Eyes on Animals geschokt over misstanden paardenmarkt Hedel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 12:08

Nou top toch hopelijk heb je er nog lang een leuk paard aan!!!
al die commotie om die markten, tuurlijk er is echt nog zoveel aan te verbeteren.
Ze mogen van mij die rotte appels hard aanpakken :o..

corina21

Re: Eyes on Animals geschokt over misstanden paardenmarkt Hedel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 12:18

die handelraen mogen ze van mij ook aanpakken maar de paarden kunnen er niks aan doen,
die staan daar maar en moeten alles toe laten.
dit paardje is iedereen langs afgelopen omdat hij wonden aan zijn hoofd had,
als ze hem eens uit de groep hadden laten komen hadden ze gezien dat hij een leuk dier is.
ik heb zelden zo n brave 2 jarige gezien op een vreemde plek.
laden ging ook super hij liep er zo op en af.

Kellytjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 12:22

heb alle voorgaande antwoorden niet allemaal gelezen.. maar wil wel even zeggen
dat niet alle handeleren eve slecht zijn voor hun dieren...

Ben maandag ook op de markt geweest, en ook ik heb dingen gezien waar ik super kwaad
om werd.. maar ik heb ook dingen gezien waar ik super blij van werd.

Een markt verbieden dat hoeft in mijn ogen niet,er zijn namelijk ook vele goede handelaren.
Het is de kunst om de goede van de slechte te kunnen onderscheiden!
en de mindere ook flink aan te pakken.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 12:27

daar heb je zeker gelijk in.
ik kwam een vrouw tegen die helemaal over de rooie was,
we hadden net die vos gekocht,
komt ze op ons af en vroeg op een kwade manier wat we met dat dier hadden gedaan omdat hij vol met wonden zat op zijn hoofd.
toen heb ik gezegd dat we hem zo gekocht hadden,
toen draaide vrouw meteen om en zei dat we een hart voor dieren hadden,
wat ze zag op die dag hoe ze met de paarden omgingen had ze nog nooit gezien.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 12:48

Ja sommige trekken het zich zelf ook te veel aan zien alleen nog maar de slechte dingen, ik denk dat de wereld een stuk leuker word als mensen het goede eens benoemen..
Tuurlijk soms denk ik ook wel eens, jemmig dat kan ook wel anders :o zacht uit gedrukt hoor.
Ik ratel er soms rare woorden op los zo ineens terwel ik dan denk dat ik het in me hoofd zeg _O-
maar ik denk dat als er strenger word gehandeld en vooral op de mensen die het voor andere verzieken.
Als ze met de rotte appels beginnen dan hoeven ze niet overal op te zitten en de mensen die wel zich netjes aan de regels houden en netjes met hun dieren omgaan worden er dan niet de dupe van, want die mensen zijn er ook!!!!!!!

birdybirdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 12:56

Voor degene die vinden dat het wel meevalt raad ik eens aan om te gaan kijken als de dieren worden aangeleverd ('s nachts). Dit gaat gepaard met een boel stress, geduw, getrek en ander geweld. Pony's staan vol angst vastgebonden voor de kermis en dronkenlui hangen tussen, over en onder de dieren.
Bedenk ook even dat veel dieren een lange rit achter de rug hebben en dan een hele dag vol stress op de markt staan waarna ze soms/vaak ook nog een lange rit voor de boeg hebben naar bv Italie om daar geslacht te worden. Dat noemt met verborgen leed, wat door de meeste mensen niet gezien worden en waar men weet van heeft. Tuurlijk staan de dieren er soms rustig bij op de dag, maar dit komt veelal omdat ze al helemaal kapot zijn van alle indrukken en stress van de voorgaande uren.
Dus mensen als je denkt dat een paardenmarkt een "leuk uitje" is denk dan aub ook aan deze zaken.
Dit is geen fanta verhaal, ik spreek uit eigen ervaring helaas.....

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 13:34

ik weet ook wat er allemaal gebeurd hoe ze met de dieren omgaan,
ik ben blij met mijn paardje.
hij staat nu lekker op de wei met zijn nieuwe vriendjes.
heeft een stal op de wei met een rol kuil erin.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 13:45

birdybirdy, je hebt helemaal gelijk hoor. Ik moet zeggen, val hier van de éne verbazing in de andere. Als iemand aangeeft met een slof te rijden, valt zowat heel bokt er over heen. Maar wel 'gezellig' een paardenmarkt bezoeken, een leuk paardje 'redden' etc etc. Dat 'redden' zou helemaal niet nodig moeten zijn. En ondertussen de ogen sluiten voor hetgeen er met name aan vooraf gaat. M.i. is iedere bezoeker en potentiële koper er 1 teveel. Want zonder bezoekers, kopers ook geen markten meer, hetgeen weer een stuk dierenleed scheelt. En als er geen afzet (interesse, vraag) meer is, zal er ook steeds minder gefokt gaan worden.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 13:54

markten gaan verder al gaat het alleen nog maar met alleen handelaren,
wij parteculieren kopen en maar een paar de meeste gaan na de handelaren.
er stonden er zoveel met een stempel op de kont van handerlaren.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 13:58

KellyG schreef:
ze moesten die paardenmarkten overal eens gaan verbieden.......

Mits goed georganiseerd is het best goed.....taj als ze dit gaan verbieden gaan ze gelijk door naar de slacht voor vele is dit de laatste uitweg.

Er staan nu eenmaal handelaren ne die gaan nu eenmaal anders met dieren om. Meeste van de mensen nu geven liever 30 mini tikjes ipv 1 harde tik waarna het duidelijk is.
Geloof ik best dat er veel onopgevoede verwende krengen staan.

Tja zieke en paarden met wonden is lastig voor vele zal het de laatste uitweg zijn als ze de kosten niet meer kunnen betalen....

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 16:58

En wat denk je dat er met al die paarden gebeurt als de markten afgeschaft worden? Die gaan dan ook naar de slager of kwijnen weg in een weilandje en dan heb je er al helemaal geen weet van.
Ik vind dat mensen hier wat minder hard moeten oordelen. Tuurlijk staan er rotte appels tussen. Maar die zijn VER in de minderheid van de 2145 paarden die er aangeboden werden.
Wij hebben een 5 jarige Fjordenruin meegenomen. We liepen de markt op en hij was niet bang, begroette de andere paarden met een hinnik en ging daarna rustig staan rondkijken. Niets aan de hand. We hebben hem vrij snel kunnen verkopen en de rest van de tijd heeft hij naast een paar shetten en shires gestaan, wachten tot de markt klaar was. Voordat we vertrokken heeft hij hooi en water gehad en dat zal hij bij thuiskomst op z'n nieuwe stekkie ook gehad hebben. Tegenwoordig worden paarden vermenselijkt. Ze zijn niet van suikergoed en kunnen heus wel ergens tegen.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 17:05

[quote="Miriam91"]En wat denk je dat er met al die paarden gebeurt als de markten afgeschaft worden? Die gaan dan ook naar de slager of kwijnen weg in een weilandje en dan heb je er al helemaal geen weet van.
Ik vind dat mensen hier wat minder hard moeten oordelen. Tuurlijk staan er rotte appels tussen. Maar die zijn VER in de minderheid van de 2145 paarden die er aangeboden werden.
Wij hebben een 5 jarige Fjordenruin meegenomen. We liepen de markt op en hij was niet bang, begroette de andere paarden met een hinnik en ging daarna rustig staan rondkijken. Niets aan de hand. We hebben hem vrij snel kunnen verkopen en de rest van de tijd heeft hij naast een paar shetten en shires gestaan, wachten tot de markt klaar was. Voordat we vertrokken heeft hij hooi en water gehad en dat zal hij bij thuiskomst op z'n nieuwe stekkie ook gehad hebben. Tegenwoordig worden paarden vermenselijkt. Ze zijn niet van suikergoed en kunnen heus wel ergens tegen.[quote]

precies

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 18:59

ik ben van mening dat ze de paardenmarkt niet af moeten schaffen, maar wel dat er bij het lossen en laden controle uitgevoerd moet worden dat dit op een zo diervriendelijk mogelijke manier gebeurt.
ook ben ik van mening dat er gedurende de dag toezicht gehouden moet worden dat men op een fatsoenlijke manier met de dieren omgaat en dat de dieren van water worden voorzien.
ik ben er zelf ook geweest, en helaas kon ik de dieren die water tot hun beschikking hadden op mn handen tellen.............laat ze dat ook maar eens controleren!

lau4lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 19:05

er lopen soms zulke lompe boeren rond op een paardenmarkt!
ik zie elk jaar weer, schetten en andere mini's die aan hun staart worden opgetild en met hun voorpootjes mee moeten dribbelen omdat ze anders hun rug breken.
tuurlijk zijn er ook goede handelaren die hun paard/pony met respect behandelen. maar sommige.. _-:(

Trice

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 21:25

Miriam91 schreef:
Tegenwoordig worden paarden vermenselijkt. Ze zijn niet van suikergoed en kunnen heus wel ergens tegen.

Misschien wel, maar is dat een excuus voor dit ONMENSELIJKE gedrag van sommigen?

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 23:14

ons paardje is super braaf,
ik kan niet zeggen dat hij een trauma heeft opgelopen,
of hij is zo blij dat hij lekker op wei staat met mijn andere 2.
maar hij zag er tot in de puntjes netjes verzorgt uit.

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 13:55

overal zijn wel eens rotte appels, maare particulieren zijn geen haar beter hoor, beetje krom om nu alleen de handelaren aan te spreken

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 14:06

stalnijmegen schreef:
overal zijn wel eens rotte appels, maare particulieren zijn geen haar beter hoor, beetje krom om nu alleen de handelaren aan te spreken

Beste stuurlui staan toch al altijd aan wal.

Heb meer moeite met de onopgevoede paarden die je dan af en toe onder handen krijgt van die "lieve" mensen. Deze moeten vaak wel op een harde manier gecorrigeerd. Als mensen dat nu zielig vinden moet deze zich eens flink achter de oren krabben.

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 14:08

Als ik met een handelaar een afspraak maak komt die hem na..
een particulier laat me uren in de regen staan wachten omdat ze het teveel moeite vonden om even aftebellen..
een handelaar geeft een prijs die eerlijk is
een particulier zegt bij voorbaat al , ohh das wel duur
nee das niet te duur, moet je nog even doorsparen!!!

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 22:05

tussen 00:00 en 04:30u

als je kijkt naar de tijd kun je zien dat dit voor de paardenmarkt begonnen is gebeurd is dus niet tijdens.

snoopieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 23:12

KellyG schreef:
ze moesten die paardenmarkten overal eens gaan verbieden.......

dat vind ik nou ook!!!
helemaal mee eens +:)+

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 18:26

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 19:32

Dat filmpje met die shetjes is inderdaad echt niet goed te keuren, maar daar staan dan stuwards en die zeggen er volgens mij ook niks van? Die zijn daar toch voor?

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 19:50

Gekopieerd van de openingstekst, eerst even lezen dus ;)

Er waren wel stewards aanwezig, maar wanneer Eyes on Animals deze aanspraken op dierenmishandeling en wetsovertredingen gaven deze stewards te kennen alleen aanwezig te zijn om het sta-geld van de paardenhandelaren te innen. Ook de aanwezige gemeenteambtenaar zei van het bestaan van deze dierenwelzijnsstewards niets af te weten.¨ Aanwezige politieagenten lieten weten op de markt alleen te kijken naar openbare orde en veiligheid van mensen en geen mishandeling van paarden in behandeling te willen nemen.

Siesz52

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 19:56

Ik ben vandaag op de paardenmarkt van Sint-Lievens-Houtem in België geweest. Ik blijf het een deprimerend gezicht vinden om al die paarden aan een hek vastgebonden te zien staan, maar ik moet zeggen dat ze er wel keurig bijstonden: overdekt en op flink wat stro.