potverdikkie schreef:tja, er schiet bij mij dan het volgende te binnen;
Paarden zjn niet geschapen om 1.80 tot zelfs over 2.25 te springen.
Paarden zijn niet geschapen om eeuwige dressuur truckjes te lopen.
Paarden zijn niet geschapen om zich half dood te rennen op de renbaan met of zonder sulky.
Paarden zijn niet geschapen om over natuurhindernissen met dodelijke aflopen te springen.
Paarden zijn niet geschapen om western truckjes uit te halen.
Stieren zijn niet geschapen om te vechten met mensen.
Als we het zo gaan bekijken zijn we allemaal dierenbeulen in elke tak van sport wat we doen.
Elke tak heeft een enorme impact op alle spieren, en voor dat het doel bereikt is qua sport die er wordt beoefend met het paard, zijn er best wel de nodige "hulpmiddelen" aan te pas gekomen!! Niet goedschiks dan kwaadschiks.
Zelf persoonlijk vind ik bepaalde dingen ook niet echt prettig om te zien. Een paard wat over 2 meter met ruiter en al springt keur ik af, de millitairies (jemig hoe schrijf je dat?) keur ik ook af.
Hoe sommige dressuur ruiters hun paard zover krijgen dat ze alle kunstjes van de hoge dressuur kennen keur ik ook af.
Als je het zo leest lijkt het net of ik dus niets leuk vind, het tegendeel is waar, maar ik denk dat er vergeten wordt dat wij de paarden gemaakt hebben zoals ze zijn, en een paard op dat niveau in welke sport dan ook kan echt niet presteren zonder een enorm goede verzorging!!
Stierengevechten??, ik heb er een bloedhekel aan, het enigste wat ik er mooi aan vind is als de stier de mens pakt in de piste, en de stier gewonnen heeft.... Al wordt ie alsnog ondanks zijn overwinning vervolgens gedood.
De paardenrennen??, ik dacht ook dat ze enorm geslagen werden, tot ik zelf met mijn eigen ogen heb gezien dat het LIJKT alsof ze zoveel geslagen worden.
Maar ja.....De dieren in de dierentuin staan er ook voor ons plezier, echt niet voor de dieren zelf, denk dat die liever in de vrije natuur rond lopen, daar waar ze voor geschapen zijn.
Als je het zo gaat bekijken dan kan je ook beginnen over goudvissen, die horen niet in een vissenkom te zwemmen
En een hond, die hoort niet te kunnen zitten en pootjes te geven.
Dan kan je de hele dierenhouderij wel afschaffen 
Vind het eerlijkgezegd wel walgelijk, het stierenvechtengedoe
en denk dat de paardenrennen een stuk minder erg zijn.
Maargoed, denk dat 99,9 % van het topic het wel met me eens is.