"Aanbod paarden beperken door fokquota op te leggen"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 14:54

Johanna59 schreef:
Ze moeten gewoon een verbod leggen op het fokken met papierloze paarden. Dan ben je al een eind op weg. Verder niet vermeerderen, maar alleen fokken om te verbeteren.
En dan de term recreatie-paard. Wat is dat dan? Een paard, dat niet iedere dag getraind hoeft te worden, dat veel buiten kan staan, rustig is, bomproef of hij nu jong of oud is, super braaf. Neem dan geen warmbloedpaard. Recreanten neem een Tinker, of een Fjord, een Haflinger etc. Warmbloedpaarden worden gefokt voor de sport. Is daar eentje bij, die niet aan de verwachting voldoet, dan is hij wellicht een goede keus voor de wat gevorderde recreant. Maar dat recreanten alleen maar afgedankte sportpaarden kunnen krijgen, is kolder.

Dat je tegen recreanten zegt: Neem dan een Haflinger is ook kolder!! Vriendin van mij heeft een haflinger, nou ik heb 2 KWPN-ers en heb er vele gehad en gereden, maar geen zo lastig als die merrie. En er mankeert haar echt niets. Ze is gewoon een eigenzinnige merrie!

Tendance

Re: "Aanbod paarden beperken door fokquota op te leggen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 15:15

Verder heb ik een 3 jarige Laurentz (geb 25-06-2007) en ben dit jaar in mei begonnen met hem te berijden, omdat hij 1.78 is, heel sterk en erg eigenwijs WAS!
Hij had echt opvoeding nodig en moest regelmatig in handen komen.
We hebben hem zadelmak laten maken en ik rij hem 3 keer in de week. Hij loopt op een goede manier "in de krul" en loopt nu ook hier en daar een B dressuurwedstrijdje en doet dit erg goed en wint ook hier en daar al een prijsje.
Ben ik nu een mishandelaar van mijn paard? Nee hoor! Hij is een beetje aan het werk.. ja... En doet daarin gewoon heel erg zijn best, hij is niet doorgetraind, maar loopt wel geweldig, gewoon omdat hij zo graag aandacht krijgt en wat wil doen!!
Ik heb een Z1 merrie en als ik die gereden heb, dan staat mijn 3 jarige in de stal te steigeren omdat hij ook graag aan het werk wil.... SAMEN!!!!
Voorheen heb ik bij een fokker/ kleine handelaar ook jonge paarden gereden voor de verkoop en die konden ook leuk lopen, maar je hoeft ze echt niet te overtrainen om ze leuk voor de dag te laten komen... Daarin gaat het juist om ontspanning.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 15:24

Ik wil, wbt de KWPN paarden nog even verwijzen naar het ronde tafel gesprek in IDS het Kerstnummer. Verschillende ervaren mensen uit diverse kanten van de Fokkerij/ Handel komen daar eigenlijk bij ieder onderwerp unaniem tot een oordeel: Fok alleen met kwaliteit.
De tijd is voorbij dat je bij iedere merrie een veulentje kan fokken.
We roepen dat al jaren op F&A en dan komen er altijd mensen met : als ze dat nou leuk vindt etc.
Maar in deze tijd dat de paarden minder opbrengen en alles duurder wordt is het niet verantwoord om veulens uit een moeder zonder enige kwaliteit of toevoeging op de wereld te zetten, niet tegenover het veulen en niet tegenover jezelf.
Spaar een paar euro's meer en koop een veulen uit een goede gezonde moeder, dan maak je een beter start.

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 10:41

Waar maken de goede fokkers zich zorgen om, als ze toch zulke kwaliteit fokken ,drukt dat hun prijs toch niet,en als dat wel is,dan is er een teken dat de mensen liever een betaalbaar paard willen.

Ik begrijp voor de sport dat het goede bloedklijnen moeten zijn,dat is bij ons ook zo,maar ik maak me niet druk dat andere vermeerderen ,wel maak ik me druk dat er veel mensen geen verantwoordelijkheid nemen om voor het einde van hun afgedankte paard(sportpaard )
en het dan voor een habbekrats te koop zetten als geblesseerd recreatie paard onder het mom ,kan nog stapritjes maken....
Neen ofwel zorg je voor een goede opvang voor je paard ofwel maak je een einde aan het leven van het manke paard dat je zelf niet meer wil.
Is het een merrie met goede bloedvoering en geen erfelijke gebreken dan kan je nog een veulen uit der fokken,maar lees wel ,zonder erfelijke gebreken waar deze mank door is geworden....

Om bv recreatief te rijden heb je beter een kalmer gefokt paard desnoods zonder pedigre dan een bloedgefokt paard met een pedigre van je welste,maar te heet gefokt...
Voor de sport is dat heet gefokt bruikbaar in het verkeer kan dit bij de minder ervaren ruiter heel erg gevaarlijk zijn.

Ik ben van mening dat ieder fokt wat hij wil,ze zullen zelf wel merken dat er geen afzet is voor hun in de markt.

En als daardoor de gemiddelde bwp kwpn fokker minder voor hun fokprodukt vangt dan is dat pech of heb je net iets dat voor de sport niet goed genoeg is.

Ik fok nu met paints en quarters,voordeel is dat deze voor zowel de sport(western ) als recreatie geschikter zijn dan de gemiddelde kwpn of bwp met een schoft van 1.67m
De meeste recreatie ruiters willen zulke grote beesten niet eens;..