Meningen over Plan van Aanpak paardenwelzijn verdeeld

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 11:33

detour schreef:
Puur hypthetisch: Als blijkt dat paarden depressief zijn door onze manier van houden, wie verkoopt dan zijn paard naar een betere plek of staat het af aan de wet?

Zolang ik niet 100% zeker weet dat ie het beter zou krijgen zou ik dat niet doen. En ik heb al zoveel ellende gehoord van mensen die hun paard verkochten die ineens kwijt was. Of in de worst zat :\
detour schreef:
Nicolletje, geen idee hoeveel land je hebt, maar hebj e dan niet zoiets van:"Oke, dat ene landje mogen ze desnoods slopen in de winter, als de rest maar heel blijft?"

Ik heb zelf niks geen eigen land, maar ik hou zoveel mogelijk mijn 'eigen' landje bij de pensionstal bij en dat is iets minder dan een ha voor 2 paarden.
Wij zitten op diepe veen, dat betekent dat de waterschappen onze waterstand expres hoog houdt, onder andere om de rest van de Randstad droog te houden.
Er staat in de winter echt een laagje water op het gras, als je daar je paarden op zet, zakken ze tot de knietjes in de zuigende klei.
Dat kan je zo'n beest niet aandoen, echt niet.

Ik heb al voorzichtig voorgesteld om het beginstuk van de wei met grastegels te doen, maar de boer vindt dat niet echt een fantastisch plan. Misschien mag het ook niet zomaar? Het is en blijft zijn wei.

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 11:36

retour, wij hebben 3 shetjes achterlopen zeg maar.. maar ik woon in waterland. Dus alles is drassig nat en in de winter vooral blub en vies! Je zakt in sommige stukjes gewoon weg.. We hebben wel paden naar het land toe, maar dit zijn van die losse kleine steentjes.. ook behoorlijk pijnlijk voor die diertjes.. maar wij hebben een buurvrouw (naast stal zeg maar, dus niet mn eigen buurvrouw!) en die let op alles! Ze vond dat we geen schuilstal mochten.. deze staat nu dus zo dat zij hem niet ziet hij is namelijk nu ook helemaal donker haha.

Maar de andere paarden komen dagelijks 8uurtjes de paddock in :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 11:36

detour schreef:
Maar kan er dan geen droog plekje worden geregeld, Kirstjuh?
Misschien een stukje betegelen? of zou dat op agrarische grond ok al niet mogen? Dat hebben wij nl ook, en dat bevalt best goed!

Yep zelfs daar kan je al problemen mee krijgen. Heeft te maken met de definitie van agrarisch grond (bestemd voor veehouderij of telen) en de definitie van huisdier (het paard) Paard word door de BV Nederland niet als Vee gezien, maar als huisdier :)

doe je aanpassingen aan een land om het paard beter te kunnen houden (schuilstal, betegeling, vaste omheining) en je paard staat op Agrarisch land betekend dat in de ogen van de BV Nederland dat je knoeit met het bestemmingsplan............ heb je een overijverige ambtenaar dan ben je gewoon het haasje..........

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 11:38

Wat lastig zeg, tsja, dan zijn die tegels idd een optie; balen dat je die ruimte niet krijgt ze te leggen. Als je kunt achterhalen of het land daadwerkelijk beschadigd raakt, misschien kun je hem dan overtuigen?..

Wat dat betreft leven wij in deze wereld op wel een heel bijzonder stukkie land!
Zo gecultiveerd en zo moeilijk droog te houden...

Nl wordt een paardenland genoemd. je gaat het je zo echter afvragen..

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 11:39

KiWiKo schreef:
detour schreef:
Maar kan er dan geen droog plekje worden geregeld, Kirstjuh?
Misschien een stukje betegelen? of zou dat op agrarische grond ok al niet mogen? Dat hebben wij nl ook, en dat bevalt best goed!

Yep zelfs daar kan je al problemen mee krijgen. Heeft te maken met de definitie van agrarisch grond (bestemd voor veehouderij of telen) en de definitie van huisdier (het paard) Paard word door de BV Nederland niet als Vee gezien, maar als huisdier :)

doe je aanpassingen aan een land om het paard beter te kunnen houden (schuilstal, betegeling, vaste omheining) en je paard staat op Agrarisch land betekend dat in de ogen van de BV Nederland dat je knoeit met het bestemmingsplan............ heb je een overijverige ambtenaar dan ben je gewoon het haasje..........

Wij hebben dergelijke ambtenaren op het erf gehad (een buurman vond het nodig even langs het gemeentehuis te gaan, lolbroek) en de schuilstal zien zij als probleem, de tegels niet.

Kennelijk is de ene gemeente wat coulanter dan de ander, maar mierenne*ken kunnen ze hier wel.

KiWiKo

Re: Meningen over Plan van Aanpak paardenwelzijn verdeeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 11:41

Ja klopt, de ene gemeente is veel makkelijker dan de andere gemeente :)

Een kennis van mij had gewoon een paar cuub zand gestort, in de rondte verdeeld zodat mensen daar konden longeren.......... niks geen hek eromheen zelfs geen stroomdraad :) Tussen de bomen in gelegd............ maar een bak ellende om gehad :) wil je niet weten :)

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 11:42

Oke oke, nou de rest van de paarden bij mij op stal staan dus 8 uur per dag in een paddock. Maar hier staat geen schuilstal in..

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 11:43

Wat een gedoe, he? Bij ons hebben we onze bakken af laten graven, dat betekent heel simpel"Bovenkant onder de onderkant kiepen, net zo lang graven tot je wit zand hebt! Maar eigenlijk mag je niet zo diep graven.

Nu is de bak klaar maar op sommige plekken lag het witte zand behoorlijk diep. Klusje mooi geklaard in een middag. geen kip die er naar kraait!

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 11:44

Nou hier bij ons kan dat niet hoor.. alles met vergunningen enz..

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 11:45

Kirstjuhh schreef:
Maar als er weer blub is, dan kan ie toch alleen maar last krijgen van mok.. en al dat soort dingen?

en kan ie ook zijn benen breken omdat ie struikeld hij kan ziek worden een blesure krijgen. Kan rotstraal krijgen. enz enz enz

Dus je laat je paard toch lekker heel het jaar creperen in izjn stal !!!
Weet je zeker dat ie echt niks krijgt!

Owh wacht in ijn stal kan ie stal benen krijgen of stal gebreken.. of zn hoofd stoten en verwonden enz enz

Die van mij staat lekker de heledag buiten. Krijgt ze wat behandel ik het gewoon. Word het echt te gortig wat modder of regen gaat ze gewoon korter naar buiten. Liever een keer mok als de hele winter binnen. Ze heeft nu rotstraal en dat heb ik onder controle nu word beter. Heb haar tijdje om de dag buiten gezet om haar hoeven wat minder in het nat te hebben net die rotstraal. Ze heeft afgelopen zomer een flinke wond op haar kaak gehad. De dierenarts zij dat ik geluk heb gehad dat ze haar kaak niet gebroken had. Maar ook dat is geen reden voor mij om haar niet meer met andere oop de wei te zetten. T gaat altijd helemaal goed. Soms heeft er een paard wel wat bijt of trap schade. Maar normaal nooit iets ernstigs.

Zo denk ik er over. Maar daar is iedereens mening anders over.
Laatst bijgewerkt door Wafel op 14-01-09 12:02, in het totaal 1 keer bewerkt

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 11:48

maar mijne staat toch 8 uur per dag buiten..!
Sorry hoor snap je hele probleem niet helemaal als je het over mijn berichtje had..

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 11:51

met die natte weide. Het is wel krom dat ze zeggen een paard moet zoveel uur buiten. Maar een wei verharden of beton storten of dat soort dingen. Mogen volgens mij idd niet zonder verguning. Die je denk ik ook niet makkelijk krijgt. Een schuilstal in de wei is trouwens ok niet makkelijk ivb vergunningen. Heel vaak zie je paarden trouwens ook niet in hun schuilstal staan. Maar oke dan hebben ze keuze. En dat is alleen aan het paard gedacht wel goed.

En dat is het kromme in nederland.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 11:52

Wafel schreef:
en kan ie ook zijn benen breken omdat ie struikeld hij kan ziek worden een blesure krijgen. Kan rotstraal krijgen. enz enz enz

Dus je laat je paard toch lekker heel het jaar creperen in izjn stal !!!
Weet je zeker dat ie echt niks krijgt!

Owh wacht in ijn stal kan ie stal benen krijgen of stal gebreken.. of zn hoofd stoten en verwonden enz enz

Die van mij staat lekker de heledag buiten. Krijgt ze wat behandel ik het gewoon. Word het echt te gortig wat modder of regen gaat ze gewoon korter naar buiten. Liever een keer mok als de hele winter binnen. Ze heeft nu rotstraal en dat heb ik onder controle nu word beter. Heb haar tijdje om de dag buiten gezet om haar hoeven wat minder in het nat te hebben net die rotstraal. Ze heeft afgelopen zomer een flinke wond op haar kaak gehad. De dierenarts zij dat ik geluk heb gehad dat ze haar kaak niet gebroken had. Maar ook dat is geen reden voor mij om haar niet meer met andere oop de wei te zetten. T gaat altijd helemaal goed. Soms heeft er een paard wel wat bijt of trap schade. Maar normaal nooit iets ernstigs.

Zo denk ik er over. Maar daar is iedereens mening anders over.

fijn dat je ook een ander in zijn waarde laat.....je kunt toch niet verwachten dat de hele wereld het doet zoals jij dat wilt????

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 11:56

Onze diepeveengebieden zijn idd 'natuur' en alle boerderijen die vrijkomen, daarvan gaat een groot deel van de weilanden naar staatsbosbeheer.

detour schreef:
Wat lastig zeg, tsja, dan zijn die tegels idd een optie; balen dat je die ruimte niet krijgt ze te leggen. Als je kunt achterhalen of het land daadwerkelijk beschadigd raakt, misschien kun je hem dan overtuigen?..

Natuurlijk raakt het land beschadigd... Als hij ooit zijn wei weer wil gebruiken voor alleen hooiwinning dan kan dat niet.
Maar ik heb voor die paar maandjes per jaar een loopstal waar de paarden samen in staan (en zodra het toelaat gaan ze wel naar buiten) dus mij hoor je niet klagen en de paarden ook niet. Dat was wel anders toen ze nog in boxjes stonden.

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 11:59

Nou moet ik er ook wel even bij zeggen, dat ik genoeg paarden ken die na 4 uurtjes weer voor het hek staan de schreeuwen om naar binnen te willen..

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 12:01

KiWiKo schreef:
kazary schreef:
Jij hebt het over een boer,ik bedoelde een al bestaand paardenbedrijf.Maar minder werk?Koetjes lopen zelf naar binnen en buiten,paarden wil je toch graag een voor een aan de hand buiten hebben.

paarden hoeven niet 2 keer per dag gemolken te worden :) :) :) om maar mee te beginnen :)

en bij veel paarden is het ook alleen maar een kwestie van hok/hek opengooien

Dat durf jij en ik dan met je paard,maar veel mensen willen toch echt niet dat hun paard los gelaten wordt.Ik heb zelf voorheen bij een stal gestaan waar dat wel gedaan werd,maar genoeg mensen die daar hun paard om die reden niet wilde stallen.Terwijl ze wel de hele dag fijn buiten kwamen in een groep.Het idee dat paarden bij 1 niet gecontroleerde pas kreupel lopen zit bij veel mensen ook diep gebakken.En al helemaal vaker bij de mensen die al geen weidegang gewend zijn.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 12:08

Goh, houd ik mijn paard even volgens dit plan van aanpak :Y) _O-
Of nee.. geen officiële schuilstal. Maar wel natuurlijke schuilmogelijkheden in de vorm van bomenranden.

Ik kan de gedachtengang erachter volgen, maar ik mis veel te veel concreetheid. Zie dit nog niet heel snel uitgevoerd gaan worden.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 12:38

Nicolletje schreef:
Onze diepeveengebieden zijn idd 'natuur' en alle boerderijen die vrijkomen, daarvan gaat een groot deel van de weilanden naar staatsbosbeheer.

detour schreef:

Natuurlijk raakt het land beschadigd... Als hij ooit zijn wei weer wil gebruiken voor alleen hooiwinning dan kan dat niet.
Maar ik heb voor die paar maandjes per jaar een loopstal waar de paarden samen in staan (en zodra het toelaat gaan ze wel naar buiten) dus mij hoor je niet klagen en de paarden ook niet. Dat was wel anders toen ze nog in boxjes stonden.

Ik bedoelde of het erger beschadigd raakte met die roosters.. ;)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 12:39

detour schreef:
Nicolletje, geen idee hoeveel land je hebt, maar hebj e dan niet zoiets van:"Oke, dat ene landje mogen ze desnoods slopen in de winter, als de rest maar heel blijft?"

Dat hanteren wij dan. En ja, er is blub. Maar er is ook een droog stukje, en een schuilstal met tegels en rubberen matten.

Wij vinden de bak te klein om in te staan voro de jaarlingen. En ruwvoer geven op het zand durven wij niet ivm zandkoliek.

Ik ben geen Nicolletje, maar heb 3ha weide (veen op zand) voor 4 paarden en laat liever ook geen wei stuk lopen.
Hier is de bodem zo zacht dat he niet alleen wat zwart wordt, maar gewoon tot knie-diep kapotgelopen wordt en drijf-veen/moerasgrond wordt. Heb dat de eerste winter meegemaakt en daarna besloten dat het onverantwoord is, en niet wat ik wil. Bovendien wordt het zo erg stuk gelopen dat het erg veel tijd en moeite en geld kost om er weer net grasland van te maken en dat gaat ten koste van de zode (die moet sterk zijn om de paarden te kunnen blijven weiden) en je grasoogst bij gebruik als hooiland.
Nee, ik ga dus voor sparen van de wei en paddocks.

Kan me dus heel goed voorstellen dat boeren en pensionstaleigenaren in de winter hun land laten rusten en desnoods kort laten eten door schapen (is goed voor de grasmat/zode en het gras en op die manier in het voorjaar gelijk een goede wei hebben en goed grasland om ruwvoer te winnen. Door een klein strookje gras op te offeren voor goed gedraineerde paddocks, kun je de paarden ook voldoende bewegingsvrijheid en frisse lucht bieden en heb je niet die diepe, ongezonde modderbodem die je krijgt door daarvoor het land te gebruiken. En het is het hele jaar bruikbaar.

Heb nu al een paar websites van stallen gezien waar ze ruime eb en vloed paddocks gebruiken voor in de natte tijden en weidegang bieden in de droge tijden wanneer de bodem het toelaat. Heerlijk lijkt me dat!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 12:40

en bij veel paarden is het ook alleen maar een kwestie van hok/hek opengooien[/quote]
Dat durf jij en ik dan met je paard,maar veel mensen willen toch echt niet dat hun paard los gelaten wordt.Ik heb zelf voorheen bij een stal gestaan waar dat wel gedaan werd,maar genoeg mensen die daar hun paard om die reden niet wilde stallen.Terwijl ze wel de hele dag fijn buiten kwamen in een groep.Het idee dat paarden bij 1 niet gecontroleerde pas kreupel lopen zit bij veel mensen ook diep gebakken.En al helemaal vaker bij de mensen die al geen weidegang gewend zijn.[/quote]

En bij die laatste mensen vind ik dat ze niet eens aan een paard moeten beginnen!
Het zijn NB loopdiren en paarden zijn nu eenmaal kwetsbaar; een beengebrek is zo gepiept! ;)
en de schadekans is soms nog groter als ze worden opgesloten in hun kooitjes..

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 12:50

maar los heen en weer laten lopen uit de wei naar de stal en andersom geeft wel extra rsico's op uitglijden en ruzie door te snel (de bocht om) willen en veel paarden die zo snel mogelijk door een smallere ruimte naar stal of wei willen rennen. Heb op een pensionstal gestaan waar de paarden dus in volle galop het erf op komen stormen en de stallen in rennen waarbij er echt wel af en toe een paard uitgleed in de stal of op het erf. En trappen werden er ook wel uitgedeeld onderweg. Dat is toch wel anders dan gewoon bij elkaar in de wei staan.

Bij paarden die vrij heen en weer kunnen lopen de hele dag tussen stal en uitloop heb je dat probleem weer niet.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 12:52

Mensen die hun paarden alleen maar aan de hand laten grazen.. dát mag stevig aangepakt worden, daarmee onthoud je je paard namelijk van ál zijn natuurlijke behoeftes.
"Als hij los komt krijgt hij blessures" ja vind je het gek als hij alleen maar op stal staat/gereden wordt/aan de hand mag grazen? Zo kweek je wel blessuregevoelige paarden ja. Terwijl als ze regelmatig naar buiten gaan ze alleen maar sterker worden. Mijn spul staat altijd buiten, en is nooit kreupel. Terwijl ze regelmatig onderuit gaan in het land, struikelen en over bevroren grond/plassen galopperen in het land. Rara, hoe komt dat?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 12:57

Ik denk Berdien omdat jij geen hoog in het bloed staande sportpaarden heb :) :)

zit ook een heel, heel groot verschil in :D

Jouw paarden zullen niet van een ritselend blaadje 3 meter de lucht inspringen......... en ja :D mijn weidepaard, springt ook nog steeds,......... ondanks dat hij hele dagen buiten staat..... 3 meter de lucht in bij een ritselend blaadje.......

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 13:00

Jullie hebben jullie paarden zeker in de zomer dag en nacht op het land..?
Doe ik namelijk niet... de mijne gaat 5 a 6 uurtjes het land op. De rest van de dag is het voor madam veeeeeeeeeel te heet.. ze verbrand dr neus en wordt lek gebeten door al die insecten..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 13:02

als er veel dazen zijn of het is echt bloedverziekend heet gaan ze s'nachts naar buiten en overdag binnen.......... is alles normaal dan gewoon 24/7