'Paardenrennen zijn veel erger dan stierengevechten'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 17:37

fransje23 schreef:
Ik heb oooit het verhaal gehoord van een koerspaard die alleen slootwater van thuis wilde drinken. Iedere koers ging er dus een lading water mee.

:D

Als je een paard goed wilt laten presteren kan dat alleen als je de voor hem/ haar ideale omstandgiheden schept en die zijn voor elk paard anders.

zo zijn er zoveel mooie verhalen!
het mooiste vind ik altijd als je op een vrije zondag even op stal gaat kijken bij een trainer,
alle paarden lopen lekker buiten,en de grootste verhalen gaan over de tafel,die deed het zo goed bla bla,
en die wat minder,maar..als ik dit aan het paard verander of ik probeer eens zus of zo.

Chantalll

Re: 'Paardenrennen zijn veel erger dan stierengevechten'

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 17:39

Neu Meiden ik ga ervandoor .... even mijn *zielige afgetrapte paarden* voeren ;p

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 17:39

even oftopic!
gaat 1 van jullie zaterdag naar de koers?
ons paard komt voor het eerst uit in de kwallie,maar ik heb zelf concour,dus ja als er een bokker gaat?

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 18:09

Citaat:
Laat ik het zeggen, ik zou liever een renpaard zijn dan een zebra is zijn dierentuin....

ik juist andersom! :D

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 18:17

petitparis schreef:
Hoe is een draver/volbloed het meest rendabel? Als hij zo snel mogelijk kan rennen en winnen => slijtage op jonge leeftijd
.

Dravers/renpaarden zijn nooit rendabel. Ze zijn duur in aanschaf, kosten daarna een hoop geld om getraind te laten worden en het prijzengeld is gedaald tot een dieptepunt. Wil je toch nog iets van je geld terugzien, dan kan je het beste zo zuinig mogelijk zijn op je paard, zodat ie zolang mogelijk mee kan doen in de sport (en dus zal er niet doelbewust slijtage in de hand worden gewerkt)

Citaat:
Tja, dit kan een eindeloze discussie gaan worden... Een hoop dravers gaan de recreatie niet meer in maar gaan direct door naar de slager....

Hier kunnen we ook lang of kort over zijn, maar het is gewoon niet waar.

Citaat:
Er was enige tijd geleden een artikel in een maandblad, ik zal het thuis een proberen op te zoeken... Dan weet je de sourche...

1 artikel? In een maandblad?? Vast geen wetenschappelijk artikel....

Vedetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 18:22

Wat een grap zeg, deze opmerking!!! Kan het niet anders noemen.
Dit zegt een man die dieren houdt op een paar vierkante meter. Dieren die normaal in savannes leven en kilometers ter beschikking hebben. Is er weleens iemand in die dierentuin geweest? Ik werd daar niet vrolijk hoor.....

En de vergelijking van een renpaard met een stier is in mijn ogen niet te maken.
Stierengevechten zijn een schouwspel dat stamt uit de middeleeuwen lijkt mij?? Want zo gaan ze wel met hun dieren om.

Nee, deze meneer de directeur moet zich eerst maar eens gaan verdiepen voordat hij zo'n opmerking maakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 18:23

"1 artikel? In een maandblad?? Vast geen wetenschappelijk artikel...."
Is de Penny een maandblad? :D

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 18:24

Vedetje schreef:
Wat een grap zeg, deze opmerking!!! Kan het niet anders noemen.
Dit zegt een man die dieren houdt op een paar vierkante meter. Dieren die normaal in savannes leven en kilometers ter beschikking hebben. Is er weleens iemand in die dierentuin geweest? Ik werd daar niet vrolijk hoor.....

En de vergelijking van een renpaard met een stier is in mijn ogen niet te maken.
Stierengevechten zijn een schouwspel dat stamt uit de middeleeuwen lijkt mij?? Want zo gaan ze wel met hun dieren om.

Nee, deze meneer de directeur moet zich eerst maar eens gaan verdiepen voordat hij zo'n opmerking maakt.

Verdiepen in dieren, hij is hoofd dierenverzorging en zit al 40 jaar in de dieren..
En trouwens het is zijn MENING!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 18:27

ik zit ook al 25 jaar in de dieren............... maar ik heb echt geen flauw idee welke verzorging een ezel of zebra nodig heeft......... en die liggen toch redelijk dichtbij paarden.......

Ik ben zelf directeur van een redelijk bedrijf.......... maar je moet mij echt niet vragen hoe de indicaties van mijn clienten in elkaar steken......... daar heb ik mijn zorgmanager voor!

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 18:28

Maar in dat dierenpark hebben ze ook paarden, dus van paarden weet hij ook vast wel wat :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 18:31

Tja, een koe is geen haas, een aap is geen paard, al had Langkous ze beide :D
Het zal mij worst zijn dat deze meneer "40 jaar in de dieren zit". Dat zegt nog niet dat hij opeens verstand van paarden heeft.
De buurman is koeienboer, die weet alles van zijn lieve melkkoetjes maar van paarden weet hij niks.

Goh, paarden in een dierenpark, interessant :+
Heb ik het goed dat dit paarden zijn die niet voor de sport worden gebruikt,sterker nog waar helemaal niks mee wordt gedaan?
Van iemand die een pownie in de tuin heeft verwacht ik ook niet dat diegene verstand heeft van de draf en rensport, van een dierentuindirecteurtje evenmin. Van belastbaarheid etc. van paardenlijf en -benen kan hij uit ervaring al niet meepraten omdat hij die ervaring niet heeft dus wát hij weet komt uit boekjes en van de tv.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 18:33

Nee dat heb je fout, die paarden worden zéker wel gebruikt.. En het slaat nergens op dat hij er geen verstand van heeft wat dat heeft hij zeer zeker wel :D

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 18:35

verstand van wat??????

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 18:39

Van wat hij zegt, hij zal dat echt niet verzinnen. En het is zijn mening, tuurlijk snap ik dat sommige mensen er tegen zijn. Ik vind stierenvechten ook alles behalve normaal, paardenrennen lijken mij veel diervriendelijker dan stieren vechten (maar zoals ik al eerder zei ga ik daar verder niets over zeggen want daar heb ik geen verstand van). Maar het gaat mij erom, dat hier gezegd word dat hij er geen verstand van zou hebben, en dat is wel een beetje jammer want als je echt weet hoe en wat zullen sommigen dat wel terugnemen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 18:42

ach hou toch op......... een dierentuindirecteur heeft verstand van geldstromen....... niet van dieren :)

en dat wat hij van dieren weet is wat hij in een MT hoort van zijn managers :) :)

bezelbub

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 18:42

Ik vind het allebei een pot nat hoor, stier mooi leven gehad, wat een domme opmerking alsof hij dan maar op zon manier aan zijn einde moet komen, nee aan de andere kant kun je denk ik beter een renpaard zijn dan een stier dan heb je tenminste nog een kans.
Over dierentuinen gesproken, nee dat is wat.

bezelbub

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 18:46

Pistasche schreef:
Nee dat heb je fout, die paarden worden zéker wel gebruikt.. En het slaat nergens op dat hij er geen verstand van heeft wat dat heeft hij zeer zeker wel :D

Nou ik betwijfel ook of hij er verstand van heeft, ik geef eerlijk toe dat ik wel eens een stierengevecht heb gezien in Spanje, was erg fasinerend alleen het einde was wat minder maar goed, maar allee zeg dat dier had toch geen enkele kans, werd tot 5 maal toe gestoken in zijn nek om te proberen zijn halsslagader of zoiets te raken, dat dier was buiten zinnen van angst, gos wat eerlijk zeg.

Gelukkig komen renpaarden niet op die manier aan hun einde, 1 schot en het is over, net zolas het voor veel dieren iedere dag over is. we leven nou eenmaal in een wegwerpmaatschappij maar om dan de nederlander hypocriet te noemen.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 18:52

KiWiKo schreef:
ach hou toch op......... een dierentuindirecteur heeft verstand van geldstromen....... niet van dieren :)

en dat wat hij van dieren weet is wat hij in een MT hoort van zijn managers :) :)

Hij is niet de directeur, hij is hoofd dierenverzorging en manager dus wat is dit nou voor gepraat :?
Je weet niet eens wie het is en dan zulke uitspraken doen, niet te geloven :')

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 18:52

zeer interssante discussie is hier aan de gang.
Zie hier en daar wat opmerkingen over slijtage enz...

dus voor de mensen die het intressant vinden lees eens even een stukje van dit topic [DRS] vroeg inrijden echt zoveel slijtage??? daarin word veel duidelijk over slijtage van het jong aanrijden van paarden in de rensport

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 19:09

Pistasche schreef:
KiWiKo schreef:

Hij is niet de directeur, hij is hoofd dierenverzorging en manager dus wat is dit nou voor gepraat :?
Je weet niet eens wie het is en dan zulke uitspraken doen, niet te geloven :')

hoofd dierenverzorging is ook alleen maar bezig met cijfers, niet met dieren :D :D :D

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 19:12

Nou hou dat maar goed vol als je wilt, wel zeggen dat hij geen verstand heeft van paarden maar zelf heb je geen idee wie hij eigenlijk is, ga je daar dan ook eens in verdiepen dan zal ik doorgeven dat hij zich moet verdiepen in paarden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 19:14

lief, ik ben directeur....... ik weet hoe het met managers werkt :) :)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 19:16

Pistasche schreef:
Maar het gaat mij erom, dat hier gezegd word dat hij er geen verstand van zou hebben, en dat is wel een beetje jammer want als je echt weet hoe en wat zullen sommigen dat wel terugnemen.

Als hij werkelijk verstand van draf- en rensport had zou hij de volgende opmerking: "Kijk je naar renpaarden dan zie je dat die paarden van jongs af aan volgestopt worden met krachtvoer en vitamines, ze moeten van jongs af aan keihard trainen. Als ze de renbaan opgaan, moeten zij zich bij elke draverij naar de rand van een hartinfarct rennen" nooit gemaakt hebben.

Een renpaard zou namelijk nooit een draverij op de renbaan lopen. Het kan ook zijn dat hij raar geciteerd is..

Kan mij trouwens voorstellen dat een renpaard die stug gaat draven niet zo een mooie carriere heeft :D

Overigens zijn er heel veel mensen die wat van paarden weten maar niets van de draf- en rensport.

plagom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 19:36

Pistasche schreef:
Nou hou dat maar goed vol als je wilt, wel zeggen dat hij geen verstand heeft van paarden maar zelf heb je geen idee wie hij eigenlijk is, ga je daar dan ook eens in verdiepen dan zal ik doorgeven dat hij zich moet verdiepen in paarden.

Pardon? Meneer is hier degene die zulke rare uitspraken doet. Ik vind het feit dat hij dierenverzorger is i.p.v. directeur alleen maar nog meer in zijn tegendeel werken. En klaarblijkelijk heeft hij ook geen verstand van paarden. Laat hem lekker bij de olifantjes blijven, dan blijven de draverijen en de renstallen bij hun werk.

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 20:20

potverdikkie schreef:
tja, er schiet bij mij dan het volgende te binnen;

Paarden zjn niet geschapen om 1.80 tot zelfs over 2.25 te springen.

Paarden zijn niet geschapen om eeuwige dressuur truckjes te lopen.

Paarden zijn niet geschapen om zich half dood te rennen op de renbaan met of zonder sulky.

Paarden zijn niet geschapen om over natuurhindernissen met dodelijke aflopen te springen.

Paarden zijn niet geschapen om western truckjes uit te halen.

Stieren zijn niet geschapen om te vechten met mensen.

Als we het zo gaan bekijken zijn we allemaal dierenbeulen in elke tak van sport wat we doen.
Elke tak heeft een enorme impact op alle spieren, en voor dat het doel bereikt is qua sport die er wordt beoefend met het paard, zijn er best wel de nodige "hulpmiddelen" aan te pas gekomen!! Niet goedschiks dan kwaadschiks.

Zelf persoonlijk vind ik bepaalde dingen ook niet echt prettig om te zien. Een paard wat over 2 meter met ruiter en al springt keur ik af, de millitairies (jemig hoe schrijf je dat?) keur ik ook af.

Hoe sommige dressuur ruiters hun paard zover krijgen dat ze alle kunstjes van de hoge dressuur kennen keur ik ook af.

Als je het zo leest lijkt het net of ik dus niets leuk vind, het tegendeel is waar, maar ik denk dat er vergeten wordt dat wij de paarden gemaakt hebben zoals ze zijn, en een paard op dat niveau in welke sport dan ook kan echt niet presteren zonder een enorm goede verzorging!!

Stierengevechten??, ik heb er een bloedhekel aan, het enigste wat ik er mooi aan vind is als de stier de mens pakt in de piste, en de stier gewonnen heeft.... Al wordt ie alsnog ondanks zijn overwinning vervolgens gedood.

De paardenrennen??, ik dacht ook dat ze enorm geslagen werden, tot ik zelf met mijn eigen ogen heb gezien dat het LIJKT alsof ze zoveel geslagen worden.

Maar ja.....De dieren in de dierentuin staan er ook voor ons plezier, echt niet voor de dieren zelf, denk dat die liever in de vrije natuur rond lopen, daar waar ze voor geschapen zijn.

Als je het zo gaat bekijken dan kan je ook beginnen over goudvissen, die horen niet in een vissenkom te zwemmen :7
En een hond, die hoort niet te kunnen zitten en pootjes te geven.
Dan kan je de hele dierenhouderij wel afschaffen :D

Vind het eerlijkgezegd wel walgelijk, het stierenvechtengedoe
en denk dat de paardenrennen een stuk minder erg zijn.
Maargoed, denk dat 99,9 % van het topic het wel met me eens is.