"Paarden met dit weer 's nachts buiten laten onverantwoord"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Diablo

Re: "Paarden met dit weer 's nachts buiten laten onverantwoord"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 17:56

Ah op die manier. Nou ben ik wel van mening dat niet alleen jonge paarden, maar álle paarden (overdag dan) lekker buiten moeten kunnen zijn. Kan je merrie niet bij je hengstje staan?

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 18:04

Mijn pony loopt altijd buiten. Er is wel een inloopstal waar hij en zijn kuddegenoten in kunnen, maar aan de mest te zien komer ze daar 's nachts nu niet eens!

Wij voeren nu twee keer per dag hooi, daarnaast 24/7 stro en ze hebben 3 grote (wel kale) weilanden ter beschikking.

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 18:24

Heb niet alles bijgelezen, maar echt onzin dat paarden bij - 10 niet buiten kunnen blijven hoor!

Hier drie harige tinkies, die zich met onbeperkt hooi prima redden. Heb grote schuilstal, maar daar staan ze bijna niet in. Ik kan me wel voorstellen dat bepaalde rassen het onbeperkt buiten niet redden, maar de meeste paarden wel denk ik hoor!

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 18:29

Dat denk ik ook hoor! In een buitenstal is het net zo koud maar die kunnen niet kiezen tussen wel of geen dak boven hun hoofd

Mijn merrie staat ook lekker met dr shetvriendje buiten, in de dikke wintervacht!

Radisha55

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 18:32

Onze 6 paarden staan ook gewoon dag en nacht buiten, we geven 5x per dag water en er is onbeperkt hooi.. Ze kunnen uit de wind staan en that's it..

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 18:37

bij ons staan ze ook allemaal buiten, regelmatig water geven en voldoende hooi.
Wel hebben ze de mogelijkheid om op stal te gaan, maar tot nu staan ze bijna allemaal continu buiten.

White_Fella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 18:39

Haha prachtig om te lezen dit allemaal..

Beschutting; oke..

Mijn paard verkoos het vanacht met -18 om in de sneeuw te slapen, terwijl hij als die dat wilde ook in een warme stal kon liggen..
Hij staat liever in zijn wei dan dat ik hem in z'n stalletje opsluit..

Er heeft nog geen vrijwilliger van de dierenbescherming opgebeld Haha!

Mensen laten we even realistisch blijven en laat die beesten lekker buiten!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 18:48

Net even op stal geweest, en 15 paarden diepgevroren met hun tong aan de waterbak vast Vork
Huilen van het lachen
Zowel mijn Tinkers waren goed op temperatuur, als ook de arabier en de oma van 23 stond er lekker bij.
De ronde balen gaat snel op nou, de waterbak zat op een zelf gefabriceerd drinkgat flink dicht, maar ze hadden het prima. De twee zieke dieren wilden ook absoluut niet naar binnen.

Het zijn allemaal bolletjes wol nou, maar het red zich allemaal prima. Glad is het wel in het land, maar als ik zie dat mijn anderhalf jarige nog in volle galop door het land scheurt dan valt dat ook nog bést een beetje mee *LOL*

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 18:50

KellyG schreef:
en waarom zie je dan regelmatig in weides dat dieren dicht tegen elkaar aanstaan, en met hun hol tegen de wind in staan.... dat zal niet zijn omdat ze het lekker vinden.

En dat is gewoon natuurlijk gedrag wat ze vertonen hoor.
Doen ze in het wild ook.

Mijn paarden staan ook 24/7 op het land,ook zonder schuilstal.
Ze zijn bijna 3 en 5 en weten niet beter dan dit. Zo staan ze al zo oud dat ze zijn.
Ze krijgen hun natje en hun droogje en worden goed verzorgd.
En ze zien er ook prima uit,krijg regelmatig foto's gestuurd.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 18:52

Valt me op dat vee mensen heel kort door de bocht reageren dat het onzin is de paarden en koeien nu binnen te zetten.

Echter met een temperatuur van -20 (en dat was het hier in Limburg, zelfs meerdere dagen achter elkaar dat de thermostaat -13, -16 , -20 aangaf) ben ik toch geneigd niet zo hard "Wat een onzin!" te roepen. Ik heb mijn paardjes 24/7 op wei /uitloop met inloopstallen staan, maar ze staan nu liever beschut in de stal. Daar kiezen ze zelf voor. Dus hebben we vannacht, met die voorspelling van -20, toch maar eens in de stallen opgesloten.

Er kunnen grote verschillen zitten tussen het ene paard en het andere.
Shetlanders, ijslanders, Fjorden, Haflingers hebben van nature een dikke vacht.
Het gemiddelde rijpaard heeft niet zo'n dikke vacht. Die kun je toch niet zo maar in een wei zonder enige beschutting laten staan!

Iedereen heeft het over die paarden in het wild, die kunnen er tegen, dus die van ons moeten er ook tegen kunnen. Maar die wilde paarden zoeken zich ook een beschut plekje!

Daarbij komt: hoe lang geleden hebben we zo een lage temperaturen gehad? In (ik dacht) 1997 ben ik voor het laatst op natuurijs gaan schaatsen. Maar ik kan me niet herinneren dat het toen ZO koud was. Het was wel langere tijd koud, waardoor het ijs goed dik werd, maar volgens mij lagen de temperaturen toen niet zo laag als nu. De meeste dieren hebben dit nog nooit meegemaakt, zulke lage temperaturen en dan moeten ze er dus zo maar tegen kunnen? Ik heb daar toch mijn bedenkingen over.

Let wel: ik ben niet zo van de dekens. Ik heb zelfs geen winterdekens. Mijn paardjes hebben een mooie dikke vacht. En in combinatie met een lekker knusse stal met veel stro op de vloer kunnen ze zich goed redden. Maar zonder beschutting? Nee, dat deed ik echt niet.
En die mensen die geen stal mogen plaatsen van de Gemeente moeten niet zeuren. Dat wist je van te voren dat dat niet mocht en dat je dan het risico loopt dat je paarden dan opeens naar een pensionstal moeten bij ontzettend slecht weer.
Ik vind het geen excuus dat je geen geld hebt om 5 paarden of meer ergens te stallen. Dan had je er niet aan moeten beginnen voordat je alles fatsoendelijk geregeld had. Veel mensen laten het volgens mij maar op zijn beloop in de trant van: zo'n vaart loopt het allemaal niet. Maar nu dus toevallig een keertje wel. Nou , dan moet je niet klagen, maar het op een fatsoendelijke manier oplossen.
Ik heb ook eerst voor een stal en toen pas voor een paard gezorgd.
Ook ik heb problemen bji de Gemeente gehad, maar dan moet je het op een andere manier zien op te lossen. Als het niet op het ene stuk grond kan, misschien wel op hetandere stuk. Of je koopt iets waar al iets (met vergunning) staat en verbouwd het tot paardenstal. Dat is wat wij dus nu gedaan hebben. Kost wat meer als we gedacht hadden, maar ...als je paarden wilt, dan kost dat nu eenmaal geld.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 18:55

KellyG schreef:
en waarom zie je dan regelmatig in weides dat dieren dicht tegen elkaar aanstaan, en met hun hol tegen de wind in staan.... dat zal niet zijn omdat ze het lekker vinden.

Dat heb ik die van ons niet zien doen met dit weer. Wel met regen en storm. Want ja, ook dat heeft die arme schat van mij nog maar net overleefd. Vork
En nogmaals, hier waaide het niet. Wel vorige week, bv. afgelopen vrijdag. Toen was het echt ijskoud met die oostenwind. Maar ik stond enorm te blauwbekken bij de paarden, mijn paard niet, hoor. En zijn kuddegenootjes ook niet. Nergens last van. Lachen

Overigens dooide het hier vandaag (midden Nederland). Haha!

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 18:56

Jaa hier vond ik de paarden ook met al met de tongen aan de waterbak vast. Huilen van het lachen
Ik heb ze maar even voor de kachel gezet. Huilen van het lachen

Ach ja.. Ik denk dat half paardrijdend Nederland de paarden nog buiten heeft staan. Lachen

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 19:00

Oh, nee! Nu ben ik een harteloze dierenmishandelaar..
Omdat ik het weiger om mn paard op te sluiten in een hok van 3 bij 3.

Pff, ik kan me hier dus echt aan ergeren.
Mijn paard staat gewoon buiten, ja, ook met dit weer.
En ze zou het echt niet anders willen.

Een heerlijk dikke teddyvacht heeft ze en ze is altijd lekker warm als ik dr
kom voeren. Ik zie geen problemen hoor.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 19:08

Mayflower_ schreef:
Jaa hier vond ik de paarden ook met al met de tongen aan de waterbak vast. Huilen van het lachen
Ik heb ze maar even voor de kachel gezet. Huilen van het lachen

Ach ja.. Ik denk dat half paardrijdend Nederland de paarden nog buiten heeft staan. Lachen

Ik denk nog geen kwart de rest zet ze lekker warm op stal met 1000 dekens.

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 19:11

Sodeletuut schreef:
Oh, nee! Nu ben ik een harteloze dierenmishandelaar..
Omdat ik het weiger om mn paard op te sluiten in een hok van 3 bij 3.

Pff, ik kan me hier dus echt aan ergeren.
Mijn paard staat gewoon buiten, ja, ook met dit weer.
En ze zou het echt niet anders willen.

Een heerlijk dikke teddyvacht heeft ze en ze is altijd lekker warm als ik dr
kom voeren. Ik zie geen problemen hoor.

Als jij de mogelijkheid hebt om ze goed buiten te laten lopen met een schuilPLEK hoeft niet eens een stal te zijn. Nou groot gelijk heerlijk voor die beesten.....ze kunne echt wel tegen de kou hoor.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 19:19

regende het vanmiddag niet in nederland?
dan is het puur slecht...1 graad boven 0 en regen...brrrrr....

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 19:20

Inderdaad Midasje. Er 'hangen' wat bomen waar ze onder kunnen staan, en plekken waar ze uit de wind kunnen staan. Helemaal goed dus Ja En ze liggen trouwens ook gewoon op de grond.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 19:23

Ik vind de reactie van de db wat overtrokken maar, ik vind wel dat een paard met dit extreme weer beschutting moet kunnen zoeken (minimaal). Als je een 247 buitenpeerd hebt is het idd erg moeilijk om die opeens op stal te mikken, als ze het niet gewend zijn. Dat gezegd hebbend vind ik het ook wel heel makkelijk om te zeggen 'dat het de natuur is en dat ze er maar tegen kunnen', dat klinkt mij in de oren als het sussen van je eigen geweten... Zoals eerder gezegd, de huidige generatie paarden is nooit afgehard op dit soort extremen, en hier in limburg heeft het 20 graden gevroren afgelopen nachten (en door het windje was de gevoelstemperatuur ook echt kkkkoud). In mijn ogen geen weer om een huis tuin en keukenpaard onbeschut in een wei buiten te laten staan. Bovendien, ze zullen het vast wel overleven, maar ik wil ook graag dat mijn paard zich prettig voelt Knipoog Ik zou me als eigenaar iig totaal niet fijn voelen daarbij, ben dan ook blij dat mijn merrie snachts fijn binnen staat. Overdag lekker op de wei met veel ruwvoer, maar snachts toch beschut hoor... Nu heb ik een paard met relatief weinig vacht, voor een shet of ijslander of ander robuust typje ligt het wel wat makkelijker denk ik. Maar toch... dit is geen weer waar het gemiddelde paard in NL op ingesteld is.
Laatst bijgewerkt door kjoetie op 07-01-09 19:39, in het totaal 2 keer bewerkt

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 19:31

@Isabonny, ben het helemaal met je eens!

Isabonny schreef:
Iedereen heeft het over die paarden in het wild, die kunnen er tegen, dus die van ons moeten er ook tegen kunnen. Maar die wilde paarden zoeken zich ook een beschut plekje!

Daarbij komt dat paarden in het wild (denk aan koniks in natuurgebieden) niet zijn geselecteerd op kenmerken die wij mooi vinden, maar op zelfredzaamheid en hardheid. Die zijn dus vele malen beter aangepast dan de meer doorgefokte paarden!

Er zijn absoluut nog wel robuuste rassen, maar ook daar is veel verschil in. Neem bijvoorbeeld haflingers. De modern gefokte types doen het ongetwijfeld beter in de sport, maar hebben wel moeten inleveren op andere punten. Ik kan me voorstellen dat ze daardoor veel minder hard zijn geworden.

Daar komt nog bij dat de meeste weilanden niet te vergelijken zijn met de natuur. Meestal zijn er niet veel bomen om te schuilen of dijkjes waarachter meer beschutting te vinden is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 19:32

Ik vind sommige reakties wel erg doorgetrokken. Ik ben Natural dus dat ben ik altijd ook als het -20 is en paard is paard dus dan is hij ook paard. Frusty

Ik vind de reaktie van de db helemaal niet overdreven, net of wij elke winter -20 hebben, dat onze paarden dat in hun zomer en winter ritme hebben. Dit is uitzonderlijk en veel paarden worden niet bijgevoerd, niet elk paard heeft een mega vacht, heeft een mega speklaag die hij kan verbranden en veel paarden hebben nu gewoon te weinig gras.

Wie de schoen past, trekke hem aan. Er is niks mis mee om een oud paard even een deken extra te geven, of een oud paard of een paard dat net niet genoeg in huis heeft voor de nacht binnen te zetten. Is niks paardonvriendelijks mee.

Kim_Bisous

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 20:05

Helaas staat de mijne wel in een hok van 3 bij 3 Verdrietig Het is een buitenstal, wat betekend dat ze in de buitenlucht staat maar wel overdekt en uit de wind. Ik baal zo ontzettend van dit weer. Het is een welsh met wat arabier bloed en heeft veel energie. De weiden bij de pensionstal zijn zo bevroren en ongelijk dat het gevaarlijk zou zijn om ze nu buiten te zetten. Ook al zijn hier mensen die het tegendeel beweren. Ik vindt het echt verschrikkelijk voor mijn beest en probeer er zoveel mogelijk naar toe te gaan, maar met dit weer zijn de wegen ook zo slecht begaanbaar. Alles is bevroren, echt alles: de longeercirkel, de buitenbak en sinds gister zelfs de binnenbak. Krijg echt een winterdepressie en mijn pony ook! Huilen

Gjilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 20:06

Het is winter 1979. Er ligt een meter sneeuw, de temperatuur is ongeveer -12 celcius. Bij mijn pake/opa staan 10 paarden buiten, de hele winter. Er is geen eentje overleden, er is geen tong vastgevroren en ze zijn allemaal oud geworden.

kayley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 20:09

Sorry hoor maar ik vind dit dus echt volkomen onzin. Als paarden en pony's hun wintervachtje nog hebben kunnen ze echt wel tegen deze tempraturen. Kon eerst toch ook altijd al toen ze nog gewoon in de natuur liepen?
Je ga nu toch ook niet alle konijtjes, kippis en de pantoffel diertjes niet te vergeten naar binnen halen? Ik vind wel dat alle dieren over ruim voldoende voedsel moeten beschikken.
Sorry voor sommige mensen klinkt dit misschien kort door de bocht, maar ik moest mijn mening even kwijt.
(Zal er nog wel even bij zeggen dat 1 pony van mij binnen staat met een dikke deken op, omdat ze geschoren is. Maar mijn shet staat heerlijk buiten.)
Laatst bijgewerkt door kayley op 07-01-09 20:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 20:15

Zucht... al die mensen met hun "paardje buiten, paardje zielig". Kom op, ze staan tegen elkaar aan omdat het kudde dieren zijn en ze zich op die manier het comfortabelst en warm voelen. Wss comfortabeler dan alleen in een stalletje. Mijn paarden staan nu ook op stal maar als het kon stonden ze lekker buiten. Voor een paard is -10 met droog weer echt een eitje hoor. Die hele dierenbescherming is zowiezo grotendeels een lachertje en ze moeten zich eens gaan inlezen voordat ze domme dingen roepen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 20:18

russel schreef:
Ik vind sommige reakties wel erg doorgetrokken. Ik ben Natural dus dat ben ik altijd ook als het -20 is en paard is paard dus dan is hij ook paard. Frusty

Ik vind de reaktie van de db helemaal niet overdreven, net of wij elke winter -20 hebben, dat onze paarden dat in hun zomer en winter ritme hebben. Dit is uitzonderlijk en veel paarden worden niet bijgevoerd, niet elk paard heeft een mega vacht, heeft een mega speklaag die hij kan verbranden en veel paarden hebben nu gewoon te weinig gras.

Wie de schoen past, trekke hem aan. Er is niks mis mee om een oud paard even een deken extra te geven, of een oud paard of een paard dat net niet genoeg in huis heeft voor de nacht binnen te zetten. Is niks paardonvriendelijks mee.

Dit heeft vooral te maken met verzorging Pling . lekker makkelijk argument... je paard op stal zetten zonder eten is ook neit de bedoeling.. En zomer en winterritme hebben alle paarden wel degelijk, alleen is het aan jou in hoeverre je ervoor kiest vacht te vervangen voor deken. Voor de rest zijn paarden prima winterbestand hoor.