Val van paard tijdens concours wordt amazone fataal

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

moon23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 21:55

Haar man geeft zelf ook les op een hondenclub, daar heeft ze volgens mij ook de cursus gelopen.

Iedereen die dicht bij haar staat gecondoleerd!

Duuk2011

Re: Val van paard tijdens concours wordt amazone fataal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 22:02

Ja klopt, hij is een 'collega' van mn moeder. Trainen beide bij vereniging voor duitse herders en geven lessen.

katharinaa93

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 22:04

Bij mij kan er een bom afgaan tijdens een proef maar dat heb ik echt niet door. Kan best zijn dat de juryleden het ook niet doorhadden.[/quote]
Er landde een traumeheli op dat terrein, lijkt mij dat je dat echt wel merkt hoor ;)[/quote]

De jurys hadden niks door en niemand gaf hun iets door! Pas toen de trauma heli kwam hadden ze wat door en zijn ze accuut gestopt! Ik vind het eerder schandalig van de ruiters. Ik ben niet meer gestart met mijn tweede paard. Eerste had ik gelukkig net klaar toen het gebeurde.

Zera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 12:56

Ik ben net de limburger aan het lezen en zie er dit staat.

NA FATALE VAL
Veiligheidscap verplicht op concours Baexem

Tijdens de dressuurwedstrijden komend weekeinde in Baexem is het dragen van een veiligheidscap verplicht in alle klassen, ook de zwaarste klassen (Z1 en Z2) waar dat nu niet is voorgeschreven.
De organisatie van het concours in Baexem heeft dat op eigen initiatief besloten, naar aanleiding van het fatale ongeval vorige week tijdens een concours in Heythuysen. Toen kwam de Baarlose dressuuramazone Willemien van Heur-Coenen zodanig ten val dat ze aan de gevolgen daarvan is overleden.

Ik ben dit nu zo mooi over aan het typen maar er staan zeker 4 spelfouten in de krant.

Tevens vind ik geen link via de limburger. Maar ik blijf doorzoeken.

bron Dagblad de Limburger. Voor de mensen die de krant ook krijgen dit staat op pagina C7 rechts onderaan.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 13:20

Zera schreef:
Ik ben net de limburger aan het lezen en zie er dit staat.

NA FATALE VAL
Veiligheidscap verplicht op concours Baexem

Tijdens de dressuurwedstrijden komend weekeinde in Baexem is het dragen van een veiligheidscap verplicht in alle klassen, ook de zwaarste klassen (Z1 en Z2) waar dat nu niet is voorgeschreven.
De organisatie van het concours in Baexem heeft dat op eigen initiatief besloten, naar aanleiding van het fatale ongeval vorige week tijdens een concours in Heythuysen. Toen kwam de Baarlose dressuuramazone Willemien van Heur-Coenen zodanig ten val dat ze aan de gevolgen daarvan is overleden.

Ik ben dit nu zo mooi over aan het typen maar er staan zeker 4 spelfouten in de krant.

Tevens vind ik geen link via de limburger. Maar ik blijf doorzoeken.

bron Dagblad de Limburger. Voor de mensen die de krant ook krijgen dit staat op pagina C7 rechts onderaan.

Dat is bij mij op stal :j
Deze stal heeft het veiligheidscertificaat en wil daarom ook iedereen verplicht stellen met cap te rijden. Wij zelf op stal zijn al verplicht om altijd met cap te rijden.
Vind het een erg goed initiatief :j

cocktailtime

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 15:12

hier zijn geen woorden voor. ik was op concour in Horst toen ik van mijn clubgenootje dit verschrikkelijke nieuws hoorde
zoals in haar advertentie ook stond wie had ooit gedacht dat het laatste concour haar laatste reis zou zijn! ik heb haar niet goed gekend, maar ze was wel altijd in voor een groet of een praatje op concour
ik wens haar familie, vrienden en iedereen die willemien lief had heel veel sterkte toe!

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 18:31

watje123 schreef:
Echt vreselijk zoiets. Veel sterkte aan de nabestaanden.

Ik weet niet precies weet het er hier had over het donor zijn, maar zij was donor en heeft dus ook nog een operatie ondergaan voordat ze uiteindelijk is ingeslapen om het zo maar even te noemen.

Dat is wel fijn :) Er zullen vast nu een aantal mensen heel blij zijn dat hun leven met wat jaren verlengt wordt. Al blijft het natuurlijk een vreselijk ongeluk en had ik natuurlijk veel liever dat ze nog geleefd had!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 09:02

Citaat:
De jurys hadden niks door en niemand gaf hun iets door! Pas toen de trauma heli kwam hadden ze wat door en zijn ze accuut gestopt! Ik vind het eerder schandalig van de ruiters. Ik ben niet meer gestart met mijn tweede paard. Eerste had ik gelukkig net klaar toen het gebeurde.

Hoezo schandalig? Ik kan me heel best voorstellen dat je het niet doorhebt. En meestal gaat het om minder ernstige ongelukken, dus dan rij je door, want ook jij moet immers een proef neerzetten waarvoor concentratie vereist is. Ik weet ook niet of ik het zou opmerken als het aan de andere kant van het terrein gebeurd was.
Ik zou een traumaheli wel merken, maar als er geen official komt die zegt dat je moet stoppen, tja, dan rij ik ook door. Een concoursterrein is meestal behoorlijk groot.
Als het naast me gebeurd was, of dat ik het met eigen ogen gezien had, dan was het een ander verhaal. Dan had ik zelfs geholpen (heb ik al eens gedaan, ging wel om een minder ernstig ongeluk gelukkig).
In ieder geval was het een vervelend ongeluk, wrong time wrong place. Maar als ik zo uit het leven kan stappen: ineens, zonder pijn, tijdens uitoefenen van m'n hobby, dat altijd liever dan een lijdensweg.
Hoewel vreselijk voor nabestaanden, maar zo'n dood is mooier dan een verder leven als kasplantje.

Maar ik hoop niet dat ze nu overal een cap verplicht gaan stellen. Laat ze eerst maar bewijzen dat het ongeluk minder ernstig was geweest als er wel een cap gedragen was. Anders is een capverplichting gewoon een paniekreactie en doet men maar wat.
Ik rij eigenlijk altijd met cap, maar het hoedje hoop ik nog eens te kunnen dragen. Nederland is al betutteling ten top.
En ik heb over dit ongeluk al gelezen dat een cap helemaal niet de ernst had kunnen voorkomen (onder paard gekomen, cap had niets geholpen). Dus tja, dan moet men niet in blinde paniek een cap gaan verplichten die ook weer een potentieel gevaar is (lichaam kan minder makkelijk wegrollen, dat geldt ook voor bodyprotector).

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 15:09

http://www.knhs.nl/news.asp?ID=22033&PC ... ID=&men=07

Amazone Willemien van Heur-Coenen overleden
22 juli 2011

ERMELO (KNHS) - Op 17 juli 2011 is de amazone Willemien van Heur-Coenen op 54-jarige leeftijd overleden. Haar heengaan was een gevolg van een noodlottig ongeval tijdens het concours hippique te Heythuysen (Limburg). De KNHS heeft aan de nabestaanden een condoléancebrief verzonden waarin het medeleven van de KNHS-organisatie is verwoord.

Algemeen directeur John Bierling: “Een ongeval als Willemien van Heur-Coenen is overkomen heeft binnen de KNHS-organisatie een grote impact; zeker in Limburg waar Willemien een bekende verschijning op de concoursen was. Op ons kantoor in Ermelo leidde het bericht tot ontsteltenis en de vraag: hoe kon het gebeuren? Wie de paardensport beoefent, weet dat de omgang met en het berijden van het paard een zeker risico inhoudt. Waar we als sportbond een actief veiligheidsbeleid voeren om die risico’s zoveel als mogelijk is te beperken, momenten als deze geven je het gevoel, zeker in de richting van de nabestaanden, met lege handen te staan. Echter, als sportbond mogen wij -en zo hebben we dat in de brief aan de nabestaanden ook verwoord- het overlijden van Willemien niet voor kennisgeving aannemen. Het zet ons aan om in woord en daad te blijven streven naar een zo veilig mogelijke beoefening van de paardensport”.

dolfijn889

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 13:17

sterkte voor de nabestaanden!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 15:04

Wat de verwijten dat het concours "gewoon" doorging betreft: Ik kan me heel goed voorstellen dat het niet bekend was hoe erg het was op dat moment. Vandaar die ambulance, in een ambulance probeert men levens te redden/gewonden te stabiliseren en te vervoeren. Anders was er wel een ander soort wagen gekomen.

passie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 21:16

Zoolgangster schreef:
Wat de verwijten dat het concours "gewoon" doorging betreft: Ik kan me heel goed voorstellen dat het niet bekend was hoe erg het was op dat moment. Vandaar die ambulance, in een ambulance probeert men levens te redden/gewonden te stabiliseren en te vervoeren. Anders was er wel een ander soort wagen gekomen.

Ze was meegegaan met de trauma helicopter!

De organisatie heeft goed gehandeld. Ze hebben heel goed hun best gedaan. Ook voor de organisatie is het een grote klap! Als ze op het terrein was overleden, hadden ze het echt wel afgelast!

britttjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 10:38

afschuwelijk! moet er niet aan denken... sterkte familie en vrienden!

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 13:16

Vreselijk... Krijg er gewoon kippevel van.
Heel veel sterkte aan alle nabestaanden gewenst.
Ik vind het een nette brief van de KNHS.

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 15:18

Heel veel sterkte voor alle betrokkenen.

Heb er verder geen woorden voor...

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 23:56

jeetje! Heel veel sterkte voor iedereen die haar kende en ook voor iedereen die hierbij aanwezig was. Wat moeten dat inderdaad vreselijke laatste seconden geweest zijn...

andamoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 09:14

Het is vreselijk dit ongeluk en het is heel erg ook voor de nabestaanden en de mensen die dit ongeluk van dichtbij hebben meegemaakt ! Nogmaals heel veel sterkte....
Het heeft natuurlijk de discussie weer op doen laaien over het wel of niet dragen van een hoedje of juist toch een veiligheidscap ook in de hogere klasses.....

Er staat nu op de voorpagina van Bokt een stukje van de KNHS over het dragen van een veiligheidcap of hoedje in de hogere klasses. (zie link hieronder)

[VN] Hoedje of helm in de hogere dressuurklassen?

Men laat de keuze aan de ruiter/amazone, maar je zag al wel vaker dat er door combinaties in de klasse Z1 met een veiligheidscap op gereden werd en het is dus ook een eigen keuze of men wil starten met een hoedje of een veiligheidscap.
Al is het natuurlijk altijd achteraf gepraat, want iedere ongeluk met een paard is natuurlijk weer anders en iedere afloop van een dergelijk ongeluk ook.......
In het geval van het ongeval in dit topic is het een ongeluk met een vreselijke tragische afloop, waar het voor de nabestaanden helemaal niet belangrijk is wat de amazone gedragen zou hebben want ze is er niet meer.........helaas |(

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 09:51

verschikkelijk.. dit is gewoon echt pech hebben.
Ik wens de famillie en vrienden veel sterkte toe!

Ik denk trouwens dat een discussie over het wel of niet door laten gaan van de wedstrijd weinig zin heeft. Het is een keuze die op dat moment is gemaakt. En achteraf praten als je meer feiten weet is natuurlijk makkelijker dan op dat moment zo moeilijke keuze te moeten maken.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 09:55

Gatsie wat een vreselijk nieuws zeg het blijven dieren maar dit verwacht je nooit als je op concour gaat.

andamoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 10:41

moonsparkle schreef:
Gatsie wat een vreselijk nieuws zeg het blijven dieren maar dit verwacht je nooit als je op concour gaat.

Nee inderdaad.......

SandraC

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 11:43

Wat ontzettend vreselijk!
Heel veel sterkte voor haar familie en vrienden!!!