Paardentango schreef:Aparte link tussen gedrag en voeding bij paarden.....
Discussieren om het discussieren, kattige katten.
Geloof niet dat er ook maar één paard beter van wordt al mensen elkaar de hersens in gaan slaan. Denk en handel vanuit je hart.
Heb je helemaal gelijk in!
Waar mijn haren recht overeind van gaan staan, zijn de insinuaties van dierenmishandeling. En dan overwint emotie het boven ratio.
Er leiden wel degelijk meerdere wegen naar Rome, en ik ben van de overtuiging dat de meeste mensen het beste met hun dier voorhebben en zo goed mogelijk naar hun paard luisteren (tuurlijk uitzonderingen daargelaten), binnen de kaders die ze hebben.
Om het Rome voorbeeld even los te laten, een weg is niet alleen maar recht maar kan ook vele bochtjes hebben.

... 20 juli weer thuis gekomen na een maand Veluwe met onze paardjes. Begonnen op de Woodyranch in Uddel. Wij in een Pipowagen en de paarden op een toch wel welige weide. 2 weken ritten gereden van zo'n 30 km per dag. Daarna naar Laag Soeren, camping Boszicht. Wij in een sta-caravan en de paarden in een graspaddock met onbeperkt voordroog(met KNZ steen) en weer zo'n 10 ritten van soms wel meer dan 40 km p.d. zonder 1 korrel krachtvoer of graan. De paarden vielen wel wat af maar niet schokkend. De, nieuwe, pony van mijn vrouw deed dit voor het eerst van zijn leven, maar heeft ook nog nooit krachtvoer gehad. Ze gedroegen zich kalm en braaf, maar bij het zien van een roedel herten of een kudde wilde zwijnen ging toch echt de turbo aan...kortom mijn conclusie...paarden kunnen prima langere tijd functioneren en presteren op alleen maar ruwvoer, ze gedroegen zich braaf, evenwichtig en toch levenslustig. We hebben geweldig genoten van deze maand Nederlandse natuur en onze(onbeslagen) paarden.