Rollkur volgens Britse organisatie "volstrekt onacceptabel"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

johanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 15:47

Hoeveel gewicht schat je dat er in de handen ligt? ik zal je zeggen zeer weinig. en je kunt haar zeggen hoe je het graag ziet en zal dan ook op die manier rijden maar het is absurd om telken dergelijke moment opnamens te tonen hat ook bij jou gekunt.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 15:49

bulck schreef:
Tja Marcel in vrijheid gaat een paard ook niet over huizen van hindernissen springen, gaan ze ook geen lange afstand lopen (endurance) of opgelegde kilomters afleggen in een bepaalde tijd (draf en rensport) en dan zwijgen we over de western, want ik heb nog nooit een paard uit zichzelf enkele rondjes zien spinnen. Dus ja dat is nu eenmaal de inbreng van de mens.

En dat van die piaffe is volstrekt onwaar. Elke piaffe wordt ook vooruit of met de drang vooruit gereden. Enkel de meer getraindere paarden kan je idd op de plek houden en mss dan ff een krachtmeting laten doen (vb ritmisch sneller laten worden, benen hoger optrekken etc), maar dat is overal terug te vinden en niet enkele op de Rollkur van toepassing

Iedere keer betrap ik jou op onwaarheden. Ik ga ze nu stuk voor stuk behandelen want anders lijk je het niet in te zien
Citaat:
vrijheid gaat een paard ook niet over huizen van hindernissen springen

Onwaar. paarden springen in de natuur over allerlei objecten. Heggen, boomstammen, beekjes, van alles. Dat is zelfs een van hun grote wapens, omdat ze hiermee vaak aan hun belagers kunnen ontsnappen. Een paard is namelijk een prooidier
Citaat:
gaan ze ook geen lange afstand lopen

Onwaar. paarden doen niet anders, want als prooidier is het juist zaak om constant in beweging te zijn. Soms lopen ze uren aan een stuk om nieuwe graslanden of water te zoeken. Hun leven bestaat voor een groot deel uit van de ene voedsel- en waterbron naar de andere te lopen.
Citaat:
want ik heb nog nooit een paard uit zichzelf enkele rondjes zien spinnen

Onwaar. Dan heb je nooit paarden in de natuur gezien, want dat is dagelijkse kost voor ze. Vooral tijdens het gevecht doen ze dit constant!!!!!!!
Citaat:
En dat van die piaffe is volstrekt onwaar

Heb je wel gelijk in. Hier had ik moeten schrijven passage in plaats van piaffe.

_Nann_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 15:50

Ik vind ook niet dat er zo op anky gehamert moet worden... maar op alle "ruiters" die dit doen en/ of goedkeuren....

en het gebeurd idd niet alleen in de dressuur dat er zo wordt "los"gereden. Ook bij het springen zijn er ruiters die niet eerlijk tegen hun paard zijn, evenals in de simpele receatie zijn er mensen die niet weten waar ze mee bezig zijn en dr paard op alle mogelijke manieren in mekaar zitten te trekken. ( dus waar trek je die lijn ? )

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 15:57

oji schreef:
@MarcelDufour: maar dat heeft volgens mij allemaal niets met LDR/Rollkur te maken. Dat heeft gewoon te maken met het feit dat wij mensen paarden voor de sport willen inzetten. Ik zie ook absoluut niet een paard in de vrije natuur een parcours van 1.50 springen, met hindernissen in moeilijke combinaties terwijl ie er net zo makkelijk langs kan. Ook hierbij komt het aan op training, opbouwen van kracht, souplessen en vertrouwen dat het paard voor jou iets gaat doen wat hij fysiek aan kan en wat hij voor jou wil doen, ondanks dat dit tegen zijn natuur in is. Zo zie ik ook de dressuursport. Door kracht, souplesse en vertrouwen te kweken, doet het paard voor jou oefeningen, die moeilijk zijn en die het in de natuur nooit zou doen. De piaffe, passage, pirouettes etc zie ik puur als een demonstratie van de kracht, souplesse en gehoorzaamheid aan de hulpen die in de training is opgebouwd. Ongeacht de wijze van training. Voordat ik de basis van de dressuur begreep, vond ik een kur ook maar circuskunstjes. Nu ik begrijp hoeveel daar bij komt kijken en hoe knap het is dat paarden dat doen, ben ik er anders naar gaan kijken. Maar goed, dat betreft rijden in het algemeen, los van trainingswijze. Een paard loopt in de natuur met zijn hoofd omhoog ja, maar hoeft ook geen mens te dragen. Om een mens te kunnen dragen zonder allerlei blessures op te lopen (rugklachten) zal een paard in een andere houding moeten gaan lopen en zal een paard moeten trainen om dit te kunnen. Dit zal een paard niet uit zichzelf in de vrije natuur doen nee. Maar dit alles is inherent aan het feit dat wij graag op paarden rijden en daar graag (top)sport mee beoefenen. Ik denk dat je als ruiter ALTIJD verantwoordelijk bent voor de opbouw van training. Nooit vragen wat een paard fysiek nog niet aankan, goed je paard monitoren hoe het reageert op de training van de voorgaande dag en daar je plan voor die dag op afstemmen, en bovenal als een paard aangeeft dat het moe is of pijn heeft, niet overvragen. Maar dat neemt niet weg dat je met alles wel eens je paard zult moeten overtuigen van het feit dat het iets kan dat het eerder nog niet gedaan heeft.

Ik vond het altijd knap, toen ik nog onwetend was, dat mensen beren konden leren dansen. Toen kwam ik er achter dat ze dat geleerd werd door ze op hete platen te trainen. Nu vind ik er niks meer aan. Paarden zullen in de natuur inderdaad geen parcours springen, puur omdat ze dat ook nergens tegen komen. maar springen doen ze wel degelijk. Zelfs als ze in de wei staan hebben ze geen enkele moeite om, indien ze daar zin in hebben, over de omheining naar de buurman te springen. Op deze manier is Jappeloup de Luze verwekt, bijvoorbeeld. En ik denk dat iedereen die paarden in een wei heeft gehouden, wel eens meegemaakt hebben dat ze ontsnapten door over de sloot of het hek te springen. Jij niet?
Laatst bijgewerkt door Springert op 08-02-10 15:58, in het totaal 1 keer bewerkt

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 15:58

Ach marcel jij haalt alles uit zijn verband.
Tuurlijk zwerven ze rond (maar wel in een staptempo en niet heel der minuten in draf of galop, immer is de vluchtafstand ook maar een 500m en dus als prooidier spaar je je krachten voor als ze echt nodig zijn), tuurlijk zullen ze wel eens een hindernis moeten trotseren. (Hoewel als ze errond kunnen gaan ze errond)
En echt spinnen doen ze niet ook niet in een gevecht. Heb hier zelf genoeg jong spul staan en heb er echt nog nooit een zien spinnen wanneer ze met elkaar in de clinche lagen, wel het naar beneden willen duwen, en wat draaien en omhoog komen. Maar eentje 360 graden zien draaien, terwijl zijn medevechter/uitdager voor hem staat zou wel heel apart zijn. Zeker in de optiek als prooidier zou hij zich dan overgeven, want eens je rug gekeerd moet je lopen voor je leven, dus niet ff een rondje op de plek draaien want dan zou een roofdier 9/10 al lang op je nek of rug zitten en ben je verloren.

En passage is zeker met een voorwaartse drang!
Laatst bijgewerkt door bulck op 08-02-10 15:59, in het totaal 1 keer bewerkt

johanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 15:58

passage piaffe gebeurt als je het goed wilt doen met maximale inspanning vanuit maximale ontspanning en dat is moeilijk en kan alleen bij doorgetrainde paarden

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 16:00

johanus schreef:
Hoeveel gewicht schat je dat er in de handen ligt? ik zal je zeggen zeer weinig. en je kunt haar zeggen hoe je het graag ziet en zal dan ook op die manier rijden maar het is absurd om telken dergelijke moment opnamens te tonen hat ook bij jou gekunt.

Onmogelijk! In mijn hele leven, al lag je 24-7 op de loer, heb ik ooit een paard met zn kin op zn borst getrokken! Als ik het in mijn hersens zou halen dan hadden zowel Piet (Raijmakers) als Albert (Voorn) me van het paard af getrokken!

Jasterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 16:04

MarcelDufour schreef:
johanus schreef:

Onmogelijk! In mijn hele leven, al lag je 24-7 op de loer, heb ik ooit een paard met zn kin op zn borst getrokken! Als ik het in mijn hersens zou halen dan hadden zowel Piet (Raijmakers) als Albert (Voorn) me van het paard af getrokken!

het paard word niet getrokken maar steeds flexibeller gemaakt totdat het in de rollkur loopt,
het word niet in een keer daar op zijn plaats getrokken, het is net zoals wij rekoefeningen doen. Ik denk dat geen een paard het pikt om zonder oefening inn een keer daarnaartoe getrokken te worden.

_Nann_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 16:05

Ja als we het over "natuurlijk" gaan hebben, is het hele paardrijden niet natuurlijk.
Wij mensen hebben maar even besloten dat het oke is om op hun rug te klimmen en ze vervolgens allerlei rare capriolen te laten uithalen.....

Ik ben een voorstander van de sport, mist het "paardvriendelijk" en dus respectvol gebeurd.
( de dieren moeten niet alleen lichamelijk goed in mekaar zitten, maar ook in hun hoofd gelukkig zijn.
vergelijk het met menselijke top atlelten. Hoe kan je van een paard verwachten dat ie presteerd, als ie dankzij jou trainingsmethode zowel lichamelijk als geestelijk in de knoop zit? dat gaat niet. )

johanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 16:08

trouwens marcel je beweerd dus dat de rolkeur inhoud dat je de kin op de borst trekt wat een onzin het heeft met trainen te maken mits je kunt paardrijden en ben er trouwens van overteugt dat ze je wel eens van het paard getrokken hebben.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 16:08

johanus schreef:
passage piaffe gebeurt als je het goed wilt doen met maximale inspanning vanuit maximale ontspanning en dat is moeilijk en kan alleen bij doorgetrainde paarden

Ik heb toch met eigen ogen gezien hoe die paarden dat aangeleerd wordt! Jij praat nu over de fase dat ze het eenmaal onder de knie hebben, maar praat eens hoe daat is als ze jong zijn en de ruiters en trainers ze dit aan leren. Die fase heb ik het over. Hetzelfde met piaff! Ik heb duizenden keren gezien dat de trainers op de grond met hun lange zweep tegen de benen sloegen. Zelfs zo erg dat het nu officieel verboden is voor trainers om een zweep te dragen tijdens concours! Waarom zou dat zijn? In de springerij bestaat dat reglement niet. Iedereen mag met 10 zwepen lopen als 'ie daar zin in heeft.
Dat zijn dus dingen waar ik een hekel aan heb. Dat mensen dingen ontkennen waarvan ze eigenlijk weten dat ze waar zijn, maar dit uit een soort van valse trouw niet openbaar willen maken. Ook ik heb daar lang last van gehad, maar zoals je merkt ben ik dat nu ontgroeid. Ik begrijp wel dat het niet makkelijk is om met mij te discussieren, vooral omdat de meesten weten dat ik dingen kan vertellen die ik met eigen ogen gezien heb, waar de gewone lezer nog steil van achterover zou vallen. Wat ik nu opnoem is nog maar het topje van de ijsberg, maar ieder keer weer dat ik reactie's krijg van mensen waarvan ik weet dat ze beter weten, zal ik meer en meer voorbeelden uit de kast halen.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 16:10

MarcelDufour schreef:
johanus schreef:

Ik heb toch met eigen ogen gezien hoe die paarden dat aangeleerd wordt! Jij praat nu over de fase dat ze het eenmaal onder de knie hebben, maar praat eens hoe daat is als ze jong zijn en de ruiters en trainers ze dit aan leren. Die fase heb ik het over. Hetzelfde met piaff! Ik heb duizenden keren gezien dat de trainers op de grond met hun lange zweep tegen de benen sloegen. Zelfs zo erg dat het nu officieel verboden is voor trainers om een zweep te dragen tijdens concours! Waarom zou dat zijn? In de springerij bestaat dat reglement niet. Iedereen mag met 10 zwepen lopen als 'ie daar zin in heeft.
Dat zijn dus dingen waar ik een hekel aan heb. Dat mensen dingen ontkennen waarvan ze eigenlijk weten dat ze waar zijn, maar dit uit een soort van valse trouw niet openbaar willen maken. Ook ik heb daar lang last van gehad, maar zoals je merkt ben ik dat nu ontgroeid. Ik begrijp wel dat het niet makkelijk is om met mij te discussieren, vooral omdat de meesten weten dat ik dingen kan vertellen die ik met eigen ogen gezien heb, waar de gewone lezer nog steil van achterover zou vallen. Wat ik nu opnoem is nog maar het topje van de ijsberg, maar ieder keer weer dat ik reactie's krijg van mensen waarvan ik weet dat ze beter weten, zal ik meer en meer voorbeelden uit de kast halen.

Dat van die passage en piaffe aanleren was dan wss op de alom gekende klassieke manier niet?
Dus staat los van het topic rollkur

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 16:11

_Nann_ schreef:
Ik vind ook niet dat er zo op anky gehamert moet worden... maar op alle "ruiters" die dit doen en/ of goedkeuren....
en het gebeurd idd niet alleen in de dressuur dat er zo wordt "los"gereden. Ook bij het springen zijn er ruiters die niet eerlijk tegen hun paard zijn, evenals in de simpele receatie zijn er mensen die niet weten waar ze mee bezig zijn en dr paard op alle mogelijke manieren in mekaar zitten te trekken. ( dus waar trek je die lijn ? )

En dat vind ik dus ook. Niemand zal van mij ook maar een woord kunnen quoten dat ik Anky aanval.
En ik wordt er ook wel eens moe van dat mensen maar steeds naar anderen wijzen die het ook verkeerd doen. Dat is ook zo, maar dat is geen enkele reden om niet zelf te stoppen met die dierenkwelling die de rollkur is. Die mensen die het niet weten doen dat alleen maar omdat ze voorbeelden krijgen van diegene die het wel horen te weten. De toppers geven zelfs op die manier les aan hun leerlingen! Vind je het gek dat dit gedrag dus steeds meer gekopieerd wordt?

johanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 16:12

Vertel eerst maar eens wat je zelf allemaal hebt gedaan voordat je over anderen begint. en zeg daarna maar dat je het ontgroeid bent.wat betreft het aanleren van passage en piaffe ben je toch op de verkeerde plaatsen weze kijken

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 16:16

MarcelDufour schreef:
_Nann_ schreef:

En dat vind ik dus ook. Niemand zal van mij ook maar een woord kunnen quoten dat ik Anky aanval.
En ik wordt er ook wel eens moe van dat mensen maar steeds naar anderen wijzen die het ook verkeerd doen. Dat is ook zo, maar dat is geen enkele reden om niet zelf te stoppen met die dierenkwelling die de rollkur is. Die mensen die het niet weten doen dat alleen maar omdat ze voorbeelden krijgen van diegene die het wel horen te weten. De toppers geven zelfs op die manier les aan hun leerlingen! Vind je het gek dat dit gedrag dus steeds meer gekopieerd wordt?

Maar ik vind uit je post dat je precies weining onderlegd ben met al deze trainingsmethodes. In wat opzicht vind je rollkur kwellerij? wat zijn jouw beweegredenen erachter?
Tot waar reikt je dressuurkennis? Want je slaat soms alles dooreen en zet dat vervolgens onder de noemer Rollkur. Rollkur is geen gemene deler van alles wat er verkeerd loopt.

Professor

AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Een paar voorbeelden, om even te laten zien wat er gebeurd op het afrijterrein.
En dit wordt allemaal toegelaten, getolereerd of zoiets????
Ziet er echt uit als knechten van de paarden.
Goethe schreef: Dansen is bidden met de benen, marscheren vloeken met de voeten.
Het is geen lichtheid meer, maar handwerk wat de ruiters tonen op het afrijterrein en thuis.
En dit vinden velen goed???? En laten dit toe??? Dacht toch echt dat het volgens de regelementen verboden is zo te rijden.
Laatst bijgewerkt door Professor op 08-02-10 16:19, in het totaal 2 keer bewerkt

Paardentango

Ik word pro... criminelen zeg, wat een geneuzel over onzin !
Paarden die spinnen, springen noem het maar op het paard in de natuur is iets anders, maar goed. Anky dit en Anky dat daar gaat het toch helemaal niet om !

Ik word pro, zeker weten.

Kan ik mijn stem nog ergens intrekken ?

Hoppa trekken aan die knollen, mooi man !
Laatst bijgewerkt door Paardentango op 08-02-10 16:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 16:18

bulck schreef:
johanus schreef:
heb je wel eens anders bezig gezien

Dat was ook het eerste wat men moeder daarstraks zei :D

Voor jou geldt hetzelfde. Ga maar eens aan je moeder vragen waar dat was dat ze mij anders bezig zag. Geen loze beschuldigingen uiten zonder feiten te noemen. Kom maar op, je mag alles zeggen wat je gezien hebt van me! Ik durf zelfs te beweren dat jouw moeder mij helemaal nooit bezig gezien heeft, dus is het een leugen! Ik heb zelden deelgenomen aan concoursen in Belgie, dus!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 16:18

We hebben kennelijk opeens een trol in de gelederen.
Johanus denk je dat je het zou kunnen opbrengen je conversatie hier naar een wat hoger niveau te tillen en in het voortaan gebruik te maken van hoofdletters, punten, komma's en het rellerige sfeertje dat je probeert te creëren achterwege te laten?

Tot nu toe is hier op behoorlijke wijze gediscussieerd - als je niet anders kunt dan wat je tot nu toe laat zien, verwijs ik je graag naar 'geenstijl.nl'
Laatst bijgewerkt door Jannepauli op 08-02-10 16:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 16:19

bulck schreef:
Dat van die passage en piaffe aanleren was dan wss op de alom gekende klassieke manier niet?

Oh ja? Het gebeurt vandaag de dag nog! En iedereen kijkt een andere kant op, jij incluis! Wat helemaal een schande is want jij bent nog jury ook. Jij zou dat helemaal af moeten keuren!

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 16:25

johanus schreef:
Heb je vaak genoeg bezig gezien en je was geen voorbeeld. wat ik wil zeggen je loopt het enorm te vertellen op bokt maar je zou je eerst eens moeten verdiepen in dressursport alvorens je zo loopt te oordelen bel anky en vraag of ze je bij wil praten zou je wat van kunnen leren en als je zo goed kent doet ze dat vast wel.

Wanneer u eens zelf respektvoller met uw dicussie partner zou omgaan, zou ik misschien het mij kunnen voorstellen dat u rijden kunt en met gevoel.
U gaat geheel aan de discussie voorbij met deze persoonlijke aanteigingen.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 16:26

MarcelDufour schreef:
bulck schreef:

Oh ja? Het gebeurt vandaag de dag nog! En iedereen kijkt een andere kant op, jij incluis! Wat helemaal een schande is want jij bent nog jury ook. Jij zou dat helemaal af moeten keuren!

En zeg ik nu ergens iets anders???
Hoewel ik niet mag jureren op gp niveau...

Maar wat heeft dit met rollkur te maken. Pi en pa kan je best met externe hulp doen.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 16:26

johanus schreef:
trouwens marcel je beweerd dus dat de rolkeur inhoud dat je de kin op de borst trekt wat een onzin het heeft met trainen te maken mits je kunt paardrijden en ben er trouwens van overteugt dat ze je wel eens van het paard getrokken hebben.

Jij wilt recht praten wat krom is.
Hoeveel foto's en filmpjes wil je hebben dat ik hier nu ter plekke plaats voor je? En ook van door ons zo gewaardeerde ruiters en amazones. Ik durf zelfs te stellen, vooral door de door ons zo gewaardeerde ruiters en amazones!
Ik nodig iedereen uit om eens op een internationaal concours naar de opwarmpiste te gaan, die is tegenwoordig open voor publiek dus dat kan zonder problemen. Wedden dat je bijna iedere dressuurruiter het paard met zn kin op de borst ziet rijden, of hooguit een paar cm daar van af! Weet je wat het is, iedereen die dit weet en het toch recht probeert te praten is net zo slecht als degene die het uitvoert! Ich habe es nicht gewoest! waar heb ik dat vaker gehoord?

johanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 16:29

Heb me al lang aangepast op het nivo van bokt met de leuse ANTI ROLKEUR en de woorden rolkeur is zoiets al paardenhaten dat is laag.en duit op geen kennis.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 16:32

johanus schreef:
Heb je vaak genoeg bezig gezien en je was geen voorbeeld. wat ik wil zeggen je loopt het enorm te vertellen op bokt maar je zou je eerst eens moeten verdiepen in dressursport alvorens je zo loopt te oordelen bel anky en vraag of ze je bij wil praten zou je wat van kunnen leren en als je zo goed kent doet ze dat vast wel.

Alsof het nut zou hebben dat ik Anky bel. Daar besteed ik geen seconde aan want ze heeft zich tot nu toe van niemand wat aangetrokken dus ik heb echt de illusie niet dat mijn telefoontje daar iets aan zou veranderen.
Weer doe je het. Waar heb jij me bezig gezien? Gewoon man en paard noemen...ik heb je bezig gezien is zo'n abstract begrip!
Maar weet je waarom je dat niet kunt zeggen? Omdat je weet dat het maar iets wat dat je riep en nu moet je met de billen bloot en kan je dat niet. Eigen schuld...moet je maar geen dingen roepen die pertinent leugens zijn!