Bleker geeft paardenhouders nog een allerlaatste kans

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Veulen84

Re: Bleker geeft paardenhouders nog een allerlaatste kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 12:59

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 18:52

Dat was zo te zien in amerika.
Hier in Nederland hebben ook verschillende renstallen na die bekendmaking een onderzoek gedaan en ik heb gehoord dat ze hier allemaal vrij waren van maagzweren.
Tenminste dit heb ik te horen gekregen nadat ik er na vroeg.
Even voor de duidelijkheid als deze mensen tegen mij gelogen heb dan lieg ik dus ook.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 00:56

Erg onwaarschijnlijk. Het getal kan misschien wel lager zijn. Maar 0 bestaat niet. Er zijn andere onderzoeken gedaan. Die gaven onder andere cijfers van 52% bij recreatiepaarden, 58% bij concourspaarden en meer dan 25% bij veulens.

Renpaarden springen er erg uit. Maar over het algemeen is het getal vrij hoog en schokkend.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 01:05

kyrkelover schreef:
maXcomX schreef:
Dat is maar ten dele waar. Van renpaarden is bekend dat 80% (geschat) aan een maagzweer lijdt.
Van sportpaarden wordt veel gevraagd, maar dat geldt ook voor topsporters (die zijn ook niet zo gezond als je denkt hoor) .
Natuurlijk zijn er excessen, maar die zijn er in de hobbysfeer minstens net zo veel, zo niet, nog meer.
Ik werk zelf met polopaarden, en daar gaat het vaak om blessures van lichamelijke aard. Omdat het een ruige sport is (ook voor de berijders). Of het zielig is? Nee, dat denk ik niet. Paarden onderling zijn ook niet bepaald zachtzinnig, sterker de meeste blessures die ik hier behandel zijn kwetsuren die paarden onderling hebben toegebracht. Of dat de paarden dan niet sporen, is iets wat jij denk ik niet kan beoordelen. Wat ik wel weet is dat wilde paarden minstens net zo bot met elkaar omgaan, soms tot de dood er op volgt. De paarden die ik hier aangeleverd krijg hebben vaak nooit mensen gezien (op 3 jaar), ga er maar tussen staan. Paarden zijn van nature niet lief, of denk je dat dat natuurlijk gedrag is, als ze dat wel zijn? Respect en aardig zijn, dat ze een voetje geven. laten borstelen etc. is aangeleerd menselijk gedrag, dat hebben paarden niet bedacht.

Dat van die renpaarden is inderdaad maar geschat.
Er zijn verschillende renstallen geweest die na deze bekendmaking zijn gaan controleren op maagzweren en werd niets gevonden bij geen ene.

Ik heb hier een Duits onderzoek, uitgevoerd door een fabrikant van krachtvoer (En die ook zo eerlijk is om aan te geven dat krachtvoer vaak de aanstichter is van maagproblemen). En die geven dit percentage ook voor renpaarden.
Wie heeft dat onderzoek waar jij het over hebt uitgevoerd, en is dit ergens terug te lezen?
Dat de branche namelijk zelf ontkent, is denk ik niet onlogisch. Zieke paarden mogen niet ingezet worden. Dus dat zou een reden kunnen zijn. Anders zou ik niet weten hoe deze fabrikant aan dit percentage komt en de stallen zelf ) geven.... Vreemd.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 01:16

maXcomX schreef:
De grootte maakt niets uit. De nieuwkomer wil erbij horen, maar als dat niet gewaardeerd wordt, dan wordt het vechten. Aan het neus contact lees je vaak wel af hoe de vlag er voor staat.

Ik heb hier bij de wisseling waarbij een alpha weg ging wel echt gemerkt dat er meer klappen vielen toen de ruimte werd beperkt. (Toen werd er een deel afgezet ivm met strookbegrazing) Eerst kon het paard wat ze het meest op zijn kop zaten namelijk nog weg en daarna niet meer, maar dat word natuurlijk weer anders als geen van beide van plan is om op de vlucht te slaan.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 01:19

Veulen84 schreef:
Erg onwaarschijnlijk. Het getal kan misschien wel lager zijn. Maar 0 bestaat niet. Er zijn andere onderzoeken gedaan. Die gaven onder andere cijfers van 52% bij recreatiepaarden, 58% bij concourspaarden en meer dan 25% bij veulens.

Renpaarden springen er erg uit. Maar over het algemeen is het getal vrij hoog en schokkend.

Zou het dan kunnen zijn dat ze doelen op boven gemiddeld aantal maagzweren.
Want 0 kan dan dus helemaal niet.
Dat ze dan dus wel maagzweren zouden hebben maar dus niet bovengemiddeld dus niet meer als een doorsnee ander paard.
Ik weet wel dat er op het forum van nederland tussen de regels door staat dat paarden met maagzweer slechter presteren.
Dit omdat het soms als argument gegeven wordt waarom het paard minder presteerde.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 01:22

WAarom zijn die cijfers bij renpaarden zo hoog? (Sorry beetje offtopic)

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 01:24

Ik heb ruimte zat, maar veel of weinig maakt niet veel uit.
Baknijd is vaak ook een oorzaak.
Maar goed, aangezien een aantal paarden niet van ons zijn, wil ik zo weinig mogelijk risico lopen dat deze paarden verwondingen oplopen. Er is niets zo lullig als je de eigenaar moet bellen dat het paard komend seizoen niet mee kan, omdat het een blessure heeft.
Afgelopen herfst kreeg ik zo een paard van mezelf terug, die door het hek was gejaagd, met een enorme jaap, waarbij het niet veel scheelde of ik had haar voor euthanasie moeten aanbieden. Daar ben ik 3 maanden mee zoet geweest. Maar je kunt wel raden hoe boos ik was.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 01:26

smurffie schreef:
WAarom zijn die cijfers bij renpaarden zo hoog? (Sorry beetje offtopic)

Omdat die zo ongelooflijk veel krachtvoer krijgen en naar verhouding weinig ruwvoer.
Het dieet zo toegespitst op presteren als een bommetje, dat het gewicht en de snelheid van voedsel opname belangrijker is dan wat een paardenmaag eigenlijk kan hebben. Tel daar ook de hoge stress bij deze paarden bij op en dat is een recept voor maagzweren. Dat is bij mensen vaak ook een oorzaak (slechte voeding -fastfood- en stress)
En misschien (maar dat onderzoek loopt nog) speelt een erfelijkheidskwestie ook een rol.
Laatst bijgewerkt door maXcomX op 20-01-11 01:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 01:31

Kyrke: Ik kan er geen enkele gegevens van vinden en het is mij ook niet bekent dat het in nederland anders zou zijn dan in het buitenland.

Smurffie: Maagzweren ontstaan door een hogere zuurgraad op plekken in de maag waar ze niet horen. Paarden maken (in tegenstelling tot mensen) constant maagzuur aan. Speeksel is een natuurlijke methode omdat zuur te 'verzachten'. Maar daarvoor moet een paard wel veel kauwen. Zonder kauwen geen speeksel.
De meeste paarden krijgen tegenwoordig brok. En dat is een snelle manier van eten, waarbij kauwen nauwelijks voorkomt.
Een wild paard kauwt ongeveer 56.000 keer per dag.
Bij het kauwen van hooi kauwt een paard ongeveer 3.100 keer op 1 kg.
Bij biks is dat 500 keer op 1 kg.

Van renpaarden weten we dat ze weinig hooi krijgen als ze race. Verder krijgen ze behoorlijk veel krachtvoer waardoor ze die energie kunnen opbrengen. Een zekere methode voor maagzweren dus.

Er zijn nog wat bijzaken, maar dit is toch wel de hoofdzaak.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 01:34

Ik zal eens kijken of dat het (Duitse) artikel ergens op internet staat.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 01:45

Veulen84 schreef:
Kyrke: Ik kan er geen enkele gegevens van vinden en het is mij ook niet bekent dat het in nederland anders zou zijn dan in het buitenland.

Smurffie: Maagzweren ontstaan door een hogere zuurgraad op plekken in de maag waar ze niet horen. Paarden maken (in tegenstelling tot mensen) constant maagzuur aan. Speeksel is een natuurlijke methode omdat zuur te 'verzachten'. Maar daarvoor moet een paard wel veel kauwen. Zonder kauwen geen speeksel.
De meeste paarden krijgen tegenwoordig brok. En dat is een snelle manier van eten, waarbij kauwen nauwelijks voorkomt.
Een wild paard kauwt ongeveer 56.000 keer per dag.
Bij het kauwen van hooi kauwt een paard ongeveer 3.100 keer op 1 kg.
Bij biks is dat 500 keer op 1 kg.

Van renpaarden weten we dat ze weinig hooi krijgen als ze race. Verder krijgen ze behoorlijk veel krachtvoer waardoor ze die energie kunnen opbrengen. Een zekere methode voor maagzweren dus.

Er zijn nog wat bijzaken, maar dit is toch wel de hoofdzaak.

Er is ook niet zo zeer een onderzoek naar geweest.
Mij is alleen ooit verteld ik geloof een jaar of 2/3 terug dat enkele trainers uit nederland hun paarden hebben laten controleren op maagzweren nadat onderzoek had uitgewezen dat veel renpaarden er last van hadden.
Bij deze paarden was niks ernstigs gevonden, ik ging dus uit va geen maagzweren maar dat kan dus niet maar daarom zeg ik zouden ze dan gewoon net zoals ieder ander doorsnee paard zijn.
En zou het een groot verschil kunnen hebben met america omdat er een huge verschil zit tussen de rensport daar en hier.
Als dit niet waar is ja dan hebben ze mij voorgelogen en ben ik er ingetrapt.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 01:50

Het Duits/Luxemburgse onderzoek is hier in Europa gedaan.
En wat is het verschil in de US en andere landen?
Ik denk dat het niet zo veel verschil maakt?

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 01:56

Nou ik vindt dat er in de vs heel anders met renpaarden om gegaan wordt als bijvoorbeeld hier in Nederland.
Ook omdat er daar veel meer geld en alles mee speelt. Ook heb je hier maar zeer weinig trainers.
Hier zijn er meer eigenaren die de renpaarden bijvoorbeeld wel heel veel hooi geven al blijft het hoge percentage krachtvoer natuurlijk altijd.
Maar goed daar ging dit topic niet over.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 02:02

Volgens mij vooral dat hier in Nl (en ik denk ook de omringende landen wel een beetje)nogal veel geperst voer word gevoerd (compleet krachtvoer) en in de rest van de wereld geeft men meestal gewoon granen en andere 'losse' supplementen. Maar dan blijft het zo dat renpaarden vaak een nogal graanrijk dieet krijgen dus denk niet dat dat zoveel verschil maakt. Misschien dat er nog verschil is in de tijden van het raceseizoen oid?? kan me voorstellen dat wanneer er een korter trainigsseizoen is dat verschil kan maken maar verder?

Helemaal 0 maagzweren kan wel hoor, maar dan moet je wel een goed voerbeleid hebben. En paarden met weinig aanleg denk ik ook.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 02:05

Nee, maar wel interessant om te weten.
Onze paarden krijgen ook relatief veel krachtvoer, hoewel ik het zoveel mogelijk probeer te beperken.
Ondertussen gebruik ik nu een aangepaste versie, dat minder energie geeft, maar wel de supplementen en ruwstof gehaltes. Voor het poloseizoen moeten ze weer meer echt krachtvoer hebben, dus om de overgang niet al te groot te maken, hebben we deze olossing bedacht. Anders moeten ze weer te veel gewend worden aan het krachtvoer (maag/darmflora) voor het seizoen. Een ander nadeel van alleen bijvoorbeeld hooi, is dat ze een "hooibuik" krijgen, dat komt de sport ook niet echt ten goede.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 02:20

Kyrke: Je kent de sport, hoeveel van die paarden denk je dat er echt 15 kg hooi per dag krijgen? En hoeveel kilo biks zie je ze krijgen per dag.

Max: Ook dit vind ik geen goede zaak. Het gebruiken van de aangepaste vorm zegt niks over of het ook echt geschikt is. We geven paarden zo een welvaarts probleem waar ze niet voor kiezen. Hooi/gras is noodzakelijk om speeksel aan te maken. Hebben ze dat niet tot hun beschikking, dan is de kans op een maagzweer hoog.

onder het mom van sport moeten we dit soort dingen niet als normaal beschouwen.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 02:29

Ik ken er best nog wat die het wel krijgen , maar weet ook zeker dat er genoeg zijn die het absoluut niet krijgen.
Ik stuur je even een pb bericht.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 03:01

Veulen84 schreef:
Kyrke: Je kent de sport, hoeveel van die paarden denk je dat er echt 15 kg hooi per dag krijgen? En hoeveel kilo biks zie je ze krijgen per dag.

Max: Ook dit vind ik geen goede zaak. Het gebruiken van de aangepaste vorm zegt niks over of het ook echt geschikt is. We geven paarden zo een welvaarts probleem waar ze niet voor kiezen. Hooi/gras is noodzakelijk om speeksel aan te maken. Hebben ze dat niet tot hun beschikking, dan is de kans op een maagzweer hoog.

onder het mom van sport moeten we dit soort dingen niet als normaal beschouwen.

Het zijn net mensen, die willen en gebruiken ook alles om beter te kunnen presteren.

Mijn paarden en ook die van de gasten, krijgen ook hooi (4x per dag) aangevuld met wortels en krachtvoer. 15 kilo? Da's veel te veel voor polopaarden en krijgen ze nooit op. Ongeveer 9 kg per dag, ze hoeven hier niet te presteren en verder lopen ze op de weide, behalve als het veel te koud is. Dus pikken ze ook nog wat van de bodem.
Het krachtvoer is speciaal aangepast (dat kan hier namelijk) en wordt dan in bulk aangevoerd.
Verder wordt pas krachtvoer gegeven, na 1 1/2 uur dat ze hooi gehad hebben.
Ik heb goede contacten met voedingsdeskundigen die precies kunnen aangeven wat de paarden nodig hebben, nal analyses van het hooi, grasland dat we zelf hebben en wat de paarden moeten presteren. Zelfs het water wordt elk jaar geanalyseerd (bronwater), ze hebben zelfs beter water dan ikzelf (gechloreerd drinkwater).
Laatst bijgewerkt door maXcomX op 20-01-11 03:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Ami

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 03:05

-
Laatst bijgewerkt door Ami op 20-01-23 23:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 03:06

Paarden zijn geen mensen, die kiezen er niet voor om zo gevoerd te worden.

Nu klinkt je tweede bericht wel iets beter dan het eerste. Overigens valt het de meeste mensen tegen hoeveel hooi een paard eigenlijk verteren kan als we hem niet volstoppen met krachtvoer. Dat zijn namelijk behoorlijk hoeveelheden.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 03:15

Ik zie niet veel verschil met voorgaande bericht.
Ik hou niet van ellenlange verhalen.

Paarden zijn net mensen: Ze willen ook graag lekker en veel.

Een krachtvoer is de andere niet. Aangezien ik sportpaarden verzorg krijgen ze het beste, maar niet te veel.
Dat kan ik van de meeste hobbyhouders niet zeggen: daar krijgt minstens 50% teveel.
En ze worden niet volgestopt, dat zou niet best zijn.
Het doel is om ze een zo regelmatige vertering te geven als kan. Een winter zonder krachtvoer maakt dat ze in het sportseizoen te snel moeten aanpassen, en daardoor ontstaan problemen. Die voorkomen we juist op deze manier.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 03:17

Choce schreef:
Laten we hopen dat het helpt

Ik ben vakman genoeg om te weten dat het helpt :Y)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 11:48

Veulen84 schreef:
Paarden zijn geen mensen, die kiezen er niet voor om zo gevoerd te worden.

Het vermenselijken...
Sommige mensen slaan door om het paard teveel met zichzelf te vergelijken en anderen slaan naar mijn idee teveel door door te denken dat paarden zoveel anders zijn.

Naar mijn idee moet je de natuurlijke behoeftes nooit uit het oog verliezen.
Ook gaan ze volgens mij anders om met pijn, kunnen ze veel meer hebben en accepteren zonder zoals veel mensen daar helemaal in op te gaan.
Denken ze totaal niet als mensen, maar leren ze wel snel om dat in hun voordeel te kunnen omzetten.
Echter zijn het wel allemaal individuen met eigen voorkeuren.
Zo heb ik er 1 die een hekel heeft aan regen en ook in de wei na een poosje bij het hek gaat staan, blij is met een (extra) deken als het kouder wordt, terwijl 1 van mijn andere paarden die ik had helemaal niet reaeerd op regen en ook de deken liever niet op heeft en 24-7 in de wei zou willen staan...
Toen het eerste "voorbeeldpaard" een veulen kreeg moest ze dus op het land blijven etc, maar je kon gewoon aan haar zien dat ze het wel accepteerde maar er niet zo happy mee was. Het was dus geen kwestie van wennen, zoals veel mensen graag willen geloven.
Ik blijf ervan overtuigd dat er meerdere goede manieren zijn om paarden te houden. (al zijn er ook nog een hoop manieren die ik verafschuw ;) )

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 01:21