Nederlandse paarden krijgen veel te weinig beweging

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 17:00

Mijn paard kan helaas alleen in de zomer de wei in, dan staat ze 24/7 en dat is al geluk hier in de buurt.
We zitten hier in de polder en als we ze in de winter op het land laten heb je binnen een week geen land meer over.. Tuurlijk balen dat ze zo weinig naar buiten komen. Maar mijn paardje is nog steeds gelukkig en wil nog steeds gewoon lekker haar stalletje in..
Ik vind het onterecht om mensen aan te vallen die (zoals ik) geen mogelijkheid hebben om ze in de winter het land op te gooien. Ik doe alles voor mijn paardje maar ik ga nu eenmaal niet naar weet ik veel waar verhuizen of geen paard nemen omdat ze in de winter niet naar buiten kan..
Wanneer paarden in de zomer niet naar buiten komen vind ik het wel schandalig.. Dan kan het, en dan doe je het niet!

Overigens groeit die van mij zeker niet dicht als ze 24/7 staat. Ze wordt wel wat magerder wanneer ze binnen staat. Maar ik heb dr liever zoals ze in de zomer staat, zoals gezegt krijgen paarden heel wat beweging in de weide. Ik train overigens zwaarder in de zomer als in de winter, en dat gaat ook gewoon goed.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 17:01

Het lijkt me ook dat er genoeg topics zijn geweest over wel of niet 24/7 naar buiten :Z :O.
Gezien de actie van de DB is 24/7 wel heel erg ver van een aantal bedjes...Moet er zelf trouwens ook niet aan denken hoor, 's nachts gaat de boel hier naar binnen. Paardjes lekker op stal, ieder z'n eigen stekje, niks mis mee. Onze paarden worden ook niet zo heel erg blij van die kale stukjes, dat vinden ze prima van 7-5 maar daarna trekt de stal. En ja, 't is ook voor mijn eigen gemak, is dat erg?

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 17:05

Shanty_Muis schreef:
Mijn paard kan helaas alleen in de zomer de wei in, dan staat ze 24/7 en dat is al geluk hier in de buurt.
We zitten hier in de polder en als we ze in de winter op het land laten heb je binnen een week geen land meer over.. Tuurlijk balen dat ze zo weinig naar buiten komen. Maar mijn paardje is nog steeds gelukkig en wil nog steeds gewoon lekker haar stalletje in..
Ik vind het onterecht om mensen aan te vallen die (zoals ik) geen mogelijkheid hebben om ze in de winter het land op te gooien. Ik doe alles voor mijn paardje maar ik ga nu eenmaal niet naar weet ik veel waar verhuizen of geen paard nemen omdat ze in de winter niet naar buiten kan..
Wanneer paarden in de zomer niet naar buiten komen vind ik het wel schandalig.. Dan kan het, en dan doe je het niet!

Overigens groeit die van mij zeker niet dicht als ze 24/7 staat. Ze wordt wel wat magerder wanneer ze binnen staat. Maar ik heb dr liever zoals ze in de zomer staat, zoals gezegt krijgen paarden heel wat beweging in de weide. Ik train overigens zwaarder in de zomer als in de winter, en dat gaat ook gewoon goed.

Er staat ook niet dat het perse op de wei moet zijn, paddock/ bak mag ook.

Voor degenen die de graaskorf niet kenne...... http://www.natuurlijk-ruiterschap.nl/we ... ucts_id=16
Je paard kan dus gewoon gras eten...alleen minder snel.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 17:12

Pipo schreef:
Cyrina schreef:
[

Je wilt het niet..want?? Zet je je er nu niet tegen af, vanwege het afzetten??? Of is er echt een goede reden?

Redenen:
- Ze groeien dicht, tenminste die van mij wel
- Conditie
- Een is zo gevoelig voor vliegen dat ze de wei sloopt omdat ze eruit wil
- er staan meer paarden die een paar uur naar buiten willen en er is maar 5 hectare beschikbaar

4 tot 5 uur naar buiten vind ik zat. Bij heel mooi weer ( niet te warm) gaan ze savonds na het rijden nog wel een uurtje naar buiten.

Dat vind ik dus altijd het gezeik, mensen die vinden dat ze 24 uur 7 dagen per week in de wei moeten lopen die zetten zich af tegen de sportruiters die dat niet doen. Ik heb begrip dat mensen ze wel dag en nacht buiten hebben lopen, maar verwacht dat ook andersom.

1 en 2 zijn al oplossingen voor gegeven.

3 en 4 is geen niet willen, maar niet kunnen. Bij mij kan het ook niet vanwege de muggen en te weinig wei voor 24/7. maar o wat zou ik het ze gunnen!!! Als mijn vriend niet dwars lag zou ik emigreren om ze grote stukken grond te kunnen geven met heuvels en waterpartijen, om zich zo goed mogelijk op een natuurlijke manier te ontwikkelen. helaas nederland is hier niet bepaald geschikt voor.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 17:14

Ik vraag me nog steeds af of er iemand is met een oplossing voor de randstad?

Veel paarden hebben hier nauwelijks mogelijkheden om een dagdeel in een paddock of wei te rennen. Om dat te compenseren zijn er veel mensen die 2-3x op een dag iets met het paard doen; rijden, stapmolen, wandelen. Wat dat betreft kan je dus ook niet stellen dat mensen hun paarden willen opsluiten, maar dat ze simpelweg niet anders kunnen.
Het stuit me namelijk een beetje tegen de borst dat iedereen zegt: "Paarden die geen 8u in de wei kunnen staan hebben het slecht."

meikemarieke

Re: Nederlandse paarden krijgen veel te weinig beweging

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 17:16

ja dit vind ik gewoon raar, als je er de middelen niet voor hebt, neem je toch ook geen kind/hond/weetikveel wat?
Waarom hebben mensen daar dan wel paarden, terwijl ze het geen goede natuurlijke huisvesting kunnen bieden?
Hoe wij paarden houden in Nederland is heel onnatuurlijk en toch doen we het allemaal. Maar ik hoop dat er nu verandering in gaat komen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 17:17

Cyrina schreef:
[

.

Daar hoeven geen oplossingen voor te komen Cyrina, ik wil dat namelijk gewoon NIET. Begrijp je dat nou?
Als je dat stelselmatig doet, zijn ze gewoon na een dag zonnen en vreten niet meer te rijden!! Hun kruid verschoten, ken je die uitdrukking?

Ik heb ze namelijk niet om de natuur na te bootsen, ik heb ze om er op te rijden en met ze te sporten. Ik ben erg gek met ze en ze hebben het erg goed, maar ik wil het gewoon niet.

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 17:21

Pipo schreef:
Daar hoeven geen oplossingen voor te komen Cyrina, ik wil dat namelijk gewoon NIET. Begrijp je dat nou?
Als je dat stelselmatig doet, zijn ze gewoon na een dag zonnen en vreten niet meer te rijden!! Hun kruid verschoten, ken je die uitdrukking?

Ik heb ze namelijk niet om de natuur na te bootsen, ik heb ze om er op te rijden en met ze te sporten. Ik ben erg gek met ze en ze hebben het erg goed, maar ik wil het gewoon niet.

Jij wil dat gewoon niet???
Gaat het erom wat jij wilt dan? Het gaat toch om het welzijn van het paard of niet??
Je kan toch niet zeggen, nee ik laat mn hond nooit uit, want dat wil ik niet??? Slaat ook weer nergens op...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 17:23

vincentlover schreef:
[

Gaat het erom wat jij wilt dan? Het gaat toch om het welzijn van het paard of niet??
Je kan toch niet zeggen, nee ik laat mn hond nooit uit, want dat wil ik niet??? Slaat ook weer nergens op...

Je hebt echt volkomuh gelijk Vincentlovertjuh!!!

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 17:26

Ja sorry hoor, ik val jou niet aan op hoe je je paarden houdt, maar jouw reacties zijn zo fel en eigenwijs.
Hoe jij daarover denkt vind ik echt heel onvriendelijk.
Ik ben niet hier om iemand aan te vallen, ik ben gewoon van mening dat er in nederland heel wat te verbeteren valt op gebied van het welzijn van het paard. Als ik jouw reacties dan lees met dat je een sporter geen slagroomtaart laat eten de hele dag en dat jij niet wilt dat je paard 24/7 buiten loopt... tjah sorry daar krijg ik een raar beeld bij

edit: waarom verander je je post nu ineens?
Laatst bijgewerkt door meikemarieke op 03-03-09 17:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 17:26

Vincent alsjeblieft zeg! Wat een ge-emmer.... omdat iemand er voor kiest om niet 24/7 buiten te lopen... Laat me raden? Jij loopt nog in een lendedoekje rond?

Paarden moeten afwisseling hebben en zijn het meest gebaat bij weide en veel beweging. Maar een paard denkt echt niet in uren hoor! Een paard denkt zo niet.. die schikt zich naar de situatie Overdag buiten en 's nachts binnen.. lekker knabbelend op hooi, biksje erbij. Dat is echt niet schadelijk voor een paard.
En ik kan mij ook niet voorstellen dat paarden het zo 'leuk' vinden om 24/7 tot hun knieën in de modder te staan.. Dat heeft ook niks met paardenwelzijn te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 17:29

vincentlover schreef:
Ja sorry hoor, ik val jou niet aan op hoe je je paarden houdt, maar jouw reacties zijn zo fel en eigenwijs.
Hoe jij daarover denkt vind ik echt heel onvriendelijk.
Ik ben niet hier om iemand aan te vallen, ik ben gewoon van mening dat er in nederland heel wat te verbeteren valt op gebied van het welzijn van het paard. Als ik jouw reacties dan lees met dat je een sporter geen slagroomtaart laat eten de hele dag en dat jij niet wilt dat je paard 24/7 buiten loopt... tjah sorry daar krijg ik een raar beeld bij

edit: waarom verander je je post nu ineens?

Omdat ik je spuugzat ben. Ik heb diverse malen de redenen gegeven en omdat het niet via jouw wijze is van paardhouden maak je mij belachelijk.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 17:30

vincentlover schreef:
ja dit vind ik gewoon raar, als je er de middelen niet voor hebt, neem je toch ook geen kind/hond/weetikveel wat?
Waarom hebben mensen daar dan wel paarden, terwijl ze het geen goede natuurlijke huisvesting kunnen bieden?
Hoe wij paarden houden in Nederland is heel onnatuurlijk en toch doen we het allemaal. Maar ik hoop dat er nu verandering in gaat komen....

Daar is het te laat voor. Die honderden (zo niet duizenden) paarden staan hier al!!
Opmerkelijk genoeg kom ik trouwens ook behoorlijk wat blije en vrolijke paarden tegen, die zonder 24/7 weidegang ook een prima leven hebben.
Ja, het meest ideaal is een paard wat 24/7 op een wei staat. Maar helaas kan een leven niet meest ideaal zijn. En zul je op sommige punten moeten inkorten en op andere punten moeten compenseren. Inkorten op de uren weidegang, compenseren met een schone, grote, frisse stal, enkele uurtjes buiten spelen en 2 uurtjes rijden.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 17:42

Het gaat er toch helemaal niet om of de paarden 24-7 buiten staan, maar meer dat er paarden in nederland zijn die 24 uur per dag niet uit hun hok van 3x3 komen.
Paarden die de hele dag niet uit hun stal komen vind ik vreselijk.
Ikzelf vind 24-7 buiten erg fijn, maar begrijp dat dat niet overal mogelijk is.
Ik denk dat een mooi begin zou zijn als alle paarden verplicht minimaal 2 uur per dag buiten moeten komen ook in de randstad.

Wat ik dus niet vind kunnen is wat ik wel eens heb gelezen, stallen in de randstad met geen weiden en amper een losgooibak en de rijbak is meestal bezet.
Dat wil dus zeggen dat daar echt geen paard effe naar buiten kan.
Dit soort stallen zouden van mij niet eens mogen bestaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 17:43

vincentlover schreef:
Pipo schreef:

Belachelijke vergelijking is dit trouwens. Pipo geeft aan er niks in te zien om haar paarden (dwangmatig) 24/7 buiten te zetten en niks anders. Die paarden komen er vast wel meerdere keren per dag uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 17:46

Sammie schreef:
En ik kan mij ook niet voorstellen dat paarden het zo 'leuk' vinden om 24/7 tot hun knieën in de modder te staan.. Dat heeft ook niks met paardenwelzijn te maken.

Staat 24/7 buiten staan gelijk aan tot de knieën in de modder staan? :?
Beide extremen (altijd op stal en altijd in de modder) zijn slecht voor paarden. De campagne is niet gericht op 24/7 buiten en volgens mij wordt dat in dit topic ook door (bijna) niemand bepleit. Er is een mooie middenweg, bijvoorbeeld overdag naar buiten. Dat mogen veel paarden al niet.

eversdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 17:54

Ik vind het een goede zaak! En wat de pensionstallen en maneges betreft die zouden zeker aan minimale eisen m.b.t. deze zaken moeten voldoen maar wij als paarden eigenaars hebben een eigen verantwoordelijkheid en keuze of we ons paard willen stallen bij een bedrijf/stal dat niet paardvriendelijk is.

mrs_ed

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 18:16

eversdijk schreef:
Ik vind het een goede zaak! En wat de pensionstallen en maneges betreft die zouden zeker aan minimale eisen m.b.t. deze zaken moeten voldoen maar wij als paarden eigenaars hebben een eigen verantwoordelijkheid en keuze of we ons paard willen stallen bij een bedrijf/stal dat niet paardvriendelijk is.

er zijn anders een hoop pensionstallen en maneges waar de paarden minimaal 2 uur beweging per dag krijgen. Die paarden gaan misschien niet naar buiten, maar zijn stukken beter af dan de privé-paarden die op een luxe stal gestald zijn die alleen tijdens het mesten een uurtje naar buiten komen en verdere helemáál geen beweging krijgen. En probeer jij die eigenaren maar eens aan het verstand te peuteren dat hun paarden niet zo lekker in hun vel zitten (zijn vacht glanst toch?) :(

QueenD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 18:26

Daar zit wat in Woods. Mijn paard staat nu op een pensionstal maar echt lekker uit de voeten kan je niet. Er is wel weiland maar lang niet genoeg om paarden daar heel de dag op te zetten. Ze mogen dan ook maar n uurtje tot 2 uurtjes p.d. de wei op. Das te weinig vandaar dat ik overstap naar een andere stal waar ze mogelijkheid hebben om lekker in een eigen paddockje te kunnen sjouwen en als t weide-seizoen begint dan 24/7 de wei op.
Dat ben ik min of meer verplicht aan mn paard, ze is vorig jaar echt tekort gekomen |( . Hoop dat ik het zo kan goedmaken met haar ;) .

Lara_Silver

Re: Nederlandse paarden krijgen veel te weinig beweging

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 18:31

Goed initiatief! Maar of het gaat helpen? Lijkt me niet..

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 18:39

ik vind het hartstikke goed!
de campagne is niet gericht op 24/7 buiten(zou ik zelf ook niet wel willen),maar geen 23 uur op stal en meer met contact met andere paarden.

en dat kan,maar baasjes zullen daar meer voor moeten doen!!

meer samen losgooien(bijv onderling regelen).
aan de hand grazen bijv,en meer beweging moet te regelen zijn!
beter is te verhuizen naar andere stallen die wel enkele uren de mogenlijkheid bieden om naar buiten te kunnen.

maneges/stallen e.d zijn stom er niet op in te spelen,het bespaart hun stro/mest om paddocks met zand neer te zetten waar paarden dagelijks uren in kunnen vertoeven..

ik zit zelf in randstad er er zijn al zoveel stallen die het hier aanbieden!
(mijn stal,stal krekel,stal midden delfland enzo..)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 18:46

ik begrijp Pipo wel........... en ik denk dat je het ook alleen kan begrijpen als je serieus met de sport bezig bent.

nou ben ik vanalles ok, maakt mij niet uit......... maar weidegang 365 maakt een paard lauw, en dat wil je niet in de ring als je meer wil dan een m of z proeffie rijden

dan heb je kracht, explosiviteit nodig.......

neemt niet weg dat die paarden ook gewoon buiten kunnen lopen hoor, maar wel beperkt.......... want je wil ze meer dan fit hebben op training en in concours

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 18:49

casanova schreef:
ik vind het hartstikke goed!
de campagne is niet gericht op 24/7 buiten(zou ik zelf ook niet wel willen),maar geen 23 uur op stal en meer met contact met andere paarden.

en dat kan,maar baasjes zullen daar meer voor moeten doen!!

meer samen losgooien(bijv onderling regelen).
aan de hand grazen bijv,en meer beweging moet te regelen zijn!
beter is te verhuizen naar andere stallen die wel enkele uren de mogenlijkheid bieden om naar buiten te kunnen.

maneges/stallen e.d zijn stom er niet op in te spelen,het bespaart hun stro/mest om paddocks met zand neer te zetten waar paarden dagelijks uren in kunnen vertoeven..

ik zit zelf in randstad er er zijn al zoveel stallen die het hier aanbieden!
(mijn stal,stal krekel,stal midden delfland enzo..)

Is zo cassanova............. maar hebben mensen daar deze winter door kunnen trainen??????? niet echt, want de banen waren niet te rijden.

ik denk dat de paarden gestald op een manege met beperkt weidegang maar met binnenbaan meer beweging hebben gehad de afgelopen maanden dan paarden die alleen een buitenbak hadden bij een boer

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 19:25

Hele goede zaak, hoop dat het verschil gaat maken :)

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 19:41

Pipo schreef:
Cyrina schreef:
[

.

Nope, ik begrijp het niet. Ik vroeg je om een waarom niet, of dat het gewoon afzetten tegen is.
Je hebt nog steeds geen goede reden en probeert het blijkbaar ook niet om ze meer buiten te zetten, want ja ik ken de uitdrukking, maar nee mijn paarden hebben dat nooit, mits ik ze een uurtje geef om even 'uit te buiken" voordat ik ga rijden, ken je die uitdrukking?
Als je het ooit gaat proberen zul er nog wel eens achter komen.

Maar je hoeft niet boos te worden hoor, als jij ze zonder goede reden niet zoveel buiten wilt hebben, moet je zelf weten. Ze komen iedergeval buiten dat is al heel wat.
Maar kom dan gewoon niet aan met nutteloze argumenten waarom niet.