Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
bijdehandje1 schreef:Het is inderdaad niet gelogen dat de kosten voor een jong paard kunnen oplopen tot 1000/mnd. Wat denk je wat het kost, om een jonge dekhengst keuringsklaar en goedgekeurd te krijgen? Bakken vol geld.
bijdehandje1 schreef:Er staat dus ook, kúnnen oplopen, Twiggy.
Verder zijn merrietesten ook niet gratis, kost prokken een hoop geld en is een paard niet van zichzelf IBOP-klaar.
Dus ja, het kán.
Zogenaamd goedgekeurde paarden bestaan niet, ze zijn goedgekeurd of ze zijn het niet.
bijdehandje1 schreef:Het is inderdaad niet gelogen dat de kosten voor een jong paard kunnen oplopen tot 1000/mnd. Wat denk je wat het kost, om een jonge dekhengst keuringsklaar en goedgekeurd te krijgen? Bakken vol geld.
sarabande schreef:senna21 schreef:Maar dat doen ze in de hoop er nog grotere bakken met geld aan te verdienen......aan fokkers die denken dat ze geld kunnen verdienen aan een veulen.
Circeltje rond...
It's all about the money..... domdomdidom
Je hebt duidelijk nog nooit paarden gefokt
senna21 schreef:Nope... gelukkig niet![]()
![]()
![]()
Maar ik loop lang genoeg in het paardenwereldje mee om te weten waar het om draait.
MamboBeach schreef:Wat willen de mensen dan? Dat er alleen gefokt mag worden als een paard minimaal het sterpredikaat heeft? Waarom dat dan allemaal? Er zijn toch ook goede paarden in de wereld maar waar men alleen niet mee 'op stap' gaat?
sarabande schreef:[
Ik ben het met Suzanne eens. Wij investeren heel veel in onze merries voordat we die goed genoeg vinden om mee te fokken waarbij de een de lat hoger legt dan de ander, maar ster prok is een ondergrens om een sportpaard te willen fokken. En dat je ze dan niet kwijt raakt is onzin, kwaliteit verkoopt.
Mijn veulens waren verkocht voor ze een maand oud waren en zonder dat ik geadverteerd had.
Dat leuk veulen voor jezelf fokken en daar een merrie voor gebruiken die niet goed genoeg is is een egoïstische daad, want je kan nooit garanderen dat je dat veulentje de rest van zijn/haar leven houdt.
Er kan van alles mis gaan, maar door het veulen zo veel mogelijk mee te geven op gebied van gezondheid, bewezen prestaties en een goed karakter zorgt de fokker ervoor dat dat veulen gewild is en zo goed mogelijk op de toekomst is voor bereid.
meredith schreef:Citaat:Mijn idee, dat omschreef ik hierboven ook al.
Je ziet zo verschrikkelijk veel normale ( lees slecht) beesten voor 6 a 7 duizend euro. Das niet normaal. En ik zocht gewoon een fijn recreatiepaard voor iemand die af en toe een wedstrijdje wil eten, een parcourtje wil springen en regelmatig het bos in wil. En hij mocht rustig 12 jaar oud zijn.
kijk hier begint het al'; je zoekt een recreatie paard die ........ en dan heb je een lijst met eisen.
zo,n paard is niet geschikt voor wedstrijden anders was het wel "" ik zoek een wedstrijdpaard waarmee ik ook buiten kan rijden en door de bossen kan lopen dus met uithoudings vermogen en gezond om dit alles aan te kunnen" prijs tot????
dan kom je in een prijsklasse rond de 4000 euro. nou op fokken kost al meer als dat, dus waarom zou je als fokker een gezond goed paard voor dit bedag wegdoen.
bijdehandje1 schreef:MamboBeach schreef:Wat willen de mensen dan? Dat er alleen gefokt mag worden als een paard minimaal het sterpredikaat heeft? Waarom dat dan allemaal? Er zijn toch ook goede paarden in de wereld maar waar men alleen niet mee 'op stap' gaat?
Dat zou wel een goede geboortebeperkende maatregel zijn. Kopers betalen meer voor een nakomeling uit een stermerrie dan voor een nakomeling van een stamboekertje.
Er zijn ook kopers die zich een paard aanschaffen om zelf verder mee te fokken, en ja, als je dan aankomt met een veulen uit een stamboekmerrie met daarvoor ook geen predikaten in de pedigree, loop je toch een grotere kans om niet eens uit de kosten te komen van het dekgeld, afdrachten stamboek enz. plus dat een goede lijn je afzetmarkt alleen maar vergroot.
sarabande schreef:Voor boerenknollen moet je 50 jaar terug gaan
bijdehandje1 schreef:Een beetje fokker hobbelt niet achter de top tien hengsten aan, maar zoekt liever naar een combinatie waar geen honderd van worden geboren