Discussie over natuurlijk bekappen vs traditioneel beslaan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 23:54

laetitia schreef:
Kan je engels?

http://www.aanhcp.net/

Hier staat beschreven wat de methode van het AANCHP is.

En een stukje van de site van Wout Overbeeke:

De natuurlijke trim heeft hetzelfde effect op de ‘tamme’ hoef als de natuurlijke slijtage bij een ‘wilde’ hoef. De getrimde hoef reageert op de trim alsof hij op hardere grond leeft dan in werkelijkheid en past zich daaraan aan: hij groeit sneller en wordt (weer) zo stevig als hij zou moeten zijn! Dit is van groot belang in ons land waar de grond over het algemeen zacht is en de hoef niet voldoende wordt gestimuleerd in zijn groei. Bovendien komt de hoef bij de natuurlijke trim in de natuurlijke stand waarbij het hoefbeen in de hoef (nagenoeg) parallel staat met de bodem. Hierdoor kan de hoef makkelijker op de hiel landen en naar voren afwikkelen. Dit zorgt, samen met de holle vorm in de zool, voor een maximale schokdemping.

Het gaat voornamelijk om een goede afwikkeling van de hoef, het landen op de hiel (in plaats van de teen) en een goede schokdemping (door de straal in takt te houden en niet af te snijden).

Echt, ik gruwel hiervan. Het klopt niet dat de hoeven de neiging krijgen om te groeien doordat de bodem harder is, dat is gewoon niet waar. Dat hoeven soms harder groeien en soms wat minder gebeurt wel, maar heeft met andere factoren te maken dan de bodem.
Verder kan het niet waar zijn dat het het doel is om de onderkant van het hoefbeen parallel te laten gaan met de bodem, dan gaat je paard onherroepelijk kapot binnen een mum van tijd, het is namelijk onmogelijk. Bovendien zijn de argumenten kolder en pure verzinsels tbv de commercie.

Ik ben nog steeds benieuwd of een AANHCHTGGEERN'er zou slagen in Deurne of een andere hoefsmeden opleiding in NL, BE of DL.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 23:57

Arabesk schreef:
zeer eenzijdig artikel

de 'bewijzen' zijn er wel, elke handige googel-aar kan ze vinden

:Z

Zelfs hier op bokt wordt beter gediscussieërd :+

het eerste wat ik dacht was ook dat ze jou er heen hadden moeten sturen :D

ik vind dit artikel erg subjectief geschreven. En als ik 't zo tussen de regels door lees overduidelijk een 'anti-nb'er' wellicht dat het zelfde onderwerp door een nb'er of een voorstander van nb iets heel anders had opgeschreven?

Hephaistos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 00:06

De groei van hoeven is afhankelijk van veel factoren, voeding en algemene gezondheid, beweging, het liefst over verschillende ondergronden zodat de straal de hoef activeert tot groeien zijn wel de voornaamste.

Overigens ben ik benieuwd dat wanneer het onderzoek i.p.v. met 'wilde mustangs' gehouden was met grote koudbloeden in een moerasachtig landschap, wat dan de uitkomst was geweest over hoe de ideale hoef er uit zou moeten zien ...

Nog iets aparts in het kader van de kip of het ei: NB vijlt graag kwartierboogjes omdat de 'wilde mustang' dat ook had. Dit gedeelte is het dunste gedeelte van de hoef en breekt en brokkelt dus het snelste af. Is ook niet rampzalig omdat het paard daar niet op steunt. Dus is de hoef van een wilde mustang gezond omdat hij natuurlijke kwartierboogjes heeft of bootst NB gewoon een afgebrokkelde hoef na? ;)

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 00:13

Lovely schreef:
Verder kan het niet waar zijn dat het het doel is om de onderkant van het hoefbeen parallel te laten gaan met de bodem, dan gaat je paard onherroepelijk kapot binnen een mum van tijd, het is namelijk onmogelijk.

Grappig dat drs Offereins al meld in het boek paardenbenen dat het hoefbeen gelijk hoort te lopen met de onderkant van de zool. Iets wat NB dus ook zegt.

Anoniem

Re: Discussie over natuurlijk bekappen vs traditioneel beslaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 00:20

Needje, op welke pagina staat dat en wat is de context?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 00:22

Pag.92. Bij de bovenste rontgenfoto.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 00:25

is er geen opname oid van? dan kunnen we onze eigen mening geven en hoeven we niet naar andermans mening te luisteren :+

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 00:28

Als het hoefbeen niet paralel loopt is deze dus gekantelt.
Dat staat overigens los van een gebroken voetas. Waarbij het hoefbeen wel degelijk nog gewoon paralel kan lopen.
Zie:
Afbeelding
Gebroken voetas, paralel lopend hoefbeen.

AylaMohini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 00:32

Hephaistos schreef:
De groei van hoeven is afhankelijk van veel factoren, voeding en algemene gezondheid, beweging, het liefst over verschillende ondergronden zodat de straal de hoef activeert tot groeien zijn wel de voornaamste.

Overigens ben ik benieuwd dat wanneer het onderzoek i.p.v. met 'wilde mustangs' gehouden was met grote koudbloeden in een moerasachtig landschap, wat dan de uitkomst was geweest over hoe de ideale hoef er uit zou moeten zien ...

Nog iets aparts in het kader van de kip of het ei: NB vijlt graag kwartierboogjes omdat de 'wilde mustang' dat ook had. Dit gedeelte is het dunste gedeelte van de hoef en breekt en brokkelt dus het snelste af. Is ook niet rampzalig omdat het paard daar niet op steunt. Dus is de hoef van een wilde mustang gezond omdat hij natuurlijke kwartierboogjes heeft of bootst NB gewoon een afgebrokkelde hoef na? ;)

Beide!!! de wilde mustang slijt zijn hoeven zo af dat de perfecte en "sterke" hoef overblijft en steun geeft op de plaatsten in de hoef die daarvoor bestemd zijn. De hoef is zo gemaakt dat hij op bepaalde punten het gewicht verdeeld. Dit hoort niet in de kwartieren te gebeuren. Uiteraard groeit de hoef overal door, dus ook in de kwartieren, maar raakt de hoefwand de grond dan komt er teveel druk op de wand waar het niet hoort. Ten gevolge hiervan gaat de hoef zichzelf aanpassen om de druk hier te verlichten. Hij gaat dus brokkelen. Dit brokkelen is een gevolg van het fijt dat de hoef makkelijker slijtbaar-materiaal gaat aanmaken om de hoefwand op deze plek sneller te doen slijten. Het is een natuurlijk proces uit zelfbehoud. Uiteraard lijd dit ertoe dat de hoefwand hier kwartierboogjes krijgt die ervoor zorgen dat er geen druk op deze plekken zit.

Nu zullen velen reageren met: als de hoef zich toch aanpast en zelf al zal slijten, waarom moet je dan de kwartierboogjes bijveilen? Nou uiteraard slijt elke hoef ook die, die traditioneel verzorgd zijn, maar toch komt elke zoveel tijd de smid om bij te bekappen. De slijtage in ons land geschied gewoon niet snel en goed genoeg.

De vorm van gedomesticeerde paarden is inderdaad veranderd. Het heeft zich aangepast aan de omstandigheden waarin het nu verkeerd. Een belangrijke vraag is dus: Komt deze aanpassing ten goede van het paard of niet? Sommige vragen zullen voorlopig nog niet beantwoord kunnen worden. Wat wel belangrijk is is om te bedenken dat wij mensen continue meer leren. Niets is blijven en zo ook onze kennis. Waarom dan denken dat de eeuwenoude methode van bekappen en beslaan GOED is. Wellicht is het niet verkeerd, maar kan het nog veel beter.

Ik heb niet alle 12 pagina's van reacties gelezen maar ergens in het begin las ik een argument: NB heeft geen concrete bewijzen, enkel anekdotes. Daarentegen is het TB vollop bewezen en er is voldoende wetenschappelijk onderzoek naar verricht. Dit geloof ik graag. Maar feit blijft wel dat ondanks deze zee van informatie sommige problemen bij paarden nog steeds niet altijd met TB worden verholpen. Hoefkatrolontsteking, artrose en hoefbevangenheid zijn maar een greep in de problemen die we veelal bij gedomesticeerde paarden tegenkomen. Het zijn problemen waar velen van ons nog dagelijks tegen worstelen. NB zegt Daarentegen hier een oplossing voor te kunnen zijn. Bewijzen komen pas voort uit de vele 'gevallen' die positief van de behandeling hebben geprofiteerd en aangezien NB nog in de beginfase verkeerd zal het nog enige tijd duren voor er voldoende gevallen zijn geregistreerd om de meerderheid van de paardenliefhebbers van zijn voordelen te overtuigen.

Ik heb mij ook in beide methodes verdiept en wellicht is mijn voorkeur al duidelijk geworden. Ik vind het jammer om te horen dat mensen WEL inzien dat teruggaan naar blootvoets mogelijk is, maar dat de duur van de overgangsfase reden is om dit te vermijden. Ook ik zie wel redenen om mijn paard te beslaan (in de toekomst wellicht bij wedstrijden o.i.d) maar om je paard bij gebrek aan kennis maar de beslaan omdat hij gevoelig loopt is zonde van de potentie die erin schuilt. Ik moet zeggen dat ik na het bestuderen van beide methodes toch het idee van een ijzer..... aan een levend wezen bevestigen iets te onnatuurlijk vind om zonder goede reden te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 00:51

Needje, zo wel, maar het hoefbeen is in het midden hol en blijft daar dus altijd een hoek maken, daar dacht ik aan.
Afbeelding

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 01:01

Ja, je moet niet kijken naar de doorsnede nee. Dat geeft idd een vertekend beeld.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 01:02

Als je die gaat volgen heb je echt een probleem :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 01:03

Daarom, de plaatjes worden nog wel eens door elkaar gebruikt en zodoende kan de verkeerde indruk gewekt worden. Het blijft in verband daarmee lastig om te bepalen van de buitenkant hoe het hoefbeen precies zit, totdat het paard in de stand gaat corrigeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 01:05

Needje schreef:
Als je die gaat volgen heb je echt een probleem :=

Denk hierbij ook even aan gevallen van extreem achterover gezette paarden, waarbij de voorhoef zowat een achterhoef leek zo laag hing het kootbeen.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 08:33

Kim_Peters schreef:
Mijn hoefsmid is Rob van Nassau en van hem heb ik slechte verhalen gehoord over het Natuurlijk Bekappen. Ik weet geen namen en die hoef ik ook niet te weten want daar ben ik gewoonweg niet in geinteresseerd. Ik heb verschillende foto's gezien, ook op Bokt, en die vind ik echt schokkend te noemen!

Hier moet ik echt even heeeeeeeel erg hard om lachen. De gebr. van Nassau... Mijn paard wordt dus NB gedaan, en stond op de kliniek waar ook zij beslaan. Toen ik met mijn paard mocht gaan stappen was Toon (de broer van) er ook. En goh wat wérden er veren in mijn paard zijn reet gestoken zeg!! Wat stond ze mooi op de voetjes, een Fries op blootje pootjes en dan zulke kwaliteit hoeven en er zo op staan, nou dát zag je niet vaak. Een heel verhaal over hoe goed haar hoeven waren enzo... TOT ik vertelde dat het NB was. Toen ineeeeens deugde er geen hout meer van mijn paard haar hoeven. Ik heb hem heel erg hard uitgelachen moet ik je eerlijk vertellen, zoveel bewijs van kokervisie had ik nog nooit gezien. Dús hij vind NB wel wezenlijk goed anders had ie meteen wel commentaar gegeven, maar wil er dus echt niet voor uitkomen en verrot het om zijn mening te herzien door naar een paar NB hoeven te kijken. Neee, die mannen hadden allang en breed bij mij afgedaan maar toen helemaal.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 08:38

Kim_Peters schreef:
Dan zou ik toch graag willen weten waarom Rob en Anton zoveel paarden krijgen aangeboden die door het Natuurlijk Bekappen niet meer kunnen lopen...

En ik weet inderdaad dat er smeden zijn die niet met ze op kunnen schieten, want het is natuurlijk erg vernederend wanneer een paard, wat door jouw werk als smid kreupel loopt, door deze 2 broers op een zeer vakkundige manier wordt behandeld en weer volledig herstelt...

Dat Zéggen ze.... ze zullen hun colléga smeden niet afvallen waarschijnlijk, maar dan schuiven ze ze maar onder de noemer NB, aangezien er geen hond is die dat gaan controleren maar het klakkeloos aanneemt. Ik zou heel graag namen horen van de NB wiens werk ze dan onder ogen hebben gekregen, ik heb een goed beeld van degenen die in dezelfde regio werken als zijzelf.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 08:44

Buiten de discussie over de van Nassau's is het idd een zeer leerzame discussie geworden hier, veel beter dan hoe het er tot nu toe in de andere topics aan toe ging.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 09:01

Lov, misschien zijn zulke plaatjes wel beter als voorbeeld:
Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 10:30

Breghje, misschien had je een NBer gehad die wel zijn werk goed deed en niet zo maar wat deed en dat zie je helaas gewoon vaak. Natuurlijk zijn er NBer die wel in de gaten houden hoe het paard staat en loopt, liefde voor zijn vak heeft, zich verdiept en wellicht ook wel goed geschoold is geweest in het verleden.

Ik weet dat Hofland ook interesse in het NB heeft ontwikkeld, maar hij zal er altijd zijn eigen kennis in verwerken als hij er voor zou kiezen.

De van Nassau's zijn gewoon vakmannen, nou ben ik niet zo een Antoon mens, heb er niet zo een goede ervaring mee. Maar sinds Rob mijn paard doet, is mijn paard gewoon een stuk beter gaan lopen en zijn de hoeven zo ontzettend goed geworden. Helaas zeg ik vaak, want ik moet er steeds een dag vrij voor nemen en ben anderhalf uur onderweg om er te komen, niet iets wat je doet als het niet hoeft.

Idd hebben ze wel kritiek, maar ik weet ook dat ze gerust namen durven noemen en dat ze niet alleen tegen NB zijn, maar wel tegen het prutswerk van een NBer die zich na een cursus en thuis wat oefenen op dode voeten zich hoefbekapper noemen.

Volgens Rob is het bekapwerk nl het fundament. Een ijzer correct smeden is vakwerk wat je na jaren pas echt goed kan, maar als je niet kan bekappen, kan je er al helemaal geen goed ijzer op leggen, al kan je nog zo goed smeden.

En daar schuilt het gevaar, net even niet goed weten hoe en dan gaat het fout. Hebben ze een paar paarden gedaan wat nou net gelukkig goed blijft gaan omdat er paarden zijn met voeten waar je niet snel wat aan verpest, dan toch net dat paard wat nou juist niet zo eenvoudig blijkt te zijn en daar gaat het fout. Dan krijg je fout op fout.

Mijn paard bv had zulke slechte voeten, helemaal plat, uitgewaaierd, en de brokken kwamen per dag er van af. Resultaat van slechte bekapping op slechte bekapping op slechte bekapping... en dan verschillende smeden in de loop der jaren.

Een jaar heeft het geduurd eer mijn paard zulke goede voeten weer heeft als nu.

Mijn paard heeft van nature dus wel flinke hielen gehad als jong dier, maar een NBer vond het nodig alles er af te halen, een ellende die jaren heeft gekost. Na regelmatig verkeerde bekappingen, verkeerde ijzers en al die ellende.

Dus ik kan mij de kritieken van de van Nassau's wel begrijpen. De TB met goede scholing bakken er vaak niets van, dan zie je toch van zelf sprekend gebakwerk van de NBers die een cursus van 3 of 6 weken heeft gedaan en gewoon de baan op gaat en gaandeweg zijn ervaring links en rechts op doet.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 10:35

Hephaistos schreef:
Het kost wat tijd om de zoveelste welles-nietes-discussie over NB contra TB te lezen.

Arabesk: op het moment dat jij 10% van de kennis over hoeven van de gebroeders Nassau bezit heb je het recht om commentaar op ze te leveren. Zou voor jou misschien verstandig zijn om daar een weekje mee te lopen, bel ze eens, je bent vast van harte welkom. En je bent erg kundig in het ontwijken van vragen over of jij wel gecertificeerd bent om bekap-cursussen te geven. Ik geloof dat jij en Arno ook niet verder zijn gekomen dan zo'n eendaagse cursus? En verder veel boekenwijsheid die door een bepaalde bril bezien wordt?

En wat is jouw percentage kennis ten opzichte van de gebroeders Nassau?

Overigens zijn hier op Bokt wel meer verhalen geschreven door mensen die niet tevreden waren met NB, maar of die berichten worden gelijk op een dusdanige agressieve wijze de kop ingedrukt of die mensen worden volledig genegeerd. En in de enorme brij van berichten hier zijn die berichten moeilijk terug te vinden. Misschien zou ik een topic moeten openen met de vraag of mensen zich zouden willen melden?

Doe dat, maar dan moet je ook een topic openen met de vraag of mensen zich willen melden die niet tevreden waren met TB.

Een goed TB-er en een goede NB-er zullen elkaar niet veel ontlopen in hun manier van bekappen. Ik heb geleerd om niet veel straal weg te nemen, aangezien dit het tweede hart van het paard is en het dier de straal nodig heeft om gezonde hoeven te creeëren. Ook haal ik niet veel zool weg, alleen wat oude zool om te bepalen tot hoever ik de hoefwand af kan nemen. De hoefwand afronden doe ik ook al jaren. Niks nieuws dus dat NB. Ik laat wel een randje hoefwand staan, dit dient als een 'natuurlijk' ijzer. Als het 'moet' sla ik een ijzer onder, maar liever niet.

Je krijgt een paard met zeer hoge verzenen waarbij de straal verzonken is en geslonken is tot een dunne streep, kan dit paard nog steeds gezonde hoeven creeëren

Aan de andere kant: zet 1 paard neer, daar omheen 10 hoefsmeden en 10 NB-ers en ze zullen allemaal een andere mening hebben en hoogstwaarschijnlijk hun concullega's bekritiseren. Ik ben werk van TB-ers en van NB-ers tegen gekomen waar ik echt van janken kon. Maar voornamelijk kom ik paarden tegen die te lang niet bekapt waren en daar kun je moeilijk de bekappers de schuld van geven.

Ik denk dat over het algemeen mensen met paarden die zich bezig houden met NB zich meer bewust zijn van de hoeven van hun paard en de mensen die een TB-er hebben de hoeven meer aan hun smid overlaten. Ik vind het altijd leuk om mijn klanten wat te leren en heb dus al menige vijl bij de klant achter gelaten en ze uitgelegd wat zij zelf konden doen aan de hoeven van hun paard(en). Persoonlijk denk ik dat zij daar meer van leren dan van een dure eendagscursus hakken op dode hoeven. Commercieel gezien misschien niet handig van mij, scheelt vaak zeker één keer komen per jaar. Maar zie dan wel een paard die netjes op de hoeven staat, zonder flaires en brokkels. En dat is het belangrijkste!

De cursus is basisinformatie om daarna ook aan de slag te gaan met de hoeven van je eigen paard. Je kunt alleen beweren dat je meer bij jou leert, wanneer je de cursus zelf ook gevolgd hebt. Bekappen houdt echt meer in dan alleen vijlen.

Ik kijk naar het gebruiksdoel van het paard en hoe hij gehouden wordt. Helaas ligt het niet in mijn macht om mijn klanten op te voeden wat sommige dingen betreft. Kan dan alleen mijn best doen voor het paard om hem weer goed op de hoeven te zetten. Kan nu eenmaal niet mijn klanten verplichten om hun paarden dit en dit voer te geven, hun paarden 24 uur per dag buiten te zetten en om de 6 weken de smid te bellen.

Het is de eigenaar die opgevoed moet WILLEN worden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 10:44

Ik zou het wel interessant vinden als er een opsomming komt waarin uit een gezet wordt waardoor NB noodzakelijk is.

Stel we nemen de voeten van de blaaskaken van Nassau en de NBers onder ons zouden die voeten eens beoordelen wat er niet goed aan is gedaan. Ze doen niet alleen ijzers zetten, ze doen ook bekappen.

Dan krijgt de discussie denk ik wel een leerzaam puntje, want dan moet iedereen onderbouwen wat niet goed is. Nu is het uit de lucht plukken en komen er gruwelijke foto's langs van de heren prutsers die zo overduidelijk er niet van bakken.

Maar goed werk van beiden tegenhangers onder de loep nemen lijkt mij heel leerzaam binnen deze discussie.

Misschien komt men tot elkaar en moet men toegeven dat het ZO ook kan en geen schade oplevert en dat het ZO moet omdat het gegeven de omstandigheden niet anders kan.

Overigens als ik bij Rob kom, zijn er vaste klanten die al meer dan 10 jaar komen en in de sport zitten of hun sportvriend ondertussen met pensioen hebben en blijven komen en de hoefbevangen paarden, zoveel die zo ontzettend erg hoefbevangen zijn geweest en waarvan je al duidelijk verbetering ziet, de paarden lopen allemaal weer normaal, dankzij het beslag.

Ook best interessant om dat werk naast elkaar te leggen.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 10:48

Woest schreef:
Waar houden ze zich toch mee bezig. Die wat ijzerloos willen zijn, zijn ijzerloos, die wat hun paarden willen beslaan, beslaan hun paarden... Leef langs elkaar door.. en hou op met discussies, paarden worden al véle eeuwen beslaan, en het gaat hun goed af .... waarom mensen onnodige discussies vormen die nog juist nog fout bestempeld kunnen worden... zinloos

amen

AylaMohini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 11:17

Jester_ schreef:
Woest schreef:
Waar houden ze zich toch mee bezig. Die wat ijzerloos willen zijn, zijn ijzerloos, die wat hun paarden willen beslaan, beslaan hun paarden... Leef langs elkaar door.. en hou op met discussies, paarden worden al véle eeuwen beslaan, en het gaat hun goed af .... waarom mensen onnodige discussies vormen die nog juist nog fout bestempeld kunnen worden... zinloos

amen

dit is zeker een feit!!! je kan niemand dwingen iets op jou manier te doen. maar voor de mensen die er heilig in geloven dat sommige methodes (zij het TB of NB) onherstelbare schade kan toebrengen op je paard is het zeer pijnlijk om hier geen vragen over te stellen. zulke discussie zijn goed zolang het doel blijft om de waarheid te achterhalen van wat het beste is voor elk paard. dat daar nu nog geen antwoord voor is doet er niet toe, zolang er over gesproken wordt en erover nagedacht wordt zullen beide methodes zich blijven ontplooien.

dus +:)+

PeelSlowly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 11:33

De discussies op bokt zijn misschien niet ontzettend zinnig, maar ik vind het wel heel belangrijk dat professionals (zoals in de beginpost) er over praten.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 11:58

russel schreef:
Mijn paard bv had zulke slechte voeten, helemaal plat, uitgewaaierd, en de brokken kwamen per dag er van af. Resultaat van slechte bekapping op slechte bekapping op slechte bekapping... en dan verschillende smeden in de loop der jaren.

Dat is niet het resultaat van de bekappingen, maar o.a. van het tussentijds te weinig onderhoud plegen en dat jarenlang door.