Drukte in slachthuizen door grote crisis in paardenwereld

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 22:47

Als je op _you tube kijkt ,schrik je van de filmpjes over die transporten. Ik werd er verdrietig van. En ik ben toch echt geen watje.
Nee, ik zal nooit een oud of te duur geworden paard zomaar verkopen. dan zoek ik liever iemand die hem desnoods voor niks neemt. En laat dan een klein contractje opstellen , dat het paard niet wordt verkocht o.i.d.
of ik laat hem afmaken bij een erkende paardenslager. En dan blijft ik erbij tot hij dood is. Het is even tanden op elkaar, maar dat ben je verplicht aan je kameraad, toch..................!!!!!!!!!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 22:50

Heb toch echt niet zo lang geleden paard gezocht en gekocht.
Was toen ook al sprake van dat ze goedkoper zouden zijn en niet te verkopen.

Nou dan moet nog iemand dat doorgeven aan de verkopers, die scheve
danwel niet rad gaande of verreden paarden proberen te verkopen voor 6 of 7000 euro.

Ik zocht geen topper, wel een correct paard, schijnt zeldzaamheid te zijn.
(heb er uiteindelijk na heel heel veel paarden te hebben gezien 1 gevonden, koopje, nee)
Goede paarden zijn nog steeds niet voor een prikkie te koop.

Wat betreft slacht, als je zeker wilt weten wat er met je paard gebeurd als je hem niet meer kan
houden, of dat nou is omdat ie lichamelijk iets mankeert of dat het geld op is.
Dan is slacht een reeele optie, wel zelf wegbregen.
Indien dier gezond is, tja, zonde, maar als echt niemand hem wil? wat moet je dan?
(uitlenen is ook een optie, maar niet ieder paard geschikt)

Mijn fjord is drachtig, in principe veulen nu al te koop of volgend jaar, echter gaat alleen
weg als het iemand is die in mijn ogen fastoenlijk jong dier kan opvoeden en beleren, de
opfok voor geval zo iemand zich niet meld is al geregeld, dan blijft ie gewoon en ga ik hem
over aantal jaren beleren, kost smak geld, maar ik fok niet voor de frikandellen, diertje
moet fatsoenlijke kans krijgen en beleerd gaat hij dat makkelijker dan als veulen verkocht.

gootje12

Re: Drukte in slachthuizen door grote crisis in paardenwereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 22:53

Heel goed , ben het helemaal eens !

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 22:53

Het is inderdaad niet gelogen dat de kosten voor een jong paard kunnen oplopen tot 1000/mnd. Wat denk je wat het kost, om een jonge dekhengst keuringsklaar en goedgekeurd te krijgen? Bakken vol geld.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 23:01

bijdehandje1 schreef:
Het is inderdaad niet gelogen dat de kosten voor een jong paard kunnen oplopen tot 1000/mnd. Wat denk je wat het kost, om een jonge dekhengst keuringsklaar en goedgekeurd te krijgen? Bakken vol geld.

Alsof de gemiddelde paardeneigenaar daarmee bezig is. ;)

Nou, ik ben echt geen 1000 euro per maand kwijt, hoor, met mijn recreatie pony :D . Wel heb ik veel moeten uitgeven aan zadels, omdat dat bij mijn paard niet makkelijk is geweest met zijn compacte ruggetje. En dat was voor mij als alleenstaande moeder een rib uit mijn lijf.....

En verder (en dat is al gezegd) denk ik dat het fokken wel wat minder kan. Ook bij de zogenaamd 'goedgekeurde paarden' e.d. ;)

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 23:04

Er staat dus ook, kúnnen oplopen, Twiggy.
Verder zijn merrietesten ook niet gratis, kost prokken een hoop geld en is een paard niet van zichzelf IBOP-klaar.
Dus ja, het kán.
Zogenaamd goedgekeurde paarden bestaan niet, ze zijn goedgekeurd of ze zijn het niet.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 23:10

bijdehandje1 schreef:
Er staat dus ook, kúnnen oplopen, Twiggy.
Verder zijn merrietesten ook niet gratis, kost prokken een hoop geld en is een paard niet van zichzelf IBOP-klaar.
Dus ja, het kán.
Zogenaamd goedgekeurde paarden bestaan niet, ze zijn goedgekeurd of ze zijn het niet.

Ja, en bij hoeveel paardeneigenaren met deze hobby gebeurt dat? ;)
Als je paarden fokt, er je werk van maakt, zul je sowieso sneller hogere kosten hebben. Maar vergeten we de 'gewone' paardeneigenaren niet, zoals ik en vele anderen? Zetten die hun paarden niet sneller op MP of op transport (ik overigens niet, moet er niet aan denken mijn lieve poown weg te doen!!!) :n
Bij zieke paarden heb je het niet over vaste maandelijkse kosten, maar over extra kosten, die je nou eenmaal hebt als je dier ziek wordt e.d.

Nou, dan haal je het woordje 'zogenaamd' maar weg uit mijn zin, als je graag op woorden wilt vangen, en zeg ik verder hetzelfde. Mijn mening. :D

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 23:12

Ik heb besloten even niet meer te gaan fokken de komende jaren. Jammer mijn merrie (niet ster en geen prok, niet eens Z, maar wel een aantal nakomelingen die Z+ lopen en met 22 jaar nog spijkerhard en mooi) fokt goed (vind ik) en had nog wel een keer gedekt kunnen worden, over een paar jaar is ze te oud, maar ik vind het niet verantwoord. Laat eerst al die andere paarden maar een goed plekje vinden, fok ik over een jaar of wat wel weer eens een veulen uit één van mijn nakomelingen uit haar als de markt weer wat beter is. ;)

Moest wel even om jou lachen SuzanneF. := Betrapt worden met een drachtige, papierloze shet na al je mooie woorden over hoe het zou moeten. Zie de humor er van in en denk voortaan even twee keer na voor je iets roept, zodat je er wat nuances in kunt aanbrengen. ;)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 23:20

bijdehandje1 schreef:

Maar dat doen ze in de hoop er nog grotere bakken met geld aan te verdienen......aan fokkers die denken dat ze geld kunnen verdienen aan een veulen.
Circeltje rond...

It's all about the money..... domdomdidom

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 23:22

senna21 schreef:
Maar dat doen ze in de hoop er nog grotere bakken met geld aan te verdienen......aan fokkers die denken dat ze geld kunnen verdienen aan een veulen.
Circeltje rond...

Amen!!! :j

'And I thing we've got it all wrong anywaaaaay'

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 23:24

senna21 schreef:
Circeltje rond...

Je hebt duidelijk nog nooit paarden gefokt :(:)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 23:27

sarabande schreef:
senna21 schreef:
Circeltje rond...

Je hebt duidelijk nog nooit paarden gefokt :(:)

Nope... gelukkig niet :D :D :D
Maar ik loop lang genoeg in het paardenwereldje mee om te weten waar het om draait.

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 23:29

Van fokken is nog nooit iemand rijk geworden.
Aan de andere kant is het niet verboden, om geld te verdienen aan paarden :7

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 23:41

senna21 schreef:
Nope... gelukkig niet :D :D :D
Maar ik loop lang genoeg in het paardenwereldje mee om te weten waar het om draait.

Niet dus, anders zou je weten dat fokken zelden wat opbrengt.
Als je verdient aan je veulens heb je al zoveel geld in de moeders geinversteerd dat het heel veel topprijzen voor de veulens kost voor je dat terug verdient hebt

Maar een gepassioneerde fokker doet het niet voor het geld, die wil alleen steeds weer zijn stam verbeteren
citaat van de fokker van het nationale kampoensveulen van het KWPN dat traditie getrouw naar de veiling in Borculo ging:

Ik hoop dat hij op een goede plaats terecht komt en niet zomaar bij iemand. Die paar duizend euro daar geef ik niks om. Ik heb liever dat hij goed wordt opgefokt, daar heb ik veel meer mee.
En daar verwoord hij wat veel fokkers voelen, de plek waar onze veulens terecht komen is belangrijker dan heel veel winst. Je wordt toch niet rijk in geld van fokken wel van het geluk en plezier dat je er aan beleeft.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 23:51

Wat willen de mensen dan? Dat er alleen gefokt mag worden als een paard minimaal het sterpredikaat heeft? Waarom dat dan allemaal? Er zijn toch ook goede paarden in de wereld maar waar men alleen niet mee 'op stap' gaat?

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 23:51

Fokken is zeker al twee decennia geen lucratieve business.
En inderdaad, fokken is passie, verbeteren van stammen en het conserveren van bepaalde eigenschappen en bloedlijnen.
Een fokker is blij als hij quitte speelt. Het is echt een gelukskwestie, als er een keer een veulen voor echt goed geld wordt verkocht op bijvoorbeeld een veiling.

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 23:54

MamboBeach schreef:
Wat willen de mensen dan? Dat er alleen gefokt mag worden als een paard minimaal het sterpredikaat heeft? Waarom dat dan allemaal? Er zijn toch ook goede paarden in de wereld maar waar men alleen niet mee 'op stap' gaat?

Dat zou wel een goede geboortebeperkende maatregel zijn. Kopers betalen meer voor een nakomeling uit een stermerrie dan voor een nakomeling van een stamboekertje.
Er zijn ook kopers die zich een paard aanschaffen om zelf verder mee te fokken, en ja, als je dan aankomt met een veulen uit een stamboekmerrie met daarvoor ook geen predikaten in de pedigree, loop je toch een grotere kans om niet eens uit de kosten te komen van het dekgeld, afdrachten stamboek enz. plus dat een goede lijn je afzetmarkt alleen maar vergroot.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 23:59

Maar dat is toch niet haalbaar voor iedereen? Om zo'n paard te kopen? Veel mensen willen het waarschijnlijk niet eens...
Willen gewoon lekker een boerenknol om mee te rijden. :j Papier of niet. Zelf heb ik deze, voor mij totale onzin :) , nooit geloofd. :n

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 00:00

Voor boerenknollen moet je 50 jaar terug gaan

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 00:05

sarabande schreef:
[
Ik ben het met Suzanne eens. Wij investeren heel veel in onze merries voordat we die goed genoeg vinden om mee te fokken waarbij de een de lat hoger legt dan de ander, maar ster prok is een ondergrens om een sportpaard te willen fokken. En dat je ze dan niet kwijt raakt is onzin, kwaliteit verkoopt.
Mijn veulens waren verkocht voor ze een maand oud waren en zonder dat ik geadverteerd had.

Dat leuk veulen voor jezelf fokken en daar een merrie voor gebruiken die niet goed genoeg is is een egoïstische daad, want je kan nooit garanderen dat je dat veulentje de rest van zijn/haar leven houdt.

Er kan van alles mis gaan, maar door het veulen zo veel mogelijk mee te geven op gebied van gezondheid, bewezen prestaties en een goed karakter zorgt de fokker ervoor dat dat veulen gewild is en zo goed mogelijk op de toekomst is voor bereid.

Ik investeer ook veel in mijn merries, maar ik wil dat ze een sport carierre ( minimaal ZZ springen of Z2 dressuur)hebben en dat ze gezond zijn. Echter dat ster of keurpredikaat zal mij echt aan mijn reet roesten. Ze moeten het doen in de sport!!! Dat is mijn inziens het allerbelangrijkste!

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 00:13

meredith schreef:
Citaat:
Mijn idee, dat omschreef ik hierboven ook al.

Je ziet zo verschrikkelijk veel normale ( lees slecht) beesten voor 6 a 7 duizend euro. Das niet normaal. En ik zocht gewoon een fijn recreatiepaard voor iemand die af en toe een wedstrijdje wil eten, een parcourtje wil springen en regelmatig het bos in wil. En hij mocht rustig 12 jaar oud zijn.

kijk hier begint het al'; je zoekt een recreatie paard die ........ en dan heb je een lijst met eisen.

zo,n paard is niet geschikt voor wedstrijden anders was het wel "" ik zoek een wedstrijdpaard waarmee ik ook buiten kan rijden en door de bossen kan lopen dus met uithoudings vermogen en gezond om dit alles aan te kunnen" prijs tot????
dan kom je in een prijsklasse rond de 4000 euro. nou op fokken kost al meer als dat, dus waarom zou je als fokker een gezond goed paard voor dit bedag wegdoen.

Jij leest echt bar slecht, want ik kwam in een prijsklasse van 6 a 7 duizend euro voor een recreatiepaard die af een toe een proefje moet lopen een simpel parcourtje moet springen en braaf in het bos is.

Niet dingen erneer zetten die ik niet schrijf he!

en ieder normaal paard moet toch gvd een B proefje kunnen lopen en een 80 cm parcourtje kunnen springen. Dan praten we toch over een heel simpel paard of niet?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 00:15

bijdehandje1 schreef:
MamboBeach schreef:

Dat zou wel een goede geboortebeperkende maatregel zijn. Kopers betalen meer voor een nakomeling uit een stermerrie dan voor een nakomeling van een stamboekertje.
Er zijn ook kopers die zich een paard aanschaffen om zelf verder mee te fokken, en ja, als je dan aankomt met een veulen uit een stamboekmerrie met daarvoor ook geen predikaten in de pedigree, loop je toch een grotere kans om niet eens uit de kosten te komen van het dekgeld, afdrachten stamboek enz. plus dat een goede lijn je afzetmarkt alleen maar vergroot.

Wel met het nadeel dat de bloedspreiding verminderd als je dat soort beperkingen doorvoert. Het is al gebruikelijk om achter de top 10 hengsten aan te hobbelen. Resultaat van dat met een heel beperkt bestand fokken zien we terug in de problemen bij Friezen en Fells met de inteelt ellende in vruchtbaarheids en dracht problemen.
Beperken van het aantal deksprongen van de hengsten ben ik voor. Je zal dan ook automatisch krijgen dat de hengstenhouders selectiever gaan kijken naar de aangeboden merries. Immers goede nakomelingen zijn goede reclame voor de hengst. De echt slechte merries vallen dan af, omdat de hengstenhouder niets in de combinatie ziet.
Je zal altijd een groep mensen houden die fokt met een pennymotievatie (om het zo maar even te noemen) die reguleer je niet weg, want die groep mag dan een heel ander idee hebben over fokken als ze een veulen willen fokken dan lukt dat toch wel.
En hoe frustrend dat ook is voor de mensen die de rommel moeten opruimen of die zo'n dier toch hoog in de sport terug zien, niet alles kan geregelementeerd worden zolang de mens nog over vrije wil beschikt. (en laat dat aub zo blijven ookal maakt dat extra werk voor de profs.)
sarabande schreef:
Voor boerenknollen moet je 50 jaar terug gaan

Buiten NL kijken en een aantal van die kruisingen (mits goede opvoeding genoten) komen ook aardig die richting uit.

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 00:19

Een beetje fokker hobbelt niet achter de top tien hengsten aan, maar zoekt liever naar een combinatie waar geen honderd van worden geboren :)*

Binnen het Fries ras hadden ze qua bloedspreiding een aantal jaren geleden niet veel andere keuzes, dan fokken binnen een beperkt bestand, omdat er niets anders voor handen was. Die moesten roeien met de riemen die ze hadden en zijn daardoor, en ook door een uitgekiend fokbeleid, een heel stuk in de goeie richting.

Een beetje slimme fokker zet zijn bewezen merrie niet onder bijv. Gribaldi, om maar een naam in het spel te gooien maar zal eerder kiezen voor een hengst die wat minder bekend is, maar wel een goed genenpakket heeft.

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 00:23

Eens met sarabande na het bijlezen: het kost zoveel geld en zoveel passie om te fokken. Als je geld wil maken dan moet je echt een ander hobby zoeken :D

Fokken brengt geen geld op, maar wel heel veel genoegdoening.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 00:24

bijdehandje1 schreef:
Een beetje fokker hobbelt niet achter de top tien hengsten aan, maar zoekt liever naar een combinatie waar geen honderd van worden geboren :)*

Goede fokkers ja, maar ook die moeten letten op de verkoopbaarheid van de veulens. Grote namen brengen meer geld op en hoewel je niet rijk wordt van fokken zal je wel genoeg moeten verdienen om door te kunnen fokken.