Ongelukken tijdens gevaarlijke race in Engeland *Foto's*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 13:55

Alleen hoor je in de belangrijkste en meest gevraagde dressuur/spring/endurance wedstrijd ook niet van zware ongelukken en gewonden en 1 keer in de 3 jaar een dode.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 13:57

Je mag het naar vinden Kazary, maar het gros wat hier komt met zeer negatieve posts over de rensport heeft er totaal geen kaas van gegeten ;) en het is een niet zo'n grote moeite als het lijkt om je er eens verder in te verdiepen ;)
Het klopt dat het lijkt dat er in de dressuur/spring/ en endurancewereld verhoudingsgewijs minder ernstige ongelukken plaatsvinden, dat komt enerzijds doordat zoals nu ook weer, een ongeval in de renwereld huizenhoog wordt opgeblazen en verder gaan er in de takken van sport als dressuur, springen en endurance niet minder paarden kapot, alleen die gaan stukje bij beetje kapot.

Ruga

suleilitha schreef:
Niet alleen het gokken Bandida, men verdient ook geld met het fokken. Ik weet, het scheelt maar 1 letter maar de Britten hebben meer kaas gegeten van het fokken van Volbloeds dan wij ;)

Ja ongetwijfeld een sector waar gigantisch geld in omgaat. Fokken, trainen, handel, racen, gokken..
http://www.jockeyclub.com/factbook.asp?section=18

Apple

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 13:58

sflj schreef:
Waarom zo zwart wit?
Zoals ik al zei hebben mijn paarden de beschikking over een stukje Groningen maar je hebt gelijk als je bedoelt dat ik ze ook voor mijn plezier heb. Ik heb in de endurance nog geen dode paarden meegemaakt en op de manier waarop ik het doe, is die kans niet groter dan dat het kind van de buren dood neer valt tijdens het voetballen. ;) nogmaals, het zijn over het algemeen gebruiksdieren en zolang iedereen zich steeds goed bewust is van wat ie ermee doet, geen probleem. Maar dit, of 160km achterelkaar galopperen door de woestijn, ;) zet ik vraagtekens bij, ja.
Het lijkt mij voor het welzijn niet verkeerd als iedereen dat deed.
Als ik sommige/veel reacties hier lees, vraag ik me af wat veel mensen belangrijker vinden...

waarom zwart/wit? Omdat ik me nogal kan storen aan de toon waarop mensen (niet specifiek tegen jou bedoeld) een bepaalde discipline onverantworod en te riskant ne noem maar op vinden, terwijl ze hun eigen manier van omgaan met paarden wel ethisch vinden. IMO is dat maar helemaal waar je bereid bent de grens te trekken en zolang je verantwoord en goed getraind aan de start verschijnt (of bij die buitenrit ;) ) is daar IMO niets mis mee. Een buitenrit kan net zo onverantwoord en onveilig zijn als de Grand National, hangt maar helemaal af van de omstandigheden en je voorbereiding. Maar in alle gevallen stel je je paard bloot aan een extern risico en botweg iemand veroordelen omdat die een andere risico inschatting maakt vind ik onterecht.
Jouw laatste zin vind ik daar dus wel een mooi voorbeeld van. Waarom start jij endurance? Toch ook niet omdat je buurvrouw het leuk vindt?

(en als fanatiek eventer heb ik te vaak met dit soort discussies te maken gehad).

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 13:59

Bandida, jij hebt het hier over de USA en over flatraces. Dat is een beetje appels en peren vergelijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 14:00

Ik ga even in op je laatste post Bandida, vind jij geld een vies woord? ;)

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 14:01

apple, dat is er 1.
Niet elke 3 jaar 1. Plus de vele paarden die vallen.
Wel mijn bericht goed lezen. :)

Er valt ook minder op te blazen als er minder dodelijke ongevallen zijn.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 14:01

Ik wil maar zeggen dat het een 'sport' is die om geld draait. Je kan dat soort cijfers ook voor GB of Ierland, en voor gelijk welke soort race vinden.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 14:03

suleilitha schreef:

Alleen als het op de kap van mensen of dieren wordt verdiend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 14:04

Feitelijk draait elke sport om geld. Zonder geld geen wielrennerij, geen atletiek, geen motorsport, geen schaatsen, het zou een saaie bedoening worden. Sport levert ook inkomsten, overigens. Reclame, sponsoring etcetera. En niet te vergeten de verkoop van sportartikelen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 14:04

kazary schreef:
apple, dat is er 1.
Niet elke 3 jaar 1. Plus de vele paarden die vallen.
Wel mijn bericht goed lezen. :)

Er valt ook minder op te blazen als er minder dodelijke ongevallen zijn.

Kazary, als je zoekt met google op Endurance en dodelijke ongevallen dan kom je ook nog een artikel in Trouw tegen over een wedstrijd in Jerez waar twee paarden zijn overleden. Helaas kon ik het artikel zelf niet vinden in het archief van Trouw, dus heb ik de link daaronder gepakt naar een topic op Bokt.

Wat ik alleen maar wil zeggen is dat ook op het hoogste niveau van endurance dodelijke ongevallen bij paarden te betreuren zijn, net als bij eventing, springen, etc. etc. etc.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 14:06

Zo is dat. Georginseerde sport dan toch, met een onderling rondje kijken wie de beste is zal het nog wel meevallen.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 14:08

En dat geld mag verdient worden als je weet dat het een race is met erg hoog risico?
Dat je dat doet met een motor of auto, prima, die heeft geen pijn van een deuk. De mens zelf kiest er ook voor. Maar een dier?
Daar mag van mij best mee gesport worden, maar geen hoog risico wedstrijden.

Apple, ja overal, dat zeg ik al, maar ook gemiddeld elke 3 jaar 1 op 1 wedstrijd?Als dat zo is mogen daar de regels ook aangepast worden.
Dus niet alle wedstrijden bij elkaar gaan tellen. En dan gaan vergelijken met deze ene renwedstrijd.
Als dat zo is mogen daar de regels ook aangepast worden.
En zijn er ook zoveel gewonden? Kijk voor de "grap" eens op grandnational 1967.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 14:08

Citaat:
Alleen als het op de kap van mensen of dieren wordt verdiend.

Jeetjemina, nou zo'n purist ben ik niet, als ik ergens aan meedoe en een prijs win, sla ik een envelopje met inhoud echt niet af. In het verleden heb ik me op het ijs wel halfdood gereden voor een sprintpremie van 100 gulden en ik zou het zo weer doen. Ging toch ook over de ruggen van mezelf en anderen, maar bij sport hoort ook een zeker fanatisme, anders is het geen sport maar slechts hobby.
En stel ik kan dit jaar in de plaatselijke aangespannen marathon meestrijden om een van de hoogste plaatsen, dan ga je toch ook voor het hoogst haalbare, lijkt me.
Of ben ik nu gek???

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 14:09

En met het onderlinge rondje 'kijken wie de beste is' zal ook regelmatig wel wat gebeuren.
Of kijk hier op Bokt voor de lol eens op de voorpagina hoeveel ongelukken er gebeuren met aanspanningen.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 14:10

suleilitha schreef:
Jeetjemina, nou zo'n purist ben ik niet

Ik wel ;)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 14:10

Kazary, sinds 1967 is er veel veranderd en aangepast bij de Grand National. Net zoals je Formule 1 racen nu ook niet meer kan vergelijken met F1 racen 40 jaar terug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 14:11

Ik moet denken aan mijn nichtjes, die vorig jaar met de ponies een wedstrijdje "wie het eerst thuis is" deden. Twee kids het ziekenhuis in en drie ponies van top tot teen onder de schaafwonden, het hele spul ging als dominohoutjes over elkaar heen toen de miepjes een bocht van 90 graden verkeerd hadden ingeschat :D

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 14:12

suleilitha schreef:

Ik spreek niet voor haar maar, ja. Àls dieren daar de dupe van worden wel, ja.
Dat jij het belang van geld boven de dieren op zich stelt is wel duidelijk dus. ;) gezien jouw posts.
@Lielle; ik rij omdat ik dat leuk vind, ja. Doch nooit om te winnen en heb voor mezelf en mijn paard dus, grenzen gesteld v.w.b. de afstand enz.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 14:12

Lielle schreef:
Ik probeer de afmetingen te vinden, maar dat lukt nog niet zo snel. Maar echte steeple sprongen (en dan zijn dit) zijn juist geschikt voor het hoge tempo en komen niet op 20 cm aan in de afzet.

Wat ik dus raar vind, was een haag met een greppel erachter, dat snap ik niet.

http://www.24hourtrading.co.uk/blog/the ... ences-684/

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 14:13

Apple schreef:
Kazary, sinds 1967 is er veel veranderd en aangepast bij de Grand National. Net zoals je Formule 1 racen nu ook niet meer kan vergelijken met F1 racen 40 jaar terug.

Blijkbaar dan toch niet genoeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 14:15

Citaat:
Ik spreek niet voor haar maar, ja. Àls dieren daar de dupe van worden wel, ja.
Dat jij het belang van geld boven de dieren op zich stelt is wel duidelijk dus. ;) gezien jouw posts.

Je leest speculatief, ik heb nergens gepost dat ik een paard dood zou rijden voor de hoogste prijs. Ik heb slechts gezegd dat ik wel mee zou strijden om een top drie maar nergens geschreven dat ik het leven van een paard serieus in de waagschaal zou stellen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 14:17

Wat mij ondertussen opvalt is dat in Nederland het aspect dat er aan paardensport altijd een risico zit totaal niet meer geaccepteerd wordt. Er is altijd, bij wat je ook doet, een risico voor ruiter en paard. Of dat nu aan de hand stappen is of springen over vaste hindernissen.
Je ziet dat op Bokt ook, als iemand eens iets heeft of het paard iets oploopt dan wordt dat gelijk als vreselijk gezien. Natuurlijk is zoiets ook vreselijk voor de direct betrokkenen, maar wel iets wat eigenlijk inherent is aan het beoefenen van paardensport.
In Engeland zie je daar toch vaak weer een iets andere metaliteit in, meer van sh1t happens, we herstellen en gaan weer verder. Die mentaliteit zie je ook wel in Nld bij SGW-ers bijvoorbeeld.

Hier zie je ook veel mensen die eigenlijk bang zijn voor hun paard, vaak ook omdat ze niet meer accepteren dat een paard een dier is dat soms vrij onvoorspelbaar kan reageren. Een paard moet maar altijd braaf zijn en altijd hetzelfde. Het is geen fiets.

Anoniem

Re: Ongelukken tijdens gevaarlijke race in Engeland *Foto's*

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 14:20

Klopt, ik vind de Britten ook meer paardenmensen dan de Nederlanders, in zijn algemeenheid.
Verder ben ik het volledig met je eens over wat je zegt over mensen die eigenlijk bang zijn voor hun paard.
Zelf vind ik dat je van een paard niet kan verwachten dat hij altijd alleen maar braaf is. Die van mij had het vanmorgen niet in zijn kop, het enige wat hij in de bol had was het voorjaar. Meneer was dus niet nageeflijk te krijgen (en ook niet bij de les) , jumpen, blazen, snorken, sterrenkijken en constant wegspringen. Ik heb hem dus maar even uit laten tieren op een lang zandpad en lekker in de wei gezet. Morgen weer een dag en anders overmorgen wel.