Dierenbescherming: 200.000 paarden verpieteren in Nederland

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 14:31

kimmie88 schreef:
Waar het bit ineens vandaan komt geen idee. In de OP staat aan het hoofd....

Toen ik het quoten stond er bit ;)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 14:32

[quote="Brainless"]

Een paard dat 7 dagen id week binnen bleef terwijl de rest (19 stuks) allemaal naar buiten gaan.
Het paard kwam er alleen uit als er gemest werd (15 min), en zelfs dat niet altijd.
Het dier werd helemaal gek.

Of hengstjes met een halsband aan een ketting, altijd binnen in een donkere stal, alleen naar buiten wanneer ze ingespannen werden en knetterhard werden rondgemept.

Calanddra

Ninx schreef:
Calanddra schreef:
Kunnen ze trouwens gelijk bijna alle sportstallen en maneges op doeken :+

In mijn omgeving ken ik er geen één waar ze in de winter met een ander paard samen buiten komen. Soms is de weidegang in de zomer beperkt. Hier in Houten is er zelfs een stal waar ze in de zomer max 2 uur buiten mogen, alleen en je moet er bij blijven want o wee als hij gaat rennen en het land kapot trapt :=

Dat zou idd mooi zijn, dat ze die tenten opdoeken....
Een alternatief voor opdoeken is uiteraard dat men investeert in betere voorzieningen voor paarden.
Mijn paard staat op veen/ moerasgrond. De staleigenaar heeft die grond echter opgehoogd, en nu kunnen 365 dagen pj op het land.

Dat alternatief is ook super ja :) de maneges, sportstallen ed zodanig aanpassen, maar dan blijft weer het probleem dat de meningen over het goed houden van een paard verdeeld zijn.
Top van je staleigenaar zeg!

Ninx

Brainless schreef:
Maar wat jij verkeerd vindt, hoeft in pricipe niet verkeerd te zijn.
In welke situaties heb jij dan zoal gezegd dat het anders zou moeten??

Een paard dat 7 dagen id week binnen bleef terwijl de rest (19 stuks) allemaal naar buiten gaan.
Het paard kwam er alleen uit als er gemest werd (15 min), en zelfs dat niet altijd.
Het dier werd helemaal gek.

Of hengstjes met een halsband aan een ketting, altijd binnen in een donkere stal, alleen naar buiten wanneer ze ingespannen werden en knetterhard werden rondgemept.
Laatst bijgewerkt door Ninx op 14-12-10 14:33, in het totaal 1 keer bewerkt

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 14:33

manic schreef:
En helaas zijn er ook nog steeds mensen die denken dat een bejaard paard zonder deken, zonder schuiltstal, met een handje hooi en een bevroren bak water prima de winter door komt.... Dat is in mijn opinie net zo erg als een paard 23 uur per dag naar de muur te laten staren. De DB zou er goed aan doen eerst de echt schrijnende gevallen effectief aan te pakken ipv zich zo druk te maken over alles wat zich in het grijze gebied bevindt...

Mijn oudje staat er ook zo bij hoor, alleen gaat die dan wel in de nacht op stal.
Maar overdag zonder deken, niet echt schuilmogelijkheden en ruim voldoende hooi.
Die doet het er toch echt prima op.

Opzich vind ik het wel goed dat ze meer rechten willen creëren voor de paarden, maar sommige dingen slaan ze een beetje in door. Zoals bv paarden 's winters in stal moeten zetten. Als ze een loopstal/schuilstal hebben zijn de meeste paarden stukken gelukkiger.
En wbt die cursus... hoe zouden ze dat in godsnaam willen controleren... Als je bv van een particulier een paard koopt...
Zal mijn benieuwen wat hier uit komt rollen...

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 14:33

Ninx schreef:
Malenka schreef:
Als ze een diploma verplicht willen stellen mogen ze eerst zelf wel eens iets aan de inhoud van hun cursus doen. Die is werkelijk belabberd. Het idee er achter vind ik wel heel erg goed. Er is een hoop te verbeteren in paardenland. Dat mag wel eens landelijk beginnen! Wat dat betreft steun ik de actie zeker.

Kun je de cursus al ergens inzien dan?

Nee. Dat kun je alleen als je bij de DB werkt of iemand kent die er werk. ;)
Ik was wel wat teleur gesteld door de cursus. Er staan een hoop goede dingen in en het is over het algemeen een mooie basiskennis over de verschillende dieren die de inspecteurs tegenkomen. Maar vooral in het gedeelte over paarden staan een aantal dingen waar ik het absoluut niet mee eens ben (achterhaald) en die ze zelf wel iets beter uit zouden mogen zoeken.

Gelukkig gaan meestal de mensen op een oproep af die meer ervaring hebben met die diersoort. Helaas geld dat niet altijd. Wat logisch is als je het moet doen met vrijwilligers.

Brainless,
Ik weet ook niet precies wat ik daar van moet vinden. Ik vind het ver gaan en het is absoluut nog geen goed uitgewerkt concept. Maar als jou opa al zo lang paarden heeft moet het voor hem toch geen probleem zijn dit te halen? Als het gaat om basiskennis en logisch nadenken dan kan hij het ook.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 14:34

blue_kim schreef:
Als ze een loopstal/schuilstal hebben zijn de meeste paarden stukken gelukkiger.
En wbt die cursus... hoe zouden ze dat in godsnaam willen controleren... Als je bv van een particulier een paard koopt...

Bij mijn weten vind de DB een loopstal/ schuilstal een uitstekend alternatief... zou zelfs te prefereren zijn vind ik.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 14:35

ik vind het op zich een goed initiatief :j
paarden elke dag naar buiten, minimale stalafmetingen,goede voeding en verzorging en soortgenoten. die dingen vind ik dat er best hard ingerepen mag worden mocht het niet voor elkaar zijn.
maar de rest.. krijg een beetje de smaak dat ze lekker alles willen controleren,registreren( voor extra belasting?)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 14:36

Malenka schreef:
Kun je de cursus al ergens inzien dan?

Nee. Dat kun je alleen als je bij de DB werkt of iemand kent die er werk. ;)
Ik was wel wat teleur gesteld door de cursus. Er staan een hoop goede dingen in en het is over het algemeen een mooie basiskennis over de verschillende dieren die de inspecteurs tegenkomen. Maar vooral in het gedeelte over paarden staan een aantal dingen waar ik het absoluut niet mee eens ben (achterhaald) en die ze zelf wel iets beter uit zouden mogen zoeken.

[/quote]

Als jij dit hebt kunnen/ mogen inzien, is er vast ook de mogelijkheid inhoudelijk feedback te kunnen geven?
Het zou goed zijn een dergelijke cursus ook nog eens goed te laten checken/ aanpassen door de sector zelf... met verstand van zaken.
Iemand als van Dierendonck zou hier ook een mooie rol in kunnen spelen.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 14:37

Ik zei dus niet met iets meer hooi, of ''s nachts binnen, ik zei met een handje hooi en een BEVROREN bak water zonder schuilstal. Als ik het me van vorig jaar goed herinner waren het vooral die gevallen waar de DB vorig jaar erg mee bezig was. Een bak water bevriest nu eenmaal snel bij extreme temperaturen en oudere paarden hebben sneller moeite zich warm te houden. Ik vind het een eigenaar sieren als je een ouder paard daarbij ietsjes helpt, maar dat is mijn opinie en verder niet zo relevant...

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 14:38

Ik vind het goed dat er discussie is en er zo minimale wettelijke eisen opgesteld gaan worden aan het houden van dieren. Pas dan kan je misstanden aanpakken en bestraffen.

Hier op bokt kunnen mensen het al niet eens worden over de minimale eisen voor het houden van een paard, zonder alle extreme voorbeelden erbij te halen. Iedereen kent wel weer een extremer voorbeeld.

Juist bij wetgeving is het zo belangrijk om minimale objectieve eisen vast te leggen. Heel breed en zonder uitzonderingen.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 14:38

Ninx schreef:
Bij mijn weten vind de DB een loopstal/ schuilstal een uitstekend alternatief... zou zelfs te prefereren zijn vind ik.

Jaaa....
Heel goed voor een sportpaard.... 8)7 :n

paulus26

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 14:39

het word eens tijd ook .......

Dat je een diploma moet halen voor dat je kinderen krijgt.

Het word steeds gekker in dit kikkerlandje

manic

Re: Dierenbescherming: 200.000 paarden verpieteren in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 14:40

Ja die wou ik er eigenlijk ook bijzetten, maar bij nader inzien maar weggelaten ;)

Krijg je weer die hele discussie over vermenselijking van paarden, etc.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 14:41

Waarom is dit nu weer niet goed voor een sportpaard?

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 14:41

Ninx schreef:
blue_kim schreef:
Als ze een loopstal/schuilstal hebben zijn de meeste paarden stukken gelukkiger.

Dan zouden ze moeten zorgen dat in elke gemeente je een schuilstal zou mogen bouwen, wat ik denk dat dat nog altijd het grootste probleem is waardoor veel paarden niet kunnen schuilen en dus maar in een box worden gezet.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 14:42

VDB schreef:
Ninx schreef:

Jaaa....
Heel goed voor een sportpaard.... 8)7 :n

Effe dimmen zeg.... als jij je sportpaard liever in een box zet 's nachts is dat toch helemaal prima?! De mijne staat nu 's nachts ook in een box. Zelf zou ik een inloopstal prefereren, maar dat is geen must.
Sportpaarden hebben ook vier benen en een staart en verschillen in behoefte niet van andere paarden.
Als jij je investering veilig wil stellen door bepaalde zaken WEL of juist NIET te doen dan is dat jou goed recht.
MAAR voldoe dan wel aan uitloop (minimaal 4 uur) en sociale omgang met andere paarden.

uitgebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 14:42

Nou ik heb dus wel verschillende keren aangebeld en de mensen uit moeten leggen wat er fout gaat. Daar word je echt niet vrolijk van. Ik ben zelfs wel eens met een hooivork achterna gezeten en met 2 honden het terrein af gejaagd.

Wij hebben dus WEL elke melding behandeld en het is enorm frustrerend dat je zo machteloos staat. Paarden die 24/7 op stal staan en dat is dus volgens de wet niet verboden. De eigenaar vertelt het ene verhaal en de melder weer een hele andere uitvoering. Ook sta je vaak een melding te behandelen die vervolgens alleen maar om een burenruzie draait.

Wat ik wil zeggen is, dat alle vrijwilligers bij de inspectie EN dierenambulance enorm begaan zijn met het lot van de dieren, maar telkens met de kop tegen de muur lopen omdat een en ander niet verboden is.
Als je ziet wat je als vrijwilliger allemaal moet doorstaan, zonder bevoegdheid.......

Zeer frustrerend kan ik je vertellen. :(

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 14:43

ingeeusa schreef:
vastbinden van paarden aan hun hoofd???

Tja... dan zit er maar 1 optie op...
Vast knopen met de staart dan maar :')

Dat er iets moet gebeuren oke, maar een diploma?
En wat voor cursus komt er dan?
Zo'n huis tuin en keuken cursus met het begin van het begin? Op penny niveau?
Dat mag je wel, en dat mag je niet?

En idd wat er meer gevraagt word, hoe willen ze alles gaan controleren?
En hoe zit het met bijrijders, of manege klanten? Moeten die ook een cursus volgen?
Of vallen die straks onder de verantwoordelijkheid van de eigenaren?
En als je een paard gaat leasen van iemand? Dan is het officieel jou paard niet, maar je bent er wel degelijk verantwoordelijk voor...

@ paulus26: Idd! Daar kunnen ze dan ook wel een diploma voor invoeren :j

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 14:44

Ninx schreef:
blue_kim schreef:

Dan zouden ze moeten zorgen dat in elke gemeente je een schuilstal zou mogen bouwen, wat ik denk dat dat nog altijd het grootste probleem is waardoor veel paarden niet kunnen schuilen en dus maar in een box worden gezet.

Exact, dat is ook mijn toevoeging op dit verhaal:
- meer mogelijkheden (overheid/ gemeenten) tot het creëren van meer buitenruimte voor paarden.
- meer mogelijkheden voor het bouwen van schuilmogelijkheden (overheid en gemeenten).
- meer rechten voor de DB om harder in te kunnen grijpen (overheid).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 14:45

manic schreef:
Ja die wou ik er eigenlijk ook bijzetten, maar bij nader inzien maar weggelaten ;)

Krijg je weer die hele discussie over vermenselijking van paarden, etc.

Beweren dat je paard depressief wordt in een stal is daar ook een goed voorbeeld van, vind ik.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 14:45

Malenka schreef:
Brainless,
Ik weet ook niet precies wat ik daar van moet vinden. Ik vind het ver gaan en het is absoluut nog geen goed uitgewerkt concept. Maar als jou opa al zo lang paarden heeft moet het voor hem toch geen probleem zijn dit te halen? Als het gaat om basiskennis en logisch nadenken dan kan hij het ook.

Maar vaak willen ze juist bij zo'n cursus cijfers zien.
Ga je met mijn opa praten dan weet je wel waar zijn verstand voor paarden zit.

Maar krijgt hij een multiple choice of een open vraag met bv:
Wat doe je met een hoefbevangen paard, of hoe vaak moet de hoefsmid komen ed.

Mijn opa belt de DA als er wat is, en de hoefsmid als het paard eraan toe is.
Weet hij veel dat de standaard regel 6-8 weken is.
Ik weet dat, maar dat wil niet zeggen dat de hoefsmid dan ook altijd nodig is.

Zo ook met de vuistregel: hoe groot moet een stal zijn?
Tja mijn opa heeft ze in een overdekte paddock lopen van 15x30 met een uitloop naar buiten en als het kan lopen ze op het land.
Hoeveel kilo ruigvoer moet een paard hebben? Dan zegt mijn opa 3x per dag een wisje kuil met een plak hooi.
Wordt het paard te dik dan een kleiner wisje kuil.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 14:46

Ren@te schreef:
Nou ik heb dus wel verschillende keren aangebeld en de mensen uit moeten leggen wat er fout gaat. Daar word je echt niet vrolijk van. Ik ben zelfs wel eens met een hooivork achterna gezeten en met 2 honden het terrein af gejaagd.

Wij hebben dus WEL elke melding behandeld en het is enorm frustrerend dat je zo machteloos staat. Paarden die 24/7 op stal staan en dat is dus volgens de wet niet verboden. De eigenaar vertelt het ene verhaal en de melder weer een hele andere uitvoering. Ook sta je vaak een melding te behandelen die vervolgens alleen maar om een burenruzie draait.

Wat ik wil zeggen is, dat alle vrijwilligers bij de inspectie EN dierenambulance enorm begaan zijn met het lot van de dieren, maar telkens met de kop tegen de muur lopen omdat een en ander niet verboden is.
Als je ziet wat je als vrijwilliger allemaal moet doorstaan, zonder bevoegdheid.......

Zeer frustrerend kan ik je vertellen. :(

Goed dat je dit verteld, en trek je aub niets aan van mensen die vanaf de zijlijn roepen hoe het allemaal moet.
Jij bent bereid de daad bij het woord te voegen, en daarvoor neem ik mijn petje af.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 14:46

Brainless schreef:
Malenka schreef:
Brainless,

Maar vaak willen ze juist bij zo'n cursus cijfers zien.
Ga je met mijn opa praten dan weet je wel waar zijn verstand voor paarden zit.

Maar krijgt hij een multiple choice of een open vraag met bv:
Wat doe je met een hoefbevangen paard, of hoe vaak moet de hoefsmid komen ed.

Mijn opa belt de DA als er wat is, en de hoefsmid als het paard eraan toe is.
Weet hij veel dat de standaard regel 6-8 weken is.
Ik weet dat, maar dat wil niet zeggen dat de hoefsmid dan ook altijd nodig is.

Zo ook met de vuistregel: hoe groot moet een stal zijn?
Tja mijn opa heeft ze in een overdekte paddock lopen van 15x30 met een uitloop naar buiten en als het kan lopen ze op het land.
Hoeveel kilo ruigvoer moet een paard hebben? Dan zegt mijn opa 3x per dag een wisje kuil met een plak hooi.
Wordt het paard te dik dan een kleiner wisje kuil.

Ik denk dat jouw opa er met glans doorheen rolt..

Emerald

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 14:47

Beetje dubbel, dit bericht. Aan de ene kant denk ik 'fijn dat er eindelijk aandacht aan besteed wordt' en aan de andere kant, 'hoe gaan ze dat in vredesnaam aanpakken?'.

Zoals ik het zie, zullen ze zich eerst moeten verdiepen in het wezen paard. En wat dat dier nodig heeft om gelukkig te zijn. En dat betekent dus niet 24/7 in een stal proppen, maar ook niet 24/7 buiten zonder schuilstal. Er zijn zo veel amateurs die echt wel het beste met hun paarden voor hebben en er alles aan doen om ze het naar de zin te maken. En ja, daar hoor ik zelf ook bij. Daar komt ook nog bij, wat doet de eigenaar met het paard (sport of recreatie) en wat is dan de beste manier om het paard gelukkig en gezond te houden. Niet iedereen heeft nl. de mogelijkheid om het paard 24/7 in een kudde buiten te zetten, maar er altijd nog zoiets als de gulden middenweg. En zeker in de winterperiode. Je wilt je paard buiten, maar je wilt ook geen peesblessures, of gebroken benen. Vaak ligt het ook aan wat de pension en/of stalhouder je te bieden heeft. Het is makkelijk gezegd, zoek maar iets anders, maar dat gaat niet altijd op stel en sprong. Dus wat dat betreft, vind ik wel dat de overheid eens moet gaan kijken naar wat de zogeheten professionals aanbieden aan hun klanten. Hebben ze binnenbakken, weides, contact met soortgenoten, mogen de paarden in de winter naar buiten, enz, enz. Want je kan je paard wel buiten willen hebben, maar als de stalhouder dat niet toestaat? Gauw een andere plek zoeken, ja dat wel, maar dan tref je misschien een stal waar het donker is en niet best onderhouden. Er zijn zoveel haken en ogen aan het houden van paarden en denk zeker dat de meeste gewone liefhebbers het beter voor elkaar hebben dan de grote stallen waar er zo'n 70 paarden staan. En al helemaal in de randstad. Daar zullen vaak de paarden staan die 23/7 op stal staan.

Ze zouden eens een begin moeten maken met inderdaad meldingen na gaan trekken, en ook daadwerkelijk iets DOEN, als ze paarden in barre omstandigheden aantreffen. En daar bedoel ik mee, mager, lange hoeven, weinig of geen eten, geen water, wormen, etc. Niet wachten tot het te laat is en de dieren dood of bijna dood in de wei liggen. En daar ook flinke straffen op zetten. Ga dan eens kijken bij de grote stallen, en zorg dat de stalhouder een paardwaardig bestaan kan bieden aan de paarden. En misschien niet de hele dag buiten in de winter, maar wel een flink deel van de dag, zodat ze toch de benen kunnen strekken en een frisse neus kunnen halen. Laten ze die stallen maar eens het een en ander aanpassen. Ga vervolgens eens kijken naar de wetgeving rond schuilstallen. Sommigen mogen er 1 zetten, anderen weer niet. Dan moet het paard maar in pension. Om vervolgens van 24/7 buiten, naar 24/7 binnen te verhuizen. Want dan staan ze lekker warm en droog. Alsof dat de juiste oplossing is..

Ik denk trouwens wel, dat met de vermelding van een paard aan het hoofd vast te binden, dat ze stands bedoelen. En die zouden inderdaad verboden moeten worden. Ik geloof dat ze niet meer gebouwd mogen worden volgens de wet, maar waar er al stands staan, die nog wel gebruikt mogen worden? Dat zouden ze ook aan moeten pakken.

Als ze dat allemaal hebben aangepakt, laat ze dan maar eens met diploma's op de proppen komen, maar ik denk dat dat nog een hele lange tijd op zich gaat laten wachten.