Paardenliefhebbers starten anti-vuurwerk-petitie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Re: Paardenliefhebbers starten anti-vuurwerk-petitie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 23:42

Gemeenten moeten op ouderjaarsavond een spectaculair vuurwerk afsteken.... gewoon door profs, groots/ specatulair.... en belangrijker: veilig!
In het dorp van mijn ouders gebeurt dat al.
Ik vind vuurwerk volslagen onzin, gevaarlijk, een milieubelasting, en volkomen klote voor alle dieren... dus ook wild.
Sinds ik iemand ken wiens familielid erdoor is omgekomen (doordat een lolbroek vuurwerk naar deze, volwassen, persoon smeet voor de gein) ben ik er helemaal klaar mee.

9 uit 10 mensen zijn niet in staat om hiermee om te gaan.... op een of andere manier zijn het ook altijd malloten, en Sjonnies die gevaarlijke hoeveelheden van die troep in huis hebben.....

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 23:43

WildWings schreef:
En dit jaar waren er ook veel minder ongelukken, dus wie weet zet het zich zo door Knipoog

Grit, ik weet niet of dat reeel is. Ik weet wel dat als je gewoon fikse boetes uitdeelt je de kosten eruit haalt als het echt zoveel ongein is.

Maar nog steeds mens en dier die niet naar buiten durven of kunnen Vork

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 23:45

@ Ninx: Hoezo zou het milieu minder belastworden als de gemeente een groot spectaculair vuurwerk organiseerd? Hoezo zouden er dan minder slachtoffers vallen? Hoezo zou dat beter zijn voor de dieren?

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 23:46

Kun je dat niet zelf invullen Mystica?

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 23:46

WildWings schreef:
En dit jaar waren er ook veel minder ongelukken, dus wie weet zet het zich zo door Knipoog

Grit, ik weet niet of dat reeel is. Ik weet wel dat als je gewoon fikse boetes uitdeelt je de kosten eruit haalt als het echt zoveel ongein is.

Dat moet ook zo blijven, want ik verwacht niet dat het dit jaar al gaat lukken het consumentenvuurwerk te verbieden.
Maar heb goede hoop dat dit zeker binnen een paar jaar gaat lukken, je moet ergens beginnen en de start is er.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 23:48

Nope, want met een groot georganiseerd vuurwerk wordt het milieu nog steeds erg belast, gaan de dieren uit hun dak als er om 12 uur ineens vanalles de lucht in vliegt en kunnen er nog steeds ongelukken gebeuren als er bij de "profesionels" iets fout gaat of een of andere grapjes iets in de mensenmassa gooit.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 23:48

In andere landen is het ook gelukt om georganiseerd vuurwerk te krijgen, dus ik heb ook goede hoop dat het er straks komt!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 23:50

Mystica schreef:
Nope, want met een groot georganiseerd vuurwerk wordt het milieu nog steeds erg belast, gaan de dieren uit hun dak als er om 12 uur ineens vanalles de lucht in vliegt en kunnen er nog steeds ongelukken gebeuren als er bij de "profesionels" iets fout gaat of een of andere grapjes iets in de mensenmassa gooit.

Het milieu zal een heel stuk minder belast worden als het op vaste plekken aangestoken zal worden. En de kans is groter dat bij die rotjongens wat fout gaat dan bij de profs!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 23:52

Fijn dan, die zogenaamde strenge controles. Heb er geen moer van gemerkt.
En dat neem ik de politie niet kwalijk, zij hebben de mankracht niet hiervoor en hebben wel meer te doen.
Nee, ik leg de verantwoording dus ook bij de mensheid zelf en die bakken er gewoon niets van. Dan maar een verbod of iets in die richting. Ik kan er niet mee zitten. Sluit me dus ook bij Ninx aan. Vuurwerk door profs gezellig in het dorp of in de stad op meerdere punten. Is op dagen als Koninginnendag ook altijd beregezellig. Lachen

Minder ongelukken.... Ach, mijn overbuurmeisje, vriendinnetje van mijn dochter, heeft vuurwerk tegen haar hoofd gekregen. Ze stond op veilige afstand en heeft geluk gehad dat alleen haar haar verbrand is. Nu is ze doodsbang voor vuurwerk. Helemaal in shock was ze, 12 jaar. Als ik lees hoeveel schade onze gemeente weer heeft na de jaarwisseling, echt schandalig. Als ik zie hoeveel smog er hangt en als ik zie hoeveel zooi er op straat en achter in het park ligt. De gemeente mag het opruimen. Daar betalen we voor, tja, dat zal best, maar ik zie dat geld liever naar nuttigere zaken gaan, heel eerlijk gezegd.

Daarbij zie ik mijn konijnen niet naar een cursus gaan om met vuurwerk om te leren gaan. Mijn katten doe je daar ook geen plezier mee (die zijn zwaar gestresst als je ze gaat vervoeren). Mijn paard kan nog naar een politiepaardentraining, dat wel. Clown

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 01:20

Ik ben het volkomen eens met de mensen die roepen dat het betutteling is enz.
Dat roep ik namelijk ook al jaren over Nederland, pfff alles wordt betutteld, allemaal regeltjes, ik word er niet goed van Rolleyes

Toch blijkt met alles, en dan heb ik het dus niet alleen over vuurwerk, maar ook over van vissen t/m naar feestjes gaan, van voetbalwedstrijden t/m aan het verkeer deelnemen, van paardrijden t/m snowboarden, dat alles goed gaat totdat de massa eraan mee gaat doen. En dan moeten er (helaas) regeltjes komen omdat 'men' niet met de vrijheid en/of verantwoordelijkheid om kan gaan.

Dit blijkt wel weer uit bijv. paardrijden, elke 'gek' kon ineens paarden kopen en nu is het zelfs zover dat onze regering zich ermee gaat bemoeien, dat heb ik nog nooit meegemaakt in de 25 jaar dat ik paardrijd.

Supergezellige en gemoedelijke feestjes verliezen spontaan hun gemoedelijkheid en speciaalheid zodra de massa ze ontdekt.

Elke visser of jager weet dat het niet goed is om spullen zoals draad of haakjes in de natuur achter te laten of om op bedreigde diersoorten te jagen en toch gebeurt het massaal.

Ergens gaat er dus iets mis, als de massa eraan mee gaat doen.
Meestal word ik dus ook geirriteerd, pff dat getut vanuit de overheid... Maar blijkbaar kunnen de mensen niet omgaan met de verantwoordelijkheid 'vuurwerk'.
Ik denk overigens, dat als je vuurwerk verbiedt, dat er wel andere incidenten plaatsvinden met oud en nieuw...

Mystica schreef:

Niet mee eens; een groot georganiseerd vuurwerk is minder bedreigend voor de dieren dan pal voor hun neus dikke knallers of mensen die expres vuurwerk naar dieren of andere mensen gooien.
Stel nou dat je weet dat jij op het dorpsplein woont en er is daar elk jaar vuurwerk, dan kan je maatregelen treffen door je dieren te evacueren. Nu hoor ik verhalen van mensen die nietsvermoedend met hun hond/ paard/ cavia een wandeling maken en bekogeld worden met vuurwerk.

De milieubelasting is ook minder omdat de rotzooi gecentreerd is, idem dito met het vuurwerk zelf.

Ik ben niet voor een vuurwerkverbod (ook niet pertinent tegen) omdat ik het wel leuk vind om 12 uur.
De rest eromheen vind ik alleen zo jammer.

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 16:02

Hoorde net dat het niet doorgaat en er volgend jaar gewoon vuurwerk mag worden afgestoken Knipoog

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 19:22

Het zal ook niet binnen een paar maand rond zijn, maar ik geloof zeker dat het zal komen!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 19:55

tessii1991 schreef:
Hoorde net dat het niet doorgaat en er volgend jaar gewoon vuurwerk mag worden afgestoken Knipoog

Ik hoorde het ook toen ik in de auto zat, good! Lachen

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 21:47

tessii1991 schreef:

Ik hoorde het ook, erg jammer. Maar ik had ook niet verwacht dat het dit jaar al zou lukken. De start is er en ik weet zeker dat de actie hier niet stopt. Gewoon verdergaan, het komt er vanzelf. Ik blijf vol goede hoop!!

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 22:12

Dat kan toch nooit nu al in de kamer besproken zijn?

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 22:20

Volgens mij is het een beetje uit zijn verband gehaald en wil de minister alleen maar wat mensen gerust stellen die hem blijkbaar vroegen of er nu daadwerkelijk een vuurwerkverbod komt. Ze gaan nu eerst uitpluizen of het in de afgelopen 2 jaar al eens is beproken en als blijkt dat dat niet het geval is, dan móeten ze er in de Tweede Kamer over in debat. En dan zien we daarna wel wat eruit komt!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 12:05

Ik kreeg net een mail dat ze 18 februari 65.000 handtekeningen aan gaan bieden, volgens mij niet slecht dit aantal.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 21:53

En een paar mooie organisaties die steun hebben gegeven!! Echt goed hoor. Ik hoop dat er een mooi discussie op gang komt.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 22:21

+:)+