Dierenarts gaat de fout in met recept voor ontwormen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

robert45

Re: Dierenarts gaat de fout in met recept voor ontwormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 21:02

Maar dit terzijde, vroeg me af hoe die worm heet, schijnt een soort lintworm te zijn, die vooral in natte weilanden met veel mos voorkomt.

het ging mij om bovenstaande zin

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 21:03

Leverbot was tot voor enkele jaren een beetje in de vergetelheid geraakt. Heel wat rundveehouders hebben de (goede) gewoonte om bij het opstallen ivermectines te gebruiken als algemene interne- en externe parasietenbestrijding. Sommigen denken dat door het breedspectrum van de ivermectines alle parasieten bestreden worden. Doch leverbot is niet gevoelig voor ivermectines, waardoor deze parasiet zich de laatste decennia vrij goed heeft kunnen handhaven op veel bedrijven. Alhoewel verschillende leverbotsoorten bij vele diersoorten kunnen voorkomen (inclusief de mens), zijn rundvee, maar vooral schapen gastheer voor de parasiet.

De volwassen leverbot, die zich in de galgangen van de lever bevindt, produceert talrijke eieren, 140µ bij 80 µ, die via de gal in het darmkanaal en vervolgens met de uitwerpselen in de buitenwereld terecht komen. Afhankelijk van de temperatuur en de aanwezigheid van water, ontwikkelt zich binnen de 2 à 4 weken een miracidium larve, die in het water leeft en actief op zoek gaat naar de tussengastheer, zijnde een waterslakje: de leverbotslak (Galba truncatula). De miracidiumlarve dringt de slak binnen. In de slak gebeurt een ongeslachtelijke vermenigvuldiging door de vorming van een sporocyst, (1 mm) die 5 à 8 rediae vormt (soms met dochterrediae) en vervolgens ontwikkeling tot het cercaria-stadium. Na deze ontwikkeling die ongeveer twee maanden duurt verlaten de cercariae de slak. De cercariae (1 mm groot, waarvan 2/3 staart) zwemmen rond en zetten zich vast op de aanwezige planten vlak onder het wateroppervlak en kapselen zich in. Deze meta-cercariae kunnen verschillende maanden infectieus blijven. Na opname van de besmette planten door de gastheer (voornamelijk rund of schaap), komen de jonge larvaire leverbotjes vrij in de darm. Ze doorboren de darmwand, komen in de buikholte en penetreren in de lever. Ze migreren verschillende weken door het leverweefsel, waarbij ze groeien en leverweefsel vernietigen, om uiteindelijk in een galgang te belanden, waar ze volwassen worden en eieren leggen. Bij schapen kunnen deze platwormen meerdere jaren (tot 10 jaar) in de galgangen overleven. Bij runderen zouden ze minder lang aanwezig blijven. De prepatente periode bedraagt 10 à 12 weken. De volledige cyclus duurt minimaal 17 à 18 weken.
[bewerken] Besmettingswegen

Herkauwers besmetten zich voornamelijk op vochtig weiland. De aanwezigheid van waterslakjes is noodzakelijk voor het voltooien van de cyclus. Laag gelegen weiden met grachten of poelen zijn het biotoop van de leverbot. Vooral als deze graslanden ook nog regelmatig overstromen, wordt de infectiekans groter. Ook bij langdurige regenval kan voldoende water tussen de graszoden blijven staan, waarlangs waterslakjes vanuit hun oorspronkelijk biotoop uitzwermen. Doch één natte hoek of grachtkant volstaat om leverbotproblemen te veroorzaken. Vandaar dat er reeds zware leverbotinfestaties vastgesteld zijn in heuvelachtig gebied. Namelijk op weiland waar bronnen aanwezig zijn, die permanent vochtige en drassige plekken veroorzaken. Zware besmettingen worden vooral gezien, wanneer de dieren het oppervlaktewater (gracht, poel, bron) gebruiken om te drinken. Waarschijnlijk worden hierdoor grotere hoeveelheden cercariae (mogelijk ook slakken) opgenomen. Insleep op een bedrijf is mogelijk via aankoop. Ook aangekocht hooi kan besmet zijn met metacercaria cysten. Bij inkuilen van gras sterven de cysten af.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 21:46

Bedankt voor de uitleg over leverbot, maar die was het niet. Het was een ondersoort van de lintworm, heb ik begrepen, en vrij zeldzaam. Nou ja, dat zei de eigenaar althans.

Passionato

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 22:15

Het moet wel de lintworm zijn. Die heeft als tussengastheer een mosmijt. Verschijnselen vind ik er niet echt bij passen, maar oke. De officiele naam is Anaplocephala Perfoliata. Dat paarden eraan sterven is heel zeldzaam. Lintwormen komen indd niet heel erg veel voor in NL. En zijn indd met "gewone" wormenkuren niet weg te krijgen. Daar moet je een wormenkuur met praziquantel voor hebben..

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 16:16

Leverbot heeft ook als tussengastheer absoluut niet de mosmijt, ze zitten in van die slootslakjes die van vochtige omgeving houden. Daarom komt het veel voor bij runderen in een bepaalde streek, terwijl in de drogere weiden nauwelijks of geen leverbotziekte is.

Dus Robert, bedankt voor de uitleg, maar dat was 'm dus niet. ;)

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 16:20

Volgens mij IS de mosworm, de bedoelde lintworm:

http://www.hippotwin.nl/lintworm.htm
Citaat:
De lintworm verspreidt zich via de mosmijt, een klein insect dat aanwezig is in vochtige, humusrijke weidegrond. De mosmijt kan besmet zijn met een larve van de lintworm.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 20:39

Nemurin schreef:
Leverbot heeft ook als tussengastheer absoluut niet de mosmijt, ze zitten in van die slootslakjes die van vochtige omgeving houden. Daarom komt het veel voor bij runderen in een bepaalde streek, terwijl in de drogere weiden nauwelijks of geen leverbotziekte is.

Dus Robert, bedankt voor de uitleg, maar dat was 'm dus niet. ;)

jij studeert toch voor da?
Weet jij misschien of de volwassen wormen van de kleine strongylus wit zijn en de larven rood?
Ik kom er niet uit,en lees nu twee sites waarin staat dat de larfjes rood zijn en de volwassen wormen wit.

Afbeelding

Nee....dit is niet mijn eigen paard....
Dit paard verzorg ik even...kreeg twee dagen geleden een lichte koliek,daar heb ik haar een anti spasmidic voor ingespoten...en haar s'avonds ontwormd....toen de beginnende koliek weg was uiteraard.
Ik vertrouwde het niet en heb haar expres onder gedoseerd...nu twee en een halve dag later en 5 miljoen wormpjes verder zien de drollen er nog zo uit...
Een dosering voor een pony dus,voor een paard van 1.70 schofthoogte.
Gelukkig heb ik niet de hele spuit gegeven...ze had er vermoedelijk in gebleven :(

De eigenaar had al een jaar niet meer ontwormd ....die chemische troep in z'on paard,kan niet goed zijn.
Dit is dus het alternatief. :( En de schade binnenin niet te vergeten.
Paard zag er prima uit trouwens,dus dat zegt ook niets.

Maar wat ik mij afvraag is of de larven van deze jongens nu rood zijn en bloedworm heten.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 20:50

Wat is de wetenschappelijke naam van de strongylide die jij bedoelt, want ik kom er zo even aan de hand van mijn syllabus niet uit... :=

Goed dat je van massaal ontwormen hebt afgezien, het paard had er nog spontaan koliek/allergische reactie van kunnen krijgen.
Dat anti spasmodicum dat je ingespoten hebt werkt hopelijk maar kort? Anders krijg je weer een ander probleem.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 20:58

Nemurin schreef:
Wat is de wetenschappelijke naam van de strongylide die jij bedoelt, want ik kom er zo even aan de hand van mijn syllabus niet uit... :=

Goed dat je van massaal ontwormen hebt afgezien, het paard had er nog spontaan koliek/allergische reactie van kunnen krijgen.
Dat anti spasmodicum dat je ingespoten hebt werkt hopelijk maar kort? Anders krijg je weer een ander probleem.

:D uiteraard...die heb ik sochtends ingespoten en om 5 uur s'middags heb ik haar ontwormd.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 21:00

Ter aanvulling: larven worden bij de meeste wormen niet met de mest uitgescheiden. Het zijn meest eieren, of volwassen wormen (die bv. dood zijn gegaan).

Kleine bloedwormen zijn de cyathostominae die al eerder genoemd zijn. Deze zou je moeten bestrijden met een speciaal wormmiddel (moxidectine) want de gewone variant gaat niet helpen.

Jouw foto ziet er het meest uit als de grote bloedworm, en die heeft een andere cyclus.
Wat deze doen is na het uitkomen in het paard (in de darm) verhuizen naar de darmlymfeknopen, waarna ze zich in de darmslagaders weten te werken en dan kruipen ze door naar de aorta of een andere grote lichaamsslagader. Dit geeft pijn, want ze blokkeren de bloedstroom en zodoende krijgen de darmen minder bloed. Dat kan voor krampkoliek en/of verminderde darmwerking zorgen. Dit is ongeveer 3 weken na infectie, daarna zijn er weer minder klachten.
Als ze groot genoeg zijn, gaan ze weer terug door de bloedvaten richting de dikke darm om daar hun eieren te gaan leggen. Dit gebeurt na zo'n 3 maanden na infectie, het tweede moment dat het paard klachten kan krijgen. De darmslagader raakt namelijk ontstoken tijdens deze ophopingen van naar de darm verhuizende larven en kan zelfs knappen als het heel erg is. Propjes ontstekingsmateriaal kunnen losschieten en ook de darmvaten verstoppen, waardoor de bloedvoorziening naar de darm ook faalt.
Al deze dingen zorgen dus ook weer voor koliek, alleen is deze heftiger dan de oorspronkelijke koliek.

Wat ik dus denk bij het paard dat jij verzorgt is dat die het na-3-weken stukje koliek had omdat de koliek mild was.

Even ter vergelijking:
De kleine bloedworm
Afbeelding

De grote bloedworm
Afbeelding

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 21:02

Het enige probleem dat ik heb met de foto's is dat de wormpjes op jouw foto best op de grote bloedworm lijken, maar ik weet niet in hoeverre het bij de voorbeeldfoto is ingezoomd... want ze lijken op jouw foto kleiner!

Maar de kleine bloedworm is meestal beduidend roder, omdat deze een andere levensstijl heeft.

Volgens mij bestaan er ook nog spoelwormpjes die er een beetje zo uitzien als de jouwe...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 21:17

ingewikkelde toestand..ik heb twee wormen gevonden die verdacht veel leken op de strongylus vulgaris...z'on twee cm groot en een beetje bruin/grijs in het midden.
Ik zat ook nog te twijfelen of het misschien de oxyuris equi was...
Ik zie door de wormen de worm niet meer :D

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 21:28

Ja dat heb ik dus ook geerke. := Bovendien moet ik nog flink wat paardspecifieke praktijkervaring op gaan doen en dat wordt pas over 2 jaar een keer, wanneer ik de master-fase in mag.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 21:31

Nemurin,

Kun jij aan de hand van deze foto zeggen welke soort dit is ?
Dit paard is vrijdagavond ontwormd met ivermectine en heeft zaterdagmiddag twee drollen gegeven waar een aantal wormpjes inzaten.
hele kleine witte en een paar kleine rode (bloedwormpjes).

Deze op de foto zijn recht en 1 1/2 cm lang.

Na deze drol heb ik geen wormen meer gespot in de andere mest

Afbeelding

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 21:37

Ja dat lijken mij wel de klassieke bloedwormpjes. Moxidectine gaan halen zou ik zeggen, maar ik zou wel even je DA gaan vragen over het hoe en wat omdat je ook verstoppingen/koliek kunt veroorzaken door te ontwormen bij een zware besmetting.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 21:42

de drol zit in een zakje en gaat morgen naar de DA ;)
nou is het zo dat ik na de twee drollen geen wormpjes meer gespot heb in de verdere mest.

Binnen hoeveel dagen zou volgens jou de moxidectine behandeling plaats moeten vinden ? (ivm migratie wakker wordende larven )

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 21:49

Pfff jullie laten me wel steeds heen en weer lopen tussen hier en m'n boekenkast hoor. ;) Gelukkig is dat maar één meter.

Zo te zien hebben ze het over toedienen van de juiste ontwormingsmiddelen, waarbij je moet letten op het werkingsspectrum in relatie tot de leeftijd van de wormen (dus in welk stadium ze zitten) en de veiligheid voor het doeldier.
Ondersteunende maatregelen bestaan uit het herstellen van de vocht- en elektrolytenbalans (aangezien er vaak diarree volgt bij bloedwormen, maar dit is dus alleen boeiend als het paard ook echt duidelijk uitdroogt/veel diarree heeft). Aanbevolen wordt corticosteroïden te gebruiken voor de ontstekingsreactie in de darm (of bij de grote bloedworm dus de ontsteking in de bloedvaten) etc. etc.
Komt er op neer dat je gewoon naar je DA moet gaan om advies te vragen in plaats van zomaar die wormrommel erin te spuiten. Maar dat was je toch al van plan.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 21:57

Dank je voor het verrichte werk :D ,

Even voor je info:
Dit paard vertoonde geen kenmerken van een worminfectie, en is ontwormd (op advies) met ivermectine na wormtelling op kliniek.
Ook na ontworming zijn er geen koliek verschijnselen of diarree opgetreden.

Ik breng het zakje met de drol morgen weg, je hoort nog ;)

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 22:07

@Geerke: nu ben ik toch wel benieuwd hoe dat paard dat jij verzorgt gehouden wordt? In een kudde, of met 1 ander paard, en weidegang of ook stal, en wordt de mest weggeruimd in de wei?

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 22:10

Lolclub: Graag gedaan hoor. :) Is makkelijk even op te zoeken als je de inhoud van je syllabus een beetje kent... Heb er 3 weken geleden tentamen over gehad maar was idioot moeilijk. Ik verwacht dat er nog een verdieping/herhaling komt voor de stages/masters beginnen, anders hebben we problemen. ;)

De reden dat er met ivermectine niets gebeurde is dat bloedwormen alleen op moxidectine reageren. Daarom handig even bij de dierenarts verhaal te gaan halen. :) Succes!

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 22:16

Nemurin schreef:
De reden dat er met ivermectine niets gebeurde is dat bloedwormen alleen op moxidectine reageren. Daarom handig even bij de dierenarts verhaal te gaan halen. :) Succes!

Misschien een blonde vraag, maar wat bedoel je met deze zin ?
ik had toch nu ook al dode wormpjes op de ivermectine (of bedoel je de koliekverschijnselen oid) ?

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 22:22

De larven reageren misschien alleen op moxi?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 22:27

mysa schreef:
@Geerke: nu ben ik toch wel benieuwd hoe dat paard dat jij verzorgt gehouden wordt? In een kudde, of met 1 ander paard, en weidegang of ook stal, en wordt de mest weggeruimd in de wei?

samen met een moddervette pony(die ook nog ontwormd gaat worden uiteraard)
Ze kunnen de stal in en uit lopen...De mest wordt niet opgeruimd,ze hebben gewoonlijk z'on twee hectare tot hun beschikking en zomers na het hooien nog een ander perceel.
Daar kwamen ze net vanaf,twee weken geleden ofzo.
Het is hier heel droog geweest vanaf mei en sinds een dag of tien regent het zo ongeveer onafgebroken bij een temp. van 16 graden(behalve gisteren...droog en 20 graden :D )Waarschijnlijk dat het weer ook een rol speelt bij deze wormbesmetting.
En natuurlijk een heel slecht wormbeleid...het schema wat ik twee jaar geleden heb gegeven is niet naar gekeken ben ik bang.

Dit is de merrie...ze ziet er goed uit.
Afbeelding

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 22:33

Lolclub: dat zal toeval geweest zijn. Bloedwormen (de rode tenminste) kapselen zich in in het darmslijmvlies en verstoppen zich op die manier voor de meeste ontwormingsmiddelen.
Moxidectine kan daar goed mee overweg. Als je dode wurmpjes vindt met ivermectine, zullen dat er een paar zijn die wel/nog los in de darm zweven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 23:42

Nemurin schreef:
De reden dat er met ivermectine niets gebeurde is dat bloedwormen alleen op moxidectine reageren.

Ik heb deze info:
- ivermectine: volwassen bloedwormen
- moxidectine: ingekapselde bloedwormlarven