Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
bulck schreef:Tja Marcel in vrijheid gaat een paard ook niet over huizen van hindernissen springen, gaan ze ook geen lange afstand lopen (endurance) of opgelegde kilomters afleggen in een bepaalde tijd (draf en rensport) en dan zwijgen we over de western, want ik heb nog nooit een paard uit zichzelf enkele rondjes zien spinnen. Dus ja dat is nu eenmaal de inbreng van de mens.
En dat van die piaffe is volstrekt onwaar. Elke piaffe wordt ook vooruit of met de drang vooruit gereden. Enkel de meer getraindere paarden kan je idd op de plek houden en mss dan ff een krachtmeting laten doen (vb ritmisch sneller laten worden, benen hoger optrekken etc), maar dat is overal terug te vinden en niet enkele op de Rollkur van toepassing
Citaat:vrijheid gaat een paard ook niet over huizen van hindernissen springen
Citaat:gaan ze ook geen lange afstand lopen
Citaat:want ik heb nog nooit een paard uit zichzelf enkele rondjes zien spinnen
Citaat:En dat van die piaffe is volstrekt onwaar
oji schreef:@MarcelDufour: maar dat heeft volgens mij allemaal niets met LDR/Rollkur te maken. Dat heeft gewoon te maken met het feit dat wij mensen paarden voor de sport willen inzetten. Ik zie ook absoluut niet een paard in de vrije natuur een parcours van 1.50 springen, met hindernissen in moeilijke combinaties terwijl ie er net zo makkelijk langs kan. Ook hierbij komt het aan op training, opbouwen van kracht, souplessen en vertrouwen dat het paard voor jou iets gaat doen wat hij fysiek aan kan en wat hij voor jou wil doen, ondanks dat dit tegen zijn natuur in is. Zo zie ik ook de dressuursport. Door kracht, souplesse en vertrouwen te kweken, doet het paard voor jou oefeningen, die moeilijk zijn en die het in de natuur nooit zou doen. De piaffe, passage, pirouettes etc zie ik puur als een demonstratie van de kracht, souplesse en gehoorzaamheid aan de hulpen die in de training is opgebouwd. Ongeacht de wijze van training. Voordat ik de basis van de dressuur begreep, vond ik een kur ook maar circuskunstjes. Nu ik begrijp hoeveel daar bij komt kijken en hoe knap het is dat paarden dat doen, ben ik er anders naar gaan kijken. Maar goed, dat betreft rijden in het algemeen, los van trainingswijze. Een paard loopt in de natuur met zijn hoofd omhoog ja, maar hoeft ook geen mens te dragen. Om een mens te kunnen dragen zonder allerlei blessures op te lopen (rugklachten) zal een paard in een andere houding moeten gaan lopen en zal een paard moeten trainen om dit te kunnen. Dit zal een paard niet uit zichzelf in de vrije natuur doen nee. Maar dit alles is inherent aan het feit dat wij graag op paarden rijden en daar graag (top)sport mee beoefenen. Ik denk dat je als ruiter ALTIJD verantwoordelijk bent voor de opbouw van training. Nooit vragen wat een paard fysiek nog niet aankan, goed je paard monitoren hoe het reageert op de training van de voorgaande dag en daar je plan voor die dag op afstemmen, en bovenal als een paard aangeeft dat het moe is of pijn heeft, niet overvragen. Maar dat neemt niet weg dat je met alles wel eens je paard zult moeten overtuigen van het feit dat het iets kan dat het eerder nog niet gedaan heeft.
johanus schreef:Hoeveel gewicht schat je dat er in de handen ligt? ik zal je zeggen zeer weinig. en je kunt haar zeggen hoe je het graag ziet en zal dan ook op die manier rijden maar het is absurd om telken dergelijke moment opnamens te tonen hat ook bij jou gekunt.
MarcelDufour schreef:johanus schreef:Hoeveel gewicht schat je dat er in de handen ligt? ik zal je zeggen zeer weinig. en je kunt haar zeggen hoe je het graag ziet en zal dan ook op die manier rijden maar het is absurd om telken dergelijke moment opnamens te tonen hat ook bij jou gekunt.
Onmogelijk! In mijn hele leven, al lag je 24-7 op de loer, heb ik ooit een paard met zn kin op zn borst getrokken! Als ik het in mijn hersens zou halen dan hadden zowel Piet (Raijmakers) als Albert (Voorn) me van het paard af getrokken!
johanus schreef:passage piaffe gebeurt als je het goed wilt doen met maximale inspanning vanuit maximale ontspanning en dat is moeilijk en kan alleen bij doorgetrainde paarden
MarcelDufour schreef:johanus schreef:passage piaffe gebeurt als je het goed wilt doen met maximale inspanning vanuit maximale ontspanning en dat is moeilijk en kan alleen bij doorgetrainde paarden
Ik heb toch met eigen ogen gezien hoe die paarden dat aangeleerd wordt! Jij praat nu over de fase dat ze het eenmaal onder de knie hebben, maar praat eens hoe daat is als ze jong zijn en de ruiters en trainers ze dit aan leren. Die fase heb ik het over. Hetzelfde met piaff! Ik heb duizenden keren gezien dat de trainers op de grond met hun lange zweep tegen de benen sloegen. Zelfs zo erg dat het nu officieel verboden is voor trainers om een zweep te dragen tijdens concours! Waarom zou dat zijn? In de springerij bestaat dat reglement niet. Iedereen mag met 10 zwepen lopen als 'ie daar zin in heeft.
Dat zijn dus dingen waar ik een hekel aan heb. Dat mensen dingen ontkennen waarvan ze eigenlijk weten dat ze waar zijn, maar dit uit een soort van valse trouw niet openbaar willen maken. Ook ik heb daar lang last van gehad, maar zoals je merkt ben ik dat nu ontgroeid. Ik begrijp wel dat het niet makkelijk is om met mij te discussieren, vooral omdat de meesten weten dat ik dingen kan vertellen die ik met eigen ogen gezien heb, waar de gewone lezer nog steil van achterover zou vallen. Wat ik nu opnoem is nog maar het topje van de ijsberg, maar ieder keer weer dat ik reactie's krijg van mensen waarvan ik weet dat ze beter weten, zal ik meer en meer voorbeelden uit de kast halen.
_Nann_ schreef:Ik vind ook niet dat er zo op anky gehamert moet worden... maar op alle "ruiters" die dit doen en/ of goedkeuren....
en het gebeurd idd niet alleen in de dressuur dat er zo wordt "los"gereden. Ook bij het springen zijn er ruiters die niet eerlijk tegen hun paard zijn, evenals in de simpele receatie zijn er mensen die niet weten waar ze mee bezig zijn en dr paard op alle mogelijke manieren in mekaar zitten te trekken. ( dus waar trek je die lijn ? )
MarcelDufour schreef:_Nann_ schreef:Ik vind ook niet dat er zo op anky gehamert moet worden... maar op alle "ruiters" die dit doen en/ of goedkeuren....
en het gebeurd idd niet alleen in de dressuur dat er zo wordt "los"gereden. Ook bij het springen zijn er ruiters die niet eerlijk tegen hun paard zijn, evenals in de simpele receatie zijn er mensen die niet weten waar ze mee bezig zijn en dr paard op alle mogelijke manieren in mekaar zitten te trekken. ( dus waar trek je die lijn ? )
En dat vind ik dus ook. Niemand zal van mij ook maar een woord kunnen quoten dat ik Anky aanval.
En ik wordt er ook wel eens moe van dat mensen maar steeds naar anderen wijzen die het ook verkeerd doen. Dat is ook zo, maar dat is geen enkele reden om niet zelf te stoppen met die dierenkwelling die de rollkur is. Die mensen die het niet weten doen dat alleen maar omdat ze voorbeelden krijgen van diegene die het wel horen te weten. De toppers geven zelfs op die manier les aan hun leerlingen! Vind je het gek dat dit gedrag dus steeds meer gekopieerd wordt?
bulck schreef:johanus schreef:heb je wel eens anders bezig gezien
Dat was ook het eerste wat men moeder daarstraks zei
bulck schreef:Dat van die passage en piaffe aanleren was dan wss op de alom gekende klassieke manier niet?
Dus staat los van het topic rollkur
johanus schreef:Heb je vaak genoeg bezig gezien en je was geen voorbeeld. wat ik wil zeggen je loopt het enorm te vertellen op bokt maar je zou je eerst eens moeten verdiepen in dressursport alvorens je zo loopt te oordelen bel anky en vraag of ze je bij wil praten zou je wat van kunnen leren en als je zo goed kent doet ze dat vast wel.
MarcelDufour schreef:bulck schreef:Dat van die passage en piaffe aanleren was dan wss op de alom gekende klassieke manier niet?
Dus staat los van het topic rollkur
Oh ja? Het gebeurt vandaag de dag nog! En iedereen kijkt een andere kant op, jij incluis! Wat helemaal een schande is want jij bent nog jury ook. Jij zou dat helemaal af moeten keuren!
johanus schreef:trouwens marcel je beweerd dus dat de rolkeur inhoud dat je de kin op de borst trekt wat een onzin het heeft met trainen te maken mits je kunt paardrijden en ben er trouwens van overteugt dat ze je wel eens van het paard getrokken hebben.
johanus schreef:Heb je vaak genoeg bezig gezien en je was geen voorbeeld. wat ik wil zeggen je loopt het enorm te vertellen op bokt maar je zou je eerst eens moeten verdiepen in dressursport alvorens je zo loopt te oordelen bel anky en vraag of ze je bij wil praten zou je wat van kunnen leren en als je zo goed kent doet ze dat vast wel.