Paarden raken tien keer zo snel oververhit als mensen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 18:39

BBreedveld schreef:
Stomme vraag misschien :o maar wat vinden jullie goede manieren om te koelen?

Ik heb argumenten gehoord voor lauw water en voor koud water en voor bijvoorbeeld m.n. de hals partij, maar ook voor bijvoorbeeld de binnenkant van de achterbenen.

Als je de lichaamstemperatuur snel omlaag brengt met koud water, dan krijgt het lichaam een signaal om snel weer op te warmen. beter lauw water. net zoals je beter licht warme dranken kunt drinken dan ijskoude.

Anoniem

Re: Paarden raken tien keer zo snel oververhit als mensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 18:40

Gewoon lauw water. 20 graden ofzo is goed genoeg.
Als je gekoeld water van 4 graden gebruiken kunnen ze zn schok krijgen opeens en das ook weer niet goed.

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 18:42

Tegen de tijd dat je paard goed tegen de warmte is getraind wordt het weer koeler :s er valt volgens mij niets aan te trainen dus ga ik gerust 's ochtends of 's avonds rijden met meer rustdagen dan normaal en doe ik het weekend wel midden op de dag een proef en springparcour. Dit overleeft ze wel gezien haar conditie goed is en ik goed op haar let.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 19:19

BBreedveld schreef:

Ik heb argumenten gehoord voor lauw water en voor koud water en voor bijvoorbeeld m.n. de hals partij, maar ook voor bijvoorbeeld de binnenkant van de achterbenen.

Het hangt er van af waarvoor het is. Op zich is lauw water gezonder voor de spieren, en krijgt het lichaam niet ineens een klap. Maar als een paard al oververhit is, dan is het beter zo snel mogelijk te koelen zodat de temperatuur zo snel mogelijk daalt.
Ook in de endurance wordt veelal redelijk koud water gebruikt omdat daar heel snel een zo laag mogelijk resultaat bereikt moet worden.

moonvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 19:28

Ariebren schreef:
Ik vraag mij af op wat voor onderzoek deze professor zijn verhaal baseert.
Juist in deze juni en juli maanden liepen de werkpaarden vroeger de hele dag in de volle zon om het hooi binnen te halen.
En wat dacht je van de graanoogst in augustus ??
Dit soort werk werd altijd gedaan bij mooi en droog weer.

Daar hoor ik mijn schoonvader altijd over. Moet ik altijd om lachen ondanks dat er wel iets waarheid in schuilt.
Hij zegt;"dat rondjes rijden noemen ze hard werken ging vroeger wel anders, maar ja zijn ook niet meer de paarden van vroeger."

Presteren van de paarden is anders dan vroeger. Daar ligt een belangrijk verschil mede het verschil in fokkerij nu of vroeger.
Vroeger hadden de dieren een conditie daar zeg je u tegen als ik mijn schoonvader zijn verhalen hoor, mooi om te horen.

moonvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 19:49

Afspoelen met lauw water is het beste. Heb altijd geleerd dat koud water de bloedvaten alleen maar afsluit. Dat wil je dus niet.

seabiscuitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 22:44

Wat goed dat hier aandacht voor is!

Afgelopen week is iemand bij ons in de buurt met twee jonge Friezen aangespannen gaan rijden. De beestjes waren pas net beleerd en hebben in de hitte de kar getrokken. Toen ze thuis kwamen heeft de eigenaar de paarden afgespoeld..nog voordat hij de ene in de stal zette viel het paard dood neer! Het andere paard heeft sindsdien last van hevige koliek, poept niet meer..een wonder zou ervoor moeten zorgen dat het beestje het redt..Verschrikkelijk...laat dit ajb een leer voor ons allen zijn..zorg dat dit jou niet overkomt!!! Het is verschrikkelijk!

Dussss

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 23:19

seabiscuitje schreef:

Afgelopen week is iemand bij ons in de buurt met twee jonge Friezen aangespannen gaan rijden. De beestjes waren pas net beleerd en hebben in de hitte de kar getrokken. Toen ze thuis kwamen heeft de eigenaar de paarden afgespoeld..nog voordat hij de ene in de stal zette viel het paard dood neer! Het andere paard heeft sindsdien last van hevige koliek, poept niet meer..een wonder zou ervoor moeten zorgen dat het beestje het redt..Verschrikkelijk...laat dit ajb een leer voor ons allen zijn..zorg dat dit jou niet overkomt!!! Het is verschrikkelijk!

Aaah! Wat zielig voor die beesten :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 23:27

seabiscuitje schreef:

Prachtige uitleg hoe je niet met je paard in deze hitte moet omgaan, helaas ten koste van 1 paard...
Had niet hoeven gebeuren..

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 00:17

seabiscuitje schreef:

Weten ze zeker dat dit koliek is? Hittebevangenheid geeft namelijk koliekachtige symptomen. Het is te treurig voor woorden dat iemand niet wijzer met zijn dieren omgaat.

nobody05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 10:02

op dagen als het zo warm is als dit dan laat ik het zadel lekker in de kast liggen peots haar heel mooi en doe leuke dingen met haar bos wandelen zonder zadel bitloos neckrope etc etc en daarna lekker uitgebreid afspoelen ook al zweet ze niet vindt ze heerlijk

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 12:48

Helemaal als je met jonge paarden werkt, die vaak minder sterk zijn dan de wat oudere!

Dan moet je toch weten dat zoiets niet kan! :n

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 10:16

Heeft waarschijnlijk niks met het koude afspoelen te maken. Friezen hebben wel vaker hartproblemen. Schijnt ingefokt te zijn.

In de warmte rijden veroorzaakt metabole problemen als je dat ongetraint doet. En idd, daar krijg je koliek verschijnselen van. Paard zal uitgedroogd zijn en had aan het infuus gemoeten. Darmen gaan al snel stil liggen en tja, dan heb je de poppen aan het dansen.

Als je verantwoord omgaat kun je prima rijden in dit weer. Koud afspoelen (kan voor de spieren geen kwaad in tegenstelling tot wat iedereen altijd denkt) Maar dan wel met zweetmes het dan weer warm geworden water eraf halen zodat je de warmte er af haalt. Water erop laten zitten wordt alleen maar een isolatielaag.

Gewoon ook je paard te pas en te onpas water aanbieden!! Niks 2 uur wachten na het rijden of dat soort onzin!! Gelukkig heeft Eric van Breda zich daar in de Hoefslag al eens hard voor gemaakt.

Ikzelf heb voor morgen mijn wedstrijd afgezegt. Zou klasse 3 (84 km) rijden maar dat gaat hem niet worden met mijn KWPNster van 1.70. Hoewel ze de afstand met 2 hoeven in haar neus zou kunnen afleggen, niet met dit weer. Het vocht wat zij met haar grote lijf nodig heeft is niet aan te vullen. Dus dan maar niet.
Met name omdat de trailer rit al teveel vocht verlies betekend en ik weet dat ze op vreemd terrein matig drinkt.

Had ik een arabier, dan was ik wel gestart maar wel rustig aa gedaan.

Koudbloeden hebben het zwaarder met dit weer. Het weer in Nederland kan zomaar weer omslaan dus waarom niet een paar dagen rustig aan doen?

SHALALA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 10:56

Interessant stuk.

Als het warmer wordt dan 30° C dan rijd ik niet. Als het onder de 30 blijft rijd ik wel, maar dan 's morgens op tijd. Dan zit ik er ook voor half 9 op, dan staat er nog schaduw over de gehele bak heen en is het daar een stuk koeler.
Maar met dit weer rijd ik dus echt niet, en dan ga ik dus al helemaal niet op concours. Het wordt hier ruim 37 graden vandaag, als het niet nog warmer is.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 10:58

De paarden bij ons op de manege zweten wel behoorlijk, maar zijn gewend op elk tijdstip van de dag te lopen en doen dat natuurlijk ook naarmate het warmer wordt. Er wordt altijd netjes gekoeld naderhand en we laten ze drinken, en mochten ze last krijgen van de warmte is dat vrij snel en duidelijk te merken en wordt er wat aan gedaan. (In de 2,5 jaar dat ik hier rij nog niet voorgekomen trouwens.)

Bovendien wordt er meer of langer gestapt, ook op een rustig buitenritje, en zo zijn alleen de paarden die zich van zichzelf al veel te druk maken echt kletsnat. :)
Ging allemaal prima gisteravond dus.

Maar iemand met een eigen paard die alleen 's ochtends of 's avonds rijdt kan inderdaad beter niet ineens met 30 graden overdag gaan.

Elsskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 19:30

Mijn paarden hoeven met deze extreme hitte niets te doen.
Ze kunnen in de schaduw staan en ik spuit met de tuinslang lekker water over ze heen. ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 20:54

Met de benauwde hitte van de laatste twee dagen hebben die van mij ook stil gestaan. Er werd afgeraden om tussen 8 en 10 lichamelijke inspanningen te doen voor mensen en dan hoeft het paard ook niet. :) Deze twee dagen was net wat te veel van het goede. (het was niet "gewoon" heet maar echt benauwd en weinig zuurstof)

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 20:57

We hebben vannochtend een buitenrit gemaakt met een lekkere zwempauze, dat vonden ze lekker en koelen ze goed vanaf, toe een half uurtje terug stappen en thuis weer afspuiten, dat hielp goed tegen de hitte

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 20:58

Mijn paard staat met die hitte stil, maar als ik met die hitte ga rijden is het in de ochtend en een buitenritje met veel stap.
Ben nog conditie aan het opbouwen ook, dus!

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 21:01

Als ik met de hitte van vandaag ga rijden val ik denk ik eerder om dan het paard. _O-

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 21:07

Heb vanochtend vijf paarden gereden, de bossen in, lekker met water gespeeld naderhand, perfect te doen hoor!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 15:50

Lekker douchen deze dagen en mevrouw rent gewoon door het land. Bizar.

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 17:30

horseyfries schreef:
BBreedveld schreef:

Het hangt er van af waarvoor het is. Op zich is lauw water gezonder voor de spieren, en krijgt het lichaam niet ineens een klap. Maar als een paard al oververhit is, dan is het beter zo snel mogelijk te koelen zodat de temperatuur zo snel mogelijk daalt.
Ook in de endurance wordt veelal redelijk koud water gebruikt omdat daar heel snel een zo laag mogelijk resultaat bereikt moet worden.

Maar... Op het moment dat je er (ijs)koud water op plenst, dan krijg je hetzelfde effect als bij mensen: de bloedvaten sluiten zich.

Als je naar een mens kijkt, zie je dat ook terug. Bij kou kruipt een mens ineen (volume vergroten, oppervlakte verkleinen, waardoor je dus meer warmte vasthoudt). Omdat de kerntemperatuur van een mens het belangrijkst is om op peil te houden in verband met allerlei belangrijke processen, en er via de huid altijd veel warmte af wordt gegeven, zullen de bloedvaten zich bij kou sluiten, zodat er minder bloed naar de huid gaat waardoor er meer warmte vast wordt gehouden.
Als het warm is, kijk maar naar mensen die sporten, wordt de huid roder. Hierdoor stroomt er meer bloed en daarmee warmte naar de huid, waardoor dat afgegeven kan worden aan de omgeving. Vervolgens wordt er ook zweet geproduceerd wat door de warmte verdampt waardoor er nog meer afkoeling optreedt.

Als je daar dan opeens koud water op gooit, dan krijgt de huid een signaal voor erge kou waardoor de bloedvaten zich zullen sluiten. De huid is dan misschien koud, maar de kerntemperatuur is nog steeds veel te hoog!!
Daarom worden oververhitte sporters etc. ook altijd afgesponsd met lauw water, zodat de temperatuur, en dan met name de kerntemperatuur, langzaam daalt, omdat er warmte afgegeven blijft worden omdat de bloedvaten niet sluiten.

Voor paarden werkt dit hetzelfde, als je het beeld van de mens goed begrijpt. Wat inderdaad ook genoemd werd, een paard heeft nog een vacht, dat is nog een extra isolerende laag waardoor warmte iets minder snel uitgestraald wordt. En daarbij inderdaad in verhouding een veel kleiner oppervlak tov volume dan een mens.

Om een oververhit paard in een keer onder een ijskoude douche zetten heeft dus bij lange na niet het resultaat dat ook de juist zo belangrijke kerntemperatuur ook zakt. Die blijft hoog omdat er van buitenaf een signaal komt dat er kou is, waardoor de bloedvaten zich sluiten en er minder warmte wordt afgegeven!!

Hoop dat mijn verhaal een beetje duidelijk is.

Ik krijg van mezelf amper iets gedaan met dit weer, dus ik heb al geen puf om ook nog op een paard te stappen. Laat staan dat mijn paard er blij mee zou zijn om met dit weer iets te moeten doen, terwijl ze al bijna staat te zweten in de paddock van enkel hooi eten! Dus ze doet gewoon lekker niks behalve buiten 24/7 in de paddock staan en hooi eten, vandaag een douche gehad.. Intensiever rijden (= lekker naar de duinen) komt wel weer als de temperatuur weer normaal is!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 20:09

Als je kijkt hoe men in warme landen het paard koelt zie je dat er zelf ijsblokjes in het water wordt gedaan om zo effectief te koelen en de hartslag laag te houden. Daar wordt het hele paard volop gekoeld maar met name is de hals waar de halsslagader ligt het belangrijkste om te koelen.
Al wij gaan koelen tijdens een wedstrijd is het water wel al iets verwarmd door de zon maar in princiepe nemen we altijd koud water voor het koelen het resultaat is dan het beste en voelt ze zich het beste bij. Tussen de achterbenen wordt over het algemeen niet echt gedaan maar kan wel omdat daar ook belangrijke vaten lopen.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 09:26

Idd, ook in de endurance wordt altijd koud water gebruikt en daar moeten paarden daarna nog weer extreme afstanden afleggen.
Bovendien kun je de vergelijking met mensen ook anders maken: als kinderen hoge koorts hebben dan zet je ze ook in een ijskoud bad om de temperatuur naar beneden te krijgen.

Ik kan me voorstellen als je een paard langdurig koelt met heel koud water dat het paard dan verstijft en het nadelig is, maar met deze warmte en hoog opgelopen lichaamstemperatuur lijkt het mij minstens zo belangrijk om die temperatuur snel wat naar beneden te krijgen, omdat hoge lichaamstemperaturen schadelijker zijn voor de spieren dan het koude water.
"Koud" is ook betrekkelijk, op het moment dat het op het lichaam komt wordt het gelijk warm. Dit veroorzaakt een soort wisselwerking waardoor de bloedsomloop juist gestimuleerd wordt.