Rechtszaak over anti-rollkür tapes van start gegaan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 11:45

Die Nevzorov bestaat volgens mij niet eens. Is meer een poraganda gebeuren. Niemand kent hem, alleen van zijn eigen plaatjes en zelf geënsceneerde intervieuws. Heb zo sterk de indruk dat het een suggstief iets is.
Bovendien gaat dat gebeuren nogal ver. Paarden in totale afzondering, neu. Geloof dat de paarden bij de sportruiters het wel heel wat stukken beter hebben, fysiek dan. Die krediet geef ik de sporters zeker wel.

Ulrieke heeft overigens ook al behoorlijk onder vuur gelegen, maar dat is dacht ik al wel afgetimmerd. NL wetgeving.
En ach, ja het is toch ook dè methode van Sjef die Anky uitvoert dus ze zijn er zelf erg trots op. Waarom verbergen waar je zo trots op bent ! Zèlf uitgevonden, knap hoor. _/-\o_

Het is goud wat er blinkt ! (Werkt verblindend voor sommige mensen)

Sorry, kon het niet laten.....
Laatst bijgewerkt door Paardentango op 15-08-09 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 11:46

In hetgeen er nu geplubiceerd is gaat het niet om het gebruikte beeldmateriaal ansich, maar om het commentaar bij het beeldmateriaal...
Uit een paar minuten filmmateriaal, werd de conclussie getrokken die nu in punt 3 genoemd werd, en dat mag dus niet als het paard en/of de persoon herkend wordt.

Immers ging de rechtzaak niet tegen diegene die de beelden gemaakt heeft, maar om de uitgever van die DVD

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 11:49

Alane schreef:
In hetgeen er nu geplubiceerd is gaat het niet om het gebruikte beeldmateriaal ansich, maar om het commentaar bij het beeldmateriaal...
Uit een paar minuten filmmateriaal, werd de conclussie getrokken die nu in punt 3 genoemd werd, en dat mag dus niet als het paard en/of de persoon herkend wordt.

Gaat het nou om dit paard?

http://www.youtube.com/v/Tx4BEf54c80

tweede paard dat in beeld komt, ik vind het commentaar niet héél schokkend eerlijk gezegd, daarbij mag je gewoon commentaar geven op iemands werk, (sportcommentators zwammen ook heel wat af :+)

Je kunt ook moeilijk elke recensist voor de rechter slepen die in z'n recensies een cd van een bandje afkraakt.

Ging de aanklacht nou over het beeldmateriaal of om het commentaar erbij, want dat maakt nogal verschil.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 12:15

En wat schrijft VMT hierover:
Citaat:
Mit heutigem Tag ist der Vergleich, im Rechtsstreit zwischen einem Münchner Verlag und mir, rechtswirksam, welcher wegen unzutreffender Vorwürfe geführt wurde. Manche erinnern sich: Es ging dabei um einen Film von Herrn Dr. Heuschmann, welcher sich mit der Biomechanik von Pferden befasst. Seine letzte diesbezügliche Veröffentlichung zu diesem Thema ist eine DVD mit dem Titel „Stimmen der Pferde“.

Vanaf vandaag is der Vergleich, in de rechtstrijd tussen een uitgever uit München en mij, rechtgeldig, welke wegens niet toetreffende beschuldigingen aan mijn adres, gevoerd werd. Sommigen zullen het zich herinneren: het ging daarbij om een film van meneer Dr. Heuschmann, die zich met de Biomechanik van paarden bezich houdt. Stimme der Pferde is zijn onlangs verschenen DVD over dit thema.

Citaat:
Ich kannte diese DVD beim Erscheinen nicht, wurde aber rasch von einigen Freunden aus Deutschland darauf hingewiesen, dass mein Pferde Falcao OLD in diesem zum Teil reißerisch aufgemachten Film als „abschreckendes Beispiel“ im Kapitel „Trab Negativbeispiele“ gezeigt wird.

Ik kende die DVD toen deze uitkwam, werd echter snel op de hoogte gebracht door een paar vrienden uit Duitsland die me erop wezen dat mijn paard Falcao OLD in deze deels opruiend gemaakte film als afschrikkend voorbeeld getoond werd in het hoofdstuk "Draf negatieve voorbeelden" [/quote]

Citaat:
Abgesehen davon, dass ich darüber nicht informiert wurde, stützt sich die ganze Geschichte auf keinerlei wissenschaftlich anerkannte Vorgehensweise. Der Sprecher der DVD sagt zu dieser Szene: „Eine entsprechende Biomechanische Analyse zeigt, dass der typische runde Fußungsbogen, sowie die Parallelität des schwebenden Beinpaares in allen trabartigen Bewegungen zerstört wurde.“ Dazu möchte ich erwähnen, dass die Bilder auf dem Abreiteplatz im Rahmen der World Equestrian Games 2006 in Aachen gemacht wurden. Es ist nicht meine Aufgabe, die Kompetenz des Herrn Dr. Heuschmann zu beurteilen. Aber um von einer „Biomechanischen Analyse“ zu sprechen, wobei man nur einige Minuten am Abreitplatz gefilmt, das Pferd aber sonst nicht genau „unter die Lupe genommen hat“, ist nicht wirklich seriös.
Nun lässt einem die Rechtslage wenig Möglichkeiten, sich in solchen Fällen zu wehren. “Wenn man nicht erkannt wird, hat man keine Handhabe dagegen“ sagt der Gesetzgeber. Also genügt es, wenn der Produzent eines solchen Werkes das gezeigte Tier gänzlich unkenntlich macht.

Afgezien daarvan, dat ik hierover niet geinformeerd werd, stoelt zich dit verhaal op geen wetenschapelijk onderbouwd manier van onderzoeken/handelen. (kan even zo snel geen vertaling bedenken van Vorgehensweise)
De comentator zegt bij deze scene: "Een Biomechanische Analyse toont, dat de typische runde bewegingsafloop in draf, alsook de paralelliteit van het zwenvende beenpaar in alle drafachtigen bewegingen stuk/verstoord gemaakt zijn." Daartoe wil ik graag opmerken, dat de beelden op de losrijplaats tijden de WEG Aachen 2006 gemaakt zijn. Het is niet aan mij om te beoordelen of Dr Heuschmann competent is of niet. Maar um van een Biomechanische Analyse te spreken, als men enkel een paar minuten op een losrijplaats gefilmd heeft, zonder het paard exact te bestuderen/onder de loep genomen heeft, is niet echt serieus te noemen.
Juridisch gezien heeft men niet veel mogelijkheden, zich in dit soort gevallen te verweren. "Als men kan niet herkent kan worden, heeft men niet in handen" zegt de wet. Dus is het genoeg, wanneer de producent van dit werk het getoonde dier geheel onherkenbaar maakt.

Citaat:
Das für mich einzig Wesentliche, in dem nun rechtskräftigen Vergleich, ist die Richtigstellung bzw. die Rücknahme der unhaltbaren Vorwürfen. Der entsprechende Passus in dem vor dem LG Steyr geschlossenen Vergleich lautet: „Isabella Sonntag wollte mit der Verwendung der Filmszene in der DVD „Stimmen der Pferde“ Frau Viktoria Max-Theurer nicht unterstellen, dass sie ihr Pferd Falcao falsch trainiert oder ausgebildet und dessen Trabbewegung zerstört hat. Demgemäß kann sie nicht beurteilen, ob der trabtypische runde Fussungsbogen sowie die Parallelität des schwebenden Beinpaares in allen trabartigen Bewegungen zerstört wurde.“

Damit steht nämlich fest, dass der Sprecher dieses Films einfach die Unwahrheit gesagt hat. Der Volltext des Vergleiches findet sich unten.

Voor mij is wesentlijk, in de nu rechtsgeldig Vergleich, de rechtzetting / de rectificatie van de aanschuldigingen. De door het LandesGericht Steyr afgesloten Vergleich zegt letterlijk: "zie punt 3 van het Vergleich"

Daarmee wordt bevestigd, dat de spreker in de film niet de waarheid verteld heeft, de volledige tekst van het Vergleich stat hierboven ergens al vertaald[/quote]

Citaat:
Ich hoffe, dass ich mit diesem unangenehmen Rechtsstreit auch anderen Reitern helfen konnte, deren Ruf und Reputation durch solche Methoden zu Unrecht beschädigt wurde. Unser Dressursport wurde hier, wie ich meine völlig zu Unrecht, einer globalen Vorverurteilung unterzogen.

Ik hoop, dat ik met deze onaangename rechtzaak ook andere ruiters geholpen heb, wiens reputatie en goede naam door dit soort methodes ten onrechte bechadigd werden. Onze dressuursport werd hier, en naar mijn mening volledig ten onrechte, voorveroordeeld.

(bron duitse tekst: http://victoria.achleiten.at/cms/front_ ... &idart=636)
vertaling: moi

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 12:20

Arabesk schreef:
Alane schreef:

tweede paard dat in beeld komt, ik vind het commentaar niet héél schokkend eerlijk gezegd, daarbij mag je gewoon commentaar geven op iemands werk, (sportcommentators zwammen ook heel wat af :+)

Je kunt ook moeilijk elke recensist voor de rechter slepen die in z'n recensies een cd van een bandje afkraakt.

Ging de aanklacht nou over het beeldmateriaal of om het commentaar erbij, want dat maakt nogal verschil.

het is dit paard:
http://victoria.achleiten.at/cms/front_ ... 8&idart=38

je hoeft niet iedere commentator voor de rechter te slepen als die zegt dat je slecht gereden hebt, wel als die zegt dat je jij de bewegingsafloop van de draf stuk gemaakt hebt door je manier van rijden/trainen, zonder dat dit door een wetenschapelijk onderzoek aangetoond is...
dat is dus met feiten gooien, en niet een mening erop na houden en het dan ook nog wereldkundig maken...

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 12:38

Alane schreef:
vertaling: moi

SUPER ! _/-\o_

Maarrr... dit roept vragen op
Citaat:
wel als die zegt dat je jij de bewegingsafloop van de draf stuk gemaakt hebt door je manier van rijden/trainen, zonder dat dit door een wetenschapelijk onderzoek aangetoond is...

Flauwe vergelijking misschien maar toch, een metafoor(tje): Ik sla mijn hond, word gefilmd en mag een ander dan niet zeggen dat ik dit niet mag doen omdat ik de relatie daarmee negatief beinvloed zonder wetenschappelijke bewijsvoering?

Alane

Re: Rechtszaak over anti-rollkür tapes van start gegaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 12:47

Dan zou je moeten vergelijken: jou hond loopt naast je, maakt een huppeltje.. ik film dat en zet het op dvd met als commentaar het volgens een analyse geconcludeerd kan worden dat de manier hoe jij met je hond loopt en traind de beweging van je hond negatief beinvloedt wordt en daardoor de natuurlijke bewegingsafloop van die gang helemaal stuk gemaakt is... (en dat aan de hand van 3 minuten filmen, en een analyse die niets wetenschappelijks is én zonder dat je hond echt grondig onderzocht is)
zo maak ik dat op uit de tekst in dat Vergleich en hetgeen VMT op haar site heeft staan.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 13:09

Ja, daar heb je wel enigszins gelijk in. Maar ik vraag me af of een rechter hier uberhaupt wel in mee gaat. Het gaat niet om de inhoud van de kritiek, het gaat om het fenomeen op zich.

'Mogen beelden van anderen gebruikt worden voor commerciele doeleinden. De inhoud lijkt me niet eens ter zake'.

Ik vraag me daarmee eigenlijk af of dat een officieel punt is of een punt van de amazone zèlf. Het is namelijk niet steekhoudend omdat 'de wetenschap' hier nog geen eens een vast standpunt in heeft verworven.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 14:28

Ook al zou er wetenschappelijk onderzoek (mogelijk) zijn voor dit fenomeen, dan nog is haar paard niet aan een dergelijk onderzoek onderworpen, en kan men niet die conclusie trekken.

Het 'probleem' in deze is dat de amazone niet herkenbaar is, maar men haar 'herkent' via haar paard. Daar kan ze niets mee, en dat schrijft ze ook op haar site.
Maar het mondeling commentaar bij de opnames, daarvoor wordt de uitgever verantwoordelijk gehouden, immers wordt die genoemd in dat Vergleich, en niet die Dr. Heuschmann
(of dat nog een vervolg heeft, kan ik niet vinden)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 18:53

Alane schreef:
Arabesk schreef:

het is dit paard:
http://victoria.achleiten.at/cms/front_ ... 8&idart=38

Bruine knol met zwarte manen -O- dat maakt het wel lastig om te zien of hij dat idd is :+, 13 in een dozijn kleur.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 21:33

Alane schreef:
je hoeft niet iedere commentator voor de rechter te slepen als die zegt dat je slecht gereden hebt, wel als die zegt dat je jij de bewegingsafloop van de draf stuk gemaakt hebt door je manier van rijden/trainen, zonder dat dit door een wetenschapelijk onderzoek aangetoond is...
dat is dus met feiten gooien, en niet een mening erop na houden en het dan ook nog wereldkundig maken...

Hoe moet ik jouw reactie lezen? Mag je een mening niet uiten?

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 21:52

Paardentango schreef:
Er zijn denk ik wel paardenmensen die volgens mij alles inderdaad 'geregeld' hebben. Zoals géén enkele foto of film publiceren of op andere wijze openbaar maken.

Er staat anders een filmpje op haar site en die van de Rabo waar de db totáál mee voor schut gaat _O-

Terug naar het topic is wat de rechter vraagt aan onherkenbaar maken erg veel.
Dat is wellicht omdat het een specifiek geval betreft en de ruiter geen publiek figuur of weet ik wat. Dat hoop ik dan maar.

Gezicht en eventueel rijstallogo verwijderen is vergelijkbaar met wat normaal buiten de ruiterij gebruikelijk is.
De fluwelen handschoentjes naar de ruiterij brengen mijns inziens een héél groot probleem aan het licht.

Ik ben normaal helemaal voor zelfregulering maar bij de ruiterij zit dat er niet in en door de indirecte invloed van de sleutelfiguren is het zelfs al moeilijk voor de nationale politiek.

Op langere termijn gaat het maatschappelijke dierenwelzijnsbewustzijn dat wel oplossen.
Op kortere termijn gaan er dingen veranderen door de economische dip.
Gewoon aan de boom blijven schudden Arabesk et al.

hc

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 09:39

Huertecilla schreef:
Alane schreef:

Hoe moet ik jouw reactie lezen? Mag je een mening niet uiten?

hc

Precies zoals het er staat.... zeker mag je je mening uiten, maar schijnbaar werd dat in die DVD niet gedaan en werd het als een feit neergezet, die 'feiten' werden uitgegeven door mevr. Isabell Sonntag en dat mocht dus van de rechter niet zonder die rectificatie. En bij toekomstige uitgaves van die DVD moet er een aanpassing komen.

Je hoeft geen publiek figuur te zijn als in wereld beroemt, dat mensen uit je naaste omgeving je kunnen herkennen is al voldoende, en het gaat niet zozeer om het beeldmateriaal, immers geeft VMT dat zelf ook aan op haar site dat daar weinig tot niets aan te doen, maar het commentaar bij die opnames, nl dat haar rijkunsten en training de natuurlijke drafbeweging stuk gemaakt/verruïneerd heeft zonder wetenschappelijk onderzoek waarbij die aannames als feiten neergezet worden gebasseerd op een paar minuten film, geschoten op WEG Aken 2006.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 11:07

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 11:09

wel apart dat er nu zo'n ophef wordt gemaakt over dat filmpje

terwijl bij Power and Paint een storm van commentaar losbarstte

en er helemaal niet gesproken werd over het wel of niet plaatsen van dat filmpje

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 11:11

Wt ik opmerkelijk vind in deze zaak is dat de betreffende ruiter de uitgeefster van de DVD voor het gerecht daagt, terwijl je in principe kunt stellen dat deze alleen maar de mening van een derde partij (Heuschmann) faciliteert. Om mevrouw Sonntag tot een uitspraak te dwingen over een rijtechnisch gegeven is dus misschien in de ogen van enkelen een geslaagde actie met gewenst resultaat, maar is natuurlijk een wassen neus. Mevrouw Sonntag is niet gekwalificeerd om rijtechnisch/medisch commentaar te leveren, zoals Heuschmann dat wel is. Of je het met zijn observaties nu wel of niet eens bent.

Als Victoria Max-T. werkelijk effect had willen bereiken, dan had ze beter Heuschmann op de mat moeten roepen. Daar heeft ze zich niet aan gewaagd en is in de rechtsactie voor de meest voor de hand liggende weg gekozen. De uitkomst van deze schikking is uiteindelijk mager - althans voor de tegenstanders van Heuschmann - en een typische 'middle of the road' uitspraak : de circa 6000 beschikbare DVD's mogen gewoon, ongewijzigd, verkocht worden. Bij een toekomstige uitgave mag deze ruiter niet meer zonder de bepaalde voorwaarden gefilmd/gepubliceerd worden. En men mag bij het begeleidende commentaar geen uitspraak doen die mogelijk ongefundeerd is. Maar uiteindelijk is niet vastgelegd dat Heuschmann, via het medium dat Sonntag hem geboden heeft, ongelijk heeft met zijn stellingen. En persoonlijk vind ik dat een goede zaak!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 11:18

JP, ik denk dat de zaak gefaseerd opgebouwd zou/zal worden, te beginnen bij de eerst verantwoordelijke, de uitgever.

HC, het zal de DB worst zijn of paarden geschoren worden, zij horen zich erop te richten dat paarden gehouden worden op een voor dat individuele paard optimale wijze. Voor Anky's paarden is het gezonder om ze te scheren mbt het werk dat ze doen. Werken is niet slecht voor een paard, dus dat mag, maar dat moet je dan wel zo goed mogelijk doen, scheren kan daartoe een middel zijn. Als de DB vragen wil stellen bij het stalmanagement van Anky, dan kunnen ze zich beter richten op andere zaken.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 11:28

Lovely, ik denk eerder dat de advocaat van de familie M.T. zich wel gerealiseerd heeft dat de 'volgende fase' ( en ik neem aan dat je daarmee bedoelt het bestrijden van de theorie van Heuschmann) een heilloze zaak is, die véél geld gaat kosten. Waar het uiteindelijk in deze zaak om ging was de 'reputatie' van Victoria M-T.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 11:30

JP, geld speelt geen rol bij deze mensen. Ik vind het wel een goede aanpak omdat verdere stappen nu dus afhangen van de reactie van Heuschmann. Als het goed is, is de boodschap daar wel aangekomen en kan hij zelf beslissen hoe hij dit interpreteert en toepast. Doet hij dat niet, dan zal zijn bedrijf de volgende klacht ontvangen. Zijn persoon zal pas als laatste aan de beurt zijn, denk ik :).

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 11:38

@Jannepauli: In het stuk op haar site... daar schrijft ze waarom ze gekozen heeft om de uitgever aan te pakken...
De uitgever is verantwoordelijk voor hetgeen hij/zij uitgeeft, in dit geval die DVD, waarin VMT voor de voeten wordt geworpen/beschuldigd wordt van het verstoren van de natuurlijke bewegingsafloop van draf door haar manier van rijden/trainen van dat betreffende paard.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 11:50

Lovely, ben jij de boekhoudster van de familie?
Victoria M.-T. heeft in bepaalde mate genoegdoening gekregen via de schikking en of de familie plannen heeft om het 'in fases' aan te pakken is vooralsnog maar een aanname jouwerzijds. De vraag daarbij is of ze zich daaraan willen wagen.
Hoe het ook zij: het gaat over deze schikking en daar heb ik zo mijn mening over, waarvan akte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 11:57

Het is een aanname, dat klopt, maar het is dan ook helemaal niet gezegd dat het hiermee afgelopen is, ik denk dat dat afhangt van de reactie van Heuschmann en of de uitgever en hij zich houden aan deze afspraken.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 13:53

Lovely schreef:
HC, het zal de DB worst zijn of paarden geschoren worden, zij horen zich erop te richten dat paarden gehouden worden op een voor dat individuele paard optimale wijze.

Elk individueel paard = primair paard.

Het niet volgens de eisen van de betreffende diersoort huisvesten/houden vanwege sport is, zoals te lezen is in het rapport van Wageningen bij het verbod op nertsenfok, ethisch niet verantwoord.

Inderdaad zou de db zich daar fundamenteel mee bezig moeten houden.

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 14:03

HC, nertsen worden alleen maar gefokt en gehouden voor de dood, niet voor de sport. Dat is een behoorlijk groot verschil met het doel van de sportpaarden. Sportpaarden werken en dat is prima voor een paard. Maar aldoende moet je hem de verzorging geven die hem dat optimaal mogelijk maakt. Een longontsteking kun je voorkomen door te scheren en dat is een reele keuze.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 08:19

Of een dier nou tegennatuurlijk wordt gehuisvest omdat ie gefokt wordt om afgemaakt te worden of voor de sport, dat maakt niet uit :?

Het is gewoon niet verdedigbaar om een dier tegennatuurlijk te huisvesten ongeacht wat het doel is.