Paard sterft na trektocht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nummus

Re: Paard sterft na trektocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 13:55

Ooooh daar zegt Coloured ook wat nuttigs... :) Had ik nog helemaal niet aan gedacht!

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 14:06

Darmscheuring had ik ook nog niet aan gedacht, wel koliek, maar ik dacht dat ze dan iig probeerden te gaan rollen?
Ik vond dat ie daarvoor wel een suffe indruk maakte zeg maar, alsof hij het al heel erg zat was om zo maar te zeggen.

Gekkeellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 14:39

Ik ga nu waarschijnlijk half bokt over me heen krijgen maar ik vind het filmpje niet afschuwelijk om te zien.
Ik zie hier af en toe wel eens ergere plaatjes en filmpjes voorbij komen.

Natuurlijk vind ik het absoluut niet leuk om naar te kijken maar ik vind het paard er goed uitzien.
(tuurlijk vind ik het ontzettend sneu voor dat beestje)
Die man die doet zijn best om zijn paard enigzins te helpen.
Ik denk dat menig ruiter ook even niet weet wat hij of zij moet doen als zijn paard plots in elkaar zakt.

Stel je voor dat het paard inderdaad een scheur in de darm heeft gekregen en iedereen gaat hier lopen roepen als een kip zonder kop dat die man straf moet krijgen...beetje lullig niet?

Zolang er niet duidelijk is wat het paard heeft, ik vind het paard er meer koliekerig uitzien als een paard wat overwerkt is.
Wil je een paard in die toestand zien...dan moet je even googlen op brooke hospital en kijk eens naar die paarden en ezeltjes..die hebben echt de puf niet om steeds omhoog te komen hoor.

Gekkeellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 14:44

ps...als ik aan het buitenrijden was en mijn paard zou opeens met koliek in elkaar zakken dan zou ik ook proberen rustig terug te stappen of lopen naar de eerstvolgende mogelijkheid
(als ik bijvoorbeeld geen mogelijkheid had om de veearts te bellen)

Tuurlijk roepen omstanders om te helpen ...dat is logisch..maar zelf hun klauwtjes uitsteken doen ze ook niet ;)

Solar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 15:13

Mag ik even van iemand horen die verstand heeft van paarden op medisch vlak, als een paard zo instort, is het dan beter om hem te laten liggen en rusten of moet je lopen? Met koliek moet je lopen, geloof ik, dat weet ik wel, en waarom dan?

Ik vind het wel afschuwlijk om te zien. Dat beestje heeft onnodig veel geleden. Gekkeellen, zeker heb je gelijk dat de dieren uit Brooke hospital er ook erg aan toe zijn, maar dat maakt dit toch niet minder erg?
En inderdaad, instructies toeschreeuwen, maar zelf niets doen, is voor mij ook echt not done :\

Gekkeellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 15:39

Eeuwigzonde schreef:
Mag ik even van iemand horen die verstand heeft van paarden op medisch vlak, als een paard zo instort, is het dan beter om hem te laten liggen en rusten of moet je lopen? Met koliek moet je lopen, geloof ik, dat weet ik wel, en waarom dan?

Ik vind het wel afschuwlijk om te zien. Dat beestje heeft onnodig veel geleden. Gekkeellen, zeker heb je gelijk dat de dieren uit Brooke hospital er ook erg aan toe zijn, maar dat maakt dit toch niet minder erg?
En inderdaad, instructies toeschreeuwen, maar zelf niets doen, is voor mij ook echt not done :\

Lezen ;)
Ik zeg alleen dat de paarden die naar brooke hospital komen met uitputtingsverschijnselen er anders uitzien als dit paard. (vandaar dat ik vermoed dat dit paard geen uitputtingsverschijnselen heeft) En tuurlijk vind ik dit erg om te zien..maar het paard ziet er verder wel knalgezond uit.. ;)

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 15:49

Citaat:
Paard op het filmpje lijkt last van zijn buik te hebben is mijn eerste indruk. Acute hartstilstand en/of uitputting lijken me onwaarschijnlijk bij het zien van deze beelden.
Misschien heeft hij voor de kar wel koliek gekregen en is hij aan bijvoorbeeld een darmscheuring gestorven.
Het paard ziet er niet hoog in het bloed staand uit, merk je vaak dus niet zoveel aan als ze pijn hebben; het paard is misschien doorgelopen tot hij echt niet meer kon. Zweten en kortademigheid kunnen passen bij shock als gevolg van buikvliesonsteking na bijvoorbeeld een darmscheuring. En dat zoiets snel kan gaan weet ik uit eigen ervaring...

precies heb ik ook al eerder aangegeven in het topic, maar blijkbaar zei ik iets heel vreemds..Mijn paard lag er precies zo bij, zweten voorbeen een beetje schrapen, moeizaam ademen. Bij hem was er in zijn darmen ook iets goed mis, geen koliek zoals in het boekje. Maar in een paar uur was het inderdaad ook gedaan..

zag ook iemand zeggen dat ze geen verstand hebben maar water over hem heen gooien i.p.v het doekje. Het doekje is prima, water op een gloeiend paardenlijf blijft liggen en wat ook mega warm waardoor het paard dus niet afkoelt.

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 15:50

Eeuwigzonde schreef:

Nou wat ik altijd geleerd heb is dat een paard niet "gemaakt" is om lang te liggen, het gewicht is te veel voor de longen. (Grote druk op de longen) Als een paard rustig aan blijft lopen zal hij eerder op adem komen dan wanneer hij compleet stil staat.

Vergelijk t maar met een hardloper. Die stopt ook niet meteen na de finish maar blijft nog even "uitlopen". En dan komt hij makkelijker op adem en is de kans op verzuren ook kleiner... (als is dat de minste van zijn problemen nu)

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 16:25

Precies wat Silly_Woman zegt. Door zo te gaan liggen wordt het paard alleen maar benauwder omdat hij zijn longen platter drukt met zijn eigen lichaam.

Het is niet vreemd als je vindt dat het er niet zo afschuwelijk uitziet... ik las de tekst voor ik het filmpje bekeek en had heel wat anders verwacht.

Loan01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 16:26

Kan het ook niets aan het hart zijn? Of zeg ik nu iets heel stoms? :+

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 17:01

Dat zou ook heel goed kunnen hoor Anna, we weten het gewoon niet, alles is louter speculatie.

Bij koliek moet toch juist gelopen worden om te voorkomen dat de darmen in de knoop raken?

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 17:35

maar als een paard koliek heeft dan schopt het toch ook naar zijn buik en probeert te rollen?

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 18:00

Niet alle paarden reageren zo heftig op koliek he. Ik ken er een die licht aan het zweten was, maar die was echt wel al heel ver heen... Die heeft t ook niet gered... Terwijl ik paarden heb gezien die echt zwaar naar hun buik schopten en die kwamen er "fluitend" doorheen...

Elk paard heeft net zoals elk mens zijn eigen grens (klinkt walgelijk wijs is t niet :P )

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 18:03

Jah okee dat klopt..

HEe silly woman jij hebt jah die berekening erop gezet over hoeveel een paard mag trekken! maar eigenlijk hebben we niet de kar daarmee bij gerekend ook die kan behoorlijk wat wegen :D

iloonaa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 19:03

het is echt heel zielig beeld, maar ik moet wel zeggen dat ze er beide wel erg goed uitzien! ze glanzen tegen je op, en geen gram te weinig vet zo te zien...( kan misschien anders zijn) ik denk dat hij ze wel goed verzorgd, buiten het werk om...

maar misschien moet je ook een beetje in de plaats van de man kijken, misschien heeft ie wel geen poen niets... dit is zijn werk, ik begrijp dat hij dan graag een paar mensen erbij laad, zodat ie extra geld kan verdienen, maar ik keur het niet goed dat hij zoveel mensen erin stopt, er moet ook gkeken worden naar de welzijn van de dieren...

maar om die man een grote straf te geven, nee... je zag op het filmpje ook wel dat ie gestresst is, en ( denk ik) misschien niet zo bedoelde... kan jij in iemands portomonee kijken? of in iemands leven? ik vind het allemaal wel makkelijk gezegt.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 19:12

Er is wel een schatting van het gewicht van de kar gemaakt in Silly Woman's berekening voor zover ik mij herinner. 400 kilo over ofzo?

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 19:20

oo okee dan heb ik daar overheengelezen

Sorry:$

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 20:10

Idd had ik dat erbij gezet :) Ik overleef t wel hoor :P
Mochten de mensen allemaal 90 kg per persoon wegen dan hou je ongeveer 400 kg over. Maar je gaat er niet van uit dat er allemaal mensen à 90 kg in de kar stappen :P

Edit: Én dat de kar 400 kg weegt :P (hoop dat ie wat lichter was :P)

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 20:11

Nee er zullen toch ook wel een paar van die slanke dennen instappen en een paar kindjes ertussen :D ik denk dat je wel meer als 400 over houd!!

miss_white54

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 20:17

Zon man wil je tog een beuk verkopen als je dr bij staat:O
ik zou helemaal gek geworden zijn als k r bij was.. wat een mafkees!!

_natli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 21:37

Hoe kan je zoiets doen ??!!
Ze zouden het ook eens bij de eigenaar moeten doen. Dan weet hij hoe het paard zich voelde !

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 23:11

Dus het paard zal wel iets anders onder de leden hebben gehad, want aan het gewicht kan het dus niet gelegen hebben. Bovendien had die andere helemaaaaal nergens last van.

Maar toch, wat die vent dan liep te zeggen vind ik zo tegenstrijdig.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 06:18

Jah nu snap je er helemaal niks meer van =S

Gekkeellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 06:52

miss_white54 schreef:

Mensen als jij die zomaar roepen -zonder dat je weet wat er aan de hand is- zou ik ook wel een beuk willen geven!
Sjonge jonge wat zijn hier toch verschrikkelijke boomknuffelaars zeg! }:0

Doe eens effe normaal joh, als je dat filmpje bekijkt dan zie je dat die man zijn best doet om zijn paard te helpen.
Misschien is het juist hartstikke verkeerd om dat paard meteen helemaal nat te spuiten, misschien heeft ie wel een hartaanval, koliekaanval?

Ik denk dat iedereen die hier heel hard gaat staan roepen zelf niet zou weten wat ze moeten doen in zo'n panieksituatie..dus schreeuw wat minder hard en verdiep je eens wat meer in wat er nog meer aan de hand kan zijn ;)

Parce

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 07:33

Gekkeellen schreef:
miss_white54 schreef:

Mensen als jij die zomaar roepen -zonder dat je weet wat er aan de hand is- zou ik ook wel een beuk willen geven!
Sjonge jonge wat zijn hier toch verschrikkelijke boomknuffelaars zeg! }:0

Doe eens effe normaal joh, als je dat filmpje bekijkt dan zie je dat die man zijn best doet om zijn paard te helpen.

Feit blijft natuurlijk wel dat de wagen meer dan overbeladen is geweest. Dan heb je in mijn ogen niet echt je zorgen bij het paard liggen.