Partij voor de Dieren stelt kamervragen over LDR methode

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 21:25

Ik respecteer ook ieders mening, zolang ze het jargon beheersen. :z
Maar ook hier blijkt dat de hardste roepers wel komen met ingewikkelde boekentaal. Maar niet weten dat RK en LDR niet hetzelfde zijn.
En inderdaad, er zijn wel nuttiger doelen dan waar de PVDD nu bakken geld mee moeit.

Bandida, LDR werkt niet met dwang, en het ging om LDR. Rollkür is wel een dwangmethode en verboden door de FEI.

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 21:26

Huertecilla schreef:
bijdehandje1 schreef:
Ik denk dat Baucher niet beter of groter is als de hedendaagse top.

Met het detailverschil tussen bedenkers en uitvoerders :)*

Dat zeg jij. Daarmee is niets bewezen.
Als de, wat jij noemt uitvoerders, niet kien waren, hadden ze de rollkür klakkeloos overgenomen. Laat hen dat nu niet hebben gedaan.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 21:32

Alatariel schreef:
Citaat:
Volgens mij was het de Fransman Francois Baucher die het flexen dus de oorsprong van de rollkur heeft "uitgevonden" en al ergens in 18 honderd nog wat.

Ja je hebt gelijk maar ja zo oud ben ik dan ook nog weer niet :D

Dat is het mooie van schrift.
Daardoor kan een wijs mens diens ervaringen voor anderen beschikbaar maken.
Die anderen kunnen dan van de kennis, kunde en ervaring van diegen wijzer worden zonder meer leergeld te betalen dan de prijs van een boek.

Zo is het magistrale werk 1438 van Koning Duarte via een op zich al fascinerende weg voor ons nu in een moderne engelse vertaling voor een paar tientjes on line te koop.
Het imo beste boek over paardrijden ooít, met afstand.
De levenservaring over paarden van een ridder die met zijn vader en broers daadwerkelijk te paard veldslagen vocht. Voor een paar tientjes.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 21:33

bijdehandje1 schreef:
Bandida, LDR werkt niet met dwang, en het ging om LDR. Rollkür is wel een dwangmethode en verboden door de FEI.

Daar gaat het niet over. Het 'ziet er uit als' dwang, dat volstaat voor de publieke opinie.
Verder werkt het wel met dwang, maar daar gaan we hier niet over uitweiden.

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 21:34

Dat is pas diervriendelijk, veldslagen te paard }:0

Bandida, LDR berust niet op dwang. Onderbouw maar eens dat het volgens jou wel zo is :D en verwar het niet met rollkür.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 21:38

bijdehandje1 schreef:
Dat is pas diervriendelijk, veldslagen te paard }:0

Bandida, LDR berust niet op dwang. Onderbouw maar eens dat het volgens jou wel zo is :D en verwar het niet met rollkür.

Via de zoekfunctie kan je vast m'n mening daarover uitsorteren als je die echt van belang vindt.

Het ging eigenlijk over kamervragen over dierenwelzijn in de Nederlandse paardensport.
Als ik paardensporter van beroep was begon ik me toch eens wat vragen te stellen.

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 21:41

De beroeps denken wel na over wat ze doen, en bij wat ze doen. Nu de "recreanten" nog.
De meeste paarden die kapot gaan door verkeerd en on-diervriendelijk rijden, vind je nog altijd in het onderste segment van de "paardensport".

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 21:41

Huertecilla schreef:
Ik ben heel benieuwd naar de maatstaf waar jij de ponies die je ziet tegen afmeet.

Die ´van mij´ is simpel, generiek van toepassing en derhalve in een supersimpel méétbaar criterium te vertalen.
Tussen aanhalingstekens omdat het eigenlijk Van Loon is, maar dan van twee boeken in een regel gecomprimeerd. Dat moest wel, want anders begrijp ik dat allemaal niet ;)

Tsjah een voor mij correct volgens het boekje gaande pony, ziet er naar mijn idee gelukkiger uit dan een stugge manegepony zoals ik ze heb gekend ;)
En daarvoor hoeft zo'n dier geen Power & Paint of noem maar op te heten.
Maar ik denk dat ik met voorbéélden verder kom dan met woorden..

Zwetsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 21:48

Ik bemoei me normaal gesproken niet met dit soort discussies, maar kan het nu toch even niet laten.
Als ik het commentaar op HAW en ITP moet geloven, rijdt half Bokt (lees: half Nederland) zijn paard dieronvriendelijk! Er wordt geprikt met sporen, te hard getrokken, te diep ingesteld, niet passende zadels, verkeerd gebruikt harnachement enz enz en dat heb het nog niet over het voer en medisch beleid wat regelmatig flink afgekraakt wordt.
Kortom ik denk dat de "profs" het nog steeds het beste voor elkaar hebben met het hele management rond het paard en de rijderij. Natuurlijk worden deze paarden regelmatig flink belast met bepaalde trainingsmethoden maar als ik menig "wedstrijd ruiter" op het inrijdterein tekeer zie gaan dan denk ik dat ik als paard liever bij Anky (of een andere prof) zou staan dan bij de meeste "paardlievende" amateurs.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 21:53

Bandida schreef:
bijdehandje1 schreef:

Daar gaat het niet over. Het 'ziet er uit als' dwang, dat volstaat voor de publieke opinie.

Dat is twee bruggen te ver Bandida.
Het is al een brug te ver om te erkennen dat wannabies er wél een dwangversie van maken.
Dat de niet-ruiters er dus helemáál niets van kunnen begrijpen en die wel de publieke opinie zijn is te watdanook om te erkennen.

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 21:54

Zwetsloot schreef:
Ik bemoei me normaal gesproken niet met dit soort discussies, maar kan het nu toch even niet laten.
Als ik het commentaar op HAW en ITP moet geloven, rijdt half Bokt (lees: half Nederland) zijn paard dieronvriendelijk! Er wordt geprikt met sporen, te hard getrokken, te diep ingesteld, niet passende zadels, verkeerd gebruikt harnachement enz enz en dat heb het nog niet over het voer en medisch beleid wat regelmatig flink afgekraakt wordt.
Kortom ik denk dat de "profs" het nog steeds het beste voor elkaar hebben met het hele management rond het paard en de rijderij. Natuurlijk worden deze paarden regelmatig flink belast met bepaalde trainingsmethoden maar als ik menig "wedstrijd ruiter" op het inrijdterein tekeer zie gaan dan denk ik dat ik als paard liever bij Anky (of een andere prof) zou staan dan bij de meeste "paardlievende" amateurs.

Laten ze naar de door jou eerstgenoemden maar eens kamervragen stellen *D
Ik heb me achter de oren gekrabt bij de meest vreemde tips op dit forum, zoals een tuigstang er in hangen als je paard onder je weg rent, kneepjes geven in teugels, maar de basis slaat men over.
En verder, ja, trekken, schoppen en zagen is wat je ziet. Van goed voeren weten velen ook niet veel af, en alles wat het paard fout doet, zoeken ze niet bij zichzelf, maar bij het physiek van het paard.

Over de gemiddelde doe het zelf zelf opgeleide ruiter hou ik me vandaag wijselijk stil maar daar zou ook nog wel wat geld aan onderzoek en bemoeienis in mogen worden gestoken.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 21:58

Janine1990 schreef:
Tsjah een voor mij correct volgens het boekje gaande pony, ziet er naar mijn idee gelukkiger uit
dan een stugge manegepony zoals ik ze heb gekend ;) .

Ik vraag om een invulling van correct en je komt dan met het antwoord: ´een voor mij correct volgens het boekje gaande pony, ziet er naar mijn idee gelukkiger uit´ ???

Sorry, maar dan kan ík niets mee. Ik ben slechts een martiaan. Ik heb concrete uitleg en idem criteria nodig.

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 21:59

Je zegt het zelf al, Huertecilla.
Maar als dit al te hoog voor je is gegrepen, waarom voer je dan steeds dogma's aan?

Janine1990

Re: Partij voor de Dieren stelt kamervragen over LDR methode

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 22:02

Merci, bijdehandje...
Ik nam aan dat HC zich ook wel in het boekje heeft verdiept, maar dit valt me dan weer tegen...

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 22:14

Ik vind hem niet ongeschikt voor Villa Felderhof, of Hollands got Talent. Wie weet is dat iets voor hem?
Zelf sta ik wel open voor andersdenkenden, maar dan moeten ze wel met onderbouwing komen, en niet met titels van boeken uit het antiquariaat. Of laten zien dat ze de gehele terminologie niet hebben gevat :o

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 00:04

Huertecilla schreef:
Het is al een brug te ver om te erkennen dat wannabies er wél een dwangversie van maken.
Dat de niet-ruiters er dus helemáál niets van kunnen begrijpen en die wel de publieke opinie zijn is te watdanook om te erkennen.

Ik zal de eerste zijn die erkent dat onkundige ruiters enorm veel schade aan kunnen richten aan een paard, heb ik ook al gedaan :)* Blijkbaar schaar jij jezelf onder de niet-ruiters, want je begrijpt het ook niet. Wat het onwetende volk denkt, vind ik niet relevant eerlijk gezegd. Anky en Sjef beheersen de techniek, mishandelen hun pony's niet, geven ze geen anti-conceptie hormonen, en ze worden dik 30. Waarom in godsnaam mag zo iemand zijn land niet vertegenwoordigen?

Kijk eens naar turnen. Dat is ook (volgens velen) niet bijster gezond voor je jonge lijfje, verbieden? Weslie Sneijder met zijn 26? kan zich de dag niet heugen dat zijn lijf geen pijn deed, voetbal verbieden? Tuurlijk voelt een paard ook zijn spieren na het trainen, maar met de juiste nazorg hoeft dat geen probleem te zijn. :)* :)* :)* :)* :)*

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 00:29

kamsel schreef:
Huertecilla schreef:
Even voor wie de context mist;
De NL belastingbetaler subsidieert via het NSF-NOC de NL vertegenwoordiging op internationaal niveau.
Ze heeft alle recht van spreken.

NL klopt zich internationaal graag op de borst als voortrekker op het gebied van dierenwelzijn.
Niet echt te rijmen met het imago van paardkwellerij en schending van mensenrechten wat NL op het hoogste ruiterniveau vertegenwoodigt.

Wat betreft de prioriteiten wijs ik erop dat het verbod op de nertsenfok voor bont niet is doorgegaan vanwege de sportruiterij :)*

Wat voor mij prioriteit heeft is een goede, betaalbare gezondheidszorg, kwalitatief goed en betaalbaar onderwijs, het overbodig worden van een voedselbank en voldoende werkgelegenheid.
Zolang hier nog niet een eens een kabinet gevormd kan worden dat dit voor elkaar weet te krijgen, is het discussiëren over LDR compleet niet bij de weg.
(Nou ben ik sowieso geen PvdD stemmer, maar sinds de Oostvaardersplassen hebben ze imo geen recht van spreken meer en al helemaal niet over LDR.)

hier kan ik me in vinden...
Verder heeft de FEI zich al gebogen over die discussie dus misschien kan de PvdD zich daar laten informeren... Scheel veel uitzoeken van ambtenaren die wel wat anders kunnen doen en komt het niet uit de zoveelste hand met een vertaler ertussen die van de hele materie geen verstand heeft...

Die reactie op het probleem van de Oostvaardersplassen vond ik echt schandalig dom van de PvdD... Kan nog steeds niet geloven dat een partij die beweert te spreken vanuit het belang van het dier, kan zeggen dat het "natuurlijk" is om zoveel dieren op zo'n klein stukje op te sluiten en dan te zeggen dat het "de natuur" is als ze in de winter dood gaan van de honger... En dan doen alsof de andere mensen het niet snappen...

Verder is Sjef Jansen niet handig bezig met bepaalde ongenuanceerde en zelfs botte of dreigende uitspraken. Hij mag wel eens media training krijgen of een "angermanagementcursus" In hun eigen belang en die van de bond. Je bent, buiten trainer/coach, toch een visitekaartje voor de Nederlandse dressuurtop...

KimD

Re: Partij voor de Dieren stelt kamervragen over LDR methode

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 00:51

Ik vind het zeker niet slecht dat er nou eens wat aan gedaan wordt. Het is niet zo zeer dat deze LDR techniek wordt toegepast, dat dit dieronvriendelijk is. Naar mijn mening is het dieronvriendelijk als mensen LDR rijden terwijl ze het niet kunnen.

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 01:00

KBTP schreef:
Ik vind het zeker niet slecht dat er nou eens wat aan gedaan wordt. Het is niet zo zeer dat deze LDR techniek wordt toegepast, dat dit dieronvriendelijk is. Naar mijn mening is het dieronvriendelijk als mensen LDR rijden terwijl ze het niet kunnen.

Maar dan moeten ze wel de thuisdoehetzelvers aanpakken, plus al die ik-weet-het-beter-mensen die een paard door overmatig op de voorhand te laten sloffen, naar de slacht kunnen brengen voordat het arme dier twaalf jaar is :(
LDR rijden als men het niet kan, is geen LRD maar rollkür want dan komt de dwang uit de kast.
Als men op een juiste manier LRD rijdt, loopt een paard evenredig op voorhand en achterhand en ontziet daarmee de voorhand. Gaat men doelloos aan de hobbel met een totaal op de voorhand sloffend paard, wat geen ruggebruik vertoont, is Unox heel dichtbij. Maar dat noemt men tegenwoordig paard-vriendelijk.

Doelloos op een paard zitten van A naar B is veel schadelijker dan topsport bedrijven.
Ondanks dat, worden veel hobbelpaarden toch nog oud. De oorzaak daar van is, dat de aangeklede apen die erop meeliften, niet eens voelen dat hun paard niet goed meer loopt, dus doorrijden.
Maar als je auto twee lekke voorbanden heeft, trekt die ook niet meer naar links, of naar rechts.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 01:54

PattyOosten schreef:
Wat het onwetende volk denkt, vind ik niet relevant eerlijk gezegd.

Hallo? Het zit al tot in de Kamer.. daar discussieert het onwetende volk over vooruitgang voor de samenleving.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 01:59

PattyOosten schreef:
Kijk eens naar turnen. Dat is ook (volgens velen) niet bijster gezond voor je jonge lijfje, verbieden? Weslie Sneijder met zijn 26? kan zich de dag niet heugen dat zijn lijf geen pijn deed, voetbal verbieden? Tuurlijk voelt een paard ook zijn spieren na het trainen, maar met de juiste nazorg hoeft dat geen probleem te zijn. :)* :)* :)* :)* :)*

Geen probleem? Ik vind dat een zwaar ethisch probleem. Kinderen (om het eens over de turnstertjes te hebben) en dieren beslissen niet zelf over de pijn die nu eenmaal met topsport gepaard gaat. Als je dat als jongere of volwassene voor jezelf wil doorstaan.. prima, go for it.. Maar je kan dat niet aan een dier of een kind opleggen. Als het over arbeid ging in plaats van sport was iedereen het daar mee eens.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 09:07

CharleyT schreef:
horseyfries schreef:
Er zijn allerhande onderzoeken geweest, deze zijn beoordeeld door de FEI en daar is een onafhankelijk standpunt van de FEI uitgekomen.
Wat is nu het probleem? Er zijn onderzoeken geweest, zelfs de paarden van Anky zijn op rontgenfoto's gezet, en uit alles blijkt dat LDR rijden niet schadelijk is en eerder nog voor minder stress zorgt bij de paarden.
Dat die discussie telkens opnieuw moet worden gevoerd is blijkbaar omdat er mensen zijn die er belang bij hebben dat LDR verboden wordt, en blijkbaar is dat belang niet het welzijn van het paard, want dan waren ze blij met de uitkomst van de onderzoeken, maar blijkbaar hebben zij een ander belang.

Behoorlijk off topic, maar uit eigen lijf ervaring weet ik dat een perfecte rij ruggewervels etc op de rontgenfoto getoond, niet alles zegt over schade(lees: veel pijn) aan de o zo belanrijke zachte weefsel. Zoals de banden, pezen, zenuwbanen en tussenwervelschijven.
Daar heb je echt een MRI voor nodig.

Je hebt toch geen MRI nodig als een paard super presteert op topniveau, door alle medische keuringen komt en ouder wordt dan menig bitloos gereden recreatiepaard?
Dit gaat toch alle logica voorbij, net als de verklaring van Scoxxx.
Dus als er geen schade te zien is op foto's, geen dierenarts te vinden is die pijnplekken kan vinden bij zo'n paard, zo'n paard super presteert tot op hoge leeftijd, dan geloof je nog niet dat het niet schadelijk is en wil je MRI? Dat is zoveel als zeggen: hoeveel bewijs je ook aanlevert, ik weiger het te geloven, ik weiger mijn gezond verstand te gebruiken en ALS je nu met MRI aantoont dat er geen schade is, dan roep ik wel dat het met een CT scan wel te zien zou zijn......

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 09:10

Bandida schreef:
PattyOosten schreef:

Geen probleem? Ik vind dat een zwaar ethisch probleem. Kinderen (om het eens over de turnstertjes te hebben) en dieren beslissen niet zelf over de pijn die nu eenmaal met topsport gepaard gaat. Als je dat als jongere of volwassene voor jezelf wil doorstaan.. prima, go for it.. Maar je kan dat niet aan een dier of een kind opleggen. Als het over arbeid ging in plaats van sport was iedereen het daar mee eens.

Volgens mij wordt arbeid aan ons allemaal opgelegd dus waarom dat niet voor dieren zou mogen, terwijl wij allemaal moeten werken voor ons brood, dat is me een raadsel.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 09:30

Bandida schreef:

Dat mag jij gerust vinden, ik zie dat anders. Met de juiste training, en nazorg zie ik er geen probleem in. Als je het over ethiek wilt gaan hebben, kun je net zo goed je knollies wegdoen, die leg jij nu ook beperkingen op.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 09:40

Bandida schreef:
PattyOosten schreef:
Wat het onwetende volk denkt, vind ik niet relevant eerlijk gezegd.

Hallo? Het zit al tot in de Kamer.. daar discussieert het onwetende volk over vooruitgang voor de samenleving.

Juist wat de ruiteríj vindt is het minst relevant.
Deze heeft een direct belang dus een gekleurde mening.
Mbt de methode is het nog sterker, want de doeners zien inherent het hele probleem niet, zíjn het probleem :)*

Het onwetende volk subsidieert de ruitersport via het NSF*NOC en wordt er internationaal door vertegenwoordigd.
Het onwetende volk kan objectiever dan de ruiterij waarnemen of wat er getoond wordt door ruiters en coach in lijn is met de maatschappelijke ontwikkelingen.
Het onwetende volk kan objectiever dan de ruiterij beoordelen of ze dat imago wil of niet.

De uitspraak over onwetend volk illustreert wedereom gláshelder het onmogelijke van een dialoog met de ruiterij. ´Je doet het niet dus weet het niet.´
Dat onwetende volk heeft vanuit Wageningen vorig jaar al in een officieel rapport aan de ministers geschreven dat paardhouden voor ruitersport ethisch niet verschilt van nertsenhouden voor bont.
Het onwetende volk kan dit onafhankelijk waarnemen en beoordelen.
Het onwetende volk is de publieke opinie.