Anky van Grunsven spant zaak aan tegen journaliste

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 15:48

thysvisscher schreef:
dat is een lastig punt.
Ik vraag me ook af hoe dat juridisch zit?
Want beelden (foto en film) van bijvoorbeeld voetbalwedstrijden (toch ook een evenement net zoals de hippische wedstrijden en demo's) mag je niet zomaar verspreiden omdat de eigenaar (de club cq eredivisie nv) daarvoor toestemming moet geven.
Nou speelt daar misschien meer commercieel belang, maar
dat commerciele belang laat het uitgangspunt in principe toch onverlet dat degene die op de foto staat (of diens vertegenwoordiger) toestemming moet geven bij een publicatie?
Dus hoe zit het met het portretrecht? Mag je überhaupt een foto van iemand plaatsen zonder toestemming, als het geen nieuwswaarde heeft.

volgens mij mag dat wel, zelf neem ik ook deel aan nationale en internationale hypische evenementen, waar er altijd veel foto`s en video opnames gemaakt worden, en met regelmaat zie ik wel eens foto`s verschijnen van bv mijn paard, die ik zelf echt nooit had willen plaatsen(en heb zelfs wel eens meegemaakt dat mijn paard zo belabbert erop stond dat dat geen goede reklame was voor hem als zijnde dekhengst), heb wel eens een fotograaf benaderd hierover en die vertelde me dan dat dit gewoon mocht(risico van deelname aan een evenement).

thysvisscher

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 15:52

@sherif: dat zou dan ook moeten opgaan voor de voetbalwedstrijden, en dat is dus niet het geval.... dus ik vraag mij af hoe het nu juridisch zit.
Dat die fotograaf dat zegt zodat hij er dan mee wegkomt, snap ik. Maar dan zouden we toch ook allemaal onder het mom van persvrijheid voetbal mogen laten zien, en bavariajurkjes onder het mom van meningsvrijheid ??

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 15:53

sherif schreef:
volgens mij mag dat wel, zelf neem ik ook deel aan nationale en internationale hypische evenementen, waar er altijd veel foto`s en video opnames gemaakt worden, en met regelmaat zie ik wel eens foto`s verschijnen van bv mijn paard, die ik zelf echt nooit had willen plaatsen(en heb zelfs wel eens meegemaakt dat mijn paard zo belabbert erop stond dat dat geen goede reklame was voor hem als zijnde dekhengst), heb wel eens een fotograaf benaderd hierover en die vertelde me dan dat dit gewoon mocht(risico van deelname aan een evenement).

Wat jij beschrijft heeft wel nieuwswaarde, bij het verslag van een evenement verschijnt een foto van jouw paard, die idd deelgenomen heeft.
Dat is niet te vergelijken met het plaatsen van een foto van Anky ("onherkenbaar" gemaakt) bij een artikel over een niet-toegestane manier van rijden.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 15:54

Moderatoropmerking:
Willen jullie de 'ik heb van horen zeggen...' en 'de vriend van mijn tantes buurman heeft gezien dat...' achterwege laten? Aan speculaties hebben we in dit topic niets. Ik zal deze daarom ook weghalen. Graag nu weer ontopic verder. Bedankt :)

thysvisscher

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 15:54

@michel123: Had jij ook gehoord waar ze die schuurtjes verkopen? Ik ben er namelijk naarstig op zoek naar zo één. :D
@sherif: dat heeft toch allebei nieuwswaarde?

Billyjb

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 15:56

horseyfries schreef:
sherif schreef:

Wat jij beschrijft heeft wel nieuwswaarde, bij het verslag van een evenement verschijnt een foto van jouw paard, die idd deelgenomen heeft.
Dat is niet te vergelijken met het plaatsen van een foto van Anky ("onherkenbaar" gemaakt) bij een artikel over een niet-toegestane manier van rijden.

Vind ik ook, het is eigenlijk een verdekte beschuldiging. En dat moet niet kunnen.
Het is niet aan een journalist om dat oordeel te vellen of Anky wel of niet-toegestane manier van rijden heeft.

De journalist legt een verband.

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 15:56

Wie op de foto staat, kan via zijn portretrecht publicatie van de foto verbieden als hij daar een redelijk belang tegen kan aanvoeren. Privacy is het meest voorkomende belang. Voor bekende personen is er ook een commercieel belang.

Wie een foto maakt, heeft daarop het auteursrecht. Dit geldt natuurlijk ook voor portretfoto's. Maar publiceren van foto's van personen mag niet zomaar. De geportretteerde heeft ook bepaalde rechten. Dit heet het portretrecht. Op grond van zijn portretrecht mag de geportretteerde bijvoorbeeld de foto zelf kopiëren en zelfs publiceren, mits de naam van de fotograaf maar genoemd wordt.

Een portret dat zonder opdracht is gemaakt, mag alleen worden gepubliceerd als daarmee geen redelijk belang van de geportretteerde in gevaar komt. In veel gevallen gaat het dan om een privacybelang. Als de foto nieuwswaarde heeft, moet dit privacybelang worden afgewogen tegen het belang van vrije meningsuiting.

Deze regels gelden natuurlijk net zo goed voor films in plaats van foto's

Maar publiceren van foto's van personen mag niet zomaar. Maar het plaatsen van dieren mag dus wel zomaar? :P

thysvisscher

Re: Anky van Grunsven spant zaak aan tegen journaliste

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 15:57

Ik denk dat dit DE vraag wordt tijdens de rechtzaak

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 15:58

thysvisscher schreef:
Ik denk dat dit DE vraag wordt tijdens de rechtzaak

dat denk ik ook ;)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 16:00

Ik zou er niet vrolijk van worden als iemand zomaar een foto van mijn paard op het web doet verschijnen zonder dat ik daar toestemming voor geef. Laat staan voor doeleinden waar ik niet achter sta.

thysvisscher

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 16:00

En daarmee is dit kleine zaakje dan toch bepalend, ook voor grote bladen als Bit, Hoefslag e.d. en niet alleen voor het onbenullige webpaginaatje van deze Belgische mw Appel

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 16:01

Als er niets mis is met dit geforceerde systeem waarom maakt het duo Janssen/Van Grunsven dan zo'n ophef over deze zaak?

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 16:02

Jammer Storm,nou valt heel het contrast van discussie en reactie's erop weg en Michel123 zet zichzelf voor pannenkoek hoor,gewoon lekker alles laten staan in een discussie,sommige dingen worden toch niet serieus genomen,laat die komiek lekker staan,kunnen we nog lachen ook hier!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 16:02

sherif schreef:
Wie op de foto staat, kan via zijn portretrecht publicatie van de foto verbieden als hij daar een redelijk belang tegen kan aanvoeren. Privacy is het meest voorkomende belang. Voor bekende personen is er ook een commercieel belang.

Wie een foto maakt, heeft daarop het auteursrecht. Dit geldt natuurlijk ook voor portretfoto's. Maar publiceren van foto's van personen mag niet zomaar. De geportretteerde heeft ook bepaalde rechten. Dit heet het portretrecht. Op grond van zijn portretrecht mag de geportretteerde bijvoorbeeld de foto zelf kopiëren en zelfs publiceren, mits de naam van de fotograaf maar genoemd wordt.

Een portret dat zonder opdracht is gemaakt, mag alleen worden gepubliceerd als daarmee geen redelijk belang van de geportretteerde in gevaar komt. In veel gevallen gaat het dan om een privacybelang. Als de foto nieuwswaarde heeft, moet dit privacybelang worden afgewogen tegen het belang van vrije meningsuiting.

Deze regels gelden natuurlijk net zo goed voor films in plaats van foto's

Maar publiceren van foto's van personen mag niet zomaar. Maar het plaatsen van dieren mag dus wel zomaar? :P

Ik denk dat het vetgedrukte cruciaal is in de zaak van Anky.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 16:03

arie53 schreef:
Als er niets mis is met dit geforceerde systeem waarom maakt het duo Janssen/Van Grunsven dan zo'n ophef over deze zaak?

Omdat het gaat over rollkur, niet over LDR.

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 16:13

Wij hebben een officieel persbericht van de FEI over de ‘rollkür issues’ met een foto van Salinero erbij, ter illustratie van de methode.

Begrijp ik het nu goed dat de FEI een officieel persbericht heeft gestuurt met deze foto? Wie heeft deze foto gemaakt, en had deze persoon toestemming van Anky om deze foto op het internet te plaatsen? Want ik zie deze foto nl op meerdere sites terug. Daarnaast viel het me op dat Anky veelvuldig op foto`s en filmpjes te zien is waarin ze deze methode gebruikt. Worden al deze mensen ook aangepakt die dergelijke foto`s en filmpjes plaatsen? Of is alleen mevrouw Appels nu de sjaak?

Dat de foto niet in adem genoemd mag worden met de LDR, is me duidelijk, maar blijf het maar niet snappen, dat de Rollkur nu in een ander jasje gestoken wordt en nu het LDR ineens heet wel als goede methode wordt bevonden.
Dus voor mij de vraag, wat is HET essentiele verschil waardoor de LDR beter zou zijn dan de Rollkur.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 16:17

Er is een officieel persbericht van de FEI, wat gepubliceerd werd door mevrouw Appels. In dat persbericht staat dat rollkur, het op een agressieve wijze rijden van een paard, verboden is, maar dat LDR rijden is toegestaan.
Het lijkt mij dat niet de FEI, maar mevrouw Appels in al haar wijsheid besloten heeft om bij dit officiële persbericht deze foto te plaatsen met begeleidend schrijven van haarzelf, daar mee ten eerste suggererend dat Anky daar rollkur toepast en ten tweede suggererend dat haar manier van rijden door de FEI nu verboden is.

Sherif, ik geloof niet dat het nog zin heeft om hier verder in te gaan op het verschil tussen LDR en rollkur en waarom LDR wel goed is en rollkur niet, als je je daar in wilt verdiepen bestaan daar al topics genoeg over.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 16:21

PERENBOOMPIE schreef:
Jammer Storm,nou valt heel het contrast van discussie en reactie's erop weg en Michel123 zet zichzelf voor pannenkoek hoor,gewoon lekker alles laten staan in een discussie,sommige dingen worden toch niet serieus genomen,laat die komiek lekker staan,kunnen we nog lachen ook hier!

Ik heb het weggehaald omdat er gesugereerd wordt, hij heeft via via gehoord dat... Ook al is het in sommige ogen een komisch verhaal, toch blijft het sugereren en op VN is dat niet de bedoeling.

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 16:36

Het is niet alleen hetgeen wat mevr. Appels gepubliceerd heeft. Ook de mails gericht aan mevr. Appels zijn onderdeel van de zaak. (of heb ik het nu verkeerd begrepen, kan zo 1,2,3 ook niet terug vinden of dit tegelijkertijd behandeld wordt)
Beide partijen hebben in mijn ogen 1 voordeel maar ook 1 nadeel. De vraag is alleen welk belang de rechtbank het zwaarst laat wegen.

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 16:40

En hoe zit het met al die geforceerde systemen in de andere disciplines van de paardensport,als je sommige westernruiters,menners,military-en springruiters zie rijden ook op hoog niveau,schieten op sommige momenten ook de tranen weleens in je kont!

Maar daar hoor je niemand over,nee ze hebben altijd de pik op Anky en Sjef dus gaat het volgens mij niet over het welzijn van de paarden maar is het een vete geworden tegen die 2 personen en wanneer het vlammetje gedoofd is en er staat een OS of WK op het programma moet het weer aangewakkert worden met oude foto's en tegenstrijdig verhaaltje door een meestal buitenlandse journaliste die mediageil is.

Want hoe kun je Sjef nou het beste mentaal proberen af te leiden zodat zijn concentratie wordt verlegd naar iets negatiefs wat weer invloed kan hebben op het Nederlands Dressuurteam......Antwoord: Anky treiteren!
In mijn ogen door dit allemaal weer in negatief daglicht te brengen een spelletje van Psychologische oorlogsvoering.

Eigenlijk zouden ze die mevr.Appels en andere woekeraars gewoon links moeten laten liggen en negeren,zodat ze daar geen plezier van kan hebben dat de vis het aas pakt en keihard terugslaan in Kentucky,kijken wie het laatst lacht!Zonde van de tijd en energie die ze nu weer in die Appel gaan steken,gewoon nog even proberen op :x te bijten,lekker trainen en goede sfeer binnen het team creëren en laat ze dan maar zien hoe er getraint wordt naar het WK toe,geen kans geven dat ze zulke shotjes kunnen schieten.

thysvisscher

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 16:41

Anky spant de zaak aan, de mails van Sjef lijken mij niet de kern van de zaak raken: gezien de eis (denk ik) zal zijn: "verwijderen foto en plaatsen rectificatie, stoppen met laster"
wat mejuffrouw Appel betreft, die zal haar eigen kort geding moeten aanvragen, maar wat zij daarin wil eisen???

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 16:42

Geen idee daarom vroeg ik me ook af hoe de zaak in elkaar zou gaan steken.

edit: lees net mijn post hierboven terug en heb het inderdaad wat ongelukkig geschreven.

thysvisscher

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 16:43

@Perenboompje: wat ik mij dan wel afvraag, dressuur+belgië ?
wat hebben die twee gemeen? :P

thysvisscher

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 16:44

lillytjuh: dat zou dus een nieuwe zaak moeten zijn? als mw appel nog meer aandacht in de media wil voor haar website-tje en dat kan bekostigen natuurlijk!

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 16:50

Denk het ja....... Ik zat het op te zoeken maar kan niet echt vinden hoe dat in zijn werk gaat dan.