Vader mishandelt pony na val van kind in Wezep

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Vader mishandelt pony na val van kind in Wezep

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 22:50

Meis, dat hebben ze niet door, laat ze maar..... je kan net zo goed het telefoonboek voorlezen aan je eikehouten voordeur in sommige gevallen zeg ik wel eens.
Waar ik ondertussen een beste sik van krijgt is dat je al commentaar krijgt als je met een draak van een paard de bak binnenkomt en men al gaat gillen alleen bij het ZIEN van een zweep en een paar sporen, nog voordat je ze ook maar hebt gebruikt en verder dat ze wel klaarstaan met commentaar als je een moeilijk laadbaar paard op een parking de weg naar de trailer wijst, terwijl ze zelf bij god niks beters weten te melden dan dat je maar even een cursus trailerladen bij Jantje Strobloem of Pietje Brandnetel moet doen..... net of die de paardjes er met stripboeken en mooie verhaaltjes in práten.....

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 22:51

Ik heb zulke mensen eens met Pret bezig gelaten (ik was toch de wanhoop na bij) voor dat ik naar Jossy ging (degene die haar er uiteindelijk op gekregen heeft zonder al die idiote trukjes) en het eindscenario was dat Pret letterlijk op haar kont voor de trailerklep zat :') Ondanks dat ik al een uur in de vrieskou stond (hartje winter, in december... Met dunne leren rijlaarsjes en zomerrijbroekje omdat de dikkere in de was waren) kon ik het niet laten om toen in de lach te schieten.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 22:55

Ik nodig het hele clubje van harte uit bij ons op de manege!
Ik zie hier heel geregeld paarden die gerukt, gemept en getikt worden zonder goede reden of mét een goede reden maar veel te laat.

missmarley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 22:56

Ik kan hier niet tegen!!
Hoe verpest je een paard!!
Die vent verdient zelf een paar trappen in zijn zij!! En ik bied me aan om dat te doen!!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 22:59

anneliesdj: maar als je dan commentaar geeft ga ik er van uit dat je het zelf ook beter zou kunnen (en durft te doen)?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 23:00

missmarley schreef:
Ik kan hier niet tegen!!
Hoe verpest je een paard!!
Die vent verdient zelf een paar trappen in zijn zij!! En ik bied me aan om dat te doen!!

Be my guest, ik heb net een botterik een knietje gegeven die even over me heen zou lopen toen ik de deur opendeed om madam van nog wat hooi te voorzien.
Maar even serieus, je kan wel heel hard roepen dat je gaat schoppen als iemand een pony een paar trappen verkoopt maar met posten als aanbieden zelf een paar trappen uit te gaan delen aan de mens in kwestie, doe je niks meer dan onderstrepen dat je zelf minstens zo erg bent.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 23:17

Net als anderen in dit topic vind ik dat je niet kan oordelen over de situatie als je niet zelf bij was.

En net als Uriëlle heb ik die schattige welsh ook een keer op de slof gehad omdat ie het nodig vond om heel raar te gaan doen met mijn dochter op de rug. Een schop in de goede richting en het kleine monster heeft nooit weer zo raar gedaan.

Het was een eenmalige actie waarbij de pony in 1x snapte dat dit soort acties niet gewaardeerd werden. Ze heeft het ook nooit weer geflikt.

Sindsdien is de pony getransformeerd in de ideale oppas, gooit kinderen op het goede been als ze verkeerd zitten, gaat stilstaan als ze uit balans zijn en op wat overvallen op de voerton na gedraagd ze zich voorbeeldig.

En daar wordt ze ook uitgebreid voor beloond. :D
Laatst bijgewerkt door Anne_GTI op 01-04-09 23:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 23:18

Voer laten voor wat het is, is ook moeilijk voor de welsh pony he :(:) (ik heb soms echt het idee dat het grotere, sportievere shetlanders zijn)

Eepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 08:01

Tsja... Lastig om over de sitiuatie te oordelen omdat ik er niet bij ben geweest, maar zo tekeer gaan kan natuurlijk nooit goed zijn.

Ik denk dat ik hem dan ook héél vriendelijk :o zou verzoeken om daarmee op te houden... :(

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 10:37

suleilitha schreef:
Meis, dat hebben ze niet door, laat ze maar..... je kan net zo goed het telefoonboek voorlezen aan je eikehouten voordeur in sommige gevallen zeg ik wel eens.
Waar ik ondertussen een beste sik van krijgt is dat je al commentaar krijgt als je met een draak van een paard de bak binnenkomt en men al gaat gillen alleen bij het ZIEN van een zweep en een paar sporen, nog voordat je ze ook maar hebt gebruikt en verder dat ze wel klaarstaan met commentaar als je een moeilijk laadbaar paard op een parking de weg naar de trailer wijst, terwijl ze zelf bij god niks beters weten te melden dan dat je maar even een cursus trailerladen bij Jantje Strobloem of Pietje Brandnetel moet doen..... net of die de paardjes er met stripboeken en mooie verhaaltjes in práten.....

Gelukkig heb ik ook heel andere ervaringen. Ik heb ook op concours een keer een paard goed aangepakt.
Die was op proef weggeweest en had daar even geleerd dat stout doen wel wat opleverde.
Maar geen jury of kijker die boos was. Ik heb hem eerlijk aangepakt, duidelijk beloont op goede momenten, maar hem enorm hard aangepakt toen hij meende recht overeind te gaan staan of hij meende vol in de remmen te gaan zonder pas voorwaarts. Maar bij de eerste pas voorwaarts beloonde ik wel weer.
Echt niemand die toen een boze blik naar me heeft geworpen.

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 11:04

Urielle schreef:
In tegenstelling tot iedereen hier blijkbaar, ga ik geen uitspraak doen tot ik weet wat er daar exact gebeurd is. In het artikel wordt nergens verteld wat er precies gebeurde. Misschien begon de pony wel gigantisch te walgen dat dat kind eraf viel. Misschien viel ze ook zomaar, wie zal het zeggen.
Er gaat heel wat door je heen als je je eigen kind ziet vallen. Iedereen hier koppelt het gelijk aan presteren maar ik denk juist dat die vader bezorgd was voor het welzijn van zijn dochter.

Dit denk ik er ook van.
Niet goed te praten, maar geef toe: het zijn niet allemaal lieve 'my little ponies'.
Dus dan ben ik wel van mening dat ALS het paard iets deed dat niet door de beugel kon, het ook gestraft moet worden. De manier waarop is dan weer heel fout, maar ook dat valt weer te nuanceren want er wordt zo snel geroepen dat paarden 'natuurlijk' moeten behandeld worden... Wat doen ze tegenover elkaar dan? Ook een schop verkopen toch?? Die van mij krijgt ook een schop in z'n kont als me in de wei komt bijten omdat ik een ander aandacht geef. Maar slechts 1 en ik hou hem niet vast om eens lekker te keer te gaan. Ook niet in z'n maag..

Gerner

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 11:41

Even een vraagje, aan de dames die het prima vinden om je paard een rotschop te verkopen.

Hoe voelt dit nu werkelijk voor je...... Heel diep van binnen, op de plek waar je hart hoort te zitten......
In je buik, waar je emoties opgeslagen worden....... in je rug bij je nieren......
Waarschijnlijk voelen jullie niets, maar doe eens je best om erachter te komen, hoe je dit nu werkelijk voelt......
Willen jullie zelf ook zo behandeld worden?
Als een stuk vee? Consequent en duidelijk zijn hoeft niet met macht en slaag samen te gaan
Ik vind het zo zonde, je wereld wordt zo verrijkt, als je het echte paard ooit een keer mag zien.
Zolang je je paard blijft onderdrukken met macht en slaan, zal hij dit nooit aan je laten zien, en steeds agressiever en vervelender worden, want je paard blijft jouw innerlijk spiegelen.
Eigenlijk zie je dus gewoon jezelf.

Ik krijg regelmatig commentaar, dat ik zo moeilijk afstand kan doen van mijn pony's of paarden. Maar na het lezen hier weer weet ik weer even waarom dit zo is.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 11:43

Het voelt vreselijk K.u.t. Echt ik heb er enorm veel moeite mee.
Maar soms en dus lang niet zo vaak als dat je ziet, heeft een paard wel eens een knal nodig. Als ze bijvoorbeeld gevaarlijk gaan doen omdat een ander even heeft geleerd aan een paard dat als hij zo doet hij klaar is.
Maar voor mij is het dan wel direct en meteen. En wie er dan bij staat maakt me niets. Ook al is het een hoofdjury. Ik ga niet achterbaks om later het paard eens aanpakken. Dat mag gewoon niet.

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 11:47

Gerner,

Hier kun je lang en kort over doen.
Een dier slaan op schoppen hoort niet simpel zat. Maar een dier van 700 kg, kun je nou eenmaal niet alleen maar toespreken met lieve woordjes. Die moeten soms even terecht gezet worden en ja soms moet je dan een tik uitdelen.
Ik ga helemaal niet over de situatie oordelen waar dit topic over gaat, ik was er niet bij.
Maar er zit ook een verschil in jezelf in de hand houden of niet.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 11:48

En ik denk wel dat in je laatse zin zit of iemand daar op vervolgt wordt of niet.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 12:06

Liever een schop dat het ook klaar is en duidelijk de grens bepaald is als een paard wat constant de grens opzoekt en overschrijdt.

En als die schop op het juiste moment geeft hoef je het ook niet te herhalen.

Maar je woede botvieren op een paard lost nooit iets op, dan kan je beter hout gaan kloven.

150863

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 12:18

aatjuh12 schreef:
Belachelijk! dat je het uberhaupt in je kop haalt dat paardje zo te behandelen.. dat is toch het risico van een sport? als jij op voetbal zit kan je toch ook je beent breken.. zo kan je ook van je paard vallen als je erop gaat zitten!

Volgens mij trapt die vader dan ook geen bal in elkaar!
Rare vent,, zelf ff tussen 4 paarden zetten

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 12:55

Gerner schreef:
Even een vraagje, aan de dames die het prima vinden om je paard een rotschop te verkopen.

Hoe voelt dit nu werkelijk voor je...... Heel diep van binnen, op de plek waar je hart hoort te zitten......
In je buik, waar je emoties opgeslagen worden....... in je rug bij je nieren......
Waarschijnlijk voelen jullie niets, maar doe eens je best om erachter te komen, hoe je dit nu werkelijk voelt......
Willen jullie zelf ook zo behandeld worden?
Als een stuk vee? Consequent en duidelijk zijn hoeft niet met macht en slaag samen te gaan
Ik vind het zo zonde, je wereld wordt zo verrijkt, als je het echte paard ooit een keer mag zien.
Zolang je je paard blijft onderdrukken met macht en slaan, zal hij dit nooit aan je laten zien, en steeds agressiever en vervelender worden, want je paard blijft jouw innerlijk spiegelen.
Eigenlijk zie je dus gewoon jezelf.

Ik krijg regelmatig commentaar, dat ik zo moeilijk afstand kan doen van mijn pony's of paarden. Maar na het lezen hier weer weet ik weer even waarom dit zo is.

Met alle respect naar jou persoonlijk verder, maar deze uitspraak vind ik dus echt ge-Penny. Een paard is geen konijntje!

Ik heb er vier staan nu, heb er in de afgelopen jaren ook heel wat door mijn handen gehad. Over het algemeen trek ik op de een of andere manier neurotische, snel beledigde, sensibele zeikbokken aan. En ik ben ook met hen heel duidelijk, zwart is zwart, wit is wit. Wie denkt dat ie kan bijten, slaan, steigeren, drammen, zijn wil doordrijven zal snel merken dat het vrouwtje daar anders over denkt. Wie zich goed gedraagt en zijn best doet om het goede te doen wordt doodgeknuffeld. En stuk voor stuk zijn die zeikbokken opengebloeid tot zachte, open, toegankelijke karakters die enorm aan mij gehecht zijn. Tot zover hun gesloten, agressieve, vervelende gedrag volgens jou...
Ik heb een knetterheet paard wat ondanks zijn peesblessure en de gedwongen boxrust grotendeels heel braaf naast me bleef wachten aan de hand en daarbij zo opengebloeid is dat hij voortaan ook andere mensen en paarden accepteert dan alleen mij en zijn ponyvriendin; ik heb een hondsbrutaal superslim ponietje dat alles voor je doet, overal langsgaat voor je en van 'niet te vangen op de wei' is gegaan naar 'in volle draf naar de draad om opgehaald te worden'; ik heb een paard wat net een paar maanden bij mij is en alleen door mij met gemak van stal te halen is, knuffelt en haar beurt afwacht waar ze verder trapt, dreigt, trilt en gestrekt staat van angst tegen anderen; ik heb een jonge hengst met een groot ego zadelmak gemaakt zonder dat hij beledigd is, en heb er nu een superlieve doodbrave knuffelhengst aan die elke keer weer met plezier voor je aan het werk gaat en naar de draad galoppeert zodra je met je auto het terrein oprijdt, echt mijn maatje, ondanks dat ik hem toch echt wel duidelijk maak dat het mijn manier is en niet anders.

Tot zover die vervelende agressieve paarden... integendeel, ik heb een stel paarden staan die iedere paardeneigenaar zich zou wensen!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 13:02

Gerner, een paard is geen mens en als ik jou verhaal zo lees dan betwijfel ik of je dat onderscheid maakt.
Ik heb in mijn leven heel wat ellende van anderen op stal gekregen en dat is grofweg in 2 groepen te verdelen.
Paarden die fysieke klachten hebben waar vaak onvoldoende aandacht aan besteed wordt en paarden die niet consequent behandeld zijn.
Te weinig aanpakken is net zo onduidelijk en daarom ook onvriendelijk voor een paard als te weinig.
Probleem is altijd om in te zien wat genoeg is. Voor sommige paarden kan een stemverheffing al teveel zijn maar sommige mogen ook best een hele flinke schop, klap of wat dan ook hebben.
Belangrijkste vindt ik dat je niet emotioneel wordt in zo'n situatie. Als je emoties de overhand krijgen dan ben je niet noodzakelijk meer fair bezig en dat is verkeerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 13:08

Katja en Urielle, ik deel jullie mening volledig!!!!!
Vorige week hadden we hier het levende voorbeeld nog, een paard wat niet was opgevoed en die zo erg was verpest door het niet opvoeden, dus het volledig onthouden van opvoeding dat we hem hebben laten afmaken, nadat hij mijn lief een gebroken scheenbeen bezorgde. Had dit dier een normale opvoeding gehad met, als het nodig was, een corrigerende tik, dan zou het nooit zo uit de hand zijn gelopen.
We zijn twee maanden intensief bezig geweest dit dier alsnog op het goede spoor te krijgen maar jammergenoeg is dit niet gelukt.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 13:24

Gerner, vraagje voor jou? Ik vraag me hierbij dan ook af hoe de paarden zichzelf dan diep vanbinnen voelen als ze weer eens hun vriendje-paard een lel geven omdat die te dicht bij zn eten komt? Of wanneer de merrie haar veulen gaat beschermen? Ik keur het nog altijd niet goed waarover dit topic oorspronkelijk gaat, want naar mijn mening moet je dan zo snel mogelijk kunnen corrigeren. Hier duidelijk te laat en kind is er niet terug opgegaan dus nutteloos in mijn ogen. Maar als je op die manier gaat denken moet je heel goed opletten met wat je zegt, dan zijn zeg maar ongeveer alle paarden ook niet zo heel diervriendelijk. toch? Feit is dat een paard gewoon in zn 'natuur' ook af en toe eens aangepakt wordt en afgestraft, niet meer niet minder. de leider van de bende zal er ook niet zomaar eentje dom laten doen omdat het anders zielig zou kunnen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 13:26

Ik wil het nog wel even toelichten, als ik in een situatie kom waarbij ik een paard een optetter moet geven, doe ik dat met mijn verstand en mijn emotie staat dan echt op stand nul. Dan krijg je ook geen excessen zoals als een wildeman (vrouw) doorslaan. Ik krijg er verder geen rare buikgevoelens van. En tot nu toe is er nog geen paard bang van me geworden, dus ik denk niet dat een opvoedkundige veeg uit de pan geestelijke schade aanbrengt ;)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 13:28

helemaal mee eens suleilitha. Heb ik ook nog nooit gehad. Je moet alleen weten wanneer en hoeveel :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 13:30

Precies Zitake, en verder is een paard geen mens en daar mag je ze ook nooit mee vergelijken.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 13:34

Ik vind dat een paar zich al schuldiger mag voelen als hij mij een klap geeft, kan je zeggen die 600kg geeft net wat meer kracht dan mijn 60kg :) maar zowiezo probeer ik het zoveel mogelijk te vermijden. maar zal toch echt niet over me laten lopen. Vroeger kende ik er eentje, iedere keer je de boxdeur opende, boem die kont binnen de second voor je. Eerste keer dat ik zn box opendeed, evident kont voor me, jammer genoeg voor hem reageert mn voet even snel en landde die even op zn bil. Ik moet zeggen pijn heeft ie er niet van gehad, was meer een reflex, en nooit, maar dan ook nooit heeft hij zn kont nog in mijn richting gedraaid. Integendeel, kon er alles mee doen, plots had pony toch heel wat meer respect voor mij. Was dan ook helemaal weg van die kleine, maar toch :)