"Paardenvlees is het schoonste vlees dat er bestaat"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Calimero_

Re: "Paardenvlees is het schoonste vlees dat er bestaat"

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 16:27

Ik weet dat daar paardenvlees in zit.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 16:27

bijdehandje1 schreef:
Varkens leveren ook nog eens hartkleppen :o

ook dat en ook het haar word gebruikt :j

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 16:28

KimENlinda schreef:
Ik wil hier niks bewijzen en dat hoeft volgens mij ook niet.
Het enige wat ik hier doe is mijn mening vertellen. En ik eet gewoon geen paardenvlees, klaar. Ik vind dat een andere deze mening dan moet respecteren en niet er fel tegenin gaan.

Zoals ik al een paar keer gezegd heb bedoel ik het niet zo dat alle andere beesten nergens goed voor zijn. Dus kunnen we daar nou over ophouden?

Dan moet je zoiets niet zeggen... Je weet hoe bokt in elkaar steekt!
Altijd nadenken voordat je iets zegt.

We gaan niet voor niets op jouw uitspraak in, ons wordt wel duidelijk dat je niet helemaal door hebt hoe de vork in de steel zit.
Je hoeft je tegenover ons niet te bewijzen, maar voor je eigen ontwikkeling zou het goed zijn om eens op internet te speuren en je mening te overdenken met de gevonden artikelen.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 16:30

Ja daar ben ik nu wel echt achter, hoe bokt in elkaar steekt.
Maar goed, natuurlijk wil ik wel internet afspeuren om ook andere kanten van een verhaal te bespreken. Alleen in dit geval heb ik het gewoon verkeerd uitgelegd en verkeerd opgevat hier..

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 16:31

Ik eet het niet. Vind dat niet echt een fijn stuk vlees om te eten. Ookal hebben ze een goed leven gehad ect.
Ik eet geen paard net als een hindoe geen koe eet. Dit is waar ik in geloof en voor mij is een paard ook een edel dier.
Wat andere mensen doen mogen ze zelf weten maar ik wil het niet eten en ook niet door andere opgedrongen krijgen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 16:31

KimENlinda je mag best zeggen dat je geen paard wil eten, maar de rest die je zei was gewoon dikke onzin en dat is voor ons een reden om zo fel te reageren :)

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 16:32

lifaya schreef:
KimENlinda je mag best zeggen dat je geen paard wil eten, maar de rest die je zei was gewoon dikke onzin en dat is voor ons een reden om zo fel te reageren :)

En die reactie was niet zo bedoeld, verkeerd uitgelegd van mijn kant en verkeerd begrepen door jullie kant.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 16:34

lifaya schreef:

Maar dat is geen reden om zo door te zagen zoals sommige hier wel doen.

Ze wil geen paardenvlees eten en heeft allang begrepen dat varkens geen nietsnutten zijn. Zij heeft alleen zelf niks met die dieren...

Prima toch...

kunnen we nu weer verder met de discussie... in hoeverre die er nog is...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 16:59

Moslims eten ook geen paard. En een paus heeft ooit de Rooms-Katholieken verboden paardenvlees te eten. Ieder kan zo zijn overtuiging hebben, maar daarom kunnen anderen toch nog wel gewoon paardenvlees eten?
Ik denk dat als men het gewoon "equine vlees" noemde en het zo in de supermarkt lag, mensen er niet zo'n probleem van maakten want dan gaan ze op de smaak af.
Daar moet je trouwens wel van houden, maar dat geldt bv ook voor hert of eland.

kimlevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 17:30

Ik ben niet tegen de mensen die paardenvlees eten (ook al doe ik dat zelf niet)

Vind het alleen heel erg dat door het hebben hebben hebben er teveel paarden zijn gefokt, die nu op zo'n manier moeten eindigen. Paard begint een beetje op een gebruiksvoorwerp te lijken.
Heel jammer :(

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 17:34

Paard is al jaaaaaaaaaaaren een gebruiksvoorwerp hoor. Vanaf het moment dat wij ze gaan temmen, zijn het gebruiksdieren geweest. In de laatste jaren wel is waar als hobby en sport, maar nog steeds een gebruiksdier.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 17:36

@Kimlevi, paarden zijn toch echt gebruiksdieren. Ik 'gebruik' mijn paard voor mijn plezier. En probeer die tijd voor mijn paard redelijk plezierig te houden.

Paardenvlees is echt niet altijd schoon vlees. Veel medicatie die bij koeien, varkens en kippen wordt genoteerd wordt door paardeneigenaren/dierenarts niet geregistreerd. Er zijn zat paarden die bijv. door een langdurige kreupelheid (met daarbij de nodige medicatie) naar de slager gaan.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 17:37

Het is idd wel een feit dat met name de laatste 10-15 jaar, maar iedereen een paard kan kopen en dat ook doet en iedereen die een merrie heeft er maar een veulen uit wil fokken.
Dat heeft niks met fokkerij te maken. Neem dan een stamboek dier en kies een stamboekhensgt die er bij past etc.

Het blijkt nu ook dat heel veel mensne die een paard hebben gekocht, leken zijn en in de problemen komen.

Voorheen was het minder toegankelijk om een eigen paard te hebben en daardoor kwamen ze dan wel eerder terecht bij de echte paardenmensen en mensne die genoeg geld hadden om ook eventueel problemen op te vangen

Doordat de paarden zo goedkoop zijn bij jullie, komen ze juist in de verkeerde handen.

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 17:39

Lusitana schreef:
Het is idd wel een feit dat met name de laatste 10-15 jaar, maar iedereen een paard kan kopen en dat ook doet en iedereen die een merrie heeft er maar een veulen uit wil fokken.
Dat heeft niks met fokkerij te maken. Neem dan een stamboek dier en kies een stamboekhensgt die er bij past etc.

Het blijkt nu ook dat heel veel mensne die een paard hebben gekocht, leken zijn en in de problemen komen.

Voorheen was het minder toegankelijk om een eigen paard te hebben en daardoor kwamen ze dan wel eerder terecht bij de echte paardenmensen en mensne die genoeg geld hadden om ook eventueel problemen op te vangen

Doordat de paarden zo goedkoop zijn bij jullie, komen ze juist in de verkeerde handen.

Hierdoor rezen de problemen met het omgaan met paarden al jaren de pan uit.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 17:49

Ja, dat zeg, ik de laatste 10-15 jaar.
Daarvoor was een eigen paard niet voor een ieder weggelegd en dat was niet alleen om de marktprijzen, maar ook omdat er toen nog niet zoveel stallings- en weide mogelijkheden waren. Toen stonden er nog overal koeien...
Pensionstalling was altijd onderdeel van een manege, pas later zijn er specifiek pensionstallen ontstaan.
Er is dus meegegroeid in de branche (er zijn ook ontzettend veel maneges gekomen, vroeger waren er een paar per provincie, nu een paar per gemeente, soms) op allerlei gebied waardoor het steeds makkelijker werd, met alle gevolgen van dien.
Nu is terug draaien best moeilijk.

Voel me plots heel oud, heb heel bewust de paardenwereld meegemaakt vanaf begin jaren 70.. :o , ben van 1961...

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 18:15

Hier meld zich een paardenbeul die afgelopen donderdag haar paard heeft moeten laten slachten! (nee niet vanwege economische redenen ;) en voorheen ook al meerdere paarden )

Ik ben voor het slachten van paarden.
Waarom: Het is vele malen humaner dan inslapen. Paarden gaan rustiger en vrediger hun einde tegemoet. Ik heb helaas 2x een paard in moeten laten slapen in plaats van slachten (medicijnen vanwege een hersentumor en melanomen) en ik vond dat vele malen zwaarder.

Afgelopen donderdag is mijn grote paardenliefde weggebracht (niet door mij, want ik wilde dat er iemand bij was tot het laatste einde en dat kon ik emotioneel niet aan) naar de slager. Mijn paard is s'ochtends vroeg als eerste binnengekomen. Dit hebben wij expres gedaan aangezien hij bijzonder sensibel was en ik niet wilde dat hij bloed zou ruiken. Hij liep in alle rust naar binnen, werd overgepakt. De slachter heeft hem een aai over zijn bol gegeven en hij was weg.
Dat heb ik toch vele malen liever dan de strijd die ik mijn andere paarden heb zien leveren bij het inslapen. Eerst een spuitje zus, dan spuitje zo en dan langzaam wegzakken.
Zodat het paard nog lekker langzaam doodgaat en met echte vechters en nog een gruwelijke doodsstrijd volgt. Heel humaan.

Dat er grote kans is dat ik deze week mijn lieve Stuart zelf op het bord krijg doet mij niks. Zo heeft zijn dood toch nog een functie en dat is veel beter dan weggooien.

Daarnaast is paardenvlees gezond en lekker.

En als troost voor sommige: Het lekkerste en malste paardenvlees is het vlees van een oud paard. Anders dan bij koeien.
Overigens is de kans dat veulens geslacht worden nihil. Dat kost meer dan het oplevert en het is niet lekker.

PieterBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 19:03

In Utrecht zit een paardenslager en die heeft echt hele lekkere, warme paardenworst. Ik moet zeggen dat dat wel erg lekker is. Verder zou ik niet bewust kiezen voor paarden,koeien of ander vlees. Ik eet gewoon wat ik lekker vind.

BillyBo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 20:24

Zoals al eerder is besproken denk ik dat iedereen zelf moet bepalen of je je paard laat slachten of laat inslapen. Persoonlijk denk ik dat het met het pistool een stuk humaner is als met een spuit, maar dat zal waarschijnlijk ook weer van geval tot geval afhangen. Zelf ben ik er één keer bij geweest toen een paard een spuit kreeg en dat was alles behalve leuk. Het paard vocht er tegen en het was de eerste keer dat ik een paard heb zien huilen.

En onze paarden mogen van geluk spreken dat ze in Nederland geslacht kunnen worden. Een aantal jaar geleden is er nog een documantere op tv geweest over paardenslachten in Mexico. Die arme dieren werden daar met een bijl levend letterlijk in mootjes gehakt. Bleek namelijk goedkoper te zijn als een pin of kogel 8)7

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 20:54

Je wilt niet weten in hoeveel landen er met de bijl geslacht wordt.
Nederland is echt een prima slachtland wat dat betreft. Het gaat heel humaan.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 21:47

Janine1990 schreef:
KimENlinda schreef:
Ik bedoel niet dat varkens waardeloos zijn. Maar je kunt er niet op rijden of er een ploeg achter hangen.

Nee, maar het zijn dieren die volgens jou alleen goed zijn voor het vlees...
Kom op zeg, lage reactie hoor!

Misschien even lezen wat San1978 vertelt over varkens!
En even op internet zoeken, varkens worden voor veel meer dingen gebruikt...

truffels zoeken in Frankrijk ;)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 21:48

Joyce B: Het haar wordt gebruikt voor bezems en borstels, ook niet geheel onnuttig :)

vaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 22:45

Janine1990 schreef:
lovebinache schreef:
(ps, dat je geen paardenvlees eet, vind ik echt oké, als het je tegenstaat moet je het niet eten, net als mensen die geen kip eten of vis, etc. personen die zeggen dat het dom is om het niet te eten, vind ik dan ook weer een beetje hypocriet. Laat toch even aan iedereen de eigen keuze wat ie op z'n bord wil.)

Even een reactie op je ps... ;)

Als mensen zeggen dat ze geen paardenvlees eten omdat ze dierenliefhebbers zijn, is het hypocriet om wél ander vlees te eten. Volgens mij ontgaat jou de essentie van het woord hypocriet...
Want wat is er hypocriet aan aan zeggen dat het dom is?? Dat zou pas hypocriet zijn als degene die zegt dat het dom is, het zelf ook doet...

ik denk dat daar wel een verschil in zit.
heel veel mensen hebben toch een emotionele band met paarden,
omdat veel mensen paardrijden of zelf paarden hebben.
je kunt het denk ik vergelijken met een hond..
die zou je toch ook niet opeten, grote kans dat dat is omdat je een emotionele band met dat dier hebt.
hoor jij vaak mensen die koeien als soort van huisdier hebben??
vaak niet.
koeien en ook varkens en schapen staan vaak verder van de mens af dan paarden.

wat een hypocriet antwoord ;) :+

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 22:51

Wij hadden een stagiare die bij hoog en bij laag riep, geen paardenvlees te bliefen :D
Nu staat dat hier toch regelmatig op het menu, dus ik heb er geen woord over gerept. De stagiare riep tijdens en na het eten enkele keren, hoe lekker het vlees was :+
Mijn gezin en ik hebben elkaar eens veelbetekenend aangekeken :o

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 23:37

Zeg, de opmerking van kimenlinda was niet heel handig, maar de strekking was gelijk aan de vele ''ik eet geen paard omdat ik van ze hou'' en daar wordt niet zo individueel op gereageerd.

Gezien de levens van paarden doorgaans leuker is dan varkens etc, zou ht juist gepromoot moeten worden.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 23:39

vaa schreef:
ik denk dat daar wel een verschil in zit.
heel veel mensen hebben toch een emotionele band met paarden,
omdat veel mensen paardrijden of zelf paarden hebben.
je kunt het denk ik vergelijken met een hond..
die zou je toch ook niet opeten, grote kans dat dat is omdat je een emotionele band met dat dier hebt.

Buiten dat het oneetbaar schijnt te zijn en hier niet makkelijk verkrijgbaar, zou ik het weleens willen proberen ja. En indien het lekker zou zijn, geen problemen mee.