TV: Vanavond de "Nieuwe Paardenwet" bij Uitgesproken WNL

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 14:30

joyce B schreef:
Daarbij woont HC in het zuiden (van Europa, niet Nederland :P) dus altijd makkelijk om dan voor anderen te bedenken en te beslissen. Hij hoeft hier niet meer te wonen en leven met al die domme en dure regeltjes...

Geloof dat we in Nederland ons geld beter kunnen besteden aan de controles op uitwassen die door vrijwel iedereen geaccepteerd worden als verwaarlozing en mishandeling , dan nog meer willen controleren over dingen die veel minder erg zijn. Nederland moet prioriteiten stellen in de regelgeving en handhaving...

Ik vind een stal van 2,5 bij 2,5 met een gezond paard dat voldoende beweging krijgt, veel minder erg dan rellende en vernielende jongeren die andermans spullen kapot maken en mensen bedreigen en er dan mee wegkomen omdat er te weinig politie en ME-kracht beschikbaar is...

Laten we ons niet meer werk op de hals halen, laten we het werk wat er is goed doen en de bestaande problemen oplossen en uitbannen!

Helemaal mee eens.

Nederland heeft voor bijna alles wel regeltjes terwijl ondertussen bepaalde problemen niet of nauwelijks worden aangepakt.
Je hebt overal vergunningen voor nodig in Nederland.

Hoeveel mensen met een eigen weilandje zitten wel niet met het probleem dat er geen schuilstal gebouwd mag worden.
Daarnaast moet je een vergunning hebben als je de grond van een weiland wiilt aanpassen(om nog maar te zwijgen over de eventuele kosten.)
Daarnaast is het nog zo dat de ene grondsoort de andere niet is, onze stal ligt bijvoorbeeld op kleigrond.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 14:30

mika11 schreef:
Maar als je een eigen paard hebt waar je een stalling voor zoekt, ben je toch zelf verantwoordelijk waar hij terecht komt.

svdijk: nou precies, dat is wat ik bedoelde.
De manege houder biedt iets aan maar je bent zelf verantwoordelijk of je dat wil voor je paard.

Maar dan moet het er nog wel zijn. Heb vijf jaar lang iedere dag 40 km afgelegd en 300€ per maand betaald voor een stal waar echt alles top voor elkaar was, 6 keer voeren, schone stallen, heel veel rust op stal, hele goede pensionhouder. Maar wel maar 2-3 uur weidegang per dag. Vaak heb je in de zomer wel hele dagen wei, maar dan in de winter weer helemaal niet. Of je hebt een pensionhouder zonder stand van zaken die een koliekgeval niet eens herkend, of er wordt heel slecht gevoerd (beschimmelde maispapjes) etc. Mijn ervaring is dat er altijd wel wat mis is. En je hebt niet zoveel aan hele dagen weidegang als de stalhouder niet ziet dat je paard ziek is, of je paard ziek voert.
Bovendien zijn veel mensen die een paard hebben onwetend, van een stalhouder mag je best verwachten dat hij ingrijpt als er misstanden ontstaan op zijn terrein. Ik heb op een stal gestaan waar je zelf moest buiten zetten, van een pony kwam de eigenaar (meisje van 14) nooit en de stalhouder deed daar verder niks aan en bleef pony maar gewoon eiwitrijke sportbrok voeren terwijl het dier bevangen was. Ik vind paardenwelzijn vaak toch wel een gedeelde verantwoordelijkheid.

mika11

Re: TV: Vanavond de "Nieuwe Paardenwet" bij Uitgesproken WNL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 14:42

Fleurtje:

Ja, dat vind ik ook. Ik verwacht ook wel dat de stalhouder op de paarden let en meldt als er wat is.
Het zal er ook wel vanaf hangen waar je woont. Ik woon op de Veluwe, en hier in de omgeving zijn veel weilanden, kleine en grotere pensionstallen.
Het zal in de randstad wel veel moeilijker zijn (ik weet niet waar jij vandaan komt?)

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 14:57

Brabant,, ik ga misschien binnen nu en een paar maanden verhuizen richting Den Bosch. Dus ik dacht laat ik eens even googlen op pensionstal in die regio. En ik kwam echt veel zo op het oog prima stallen tegen. Het nadeel hier is gewoon dat we tegen waterwingebied aanzitten wat de mogelijkheden beperkt. En eigenlijk zitten er een qua locatie en weidegang best 2 of 3 stallen redelijk dichtbij, maar helaas met mindere pensionhouders. De een heel goed bedoeld maar het gewoon niet weten en ontbrekend gevoel voor paarden en er zit hier ook een stal waar ik verhalen van heb gehoord dat klanten de politie erbij hebben gehaald omdat ze werden bedreigd door de pensionhouder toen ze hun paard weg wilde halen.

Tuhan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 15:19

Ik vondt het een goed idee als er een duidelijke wet komt.
Echter heeft mijn paard een blinde darm infarct gehad waardoor zijn geen weiland gras kan verteren.

De hele dag met 30 a 35 graden in een zandpaddock is ook niet ideaal...sterker nog ze wordt dan knetter gek omdat ze in haar stal wil staan. Het geldt dus niet voor elk paard dat veel buiten staan het beste is.

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 15:39

Dat er regels komen is prima, alleen erg lastig uit te voeren en te controleren. Je kunt niet alle paarden over 1 kam scheren.

En de wetgeving in Zweden erbij halen en zeggen dat het daar allemaal zo prima is, vind ik kortzichtigheid. Net alsof er daar geen paarden meer verwaarloosd worden. Een blij paard zit lang niet altijd vast op t wel of niet hebben van een soortgenoot en wel of geen 24/7 weidegang. Er werd hier al ergens in t topic gesuggereerd dat als er verplicht werd minimaal 2 paarden te houden en minimaal 8 uur(?) weidegang per dag, er geen contact gestoorde of sociaal gehandicapte paarden meer zullen zijn... tja dat vind ik wel erg makkelijk gedacht.

Dat er straks aan bepaalde afmetingen van de stal moet worden voldaan, is prima, maar idd dit WEL i.c.m. genoeg lichtinval, frisse lucht, goed voer en schoon strooisel. Anders heb je nog niks aan die afmetingen.

Tuurlijk gaat dat extra kosten, maar dat geldt voor de agrarische sector al jaren! Welzijnseisen in NL voor t houden van koeien en varkens zijn de hoogste in heel Europa. Hier zitten ook overgangsregelingen in. Kan niet van t ene op t andere moment.

Ik las hier ook ergens dat "ze de hokken vd varkens ook maar eens na moeten meten" en raad eens... Dat gebeurt al jaren! Ieder jaar komt er controle vd IKB. Die meten alles na. Controleren of er afleidingsmateriaal in de stallen zijn enz enz. Voldoe je daar niet aan, zware boetes, plus je kan je dieren niet meer onder dat keur merk laten slachten, dus waarde daling van je dieren. Dus zijn je hokken te klein, dan maar minder varkens erin om aan de wettelijke eis te voldoen die bepaald het minimale m2 die 1 varken nodig heeft. En bij nieuwbouw wordt alles goed gecontroleerd, brandveiligheid is hier ook bij gekomen. Dus met de bouw vd stal moet je hier ook rekening mee houden, zo niet, geen bouwvergunning en geen verzekering.

Dan nog even over mensen die bang zijn dat straks hun paard te traceren is, en miss geruimd moet worden ivm het evt. uitbreken van een aangifteplichtige paardenziekte (Afrikaanse paardenpest, West nijl virus en Moeraskoorts). Wat wil je dan je kop in t zandsteken en ervoor zorgen dat het zich verder verspreid en dus andere paarden gaan sterven 8)7 ?! Ik snap best dat dat verschrikkelijk zal zijn, ik kan mijn paardje ook niet missen, maar doen alsof het er niet is helpt dan echt niet. Varkenshouders en Koeienhouders hebben dit al meegemaakt en die waren ook echt niet blij, heeft heel veel verdriet veroorzaakt bij ze toendertijd, maar t gebeurde wel, ze hadden geen keus. Dus omdat t paarden zijn dan maar niet doen? Vind ik niet normaal. Laten we t hopen dat t ruimen van paarden nooit nodig zal zijn!

En zeggen dat paarden huisdieren zijn en varkens/koeien procuctiedieren vind ik helemaal van geen respect getuigen. Alsof een boer niet van zijn vee houdt!! Om over de hobbyboer/particulier die 1 varkentje of 1 koetje of 1 geitje heeft maar te zwijgen!

Paarden zijn ook wel eens productiedieren. Paarden in de melkerijen, in de handel (worden voor t geld gehouden/doorverkocht) fokmerries (zij lopen er om veulens op de wereld te zetten) vroeger werden paarden gehouden om mee te werken op t land, en ja die stonden dan ook de hele winter op stal, de rest vh jaar lange dagen werken (wat ze trouwens vaak met veel plezier deden) en na t werk de wei in.

Even weer on-topic:
Ben benieuwt wat de uiteindelijke wettelijke regels gaan worden en hoe ze dit gaan controleren!

Edit: Staat een fout in. Heb t voor de zekerheid nog ff gechecked: Bovenstaande paardenziekten zijn nog niet aangiteplichtig, er worden wel draaiboeken voor gemaakt of zijn al gemaakt voor t geval 1 van bovenstaande paardenziekten uitbreekt.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 15:52

Famke160301 schreef:
Dan nog even over mensen die bang zijn dat straks hun paard te traceren is, en miss geruimd moet worden ivm het evt. uitbreken van een aangifteplichtige paardenziekte (Afrikaanse paardenpest, West nijl virus en Moeraskoorts). Wat wil je dan je kop in t zandsteken en ervoor zorgen dat het zich verder verspreid en dus andere paarden gaan sterven 8)7 ?! Ik snap best dat dat verschrikkelijk zal zijn, ik kan mijn paardje ook niet missen, maar doen alsof het er niet is helpt dan echt niet. Varkenshouders en Koeienhouders hebben dit al meegemaakt en die waren ook echt niet blij, heeft heel veel verdriet veroorzaakt bij ze toendertijd, maar t gebeurde wel, ze hadden geen keus. Dus omdat t paarden zijn dan maar niet doen? Vind ik niet normaal. Laten we t hopen dat t ruimen van paarden nooit nodig zal zijn!

Hier zouden we eigenlijk een apart topic over moeten maken.

veehouderij bestaat al duizenden jaren. Alleen is het ruimen van dieren iets van de laatste tijd.
Het is nooit nodig geweest om zoveel dieren te ruimen.
Alleen door het feit dat veehouderij is uitgegroeid tot een soort industrie waar duizenden dieren van hetzelfde soort bijeen worden gehouden bestaan er nu van dit soort rampen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 16:16

Huertecilla schreef:
Vul de voorwaarden voor paardhouden in zoals die al prima wetenschappelijk onderzocht zijn vastgesteld. Dat kan in wéken want het is al lang en breed goed onderbouwd bekend wat de minimum condities zijn om de vijf universele vrijheden van het gedomesticeerde dier voor de diersoort paard in te vullen.
Voor ALLE paardachtigen; ook die in dierentuinen, parken en ´natuur´.

Invoering kan ook gelijk en de basis = verboden tenzij, met omgekeerde bewijslast.
Een ieder die niet kan aantonen diens paard zo te houden krijgt geen vergunning om een paard te houden.

Onmogelijk. Omdat jantje 3 hoog achter eigenaar kan zijn zonder houder te zijn.

Huertecilla schreef:
Paarden mogen per die datum niet meer verkocht worden aan iemand die niet aan de vergunningsvoorwaardes voldoet.
Wie een paard verkoopt zonder te kunnen aantonen dat de koper een vergunning had = boete twee keer de verkoopprijs.
Het systeem dienst kostendekkend te zijn.

Omdat 1 al onmogelijk is is dit evemin mogelijk. Daarbij is er geen eigenaren registratie en de houdersregistratie is eveneens brak.En heb je het zelf over een overgangstermijn van 5 jaar....
en de slager?

Huertecilla schreef:
Degenen de geen vergunning hebben en wel een paard hebben, krijgen vijf jaar de tijd om het te regelen.

Is voor veel eigenaren niet mogelijk omdat ze geen houder zijn...

Huertecilla schreef:
Let op: dit houdt in dat degenen die een paard hébben 5 jaar de tijd krijgen en dat er geen nieuwe problemen bij komen.

Niet?? en als de gemeente wil uitbreiden en daardoor het land inneemt van de pensionhouder die daardoor niet meer voldoet aan de eisen van de door jou genoemde vergunning?

Huertecilla schreef:
Na die vijf jaar krijgen paardhouders zonder vergunning maximaal vijf jaar een jaarlijkse boete die gelijk is aan twee keer de kosten het wel te regelen (van een weideplaats huren).

Nog steeds niet mogelijk...

Huertecilla schreef:
Na de tweede vijf jaar wordt het paard in beslag genoemen en openbaar verkocht.

Aan wie?

Je ideeen zijn leuk maar niet uitvoerbaar.
Waar het grotendeels over gaat is die mensen die hoger in de sport rijden, fokken, etc, en juist die mensen zijn er bij gebaat dat het paard zich zo goed mogelijk voelt, zo goed mogelijk gehouden wordt, immers dan is het pas in staat om grote prestaties neer te zetten, gezonde veulens te krijgen etc.
En ja het is triest dat er wetten en regels moeten komen omdat er mensen zijn die anders het leven van dieren verzieken, het feit is nu eenmaal dat er veel, misschien wel teveel paarden in Nederland zijn, en voor die paarden kan wel iets gedaan worden en dat id educatie en controle, maar ook sancties kunnen opleggen als blijkt dat paarden niet goed gehouden worden.
Dat een dier, niet alleen een paard, maar ieder dier niet meer gezien wordt als een ding volgens de Nederlandse wet, dan kun je wat doen aan misstanden, en dan zal het steeds meer ingeperkt worden.
Dan ga je eisen stellen als men een vergunning wil hebben voor het houden van paarden (manege, handelsstallen, pensionstallen etc) en zo voor de toekomst het leven van de paarden beter zal worden. Dan doe je aan lange termijn planning die ook nog lange tijd zal doorgaan.
Mensen laten zweten en betalen zoals in het voorstel van HC zet geen zoden aan de dijk, zal er juist voor zorgen dat van de huidige paardenstapel veel dieren verdwijnen richting buitenland of naar de eeuwige groene weides vertrekken met tussen stop in Italië.

Per direct wordt de situatie niet erger.
Overgangsregeling van 5 jaar.
Makkelijk te handhaven: wie het niet aantoont krijgt geen vergunning, zonder vergunning boete.
Redelijke tweede overgangsfase van 5 jaar.
Na 10 jaar alle paarden volgens een mínimum aan welzijn.[/quote]

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 16:25

Beste Staatssecretaris Bleker,

Heel fijn om te weten dat er wat aan gedaan gaat worden, maar u kijkt door een roze bril.
Natuurlijk horen paarden genoeg weide te hebben en contact te hebben met soortgenoten..
maar hoe wou u dat aanpakken? begint u dan ook bij de andere dieren zo'n beleid (die het veel erger hebben) ?

-De dieren die in een hokje moeten zitten omdat hun baasje werk van 9 tot 5? (en worden afgestraft omdat ze te druk zijn omdat ze enthousiast zijn dat hun baas er "eindelijk" is?)

-Het door fokken van Honden/katten, om ze zo klein/groot/mooi mogelijk te maken, met alle gevolgen van dien!

-Nog niet te spreken over het voorval met de Oost vaardersplassen..

-De dieren die geen daglicht te zien krijgen.

-De proefdieren (spreekt voor zich).

-De asielen die overvol zitten.

-De dieren in het Circus.

-Paarden die WEL buiten staan, maar niks geen voedsel hebben.

-Om nog niet te spreken over het eindeloos klonen (waar ik me vreselijk aan irriteer).

en zo zijn er nog veel meer dingen die ik op kan noemen!

Ben helemaal voor hoor, maar hoe kan je dit realiseren? en vind je niet dat er naar meer dingen moeten worden gekeken?

Bijvoorbeeld het eindeloos straffen van jonge paarden of het hardhandig zadelmak/opvoeden van paarden
Hoe kan je nou iets of wat straffen wat niet eens weet hoe of wat..

(en dat gebeurd! ook)

EN NIET TE VERGETEN DE ROLLKUR..

Mimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 17:03

Iedere echte paardenliefhebber heeft uitsluitend het best met zijn dier voor en doet geen concessies
als het gaat om huisvesting, omgang en verzorging van het paard. Als je paarden niet die vrijheid van
ruimte en soortgenoten kunt bieden WIL je als echte liefhebber niet eens overwegen een
paard aan te schaffen.
Ieder is zelf verantwoordelijk om zijn dier te geven waar het recht op heeft: zich niet verschuilend achter de
manege, pensionstal, zijn of haar financiele mogelijkheden of andere ondergeschikte redenen.
Het belang van het paard staat ten alle tijde voorop: kun jij niet die zorg en ruimte bieden die nodig is
voor een paardwaardig bestaan dan zul je zelf de beslissing moeten nemen geen paard te nemen.
De hele sector is op alle fronten veel te ver doorgeslagen en uitsluitend het paard zelf
is daar ernstig de dupe van geworden. Paarden opsluiten in een stal is als het houden van een cavia
in een schoenendoos.
Als sportartikel en handelswaar hebben paarden een enorme prijs moeten betalen:
ze hebben hun paard-zijn moeten inleveren. Een gebruiksvoorwerp in de hand van de mens.

Hetzelfde geldt voor de gehele intensieve dierhouderij, of het nu om koeien, varkens of bijvoorbeeld kippen gaat.
Ook daar moet er heel veel worden verandert als het gaat om dierenwelzijn maar dat is nog geen enkele reden
om geen regels voor de paardenhouderij op te stellen. Wijzen naar daar waar het nog minder goed gaat is
een makkelijke manier om de aandacht van het probleem af te leiden.

De paarden hebben geen keus: mensen maken keuzes en zoveel mogelijk naar zichzelf toe,
zich verschuilend achter allerhande egoistische of financiele redenen, zichzelf wijs makend dat
zij wel goede redenen hebben om van die basisregels af te wijken.
Eigenlijk is het in- en intriest dat er regels moeten komen: dat men zelf niet inziet wat er gaande is.
Regels zijn een noodmaatregel, de uitvoering en verantwoording voor goede paardenhouderij ligt bij jezelf.
Door te blijven wijzen naar daar waar het nog beroerder is en je af te vragen hoe de overheid dat dan wil gaan
controleren probeer je onder je eigen verantwoordelijkheid uit te komen.

Wat mij betreft moeten er regels komen, strenger dan geadviseerd door de DB en liever gisteren dan morgen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 17:09

@Mimo
Hoe had jij de regels dan graag gezien??
En hoe ga je met uitzonderingen om?

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 17:12

Helemaal mee eens Mimo!
Goed geschreven, vind inderdaad ook dat het anders zou moeten bij veel paarden!
nu de rest dan zijn we een heel eind!!

Maar blijf me toch nog steeds afvragen, hoe ze het willen aanpakken? en realiseren..

en ik weet niet als je het tegen mij had, maar ik wijs niet naar iets anders om dit probleem niet te willen zien!

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 18:19

ik sluit me volledig aan bij mimo

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 18:29

En het verbod op schuilstallen in losse weilanden :(

DDW1190 schreef:
Beste Staatssecretaris Bleker,

Heel fijn om te weten dat er wat aan gedaan gaat worden, maar u kijkt door een roze bril.
Natuurlijk horen paarden genoeg weide te hebben en contact te hebben met soortgenoten..
maar hoe wou u dat aanpakken? begint u dan ook bij de andere dieren zo'n beleid (die het veel erger hebben) ?

-De dieren die in een hokje moeten zitten omdat hun baasje werk van 9 tot 5? (en worden afgestraft omdat ze te druk zijn omdat ze enthousiast zijn dat hun baas er "eindelijk" is?)

-Het door fokken van Honden/katten, om ze zo klein/groot/mooi mogelijk te maken, met alle gevolgen van dien!

-Nog niet te spreken over het voorval met de Oost vaardersplassen..

-De dieren die geen daglicht te zien krijgen.

-De proefdieren (spreekt voor zich).

-De asielen die overvol zitten.

-De dieren in het Circus.

-Paarden die WEL buiten staan, maar niks geen voedsel hebben.

-Om nog niet te spreken over het eindeloos klonen (waar ik me vreselijk aan irriteer).

en zo zijn er nog veel meer dingen die ik op kan noemen!

Ben helemaal voor hoor, maar hoe kan je dit realiseren? en vind je niet dat er naar meer dingen moeten worden gekeken?

Bijvoorbeeld het eindeloos straffen van jonge paarden of het hardhandig zadelmak/opvoeden van paarden
Hoe kan je nou iets of wat straffen wat niet eens weet hoe of wat..

(en dat gebeurd! ook)

EN NIET TE VERGETEN DE ROLLKUR..

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 22:26

Fleurtje100 schreef:
Heb vijf jaar lang iedere dag 40 km afgelegd en 300€ per maand betaald voor een stal

Ik betaal bijna eenderde meer dan jij deed... schandalig eigenlijk he?
Al moet ik wel zeggen, zit er beschimmeld stro op een baaltje, gaat
het de stallen uit en een goed baaltje er in. Ruikt het kuil te zuur of
is het te nat dan krijgen ze het niet. Plus we hebben best veel stalknechten
rondlopen en ook stagaires dus als er echt wat is zijn ze er wel vlot bij.

Zo zetten ze mijn paard netjes op de poetsplaats als ze gaan uitmesten
omdat ze weten dat ze de machines nog doodeng vind en dan kunnen ze
haar in de gaten houden (ze kent alleen maar met de hand uitmesten en staat
er nog maar kort) en als ze haar op stal zetten oefenen ze met geduld met haar
om haar rustig haar stal in te krijgen (stilstaan wachten stapje stilstaan etc. ze is
wat rennerig. Heb ik wel even moeten aangeven uiteraard) Mijn vorige paard stond
er ook prinsheerlijk.

Het is overal wel wat.. natuurlijk.. niets niemand is perfect voor onde trouwe viervoeters. :)

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 22:52

Piera schreef:
Het zou toch mooi zijn als ze net als in Zweden dagelijks weidegang en paarden met minimaal 2 houden gaan verplichten :)

Ik ben absoluut voor dagelijkse weidegang. (die van mij staat dagelijks op wei)
Maar wat als je paard kreupel is of ziek is en stal rust moet hebben?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 23:02

daantjuhhh schreef:
Piera schreef:
Het zou toch mooi zijn als ze net als in Zweden dagelijks weidegang en paarden met minimaal 2 houden gaan verplichten :)

Ik ben absoluut voor dagelijkse weidegang. (die van mij staat dagelijks op wei)
Maar wat als je paard kreupel is of ziek is en stal rust moet hebben?

Nou, ik denk dat ze daar echt wel begrip voor hebben, hoor, daar maak ik me nou echt geen zorgen over. ;)
Overigens kan een paard bij veel kreupelheden het juist prima doen op het land. Boxrust is inmiddels bij veel problemen ook allang achterhaald, he. ;)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 23:06

Ik hoop wel dat een paddock ook voldoet. Of zullen ze echt specifiek weidegang verplichten?

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 23:59

ceasario schreef:
mika11 schreef:
[Een Wiet teler?

Ja die redeneert ook zo. En wordt voor zijn mistanden ook gedoogd.

Ik redeneer ook zo. Zolang de mensen het betalen en het prima vinden omdat de locatie zo leuk is en het wel handig is zo, kunnen zulke bedrijven bestaan.
Mensen willen gewoon geen extra moeite doen en dan inleveren op bijvoorbeeld het bos om de hoek. Dan valt soms ineens de hele reden (in het bos rijden) van het paard hebben, weg.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 00:49

Brainless schreef:
Ik hoop wel dat een paddock ook voldoet. Of zullen ze echt specifiek weidegang verplichten?

Paddock voldoet ook. Het gaat om de beweging in vrijheid en het contact met soortgenoten. ;)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 00:57

Weet iemand of ze ook een minimale grootte van de paddock/weiland gaan verplichten??

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 01:00

Brainless schreef:
Weet iemand of ze ook een minimale grootte van de paddock/weiland gaan verplichten??

Nou, mijn land is eerder te groot dan te klein. :D

Nee Brainless, niets over gehoord. Ik weet dat in de wet in Zweden staat dat een paard in alle gangen (stap, draf en galop) moet kunnen bewegen in vrijheid buiten.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 01:15

Dat kan al in een mini-paddock. Vind zelf wat te eten hebben het grootste deel van de tijd net zo belangrijk als vrije beweging en soortgenootjes. Veel stalondeugden komen door maagzweren omdat een paard te weinig kauwt en daardoor hij weinig speeksel aanmaakt wat de maagzuren neutraliseert. Kauwen werkt daarnaast ook stress verlagend. Dus paddock oke, maar dan wel met ruwvoer.

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 01:17

heb t gemist, jammer

Vendoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 11:30

Nou mijn haren gaan overeind staan van deze zogenaamde nieuwe "paardenwet"..
Dit is namelijke de zelfde dierenbescherming die niet eens komt kijken als ze een melding krijgen van 2 paarden die al 11 weken verwond opgesloten staan in hun box, zonder er ook maar 1 dag uit tekomen. Of komen kijken bij beesten die tot hun oksels in de drek staan met zwaar ontstoken benen en dan vinden de huisvesting er wel mee door kan!

Daarnaast is dit niet te realiseren, want dan zou de hele topsport op de schop gaan!
Want in de winter gaan onze sportpaarden van anderhalf ton echt niet op de wei hoor.. veel te groot risico op blessures en mok met dit natte weer. Of dat we ze met -6 lekker naar buiten knallen in zo'n keiharde of spekgladde paddock.. ja daar worden ze een stuk beter van! Ben benieuwd ik de DA rekeningen dan ook op mag sturen naar de DB??
Het idee er achter is goed maar de regelgeving belachelijk. Bij ons komen de paarden er 3 x per dag uit zo, 3,5 uur in totaal, welliswaar niet altijd los. Ze gaan aan de molen of worden aan de hand gestapt en als het weer het toe laat gaan ze in de paddock. Daarnaast denk ik dat er in de randstad niet eens genoeg land beschikbaar is om ze allemaal 4 uur los te hebben. Er zijn hier in de buurt pension stallen met 80 paarden!
Er zitten ook zeker goede punten bij, maar ze gaan mijn inziens van het ene uiterste naar het andere.