy schreef:
Nou idd, Zonnetje.

Begrijp niet helemaal 'waarom ik niet kan lezen'.
Het is ook stom van me, om op dit soort topics te reageren.
Elke keer loop ik er weer in. Echt advies aannemen,
wil hier op Bokt gewoon niet. Dat er mensen zijn met meer verstand
en inzicht in paarden, wordt vaak niet gesnapt.
Zorgelijk.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 16:42

QueenE schreef:
Ik vind het altijd wel grappig dat hier op Bokt altijd iedereen heel hard roept cap op, en je op wedstrijd bijna iedereen met een hoedje in het Z ziet rijden :P

dat komt omdat de meesten die zeggen dat er met cap gereden moet worden nooit in de Z zullen geraken :)
Tegen de tijd dat je met hoedje mag hebben ze waarschijnlijk een andere mening.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 16:43

Fitzroy schreef:
Nou idd, Zonnetje.

:wow: Omdat jij het ergens niet mee eens bent, kan iemand gelijk niet meer lezen?

Nou heb ik een vraag, en deze is helemaal niet bedoeld om aan te vallen of wat dan ook.
Waarom rijden jullie met een hoedje?

De enige reden die ik mij kan bedenken, is om te laten zien in welke klasse je rijd.
Waarom schaft de knhs dan geen regel aan om Z ruiters de keuze te laten maken om bijv. met bandages te starten?
Dat gaat ook niet ten koste van veiligheid. :)

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 16:44

themuisje schreef:
QueenE schreef:
Ik vind het altijd wel grappig dat hier op Bokt altijd iedereen heel hard roept cap op, en je op wedstrijd bijna iedereen met een hoedje in het Z ziet rijden :P

dat komt omdat de meesten die zeggen dat er met cap gereden moet worden nooit in de Z zullen geraken :)
Tegen de tijd dat je met hoedje mag hebben ze waarschijnlijk een andere mening.

Een hoedje staat me niet, dat is mijn reden.
En nogmaals, ik ben veel te blij met mijn leven. Ik geniet van het rijden, maar dat wil ik wel zo veilig mogelijk doen. :)

Erg kort door de bocht om te zeggen dat grotendeels 'nooit Z zullen worden'.
Wat een afgunst toch weer.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 16:48

Moderatoropmerking:
Graag met argumenten op de inhoud van een bericht reageren en niet op de persoon? Bedankt alvast.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 16:48

daNiielle_ schreef:
Een hoedje staat me niet, dat is mijn reden.
En nogmaals, ik ben veel te blij met mijn leven. Ik geniet van het rijden, maar dat wil ik wel zo veilig mogelijk doen. :)

Erg kort door de bocht om te zeggen dat grotendeels 'nooit Z zullen worden'.
Wat een afgunst toch weer.

Ik zeg ook niet dat er iets mis mee is om een keuze te maken met cap te rijden.
Wellicht ga ik zelf ook met cap rijden mocht ik in de paarden ook Z of hoger worden. Hier kan ik alleen nu op dit moment niet over oordelen aangezien ik niet weet hoe de situatie er op dat moment uitziet. Sommige dingen kun je geen uitspraken over doen tot je zelf in de positie bent geweest.
Ik zeg alleen dat de meesten hier nooit Z zullen worden :) en dat is geen afgunst. Dat is een feit.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 17:43

Johanna59 schreef:
Zorgelijk.

Pardon?? Ik denk dat ik met meer dan 30 jaar paardenervaring toch wel recht van spreken heb, je hebt het niet tegen een pennymeisje :+

Ik reageerde overigens op onderstaande quote van jou

Johanna59 schreef:

Als je nl. wel het topic had gelezen had je ook kunnen lezen dat de meeste Z-ruiters zich er helemaal niet op voor willen laten staan dat ze Z rijden, maar dat ze het hoedje veel chiquer vinden en in het Z nu eenmaal de eerste mogelijkheid is dat je dat hoedje weer op kunt zetten indien verantwoord.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 17:46

Ik vind dat een veiligheidshelm gewoon tijdens alle wedstrijden gedragen moet worden. Die hoedjes moeten ze afschaffen (vind ik) als dat zou gebeuren is iedereen er heel snel aan gewend!

VEGASS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 17:47

jeetje mina wat een kort door de bocht reakties. Omdat ik me door de rest van de ruiters in het Z die met een hoedje rijden dat ook doen heb je geen ruggegraat. Als je zegt dat je voor een helm bent, dan komt je nooit in het Z. Een beetje respect voor elkaar is wel het minste wat je op moet kunnen brengen zeg.
Ik hoop dat het verstand wint van de ijdelheid. Ik heb vandaag in ieder geval een mooie grijze cap gekocht passend bij mijn grijze jasje. Het jasje past me goed.....zelfs zonder ruggegraat

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 17:52

Ik vind jouw post bijzonder opmerkelijk. Nu vind je dat het verstand het moet winnen van de ijdelheid, terwijl je gisteren nog rond reed met hoedje omdat 'de rest van de Z-ruiters' dat ook deed? Wie heeft het hier over verstand?
Fijn dat je jasje ook zonder ruggengraat past :))

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 17:55

Fitzroy schreef:
Johanna59 schreef:
Zorgelijk.

Pardon?? Ik denk dat ik met meer dan 30 jaar paardenervaring toch wel recht van spreken heb, je hebt het niet tegen een pennymeisje :+

Ik reageerde overigens op onderstaande quote van jou

Johanna59 schreef:

Als je nl. wel het topic had gelezen had je ook kunnen lezen dat de meeste Z-ruiters zich er helemaal niet op voor willen laten staan dat ze Z rijden, maar dat ze het hoedje veel chiquer vinden en in het Z nu eenmaal de eerste mogelijkheid is dat je dat hoedje weer op kunt zetten indien verantwoord.

Wat is dan de meerwaarde van een hoedje tijdens het rijden van een proef?
En hoe weet je in hemelsnaam of het verantwoord is. Dat weet echt niemand. Dus neem ik het zekere voor het onzekere en rijd al mijn paarden, of ze nu jong zijn of geroutineerd in de sport, met helm.
Het is een een stukje zekerheid. Mijn hoofd is hoofdzaak.
En na afloop van een wedstrijd, op wat voor niveau dan ook, zou ik niet meer weten wie er nu een helm op had of een hoedje. Ik kijk hoe een paard loopt. Dat is in mijn ogen het belangrijkste. En niet hoe ijdel een ruiter is.

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 17:56

Misschien moeten we in deze discussie eerst eens kijken wie het aangaat?
En vervolgens wat is dressuur?

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 17:57

Volgens mij gaf Vegass in haar vorige post al aan voortaan met cap te gaan rijden. Ik vind jouw reactie en zeker de laatste zin echt nergens op slaan Fitzroy, sorry.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 17:59

tsja,
mijn mening is dat iedereen het lekker zelf moet weten of ze met de dressuur of whatever ze doen met een cap of niet rijden,
de meeste komen er wel van terug als ze in een rolstoel zitten met een kwijlbakje en een slabbertje
(nee ik heb niks tegen gehandicapten)
klinkt heel hard hoor maar ja als je zo graag met je hoedje wilt rijden is het je eigen probleem

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 18:00

Voor mijn part mocht je helemaal niets meer op je hoofd doen tijdens de proef. Het gaat mij totaal niet om het mogen rijden met hoedje en dat het er zo geweldig uitziet, het gaat mij erom dat je op den duur geen enkele vrijheid niet meer over hebt om zelf beslissingen te maken.
Dus als er echt gekeken wordt hoe een paard loopt en niet hoe ijdel de ruiter is, dan is het rijden mét hoedje ook geen enkel probleem!

En voor diegenen die denken dat als je een cap op hebt je dan niet meer in een rolstoel terecht kan komen: kies een andere sport, want deze sport is gevaarlijker dan je denkt! Een cap gaat je niet beschermen, misschien kom ik je dat nog wel eens vertellen als je mét cap in je rolstoel zit met kwijlbakje en slabbetje.....

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 18:02

Wat een gekat hier. Laat elkaar in de waarde.

In de tijd dat ik Z reed reed ik zeker ook met het hoedje omdat het een soort van verworven status was.
Het was toch heel speciaal na het doorlopen van alles klasses dat je dan echt op sjiek mocht gaan.
Dus de ruiters die beweren het daar helemaal niet voor te doen geloof ik niet zo.
Je bent ondertussen jaren aan het trainen met je paard en kent hem dan redelijk goed.
Natuurlijk blijft het een dier. Maar je kunt best redelijk inschatten wat de risico's zijn.
Ook ben je oud genoeg om te weten dat je extra risico loopt mocht je toch vallen.
Zo kan ieder kiezen wat die wil.
Vertrouw je je paard niet, of vindt je dat je graag toch die extra veiligheid wilt, dan zet je de cap op.
Denk je, nou er is meer gevaar in het leven dan alleen die cap aflaten, dan zet je hem lekker niet op.
Laat de mensen het lekker zelf weten.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 18:03

Natuurlijk beschermt een cap wel tegen hersenletsel Horseyfries! Een hersenschudding of hersendood maakt wel degelijk verschil, jeetje!
En je been op 7 plaatsen breken is ook altijd nog beter dan zwaar hersenletsel of hersendood.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 18:06

Aieshja schreef:
Aan 't eind van de dag beschermt een cap beter dan een hoedje.
Waarom niet je schedel & hersenen optimaal beschermen als dat kan?
Ik hoop niet dat men denkt ''wie mooi wilt zijn, moet pijn lijden'' Want er zal maar eens gebeuren dat je paard struikelt, een onschuldig bokje geeft of ergens van schrikt waardoor je op je hoofd valt en je levenlang aan een hersenbeschadiging vast zit omdat een hoedje mooier staat.

Mijn hersenen zijn mij meer waard dan een hoedje.

Dus jij loopt ook de hele dag zonder op een paard te zitten met een helm op? Want ook op straat wandelend kun je struikelen, je kunt met je hoofd voorover van de trap vallen, je kunt met je fiets vallen, je kunt tijdens het sporten vallen, moet ik nog even doorgaan?
Als jij werkelijk je hersenen zoveel waard vind dat je ze ten allen tijde optimaal wil beschermen, dan is dat de enige optie. En zelfs dan vrees ik dat het nog mis kan gaan....

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 18:07

Je kunt ook je nek breken, je rug breken, je organen ernstig beschadigen.
Niet alleen de cap kan je leven redden of voorkomen dat je geen ernstig letsel kan krijgen.