ESSA wil brandmerken van paarden graag behouden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Britt

Re: ESSA wil brandmerken van paarden graag behouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 21:19

Ja idd, dan groeit het vanzelf uit, maar zoals al gezegd was doen oplichters er alles aan om (tijdelijk) gebreken te verbergen. Of dat nou is door in te spuiten of te verven, het werkt niet langer dan een paar weken oid.
Maar is het uberhaupt mogelijk vroeg ik me meer af :P Weet niet hoe dat zit met pigmentloos haar :+

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 21:46

Kayleewonder schreef:
Ga jyj jezelf dan ook een brandmerk geven omdat je het mooi vind ?![/i]

Er zijn mensen die dat doen ja.

Ik heb het hele topic nog eens doorgelezen en ik zie vaak dat mensen zeggen dat een brandmerk niet indentificeerd, maar bij fjorden was dat wel zo :j

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 21:51

Kayleewonder schreef:
Trouwens wat maakt het uit of een paard is afgekeurd, het blijft een paard.
Ga jyj jezelf dan ook een brandmerk geven omdat je het mooi vind ?!

Dat gebeurt, en het blijft idd, en om te zorgen dat het paard ook paardwaardig behandeld zal worden en geen dingen hoeft te doen die hem pijn zullen doen enz kunnen die brandmerken heel handig zijn.

En je tweede zin: ja dat gebeurt.

Lidwien_Walf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 09:55

Het aanbrengen van een uiterlijk kenmerk al is het een brandmerk, vriesmerk of tatoeage is geen garantie tegen fraude. Brandmerken kunnen echt onzichtbaar en onvoelbaar worden.

Om fraude zoveel mogelijk tegen te gaan zal je dubbele of driedubbele identificatie mogelijk moeten maken: schets en/of uiterlijk kenmerk en/of chip en/of vastleggen dna.

Alle methodes hebben mitsen & maren & prijskaartjes.

Brandmerken geen methode om een individueel paard te identificeren, daarvoor is het te fraudegevoelig. Ik denk dat het "mooi" gevonden wordt omdat het in de midden-europese traditie in de eerste plaats raszuiverheid aangeeft zo'n fijne 19e eeuwse Duitse uitvinding }> Een A op de hals brandmerken is geen garantie dat het paard niet meer in de handel opduikt. In andere landen kregen paarden een brandmerk met het kenmerk van de eigenaar. Dit heeft niets met identificatie van het dier te maken maar met identificatie van de eigenaar.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 12:07

Hier even een toelichting op hoe het brandmerken en vriesbranden werkt.
Daarbij voorop stellend dat het goed gedaan moet worden.
Allereerst wanneer gaat het niet goed en doet het dus wel pijn:
1. als het brandijzer niet warm genoeg of koud genoeg is (bij vriesbranden)
2. als de persoon die brandt, te veel aarzelt of het niet hard genoeg aanduwt
(en dat is bij veel handelingen die we doen bij dieren (of onszelf): injecties geven, chippen....als het niet goed gedaan wordt kan dat ook pijnlijk zijn.

Maar als het wel goed gedaan wordt gebeurt er het volgende: door de juiste druk en de juiste hitte van het brandijzer (of koude) worden de zenuwuiteinden in de huid per direct verbrand en zijn ze dus gevoelloos. dat klinkt heel cru....maar daardoor is het pijnloos.
Iemand met derdegraads brandwonden heeft ook geen pijn meer aan die brandwonden. En krijgt er een lelijk litteken (wat we bij mensen lelijk vinden) en bij het paard is dat litteken het brandmerk dat je ziet.

Dat je er echt niets van voelt, kan ik uit eigen ervaring beamen. Ik heb namelijk een aandoening gehad waarbij weefsel eerst via branden tot uitwas is gestopt en later met vriesbranden.
Dat weefsel was gewoon gevoelig....vóór de ingreep. Het branden leek me doodeng. Het enige wat er naar aan was, was de schroeilucht en de rook die er af kwam. Dat maakte mij ook aan het schrikken. Maar uiteindelijk viel het reuze mee en was ik bang voor niets. Want pijn voelde ik niet toen dat weefsel werd weggebrand. Ook na de tijd niet. Doordat de zenuwen dus niet meer functioneren KUN je helemaal geen pijn meer voelen.
En toen ik later op een andere plek ook weer onrustige cellen had, is dat met vriesbranden weggeschroeid.
En ook daar heb ik niets van gevoeld. Niet na de tijd, niet tijdens het branden. Echt helemaal niets....

En over het paard in het filmpje: het lijkt mij dat het een paard is dat weinig (misschien wel nooit) in handen is geweest. Mogelijk had hij net zo uitgehaald als er alleen maar een hand op zijn bil was gelegd.

Ik heb vroeger veel geassisteerd (in de 80-iger jaren) bij het brandmerken en die paarden werden gewoon door de eigenaar vastgehouden en reageerden in de meeste gevallen amper. En als ze reageerden was het op de schroeilucht en de rook.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 13:00

polly2 schreef:
Ik heb vroeger veel geassisteerd (in de 80-iger jaren) bij het brandmerken en die paarden werden gewoon door de eigenaar vastgehouden en reageerden in de meeste gevallen amper. En als ze reageerden was het op de schroeilucht en de rook.

Ik ben ook al een oud beestje en heb het ook veel gezien, maar kan die mening niet delen.

Zelf wel eens met vriezen te maken gehad bij mezelf en dat deed ook heel erg veel pijn, eerst niet, maar na een paar seconde was het echt kiezen op elkaar. Was ik van te voren voor gewaarschuwd dat dat ging gebeuren en dat ik best mocht gillen (ja dat doe ik dus niet hè), dus denk dat de plek waar het gebeurd nog wel eens veel verschil kan uitmaken.