Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
LecyTinker schreef:ik heb niet het hele topic gelezen, dus sorry als ik iets dubbel zeg.
In het artikel staat niet wat zich heeft afgespeeld in de les. Het ,eisje kan natuurlijk vrijwillig meegedaan hebben aan de les, maar door de instructeur iets opgedragen is wat ze niet wou doen, maar de instructuer zei, niet zeuren gewoon doen. Zulk soort dingen gebeuren nog steeds in maneges wanneer iemand iets niet durft te doen dat ze het toch onder druk van de instructeur doen.
KiWiKo schreef:nou manegeruiters ga de poenlap maar trekken, want als dit norm word......... dan gaan manegelessen zeker 100% omhoog qua lesprijzen
Sientje schreef:LecyTinker schreef:ik heb niet het hele topic gelezen, dus sorry als ik iets dubbel zeg.
In het artikel staat niet wat zich heeft afgespeeld in de les. Het ,eisje kan natuurlijk vrijwillig meegedaan hebben aan de les, maar door de instructeur iets opgedragen is wat ze niet wou doen, maar de instructuer zei, niet zeuren gewoon doen. Zulk soort dingen gebeuren nog steeds in maneges wanneer iemand iets niet durft te doen dat ze het toch onder druk van de instructeur doen.
Misschien moet je dan toch maar het topic doorlezen voordat je iets post. Ten eerste staat de hele uitspraak bij de beginpost, ten tweede heb ik al een keer uit die uitspraak gequote wat er is voorgevallen in de les.
Esmeralda schreef:persoonlijk denk ik al wanneer het je eige kind betreft dat je dan anders gaat denken. Stel mijn kind valt van paard, breekt been, dan denk ik idd, shit, jammer, komt wel goed. Maar wanneer mijn kind een blijvend letsel aan zo,n val overhou en ik diep in de kosten moet gaan duiken.Me gezinslevens om moet gaan gooien ect.. Tja dan zal ik waarschijndelijk ook wel de manege aansprakelijk stellen.
Misschien moet je het vanuit dit oogpunt bekijken
Bloem schreef:Tja het is eigenlijk helemaal geen nieuws.
Eigenaren van paarden waren altijd al aansprakelijk (in NL) en ook die 70/30 verdeling is niks nieuws.
Manegehouders moeten een goede aansprakelijkheidsverzekering hebben met letselschadedekking.
Overeenkomsten en ondertekende briefjes kunnen in het gunstigste geval een beetje helpen, maar meer ook niet.
Ziektekostenverzekeringen halen zowiezo hun geld terug bij de verzekering van de eigenaar van het paard en als je pech hebt volgt er ook nog een schadevergoeding van zowel het slachtoffer als zijn evt. werkgever die kosten heeft a.g.v een beschadigde werknemer.
Gewoon goed verzekerd zijn, dan is er niks aan de hand.
Mensen die jonge paarden beleren of lesgeven, of de hoefsmid is weer anders, die moeten zelf een goede beroepsverzekering hebben. Dat valt dan ook niet onder de verzekering van de eigenaar.
Esmeralda schreef:als je er zelf niet voor staat, als het jou kind niet betreft. Dan kan je makelijk oordelen. Het helemaal eens zijn met de regelgeving. Maar wat als jou kind het is, wat als jou kind een blijvend letsel heeft, zodat heel je sociaal leven ect ect naar klote is. Zou je dan ook niet als ouders zijnde alles proberen
funnyhorses schreef:dat een manege een bepaalde verantwoordelijkheid heeft naar zn klanten oke!Maar om nu met een vinger te gaan wijzen vind ik wat raar.
Sport brengt nu eenmaal een risico met zich mee.
nicci88 schreef:Esmeralda schreef:als je er zelf niet voor staat, als het jou kind niet betreft. Dan kan je makelijk oordelen. Het helemaal eens zijn met de regelgeving. Maar wat als jou kind het is, wat als jou kind een blijvend letsel heeft, zodat heel je sociaal leven ect ect naar klote is. Zou je dan ook niet als ouders zijnde alles proberen
nou sorry, maar dan zou ik ten eerste mijn kind verzekeren.
Zodat ik niet andere mensen hoef uit te kleden om aanpassingen in het huis te kunnen verrichten enz.
Daarbij weet je dat het een sport is met risico's. je werkt eenmaal met levende wezens.
Dus al zou de manege eigenaar ook gedeeltelijk schuld hebben, zou het 70% voor de ouders moeten zijn en 30% voor manege eigenaar.
Maargoed dit is mijn mening
(en ja ik weet dat het nooit zeker is hoe je reageert als het jezelf overkomt, maar nu lijkt mij dit het eerlijkst.)