Ooijpolder selecteert Koniks voor buitenland of de slacht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

whynoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 19:41

lifaya schreef:
whynoa schreef:
wtf naar de slacht is wel een beetje te ver.
stuur ze dan ergens anders naartoe ofzo?
t is tog zielig |( als je ze naar de slacht stuurt|

lees eerst even het topic door waarom ze naar de slacht worden gestuurd ;)

heb k gedaan maar niet goed :o k had geen tijd meer :o
maar k heb het al weer goed doorgelezen nu snap k t maar
is tog nog zielig da ze naar de slagt moete
of niet? :o :D

Dribbel

Re: Ooijpolder selecteert Koniks voor buitenland of de slacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 19:43

Eet je zelf vlees?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 21:01

robert45 schreef:
nee mijn paarden verspreiden geen salmonella nee.

dat doen die rottige ganzen wel die met een paar 100 neerstrijken op je weides. Ze dan maar gedaag tegen je gras.

het zijn allemaal half tamme ganzen hierzo.

Tja... das nou échte natuur... blijft niet keurig achter de hekjes, doet gewoon zijn ding en heeft ook al geen hoge aaibaarheidsfactor.

Zelfs natuurbeschermers zijn er niet dol op, krijgen ze ruzie met de buren (boeren.)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 22:16

En zulk gedonder krijg je dus ook wanneer je overal de hekken weghaalt.
Wilde zwijnen die vuilnisbakken slopen, edelherten in de tuin op zoek naar de lekkerste bloemknoppen, vossen die door de stad struinen op zoek naar eten om nog maar te zwijgen van de heckrunderen.

Loslaten kan niet in een dichtbevolkt land als NL, moet je zien hoeveel overlast een relatief onschuldig dier als een gans al geeft.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 09:37

anneliesdj schreef:
Wilde zwijnen die vuilnisbakken slopen, edelherten in de tuin op zoek naar de lekkerste bloemknoppen, vossen die door de stad struinen op zoek naar eten om nog maar te zwijgen van de heckrunderen.

Loslaten kan niet in een dichtbevolkt land als NL, moet je zien hoeveel overlast een relatief onschuldig dier als een gans al geeft.

Vuilnisbakken goed wegzetten en geen Wild Zwijn maakt het open.
Edelherten in de tuin zijn voor menigeen mooier dan bloemknoppen.
Vossen door de stad zijn voor minigeen mooier dan verwilderde katten.
De heckrunderen eten we net als de koniks op.

De overlast van ganzen zou een stúk minder zijn als ze konden grazen waar nu de heckrunderen en koniks hun gras weggrazen :)*
1000 paarden/koeien eten voor 50.000 ganzen.....
De waarde als ´ecologische corridor´ van gebieden zoals de Ooijpolder en Oostvaardersplassen zou onwijs veel goter zijn als de nep-rassen Konik en Heckrund daar geen voedsel wegvreten voor de dieren die van die corridor gebruik zouden kunnen maken.
Die gaan nu ergens anders langs :)*
De Koniks en Heckrunderen veróórzaken overlast door ganzen :)* :)*
Oh, en hetzelfde geldt voor Wilde Zwijnen, edelherten en vossen.....

Er is gewoon NIETS wat pleit voor het laten wegvreten van vegetatie door de gedomesticeerde neprassen in gebieden die natuurgebied zouden kunnen zijnn, pleit.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 10:07

robert45 schreef:
nee mijn paarden verspreiden geen salmonella nee.

dat doen die rottige ganzen wel die met een paar 100 neerstrijken op je weides. Ze dan maar gedaag tegen je gras.

het zijn allemaal half tamme ganzen hierzo.

Huertecilla schreef:
De overlast van ganzen zou een stúk minder zijn als ze konden grazen waar nu de heckrunderen en koniks hun gras weggrazen :)*
1000 paarden/koeien eten voor 50.000 ganzen.....
De waarde als ´ecologische corridor´ van gebieden zoals de Ooijpolder en Oostvaardersplassen zou onwijs veel goter zijn als de nep-rassen Konik en Heckrund daar geen voedsel wegvreten voor de dieren die van die corridor gebruik zouden kunnen maken.
Die gaan nu ergens anders langs :)*
De Koniks en Heckrunderen veróórzaken overlast door ganzen :)* :)*
Oh, en hetzelfde geldt voor Wilde Zwijnen, edelherten en vossen.....

Er is gewoon NIETS wat pleit voor het laten wegvreten van vegetatie door de gedomesticeerde neprassen in gebieden die natuurgebied zouden kunnen zijnn, pleit.

Hoe leuk ik het ook vind dat er een kudde 'wilde paarden' uitgezet wordt vraag ik me ook echt af in hoeverre het ecologisch verantwoord is..
Er groeien hier ook geen palmbomen. Daar is de temperatuur niet geschikt voor..
Voor 'wilde paarden' hebben wij simpelweg niet genoeg ruimte en als we dat wel willen, dan zal je moeten gaan sorteren ja.. maar dan heeft het haast niets meer met natuur te maken.

Loslaten (van Koniks) lijkt me niet zo'n goed idee.. wel een leuk idee ;-)! Dan zouden we ook weer wolven of beren moeten hebben (of misschien wel leeuwen) om die beesten op te eten, anders krijgen we alsnog een overbevolking van deze dieren.
Maar HC doelde ook niet op de Koniks maar meer op de dieren die hier van oorsprong horen.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 10:29

Beren, koniks, evers en wisenten... allemaal leuk en aardig maar Nederland is daar gewoon te klein voor.

En in het Jeugdjournaal komen regelmatig de herten die op de oprit liggen, de konijnen en de vossen in de achtertuinen langs en mensen zijn vooral not amused... Er liggen keutels op de stoep en de bloemknoppen worden opgevreten. Wij keurige Nederlanders vinden natuur vooral leuk achter hekjes, anders heb je er zoveel rommel van...

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 14:13

Mmmmmmm... wilde paarden biefstuk ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 17:13

randalinpony schreef:
Beren, koniks, evers en wisenten... allemaal leuk en aardig maar Nederland is daar gewoon te klein voor.

En in het Jeugdjournaal komen regelmatig de herten die op de oprit liggen, de konijnen en de vossen in de achtertuinen langs en mensen zijn vooral not amused... Er liggen keutels op de stoep en de bloemknoppen worden opgevreten. Wij keurige Nederlanders vinden natuur vooral leuk achter hekjes, anders heb je er zoveel rommel van...

Euh.....

Beren en mensen mengen gaat niet en in NL geen sprake van.
Loslopende Wisenten idem.
Koniks horen in de pot en nergens anders.
Bevers, otters en marters kunnen gewoon vrij hun gang gaan. Idem herten, reewild, zwijnen, konijnen en vossen.
Oh ja, de ganzen die overvliegen en op de schone was schijten...

Het hele probleem van natuur, van het ´de gang laten gaan´ is de hokjesgeest van de mens.
Wil je ze uit je tuin houden, dan ze je dáár een hek omheen, doe je de was in de droger op zolder :)*
Wil je ze niet op je motorkap, dan rij je wat langzamer :)*

Teug naar het onderwerp:
Hou toch op over ´ras´ en ´zuiver´ van de nepdieren van een stuk Nazi-propaganda.
Eet ze ALLEMAAL op en laat het stuk Nederland wat ze bezet houden over aan de inheemse wílde dieren.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 18:43

Huertecilla schreef:
doe je de was in de droger op zolder :)*

Dat is niet erg milieu vriendelijk :+

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 19:14

NatasjavE schreef:
Huertecilla schreef:
doe je de was in de droger op zolder :)*

Dat is niet erg milieu vriendelijk :+

Geloof niet meer in het broeikaseffect ;-)! :brr:

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 20:06

IMJ schreef:
robert45 schreef:
schrap die ganzen a.u.b

daar hebben we al genoeg van rondvliegen. Ze vreten alles op en schijten alles eronder.

Ja, dat doen die paarden niet natuurlijk! ;-)

rond vliegen bedoel je?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 20:11

Alles opvreten en onderschijten :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 00:59

Huertecilla schreef:
Vuilnisbakken goed wegzetten en geen Wild Zwijn maakt het open.
Edelherten in de tuin zijn voor menigeen mooier dan bloemknoppen.
Vossen door de stad zijn voor minigeen mooier dan verwilderde katten.

Voor menigeen...
Velen vinden het prachtig om ze op te zoeken in de bossen maar als ze in de tuin komen staan is het een heel ander verhaal, zwijnen en edelherten kunnen lelijk uit de hoek komen en daar zit je dus niet op te wachten, zeker niet als je kleine kinderen hebt.
Vossen geven vooral veel overlast omdat ze altijd overal bij komen, ookal zet je er een hek om en doe je je kliko's op slot, hetzelfde geld voor zwijnen en die laatste jaag je niet even weg met wat geschreeuw en handgebaren.

Kan me goed voorstellen dat NL daar niet op zit te wachten, persoonlijk zou ik het prachtig vinden maarja, denk dat wanneer het zover is er niet veel mensen zijn die er zo over denken.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 01:08

Nou ja, voorkomen was beter geweest dan genezen, maar goed dat ze nu eindelijk deze wantoestanden in Nederland eens aanpakken...Nu ook nog eens rigoureus opruimen bij de Oostvaardersplassen en dan kan het er weer een stuk humaner aan toe gaan in de Nederlandse "cultuur" (imo is van natuur in NL geen sprake meer, helaas....)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 01:11

Adil18 schreef:
Nou ja, voorkomen was beter geweest dan genezen, maar goed dat ze nu eindelijk deze wantoestanden in Nederland eens aanpakken...Nu ook nog eens rigoureus opruimen bij de Oostvaardersplassen en dan kan het er weer een stuk humaner aan toe gaan in de Nederlandse "cultuur" (imo is van natuur in NL geen sprake meer, helaas....)

Zal eens tijd worden......

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 01:14

dat grote wild levert meer op dan ze kosten, voor natuurbeheer.
ze worden al zoveel gekort, door de grote grazers is er meer mogelijk qua verdiensten rond toerisme.
de grazers zorgen er toch ook voor dat gebieden open blijven, gebieden die anders dicht zouden groeien.
en doordat het open blijft weer meer ruimte voor broedvogels.

dit project van het topic moet ook niet vergeleken worden met het oostvaarders project,
die laatste heeft als doel natuurlijke selectie en daardoor een natuurlijke kudde
afschot van natuurlijk uitgeselecteerde dieren.

het project ooijpolder neigt meer richting semi wilde kudde met beheer en selectie door de mens, op raskenmerken.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 01:20

Marigold schreef:
dat grote wild levert meer op dan ze kosten, voor natuurbeheer.
ze worden al zoveel gekort, door de grote grazers is er meer mogelijk qua verdiensten rond toerisme.
de grazers zorgen er toch ook voor dat gebieden open blijven, gebieden die anders dicht zouden groeien.
en doordat het open blijft weer meer ruimte voor broedvogels.

dit project van het topic moet ook niet vergeleken worden met het oostvaarders project,
die laatste heeft als doel natuurlijke selectie en daardoor een natuurlijke kudde
afschot van natuurlijk uitgeselecteerde dieren.

het project ooijpolder neigt meer richting semi wilde kudde met beheer en selectie door de mens, op raskenmerken.

Er is niks maar dan ook helemaal niks natuurlijks aan de Oostvaardersplassen en daarom zeer goed te vergelijken met dit project. Dit project is alleen wat kleinschaliger.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 01:31

ik bedoel in de eerste plaats het niet vergelijkbaar zijn van de vorm van beheer, en de doelstelling.
het effect van de aanwezigheid van ,- en groei van de grazers is hetzelfe, icm een zelfde beperkte ruimte en een zelfde onnatuurlijkheid qua aanwezigheid van het diersoort.
maar als ze er niet meer lopen, welke dieren houden dan het terrein open en geschikt voor broedvogels waaronder weidevogels die door de landbouw steeds minder voorkomen.
oké dan eten in reactie daarop de ganzen het gras van de boeren weer op...
ik weet niet, ik heb het gevoel dat er met geld, doelstellingen en verwachtingen geschoven zou kunnen worden waardoor alles op zijn plek valt.
het hele spul over de kop.
om mijn part opfok pony's en jongvee in de natuurgebieden en in ruil daarvoor een subsidie voor het grazen van de ganzen, daar tegenover geen vrij doelloze subsidie meer voor het huidige weidevogel gebeuren, want dat iets later maaien helpt niet veel, en de versnippering zorgt er alleen maar voor dat roofdieren precies weten welke weides vol zitten met eieren en jonge vogels.

ik heb het gevoel dat ik nog iets vergeet... maar dat lees ik hier vanzelf nog wel
kan ik mn hoofd even op off zetten en slapen :)

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 01:37

Marigold schreef:
ik bedoel in de eerste plaats het niet vergelijkbaar zijn van de vorm van beheer, en de doelstelling.
het effect van de aanwezigheid van ,- en groei van de grazers is hetzelfe, icm een zelfde beperkte ruimte en een zelfde onnatuurlijkheid qua aanwezigheid van het diersoort.
maar als ze er niet meer lopen, welke dieren houden dan het terrein open en geschikt voor broedvogels waaronder weidevogels die door de landbouw steeds minder voorkomen.
oké dan eten in reactie daarop de ganzen het gras van de boeren weer op...
ik weet niet, ik heb het gevoel dat er met geld, doelstellingen en verwachtingen geschoven zou kunnen worden waardoor alles op zijn plek valt.
het hele spul over de kop.
om mijn part opfok pony's en jongvee in de natuurgebieden en in ruil daarvoor een subsidie voor het grazen van de ganzen, daar tegenover geen vrij doelloze subsidie meer voor het huidige weidevogel gebeuren, want dat iets later maaien helpt niet veel, en de versnippering zorgt er alleen maar voor dat roofdieren precies weten welke weides vol zitten met eieren en jonge vogels.

ik heb het gevoel dat ik nog iets vergeet... maar dat lees ik hier vanzelf nog wel
kan ik mn hoofd even op off zetten en slapen :)

Subsidie voor de schade die ganzen aanrichten? Heb je enig idee hoeveel schade ganzen aanrichten!?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 01:43

jawel.

ik weet niet met die ganzen.
het loopt uit de hand, vergassen is inhumaan (uitgebreide studie over gelezen)
ik hoor wel eens geluiden in de richting van oogsten
vliegende koeien, ganzenvlees.
ik bemoei me er maar niet mee.

met subsidie bedoel ik, als er niks aan de ganzen mag worden gedaan en ze komen naar de weilanden omdat de grazers van sbb en verwanten het gras van de ganzen opeten.
dan moet je er boeren toch ergens compenseren.
en als de keuze is de grazers er te laten, wat is dan beter, de ganzen die nu overlast geven beperken (bejagen, vergassen, oogsten)
of ze als natuurlijk verschijnsel blijven zien echter verstoord door nieuwe grazers (paarden koeien herten)
en accepteren dat ze een kostenpost zijn voor de boeren dankzij de natuur en daarom de boeren tegemoet komen.

whynoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 16:08

eigenlijk wel zielig naar de slagt maar als er geen andere oplossing is ;(

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 16:17

IMJ schreef:
Tja, maar wie koopt ze? Geloof niet dat je ze tam kan krijgen.. in die zin dus niet bruikbaar.
Opzich is dit de beste oplossing denk ik.

Die dieren zijn al niet echt wild :o De volwassen dieren komen ook op mensen af dus dat prikkelt de veulens ook om mensen aardig te vinden... Mijn oom heeft meerdere malen veulens gekocht uit de natuur en die waren heel snel goed mak :)
Vind dat ook wel een mooie oplossing want als rijpony zijn ze best leuk en voor de mensen die iets apparters willen...
Maar waar ze ook naartoe gaan ik vind het goed dat ze selecteren en dat het niet 1 grote ongeorganiseerde kudde word :)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 16:26

Rianneke schreef:
Maar waar ze ook naartoe gaan ik vind het goed dat ze selecteren en dat het niet 1 grote ongeorganiseerde kudde word :)

Pardon? wat denk je dat ´natuuur´ is???
Daarbij zouden het de natuur op aanpassing aan de leefomstandigheden en niet de mens op verzonnen criteria moeten zijn die selecteert.

Hét probleem is dat Koniks een verzinsel zijn; een cultuurdier.
Ze zijn een groot stuk faunavervalsing en maken nemen de plaast in van een stuk natuur.
Waar Koniks en Heckrunderen lopen is een stuk extensieve veeteelt en in die niche leven geen herten, reewild, evers etcetera.
Koniks en Heckrunderen zijn gedomesticeerde dieren; ponies en koeien in een camo-jas die de plek innemen van echter wilde dieren.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 16:30

Adil18 schreef:
Subsidie voor de schade die ganzen aanrichten? Heb je enig idee hoeveel schade ganzen aanrichten!?

Dat kun je ook anders zien.
Waarom gaan die ganzen grazen waar ze schade veroorzaken?
Doordat er groóóóte grazers hun wetlands kaalgrazen :)*
Wát veroorzaakt dus de overlast en schade?