Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
kyrkelover schreef:maXcomX schreef:Dat is maar ten dele waar. Van renpaarden is bekend dat 80% (geschat) aan een maagzweer lijdt.
Van sportpaarden wordt veel gevraagd, maar dat geldt ook voor topsporters (die zijn ook niet zo gezond als je denkt hoor) .
Natuurlijk zijn er excessen, maar die zijn er in de hobbysfeer minstens net zo veel, zo niet, nog meer.
Ik werk zelf met polopaarden, en daar gaat het vaak om blessures van lichamelijke aard. Omdat het een ruige sport is (ook voor de berijders). Of het zielig is? Nee, dat denk ik niet. Paarden onderling zijn ook niet bepaald zachtzinnig, sterker de meeste blessures die ik hier behandel zijn kwetsuren die paarden onderling hebben toegebracht. Of dat de paarden dan niet sporen, is iets wat jij denk ik niet kan beoordelen. Wat ik wel weet is dat wilde paarden minstens net zo bot met elkaar omgaan, soms tot de dood er op volgt. De paarden die ik hier aangeleverd krijg hebben vaak nooit mensen gezien (op 3 jaar), ga er maar tussen staan. Paarden zijn van nature niet lief, of denk je dat dat natuurlijk gedrag is, als ze dat wel zijn? Respect en aardig zijn, dat ze een voetje geven. laten borstelen etc. is aangeleerd menselijk gedrag, dat hebben paarden niet bedacht.
Dat van die renpaarden is inderdaad maar geschat.
Er zijn verschillende renstallen geweest die na deze bekendmaking zijn gaan controleren op maagzweren en werd niets gevonden bij geen ene.
maXcomX schreef:De grootte maakt niets uit. De nieuwkomer wil erbij horen, maar als dat niet gewaardeerd wordt, dan wordt het vechten. Aan het neus contact lees je vaak wel af hoe de vlag er voor staat.
Veulen84 schreef:Erg onwaarschijnlijk. Het getal kan misschien wel lager zijn. Maar 0 bestaat niet. Er zijn andere onderzoeken gedaan. Die gaven onder andere cijfers van 52% bij recreatiepaarden, 58% bij concourspaarden en meer dan 25% bij veulens.
Renpaarden springen er erg uit. Maar over het algemeen is het getal vrij hoog en schokkend.
smurffie schreef:WAarom zijn die cijfers bij renpaarden zo hoog? (Sorry beetje offtopic)
Veulen84 schreef:Kyrke: Ik kan er geen enkele gegevens van vinden en het is mij ook niet bekent dat het in nederland anders zou zijn dan in het buitenland.
Smurffie: Maagzweren ontstaan door een hogere zuurgraad op plekken in de maag waar ze niet horen. Paarden maken (in tegenstelling tot mensen) constant maagzuur aan. Speeksel is een natuurlijke methode omdat zuur te 'verzachten'. Maar daarvoor moet een paard wel veel kauwen. Zonder kauwen geen speeksel.
De meeste paarden krijgen tegenwoordig brok. En dat is een snelle manier van eten, waarbij kauwen nauwelijks voorkomt.
Een wild paard kauwt ongeveer 56.000 keer per dag.
Bij het kauwen van hooi kauwt een paard ongeveer 3.100 keer op 1 kg.
Bij biks is dat 500 keer op 1 kg.
Van renpaarden weten we dat ze weinig hooi krijgen als ze race. Verder krijgen ze behoorlijk veel krachtvoer waardoor ze die energie kunnen opbrengen. Een zekere methode voor maagzweren dus.
Er zijn nog wat bijzaken, maar dit is toch wel de hoofdzaak.
Veulen84 schreef:Kyrke: Je kent de sport, hoeveel van die paarden denk je dat er echt 15 kg hooi per dag krijgen? En hoeveel kilo biks zie je ze krijgen per dag.
Max: Ook dit vind ik geen goede zaak. Het gebruiken van de aangepaste vorm zegt niks over of het ook echt geschikt is. We geven paarden zo een welvaarts probleem waar ze niet voor kiezen. Hooi/gras is noodzakelijk om speeksel aan te maken. Hebben ze dat niet tot hun beschikking, dan is de kans op een maagzweer hoog.
onder het mom van sport moeten we dit soort dingen niet als normaal beschouwen.
Veulen84 schreef:Paarden zijn geen mensen, die kiezen er niet voor om zo gevoerd te worden.