WEG Dressuur: Edward en Totilas WERELDKAMPIOEN kür op muziek

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 19:27

Marjoow schreef:
Vind Edwards muziek anders niet echt begrafenismuziek :+

En in die kur zit toch ook wat van POTC?? _O-

Haha, dat liedje heet 'What shall we die for' _O-

Maar goed :')
Die kür van hem en Lingh destijds vond ik wel echt gaaf :j Zoiets zou Totilas ook niet misstaan.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 19:27

Pfft moet ik dat weer gaan opzoeken (ik weet al die namen niet :+ ) nu even geen tijd voor, maar wil je het per se weten dan zoek ik het wel een keer voor je uit. :')

Ik vond die van de Spanjaard juist wel leuk, tenminste een beetje actie in de tent. Paste verder ook goed bij het type paard.

Marjo

Re: WEG Dressuur: Edward en Totilas WERELDKAMPIOEN kür op muziek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 19:32

Haha :P
Hoeft niet hoor.

Nouja, ik vond dat dus geen Kur op muziek meer :P

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 19:33

Ja, het is niet echt iets wat we gewend zijn. Maar is het daarom slechter? Wat vernieuwing is imo niet erg. :Y)

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 19:41

ben blij dak niet de enigste ben die die spanjaard niks vond. En me zus vond er ook geen ruk aan.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 19:42

Fiffill schreef:
Volgens mij heeft bijna iedereen wel eens iets gereden op PotC :') dat wordt zo vaak gebruikt, maar is idd heel geschikt. :j
Statig kan wel mooi zijn... het moet natuurlijk ook maar net bij je paard passen. Je gaat geen zware muziek bij een dun sierlijk paardje afspelen, en ook geen lichtvoetige deuntjes bij een zware brede knol. :)) Maar over het algemeen vind ik de muziek vaak een beetje tam.

het KAN werken hoor. :D Vrolijke deuntjes bij een zware brede knol. :D

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 20:01

Ik zei geen vrolijke, maar lichtvoetige... daar zit nog wel verschil in. :D

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 22:29

Fiffill schreef:
Ja, het is niet echt iets wat we gewend zijn. Maar is het daarom slechter? Wat vernieuwing is imo niet erg. :Y)

Nouja, mits het binnen de perken blijft. Dit vind ik dus te ver gaan.

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 22:33

Is er misschien op internet een filmpje van de Spanjaard terug te vinden? Heb m niet gezien, en de verschillende meningen hier maken me wel nieuwsgierig :)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 22:40

Officiële beelden: http://www.topiberian.com (5e van boven, linkerkolom) en anders hier, wel minder in kwaliteit:

Hier bij hoor je ook het publiek (dat erg losgaat overigens :P ).

Marjoow schreef:
Fiffill schreef:

Nouja, mits het binnen de perken blijft. Dit vind ik dus te ver gaan.

Maar... waarom dan precies? Wat is jouw ideaalbeeld in de dressuur? :) Smaken verschillen, dat snap ik, maar ik ben benieuwd wat jij dan wel mooi vindt en waarom.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 10:39

Nou wat ik vooral al niet mooi vond, was de drukke hand van de ruiter, dan weer los, dan weer wat vaster. Zag er niet echt ontspannen uit.

Ook de voorbeenactie van Fuego vind ik veel te overdreven. Totilas heeft ook veel beenactie, klopt, maar naar mijn idee wel een stuk minder dan deze Fuego, en ook niet de hele proef door. Ik kon soms het verschil tussen verzameld en uitgestrekte draf niet zien.

Het totaalplaatje was bij nogal rommelig bij Fuego. Zat ook veel spanning in de proef. Vind dat dressuurmatig niet echt mooi. Het zal een mooie en gave show zijn geweest.

Ik vind, een kur moet ontspannen zijn. Lekker rustig, 2 handen aan het stuur houden, en de rust erin houden. Bij de spanjaard kon ik geen een rustpunt in zijn proef vinden.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 10:44

Die beenactie is natuurlijk typisch iets voor het ras :) PRE's hebben nu eenmaal meer knieactie dan een KWPN of Holsteiner bijv. Je moet 't maar net mooi vinden. Beenactie heeft echter niks te maken met hoe goed iemand z'n oefeningen rijdt. ;)
Overigens vond ik het verschil tussen uitgestrekte en verzamelde draf ontzettend groot, als je dat niet ziet vraag ik me af waar je hebt gekeken :+ daar kan ik me echt niet in vinden.
Ben het verder met je eens hoor, ik vond 'm soms ook nog wat rommelig al zie ik liever een ruiter die wat losser in de hand is dan dat hij de hele tijd de stangteugel strak heeft (die heb je er ook tussenzitten...) daarbij vond ik de spanning meevallen, alleen was het af en toe wat gehaast (en er zaten wel rustpunten in hoor vond ik :) ). Ze zijn niet voor niets geen 1e geworden ;) Edwards proef was natuurlijk hartstikke netjes gereden. Ik vond het plezier dat ze hadden gewoon mooi om te zien, technisch kan er nog wat aan gesleuteld worden maar ik hoop dat ze dan wel met hetzelfde enthousiasme en plezier door blijven rijden.
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 04-10-10 10:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 10:46

Die handen vind ik juist geweldig, ik heb zo'n hekel aan die strakke harde handen dat het paard geen milimeter meer kan bewegen met zijn hoofd. En Fuego was zo soepel, daar zat geen vaste spanning in zijn lichaam in, dat paard blokkerde werkelijk nergens! En ik denk dat Fuego het grootste verschil had tussen zijn verzameling en uigestrekte draf van alle combi's.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 10:48

Ik vond Fuego juist ook heel soepel, heel los in z'n lijf. Heb ze wel anders gezien :+ en die handen, ik vond het soms wel iets te (vooral naar 't einde toe) maar wat ik al zei idd, zo'n strakke hand is ook niks.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 10:54

Cyrina schreef:
Die handen vind ik juist geweldig, ik heb zo'n hekel aan die strakke harde handen dat het paard geen milimeter meer kan bewegen met zijn hoofd. En Fuego was zo soepel, daar zat geen vaste spanning in zijn lichaam in, dat paard blokkerde werkelijk nergens! En ik denk dat Fuego het grootste verschil had tussen zijn verzameling en uigestrekte draf van alle combi's.

bent het voledig met je eens, hier krijg ik nu kippenvel van, de losgelatenheid van paard en ruiter is in deze proef zo goed te bewonderen, in vergelijking van de vastgehoudenheid van de meerderheid van de andere ruiters, plus het plezier en samenspel is zo groot dat er volledig vertrouwen is aan bijde zijde, en dat is terug te zien door dat er geklapt en gejoeld kan worden, echt prachtig, een genot voor het oog, dit is eindelijk weer eens de moeite waard om naar te kijken.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 10:59

Maargoed, een hand die zoveel beweegt lijkt me ook niet fijn. Buiten dat, dat mij geleerd word met een stille hand te rijden. Maar een stille hand, hoeft ook weer niet te betekenen dat het verkeerd hoeft te zijn, toch?

Want automatisch ga je met je lichaam mee met de bewegingen (sommigen wat overdreven) maar dan bewegen je handen ook mee, en ik denk dat een paard meer heeft aan iets wat vast is, dan iets wat steeds veranderd. En ik kon me daar aan ergeren bij de Spanjaard.

En ik vind PRE's onwijs mooie paarden, en het is ook onwijs knap om daar tussen de beste 5 te rijden, maar dan nog. Het totaalplaatje was het gewoon niet voor mij, en ik vond het ook echt een show, en geen kür meer.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 11:03

Maar Marjoow, er is een verschil tussen een "stille hand" (= meegaande hand) en je handen vastzetten. ;) Daar had ik het over.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 11:04

Nou PRE's vinden een constante vaste druk vaak niet zo fijn, dus je moet ze af en toe even los geven, anders worden ze steeds heter. Dus dat werkt ietsje anders met deze paarden. Idem met been trouwens.

Moll, heb je Norte ook gezien? deze Spaanse combi is net nieuw op dit niveau, dus het gaat nog niet allemaal goed, maar dat hoeft dan ook nog niet. Maar daar zit oo kkwaliteit voor de toekomst! Ze zaten zelfs bij de beste 30 en gingen door naar de GPS, hadden ze daar de fouten niet gehad in de laatste serie waren ze zelfs nog doorgekomen naar de kur. Norte; http://www.topiberian.com/index.php?opt ... nk&id=1521

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 11:13

Marjoow schreef:
Maargoed, een hand die zoveel beweegt lijkt me ook niet fijn. Buiten dat, dat mij geleerd word met een stille hand te rijden. Maar een stille hand, hoeft ook weer niet te betekenen dat het verkeerd hoeft te zijn, toch?

Want automatisch ga je met je lichaam mee met de bewegingen (sommigen wat overdreven) maar dan bewegen je handen ook mee, en ik denk dat een paard meer heeft aan iets wat vast is, dan iets wat steeds veranderd. En ik kon me daar aan ergeren bij de Spanjaard.

En ik vind PRE's onwijs mooie paarden, en het is ook onwijs knap om daar tussen de beste 5 te rijden, maar dan nog. Het totaalplaatje was het gewoon niet voor mij, en ik vond het ook echt een show, en geen kür meer.

U moet toch eens de oude meester lezen over een stille, of terwel een doode hand, of een hand die mee beweegt in de beweging.
en ook zal ik U willen atenderen op de onafhankelijke zit en hoe dit in zijn werking behoord te gaan.

en dat U het show vind en dat U het knap vind dat een PRE in de top 5 zit, tja dat is U tekort koming om zo beperkt te denken over het ras PRE, 81% is er gegeven door mensen die er klaarblijkenlijk meer verstand van hebben dan U.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 11:15

Oke, handen vastzetten is natuurlijk not done, maar toch zie ik dan liever de meegaande hand, dan deze drukke hand.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 11:17

Marjoow schreef:
Oke, handen vastzetten is natuurlijk not done, maar toch zie ik dan liever de meegaande hand, dan deze drukke hand.

Als U hie in het verschil niet ziet is dat niet aan mij om dit aan u voor te leggen in dit topic, het is echter spijtig te noemen dat u er zo over praat zonder direct te weten hoe een onafhankelijke zit en dus lossehand gebruikt dient te worden
Laatst bijgewerkt door Moll op 04-10-10 11:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 11:19

Cyrina schreef:
Nou PRE's vinden een constante vaste druk vaak niet zo fijn, dus je moet ze af en toe even los geven, anders worden ze steeds heter. Dus dat werkt ietsje anders met deze paarden. Idem met been trouwens.

Moll, heb je Norte ook gezien? deze Spaanse combi is net nieuw op dit niveau, dus het gaat nog niet allemaal goed, maar dat hoeft dan ook nog niet. Maar daar zit oo kkwaliteit voor de toekomst! Ze zaten zelfs bij de beste 30 en gingen door naar de GPS, hadden ze daar de fouten niet gehad in de laatste serie waren ze zelfs nog doorgekomen naar de kur. Norte; http://www.topiberian.com/index.php?opt ... nk&id=1521

ook die zijn een verademing voor de toekomst.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 11:20

Cyrina schreef:

Ik zit deze proef ook ff te kijken, en vind dit er veel mooier uitzien dan Fuego! Dit ziet er naar mijn idee veel relaxter uit, voorbeenactie is mooi, maar niet overdreven en het totaalplaatje zegt mij meer.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 11:28

Leuk! Maar zie je dat deze ruiter ook af en toe even zijn handen helemaal naar voren doet of opzei, om de teveel aan spanning weg te laten vloeien? En dan is Norte nog een veel koelere PRE dan Fuego (betekend ook vuur he) wat echt een bommetje is.

Hoe vond je Fuego dan in de GPS, toen ze nog geen "feestje gingen bouwen"; http://www.topiberian.com/es/galeria-de ... nk&id=1524

Overigens hoorde ik laatst ( maar pin me er niet op vast) dat Fuego nog geen jaar geleden geblesseerd is geweest en er een tijdje uit lag. Als dat zo is, mag je ook niet verwachten dat ze 100% technisch door de baan gaan en is dit helemaal knap.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 11:32

Fuego is idd geblesseerd geweest. :j