Hephaistos schreef:Het kost wat tijd om de zoveelste welles-nietes-discussie over NB contra TB te lezen.
Arabesk: op het moment dat jij 10% van de kennis over hoeven van de gebroeders Nassau bezit heb je het recht om commentaar op ze te leveren. Zou voor jou misschien verstandig zijn om daar een weekje mee te lopen, bel ze eens, je bent vast van harte welkom. En je bent erg kundig in het ontwijken van vragen over of jij wel gecertificeerd bent om bekap-cursussen te geven. Ik geloof dat jij en Arno ook niet verder zijn gekomen dan zo'n eendaagse cursus? En verder veel boekenwijsheid die door een bepaalde bril bezien wordt?
En wat is jouw percentage kennis ten opzichte van de gebroeders Nassau?
Overigens zijn hier op Bokt wel meer verhalen geschreven door mensen die niet tevreden waren met NB, maar of die berichten worden gelijk op een dusdanige agressieve wijze de kop ingedrukt of die mensen worden volledig genegeerd. En in de enorme brij van berichten hier zijn die berichten moeilijk terug te vinden. Misschien zou ik een topic moeten openen met de vraag of mensen zich zouden willen melden?
Doe dat, maar dan moet je ook een topic openen met de vraag of mensen zich willen melden die niet tevreden waren met TB.
Een goed TB-er en een goede NB-er zullen elkaar niet veel ontlopen in hun manier van bekappen. Ik heb geleerd om niet veel straal weg te nemen, aangezien dit het tweede hart van het paard is en het dier de straal nodig heeft om gezonde hoeven te creeëren. Ook haal ik niet veel zool weg, alleen wat oude zool om te bepalen tot hoever ik de hoefwand af kan nemen. De hoefwand afronden doe ik ook al jaren. Niks nieuws dus dat NB. Ik laat wel een randje hoefwand staan, dit dient als een 'natuurlijk' ijzer. Als het 'moet' sla ik een ijzer onder, maar liever niet.
Je krijgt een paard met zeer hoge verzenen waarbij de straal verzonken is en geslonken is tot een dunne streep, kan dit paard nog steeds gezonde hoeven creeëren
Aan de andere kant: zet 1 paard neer, daar omheen 10 hoefsmeden en 10 NB-ers en ze zullen allemaal een andere mening hebben en hoogstwaarschijnlijk hun concullega's bekritiseren. Ik ben werk van TB-ers en van NB-ers tegen gekomen waar ik echt van janken kon. Maar voornamelijk kom ik paarden tegen die te lang niet bekapt waren en daar kun je moeilijk de bekappers de schuld van geven.
Ik denk dat over het algemeen mensen met paarden die zich bezig houden met NB zich meer bewust zijn van de hoeven van hun paard en de mensen die een TB-er hebben de hoeven meer aan hun smid overlaten. Ik vind het altijd leuk om mijn klanten wat te leren en heb dus al menige vijl bij de klant achter gelaten en ze uitgelegd wat zij zelf konden doen aan de hoeven van hun paard(en). Persoonlijk denk ik dat zij daar meer van leren dan van een dure eendagscursus hakken op dode hoeven. Commercieel gezien misschien niet handig van mij, scheelt vaak zeker één keer komen per jaar. Maar zie dan wel een paard die netjes op de hoeven staat, zonder flaires en brokkels. En dat is het belangrijkste!
De cursus is basisinformatie om daarna ook aan de slag te gaan met de hoeven van je eigen paard. Je kunt alleen beweren dat je meer bij jou leert, wanneer je de cursus zelf ook gevolgd hebt. Bekappen houdt echt meer in dan alleen vijlen.
Ik kijk naar het gebruiksdoel van het paard en hoe hij gehouden wordt. Helaas ligt het niet in mijn macht om mijn klanten op te voeden wat sommige dingen betreft. Kan dan alleen mijn best doen voor het paard om hem weer goed op de hoeven te zetten. Kan nu eenmaal niet mijn klanten verplichten om hun paarden dit en dit voer te geven, hun paarden 24 uur per dag buiten te zetten en om de 6 weken de smid te bellen.
Het is de eigenaar die opgevoed moet WILLEN worden