Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Hermelientje schreef:@randalinpony
Je vat het goed samen. Paar opmerkingen nog.
Je kunt je paard niet van te voren laten testen op "doping". Alleen die middelen die in normale medicatie (lijst A of B) voorkomen kun je laten testen. Op de OS vorig jaar werd er op alle 66 stoffen van de onderstaande lijst getest, normaal moet je aangeven op welke stof of stoffen je wilt laten testen (maximaal 4).
Hermelientje schreef:Je kunt dus niet door de FEI laten testen op allerlei geestverruimende en geestvernauwende middelen uit de psychiatrie. En ook niet op anabolica. En ook niet op zalfjes die de benen heet maken (gewoon andere smeersels kiezen als er toch gesmeerd moet worden). Deze stoffen horen niet in een paard thuis (lees: hoort men helemaal niet te geven maar aangezien er alleen tijdens de wedstrijden controle is doet men het kennelijk toch en nu zijn er wat mensen tegen de lamp gelopen).
Hermelientje schreef:@Sommige ruiters en aanverwanten klagen wel over de nuloptie maar 1 dingetje vertellen ze er niet bij. Allerlei rotzooi die helemaal nooit gebruikt zou mogen worden zoals anabolica als het humane sporters betreft kun je bij paarden gebruiken als je ze maar lang genoeg thuis houdt. Sporters worden tussendoor gecontroleerd en krijgen dan een flinke schorsing. Paarden niet maar als ze betrapt worden bij een controle tijdens de wedstrijd telt het natuurlijk wel als een zwaar geval.
Hermelientje schreef:@Wat nu wordt aangevoerd door onder andere Isabel is dat de FEI had moeten waarschuwen dat deze middelen (die dus eigenlijk in het geheel niet mogen worden aangetroffen) langer kunnen worden aangetoond. Ze willen dus wel de lusten van de nuloptie maar niet de lasten. Dat is zoiets als dat bijvoorbeeld de politie criminelen moet waarschuwen dat ze gevoeligere afluisterapparatuur gaan gebruiken en dat ze iets minder hard moeten praten voortaan.
Hermelientje schreef:Wat betreft de tijd dat iets uit het lichaam is verschilt dit inderdaad van mens tot mens (of paard tot paard). Maar als ik een fles whisky leeg drink en ik heb een langzaam metabolisme en wordt de volgende dag betrapt met een te hoog promillage ben ik toch strafbaar. De FEI laat op dit moment aanvullend onderzoek uitvoeren naar wachttijden. Het is niet zo dat dit dan bij het ene paard bijv. 6 dagen duurt en bij het andere paard 2 maanden, dat is onmogelijk.
Hermelientje schreef:Ik heb niet de indruk dat er ooit iemand is bestraft wiens paard een zo lage concentratie van een middel in het bloed had dat het door verontreiniging kan zijn gekomen (voor stoffen waar gemakkelijk verontreiniging optreedt is al een lijst met waardes gegeven en geldt de nuloptie niet). Bijvoorbeeld in het geval van Courtney King op de OS ging het om een hele lage concentratie maar, en dit is uitvoerig nagerekend in wetenschappelijke kringen, toch te hoog om alleen door bijvoorbeeld aanraken van een "besmette" bezem en vervolgens aanraken van het paard te zijn ontstaan, zoals haar verdediging opperde.
Als je de uitspraken van het tuchtcollege leest zijn die goed gemotiveerd vind ik zelf, waarbij ze echt de ruiters niet proberen met de grond gelijk te maken.
Om trouwens op het geval Courtney King terug te komen ze had toestemming gevraagd en gekregen voor de volgende behandelingen van haar paard vlak voor de OS in Hong Kong:
Ten eerste Gentamicine (antibioticum) voor ademhalingsproblemen
Ten tweede Adequan (glucosamineglycan) voor gewrichtsonderhoud
Ten derde Vit. B12/fysiologische zoutoplossing voor spierpijn
Ten vierde Quinidine voor hartritmestoornissen
Ten vijfde GentaSpray (antibacterieel en ontstekingsremmende spray) voor dermatitis
Dit zal hopelijk voldoende aantonen dat wat er beweerd wordt nl. dat een paard helemaal niks mag krijgen zelfs geen mokzalfje echt niet waar is.
Hermelientje schreef:@Alane
Ik krijg nu een beetje de indruk dat een paard van jou wel anabolica en anti-psychotische middelen enz. mag hebben (en dat noemen we dan gewoon medicijn voor paarden) en dat er dan ook nog een instantie moet zijn die zegt ja nu is jouw paard weer clean.
Hermelientje schreef:Wordt wakker zo werkt het in de mensensportwereld ook niet.
Hermelientje schreef:Eigen verantwoordelijkheid wat er in allerlei pilletjes en smeerseltjes van de sportschool zit. Er zijn gewoon verboden middelen en jij moet of zorgen dat ze niet worden aangetroffen.
Hermelientje schreef:Ja met dat verschil dat de medische wereld voor mensen verder is dan voor dieren vwb aantonen welke waardes welke invloed hebben... Zeker zijn voor bepaalde substanties nul opties te hanteren... Maar hier in dit topic gaat het puur en alleen verantwoord medicijn gebruik en nul optie vwb dopingcontroleBij mensen kan dat gecontroleerd worden tijdens wedstrijden en tijdens onverwachte controles en bij paarden alleen tijdens wedstrijden. Ook bij mensen is er een nuloptie voor doping.
Hermelientje schreef:De gemakkelijkste manier om niet betrapt te worden is geen middelen van de dopinglijst gebruiken. Als je het wel doet speel je een kat-en-muisspelletje met de dopingcontroles en als je gepakt wordt moet je het liefst een goede en originele smoes verzinnen, of gaan huilen op tv enz. Hele slimme mensen blijken dan opeens heel onnozel 4 A-viertjes met regeltjes nog niet te kunnen snappen terwijl ze bijvoorbeeld wel in staat zijn hele wetboeken te leren en toe te passen.
Hermelientje schreef:Die dingen die geen doping zijn kunnen dus wel worden gebruikt zoals mijn voorbeeld van Courtney King aantoont. Als Anky zegt dat ze helemaal niks mag geven dan is dat niet waar maar wel toe te juichen want op die manier kan ze echt nooit betrapt worden en dan hoeft ze ook niet zelf op de lijst te zoeken of iets doping is of een dierenarts speciaal uit Zwitserland te laten komen die zich dan ook nog eens vergist. Heel slim van haar.
Hermelientje schreef:Als je trouwens de site van de FEI zelf leest weet je precies wat ze wel of niet doen.
Citaat:Wat nu als een onverlaat mijn paard dusdanig sedeerd dat het niet meer geheel in staat is om het parcours foutloos rond te komen om mij als concurent uit te schakelen? En ik wordt gecontrolleerd?
Ik krijg dan eerst een stempel van de wedstrijdorganisatie op gedrukt dat ik mijn paard doping heb toegedient, kan dan bezwaar aantekenen maar zal altijd worden nagekeken als diegeen die doping heeft gebruikt...
Citaat:En dat gesprek van Anky niet gehoord???
Anky verteld dat wanneer ze bijv. een paard zou moeten sederen om te kunnen scheren,opdat van mens en dier de veiligheid gewaarborgd blijft, waarvan de wachttijd van het sedatiemiddel 2 dagen is en ze zou minder dan een week hebben na verstrijken van de wachttijd, het paard niet zou scheren en dus sederen vanwege de kans dat het paard door dehudige technieken toch positief bevonden wordt...
Cayenne schreef:http://www.anp.nl
De positieve dopingtest van het paard van de Duitse dressuurkoningin Isabell Werth heeft de hippische wereld woensdag geschokt. ,,De internationale regels moeten worden aangepast'', zegt Sjef Janssen, de Nederlandse bondscoach.
Aanhoudende dopingzaken brengen de sport veel schade toe. Janssen: ,,Zo gaat onze sport naar de verdommenis. De overkoepelende federatie FEI moet snel met een oplossing komen. Bij ons geldt de 'nuloptie', werkelijk niets is toegestaan. Dat is niet meer van deze tijd.''
Janssen noemt het uitgangspunt van 'zero tolerance' zelfs dieronvriendelijk. ,,Stel dat een paard ziek is, dan mag het niet eens worden behandeld. Dat kan toch niet. Ik noem dat totale waanzin. Geneesmiddelen moeten worden toegestaan in de sport, de rest uiteraard niet.''
Het paard van Werth werd betrapt op een middel tegen manische depressies en stemmingswisselingen. Janssen zou dat niet direct onder de noemer van geneesmiddelen willen scharen. Hij noemt het betreffende paard wispelturig. ,,Maar ik had dit niet verwacht. Natuurlijk ben ik geschrokken. Ik kan het ook niet direct verklaren.''
Duitsland gaat momenteel gebukt onder spraakmakende dopingzaken in de hippische wereld. Recentelijk nog kwam springruiter Ludger Beerbaum in opspraak, door min of meer te bekennen tot op de grens te gaan wat betreft doping. Saillant is dat Beerbaum en Werth, grootheden in Duitsland, paarden van dezelfde eigenaresse berijden.
Toch denkt Janssen niet dat er sprake is van structurele doping in Duitsland. ,,Bij de laatste Olympische Spelen waren er vijf positieve gevallen, uit vijf verschillende landen. Ik zie het toch als incidenten. De mensen in deze sporten houden van hun paarden. Die willen helemaal geen verkeerde dingen.''
Bij de Nederlandse selecties wordt een preventief beleid gevoerd. De dierenartsen controleren alles, de paarden worden geregeld getest. Janssen: ,,Het is een kwestie van heel goed opletten. Maar we zijn altijd bezorgd. De paarden staan vaak alleen op stal. Als iemand echt kwaad wil, ben je aan de goden overgeleverd.''
Verwant artikel:
[VN] Whisper positief getest voor doping, Isabell Werth geschorst