Neem het vergelijk met de spaanse rijschool, waarom denk je dat er vaker meer dan 1 paard in de ring is? om de aandacht van het publiek vast te houden.
@arabesk, als je het plaatje kunt vinden/nog hebt, ben ik benieuwd
Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
. Maar laten we nu eens beginnen met binnenkomen in Spaanse pas op de AC-lijn Olé ! Ergens er tussen een kleine Posado, de Corveta is wat lastig, de meeste ruiters die dressuuren springen geloof ik liever niet. Meer niet, kunnen we de graad van africhting en de verzameling goed beoordelen.
Alane schreef:Met paarden welzijn is niets mis...
Maar je realiseren dat het welzijn door die toevoeging aan de training van het sportpaard op dat nivo niet in het gedrang komt???
Dat je niet achteruit moet blijven kijken naar de meesters van vroeger, maar bedenken dat dit een logische toevoeging kan zijn, zoals er telkens toevoegingen kwamen op de manier van trainen van het paard... zo bedacht iemand de verlichte zit, het lichtrijden, schouder binnenwaarts als toevoeging op de training enz enz....
Verlichte zit is Caprilli, lichtrijden in Engeland de jockey´s op de vierspan getrokken postkoetsen. Schouderbinnenwaarts reden de oude meesters al, zelfs de klassieke meesters, niet niews dus.Toevoeging op training???? Veranderingen in de trainings opbouw, in out voor dressuurpaarden cavaletto arbeid.
@professor: je mening verkondigen is niets mis mee, maar je mening opdringen en dan anderen niet in hun waarde laten, dat is geen goede manier van discussiëren...
U mag wel uw mening doordrammen, maar ik mag hem niet schrijven?????????
Neem nu LDR, in den beginnen riepen de tegenstanders dat het schadelijk was voor het paard, lichamelijk, toen dit middels onderzoeken was weerlegd moest het op z'n minst toch slecht zijn voor de psyche van het paard... en ook dat is inmiddels weerlegd...
Dat is wat men lezen wil, de waarheid over de testen heb ik geschreven.
Dan komt nu het wijken voor pijn en het wijken voor druk icm dwang...
wat is nu het eerste wat je leert als je leert rijden?
Met dwingen en geweld bereik je niets... kort en gedwongen voor is geen aktieve achterkant meer...
geen been en alleen hand.. is op een paard zitten zonder kunde en verstand...
Dat LDR geen angst en geen dwang is bewijst u mij dat eens??? Heeft u misschien bloedproeven waaruit blijkt dat het niet zo is. (stress) Het moeilijke voor mensen is iets te begrijpen wat ze nog nooit bereikt hebben, rijden met fijne hulpen, en dwingen is LDR, van begin aan, ook het moderne klassieke rijden kan dwang zijn, wanneer het verkeerd gereden word, dat is met alles zo.
Maar LDR is paardonterend, niet in orde omdat het biomechaniek van het paard totaal over het hoofd gezien word, de achterbenen naar achteren drukken en niet onder het zwaartepunt. Dat is biomechanisch te verklaren, wanneer ik de hevel werking zie bij het paard.
Alane schreef:@professor, je kunt geen feiten verkopen op aannames...
jij hebt geleerd, en zo heb ook ik geleerd... dit is geen arena van de beste der besten... immers kan men ook verkeerde dingen leren, of aangeleerd hebben...
Ook jou instructeurs hadden instructeurs en die hadden instructeurs, en bij iedere leraar -leerling relatie gaat er een stukje eigen bij en wordt iets anders wat geleerd is niet gebruikt omdat het niet meer van toepassing is....
Eerstens wil ik u zeggen, dat wat u daar over mijn leermeesters schrijft doet mij heel zeer, zij leerden niets iets verkeerd aan, zeker niet dat hebben zij wel bewezen. Mijn leermeesters waren niet zomaar instructeurs, en wat u bedoeld is dat ieder zijn eigen intonatie heeft, zijn eigen mannier van het verder geven van zijn kennis, maar de kennis werd ons zuiver geleerd, zonder doodlopende wegen, er was op alle vragen een antwoord, zowel theoretisch als praktisch. Wat is er veranderd naar uw mening, wat is er niet meer van toepassing volgens u??
De biomechaniek van het paard en die van de mens is de laatste 100 jaar echt niet meer veranderd.
De mens herhaald steeds zijn geschiedenis, kijk naar de Romijnen, kijk naar de oorlogen, wij ontwikkelen iet, en maken het weer kapot en bouwen het dan weer op.
Neem nu pakweg 75 tot 100 jaar geleden, bekijk die (sport)paarden qua bouw en de sportpaarden van nu, het paard is veranderd qua bouw, ook omdat veel gebruiksdoelen er niet meer zijn... en zo is ook de rijkunst aangepast en die evolutie gaat steeds verder en staat niet stil...
onbekend maakt vaak onbemind , en nog meer onbegrepen... en het vervelende is dat Piet om de hoek het na probeerd te doen (en dit had men vroeger niet geen tot weinig bewegende beelden en is nu een nadeel door oa internet) ondanks dat men regelmatig en vaak verteld en schrijft dat dit niet voor het 'gewone' paard geschikt is en geen toevoeging... en als die mensen het toch proberen dan wordt het inderdaad trekken en rukken en is het dierenmishandeling...
Weet u wanneer dat uw mening is ok, maar ik maak misschien nu een heel rare vergelijking, die u natuurlijk weer aanvallen kunt. De auto is enorm veranderd de laatste 100 jaar , het is veel makkelijker te rijden als 100 jaar geleden, maar u moet toch toegeven dat het sturen en het remmen en het schakelen van princiepe hetzelfde is gebleven. De pendalen precies daar zitten waar ze zaten en het stuur ook??? Het is allemaal alleen veel comfortabeler.
Dat is met het modernere paard ook zo, ze zijn makkelijker in de beweging, van natuur uit, de draf is beter de galop, de stap. En Wat gebeurd er, de stap gaat naar de knoppen door het zg betere rijden, nee is ben de mening het rijden is slechter geworden, de basis ontbreekt in grote delen. En er zijn veel meer paarden die goed kunnen presteren, maar velen zijn kapot voor dat ze volwassen zijn.
vwb onderzoek, geen bloedtesten maar wel resultaten van de hartslag bij sportpaarden (GP ) en recreatiepaarden voor en na inspanning en dan werden de GP ook LDR/rollkur/hyperflexie gereden (zal het morgen even voor je opzoeken)
Hartslag geeft geen goed beeld, bloedproeven dat is moderner, doen ze zelfs bij voetballers, atleten enz... Werkelijk het is natuurlijk moeilijk iemand te geloven die u niet kent, maar geloof mij dat de onderzoeken te sumier waren.
Paardentango schreef:Vroeger was men idd beleefder, naar elkaar en naar paarden.
Paardentango schreef:Bespaar je de moeite, de onderzoeken spreken elkaar tegen en de onderzoekspaarden leveren zoveel twijfels op dat je onderzoeksresultaten discutabel zijn.
Je zou je rot moeten schamen om paarden zo oneerbiedig uberhaupt te willen rijden. Achter de loodlijn, en nee die paarden zijn niet zo veranderd. Het normale beeld is veranderd.
Mensen zijn dergelijke trainingsmanieren normaal geaccepteerd gaan vinden.
Roem en eer voor de ruiter, en het paard.. och 't is maar een middel geen eervol dier, nee een middel om een doel te behalen
Vroeger was de dressuur er vor een paard. Nu is dat veranderd wil je zeggen?
Vroeger was men idd beleefder, naar elkaar en naar paarden.
Paardentango schreef:Bespaar je de moeite, de onderzoeken spreken elkaar tegen en de onderzoekspaarden leveren zoveel twijfels op dat je onderzoeksresultaten discutabel zijn.
Je zou je rot moeten schamen om paarden zo oneerbiedig uberhaupt te willen rijden. Achter de loodlijn, en nee die paarden zijn niet zo veranderd. Het normale beeld is veranderd.
Mensen zijn dergelijke trainingsmanieren normaal geaccepteerd gaan vinden.
Roem en eer voor de ruiter, en het paard.. och 't is maar een middel geen eervol dier, nee een middel om een doel te behalen
Vroeger was de dressuur er vor een paard. Nu is dat veranderd wil je zeggen?
Vroeger was men idd beleefder, naar elkaar en naar paarden.
Professor schreef:Over roze brillen gesproken!!! Jullie hebben wel oogkleppen op als het over "vroeger" gaat zeg.Paardentango schreef:Vroeger was men idd beleefder, naar elkaar en naar paarden.
Daar ben ik met u eens.
Maar vroeger respecteerde men het Paard nog.

Wat was dat ook al weer welzijn????
ART_UMA schreef:Over roze brillen gesproken!!! Jullie hebben wel oogkleppen op als het over "vroeger" gaat zeg.Maar vroeger respecteerde men het Paard nog.

Wat was dat ook al weer welzijn????
[/quote]randalinpony schreef:Tja, het middeleeuwse bit.... heb er in musea nog meer inventieve voorbeelden van gezien.
Als mijn overlevingskansen afhingen van het op het juiste moment laten stoppen op het krijgsveld van een knol die in staat was om al dat ijzer+ mijzelf te dragen onder omstandigheden waaronder zelfs de meest koele bok nog wel aan de haal zou willen gaan, dan hing ik trouwens ook zon ijzerwinkel in zijn tere bekje hoor.
Met weinig respect voor het Paard schrijft u hier, een bok is daar waar u uw zadel op legt. En bij mij heeft een paard nog een mond.
Mensen vergeten maar al te vaak dat de grondslagen van de dressuur gebaseerd zijn op overleven in de strijd, en dat dressuur dus geen doel was maar een middel - en het doel heiligde letterlijk alle middelen, want bijna niemand wil graag dood.
Hiermee ga ik een groot deel met u mee, maar een Paard trainde men ook om lang houdbaar te blijven, en het was van levensbelang dat het paard overleefde, daarom dressuur om het paard houdbaarder te maken, om het maar heel eenvoudig te zeggen.
Baucher had ook technieken die we tegenwoordig vrij onsympathiek zouden noemen, en Steinbrechts methoden om een paard aan de hulpen te krijgen roepen alom veel weerstand op...
Gustaf Steinbrecht hadt geen technieken, hij heeft een boek geschreven waarbij hij de regelementen van de Franseschool vertaald heeft en daarvan regelementen voor de Duitseschool geschreven heeft.
Hij was meer auteur dan leermeester, hij wordt dan ook in Duitsland als een overgang genoemd, zijn leer is nooit in zijn geheel geacepteerd in Duitsland. Baucher is diegene waarvan Sjefke het overgenomen heeft, hij reed LDR, en ook van hem werd door o.a Filles gezegd, dat Francois Baucher een voortreffelijke ruiter was met veel gevoel, maar zijn methode niet deugde, omdat het niet na te rijden is. Bacher zelf is daarna van zijn methode af gestapt, omdat hij dat ingezien heeft. De paarden konden alleen in de rijbaan gereden worden, buiten waren zij niet te rijden. (zie overeenkomsten met Anky erenronde.)
Alane schreef:@Professor, je hebt gelijk vwb je vergelijking met de auto, behalve dat er ook andere auto's zijn dan die waar de gemiddelde burger in rond toert... oftewel, als chauffeur van een lelijke eend, moet je niet denken dat je dan ook in iedere willekeurige auto weg kunt rijden.. (denkt dan aan een ferrari)
En dan heb je het nog maar over de hulpen, maar hoe krijg je je paard nu zover dat het het gevraagde perfect uitvoert, dus in balans, van achteren komend (en het doel heiligd niet de middelen) Waarom had men vroegah geen monsterscores? Omdat er wederom een toevoeging is aan de training van het paard...
En wat ik al vaker schreef, wedstrijden rijden is niets anders dan in competitieverband laten zien hoe ver je staat in de training en opleiding van je paard, wat dan door een derde beoordeeld wordt, de jury. Tot aan wat de resultaten zijn van die training op het allerhoogste nivo.
En wat er nu gebeurd is dat mensen de basis gaan vergelijken met de topsport.. immers mevr. van Grunsven is een voorbeeld... maar dat ik kan fietsen wil nog niet zeggen dat ik de tour de france kan winnen...
Dat ik kan autorijden maakt me nog geen F1 coureur of top-ralleyrijder
Is heel eenvoudig te verklaren, iedereen kan paardrijden, het verschil van klasse is het gevoel ervoor.
Maar idereen kan het leren, alleen word geen "Grote", dan spreekt het talent mee, en meerdere factoren.
vwb mijn reactie, die zijn in het algemeen bedoelt, altijd komt er een stukje eigen bij als men iemand iets leert die een ander weer iets leert, ook omdat je met dieren te doen hebt... en dat zegt niets over goede of slechte instructeurs...
De mannier van lesgeven is wat van jouw is, niet de inhoud, de techniek de hulpengeving, de correctheid van de oefeningen dat is waar u en ik het verschil leggen.
Bij komt het over of elke instructeur zelf nog iets extra´s aan trucjes heeft, van trucjes houd ik al helemaal niet. Eén van mijn leermeesters zei(Major a.D. P.Stecken), en hij zegt het nog: "Verlaat nooit de weg, blijf eerlijk tegenover de Paarden, ook wanneer men denkt dat een andere weg korter is. Verlochen nooit je leermeester, werk zuiver zodat het Paard niet te lijden komt. De fout van het Paard zit op hem. Rijden is geen Black Magic.
LDR = geen manier van rijden, maar een toevoeging op de training van het topsportpaard, en dat schijnen sommigen evenmin te begrijpen...
En iets mooi of niet mooi vinden, dat is persoonlijk... Ik heb tot op heden nog maar weinig mooie beelden gezien van paarden die bitloos gereden werden, maar daarom veroordeel ik het niet.
Wat u niet begrijpt, dat u achter iets aanloopt zonder te denken, het ergste is zei mijn leermeester is een niet denkende ruiter, die alleen maar uitvoert. Mijn vraag is waarom u eigenlijk zegt dat moderne klassieke dressuur een tekort koming heeft?? Zelf denk ik dat Sjefke daarin een tekort koming heeft. Bovendien pleegt hij plagiaat, hij gebruikt een methode die Francois Baucher ontwikkeld heeft, en waarvan hij zegt dat hij die uitgevonden heeft. (toch knap van een man die eigenlijk uit het niets komt)
randalinpony schreef:Zestiende eeuwse bitten waren ook vindingrijk hoor, ongeveer net zoals de bitten van tegenwoordig...
Waar de kunde ophoudt begint de ruitersportzaak, en onkunde is van alle tijden, net als respectloos gedrag.
Leest u toch eens terug, naar de jaartallen. Wij leven in de 21e eeuw, de 16e eeuw was dus voor de grote Meesters. Pluvinel kende de bitten nog. Bovendien moet u begrijpen dat de grote Meesters ontwikkelaars waren, zij ontwikkelde de dressuur zij hebben de hulpengeving ontwikkeld, en verfijnerd, en leest u maar en kijk naar de jaartallen, misschien valt het u dan op, dat die ontwikkeling relatief nog jong is.
Oh, overigens Professor, over manieren van spreken gesproken... mijn paarden worden met het grootst mogelijke respect voor hun welbevinden behandeld. Gelukkig hebben ze geen flauw benul van hoe ik op een forum over ze praat.
Dan zou ik graag, dat u hier op een Paardenforum, tenminste tegenover mij niet zo over paarden schrijft. Dat heeft nl ook iets met respect te maken.
Voor mij is een paard trouwens niet beter of minder dan andere dieren die ook poten en een bek plegen te hebben. Ik heb ooit intensief geiten gehouden, gefokt en in VD getraind.
Wat u ervan vind of meent moet u zelf weten, maar graag in een discussie over Paarden met meer respect voor het Paard.
Behalve dat ze hun eigenheid hebben als diersoort, heb ik nooit gemerkt dat paarden op welke manier ook edeler zouden zijn dan geiten.
Dat is gelukkig uw mening, en niet de mijne.
Professor schreef:Wat u niet begrijpt, dat u achter iets aanloopt zonder te denken, het ergste is zei mijn leermeester is een niet denkende ruiter, die alleen maar uitvoert. Mijn vraag is waarom u eigenlijk zegt dat moderne klassieke dressuur een tekort koming heeft?? Zelf denk ik dat Sjefke daarin een tekort koming heeft. Bovendien pleegt hij plagiaat, hij gebruikt een methode die Francois Baucher ontwikkeld heeft, en waarvan hij zegt dat hij die uitgevonden heeft. (toch knap van een man die eigenlijk uit het niets komt)
Alane schreef:Professor schreef:Wat u niet begrijpt, dat u achter iets aanloopt zonder te denken, het ergste is zei mijn leermeester is een niet denkende ruiter, die alleen maar uitvoert. Mijn vraag is waarom u eigenlijk zegt dat moderne klassieke dressuur een tekort koming heeft?? Zelf denk ik dat Sjefke daarin een tekort koming heeft. Bovendien pleegt hij plagiaat, hij gebruikt een methode die Francois Baucher ontwikkeld heeft, en waarvan hij zegt dat hij die uitgevonden heeft. (toch knap van een man die eigenlijk uit het niets komt)
Beste professor, niet persoonlijk worden... je weet helemaal niets over mij, dat allereerst... vwb het denken heeft je instucteur gelijk, maar bedenk dat het ook op jouw van toepassing kan zijn!
plagiaat????? dan zou er geen les meer gegeven mogen worden![]()
Hier begrijp ik u even niet, en zeker niet van plagiaat legt u mij dit een duidelijker uit.
over leermeester gesproken:
Xenophon (430 - 354 voor Christus) raadde bij elk paard gymnastiek aan in de vorm van zijgangen en pirouettes. Alle paarden moesten bij hem met de achterhand ver onder het lichaam gaan, om zijn gepanserde ruiter naar de de tegenstander te voeren.
Heb geschreven dat de grootmeesters ook dingen verkeerd deden, zij waren uitvinders, Xenophon is de eerste geweest die iets op papier gezet heeft, ben het zeker met vele dingen niet eens, en paard vriendelijk was het zeker niet, net zoals Plunivel.
Grisone schreef een boek over de rijkunst ''Rordine die Cavalcare'' (1550). Lichtheid was een mooi streven, maar lukte het niet dan was een brandende fakkel of een krabbende kat een paardenmiddel.
François Robichon de la Guérnière (1688 - 1751) vond de halve ophouding uit die het paard zacht remt. Voor hem hadden alle grootmeesters hun paard met terugwerking in de mond halt laten houden.
zover lief en aardig in het verleden, waarbij Xenophon nog wel zo slim was om ondanks alle getrek en geduw zich te realiseren dat je met geweld een paard niet over de angst heen kreeg... en niet te vergeten dat toen het paard veranderde, de hersers gingen niet meer voorop in de strijd, en de rijkunst werd verheven tot echte kunst, en de meestal zware strijdrossen werden ingeruild voor meer elegantere paarden...
Waarna buskruit en het kanon op het strijdveld verschenen, en de nog steeds barokke, maar meer sierlijke, paarden weer ingeruild werden en nu voor de snelle paarden, engelse volbloeds en arabieren... officieren echter wilde vast houden aan de hogeschool, hadden de wendbaarheid nodig en zo werd de rijkunst voortgezet door officieren..
Guérnière heeft ook de Skala der Ausbildung voor het eerst op papier gezet, wat later verfijnt werd.
Fillis is de eerste geweest die precies de hulpen geving beschreef, en de ophoudingen werkelijk beschreven heeft hoe dat op een Paard uitwerkte.
en toen kwam Baucher... van de Cadre Noir naar het circus, was het geen gymnasticeren maar dresseren en africhten van engelse volbloeden in de circus ring, hij bedacht de galop wissel om de pas... Zijn manier van opleiden was niet systematisch en opbouwend en werd en wordt daarom nog steeds bekritiseerd.
en toen kwam Steinbrecht... rechtrichten en voorwaarts rijden, is in eigenlijk wat hij ons nagelaten heeft... paarden klaarmaken en jonge soldaten opleiden dat ze hun paarden fit konden houden tijdens marsen van het ene naar het andere slachtveld
en we eindigen bij Egon von Niendorff ( overleed in 2003 of 2004) de laatste grootmeester van Duitsland volgens Steinbrecht methode.
Sorry, maar Baucher was een zelfstandig ruiter, die onafhankelijk van de militairen reed, een priveruiter, net zo als Fillis, ze gaven les aan hogere militairen. En dat Baucher in een circus reed, was omdat er toen weinig manege´s waren, en dat hij die benutte als binnen manege, met voorstellingen verdienden zij extra geld. Het heeft bijna zijn leven gekost toen zo´n circus tent hem letterlijk op zijn hoofd is gevallen. Gustaf Steinbrecht is zoals ik al schreef eigenlijk iemand geweest die de Franse regelementen en de Duitse regelementen voor het rijden in een boek heeft samen gevat, hij wordt hier in Nederland te veel als voorbeeld genomen, in Duitsland heeft hij bijna geen betekenis. Egon von Niendorff had tot zijn dood een Reitinstituut hij was één van de laatste Klassiek ingestelde in Duitsland, hadt niet veel te doen met de moderne klassieke dressuur.
Lijkt me een aardige samenvatting?
U schrijft het weer een beetje door elkaar, de Klassieke en moderne klassieke dressuur.
Neemt u mij niet kwalijk, maar het is zo.
GEORGE THEODORESCU
''De klassieke rijkunst werkt bij ons voor alle paarden. Het zogenaamde diep en rond rijden past niet bij onze filosofie. Pas als er vier of vijf Olympisch kampioenen op het niveau van Bonfire zijn via het diep en rond rijden, geloof ik pas dat de klassieke methode achterhaald is. Rembrandt, Bonfire en Gigolo werden diep en rond getraind. Dat zijn drie Olympisch kampioenen. Maar er zijn ook 15 Olympisch kampioenen die klassiek getraind werden. Dus dat is nog altijd 15 tegen 3''. (uitspraak is gedaan in het jaar 2002)
de 5 is inmiddels gehaald... door Mevr. van Grunsven met Salinero (2 X )
Isabell Werth heeft dat ook toegegeven, maar heeft dat veranderd, en is er nu tegenstander van.
Bovendien heb ik ze allemaal zien werken met hun paarden, maar de extreme LDR rijdt het gehele Nederlandse team, en Anky rijdt dit echt niet momenten, nee uren lang.
Dan is de moderne klassieke dressuur gestoeld op de klassieke dressuur... zo ook op/aan de westfälische reit und fahrschule in Münster, waar Majoor buiten Dienst de leiding had... en je kan me niet wijsmaken dat hij de leiding had over een opleidingsinstituut, en daar anders lesgaf dan dressuur volgens de richtlijnen van de FN, via FN kom je dan bij de FEI, die weer gebasseerd zijn op de [ben even de exactenaam kwijt] uit 1912
Ten tweede malen, u bent zeer onzorgvuldig, namen belachelijk maken iemand die nog leeft.
U bent zeer zeer respectloos bezig, Major a.D. Stecken heeft de Westfälische Reit- und Fahrschule Münster na de oorlog uitgebouwd tot de beste scholen in Europa, de nederlandse instructeurs moesten hun eindexamen doen, in Münster bij major a.D. Stecken, tot Deurne gebouwd werd. En anders lesgeven????? Nee natuurlijk niet, gaven ze in Nederland maar zo les, zoals ze het daar geleerd hadden, de Nederlandse instructeurs die daar wegkwamen konden veel.
Zelfs een bondcoach heeft daar zijn eindexamen gedaan. Bondscoach dressuur.