weule schreef:2 regels kort en bondig antwoord per vraag, is dat zoveel gevraagd dan?
Nee, maar dat is onmogelijk. Ik begrijp zelfs niet waarom je dat als antwoord zou willen.
Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Bandida schreef:weule schreef:een goede, werkbare, sectorbrede oplossing en regelgeving. niet om de ethologie etc....
Hallo? Ik mag hopen dat ethologie aan de basis van iedere toekomstige regelgeving gaat liggen.. Het gaat om paardenwelzijn, niet om sectorgemak.
weule schreef:hoi! Het gaat niet om het wel/niet ethologie.
weule schreef:bedankt Jannepauli, dat is al een begin van een oplossing, waar ik me ook wel redelijk in kan vinden.
zoiets (en liefst nog wat uitgebreider op de andere punten ) vroeg/vraag ik ook aan de 3 andere personen...
Jannepauli schreef:- er wordt géén vestigingsvergunning meer afgegeven aan pensionstallen en maneges als zij a) geen stalformaat kunnen bieden die minimaal 2 x de schofthoogte van het gemiddelde paard is - dat is dus tussen de 3,5 en 4,5m per paard - met contactmogelijkheden voor de dieren onderling, en b) geen weide én paddockmogelijkheden kunnen bieden voor de broodnodige beweging en buitenlucht.
weule schreef:Huertecilla schreef:
Het is jouw PLICHT om je te verdiepen in de eisen aan de leefomstandigheden van een dier VOOR je dit dier aanschaft.
Het is jouw PLICHT om in de levensomstandigheden van een dier te voorzien VOOR je dit aanschaft.
Voor een paard houdt dit in dat je kennis hebt van de ethologie en in de afgeleide omstandigheden voorziet volgens de vijf vrijheden van het gedomesticeerde dier.
hc
Kun je mij even de bron geven waaruit die plicht voortkomt, gaarne met wetsartikel. Plichten van burgers staan namelijk ergens omschreven in het burgerlijk wetboek.
Het is ook mijn RECHT om een andere mening te hebben en het is ook een RECHT om het te doen op een manier waarvan ik ben overtuigd dat het een goede manier is.
Heino schreef:Jannepauli schreef:- er wordt géén vestigingsvergunning meer afgegeven aan pensionstallen en maneges als zij a) geen stalformaat kunnen bieden die minimaal 2 x de schofthoogte van het gemiddelde paard is - dat is dus tussen de 3,5 en 4,5m per paard - met contactmogelijkheden voor de dieren onderling, en b) geen weide én paddockmogelijkheden kunnen bieden voor de broodnodige beweging en buitenlucht.
En hoe zit het dan met boeren, die wat bij willen verdienen door enkele stallen te verhuren? En wat te doen met bestaande stallen die niet aan de voorwaarden voldoen?
Zoals ik al eerder zei in dit topic, ik denk dat paardrijden dan weer een enorme elitesport wordt, en is dat wenselijk?
Heino schreef:Jannepauli schreef:- er wordt géén vestigingsvergunning meer afgegeven aan pensionstallen en maneges als zij a) geen stalformaat kunnen bieden die minimaal 2 x de schofthoogte van het gemiddelde paard is - dat is dus tussen de 3,5 en 4,5m per paard - met contactmogelijkheden voor de dieren onderling, en b) geen weide én paddockmogelijkheden kunnen bieden voor de broodnodige beweging en buitenlucht.
En hoe zit het dan met boeren, die wat bij willen verdienen door enkele stallen te verhuren? En wat te doen met bestaande stallen die niet aan de voorwaarden voldoen?
Zoals ik al eerder zei in dit topic, ik denk dat paardrijden dan weer een enorme elitesport wordt, en is dat wenselijk?
Jannepauli schreef:- er wordt géén vestigingsvergunning meer afgegeven aan pensionstallen en maneges als zij a) geen stalformaat kunnen bieden die minimaal 2 x de schofthoogte van het gemiddelde paard is - dat is dus tussen de 3,5 en 4,5m per paard - met contactmogelijkheden voor de dieren onderling, en b) geen weide én paddockmogelijkheden kunnen bieden voor de broodnodige beweging en buitenlucht.
weule schreef:verdiepen hoeft niet zozeer te zijn dat je literatuur en onderzoeken leest... verdiepen is ook luisteren naar ervaren mensen, kijken naar anderen, leren van de praktijk.
en dat is wat ik doe, en ik lees artikelen uit de vakbladen. sommige dingen kan ik mij in vinden, andere niet. aan de hand daarvan bepaal ik zelf hoe ik het doe.
klopt, het is per wet verboden een dier de nodige verzorging te onthouden. wat is de definitie van nodig in deze context?
Ik durf te stellen dat hoe wij paarden houden, niet voldoet aan de wijze waarop HC. jonbovi en Bandida dit voor ogen hebben, maar ik durf ook te zeggen dat ze op basis van het recht niks op en aan kunnen merken op onze manier. Dus doen wij het goed!?? (staat zowel een uitroepteken, als een vraagteken voor de duidelijkheid)
joopie7 schreef:Daarnaast valt me op dat de pensioenstalling waar paarden niet buiten komen niet per defintie goedkoper is dan een stalling waar ze wel buiten komen.

Jannepauli schreef:De boeren die wat willen bijverdienen? Prima, waarom niet. Op voorwaarde dat zij de juiste stalmaten aanhouden, en weide- en paddockmogelijkheden kunnen bieden. Simpel toch? Ga er vanuit dat als je wat wilt verdienen, je ook moet investeren - en de genoemde zaken zijn dan wel het minimum. De kost gaat nog altijd voor de baat uit en centjes verdienen best, maar dan niet ten koste van het paard.
Bestaande stallen? Ja da's zeker lastiger maar.. om die boeren er maar weer even bij te halen: als een boer wil voldoen aan de regels van veehouderij moet hij verbouwen en opnieuw inrichten. Daar zal wel een potje voor zijn waaruit de overheid dat financiert. En de stallen die in het geheel geen uitlopen/weide hebben of stalformaten kunnen of willen/kunnen uitvoeren? Tja.. die moeten dan gewoon weg. Dat klinkt hard, maar het is niet anders..
_San87_ schreef:weule schreef:verdiepen hoeft niet zozeer te zijn dat je literatuur en onderzoeken leest... verdiepen is ook luisteren naar ervaren mensen, kijken naar anderen, leren van de praktijk.
en dat is wat ik doe, en ik lees artikelen uit de vakbladen. sommige dingen kan ik mij in vinden, andere niet. aan de hand daarvan bepaal ik zelf hoe ik het doe.
klopt, het is per wet verboden een dier de nodige verzorging te onthouden. wat is de definitie van nodig in deze context?
Ik durf te stellen dat hoe wij paarden houden, niet voldoet aan de wijze waarop HC. jonbovi en Bandida dit voor ogen hebben, maar ik durf ook te zeggen dat ze op basis van het recht niks op en aan kunnen merken op onze manier. Dus doen wij het goed!?? (staat zowel een uitroepteken, als een vraagteken voor de duidelijkheid)
Als we in de definitie van goed uitgaan van de vijf vrijheden, dan schort er bij veel mensen zeker wat aan. De aangewezen categoriën behorend bij bovenstaande wet zijn de verzorging, voeding, drenking, behandeling en het africhten. Dus imo precies waar de vijf vrijheden op gebaseerd zijn. Natuurlijk kan je over het africhtingsdeel veel vraagtekens zetten, maar voor een leek is het al moeilijk een juist voedingspatroon vast te stellen, dus of een leek een paard de goede verzorging kan bieden? Kleine kans, dus tegen de wet.
Ik ga er maar even vanuit dat de mensen hier de paarden niet in te kleine stallen hebben, het paard wel in zijn waarde laat en het paard niet met ijzeren balken tegen de benen aan jast. In essentie heeft het artikel van Esther een goed punt, ietwat overdreven neergezet, maar de punten zijn wél correct. Al het leed kan makkelijk verlicht worden door vastgestelde regels en goede voorlichting.
Edit: Ik ben het met je eerste alinea eens. Absoluut, maar er zijn zoveel mensen die dat geen flikker interesseert en gewoon een leuk paardje in de tuin willen. Voor dit soort mensen zullen die wetten in de eerste instantie zijn.
Neff schreef:CindyUniek schreef:@ neff, ik denk dat jij met je ogen in je broekzak loopt...
dit gebeurt ontzettend veel! ga eens op een willekeurige knhs wedstrijd kijken en let dan eens goed op hoeveel ruiters en nog met een lach rondrijden? het hoort leuk te zijn en niet 'dwingen om dat plaatje dus de punten te halen'
Het gaat mij te ver, dat als je niet lacht, je geen plezier hebt en het paardenwelzijn in het geding komt? Ja, dan is er heel veel mis.....![]()
weule schreef:dit is een reactie waar ik iets mee kan.
Ik zie in sommige gevallen ook wel de noodzaak ertoe, niet voor mijn persoonlijk, maar wel voor een aantal andere paarden en eigenaren.
maar ik ben heel benieuwd hoe het geheel de komende jaren verder verloopt. of er regelgeving komt, hoe het komt en wie het gaat betalen, uitvoeren en handhaven.
Maar ik hoop wel (en eigenlijk verwacht ik niet anders) dat de PVDD nooit in de regering komt en wetten gaat maken op dit gebied, want dan gaat het pas echt mis...