Proefwedstrijd Bitloos rijden een succes - nu met foto's

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 16:23

OMG, die filmpjes...natural of niet maar ik heb medelijden met een aantal paarden.
Kijk, ik heb niets tegen bitloos rijden maar diegenen die wel met bit rijden zijn niet persé slecht voor hun paard net zomin dat bitloos rijden ineens diervriendelijk is.
Sommige mensen zouden niet eens op een paard mogen stappen. Arme dieren. ;(
Het ergste is nog dat ze altijd de vinger wijzen naar een ander maar niet eens naar zichzelf kijken.
Laatst bijgewerkt door Masada op 12-07-09 16:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 16:24

Hoe meer filmpjes ik zie, hoe meer ik begin te denken dat ik ook best mee had kunnen doen..
Ik durfde het niet aan omdat mijn paard nog niet mooi opgericht en nageeflijk loopt.
Waar we nu nog aan werken is ontspanning, dus gewoon lekker stofzuigen/koppie naar beneden en de achterhand activeren..
Maargoed, ik denk dat mensen dat liever zien dan bijvoorbeeld een hobbelende Z1 ruiter of een paard wat als een giraffe loopt..

Huertecilla

Nu liggen er weer twee juwelen op het drijfzand.

TIOLI.

Ik ga vrijheid(van-beslissing)sgenieten :wave:

hc

sanne83

@huertecilla: hoe noem je een contactsignaal die geen P+ of R- is, dus geen reactie teweegbrengt, maar er gewoon is. Ik noem dat gewoon "neutraal", is daar nog een benaming voor?

Dwang en pijn zijn, als ik het goed begrijp, jouw criteria voor een niet P+ loze optoming, maar dat heeft in mijn ogen dus niets met P+ te maken. In mijn ogen is dat een manier van druk toepassen en dat kan varieren van licht ongemak to pijn, het ligt aan de ontvanger wat die ermee doet. De hoogte van de druk heeft niets te maken met het toepassen van een bepaalde methode van druk op- of afbouw.

Arabesk

JoviBan schreef:
Arabesk schreef:
zowee ik keek net even het filmpje van dat arabiertje met dat slecht passende springzadel :(, paard gooit steeds zijn hoofd omhoog *auw auw zere rug*

Daar heb ik geen slowmotion voor nodig. Het was met het blote oog al zeer pijnlijk om te zien. ;(

tja daar hoefden we onze bril idd niet eens voor op te poetsen...

wake_up

ik vind het jammer dat uitslagen best tegenvallen,
en nog erger, sommige filmpjes.. ;(
Al die mensen die zeggen dat ze met bitloos rijden veel vriendelijker zijn naar het paard toe, en dan nog niet eens een fatsoenlijk zadel erop hebben liggen, :(:)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 16:25

JoviBan schreef:
Arabesk schreef:
Is dit inderdaad Janna Boersma?

Nee, Janna was uitgevallen.
Dit is Ingrid Helmes.

Ik kijk zo raar tegen dat lichtrijden aan? Kwam ze juist van de diagonaal en moest ze van been verwisselen ofzo? Ben wel benieuwd hoe dit er op normale snelheid uitziet.

Jammer van dat slecht passende zadel, idd ongelooflijk hoe al die dieren toch hun werk nog doen!

Frantic

Re: Proefwedstrijd Bitloos rijden een succes - nu met foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 16:28

Maar dat zijn allemaal zaken die niks met het bit te maken hebben, w.s. zitten de meeste ruiters te stuiteren. Dus zijn deze momenten ook niet van belang voor de dressuurcommissie maar wel voor ons zelf!

Moonprayer wil al niet meer.... schijtlijster!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 16:30

Tijd voor wat vrolijkers, dit was één van mijn favorieten _/-\o_

connemara :+:
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 12-07-09 16:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 16:31

rijd zij licht of zit ze door??

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 16:32

volgens mij zit ze door

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 16:32

hoe ontzettend netjes!!! Gaaf hoor die filmpjes

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 16:33

Laatst bijgewerkt door Frantic op 12-07-09 16:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 16:33

Heeft iemand ook gewone filmpjes gemaakt?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 16:46

en nu stop ik er ff mee :+

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 16:50

deze laatste zit in ieder geval dóóór :)

Bedankt voor de filmpjes Arabesk, heel leuk om dat zo eens te zien.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 16:52

hoe heette dat meisje op die vos met vier witte benen??

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 16:57

senks Arabesk.......... heel erg bedankt voor de moeite tot nu toe! Super!!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 16:58

Is dit Joke van Westerop Pidona -Bitloos of Mayke Bons Nienke -Dr. Cook bitless Bridle?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 16:59

DEZE vond ik naast het schimmeltje (dat donkere schimmeltje) echte eyecatchers :)

hoefijzer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 17:00

En ook ik hoop echt van harte dat deze proefwedstrijd de knhs heeft kunnen overtuigen om bitloos toe te staan tussen de bit gereden wedstrijden.
En dat niet alleen bij dressuur, maar ook in de spring en sgw competitie. Want daar lees ik eigenlijk helemaal niks over. Ik heb alles proberen te volgen, maar misschien dat ik iets heb gemist??? Het zou een gemiste kans zijn als dat nog steeds niet mag.

Ik ben zelf noodgedwongen (medische reden van het paard) bitloos gaan rijden en ervaar geen enkel verschil in manier van aanleuning e.d. dan met bit.(vóór zijn medische probleem) Drie keer een kwartiertje stappen en het paard was volledig omgeschoold.
Ik rij zelf heel simpel met teugels aan een omgebouwde aansnoer neusriem (zitten van die handige ringetjes aan), vergelijkbaar in druk met een sidepull met leren platte neusriem of bv een kaptoom die alleen uit leer bestaat. Of een leren stalhalster waar je teugels aan maakt.
Met deze optoming zou ik zowel dressuur als springen als sgw mee kunnen en willen starten.
Het zou best een flinke tegenslag vinden als ik nooit met dit paard zou kunnen starten door het feit dat hij geen bit in kan, terwijl hij voor zowel springen als dressuur de kwaliteiten & inzet heeft om hoog op te komen en ik de ambities.

Ik wil nog wel even een toevoeging geven op het feit van ingeklemde kaken bij een hefboom werkend bitloos hoofdstel, of de druk op de neus bij een sidepull/kaptoom/etc: Misschien moet er eens onderzoek naar gedaan worden hoe hoog deze druk is, voornamelijk in vergelijking met een aansnoerneusriem.
Dat de neusriem, inclusief de sperriem in sommige gevallen, zo hard mogelijk word aangetrokken en een constante druk op de kaken geeft is blijkbaar wel 'acceptabel'. Hierop wordt niet gecontroleert.
(Daarbij vergelijkend dat wanneer het paard de druk op het bit probeert te ontwijken door mee te geven in de kaak, hij zichzelf een vergelijkbaar (?) harde ophouding geeft op neus en kaakbeen als je met een bitloos hoofdstel kan geven.)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 17:02

hoefijzer schreef:
Ik wil nog wel even een toevoeging geven op het feit van ingeklemde kaken bij een hefboom werkend bitloos hoofdstel, of de druk op de neus bij een sidepull/kaptoom/etc: Misschien moet er eens onderzoek naar gedaan worden hoe hoog deze druk is, voornamelijk in vergelijking met een aansnoerneusriem.
Dat de neusriem, inclusief de sperriem in sommige gevallen, zo hard mogelijk word aangetrokken en een constante druk op de kaken geeft is blijkbaar wel 'acceptabel'. Hierop wordt niet gecontroleert.
(Daarbij vergelijkend dat wanneer het paard de druk op het bit probeert te ontwijken door mee te geven in de kaak, hij zichzelf een vergelijkbaar (?) harde ophouding geeft op neus en kaakbeen als je met een bitloos hoofdstel kan geven.)

Vind ik ook. Nu was het allemaal moeilijk moeilijk en controle dit zus en zo.

Maar niemand maakt ooit enige probleem van aansnoerneusriempjes en allerlei bitten. De KNHS heeft nog nooit bitten onderzocht op hun werking en druk in de mond en op het hoofd :(

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 17:04

horseyfries schreef:
Ik kijk zo raar tegen dat lichtrijden aan? Kwam ze juist van de diagonaal en moest ze van been verwisselen ofzo? Ben wel benieuwd hoe dit er op normale snelheid uitziet.

Ik ben daar idd net een het wisselen van been met lichtrijden.

(en ik moet mijn been langer laten :o , stink er telkens weer in)
Als ik train probeer ik daar heel erg op te letten en tijdens een proef ben ik het weer kwijt :(

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 17:06

sanne83 schreef:
@huertecilla: hoe noem je een contactsignaal die geen P+ of R- is, dus geen reactie teweegbrengt, maar er gewoon is. Ik noem dat gewoon "neutraal", is daar nog een benaming voor?

Dwang en pijn zijn, als ik het goed begrijp, jouw criteria voor een niet P+ loze optoming, maar dat heeft in mijn ogen dus niets met P+ te maken. In mijn ogen is dat een manier van druk toepassen en dat kan varieren van licht ongemak to pijn, het ligt aan de ontvanger wat die ermee doet. De hoogte van de druk heeft niets te maken met het toepassen van een bepaalde methode van druk op- of afbouw.

Ik schrijf dit al en nee, jouw uitleg is niet correct.
Niet ´naar mijn menig´; gewoon niet correct.
Lees de samenvatting van de wetenschappelijke definities op mijn site en de uitleg hier nog eens.
Ik laat het er verder bij.
Succes met studeren hierop en de bronnen.

hc

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 17:11

Beetje rare opmerking die je hierboven maakt Arabesk. De KNHS heeft juist wel een heel aantal bitten uitgesloten van hun reglement omdat deze te sterk inwerken. VErder is bittencontrole iets wat op hogere wedstrijden standaard gedaan wordt en bij lagere wedstrijden ook de taak van de jury is, alles wat niet geoorloofd is moet worden uitgesloten.

Wat mij opvalt is dat zo'n beetje alle combinaties de neusriem toch erg laag hebben, zo'n beetje op de punt van het neusbeen.
In eerdere discussies werd de vriendelijkheid van een neusoptoming altijd geroemd. Ik zie hier weinig anders dan mensen die constant op druk op een te lage neusriem rijden.
Daar is de neusoptoming niet voor bedoeld toch?