Opnieuw een dood paard in Nietap

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Opnieuw een dood paard in Nietap

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 22:41

Nee, daar brand ik me ook niet aan, en om wormen te traceren zul je toch echt met een stok in de poep moeten roeren Haha! Verder zie je ook niet in één oogopslag als een paard droes heeft en feit blijft dat áls dat zo is, de beesten zowiezo niet verspreid mogen worden.

Winged

Re: Weer dood paard in Nietap

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 22:42

A_lette schreef:
Moderatoropmerking:
Wat de petitie op bokt.nl betreft zijn we aan het overleggen. Houdt er rekening mee dat we niet binnen een paar uur ja of nee zeggen want niet alle mods hebben de mogelijkheid om overdag online te zijn. Het antwoord komt zo snel mogelijk. Lachen

Om hier nog even op terug te komen:

We hebben besloten de petitie toe te staan in de onderschriften en er geen apart topic over te maken. Wat betreft deze petitie gelden dezelfde regels als voor andere petities. Onderschriften mogen natuurlijk wel gekopieërd worden. Lachen

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 22:43

suleilitha schreef:
Ik heb net even lopen klokluiden bij een oude boer/paardenhouder, die jarenlang lekencontroles heeft uitgevoerd voor de DB. Deze meneer heeft een aardige voet tussen de deur bij de Dierenbescherming en is vaak ingeschakeld in dit soort zaken. Hij gaat er morgen achterheen bellen en ik ben erg benieuwd.
Verder vind ik ook dat je in het donker in een groot perceel ten eerste niks kunt uitrichten en ten tweede niks kunt zien.
Het is nu de kunst om dit op te blazen tot een mediahype, dat hebben ze toen bij die paarden die buitendijks stonden in Marrum ook gedaan et voila, dat werkte terwijl daar niet eens sprake was van verwaarlozing en wantoestanden.
Is er niemand die een achterdeurtje weet bij bijvoorbeeld de Telegraaf of een televisiezender?

Hey Sul,

het was niet in het donker maar op zondag. De dame in kwestie is veehouder en fokt paarden, genoeg reden om haar serieus te nemen lijkt me. Laten we daar dus vanuit gaan guys, wel zo netjes!

Okay, wat jij zegt is waar.... er moet echt een hetze ontstaan.
Ik wil daar eigenlijk naartoe rijden om te weten waar ik over praat. Los daarvan werken we nu aan een petitie, maar die moet aan veel voorwaarden voldoen, dus we proberen dat donderdag het web op te krijgen.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 22:45

Nou dames, dat daargelaten..feit blijft dat er wat moet gebeuren, wormen (geloof mij, heb zo'n verwaarloosd paardje opgevangen en die wormen zag je meer dan mest, op afstand notabene) en droes of niet...
Er meld iemand zich die de situatie daar om te huilen vind en verteld haar eigen ervaring. Het gaat hier om een volwassen persoon en niet om een 13 jarige penny...
Dus laten we hetzelfde doel hier even voor ogen houden ipv een welles nietes spelletje te gaan spelen Knipoog

Dank je Alette, jammer dat bokt hier geen steun aan kan bieden..maar het is onderschrift waardig en daar kunnen we een al een hoop mee hebben we gezien.
Het wordt dus geen bokt petitie Knipoog

aricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 22:46

@Suleillitha ,Ik houd nu 25 jaar paarden ,en ik kan echt wel droes herkennen.
Flink wat snot ,hoesten ,niet goed kunnen ademen ,ze liggen gewoon voor het hek ,je hoeft niet in de verte te turen ,waar ze wachten op dat ene pakje hooi wat ze krijgen in 1 week...
Laatst bijgewerkt door aricia op 02-12-08 22:48, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 22:47

het word wel een bokt petitie, want ik wil ook graag dat deze handel ophoud.......... want het is een erge handel......

maar droes, wormen en een doodgaand paard kan je niet van verre herkennen, zelfs ik niet!

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 22:48

aricia schreef:
Ik houd nu 25 jaar paarden ,en ik kan echt wel droes herkennen.
Flink wat snot ,hoesten ,niet goed kunnen ademen ,ze liggen gewoon voor het hek ,je hoeft niet in de verte te turen ,waar ze wachten op dat ene pakje hooi wat ze krijgen in 1 week...

Dat ze ziek zijn verbaasd me niet, de man heeft de kneuzen opgekocht die altijd achterblijven op een paardenmarkt.

Maar hoe weet jij 100% zeker dat die paarden maar 1 pakje hooi krijgen in de week? Ergens anders las ik dat ze ruim voldoende ruwvoer krijgen elke dag.
Ben jij een week daar aanwezig geweest of is dat weer van horen zeggen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 22:48

Droes of niet? Ik denk zomaar even dat het best kan dat het hele spul daar nog steeds staat ómdat er droes is uitgebroken!! Heeft al iemand daar aan gedacht? Paarden met droes moeten niet vervoerd worden en zeker niet in contact komen met andere paarden. Helaas gaan de zwakken dood in zo'n geval, daar ontkom je niet aan.

Snot en hoest zijn geen bevestiging van droes, Arcicia, droes heeft meer symptomen dan dat en een zwaar verkouden dier met longontsteking kan ook niet goed ademen.

Verder is er elke dag ruwvoer in deze wei, ik ken iemand heeeel goed die er elke dag langsrijdt.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 22:49

Christus Aricia...wat erg. Wat zeggen mensen in de buurt er eigenlijk van? Hoeveel mensen weten dit?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 22:50

suleilitha schreef:
Droes of niet? Ik denk zomaar even dat het best kan dat het hele spul daar nog steeds staat ómdat er droes is uitgebroken!! Heeft al iemand daar aan gedacht? Paarden met droes moeten niet vervoerd worden en zeker niet in contact komen met andere paarden. Helaas gaan de zwakken dood in zo'n geval, daar ontkom je niet aan.

Snot en hoest zijn geen bevestiging van droes, Arcicia, droes heeft meer symptomen dan dat en een zwaar verkouden dier met longontsteking kan ook niet goed ademen.

Verder is er elke dag ruwvoer in deze wei, ik ken iemand heeeel goed die er elke dag langsrijdt.

Nou ja, deze situatie schijnt al jaren voort te duren.... dus er zijn meer oorzaken dan droes geweest om ze daar op dat stuk te laten creperen. Juist om dit soort discussies te vermijden wil ik daar zelf gaan kijken.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 22:51

KiWiKo schreef:
het word wel een bokt petitie, want ik wil ook graag dat deze handel ophoud.......... want het is een erge handel......

maar droes, wormen en een doodgaand paard kan je niet van verre herkennen, zelfs ik niet!

Er komt zeker weten een petitie, maar dus niet uit naam vanbokt, maar uit naam van paardenliefhebbers zoals wij allen en dat we elkaar toevallig op bokt gegen zijn gekomen Knipoog..als er geen topic over geopend kan worden, zal daar een reden voor zijn en dan wil ik de naam bokt er niet aan vast hangen. snappez vous?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 22:53

Ninx schreef:
[
Nou ja, deze situatie schijnt al jaren voort te duren.... dus er zijn meer oorzaken dan droes geweest om ze daar op dat stuk te laten creperen. Juist om dit soort discussies te vermijden wil ik daar zelf gaan kijken.

als je er maar met open vizier heengaat.............. en jezelf bedenkt dat deze man dit spul opkoopt om wat op te verdienen............. dus wat je daar ziet staan is ooit een heel stuk erger geweest en toen verkocht door de eigenaar

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 22:53

suleilitha schreef:

Als dat zo is vind ik het niet kunnen dat iemand hier beweert dat er maar 1 pak hooi per week wordt gegeven.

Als de situatie al zo ernstig is waarom dan overdrijven dmv onwaarheden. Hou je bij de feiten als je geloofwaardig wilt blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 22:56

Ik ga mijn vriend vragen of hij van de week in het voorbijgaan wat foto's kan maken. Maar hij zegt heel stellig dat er elke dag ruwvoer aanwezig is.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 22:58

Maar Suleilitha, als er elke dag ruwvoer in deze wei is, waarom is het dan nog nodig om die man erop af te sturen die vroeger de lekencontroles uitvoerde? Je gaf zelf aan benieuwd te zijn, maar als je iemand heeeel goed kent die er elke dag langsrijd, dan ben je toch al op de hoogte hoe het eraan toe gaat? Althans, dat is een aanname van mij, want zoiets wil je dan wel weten voordat je uitspraken doet lijkt me?

Die vrouw Tiny he? Die voerde elke dag toch wat?

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 22:59

Moderatoropmerking:
Het lijkt mij, ook ivm het opstellen van de petitie, verstandig om alleen met bewijzen te komen hoe de dieren er aan toe zijn en wat ze te eten krijgen. Dus niet uit ogen van derden een reactie plaatsen maar zelf als directe bron/getuige Lachen
Laatst bijgewerkt door Winged op 02-12-08 23:05, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Opmerking verhelderd

aricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 23:01

gezellig hier ,dit is nu net de reden waarom ik niet veel reageer op bokt .
Ik vertel wat ik zie ,en ja ik ben er meerdere keren geweest .,ik kom er langs als ik naar onze pinken ga ,die er niet ver vandaan lopen.
Maar ik hou me verder wel stil,ik ben vast een leek ...
Wat er aan hooi ligt ,af en toe is te weinig ,misschien dat hij nu meer voert nu er weer 1 dood is en de aid hem in de gaten houd,maar daar hebben de zwaksten niets aan,die horen droog te kunnen liggen.
Dat ene pakje hooi ,man ,het kunnen er 2 of 3 zijn ,het is te weinig en ja er is gras ,meer dan genoeg ,maar daar kunnen de shetjes niet komen ,door de regenval ,is de sloot overstroomd.
Laatst bijgewerkt door aricia op 02-12-08 23:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 23:01

KiWiKo schreef:
Ninx schreef:
[

als je er maar met open vizier heengaat.............. en jezelf bedenkt dat deze man dit spul opkoopt om wat op te verdienen............. dus wat je daar ziet staan is ooit een heel stuk erger geweest en toen verkocht door de eigenaar

Ik ben ook op veemarkten geweest.... ik heb wel wat gezien.
Punt is dat ik met je eens ben dat het bij de wortel aangepakt moet worden, dat willen we ook in de toelichting op de petitie verwerken.
Nu is het echter ook zo dat ik het mezelf ook niet vergeef wanneer ik paarden moedwillig laat sterven terwijl ik weet wat er gaande is.
Ik kan waarschijnlijk aan het einde vd dag niet veel doen voor deze specifieke dieren, maar het doet het heilige vuur zeker oplaaien!

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 23:02

We willen even duidelijk zijn dat de petitie NIET over deze handelaar zal gaan. Dat is nl ten strengste verboden..de gedachte om de petitie te starten is voortgekomen uit de artikelen wat we lezen over Nietap en de handelaar uit Ureterp.
Dit is slechts een voorbeeld geweest om ons in beweging te krijgen die petitie te starten.
Bewijzen komen etc, dat is iets voor justitie en niet voor een stel leken als wij..de petitie gaat dus om wetsverandering in het héél kort gezegd..
Er moegen nl geen namen genoemdn worden of informatie die herleid naar de persoon om wie het is begonnen, dat is strafbaar.

Lelle04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 23:02

Ik denk dat het effectiever is wanneer je een petitie maakt voor zwaardere straffen voor dierenmishandeling. Niet enkel een lichte geld boete maar misschien een cel straf wel op z`n plaats kijk naar de VS. Want hoe willen ze ooit hier in NL controleren of een dier ziek was voor verkoop ik weet wel bijna zeker dat dit er nooit door gaat komen. En ik denk ook dat andere dieren ook veel aan hebben dan enkel alleen de paarden denk eens aan broodfokkerij van puppy`s. Naar mijn idee iets meer haalbaar

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 23:05

aricia schreef:
gezellig hier ,dit is nu net de reden waarom ik niet veel reageer op bokt .
Ik vertel wat ik zie ,en ja ik ben er meerdere keren geweest .,ik kom er langs als ik naar onze pinken ga ,die er niet ver vandaan lopen.
Maar ik hou me verder wel stil,ik ben vast een leek ...
Wat er aan hooi ligt ,af en toe is te weinig ,misschien dat hij nu meer voert nu er weer 1 dood is en de aid hem in de gaten houd,maar daar hebben de zwaksten niets aan,die horen droog te kunnen liggen.

Trek het je aub niet aan, ik stel je post heel erg op prijs.
De scepsis is jammer, maar ik neem je post wel degelijk serieus. Natuurlijk weet ik pas echt hoe het zit wanneer ik het zelf zou zien, maar op basis van alle info lijkt mij jouw verhaal zeer aannemelijk.

Dames foei! Een beetje kritisch zijn mbt de informatie-aanvoer is prima, maar niet gelijk iemand een veeg uit de pan geven.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 23:05

Niemand die zich afvraagt door wie deze (blijkbaar) enters/twenters zijn gefokt en met welk doel?
En hoe het heeft kunnen gebeuren dat ze op de paardenmarkt zijn achtergebleven als kneuzen?

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 23:06

Dat is waar we mee bezig zijn op te stellen Lelle04 Knipoog verwaarlozing/mishandeling, onthouden van medische zorg en huisvestiging. Dat is alleen een heel breed begrip en dat moet verder uitgewerkt worden..daar staan nu hele lichte straffen op als geldboetes...er moeten hogere eisen gesteld worden aan de 3 voorgaand genoemde punten. Zolang die eisen zo laag zijn, kan er niets veranderen en verkoopt Jantje net zo lief weer 4paarden, om zn boete te betalen en weer vrolijk op zelfe voet verder te gaan..schiet niemand wat mee op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 23:06

Amy77 schreef:
Maar Suleilitha, als er elke dag ruwvoer in deze wei is, waarom is het dan nog nodig om die man erop af te sturen die vroeger de lekencontroles uitvoerde? Je gaf zelf aan benieuwd te zijn, maar als je iemand heeeel goed kent die er elke dag langsrijd, dan ben je toch al op de hoogte hoe het eraan toe gaat? Althans, dat is een aanname van mij, want zoiets wil je dan wel weten voordat je uitspraken doet lijkt me?

Die vrouw Tiny he? Die voerde elke dag toch wat?

Die man is nodig om een inschatting te doen over de verdere gezondheidstoestand, wormen, droes, andere ziekten, verwondingen en de algehele toestand en hij kan mooi even aan de bel trekken, hij weet welke wegen te bewandelen.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 23:08

bedankt voor de nadere uitleg Suleilitha Lachen
Welke wegen te bewandelen is fijn, want hoogstwaarschijnlijk heeft deze man dan een politie achtergrond, want anders kom je niet ver...als de AID zelf al niets kan doen en moet uitgaan van de keuringsrapporten van de onafhanelijke DA..wat mooi kl*te is.