kimmie88 schreef:Waar het bit ineens vandaan komt geen idee. In de OP staat aan het hoofd....
Toen ik het quoten stond er bit

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Ninx schreef:Calanddra schreef:Kunnen ze trouwens gelijk bijna alle sportstallen en maneges op doeken
In mijn omgeving ken ik er geen één waar ze in de winter met een ander paard samen buiten komen. Soms is de weidegang in de zomer beperkt. Hier in Houten is er zelfs een stal waar ze in de zomer max 2 uur buiten mogen, alleen en je moet er bij blijven want o wee als hij gaat rennen en het land kapot trapt
Dat zou idd mooi zijn, dat ze die tenten opdoeken....
Een alternatief voor opdoeken is uiteraard dat men investeert in betere voorzieningen voor paarden.
Mijn paard staat op veen/ moerasgrond. De staleigenaar heeft die grond echter opgehoogd, en nu kunnen 365 dagen pj op het land.
Brainless schreef:Maar wat jij verkeerd vindt, hoeft in pricipe niet verkeerd te zijn.
In welke situaties heb jij dan zoal gezegd dat het anders zou moeten??
manic schreef:En helaas zijn er ook nog steeds mensen die denken dat een bejaard paard zonder deken, zonder schuiltstal, met een handje hooi en een bevroren bak water prima de winter door komt.... Dat is in mijn opinie net zo erg als een paard 23 uur per dag naar de muur te laten staren. De DB zou er goed aan doen eerst de echt schrijnende gevallen effectief aan te pakken ipv zich zo druk te maken over alles wat zich in het grijze gebied bevindt...
Ninx schreef:Malenka schreef:Als ze een diploma verplicht willen stellen mogen ze eerst zelf wel eens iets aan de inhoud van hun cursus doen. Die is werkelijk belabberd. Het idee er achter vind ik wel heel erg goed. Er is een hoop te verbeteren in paardenland. Dat mag wel eens landelijk beginnen! Wat dat betreft steun ik de actie zeker.
Kun je de cursus al ergens inzien dan?
blue_kim schreef:Als ze een loopstal/schuilstal hebben zijn de meeste paarden stukken gelukkiger.
En wbt die cursus... hoe zouden ze dat in godsnaam willen controleren... Als je bv van een particulier een paard koopt...
Zal mijn benieuwen wat hier uit komt rollen...
Malenka schreef:Kun je de cursus al ergens inzien dan?
Ninx schreef:blue_kim schreef:Als ze een loopstal/schuilstal hebben zijn de meeste paarden stukken gelukkiger.
En wbt die cursus... hoe zouden ze dat in godsnaam willen controleren... Als je bv van een particulier een paard koopt...
Zal mijn benieuwen wat hier uit komt rollen...
Bij mijn weten vind de DB een loopstal/ schuilstal een uitstekend alternatief... zou zelfs te prefereren zijn vind ik.
VDB schreef:Ninx schreef:Bij mijn weten vind de DB een loopstal/ schuilstal een uitstekend alternatief... zou zelfs te prefereren zijn vind ik.
Jaaa....
Heel goed voor een sportpaard....![]()
ingeeusa schreef:vastbinden van paarden aan hun hoofd???
Ninx schreef:blue_kim schreef:
Dan zouden ze moeten zorgen dat in elke gemeente je een schuilstal zou mogen bouwen, wat ik denk dat dat nog altijd het grootste probleem is waardoor veel paarden niet kunnen schuilen en dus maar in een box worden gezet.
Malenka schreef:Brainless,
Ik weet ook niet precies wat ik daar van moet vinden. Ik vind het ver gaan en het is absoluut nog geen goed uitgewerkt concept. Maar als jou opa al zo lang paarden heeft moet het voor hem toch geen probleem zijn dit te halen? Als het gaat om basiskennis en logisch nadenken dan kan hij het ook.
Ren@te schreef:Nou ik heb dus wel verschillende keren aangebeld en de mensen uit moeten leggen wat er fout gaat. Daar word je echt niet vrolijk van. Ik ben zelfs wel eens met een hooivork achterna gezeten en met 2 honden het terrein af gejaagd.
Wij hebben dus WEL elke melding behandeld en het is enorm frustrerend dat je zo machteloos staat. Paarden die 24/7 op stal staan en dat is dus volgens de wet niet verboden. De eigenaar vertelt het ene verhaal en de melder weer een hele andere uitvoering. Ook sta je vaak een melding te behandelen die vervolgens alleen maar om een burenruzie draait.
Wat ik wil zeggen is, dat alle vrijwilligers bij de inspectie EN dierenambulance enorm begaan zijn met het lot van de dieren, maar telkens met de kop tegen de muur lopen omdat een en ander niet verboden is.
Als je ziet wat je als vrijwilliger allemaal moet doorstaan, zonder bevoegdheid.......
Zeer frustrerend kan ik je vertellen.
Brainless schreef:Malenka schreef:Brainless,
Ik weet ook niet precies wat ik daar van moet vinden. Ik vind het ver gaan en het is absoluut nog geen goed uitgewerkt concept. Maar als jou opa al zo lang paarden heeft moet het voor hem toch geen probleem zijn dit te halen? Als het gaat om basiskennis en logisch nadenken dan kan hij het ook.
Maar vaak willen ze juist bij zo'n cursus cijfers zien.
Ga je met mijn opa praten dan weet je wel waar zijn verstand voor paarden zit.
Maar krijgt hij een multiple choice of een open vraag met bv:
Wat doe je met een hoefbevangen paard, of hoe vaak moet de hoefsmid komen ed.
Mijn opa belt de DA als er wat is, en de hoefsmid als het paard eraan toe is.
Weet hij veel dat de standaard regel 6-8 weken is.
Ik weet dat, maar dat wil niet zeggen dat de hoefsmid dan ook altijd nodig is.
Zo ook met de vuistregel: hoe groot moet een stal zijn?
Tja mijn opa heeft ze in een overdekte paddock lopen van 15x30 met een uitloop naar buiten en als het kan lopen ze op het land.
Hoeveel kilo ruigvoer moet een paard hebben? Dan zegt mijn opa 3x per dag een wisje kuil met een plak hooi.
Wordt het paard te dik dan een kleiner wisje kuil.