Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Yeyo schreef:Ik lees hier ook veel dat we vlees nódig zouden hebben om te overleven (edit)of dat het goed voor je zou zijn, maar is ook echt grote onzin.
Sterker nog, ooit is de mens begonnen als herbivoor.
Onze tanden en kiezen zijn nog relatief vlak in vergelijking met een karnivoor, kijk maar in de bek van een hond.
Door de evolutie zijn deze echter steeds scherper geworden.
Ook ons darmstelsel is eigelijk véél te lang (net als bij herbivoren) om vlees te kunnen verteren, doorgaans is het darmstelsel van een karnivoor vele malen korter omdat het gegeten vlees anders al in het lichaam begint te rotten (zoals bij de mens)
Yones schreef:Al dat gedoe rond paardenvlees
een menselijk lichaam heeft nu eenmaal vlees nodig
en of dat nou komt van een koe, kip of paard maakt dan geen verschil (jammer dat het vlees van een paard dan weer gezond is)
we kunnen wel aan de vlees vervangers
maarja het enige dat je dan hebt bereikt is dat je je hele leven vies gegeten hebt
en ook jammer dat de meeste niet paardenvleeseters geen betere argumenten kunnen verzinnen dan: ze staan dicht bij mijn hart
katiavl schreef:Yeyo schreef:Ik lees hier ook veel dat we vlees nódig zouden hebben om te overleven (edit)of dat het goed voor je zou zijn, maar is ook echt grote onzin.
Sterker nog, ooit is de mens begonnen als herbivoor.
Onze tanden en kiezen zijn nog relatief vlak in vergelijking met een karnivoor, kijk maar in de bek van een hond.
Door de evolutie zijn deze echter steeds scherper geworden.
Ook ons darmstelsel is eigelijk véél te lang (net als bij herbivoren) om vlees te kunnen verteren, doorgaans is het darmstelsel van een karnivoor vele malen korter omdat het gegeten vlees anders al in het lichaam begint te rotten (zoals bij de mens)
Dat is eigenlijk ook maar te betwisten, kaakstel is anders want we zijn ook omnivoor.
Ons darmstelsel is juist verkort om vlees te eten, en door die verkorting door vlees te eten staan we nu waar we nu zoals we zijn.
Zonder vlees was er nooit de hersenontwikkeling en dus ook nooit de homo sapien.
Dat de mens begonnen is als herbivoor is in het australoptihecus verleden in de homo tak hadden ze het juist nodig![]()
Dus ja evolutionair is vlees enorm van belangdus dat de mens eigenlijk niet de mens
ooit herbivoor is geweest is echt geen verklarings punt voor vegetarier te zijn. Sterker nog is eerder pro vlees.
Maar uitleggen dat een mens geen vlees nodig hebben omdat we in een vroegere evolutionare tak herbivoor waren is evolutionair zo fout![]()
Niet dat dit iets te maken heeft met mijn waardeoordeel want ik vind dat iedereenmoet kiezen, vind vlees of niet een eigen beslissing en vegetarisch zelfs vaak een eervolle beslissing
Ninx schreef:Ik eet geen vlees, dus ook geen paard....
Wanneer je onderscheidt gaat maken als vleeseter is dat natuurlijk wel wat gek vind ik.
Ik vind dat iedere vleeseter zichzelf het volgende moet afvragen: "IF YOU CAN'T KILL IT, YOU SHOULDN'T EAT IT".
Mensen staan veel te ver van het product en dus het dier af dat 's avonds op hun bord ligt. Ze hebben geen idee wat die beesten hebben moeten doorstaan om op jouw bord te belanden.... en erger nog; het kan mensen soms niets schelen.
Ik pleit er niet voor dat iedereen vegetariër wordt (al zou ik dat wel fijn vinden), maar minderen met vlees en een echt goede prijs betalen bij een bio-slager (en dus geen supermarkt-troep) zou een grote vooruitgang zijn.
Dat ouders hun kinderen dat goedkope vlees dag in dag uit voorzetten vind ik schandalig... zo ongezond.
Geef ze dan hooguit 2x id week iets, maar zorg dat het van goede kwaliteit is.
Yeyo schreef:katiavl schreef:
Dat is eigenlijk ook maar te betwisten, kaakstel is anders want we zijn ook omnivoor.
Ons darmstelsel is juist verkort om vlees te eten, en door die verkorting door vlees te eten staan we nu waar we nu zoals we zijn.
Zonder vlees was er nooit de hersenontwikkeling en dus ook nooit de homo sapien.
Dat de mens begonnen is als herbivoor is in het australoptihecus verleden in de homo tak hadden ze het juist nodig![]()
Dus ja evolutionair is vlees enorm van belangdus dat de mens eigenlijk niet de mens
ooit herbivoor is geweest is echt geen verklarings punt voor vegetarier te zijn. Sterker nog is eerder pro vlees.
Maar uitleggen dat een mens geen vlees nodig hebben omdat we in een vroegere evolutionare tak herbivoor waren is evolutionair zo fout![]()
Niet dat dit iets te maken heeft met mijn waardeoordeel want ik vind dat iedereenmoet kiezen, vind vlees of niet een eigen beslissing en vegetarisch zelfs vaak een eervolle beslissing
Onzin, echt onzin, er zit niets, maar dan ook niets in vlees wat we niet uit andere produkten uit de natuur kunnen halen, op dierlijk vet na.
Dierlijk vet is verzadigd, dus ook nog eens slecht voor je.
Yeyo schreef:Ook vandaag de dag nog??? Nu het volgespoten is met groeihormoon, antibiotica, het voer krijgt waarin hun geslachte voorgangers in verwerkt zijn, en weet ik veel wat nog meer, is het dan nu nog steeds goed voor ons???
Hoe kan je van deze dieren die op deze wijze behandeld zijn voor de slacht de organen in de schappen leggen en dan nog beweren dat het gezond is???
Yeyo schreef:Dus als je iets niet kan doodmaken dan eet je het niet?!?
Citaat:Ik zou zeggen: informeer je eens beter.
Een half continent leeft zonder het eten van vlees (=India) dus lees eens iets voor je zo'n uitspraak doet.
En je bent blijkbaar ook nog nooit lekker vegetarisch gaan eten, beetje oogklepjes?
Sin schreef:Stel dat elke vleeseter z'n koe of paard of whatever zelf zou moeten slachten, dan zou er waarschijnlijk niet veel vlees gegeten worden. Een vleeseter zou zich moeten afvragen: "zou ik voor dat stukje vlees op mijn bord zelf de koe, het paard of varken doden?" . Nu denken ze er gewoon niet over na hoe dat op hun bord terecht komt.
Ik zou het niet kunnen, zelf een dier slachten, maar ik eet dan ook geen vlees.
Yones schreef:we kunnen wel aan de vlees vervangers
maarja het enige dat je dan hebt bereikt is dat je je hele leven vies gegeten hebt
Yones schreef:haha en ik geniet regelmatig van een goeie vegatarische maaltijd, echt waar, helemaal vrijwillig
wie heeft er dan oogkleppen op