Meisje valt van paard; eigen schuld of die van eigenaar?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Almighty

Re: Meisje valt van paard; eigen schuld of die van eigenaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 00:16

Malibu: Zeg niet dat een manegehouder niet verzekerd moet zijn> Maar in Nederland zijn we net als in Amerika wel erg van eht alles moeten verzekeren. Maar als er dan iets gebeurd..viel het soms niet eens altijd in je verzekering en gebruik je dat ding dus bijna nooit en mag je nog cash zelf betalen...maar nee ik zeg niet dat een Manege houder niet moet betalen en niet verzeker moet zijn..zeke rniet..maar vind wel dat het allemaal haalbaar moet blijven geldt voor elke bedrijfstak dan vind ik..verzekeren is goed..tot een zekere hoogte. En goed de kleine letters lezen waar je wel en niet tegen verzekerd ben. Daar kijik ik vaak genoeg de rijdende rechter voor. En als ze er niet uitkomen of de wet toch wel tweestrijdig is net als nu hier gebeurd wordt het gedeelt in stukjes...en dat doen ze hier ook 70% 30%

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 19:23

nou manegeruiters ga de poenlap maar trekken, want als dit norm word......... dan gaan manegelessen zeker 100% omhoog qua lesprijzen

xxBentexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 22:17

ik vind dat de manege niets hoeft te betalen. de ouders wisten dat er een risico aan zat.
als ik val en iets heb hoeft de manege dat toch niet te betalen?

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 22:21

Vindt niet dat de manege aansprakelijk kan wordt gesteld. Ik weet dat de manege waar ik reed zelfs een speciaal bord hing met lessen en betreden van dit terrein op eigen risico. Daar komt nog is bij dat iedereen weet dat paarden vrijwel onvoorspelbaar zijn en als je dan net de pech hebt dat je valt en ongelukkig valt. Vindt ik dat dat niet aan de manege eigenaar te wijten is.

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 23:23

In dit geval kan ik niet meepraten, maar wel in veel situaties .....manege beginnen....paarden mogen niks kosten (kneusjes of bommen !)....lesgevers zo goedkoop mogelijk.....die les krijgt moet eigenlijk het paard/pony her-opvoeden.....als ze vallen wordt er gelachen, soms niet eens gekeken/geluisterd of het echt wel goed gegaan is, want vallen is normaal......zelfs voor pgb kinderen ....wel het geld vangen maar totaal géén verantwoordingsgevoel hebben....
Kind met gebroken pols moest zelf maar bij het ziekenhuis zien te komen.....
Gebroken voet.....ach is een beetje gekneusd werd gezegd.....Meisje onder het paard ......of tegen het hoofd aan geschopt.....ach je hebt geluk gehad het is toch goed gegaan ?
Grondwerk doen met een paard die vol met beide benen achteruit slaat naar andere paarden en ook onder het zadel, die horen gewoon niet in de les !!!
Paarden die constant struikelen/vallen, bokken en omhoog komen horen niet in de les !
In sommige gevallen ,nu iederéén maar een manege mag beginnen ......zonder enige toezicht en verantwoording voor andermans kind MOET DE MANEGE GEWOON VERZEKERD ZIJN VOOR ZULKE DINGEN, MAAR OOK ONDER TOEZICHT BLIJVEN WB ONGEVALLEN OP HET TERREIN VAN DE MANEGE MET MENS EN/OF PAARD !!!
DE MANEGEHOUDER HANGT WEL DIE BORDEN OP....RIJDEN OP EIGEN RISICO, MAAR IS TEN ALLE TIJDEN AANSPRAKELIJK ALS HET OM ZIJN EIGEN !!!PAARDEN/PONY'S GAAT !!!

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 20:14

ik heb niet het hele topic gelezen, dus sorry als ik iets dubbel zeg.

In het artikel staat niet wat zich heeft afgespeeld in de les. Het ,eisje kan natuurlijk vrijwillig meegedaan hebben aan de les, maar door de instructeur iets opgedragen is wat ze niet wou doen, maar de instructuer zei, niet zeuren gewoon doen. Zulk soort dingen gebeuren nog steeds in maneges wanneer iemand iets niet durft te doen dat ze het toch onder druk van de instructeur doen.

Ik vind dus dat als je op een paard stapt in een manege dat het op eigen risico is, maar het ligt eraan wat voor manege, of dat deze is aangesloten bij de .. je weet wel...
het is alleen jammer dat door dit soort situaties (even afgaand dat er dus niets verkeerd was gegaan, maar het meisje gewoon geduveld was) weer aanleiding geeft voor mensen om gelijk een manege aan te klagen als er iets verkeerd gaat.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 20:18

LecyTinker schreef:

In het artikel staat niet wat zich heeft afgespeeld in de les. Het ,eisje kan natuurlijk vrijwillig meegedaan hebben aan de les, maar door de instructeur iets opgedragen is wat ze niet wou doen, maar de instructuer zei, niet zeuren gewoon doen. Zulk soort dingen gebeuren nog steeds in maneges wanneer iemand iets niet durft te doen dat ze het toch onder druk van de instructeur doen.

Misschien moet je dan toch maar het topic doorlezen voordat je iets post. Ten eerste staat de hele uitspraak bij de beginpost, ten tweede heb ik al een keer uit die uitspraak gequote wat er is voorgevallen in de les.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 20:20

KiWiKo schreef:
nou manegeruiters ga de poenlap maar trekken, want als dit norm word......... dan gaan manegelessen zeker 100% omhoog qua lesprijzen

De norm is eigenlijk dat de maneges ervoor opdraaien; was altijd al zo.
Dat de ruiter er nu zelf voor 30% voor opdraait is een verschuiving in het voordeel van de maneges.
Ik mag ook hopen dat alle maneges al lang verzekerd waren.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 20:22

Sientje schreef:
LecyTinker schreef:

Misschien moet je dan toch maar het topic doorlezen voordat je iets post. Ten eerste staat de hele uitspraak bij de beginpost, ten tweede heb ik al een keer uit die uitspraak gequote wat er is voorgevallen in de les.

:o sorry...

lucky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 23:26

volgensmij ben je op eigenrisico op een manege daar hangen toch altijd van die bordjes
en je hier in nederland altijd verzekerd dacht ik ook al betaal je geen premie

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 23:28

lucky10 schreef:
volgensmij ben je op eigenrisico op een manege daar hangen toch altijd van die bordjes

Heb je toevallig de gelegenheid gehad iets van dit topic door te lezen? :+

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 23:44

Ken je die van die betaalde fietsenstalling? Waarop staat: uw fiets staat hier op eigen risico?
Mooi niet dus.
Da's gemakkelijk, bordje ophangen en daarmee proberen onder de wet uit te komen, maar zo werkt het niet.

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 17:44

De EIGENAAR VAN HET PAARD is ten alle tijden aansprakelijk !!!
Natuurlijk komt dit nu vaker aan de orde als er blijvend letsel in het spel is....afhankelijk in welk pakket de slachtoffer verzekerd is....revalideren, dingen nooit meer kunnen, aangepast materiaal enz..... als dat niet van de eigen verzekering komt dan eist de eigen verzekering het wel van de tegenpartij Aanspraak op letselschade & juridisch advies is vaak de volgende stap .......

Bloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 03:10

Tja het is eigenlijk helemaal geen nieuws.
Eigenaren van paarden waren altijd al aansprakelijk (in NL) en ook die 70/30 verdeling is niks nieuws.
Manegehouders moeten een goede aansprakelijkheidsverzekering hebben met letselschadedekking.

Overeenkomsten en ondertekende briefjes kunnen in het gunstigste geval een beetje helpen, maar meer ook niet.
Ziektekostenverzekeringen halen zowiezo hun geld terug bij de verzekering van de eigenaar van het paard en als je pech hebt volgt er ook nog een schadevergoeding van zowel het slachtoffer als zijn evt. werkgever die kosten heeft a.g.v een beschadigde werknemer.

Gewoon goed verzekerd zijn, dan is er niks aan de hand.

Mensen die jonge paarden beleren of lesgeven, of de hoefsmid is weer anders, die moeten zelf een goede beroepsverzekering hebben. Dat valt dan ook niet onder de verzekering van de eigenaar.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 11:12

Esmeralda schreef:
persoonlijk denk ik al wanneer het je eige kind betreft dat je dan anders gaat denken. Stel mijn kind valt van paard, breekt been, dan denk ik idd, shit, jammer, komt wel goed. Maar wanneer mijn kind een blijvend letsel aan zo,n val overhou en ik diep in de kosten moet gaan duiken.Me gezinslevens om moet gaan gooien ect.. Tja dan zal ik waarschijndelijk ook wel de manege aansprakelijk stellen.
Misschien moet je het vanuit dit oogpunt bekijken

ik ga mezelf maar eens quoten :D

er word wel heel gemakelijk gedacht door sommige.
Denk dat je ieder ongeluk, per geval moet bekijken.
En zie bovenstaande quote, ga er maar aan staan, als het jou kind is.
Dan vecht je voor alles, eige schuld of niet!

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 11:14

maar als de rechter besluit dat ze beide even 'schuldig' zijn, zou het toch 50/50 moeten zijn?

Daarbij, eigen schuld als je geen verzekering hebt.....

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 11:16

hoe zit het dan met skieën?
dus als je kind de berg afskied en daarbij een been breekt is het de schuld van de skileraar?
Vind het wel bull om een manege aansprakelijk te stellen als je kind van een paard valt!
Tuurlijk is dat niet leuk en schiet je hart in je onderbroek als je het ziet gebeuren maar het is toch grotendeels eigen risico!
Je zit tenslotte op een levend dier en niet op een machine.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 11:17

Bloem schreef:
Tja het is eigenlijk helemaal geen nieuws.
Eigenaren van paarden waren altijd al aansprakelijk (in NL) en ook die 70/30 verdeling is niks nieuws.
Manegehouders moeten een goede aansprakelijkheidsverzekering hebben met letselschadedekking.

Overeenkomsten en ondertekende briefjes kunnen in het gunstigste geval een beetje helpen, maar meer ook niet.
Ziektekostenverzekeringen halen zowiezo hun geld terug bij de verzekering van de eigenaar van het paard en als je pech hebt volgt er ook nog een schadevergoeding van zowel het slachtoffer als zijn evt. werkgever die kosten heeft a.g.v een beschadigde werknemer.

Gewoon goed verzekerd zijn, dan is er niks aan de hand.

Mensen die jonge paarden beleren of lesgeven, of de hoefsmid is weer anders, die moeten zelf een goede beroepsverzekering hebben. Dat valt dan ook niet onder de verzekering van de eigenaar.

Een mooie nuttige samenvatting van hoe het is en dat er niets nieuws onder de zon is eigenlijk. +:)+

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 11:18

funnyhorses schreef:
hoe zit het dan met skieën?
dus als je kind de berg afskied en daarbij een been breekt is het de schuld van de skileraar?

Dit ligt juridisch zó anders, dat is geen enkel vergelijk :n .

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 11:21

dat een manege een bepaalde verantwoordelijkheid heeft naar zn klanten oke!Maar om nu met een vinger te gaan wijzen vind ik wat raar.
Sport brengt nu eenmaal een risico met zich mee.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 11:30

als je er zelf niet voor staat, als het jou kind niet betreft. Dan kan je makelijk oordelen. Het helemaal eens zijn met de regelgeving. Maar wat als jou kind het is, wat als jou kind een blijvend letsel heeft, zodat heel je sociaal leven ect ect naar klote is. Zou je dan ook niet als ouders zijnde alles proberen

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 11:39

Esmeralda schreef:
als je er zelf niet voor staat, als het jou kind niet betreft. Dan kan je makelijk oordelen. Het helemaal eens zijn met de regelgeving. Maar wat als jou kind het is, wat als jou kind een blijvend letsel heeft, zodat heel je sociaal leven ect ect naar klote is. Zou je dan ook niet als ouders zijnde alles proberen

nou sorry, maar dan zou ik ten eerste mijn kind verzekeren.
Zodat ik niet andere mensen hoef uit te kleden om aanpassingen in het huis te kunnen verrichten enz.
Daarbij weet je dat het een sport is met risico's. je werkt eenmaal met levende wezens.
Dus al zou de manege eigenaar ook gedeeltelijk schuld hebben, zou het 70% voor de ouders moeten zijn en 30% voor manege eigenaar.

Maargoed dit is mijn mening
(en ja ik weet dat het nooit zeker is hoe je reageert als het jezelf overkomt, maar nu lijkt mij dit het eerlijkst.)

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 11:40

funnyhorses schreef:
dat een manege een bepaalde verantwoordelijkheid heeft naar zn klanten oke!Maar om nu met een vinger te gaan wijzen vind ik wat raar.
Sport brengt nu eenmaal een risico met zich mee.

Er wordt niet met vingers gewezen, er wordt gewoon vastgesteld hoe juridisch geziend de schadeverdeling moet zijn.
Dat wordt getoetst aan de wet en de jurisprudentie daarover, niet meer en niet minder.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 11:48

nicci88 schreef:

Niet alle schade die vorderbaar is, is ook door jezelf verzekerbaar ;) .

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 11:49

nicci88 schreef:
Esmeralda schreef:

Zodat ik niet andere mensen hoef uit te kleden om aanpassingen in het huis te kunnen verrichten enz.
Daarbij weet je dat het een sport is met risico's. je werkt eenmaal met levende wezens.
Dus al zou de manege eigenaar ook gedeeltelijk schuld hebben, zou het 70% voor de ouders moeten zijn en 30% voor manege eigenaar.

Maargoed dit is mijn mening
(en ja ik weet dat het nooit zeker is hoe je reageert als het jezelf overkomt, maar nu lijkt mij dit het eerlijkst.)

tuurlijk behoor je een goede verzekering te hebben
daar gaan we gewoon ff vanuit
maar net wat je zelf dus ook schrijft, hoe reageer je als het jezelf overkomt.
Denk je dan ook, eige schuld, dikke bult.
het is zo makelijk om te oordelen, zolang je er niet zelf mee te maken heb
En gelukkig heb ik dat niet, en rij mijn dochter ook gewoon leuk paard :o