Jeugd moet erg wennen aan het eten van paardenvlees

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 14:53

Ik eet alleen rund en kip. En gemengde vleessnacks, die bestaan toch voor het grootste deel uit meel :+

Yones

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 15:05

Al dat gedoe rond paardenvlees
een menselijk lichaam heeft nu eenmaal vlees nodig
en of dat nou komt van een koe, kip of paard maakt dan geen verschil (jammer dat het vlees van een paard dan weer gezond is)
we kunnen wel aan de vlees vervangers
maarja het enige dat je dan hebt bereikt is dat je je hele leven vies gegeten hebt ;-)
en ook jammer dat de meeste niet paardenvleeseters geen betere argumenten kunnen verzinnen dan: ze staan dicht bij mijn hart

Yeyo

Re: Jeugd moet erg wennen aan het eten van paardenvlees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 15:16

pfffffffffffff lezen blijft moeilijk......

een mens heeft geen vlees nodig!!!
pagina 11 en 7.....

SarahLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 15:20

Ik eet helemaal geen vlees en ook geen vis.
Wel slik ik een B12 pil, en eet ik regelmatig peulvruchten, noten, ei e.d.

Volgens het vowdingscentrum was dit volgens mij een gezond weekschema:

4x Vis
4x Vlees
1x vegetarisch

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 15:26

Ik las ergens (weet niet meer waar) dat er steeds meer vleesverlaters zijn, mensen die bewust vlees eten en ook minder vlees.
Ik mag mezelf wel een klein beetje tot die groep rekenen, doe in ieder geval goed mijn best!

Saar....: een week heeft toch 7 dagen? Ik tel 9 dingen in jouw Voedingscentrumrijtje.

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 15:28

tuurlijk staat vegetarisch onderop, anders klapt in een keer de hele bioindustrie in elkaar, economische ramp!!!
dit zijn richtlijnen van de staat, ik zoek liever een onafhankelijk iemand die dat uitzoekt voor me ;)

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 15:28

Yeyo schreef:
Ik lees hier ook veel dat we vlees nódig zouden hebben om te overleven (edit)of dat het goed voor je zou zijn, maar is ook echt grote onzin.
Sterker nog, ooit is de mens begonnen als herbivoor.
Onze tanden en kiezen zijn nog relatief vlak in vergelijking met een karnivoor, kijk maar in de bek van een hond.
Door de evolutie zijn deze echter steeds scherper geworden.
Ook ons darmstelsel is eigelijk véél te lang (net als bij herbivoren) om vlees te kunnen verteren, doorgaans is het darmstelsel van een karnivoor vele malen korter omdat het gegeten vlees anders al in het lichaam begint te rotten (zoals bij de mens :+ )

Dat is eigenlijk ook maar te betwisten, kaakstel is anders want we zijn ook omnivoor.

Ons darmstelsel is juist verkort om vlees te eten, en door die verkorting door vlees te eten staan we nu waar we nu zoals we zijn.
Zonder vlees was er nooit de hersenontwikkeling en dus ook nooit de homo sapien.

Dat de mens begonnen is als herbivoor is in het australoptihecus verleden in de homo tak hadden ze het juist nodig :)

Dus ja evolutionair is vlees enorm van belang :) dus dat de mens eigenlijk niet de mens :) ooit herbivoor is geweest is echt geen verklarings punt voor vegetarier te zijn. Sterker nog is eerder pro vlees.

Maar uitleggen dat een mens geen vlees nodig hebben omdat we in een vroegere evolutionare tak herbivoor waren is evolutionair zo fout :)

Niet dat dit iets te maken heeft met mijn waardeoordeel want ik vind dat iedereenmoet kiezen, vind vlees of niet een eigen beslissing en vegetarisch zelfs vaak een eervolle beslissing

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 15:36

Ook vandaag de dag nog??? Nu het volgespoten is met groeihormoon, antibiotica, het voer krijgt waarin hun geslachte voorgangers in verwerkt zijn, en weet ik veel wat nog meer, is het dan nu nog steeds goed voor ons???
Hoe kan je van deze dieren die op deze wijze behandeld zijn voor de slacht de organen in de schappen leggen en dan nog beweren dat het gezond is???

Ik ben (nog) geen vegetarier hoor, maar die stelling dat vlees nodig is en gezond vind ik echt zo achterhaald.

Wie nog altijd geen vegetariër is moet wel weten
dat vlees veel extra's bevat. Het vee heeft voor
het werd afgemaakt het volgende moeten slikken:
-thyreostatica om de activiteit te verminderen en de
water opname te verhogen.zodat runderen
20 % meer water bevatten dan natuurlijk zou zijn.
-enzymen- om een snelle omzetting van van
voedingsstoffen te bevorderen

-kalmerende middelen- om de dieren op weg naar
het abattoir rustig te houden, wat
gewichtsverlies voorkomt.
-hormonen- die de seksuele drift verminderen.
-arseen- ter bestrijding van ziekten
-antibiotica-om de groei te stimuleren.

Bron: het tijdschrift ARTIS in de rubriek
KORT DIERENNIEUWS.

Daarnaast zouden vegetariers 40% minder kans hebben op hart- vaatziekten en kanker.

Als iedereen in dit land ervoor zou kiezen om 3 keer per week vlees te eten (ipv 7 dagen, van alle vleeseters dus), dan zou de CO2 vanuit de bioindustrie met 37% (!!!!) dalen. Nu is de bioindustrie verantwoordelijk voor 60% van alle CO2 uitstoot.

Dus.....als je vlees eet verkleaut je ook de omstandigheden waarin je dierbare paard leeft....:+

.
Laatst bijgewerkt door Yeyo op 04-08-09 15:40, in het totaal 1 keer bewerkt

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 15:39

Nee vandaag de dag denk ik dat je zeker zonder vlees kunt, zijn genoeg groenten en vervangers enz die vervangend zijn. :j

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 15:41

Yones schreef:
Al dat gedoe rond paardenvlees
een menselijk lichaam heeft nu eenmaal vlees nodig
en of dat nou komt van een koe, kip of paard maakt dan geen verschil (jammer dat het vlees van een paard dan weer gezond is)
maarja het enige dat je dan hebt bereikt is dat je je hele leven vies gegeten hebt ;-)
en ook jammer dat de meeste niet paardenvleeseters geen betere argumenten kunnen verzinnen dan: ze staan dicht bij mijn hart

Ik zou zeggen: informeer je eens beter.
Een half continent leeft zonder het eten van vlees (=India) dus lees eens iets voor je zo'n uitspraak doet.
En je bent blijkbaar ook nog nooit lekker vegetarisch gaan eten, beetje oogklepjes? :D

Rosmoov

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 15:44

echt raar in een frikandel of iets eet ik het gewoon maar zou nooit zomaar 'puur' paardenvlees kopen....weet eigenlijk niet waarom heel stom eigenlijk ...
ik vind het niet echt zielig ofzo .....maar ja ik weet het eigenlijk niet haha....best raar eigenlijk

een vrouw die ik ken had eens een lap paardenbiefstuk in de vriezer niemand wilde dat hebben ..toen vertelde ze dat het gewone biefstuk was en iedereen wou meteen een stukkie haha dat is toch wel weer typisch

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 15:45

katiavl schreef:
Yeyo schreef:
Ik lees hier ook veel dat we vlees nódig zouden hebben om te overleven (edit)of dat het goed voor je zou zijn, maar is ook echt grote onzin.
Sterker nog, ooit is de mens begonnen als herbivoor.
Onze tanden en kiezen zijn nog relatief vlak in vergelijking met een karnivoor, kijk maar in de bek van een hond.
Door de evolutie zijn deze echter steeds scherper geworden.
Ook ons darmstelsel is eigelijk véél te lang (net als bij herbivoren) om vlees te kunnen verteren, doorgaans is het darmstelsel van een karnivoor vele malen korter omdat het gegeten vlees anders al in het lichaam begint te rotten (zoals bij de mens :+ )

Dat is eigenlijk ook maar te betwisten, kaakstel is anders want we zijn ook omnivoor.

Ons darmstelsel is juist verkort om vlees te eten, en door die verkorting door vlees te eten staan we nu waar we nu zoals we zijn.
Zonder vlees was er nooit de hersenontwikkeling en dus ook nooit de homo sapien.

Dat de mens begonnen is als herbivoor is in het australoptihecus verleden in de homo tak hadden ze het juist nodig :)

Dus ja evolutionair is vlees enorm van belang :) dus dat de mens eigenlijk niet de mens :) ooit herbivoor is geweest is echt geen verklarings punt voor vegetarier te zijn. Sterker nog is eerder pro vlees.

Maar uitleggen dat een mens geen vlees nodig hebben omdat we in een vroegere evolutionare tak herbivoor waren is evolutionair zo fout :)

Niet dat dit iets te maken heeft met mijn waardeoordeel want ik vind dat iedereenmoet kiezen, vind vlees of niet een eigen beslissing en vegetarisch zelfs vaak een eervolle beslissing

Onzin, echt onzin, er zit niets, maar dan ook niets in vlees wat we niet uit andere produkten uit de natuur kunnen halen, op dierlijk vet na.
Dierlijk vet is verzadigd, dus ook nog eens slecht voor je.

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 15:48

Ninx schreef:
Ik eet geen vlees, dus ook geen paard....
Wanneer je onderscheidt gaat maken als vleeseter is dat natuurlijk wel wat gek vind ik.
Ik vind dat iedere vleeseter zichzelf het volgende moet afvragen: "IF YOU CAN'T KILL IT, YOU SHOULDN'T EAT IT".
Mensen staan veel te ver van het product en dus het dier af dat 's avonds op hun bord ligt. Ze hebben geen idee wat die beesten hebben moeten doorstaan om op jouw bord te belanden.... en erger nog; het kan mensen soms niets schelen.

Ik pleit er niet voor dat iedereen vegetariër wordt (al zou ik dat wel fijn vinden), maar minderen met vlees en een echt goede prijs betalen bij een bio-slager (en dus geen supermarkt-troep) zou een grote vooruitgang zijn.
Dat ouders hun kinderen dat goedkope vlees dag in dag uit voorzetten vind ik schandalig... zo ongezond.
Geef ze dan hooguit 2x id week iets, maar zorg dat het van goede kwaliteit is.

Hier ga ik volledig mee akkoord.

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 15:49

Dus als je iets niet kan doodmaken dan eet je het niet?!?

_O-

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 15:51

Yeyo schreef:
katiavl schreef:

Onzin, echt onzin, er zit niets, maar dan ook niets in vlees wat we niet uit andere produkten uit de natuur kunnen halen, op dierlijk vet na.
Dierlijk vet is verzadigd, dus ook nog eens slecht voor je.

Waarom dan vleesVERVANGERS?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 15:54

hahaha, meisje informeer je toch wat beter. Voor je jaren wetenschappelijk onderzoek onzin noemt ik wist dat bokt kenners had maar zo hard :)

In vergelijking met plantaardig voedsel bevat vlees allerlei hoogwaardige voedingstoffen zoals dierlijke vetten en eiwitten. Die wijzeging in dieet was een noodzakelijke voorwaarde voor de groei van de hersennen. Dus de consumptie van vlees heeft tot de gut brain swap geleid. omdat zowel darm als hersenweefsel kostbare weefsels in bouw en werking zijn en dus veel brandstof ragen. Naarmate er dus meer vlees werd gegeten was er steeds minder darmweefsel nodig. De energie die overbleef werd dus geinvesteerd in een groter brein en dat heeft tot het succes van het geslacht homo geleid.

Dus alsnog informeer je beter :) vlees is primair geweest voor de ontwikkeling.

Dus sterker nog we zijn ooit herbivoor geweest heeft niks te doen met geen vlees nodig hebben, sterker nog het heeft er alles mee te maken dat we het toen wel nodig hadden. Of we dat nu nog nodig hebben heeft daar absoluut niks mee te maken :)
Laatst bijgewerkt door lesilla op 04-08-09 15:56, in het totaal 2 keer bewerkt

Laura_Robin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 15:55

Yeyo schreef:
Ook vandaag de dag nog??? Nu het volgespoten is met groeihormoon, antibiotica, het voer krijgt waarin hun geslachte voorgangers in verwerkt zijn, en weet ik veel wat nog meer, is het dan nu nog steeds goed voor ons???
Hoe kan je van deze dieren die op deze wijze behandeld zijn voor de slacht de organen in de schappen leggen en dan nog beweren dat het gezond is???

Da's nu juist de reden dat beweerd wordt dat paardenvlees zo goed voor je is. Die hebben gewoon een fijn leven gehad zonder groeihormonen en dat soort rotzooi :D

Katiavl zegt niet dat iedereen vlees moet eten, maar dat niet dmv evolutietheorieën onderbouwd kan worden dat de mens géén vlees zou moeten eten. De homo sapiens at juist wel vlees. En da's een waarheid als een paard, eh, koe. ;)

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 15:58

Als ik uit eten ga neem ik wel altijd een flinke T-bone. En als ik BBQ bij familie eet ik ook lekker vlees, alleen rund,varken of kip.
Maar ik kan ook prima dagen zonder vlees.

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 15:59

Yeyo schreef:
Dus als je iets niet kan doodmaken dan eet je het niet?!?

_O-

Dat is niet wat Nynx wil zeggen he.

Stel dat elke vleeseter z'n koe of paard of whatever zelf zou moeten slachten, dan zou er waarschijnlijk niet veel vlees gegeten worden. Een vleeseter zou zich moeten afvragen: "zou ik voor dat stukje vlees op mijn bord zelf de koe, het paard of varken doden?" . Nu denken ze er gewoon niet over na hoe dat op hun bord terecht komt.

Ik zou het niet kunnen, zelf een dier slachten, maar ik eet dan ook geen vlees.

Yones

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 16:08

Citaat:
Ik zou zeggen: informeer je eens beter.
Een half continent leeft zonder het eten van vlees (=India) dus lees eens iets voor je zo'n uitspraak doet.
En je bent blijkbaar ook nog nooit lekker vegetarisch gaan eten, beetje oogklepjes?

het kan ook wel, en al helemaal tegenwoordig
want als je het op die mannier bekijkt hoeven we ook geen groentes meer te eten
we kunnen alle vitamines ook uit pilletjes halen
maar om nou te zeggen dat we het niet nodig hebben tsja...

haha en ik geniet regelmatig van een goeie vegatarische maaltijd, echt waar, helemaal vrijwillig
wie heeft er dan oogkleppen op ;-)

Laura_Robin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 16:12

Sin schreef:
Stel dat elke vleeseter z'n koe of paard of whatever zelf zou moeten slachten, dan zou er waarschijnlijk niet veel vlees gegeten worden. Een vleeseter zou zich moeten afvragen: "zou ik voor dat stukje vlees op mijn bord zelf de koe, het paard of varken doden?" . Nu denken ze er gewoon niet over na hoe dat op hun bord terecht komt.

Ik zou het niet kunnen, zelf een dier slachten, maar ik eet dan ook geen vlees.

Zou ik voor een stukje kaas aan de slag willen gaan met melk en weet ik wat? Voor dat andijviestamppotje plantjes en aardappeltjes willen laten groeien en oogsten? Zou ik een colarecept willen uitvinden? Zou ik druiven willen stampen voor m'n glaasje wijn? 'k Wil het allemaal niet. Toch koop ik het en consumeer ik het.

Maar goed, de vraag is natuurlijk of ik het überhaupt zou kunnen. If need be, denk ik dat het antwoord "ja" is. Als de nood maar hoog genoeg is, eten we zelfs elkaar wel op (na een vliegtuigongeluk bijv., zoals dat bekende, tragische geval). Of, minder griezelig, bloembollen (2e WO). Dus als de nood aan de man is, verbouw ik ook mijn eigen andijvieplantjes wel. En slacht ik ook mijn eigen konijntjes, koetjes en paardjes. En zolang die nood er niet is, koop ik het van een ander.

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 16:20

Als ik bij elk stuk vlees wat ik eet, moet nadenken hoe het op mijn bord beland is hoef ik het niet meer hoor!
Daarom eet ik ook zo weinig mogelijk vlees, dan smaakt dat mij gewoon niet meer.
Ik wel bv: vlees wat in de spaghetti saus zit en heel soms dan een biefstuk bij frieten maar voor de rest nee dank je.
Zo frikandellen ofzo zie je mij toch niet eten hoor!
en paardenvlees dan al helemaal niet, laat die taboe daar maar mooi op rusten
het gedacht alleen al..

Yones

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 16:21

Citaat:
tuurlijk staat vegetarisch onderop, anders klapt in een keer de hele bioindustrie in elkaar, economische ramp!!!
dit zijn richtlijnen van de staat, ik zoek liever een onafhankelijk iemand die dat uitzoekt voor me

tsja ik geloof niet dat de keuze om vegatarier te worden een economische is

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 16:22

Yones schreef:

Yones schreef:
haha en ik geniet regelmatig van een goeie vegatarische maaltijd, echt waar, helemaal vrijwillig
wie heeft er dan oogkleppen op ;-)

spreek je jezelf niet een beetje tegen?

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 16:26

Ik hou dus niet van beestjes als ik vlees eet?
Ik vind koeien, varkens geweldige beesten maar savonds op mn bord vind ik het gewoon erg lekker.
Ik eet geen paardenvlees, als ik het niet zou weten en het achteraf oid hoor dan zou ik me niet schuldig voelen of er ziek van zijn.
Ik heb meegemaakt dat een paard dat er echt eentje was die geen ander paard zou kunnen vervangen, naar de slachterij ging, en ik vind het een prachtig idee dat iemand anders nog plezier van hem heeft door een stukje te eten.
Klinkt heel cru, maar zo is het en zo vind ik het. En echt wel dat ik van paarden hou.