Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:De lintworm verspreidt zich via de mosmijt, een klein insect dat aanwezig is in vochtige, humusrijke weidegrond. De mosmijt kan besmet zijn met een larve van de lintworm.
Nemurin schreef:Leverbot heeft ook als tussengastheer absoluut niet de mosmijt, ze zitten in van die slootslakjes die van vochtige omgeving houden. Daarom komt het veel voor bij runderen in een bepaalde streek, terwijl in de drogere weiden nauwelijks of geen leverbotziekte is.
Dus Robert, bedankt voor de uitleg, maar dat was 'm dus niet.
Nemurin schreef:Wat is de wetenschappelijke naam van de strongylide die jij bedoelt, want ik kom er zo even aan de hand van mijn syllabus niet uit...
Goed dat je van massaal ontwormen hebt afgezien, het paard had er nog spontaan koliek/allergische reactie van kunnen krijgen.
Dat anti spasmodicum dat je ingespoten hebt werkt hopelijk maar kort? Anders krijg je weer een ander probleem.
Nemurin schreef:De reden dat er met ivermectine niets gebeurde is dat bloedwormen alleen op moxidectine reageren. Daarom handig even bij de dierenarts verhaal te gaan halen.Succes!
mysa schreef:@Geerke: nu ben ik toch wel benieuwd hoe dat paard dat jij verzorgt gehouden wordt? In een kudde, of met 1 ander paard, en weidegang of ook stal, en wordt de mest weggeruimd in de wei?