Tineke Bartels in welzijnsdebat met Partij voor de Dieren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Alane

Re: Tineke Bartels in welzijnsdebat met Partij voor de Dieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 10:07

nee, dan zou de dressuurproef telang duren, wat niet paard vriendelijk is en ook voor het publiek en de jury en meer wegkrijgen van een circus.
Neem het vergelijk met de spaanse rijschool, waarom denk je dat er vaker meer dan 1 paard in de ring is? om de aandacht van het publiek vast te houden.

@arabesk, als je het plaatje kunt vinden/nog hebt, ben ik benieuwd :j

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 18:54

Komop Arabesk, heb je Anky echt niet in de Coveta gezien in Aken? Achter elkaar door hoor, de ene sprong na de andere. Vooral het gillen erbij was spectaculair. (Meestal zijn ze wat stiller bij de sprongen boven de aarde)
Gohl, en ze kan nog veel meer sprongen boven de aarde. In Groningen heeft ze het ook weer voorgdaan. Zeer veelzijdig.

Paardvriendelijk, tsss, dat oeverloze rondjes rennen in een zandbak met je kop op je borstkas da's in deze tijd paardvriendelijk. Wat een humor.

Nou Joep, werk aan de winkel, eerst was het de Kür op muziek, wat erg leuk is en een impuls gaf aan de sport :). Maar laten we nu eens beginnen met binnenkomen in Spaanse pas op de AC-lijn Olé ! Ergens er tussen een kleine Posado, de Corveta is wat lastig, de meeste ruiters die dressuuren springen geloof ik liever niet. Meer niet, kunnen we de graad van africhting en de verzameling goed beoordelen.

Dames, bedenk wel dat er twee Spaanse rijscholen zijn, eentje in Wenen à la Pluvinel en eentje in Jereze d.l. Frontera, welke werkt volgens de oude Spaanse tradities, de Alta Escuela. Daar zit nogal verschil in.

Hi, hi en als publiekstrekker "Koppensnellen !" Afbeelding
Olé !

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 17:42

Persoonlijk begrijp ik nu werkelijk niet meer waarom u alle steeds dingen door elkaar haald.
Klassieke dressuur en moderne klassieke dressuur.
Steinbrecht is een tussen station naar de moderne dressuur.
En LDR stammt van Baucher.
Het gaat hier om welzijn van het paard.
Daarbij heb ik geschreven hoe kan LDR en welzijn hand in hand gaan, ik zeg nee.
De Dierenbescherming Nederland, heeft zelf dit voorgelegd aan de Minister, en heeft haar gevraagd om LDR als trainings methode te verbieden.
En het bevreemde hieraan is, dat diezelfde Dierenbescherming hand in hand gaat met Anky van Grunsven???
Rara hoe kan dit????
Zij die met Sjefke de grootste voorvechters zijn van LDR.
En Tinneke Bartels gooit alles opzij, om er ook een graantje van op te vangen, en gaat ook LDR rijden, totaal tegen dat wat zij en haar man Joep geleerd hebben, en zeker Joep zou toch anders moeten weten, moet alleen maar de naam van mijnheer H.J.Lijsen noemen.
Dan van Balen, die eerst een boek schrijven met Hinnemann en de gehele Nederlandse paardentaal door elkaar gooien, omdat het niet strookt met de Franse uitdrukkingen die wij van huis uit in Nederland gebruikten.
Die gooit nu weer alles opzij, en gaat LDR rijden.
En aangezien LDR geen paarden welzijn is, hoe kan men zulke mensen dan gebruiken voor welzijn van Paarden???
LDR heeft meer nadelen dan voordelen, zeker voor het paard.
Mijn vraag is steeds weer geweest op dit Topic, waarom kan een LDR ruiter geen ereronde meer rijden, wanneer het systeem goed was moet dat mogelijk zijn????
En wat heeft LDR met paardenwelzijn te doen, deze vraag staat op dit topic veel uitgebreider.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 18:11

Moderatoropmerking:
De sfeer in dit topic gaat hier en daar behoorlijk naar beneden. Graag terug ontopic en te discussiëren op een nette, respectvolle manier.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 19:32

Begrijp niet geheel wat hier aan de hand is.
Werkelijk waar, we hebben het hier over Paarden welzijn, en wat is er mis mee, om je mening naar voren te brengen, die gestaafd is op de waarheid???

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 19:56

Met paarden welzijn is niets mis...
Maar je realiseren dat het welzijn door die toevoeging aan de training van het sportpaard op dat nivo niet in het gedrang komt???

Dat je niet achteruit moet blijven kijken naar de meesters van vroeger, maar bedenken dat dit een logische toevoeging kan zijn, zoals er telkens toevoegingen kwamen op de manier van trainen van het paard... zo bedacht iemand de verlichte zit, het lichtrijden, schouder binnenwaarts als toevoeging op de training enz enz....

@professor: je mening verkondigen is niets mis mee, maar je mening opdringen en dan anderen niet in hun waarde laten, dat is geen goede manier van discussiëren...

Neem nu LDR, in den beginnen riepen de tegenstanders dat het schadelijk was voor het paard, lichamelijk, toen dit middels onderzoeken was weerlegd moest het op z'n minst toch slecht zijn voor de psyche van het paard... en ook dat is inmiddels weerlegd...
Dan komt nu het wijken voor pijn en het wijken voor druk icm dwang...
wat is nu het eerste wat je leert als je leert rijden?
Met dwingen en geweld bereik je niets... kort en gedwongen voor is geen aktieve achterkant meer...
geen been en alleen hand.. is op een paard zitten zonder kunde en verstand...

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 20:37

Alane schreef:
Met paarden welzijn is niets mis...
Maar je realiseren dat het welzijn door die toevoeging aan de training van het sportpaard op dat nivo niet in het gedrang komt???

Dat je niet achteruit moet blijven kijken naar de meesters van vroeger, maar bedenken dat dit een logische toevoeging kan zijn, zoals er telkens toevoegingen kwamen op de manier van trainen van het paard... zo bedacht iemand de verlichte zit, het lichtrijden, schouder binnenwaarts als toevoeging op de training enz enz....

Verlichte zit is Caprilli, lichtrijden in Engeland de jockey´s op de vierspan getrokken postkoetsen. Schouderbinnenwaarts reden de oude meesters al, zelfs de klassieke meesters, niet niews dus.Toevoeging op training???? Veranderingen in de trainings opbouw, in out voor dressuurpaarden cavaletto arbeid.

@professor: je mening verkondigen is niets mis mee, maar je mening opdringen en dan anderen niet in hun waarde laten, dat is geen goede manier van discussiëren...

U mag wel uw mening doordrammen, maar ik mag hem niet schrijven?????????

Neem nu LDR, in den beginnen riepen de tegenstanders dat het schadelijk was voor het paard, lichamelijk, toen dit middels onderzoeken was weerlegd moest het op z'n minst toch slecht zijn voor de psyche van het paard... en ook dat is inmiddels weerlegd...

Dat is wat men lezen wil, de waarheid over de testen heb ik geschreven.

Dan komt nu het wijken voor pijn en het wijken voor druk icm dwang...
wat is nu het eerste wat je leert als je leert rijden?
Met dwingen en geweld bereik je niets... kort en gedwongen voor is geen aktieve achterkant meer...
geen been en alleen hand.. is op een paard zitten zonder kunde en verstand...

Dat LDR geen angst en geen dwang is bewijst u mij dat eens??? Heeft u misschien bloedproeven waaruit blijkt dat het niet zo is. (stress) Het moeilijke voor mensen is iets te begrijpen wat ze nog nooit bereikt hebben, rijden met fijne hulpen, en dwingen is LDR, van begin aan, ook het moderne klassieke rijden kan dwang zijn, wanneer het verkeerd gereden word, dat is met alles zo.
Maar LDR is paardonterend, niet in orde omdat het biomechaniek van het paard totaal over het hoofd gezien word, de achterbenen naar achteren drukken en niet onder het zwaartepunt. Dat is biomechanisch te verklaren, wanneer ik de hevel werking zie bij het paard.

Vreemd vind ik het altijd, men mag zijn mening niet zeggen of schrijven, men moet mak en tam alles slikken zelfs opmerkingen die zeer degenererend zijn.
Heb al eerder geschreven dat ik meer gezien heb dan menig ander, dat ik ter dege en goed les gehad heb, en dat niet van zomaar iemand of iemanden.
En die mening die ik heb, heb ik geleerd, en ik heb van mijn leermeesters geleerd het paard te verdedigen, zonder aanziens des persoons.
Omdat het paard zich niet zelf verdedigen kan, maar omdat wij als mens veel zeer de danken hebben aan hun.
Het vechten voor het paard, dat zij in ere gelaten worden, en niet geknecht en niet als sporttegenstand zoals een motor, een racket behandeld worden.
Het paard is niet veranderd, de mens is veranderd, in zijn omgang met de Paarden.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 20:49

@professor, je kunt geen feiten verkopen op aannames...
jij hebt geleerd, en zo heb ook ik geleerd... dit is geen arena van de beste der besten... immers kan men ook verkeerde dingen leren, of aangeleerd hebben...
Ook jou instructeurs hadden instructeurs en die hadden instructeurs, en bij iedere leraar -leerling relatie gaat er een stukje eigen bij en wordt iets anders wat geleerd is niet gebruikt omdat het niet meer van toepassing is....

Neem nu pakweg 75 tot 100 jaar geleden, bekijk die (sport)paarden qua bouw en de sportpaarden van nu, het paard is veranderd qua bouw, ook omdat veel gebruiksdoelen er niet meer zijn... en zo is ook de rijkunst aangepast en die evolutie gaat steeds verder en staat niet stil...
onbekend maakt vaak onbemind , en nog meer onbegrepen... en het vervelende is dat Piet om de hoek het na probeerd te doen (en dit had men vroeger niet geen tot weinig bewegende beelden en is nu een nadeel door oa internet) ondanks dat men regelmatig en vaak verteld en schrijft dat dit niet voor het 'gewone' paard geschikt is en geen toevoeging... en als die mensen het toch proberen dan wordt het inderdaad trekken en rukken en is het dierenmishandeling...

vwb onderzoek, geen bloedtesten maar wel resultaten van de hartslag bij sportpaarden (GP ) en recreatiepaarden voor en na inspanning en dan werden de GP ook LDR/rollkur/hyperflexie gereden (zal het morgen even voor je opzoeken)

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 20:57

Bespaar je de moeite, de onderzoeken spreken elkaar tegen en de onderzoekspaarden leveren zoveel twijfels op dat je onderzoeksresultaten discutabel zijn.

Je zou je rot moeten schamen om paarden zo oneerbiedig uberhaupt te willen rijden. Achter de loodlijn, en nee die paarden zijn niet zo veranderd. Het normale beeld is veranderd.
Mensen zijn dergelijke trainingsmanieren normaal geaccepteerd gaan vinden.
Roem en eer voor de ruiter, en het paard.. och 't is maar een middel geen eervol dier, nee een middel om een doel te behalen
Vroeger was de dressuur er vor een paard. Nu is dat veranderd wil je zeggen?

Vroeger was men idd beleefder, naar elkaar en naar paarden.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 21:05

Alane schreef:
@professor, je kunt geen feiten verkopen op aannames...
jij hebt geleerd, en zo heb ook ik geleerd... dit is geen arena van de beste der besten... immers kan men ook verkeerde dingen leren, of aangeleerd hebben...
Ook jou instructeurs hadden instructeurs en die hadden instructeurs, en bij iedere leraar -leerling relatie gaat er een stukje eigen bij en wordt iets anders wat geleerd is niet gebruikt omdat het niet meer van toepassing is....

Eerstens wil ik u zeggen, dat wat u daar over mijn leermeesters schrijft doet mij heel zeer, zij leerden niets iets verkeerd aan, zeker niet dat hebben zij wel bewezen. Mijn leermeesters waren niet zomaar instructeurs, en wat u bedoeld is dat ieder zijn eigen intonatie heeft, zijn eigen mannier van het verder geven van zijn kennis, maar de kennis werd ons zuiver geleerd, zonder doodlopende wegen, er was op alle vragen een antwoord, zowel theoretisch als praktisch. Wat is er veranderd naar uw mening, wat is er niet meer van toepassing volgens u??
De biomechaniek van het paard en die van de mens is de laatste 100 jaar echt niet meer veranderd.
De mens herhaald steeds zijn geschiedenis, kijk naar de Romijnen, kijk naar de oorlogen, wij ontwikkelen iet, en maken het weer kapot en bouwen het dan weer op.

Neem nu pakweg 75 tot 100 jaar geleden, bekijk die (sport)paarden qua bouw en de sportpaarden van nu, het paard is veranderd qua bouw, ook omdat veel gebruiksdoelen er niet meer zijn... en zo is ook de rijkunst aangepast en die evolutie gaat steeds verder en staat niet stil...
onbekend maakt vaak onbemind , en nog meer onbegrepen... en het vervelende is dat Piet om de hoek het na probeerd te doen (en dit had men vroeger niet geen tot weinig bewegende beelden en is nu een nadeel door oa internet) ondanks dat men regelmatig en vaak verteld en schrijft dat dit niet voor het 'gewone' paard geschikt is en geen toevoeging... en als die mensen het toch proberen dan wordt het inderdaad trekken en rukken en is het dierenmishandeling...

Weet u wanneer dat uw mening is ok, maar ik maak misschien nu een heel rare vergelijking, die u natuurlijk weer aanvallen kunt. De auto is enorm veranderd de laatste 100 jaar , het is veel makkelijker te rijden als 100 jaar geleden, maar u moet toch toegeven dat het sturen en het remmen en het schakelen van princiepe hetzelfde is gebleven. De pendalen precies daar zitten waar ze zaten en het stuur ook??? Het is allemaal alleen veel comfortabeler.
Dat is met het modernere paard ook zo, ze zijn makkelijker in de beweging, van natuur uit, de draf is beter de galop, de stap. En Wat gebeurd er, de stap gaat naar de knoppen door het zg betere rijden, nee is ben de mening het rijden is slechter geworden, de basis ontbreekt in grote delen. En er zijn veel meer paarden die goed kunnen presteren, maar velen zijn kapot voor dat ze volwassen zijn.

vwb onderzoek, geen bloedtesten maar wel resultaten van de hartslag bij sportpaarden (GP ) en recreatiepaarden voor en na inspanning en dan werden de GP ook LDR/rollkur/hyperflexie gereden (zal het morgen even voor je opzoeken)

Hartslag geeft geen goed beeld, bloedproeven dat is moderner, doen ze zelfs bij voetballers, atleten enz... Werkelijk het is natuurlijk moeilijk iemand te geloven die u niet kent, maar geloof mij dat de onderzoeken te sumier waren.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 21:12

Paardentango schreef:

Daar ben ik met u eens.
Maar vroeger respecteerde men het Paard nog.
Nu niet meer.
En ik zelf heb geleerd, dat je iets hard en duidelijk mag zeggen.
Vooral wanneer het om de paarden ging, die moest men verdedigen.
Zelf heb ik respect voor ruiters en amazones die respect hebben voor het Paard.
Die dat niet doen, daar heb ik geen respect voor.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 21:35

Paardentango schreef:
Bespaar je de moeite, de onderzoeken spreken elkaar tegen en de onderzoekspaarden leveren zoveel twijfels op dat je onderzoeksresultaten discutabel zijn.

Je zou je rot moeten schamen om paarden zo oneerbiedig uberhaupt te willen rijden. Achter de loodlijn, en nee die paarden zijn niet zo veranderd. Het normale beeld is veranderd.
Roem en eer voor de ruiter, en het paard.. och 't is maar een middel geen eervol dier, nee een middel om een doel te behalen

Zie jij ook verschil tussen achter de loodlijn in opgerichte houding, of achter de loodlijn met een lage hals? Of gooi je dat allemaal op 1 hoop?

In mijn ogen moet je meer kijken naar hoe open de houding is en hoe afgedwongen/gespannen. Persoonlijk vind ik achter de loodlijn, met mooie open houding en lage hals er helemaal niet onvriendelijk en gedwongen uit zien. Zijn zeer veel paarden die deze houding zelf opzoeken als ze ontspannen en hun hals laten vallen en daarbij zeer fijn ontspannen en over de rug gaan lopen. Alleen de absolute term van "achter de loodlijn" zegt mij dus persoonlijk niet zo veel. Dat kan op veel manieren.
Denk dat het voor veel paarden zwaar ongezond is steeds opgericht met de neus voor de loodlijn te moeten lopen. Veel paarden komen dan net te hoog en zakken dan weg in hun rug omdat ze die houding nog niet goed volhouden. Bovendien wordt die opgerichte houding vaak wat geforceerd, terwijl het voor paarden heel zwaar is om het correct te doen omdat ze alleen op de goede manier opgericht en over de rug kunnen lopen als ze hun achterhand gebruiken en laten zakken. Daarvoor moeten ze hun buikspieren aan kunnen spannen, hun rugspieren meer ontspannen zodat die achterbenen verder onder hun lichaam kunnen komen en dat gaat makkelijker met een lage hals en desnoods je kin op je borst, dan met een omhoog gehouden hals en een neus die in de lucht wijst... Anatomisch bekeken.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 21:52

Relatieve oprichting= Oprichting in verhouding van de verzameling.
Absolute oprichting= Altijd de zelfde houding. dus fout.

Iedere oefening, verlangd naar gelang de verzameling of geen verzameling een andere hals/hoofdhouding.
De grote fout die er steeds voor zorgt dat wij elkaar niet begrijpen is dat men aan de teugel verward met in de houding.
Een paard wat aan de teugel staat, neemt alle hulpen aan, van achter naar voren en van voor naar achter.
Een paard wat in de houding is, hoeft nog niet aan de teugel te zijn.
Achter de teugel is een paard, wanneer men met de hand voor gaat en het paard reageerd niet op het naar voren gaan van hoofd en hals, en is meestal ook niet voor de kuit op dat moment.

Deze dingen worden hier op het topic steeds door elkaar gehaald.
Het voorwaarts neer waarts is juist zo goed, omdat het het paard ontspant.
Hals laten strekken enz...
Maar neus voor de loodlijn.
Dat is juist het moeilijkste, maar ook het mooiste.
Een paard wat weg is van de hand, dat ziet men nog maar zelden.
En zeker niet bij LDR.
LDR is geen welzijn voor de paarden.
Omdat het tegen de biomechaniek van het paard gaat.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 06:08

Paardentango schreef:

Vroeger beleefder? als je het over discutabel...
1 vorbeeld staat garant voor de gehele ruiterij?

Vwb rotschamen zijn er andere voorbeelden te vinden, allemaal bedenkt onder het mom van paardvriendelijker... maar absoluut het tegenover gestelde.

@Professor, je hebt gelijk vwb je vergelijking met de auto, behalve dat er ook andere auto's zijn dan die waar de gemiddelde burger in rond toert... oftewel, als chauffeur van een lelijke eend, moet je niet denken dat je dan ook in iedere willekeurige auto weg kunt rijden.. (denkt dan aan een ferrari)
En dan heb je het nog maar over de hulpen, maar hoe krijg je je paard nu zover dat het het gevraagde perfect uitvoert, dus in balans, van achteren komend (en het doel heiligd niet de middelen) Waarom had men vroegah geen monsterscores? Omdat er wederom een toevoeging is aan de training van het paard...
En wat ik al vaker schreef, wedstrijden rijden is niets anders dan in competitieverband laten zien hoe ver je staat in de training en opleiding van je paard, wat dan door een derde beoordeeld wordt, de jury. Tot aan wat de resultaten zijn van die training op het allerhoogste nivo.
En wat er nu gebeurd is dat mensen de basis gaan vergelijken met de topsport.. immers mevr. van Grunsven is een voorbeeld... maar dat ik kan fietsen wil nog niet zeggen dat ik de tour de france kan winnen...
Dat ik kan autorijden maakt me nog geen F1 coureur of top-ralleyrijder

vwb mijn reactie, die zijn in het algemeen bedoelt, altijd komt er een stukje eigen bij als men iemand iets leert die een ander weer iets leert, ook omdat je met dieren te doen hebt... en dat zegt niets over goede of slechte instructeurs...

LDR = geen manier van rijden, maar een toevoeging op de training van het topsportpaard, en dat schijnen sommigen evenmin te begrijpen...
En iets mooi of niet mooi vinden, dat is persoonlijk... Ik heb tot op heden nog maar weinig mooie beelden gezien van paarden die bitloos gereden werden, maar daarom veroordeel ik het niet.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 08:28

Professor schreef:
Paardentango schreef:

Daar ben ik met u eens.
Over roze brillen gesproken!!! Jullie hebben wel oogkleppen op als het over "vroeger" gaat zeg.
Afbeelding
Curb Bit, ca. 1350, Spanish
Iron, bronze, enameled and gilt
W. mouthpiece 4 in. (10.2 cm), L. branches 12 3/4 in. (32.4 cm)

Afbeelding

Waar ging het ook al weer om??? :+ Wat was dat ook al weer welzijn????
Afbeelding

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 08:57

Tja, het middeleeuwse bit.... heb er in musea nog meer inventieve voorbeelden van gezien.

Als mijn overlevingskansen afhingen van het op het juiste moment laten stoppen op het krijgsveld van een knol die in staat was om al dat ijzer+ mijzelf te dragen onder omstandigheden waaronder zelfs de meest koele bok nog wel aan de haal zou willen gaan, dan hing ik trouwens ook zon ijzerwinkel in zijn tere bekje hoor.

Mensen vergeten maar al te vaak dat de grondslagen van de dressuur gebaseerd zijn op overleven in de strijd, en dat dressuur dus geen doel was maar een middel - en het doel heiligde letterlijk alle middelen, want bijna niemand wil graag dood.

Baucher had ook technieken die we tegenwoordig vrij onsympathiek zouden noemen, en Steinbrechts methoden om een paard aan de hulpen te krijgen roepen alom veel weerstand op...

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 13:25

ART_UMA schreef:
Over roze brillen gesproken!!! Jullie hebben wel oogkleppen op als het over "vroeger" gaat zeg.
Afbeelding
Curb Bit, ca. 1350, Spanish
Iron, bronze, enameled and gilt
W. mouthpiece 4 in. (10.2 cm), L. branches 12 3/4 in. (32.4 cm)

Afbeelding

Waar ging het ook al weer om??? :+ Wat was dat ook al weer welzijn????
Afbeelding[/quote]

U heeft werkelijk niets begrepen, zelf heb ik het niet over de Barokke en Klassieke ruiterei gehadt.
Heb het over de Moderne Klassieke dressuur gehadt.
Dit vergelijk met de ridder tijd, de tijd van de Kruisridders naar het beloofde land ca 1100 n. Chr.
De klassieke meesters zoals b.v hier in Nederland bekende Gustav Steinbrecht leefde van 1808 - 1885.

A. Plunivel (Fra) 1555-1620 Duke of Newcastle 1592-1676 (GB) R. de la Gueriniere 1687-1751 (Fra)
F. Baucher 1796-1873 (Fra) G.Steinbrecht 1808-1885 (Fra) J. Fillis 1834-1913 (Fra)

Dit zijn dus oude meesters, die ca 400 jaar na uw afbeeldingen leefden.
Ziet u nu hoe deze afbeeldingen geheel niet relevant zijn?????

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 13:36

randalinpony schreef:
Tja, het middeleeuwse bit.... heb er in musea nog meer inventieve voorbeelden van gezien.

Als mijn overlevingskansen afhingen van het op het juiste moment laten stoppen op het krijgsveld van een knol die in staat was om al dat ijzer+ mijzelf te dragen onder omstandigheden waaronder zelfs de meest koele bok nog wel aan de haal zou willen gaan, dan hing ik trouwens ook zon ijzerwinkel in zijn tere bekje hoor.

Met weinig respect voor het Paard schrijft u hier, een bok is daar waar u uw zadel op legt. En bij mij heeft een paard nog een mond.
Mensen vergeten maar al te vaak dat de grondslagen van de dressuur gebaseerd zijn op overleven in de strijd, en dat dressuur dus geen doel was maar een middel - en het doel heiligde letterlijk alle middelen, want bijna niemand wil graag dood.

Hiermee ga ik een groot deel met u mee, maar een Paard trainde men ook om lang houdbaar te blijven, en het was van levensbelang dat het paard overleefde, daarom dressuur om het paard houdbaarder te maken, om het maar heel eenvoudig te zeggen.

Baucher had ook technieken die we tegenwoordig vrij onsympathiek zouden noemen, en Steinbrechts methoden om een paard aan de hulpen te krijgen roepen alom veel weerstand op...

Gustaf Steinbrecht hadt geen technieken, hij heeft een boek geschreven waarbij hij de regelementen van de Franseschool vertaald heeft en daarvan regelementen voor de Duitseschool geschreven heeft.
Hij was meer auteur dan leermeester, hij wordt dan ook in Duitsland als een overgang genoemd, zijn leer is nooit in zijn geheel geacepteerd in Duitsland. Baucher is diegene waarvan Sjefke het overgenomen heeft, hij reed LDR, en ook van hem werd door o.a Filles gezegd, dat Francois Baucher een voortreffelijke ruiter was met veel gevoel, maar zijn methode niet deugde, omdat het niet na te rijden is. Bacher zelf is daarna van zijn methode af gestapt, omdat hij dat ingezien heeft. De paarden konden alleen in de rijbaan gereden worden, buiten waren zij niet te rijden. (zie overeenkomsten met Anky erenronde.)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 13:47

http://ilaria.veltri.tripod.com/tack.html

Zestiende eeuwse bitten waren ook vindingrijk hoor, ongeveer net zoals de bitten van tegenwoordig...
Waar de kunde ophoudt begint de ruitersportzaak, en onkunde is van alle tijden, net als respectloos gedrag.

Oh, overigens Professor, over manieren van spreken gesproken... mijn paarden worden met het grootst mogelijke respect voor hun welbevinden behandeld. Gelukkig hebben ze geen flauw benul van hoe ik op een forum over ze praat.

Voor mij is een paard trouwens niet beter of minder dan andere dieren die ook poten en een bek plegen te hebben. Ik heb ooit intensief geiten gehouden, gefokt en in VD getraind.

Behalve dat ze hun eigenheid hebben als diersoort, heb ik nooit gemerkt dat paarden op welke manier ook edeler zouden zijn dan geiten.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 13:54

Alane schreef:
@Professor, je hebt gelijk vwb je vergelijking met de auto, behalve dat er ook andere auto's zijn dan die waar de gemiddelde burger in rond toert... oftewel, als chauffeur van een lelijke eend, moet je niet denken dat je dan ook in iedere willekeurige auto weg kunt rijden.. (denkt dan aan een ferrari)
En dan heb je het nog maar over de hulpen, maar hoe krijg je je paard nu zover dat het het gevraagde perfect uitvoert, dus in balans, van achteren komend (en het doel heiligd niet de middelen) Waarom had men vroegah geen monsterscores? Omdat er wederom een toevoeging is aan de training van het paard...
En wat ik al vaker schreef, wedstrijden rijden is niets anders dan in competitieverband laten zien hoe ver je staat in de training en opleiding van je paard, wat dan door een derde beoordeeld wordt, de jury. Tot aan wat de resultaten zijn van die training op het allerhoogste nivo.
En wat er nu gebeurd is dat mensen de basis gaan vergelijken met de topsport.. immers mevr. van Grunsven is een voorbeeld... maar dat ik kan fietsen wil nog niet zeggen dat ik de tour de france kan winnen...
Dat ik kan autorijden maakt me nog geen F1 coureur of top-ralleyrijder

Is heel eenvoudig te verklaren, iedereen kan paardrijden, het verschil van klasse is het gevoel ervoor.
Maar idereen kan het leren, alleen word geen "Grote", dan spreekt het talent mee, en meerdere factoren.

vwb mijn reactie, die zijn in het algemeen bedoelt, altijd komt er een stukje eigen bij als men iemand iets leert die een ander weer iets leert, ook omdat je met dieren te doen hebt... en dat zegt niets over goede of slechte instructeurs...

De mannier van lesgeven is wat van jouw is, niet de inhoud, de techniek de hulpengeving, de correctheid van de oefeningen dat is waar u en ik het verschil leggen.
Bij komt het over of elke instructeur zelf nog iets extra´s aan trucjes heeft, van trucjes houd ik al helemaal niet. Eén van mijn leermeesters zei(Major a.D. P.Stecken), en hij zegt het nog: "Verlaat nooit de weg, blijf eerlijk tegenover de Paarden, ook wanneer men denkt dat een andere weg korter is. Verlochen nooit je leermeester, werk zuiver zodat het Paard niet te lijden komt. De fout van het Paard zit op hem. Rijden is geen Black Magic.

LDR = geen manier van rijden, maar een toevoeging op de training van het topsportpaard, en dat schijnen sommigen evenmin te begrijpen...
En iets mooi of niet mooi vinden, dat is persoonlijk... Ik heb tot op heden nog maar weinig mooie beelden gezien van paarden die bitloos gereden werden, maar daarom veroordeel ik het niet.

Wat u niet begrijpt, dat u achter iets aanloopt zonder te denken, het ergste is zei mijn leermeester is een niet denkende ruiter, die alleen maar uitvoert. Mijn vraag is waarom u eigenlijk zegt dat moderne klassieke dressuur een tekort koming heeft?? Zelf denk ik dat Sjefke daarin een tekort koming heeft. Bovendien pleegt hij plagiaat, hij gebruikt een methode die Francois Baucher ontwikkeld heeft, en waarvan hij zegt dat hij die uitgevonden heeft. (toch knap van een man die eigenlijk uit het niets komt)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 14:04

randalinpony schreef:
Zestiende eeuwse bitten waren ook vindingrijk hoor, ongeveer net zoals de bitten van tegenwoordig...
Waar de kunde ophoudt begint de ruitersportzaak, en onkunde is van alle tijden, net als respectloos gedrag.

Leest u toch eens terug, naar de jaartallen. Wij leven in de 21e eeuw, de 16e eeuw was dus voor de grote Meesters. Pluvinel kende de bitten nog. Bovendien moet u begrijpen dat de grote Meesters ontwikkelaars waren, zij ontwikkelde de dressuur zij hebben de hulpengeving ontwikkeld, en verfijnerd, en leest u maar en kijk naar de jaartallen, misschien valt het u dan op, dat die ontwikkeling relatief nog jong is.

Oh, overigens Professor, over manieren van spreken gesproken... mijn paarden worden met het grootst mogelijke respect voor hun welbevinden behandeld. Gelukkig hebben ze geen flauw benul van hoe ik op een forum over ze praat.

Dan zou ik graag, dat u hier op een Paardenforum, tenminste tegenover mij niet zo over paarden schrijft. Dat heeft nl ook iets met respect te maken.

Voor mij is een paard trouwens niet beter of minder dan andere dieren die ook poten en een bek plegen te hebben. Ik heb ooit intensief geiten gehouden, gefokt en in VD getraind.

Wat u ervan vind of meent moet u zelf weten, maar graag in een discussie over Paarden met meer respect voor het Paard.

Behalve dat ze hun eigenheid hebben als diersoort, heb ik nooit gemerkt dat paarden op welke manier ook edeler zouden zijn dan geiten.

Dat is gelukkig uw mening, en niet de mijne.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 14:23

ART_UMA, heb een foutje gemaakt wat betreft G.Steinbrecht, hij komt uit Dld. en niet uit Fra.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 16:19

Professor schreef:
Wat u niet begrijpt, dat u achter iets aanloopt zonder te denken, het ergste is zei mijn leermeester is een niet denkende ruiter, die alleen maar uitvoert. Mijn vraag is waarom u eigenlijk zegt dat moderne klassieke dressuur een tekort koming heeft?? Zelf denk ik dat Sjefke daarin een tekort koming heeft. Bovendien pleegt hij plagiaat, hij gebruikt een methode die Francois Baucher ontwikkeld heeft, en waarvan hij zegt dat hij die uitgevonden heeft. (toch knap van een man die eigenlijk uit het niets komt)

Beste professor, niet persoonlijk worden... je weet helemaal niets over mij, dat allereerst... vwb het denken heeft je instucteur gelijk, maar bedenk dat het ook op jouw van toepassing kan zijn!
plagiaat????? dan zou er geen les meer gegeven mogen worden _O-

over leermeester gesproken:
Xenophon (430 - 354 voor Christus) raadde bij elk paard gymnastiek aan in de vorm van zijgangen en pirouettes. Alle paarden moesten bij hem met de achterhand ver onder het lichaam gaan, om zijn gepanserde ruiter naar de de tegenstander te voeren.

Grisone schreef een boek over de rijkunst ''Rordine die Cavalcare'' (1550). Lichtheid was een mooi streven, maar lukte het niet dan was een brandende fakkel of een krabbende kat een paardenmiddel.
François Robichon de la Guérnière (1688 - 1751) vond de halve ophouding uit die het paard zacht remt. Voor hem hadden alle grootmeesters hun paard met terugwerking in de mond halt laten houden.
zover lief en aardig in het verleden, waarbij Xenophon nog wel zo slim was om ondanks alle getrek en geduw zich te realiseren dat je met geweld een paard niet over de angst heen kreeg... en niet te vergeten dat toen het paard veranderde, de hersers gingen niet meer voorop in de strijd, en de rijkunst werd verheven tot echte kunst, en de meestal zware strijdrossen werden ingeruild voor meer elegantere paarden...
Waarna buskruit en het kanon op het strijdveld verschenen, en de nog steeds barokke, maar meer sierlijke, paarden weer ingeruild werden en nu voor de snelle paarden, engelse volbloeds en arabieren... officieren echter wilde vast houden aan de hogeschool, hadden de wendbaarheid nodig en zo werd de rijkunst voortgezet door officieren..
en toen kwam Baucher... van de Cadre Noir naar het circus, was het geen gymnasticeren maar dresseren en africhten van engelse volbloeden in de circus ring, hij bedacht de galop wissel om de pas... Zijn manier van opleiden was niet systematisch en opbouwend en werd en wordt daarom nog steeds bekritiseerd.
en toen kwam Steinbrecht... rechtrichten en voorwaarts rijden, is in eigenlijk wat hij ons nagelaten heeft... paarden klaarmaken en jonge soldaten opleiden dat ze hun paarden fit konden houden tijdens marsen van het ene naar het andere slachtveld
en we eindigen bij Egon von Niendorff ( overleed in 2003 of 2004) de laatste grootmeester van Duitsland volgens Steinbrecht methode.

Lijkt me een aardige samenvatting?

GEORGE THEODORESCU
''De klassieke rijkunst werkt bij ons voor alle paarden. Het zogenaamde diep en rond rijden past niet bij onze filosofie. Pas als er vier of vijf Olympisch kampioenen op het niveau van Bonfire zijn via het diep en rond rijden, geloof ik pas dat de klassieke methode achterhaald is. Rembrandt, Bonfire en Gigolo werden diep en rond getraind. Dat zijn drie Olympisch kampioenen. Maar er zijn ook 15 Olympisch kampioenen die klassiek getraind werden. Dus dat is nog altijd 15 tegen 3''. (uitspraak is gedaan in het jaar 2002)
de 5 is inmiddels gehaald... door Mevr. van Grunsven met Salinero (2 X )

Dan is de moderne klassieke dressuur gestoeld op de klassieke dressuur... zo ook op/aan de westfälische reit und fahrschule in Münster, waar Majoor buiten Dienst de leiding had... en je kan me niet wijsmaken dat hij de leiding had over een opleidingsinstituut, en daar anders lesgaf dan dressuur volgens de richtlijnen van de FN, via FN kom je dan bij de FEI, die weer gebasseerd zijn op de [ben even de exactenaam kwijt] uit 1912

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 17:29

Alane schreef:
Professor schreef:

Beste professor, niet persoonlijk worden... je weet helemaal niets over mij, dat allereerst... vwb het denken heeft je instucteur gelijk, maar bedenk dat het ook op jouw van toepassing kan zijn!
plagiaat????? dan zou er geen les meer gegeven mogen worden _O-

Hier begrijp ik u even niet, en zeker niet van plagiaat legt u mij dit een duidelijker uit.

over leermeester gesproken:
Xenophon (430 - 354 voor Christus) raadde bij elk paard gymnastiek aan in de vorm van zijgangen en pirouettes. Alle paarden moesten bij hem met de achterhand ver onder het lichaam gaan, om zijn gepanserde ruiter naar de de tegenstander te voeren.

Heb geschreven dat de grootmeesters ook dingen verkeerd deden, zij waren uitvinders, Xenophon is de eerste geweest die iets op papier gezet heeft, ben het zeker met vele dingen niet eens, en paard vriendelijk was het zeker niet, net zoals Plunivel.

Grisone schreef een boek over de rijkunst ''Rordine die Cavalcare'' (1550). Lichtheid was een mooi streven, maar lukte het niet dan was een brandende fakkel of een krabbende kat een paardenmiddel.
François Robichon de la Guérnière (1688 - 1751) vond de halve ophouding uit die het paard zacht remt. Voor hem hadden alle grootmeesters hun paard met terugwerking in de mond halt laten houden.
zover lief en aardig in het verleden, waarbij Xenophon nog wel zo slim was om ondanks alle getrek en geduw zich te realiseren dat je met geweld een paard niet over de angst heen kreeg... en niet te vergeten dat toen het paard veranderde, de hersers gingen niet meer voorop in de strijd, en de rijkunst werd verheven tot echte kunst, en de meestal zware strijdrossen werden ingeruild voor meer elegantere paarden...
Waarna buskruit en het kanon op het strijdveld verschenen, en de nog steeds barokke, maar meer sierlijke, paarden weer ingeruild werden en nu voor de snelle paarden, engelse volbloeds en arabieren... officieren echter wilde vast houden aan de hogeschool, hadden de wendbaarheid nodig en zo werd de rijkunst voortgezet door officieren..

Guérnière heeft ook de Skala der Ausbildung voor het eerst op papier gezet, wat later verfijnt werd.
Fillis is de eerste geweest die precies de hulpen geving beschreef, en de ophoudingen werkelijk beschreven heeft hoe dat op een Paard uitwerkte.

en toen kwam Baucher... van de Cadre Noir naar het circus, was het geen gymnasticeren maar dresseren en africhten van engelse volbloeden in de circus ring, hij bedacht de galop wissel om de pas... Zijn manier van opleiden was niet systematisch en opbouwend en werd en wordt daarom nog steeds bekritiseerd.
en toen kwam Steinbrecht... rechtrichten en voorwaarts rijden, is in eigenlijk wat hij ons nagelaten heeft... paarden klaarmaken en jonge soldaten opleiden dat ze hun paarden fit konden houden tijdens marsen van het ene naar het andere slachtveld
en we eindigen bij Egon von Niendorff ( overleed in 2003 of 2004) de laatste grootmeester van Duitsland volgens Steinbrecht methode.

Sorry, maar Baucher was een zelfstandig ruiter, die onafhankelijk van de militairen reed, een priveruiter, net zo als Fillis, ze gaven les aan hogere militairen. En dat Baucher in een circus reed, was omdat er toen weinig manege´s waren, en dat hij die benutte als binnen manege, met voorstellingen verdienden zij extra geld. Het heeft bijna zijn leven gekost toen zo´n circus tent hem letterlijk op zijn hoofd is gevallen. Gustaf Steinbrecht is zoals ik al schreef eigenlijk iemand geweest die de Franse regelementen en de Duitse regelementen voor het rijden in een boek heeft samen gevat, hij wordt hier in Nederland te veel als voorbeeld genomen, in Duitsland heeft hij bijna geen betekenis. Egon von Niendorff had tot zijn dood een Reitinstituut hij was één van de laatste Klassiek ingestelde in Duitsland, hadt niet veel te doen met de moderne klassieke dressuur.

Lijkt me een aardige samenvatting?

U schrijft het weer een beetje door elkaar, de Klassieke en moderne klassieke dressuur.
Neemt u mij niet kwalijk, maar het is zo.

GEORGE THEODORESCU
''De klassieke rijkunst werkt bij ons voor alle paarden. Het zogenaamde diep en rond rijden past niet bij onze filosofie. Pas als er vier of vijf Olympisch kampioenen op het niveau van Bonfire zijn via het diep en rond rijden, geloof ik pas dat de klassieke methode achterhaald is. Rembrandt, Bonfire en Gigolo werden diep en rond getraind. Dat zijn drie Olympisch kampioenen. Maar er zijn ook 15 Olympisch kampioenen die klassiek getraind werden. Dus dat is nog altijd 15 tegen 3''. (uitspraak is gedaan in het jaar 2002)
de 5 is inmiddels gehaald... door Mevr. van Grunsven met Salinero (2 X )

Isabell Werth heeft dat ook toegegeven, maar heeft dat veranderd, en is er nu tegenstander van.
Bovendien heb ik ze allemaal zien werken met hun paarden, maar de extreme LDR rijdt het gehele Nederlandse team, en Anky rijdt dit echt niet momenten, nee uren lang.

Dan is de moderne klassieke dressuur gestoeld op de klassieke dressuur... zo ook op/aan de westfälische reit und fahrschule in Münster, waar Majoor buiten Dienst de leiding had... en je kan me niet wijsmaken dat hij de leiding had over een opleidingsinstituut, en daar anders lesgaf dan dressuur volgens de richtlijnen van de FN, via FN kom je dan bij de FEI, die weer gebasseerd zijn op de [ben even de exactenaam kwijt] uit 1912

Ten tweede malen, u bent zeer onzorgvuldig, namen belachelijk maken iemand die nog leeft.
U bent zeer zeer respectloos bezig, Major a.D. Stecken heeft de Westfälische Reit- und Fahrschule Münster na de oorlog uitgebouwd tot de beste scholen in Europa, de nederlandse instructeurs moesten hun eindexamen doen, in Münster bij major a.D. Stecken, tot Deurne gebouwd werd. En anders lesgeven????? Nee natuurlijk niet, gaven ze in Nederland maar zo les, zoals ze het daar geleerd hadden, de Nederlandse instructeurs die daar wegkwamen konden veel.
Zelfs een bondcoach heeft daar zijn eindexamen gedaan. Bondscoach dressuur.

En natuurlijk stamt de moderne dressuur van de Klassieke barokke dressuur.
Dat weet toch ieder die met de paardensport te doen heeft.
Bovendien werd er op dit Topic geschreven over de paarden.
Baucher reed geen volbloeds, die reed Fillis.
Baucher reed Warmbloeds.
En het Engese volbloed is van typ met de Arabier het minst veranderd de laatste honderd jaar.

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 19:05

vroeger,vroeger, vroeger en nog vroeger, waar gaat het hier in de bejaardensoos nu eigenlijk echt om?
Wie weet de meeste uitspraken op te noemen, gedaan door personen die iets met paarden hadden voor het jaar 1800?