Dood van rodeopaard schokt veel welzijnsorganisaties

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 21:46

RP, er wordt niet goedgepraat, er wordt laten zien dat de rest net zo hypocriet is. In elke tak van de sport gebeuren dingen die niet door de beugel kunnen. Paarden worden door ons gebruikt, voor onze lol. We zijn ze alleen wel verplicht om goed voor ze te zorgen en ze met respect te behandelen.
Ik ben op zich niet tegen het bronc riding zelf. Maar laat de varkenprikkers lekker thuis.

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 21:47

ik heb dat filmpje niet eens afgekeken vreselijk gewoon!
je ziet hoe jong dat arme ding nog is :( :(
vreselijke dierenmishandelaars zijn dat :( :( |( |(
jammer dat die man niet ook dood is :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 21:50

Yeyo, alles over 1 kam scheren is inderdaad ook niet nodig. Ik ben in principe tegen elke vorm van competitie/commercie met dieren omdat ik het gevoel heb dat dierenwelzijn dan niet altijd op de eerste plaats staat, maar dat wil niet zeggen dat er altijd dieren onder lijden. Het heeft gewoon absoluut niet mijn voorkeur, in welke vorm dan ook.

Needje, dat het hypocriet is ben ik helemaal met je eens. ;) Wat je al schrijft, we moeten dieren goed en met respect te behandelen. Maar dat gebeurt helaas veel te weinig.

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 22:05

Laat mij dan maar lekker amateur dressuurtje spelen, ik heb wél lol met mn paard, en hij met mij, dat is het enige wat telt voor mij! Als ik op stal kom en mijn paard recht aan kan kijken, en mezelf daarna in de spiegel, dan ben ik een tevreden mens!

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 22:05

Caesar schreef:
Niemand hoeft er mee eens te zijn hoor, het was voor mij een gedachtengang omdat ik een overleden paard in elke willekeurige tak van sport gelijk beoordeel. Dus ook een springpaard wat in concours een been breekt etc. Het is allemaal ontzettend sneu, maar zulke ongelukken gebeuren nu eenmaal.

Ik ga eigenlijk volledig akkoord met wat Caesar in het begin van de topic heeft gezegd, maar het filmpje heeft me wel enorm aangegrepen :-(... Er gebeuren daar degelijk praktijken die letter en figuurlijk niet door de beugel kunnen!

Langs de andere kant, op onze manege doen ze ook aan rodeo, maar die paarden doen bijlange niet zo hevig als die paarden die je ziet op de filmpjes van youtube uit amerika.
Misschien is het dan ook omdat ze bij ons (nu moet ik uitkijken wat ik zeg, want in het verleden werd er al eens een flankriem gebruikt, en een dier pijn doen vind ik geen vermaak) een wolletje gebruiken die geen pijn, maar wel veel gekriebel geeft...

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 22:09

Dat maakt op zich niet uit, een flankriem is een flankriem, wolletje of niet, het zit er en het paard is er niet van gediend, dus wil er vanaf.
Als die flankriem niet in de weg zou zitten dan zou hij hem er niet af proberen te krijgen.

Yeyo

Re: Dood van rodeopaard schokt veel welzijnsorganisaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 22:25

Dat is ook wel weer zo ja, vaak erg kort-door-de-bocht reacties.
In mijn korte verblijf hier heb ik dat al erg vaak meegemaakt, jammer.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 22:47

Moderatoropmerking:
Het is natuurlijk logisch dat er heftig op zulke filmpjes gereageerd wordt, alleen is het niet de bedoeling om alle sporten over één kam te scheren. Bovendien kunnen de reacties ook wat gematigd worden, het is bijvoorbeeld niet de bedoeling om iemand zelf marteling of de dood toe te wensen :)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 22:48

Bah, ellendige sport.

Ik heb veel van zulke dingen gehoord en het is echt geen leuke sport hoor, veel paarden breken er hun benen, nek, rug.

Kalveren die met een lasso gevangen wordt, breken hun nekken, en of wordt gewurgd, wordt afgevoerd en dan gaan ze vrolijk weer door.

Rodeo, is gewoon een pest-mishandel centrum.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 23:59

Caesar schreef:
Eerlijk gezegd valt het mij nog mee. Wat je ziet is dat het paard verkeerd terecht komt en daarbij volgens mij haar nek breekt. Als ze anders was gevallen, was ze gewoon weer opgestaan. Dikke pech, maar in feite is het paard op dat moment al dood, enkel de stuiptrekkingen zijn nog aanwezig. Ik denk dat ze de benen bij elkaar binden om te voorkomen dat het paard gaat slaan of probeert op te staan en zichzelf daarbij verwond.
(Maar misschien ben ik nu wel erg veel gewend omdat ik ook noodslachtingen met gebroken been heb gezien e.d.)
Dat het juist nu in deze tak gebeurd, is erg vervelend, maar het kan ieder paard overkomen tijdens het (in)rijden. Ik weet niet wat de cijfers zijn van fatale afloop in deze vorm van rodeo?

Ik denk dat er in de dressuursport meer paarden afgemaakt worden vanwege niet te genezen blessures, zelfs in verhouding met de in mindere getale beoefening van de rodeo.

Ik praat enkel over deze vorm van rodeo. Elke vorm van tak waarbij dieren de dood "definitief" in gejaagd worden, zoals stierenvechten, keur ik ten zeerste af.

volkomen mee eens!
ik heb niks tegen rodeo's.
nee, dit zijn geen leuke beelden maar idd dit kan iedereen gebeuren. is een noodlottig ongeluk.

Audi_16

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 00:03

Aldewereld schreef:
Wat een rotfilmpje. Wat een verschrikkelijk roteinde voor deze mooie merrie. Wat een rotmensen en wat een rotsport die rodeo ;(

Idd!

Lavitabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 01:58

ik vind het gewoon afschuwelijk hoe er met die paarden word omgegaan.
is het paard gevallen gewoon door blijven trekken! :(
ze mogen de paarden best beter gaan verzorgen die er wat aan over hebben gehouden.
ik vind het zowiezo niet leuk dat ze zo maar even op die paarden gaan zitten..
vaak gaat het fout en is het paard met de meeste pijn en de vervelende herineringe

:( :( :( :(

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 06:52

Yeyo schreef:
Dat maakt op zich niet uit, een flankriem is een flankriem, wolletje of niet, het zit er en het paard is er niet van gediend, dus wil er vanaf.
Als die flankriem niet in de weg zou zitten dan zou hij hem er niet af proberen te krijgen.

Maar het is geen flankriem; en het geeft geen pijn. Voor mij toch wel een groot verschil.

kimmiepimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 07:04

hmm raar dat mensen toch zo blind kunnen zijn ik bedoel zo'n riem is NIET vriendelijk. denk je dat de helft van die paarden zomaar kreupel lopen .... nee dat komt door het velen bokken omdat ze die rien eraf willen hebben.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 07:32

ik denk dat er ook wel vriendelijker rodeo wordt gedaan. over het algemeen zijn mensen zo van: Ohh dit is wel heeeeeel erg zielig en gevraaglijk en blablabla, laten we dit eens op een filmpje zetten en op internet zetten dan kan iedereen zien wat er gebeurt. als alles "normaal" gaat dan filmen ze niet want er gebeurt toch niets wat anders noooit gebeurt

Ik denk dat we misschien met zn allen wel een beeeetje verkeert beeld hebben en kun je er (denk ik) pas echt wat van zeggen als je er nog nooit geweest bent
Oke voor ik heel bokt over me heen krijg NEE ik ben er ook nog nooit geweest en ik zal er ook nooit naar toe gaan omdat ik dit gewoon echt niet leukt vind om nar te kijken. maar dta is net zo als dat ik nooit naar een springwedstrijd zou gaan....

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 07:58

Klopt trekpaardluf.
Ik ben er wel geweest. (zag dat t al weer 12,5 jaar terug was :oo ) En ik heb daar geen gekke dingen gezien. En het was een hele ervaring.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 08:04

Had het blad van die dag nog even doorgebladerd.
Daarin staat dat de jury 3 uur voor aanvang aanwezig is al om alle dieren te controleren op fit- en gezondheid. Als een dier niet fit of gezond is mag deze niet deelnemen.
Ruiters worden gediskwalificeerd als ze een dier verwonden.
Ik denk dat de rodeo op zich niet zo zeer het probleem is. Maar er zijn helaas altijd en overal mensen die zichzelf beter voelen als een dier en dat op een of andere zieke manier ook moeten laten zien. Dat kan je een sport niet altijd aanrekenen, maar wel die trieste mensen.En zoals bij alles geld ook hier, de trieste mensen verpesten het voor de goeie. En dat is jammer.
Als er gewoon nog scherper gecontroleerd zou worden op wanpraktijken buiten de arena zal dat al een hoop schelen.

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 08:10

Ja de dieren moeten wel gezond zijn om te kunnen bokken ;)

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 08:20

Eponastable, denk je echt dat ze daar zitten te wachten op kapotte paarden? :?

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 08:24

Ik vind het gewoon één en al potje zielig, wil niet weten wat er allemaal achter de schermen gebeurd daar op die rodeo's.
Ben echt volledig tegen deze ''sport''
En het was sarcastisch bedoeld mijn bovenstaande zin

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 08:42

De prijs van die paarden valt me ook erg tegen als ik even rondkijk, varieert van $ 100,- tot $ 5000,-. En dan heb ik het specifiek over een "bucking horse".
Vaak zijn het ook rancheigenaren die met die dieren naar de sport komt, zou het hem wat doen als zijn paard verongelukt in de arena?
Dat vraag ik me dan weer af.....

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 08:50

Hmm ik lees toch echt andere bedragen. (>15.000 dollar voor een goeie)
Laten we wel voor ogen houden dat er een verschil is tussen htk rodeo die door boer harm georganiseerd wordt, en eentje die officieel georganiseerd wordt.
Een goeie show draait op toppaarden. Niet op een paard van de buurman die een keer de ruiter er af gebokt heeft.

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 09:02

Huh? Waar heb je dat gevonden dan???!

Je hebt zeker gelijk dat die amateur rodeo's totaal niet in verhouding staan tot die officiele. Juist die amateur rodeo's zouden ze aan moeten pakken, als ik al zie wat er op de grote evenementen gebeurt (zie filmpje, dat is op Cheyenne's) dan wil ik denk ik niet weten wat er bij boer Harm in de arena gebeurt....

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 09:13

Wat ik me nou afvraag… waarom bokken die paarden? Omdat ze zich zo prettig voelen? Die blinde paniek, dat is natuurlijk gewoon aanstellerij van zo'n paard.

Kunnen paarden buiten de ring nog zo duur zijn, nog zo goed verzorgd worden, ongelukken kunnen nog zo'n uitzondering zijn. Feit is dat zelfs als het naar mensenidee wél goed gaat, het nog altijd een k*tsituatie is voor die paarden.

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 09:30

Nou ze bokken denk ik niet omdat ze zo vrolijk zijn, eerder manisch :+
Nee serieus, ik vind dit ook geen sport, ik zal er ook niet heen gaan, vind het ook geen normale omstandigheden voor die dieren, ook al duurt het maar een minuutje.