thysvisscher schreef:dat is een lastig punt.
Ik vraag me ook af hoe dat juridisch zit?
Want beelden (foto en film) van bijvoorbeeld voetbalwedstrijden (toch ook een evenement net zoals de hippische wedstrijden en demo's) mag je niet zomaar verspreiden omdat de eigenaar (de club cq eredivisie nv) daarvoor toestemming moet geven.
Nou speelt daar misschien meer commercieel belang, maar
dat commerciele belang laat het uitgangspunt in principe toch onverlet dat degene die op de foto staat (of diens vertegenwoordiger) toestemming moet geven bij een publicatie?
Dus hoe zit het met het portretrecht? Mag je überhaupt een foto van iemand plaatsen zonder toestemming, als het geen nieuwswaarde heeft.
volgens mij mag dat wel, zelf neem ik ook deel aan nationale en internationale hypische evenementen, waar er altijd veel foto`s en video opnames gemaakt worden, en met regelmaat zie ik wel eens foto`s verschijnen van bv mijn paard, die ik zelf echt nooit had willen plaatsen(en heb zelfs wel eens meegemaakt dat mijn paard zo belabbert erop stond dat dat geen goede reklame was voor hem als zijnde dekhengst), heb wel eens een fotograaf benaderd hierover en die vertelde me dan dat dit gewoon mocht(risico van deelname aan een evenement).