Zwetsloot schreef:Ik bemoei me normaal gesproken niet met dit soort discussies, maar kan het nu toch even niet laten.
Als ik het commentaar op HAW en ITP moet geloven, rijdt half Bokt (lees: half Nederland) zijn paard dieronvriendelijk! Er wordt geprikt met sporen, te hard getrokken, te diep ingesteld, niet passende zadels, verkeerd gebruikt harnachement enz enz en dat heb het nog niet over het voer en medisch beleid wat regelmatig flink afgekraakt wordt.
Kortom ik denk dat de "profs" het nog steeds het beste voor elkaar hebben met het hele management rond het paard en de rijderij. Natuurlijk worden deze paarden regelmatig flink belast met bepaalde trainingsmethoden maar als ik menig "wedstrijd ruiter" op het inrijdterein tekeer zie gaan dan denk ik dat ik als paard liever bij Anky (of een andere prof) zou staan dan bij de meeste "paardlievende" amateurs.
Laten ze naar de door jou eerstgenoemden maar eens kamervragen stellen
Ik heb me achter de oren gekrabt bij de meest vreemde tips op dit forum, zoals een tuigstang er in hangen als je paard onder je weg rent, kneepjes geven in teugels, maar de basis slaat men over.
En verder, ja, trekken, schoppen en zagen is wat je ziet. Van goed voeren weten velen ook niet veel af, en alles wat het paard fout doet, zoeken ze niet bij zichzelf, maar bij het physiek van het paard.
Over de gemiddelde doe het zelf zelf opgeleide ruiter hou ik me vandaag wijselijk stil maar daar zou ook nog wel wat geld aan onderzoek en bemoeienis in mogen worden gestoken.