Bleker vindt verplicht sociaal contact paarden te ver gaan

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Bleker vindt verplicht sociaal contact paarden te ver gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 20:16

:D

Leuk :)

Ik vind dat ook leuk om die taal te leren, al die verschillende hinnikjes...... ze heeft een heel scala :j

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 20:20

Mijne hinnikt alleen naar andere paarden of een help-ik-ben-alleen hinnik :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 20:30

Da's ook een mooie hinnik.

Nah, die van mij kletst me de oren van mijn hoofd, ook allemaal bromgeluidjes, echt veel verschillende dingen. Zo jammer dat ik maar van een paar dingen weet wat het betekent. Hondentaal is makkelijker :o

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 20:52

mika11 schreef:
Bij mij zet de staleigenaar de paarden om 7 uur 's ochtends buiten en zet ze 's avonds zo rond 22.00 weer binnen.
Dat zou ik niet anders willen, hoe komen ze anders buiten?

Gewoon nooit meer op stal zetten ;-)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 20:55

Dani_ schreef:
mika11 schreef:
Bij mij zet de staleigenaar de paarden om 7 uur 's ochtends buiten en zet ze 's avonds zo rond 22.00 weer binnen.

Ja, dat zou ook nog kunnen :)
Ik ben al blij dat ik op deze stal sta.
Waar ik hiervoor was (en daarvoor) was het veel minder.
Ook 's winters staan ze gewoon de hele dag buiten.

Mickskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 21:39

Dani_ schreef:
mika11 schreef:

Ja, dat zou ook nog kunnen :)
Ik ben al blij dat ik op deze stal sta.
Waar ik hiervoor was (en daarvoor) was het veel minder.
Ook 's winters staan ze gewoon de hele dag buiten.[/quote]

_/-\o_

Hebben wij ook! Mijn paard heeft dat ook echt nodig, anders krijg ik vliegles, haha :D

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 01:39

Haha, ik denk inderdaad ook dat ik vliegles ga krijgen, als ik mijn paard zo lang op zou sluiten. :+
D'r zit me een energie in. :D

Overigens heb ik ook een paard wat vooral alleen hinnikt naar andere paarden. Grappig, want ik ken idd ook paarden die zo'n hallo hinnikje naar hun (of de) mens hebben, die paarden onderling ook gebruiken met begroeten. Die van mij gaat vooral hinniken als hij verliefd is op een merrie of als ik hem weer terug op het land zet en hij de kudde wil lokaliseren (die kun je niet altijd zien vanaf het hek namelijk met al die rietkragen, struiken of echt verderop). En dan racet hij ernaar toe, na mij wel heel lief gedag te zeggen door me een zacht duwtje te geven met zijn neusje en dan langzaam weg te lopen, om vervolgens keihard terug te scheuren). Schitterend vind ik dat! <3 :)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 09:23

Mijn pony heeft vooral hoge en harde hinnikjes, verbaast me dat ik nog geen gehoorbeschadiging heb opgelopen intussen :') Naar mij hinniken heeft ie maar 1x gedaan, toen ik wegliep bij t land (mn hart brak). Terwijl een verzorgpaard dat ik ooit had al begon te brommen als ze me op het pad hoorde lopen en pas ophield als ik naast haar stond, zo lief!
Vind t altijd zo'n onzin dat paarden je alleen zouden begroeten omdat jij = eten.. Ze kunnen wel degelijk genegenheid tonen, de een doet dat op een andere manier dan de ander (die van mij bleef bijv een kwartier gewoon liggen terwijl 3 kindjes aan m stonden te duwen en te trekken, ze dachten dat ie niet meer kon opstaan, midden in de winter. Een van de redenen dat ik ook weg wilde daar, blijf van mn beessie af.. Maar als ik aankwam stond ie meteen op hihi)

Maar goed.. Ik ga een beetje ot geloof ik :+

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 13:41

Het is idd onzin dat een paard alleen genegenheid toont doordat hij zijn eigenaar associeert met eten. Ik voer mijn paard in principe alleen in de koude wintermaanden bij. Nu voer ik hem helemaal niets en toch toont hij genegenheid en zie ik meteen aan mij dat hij me herkent. Het ene paard staat natuurlijk meer open voor een mens dan de ander, daar kan wel verschil in zitten.

We gaan lekker off topic trouwens, whaha.... ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 13:48

Ontzettend.
Maar het toont imo wel aan wat sociale dieren paarden zijn. Was net even bij mevrouw. Ik zou wat brengen en eigenlijk was ik van plan gelijk door te gaan, maar ze hinnikte naar me, en toen heb ik ook maar er even een knuffelsessie aan vast geknoopt.
En om dan bij zulke dieren te zeggen dat sociaal contact niet nodig is............ daar heb ik dan wel moeite mee.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 14:11

Ik heb heel veel moeite inderdaad, met die beslissingen daar. Vind het ongelofelijk achterlijk om zo'n standpunt in te leven bij zulke dieren.
Maar zoals ik al zei, ik ben klaar met hem en die Sectorraad. :(

Ik zie hoe paarden die lang op stal staan opleven daarbuiten in de groep(en). Ik zie het bij mijn eigen buitenkudde, hoe diep sommige contacten onderling gaan. Maar goed, als je daar geen oog voor hebt of je erkent gewoon het belang daarvan niet, tja..... dan ben ik zo langzamerhand wel uitgel.ld. ;(

NIV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 14:23

Ja, je hebt helemaal gelijk. Contacten gaan echt diep. Ik heb mijn merrie langer dan een jaar geleden verhuisd naar een stal ongeveer 20 minuten rijden van haar oude stal, we komen daar af en toe (1 x in de 2/3 maanden denk ik) even buurten.

Ik kan haar daar zo in het land bij de kudde zetten. Ze begroet ze allemaal en vervolgens staat ze vaak met ze te kriebelen. Met wedstrijd deden drie ex-kuddemaatjes mee. We konden ze op een vreemd terrein zo bij elkaar in een grote box zetten. Sterker nog, als ik aan het rijden ben en we komen langs de afslag naar haar oude stal, dan probeert ze altijd even die kant op te trekken. Wanneer ik afspreek met een vriendin van daar om samen te rijden, dan beginnen ze al uit te verte te hinniken, ookal heeft ze het paard al 2 maanden niet gezien. Ik geloof er heilig in dat paarden diepgaande vriendschappen met elkaar kunnen sluiten en elkaar ook niet zomaar vergeten zijn/niet meer kennen wanneer ze elkaar een langere tijd niet zien.

Maar zoals ik al zei, er zijn altijd uitzonderingen!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 17:39

Tuurlijk zijn er uitzonderingen, maar om daarom regels niet te maken? Ik heb mijn paard ooit 6 weken op een ander adresje gehad, omdat ik dacht dat hij daar happy zou zijn (ik was daar in elk geval wel happy). Nou, ik zag hem veranderen in een ander paard. En niet in positieve zin. Ik heb hem terug gebracht naar zijn oude kudde. Dat welkom van zijn oude maatjes, ik vergeet het nooit meer. Zo mooi om te zien, het ontroerde me gewoon dat ik bijna stond te janken (eerlijk gezegd, ik STOND te janken :o ).
Toen wist ik dat het de juiste keuze was, om terug te gaan. Zo diep zat het contact onderling met paarden waar hij al een paar jaar dag en nacht, zomer en winter mee had gedeeld. Maar ja, hoeveel mensen met paard hebben de mogelijkheid en/of de intentie hiervoor open te staan?

NIV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 11:49

Oh, ik vind ook niet dat er geen regels voor moeten komen. Liever wel, ik twijfel alleen een beetje over de uitvoerbaarheid, controle...

Fijn voor je paardje dat je terug bent gegaan naar zijn oude maatjes. Mijn merrie staat nu in een andere kudde, ik denk dat wanneer ik terug zou gaan naar haar oude stal, ze hetzelfde gedrag zou vertonen naar haar weidemaatjes van haar huidige kudde. Maar het is duidelijk dat ze vriendschappen sluiten en elkaar blijven herkennen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 18:05

Zo worden de welzijnsregels een excuus voor dierenmishandeling:
Totaal onvoelde is dan goed genoeg.

Al met al een beschámende bedoeling die onderstreept dat er bar weinig dierenliefhebbers in de paardenwereld zijn.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 18:43

Mickskeh schreef:
Mijn paard heeft dat ook echt nodig, anders krijg ik vliegles, haha :D

Daar heeft de sector het volgende op gevonden:
- helm en bodypak verplicht
- bijzet-teugels, martingaal en dergelijk

Win-Win voor de sector; minder kosten aan huisvesting en meer omzet aan dwangmiddelen en beschemrnede kleding :)*

Ruiter en paard?
De ruiter wil niet weten en het paard is gewoon een verbruiksartikel.
Ook dat is weer wints voor de sector; hoe meer ´ongeschikte´ paarden, hoe korter de levensduur, groter het verloop hoe meer omzet.

Ik heb discussie opgegeven.

1. Een aardig mens wíl diens paard niet opsluiten en niet mishandelen; wát een ander ook beweert.
2. Een intelligent mens begrijpt dat het ook in het eígen belang is om een paard paardgericht te houden; minder kosten aan meer en veiliger rijplezier.

Domme onaardige mensen.... tja; gewoon bij vandaan blijven :)*
Waar geen wil is, is toch geen weg. De kwali-tijd steek ik beter in mijn eigen sociale groep.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 19:04

Huertecilla schreef:
Mickskeh schreef:
Mijn paard heeft dat ook echt nodig, anders krijg ik vliegles, haha :D

Daar heeft de sector het volgende op gevonden:
- helm en bodypak verplicht
- bijzet-teugels, martingaal en dergelijk

Win-Win voor de sector; minder kosten aan huisvesting en meer omzet aan dwangmiddelen en beschemrnede kleding :)*

Ruiter en paard?
De ruiter wil niet weten en het paard is gewoon een verbruiksartikel.
Ook dat is weer wints voor de sector; hoe meer ´ongeschikte´ paarden, hoe korter de levensduur, groter het verloop hoe meer omzet.

Ik heb discussie opgegeven.

Niet nodig volgens mij.
Uit een ander topic heb ik gelezen van het ethogram en een heel stuk paardenwelzijn .
Mijn paard heeft het nu prima naar haar zin.
Het zal ook wel voornamelijk over handelspaarden/manegepaarden etc gaan waar Bleeker het over heeft.
Daar moet geld mee verdiend worden dus daar wordt heel anders mee omgegaan.