'Paardenslagers zijn soms net begrafenisondernemers'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliegirl

Re: 'Paardenslagers zijn soms net begrafenisondernemers'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 19:14

En daarom ben ik blij met iemand zoals Jan v.d Veen! Een eerlijke paardenslachter.
Je komt zoveel te weten als je daar een keer bent geweest, van discussies over Halal slachten tot discussies over het transport naar buitenlanden. Hij is bereid om over alles uitleg te geven e.d .

Zo zouden er meer moeten zijn..
In Nederland zijn zat begrafenisondernemers, waren er ook maar meer paardenslachterijen, en ging Nederland maar paardenvlees eten. Werd alles direct een stuk makkelijker.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 19:23

Eddy_Rocks schreef:
Hij laat het in ieder geval weten! Er zijn zat slachters die de paarden gewoon door de achterdeur laten verdwijnen, en dan weet je al helemaal niet meer waar hij terecht komt!

bij Beerens mag je er bij zijn, of na het schieten even kijken om zeker te weten dat jouw paard daar dood op de grond ligt...
Je hoeft dan het schieten zelf niet te zien, maar kan van om het hoekje even kijken ter bevestiging

Dit zou ik dus altijd doen(of laten doen door iemand die je echt 100% vertrouwd!!)

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 19:27

Jolliegirl schreef:
En daarom ben ik blij met iemand zoals Jan v.d Veen! Een eerlijke paardenslachter.
Je komt zoveel te weten als je daar een keer bent geweest, van discussies over Halal slachten tot discussies over het transport naar buitenlanden. Hij is bereid om over alles uitleg te geven e.d .

Zo zouden er meer moeten zijn..
In Nederland zijn zat begrafenisondernemers, waren er ook maar meer paardenslachterijen, en ging Nederland maar paardenvlees eten. Werd alles direct een stuk makkelijker.

Zeer zeker, al zou ik zelf geen paardenvlees zal gaan eten. Ja hypocriet ik weet het :o .
Maar het zal waarschijnlijk wel de lange transporten een stuk minder aantrekkelijk maken.
Een keer gaan kijken daar puur voor het kijken zie ik niet zitten, hoogstwaarschijnlijk zal ik binnen niet al te lange tijd getuige van het slachten zijn.Dit zal ik doen alleen om het paard in kwestie te steunen en niet omdat ik een soort interesse erin heb. Dit bedoel ik niet aanvallend.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 19:32

paardenvlees zit ook oa in huzarensalade, dus ongemerkt eet je het wel ;)
net als in frikandellen en partysnacks enzo maar dat weten de meeste mensen wel :)

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 19:41

Renske_ schreef:
paardenvlees zit ook oa in huzarensalade, dus ongemerkt eet je het wel ;)
net als in frikandellen en partysnacks enzo maar dat weten de meeste mensen wel :)

Ja ja ik weet het en dont wanna hear it :Z :Z :Z :Z .
Maar een flinke lap paardenbiefstuk nee daar bedank ik voor en echt dat is niet omdat ik het zieliger vind dan een varken,koe,kip enz enz of zo hoor maar ben gewoon bang om een dier op te eten wat ik zelf gekend heb ook al is de kans erg klein. Zoals ik al zei dus hypocriet.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 21:10

idd hypocriet want dat stukje van een bekend dier kan net zo goed in je huzarensalade zitten ;)

Weet ook dat er mensen zijn die ik ken die wrsch een stukje paardenrookvlees van Quinnie, Des en/of Dee hebben gegeten, nouja 10x liever mijn paard die een goed leven heeft gehad en netjes geslacht is dan een dier wat er voor gefokt is, of een minder prettig einde van zn al niet zo fijne leven heeft gehad...

En nee ik eet zelf geen vlees, lust het niet ;)

kepo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 21:18

Waarom willen sommige geen paard eten omdat het zielig is en is een koe en varken enz dan niet zielig :) ik vind een kroketje wel lekker hoor :D en anders moet je gewoon vegatarier worden want een dier een dier.

Mijn schoonvader was bij het schieten geweest en daarna werden de paarden op die dag naar Belgie of Frankrijk gereden in een vrachtwagen om daar als cosumptie verkocht te worden.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 21:25

kepo schreef:
Waarom willen sommige geen paard eten omdat het zielig is en is een koe en varken enz dan niet zielig :) ik vind een kroketje wel lekker hoor :D en anders moet je gewoon vegatarier worden want een dier een dier.

Mijn schoonvader was bij het schieten geweest en daarna werden de paarden op die dag naar Belgie of Frankrijk gereden in een vrachtwagen om daar als cosumptie verkocht te worden.

Die mensen eten het niet omdat het zielig is, maar omdat ze dicht bij de paarden staan. Bij een koe of varken sta je niet zo dicht, met een paard komt je dagelijks in contact. Net zoiets als een hond. Ik vind dat iedereen elkaars keuze maar moet accepteren, ik eet het ook niet bewust, maar als ik het voorgeschoteld krijg eet ik het wel :) Weggooien is ook zonde want dat is het arme dier voor niks geslacht ;)

mistral69

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 21:28

voor mijn paarden geld voor mijn gevoel het zelfde als voor mijn honden
het zijn mijn levensvriendjes en ik laat mijn honden als het nodig is inslapen zo ook mijn paarden
wat een ander doet moet hij / zij zelf weten maar zo voel ik dat en alleen daar kan ik vrede mee hebben!
heb respect voor mn dieren , ook na hun dood!

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 21:31

Precies ;) Je moet doen waar je je het beste bij voelt, dat is voor iedereen anders. Ik weet hoe het er bij Jan aan toe gaat, en ik denk dat wel meer mensen dat weten. Tóch heb ik mijn keuze gemaakt, en respecteer ik die van anderen.

Zo kun je eindeloos blijven discussiëren, maar daar schiet niemand iets mee op ;)

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 21:33

Ik ben erg benieuwd wat de NOS ervan gaat uitzenden (en ook wanneer) weet iemand dat??
Ik heb veel van het topic gelezen maar niet alles. sorry dus als het er al staat...

ieder zn keuze wat slachten of inslapen betreft. mijn voorkeur gaat naar slachten al hoef ik het niet zelf te zien .

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 21:34

mistral69 schreef:
het zijn mijn levensvriendjes en ik laat mijn honden als het nodig is inslapen zo ook mijn paarden
wat een ander doet moet hij / zij zelf weten maar zo voel ik dat en alleen daar kan ik vrede mee hebben!

Wat je kiest is ieder voor zich en alleen daarom al is de keus altijd goed.

Maar je laatste zinnetje stoort me een beetje? Slachten is dus respectloos? En de grijper van de rendac niet?
Of de verbrandingsoven waar hij in terecht komt, ook als je hem individueel door rendac op laat halen..

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 21:36

Eddy-rocks, wij eten onze eigen koeien op. Koeien die we vanaf klein kalfje van alle zorg hebben voorzien, en met liefde hebben opgefokt. Maar als ons koetje tegenvalt als productie- en fokdier, laten wij het slachten en gaat het in onze vriezer. We eten er met een gerust geweten van.

mistral69

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 21:38

precies! iedereen moet doen waar hij/zij zelf vrede mee heeft.
dat is nou eenmaal voor de een anders dan voor de ander!
we kunnen nog jaren over hebben maar respect voor hoe een ander het doet moet men ook hebben
wens ieder veel sterkte als het zo ver is

mistral69

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 21:40

Renske_ schreef:
mistral69 schreef:

Wat je kiest is ieder voor zich en alleen daarom al is de keus altijd goed.

Maar je laatste zinnetje stoort me een beetje? Slachten is dus respectloos? En de grijper van de rendac niet?
Of de verbrandingsoven waar hij in terecht komt, ook als je hem individueel door rendac op laat halen..

nee zo bedoel ik het niet!

ik bedoel voor mijn gevoel snap je?

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 21:42

Voor mijn gevoel is slachten respectvoller naar mn paarden dan in laten slapen en dan met zn allen de verbrendingsoven in. dus tja....

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 21:44

Maar waarom wordt die verbrandingsoven dan als enige optie genoemd? Daar wordt ook eigenlijk heel respectloos over gesproken.

Mijn pony wordt gecremeerd, dat staat gewoon vast. Die optie is er dus ook nog, niet alles over 1 kam scheren...

mistral69

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 21:45

oke das jouw gevoel
en verbranden tja

mn broer is korts geleden ook gecremeerd
2 maanden daarvoor was mn pony plotseling ziek en heb hem in laten slapen!

tja.................

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 21:48

Siets schreef:
Maar waarom wordt die verbrandingsoven dan als enige optie genoemd? Daar wordt ook eigenlijk heel respectloos over gesproken.

Mijn pony wordt gecremeerd, dat staat gewoon vast. Die optie is er dus ook nog, niet alles over 1 kam scheren...

Dat kan ook. komt op hetzelfde neer alleen mag hij in zn uppie de oven in. misschien wil jij hem daarna in een urn op de schoorsteen. persoonlijk heb ik daar niks mee.
en heb het geld er niet voor over!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 21:49

Siets schreef:

maar cremeren is ook verbranden in een oven ;)
dat bedoelde ik dus

Maar heel hard gezegd, wat er na de dood gebeurd beseft je paard niet meer en is alleen jouw eigen emotie die nog meespeelt, dus moet je zelf doen wat je denkt dat goed is.
niet voor je paard maar voor je eigen gevoel&geweten want wat je ook kiest het voelt nooit goed om de dood van je maatje te bepalen...

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 21:55

Cremeren is gewoon verbranden. Rendac is vermalen in een hakselaar met heel veel gespat van bloed en uiteenspattende delen paard. Ik heb dat een keer gezien, en ik vind het te goor voor woorden.
Na het verhakselen wordt bij een destructiebedrijf de rest in ketels gedaan. Van de botten maken ze gelatine, dat vind je terug in lijm.
Bij het vermalen bij de Rendac zie je een dier letterlijk uit elkaar gerukt worden door machines.

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 21:57

@ Renske:
Jawel, dat is ook hetzelfde. Maar waarom wordt daar zo min over gesproken? Vroeger was het slachten een taboe,
maar tegenwoordig lijkt het tij helemaal gekeerd, en is er niets beters dan je paard te laten slachten.

Ik vraag me gewoon sterk af waar die ommezwaai ineens vandaan komt. Niets is beter dan het ander,
iedereen moet doen wat hem of haar het beste lijkt voor het paard, en daar is de kous mee af.

Bepaalde methodes zo afkraken heeft in mijn ogen totaal geen zin, dus waarom wordt het inslapen nu zo
naar beneden gehaald?
Laatst bijgewerkt door Siets op 09-09-10 21:57, in het totaal 1 keer bewerkt

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 21:57

Citaat:
Van de botten maken ze gelatine, dat vind je terug in lijm.

euhmmmm .... en jam, snoep, drop, taart en heeeeeeeeeeeeeeel veel andere etenswaren!! :+ }> :Y) :D :o

mistral69

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 21:59

oke maar slachten en in mn paard snijden vind ik ook geen gezicht en dan ook nog het idee dat mensen mn paard opeten?
moet er niet aan denken!
maar das mijn mening en gevoel
ieder moet het zelf weten hoe!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 21:59

@ siets, het een is ook niet beter dan het ander, beide optie's blijven op het zelfde neerkomen. Je maatje gaat dood, en zijn dode lichaam wordt op een of andere wijze verwerkt

of dat nou verbranden, vermalen of opengesneden&opgegeten is, tsja daar moet je niet te lang bij stilstaan...