Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Alane

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 19:26

de tubantia laat je geloven dat de Da's daar waren om de situatie te bekijken, SBB zegt om naar het voeren te kijken.

Het hek dat geopend is door de actievoerders is er speciaal neergezet zodat de actievoerders (blijft grappig in deze context) niet gemakkelijk het gebied in kunnen, was bij het bezoekerscentrum. Ik ga er zo maar even vanuit dat het niet was om dieren vrij te laten, en dat er evenmin dieren in de buurt waren die hadden kunnen ontsnappen want anders was dat wel breed uitgemeten in het nieuws.

Ben ik het er mee eens? absoluut niet, vernielen hoort nooit. Dieren willens en wetens laten verhongeren evenmin.

En het in winterstand gebeuren schijnt zich alleen voor te doen in de OVP... dus ik zeg: onderzoek/research en geef het een naam. Want overal wordt gevoerd in de winter.
Zelfs in het echte wild levende dieren.... die krijgen mais en hooi en je ziet ze zowaar op de velden grazend...
is dat niet raar?

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 20:51

Het is zo jammer dat het zo is gelopen vandaag. Dit is SBB gewoon in de kaart spelen. De media smult ervan en iedere actievoerder die zich wel heeft gedragen staat verkeerd te boek.

Sommige mensen kunnen hun emotie gewoon niet in bedwang houden. En dan heeft de politie het gedaan, dat vind ik wel heel vreemd.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 21:28

Probeem is dat door dwaze acties de wrrkelijke boodschap niet in het nieuws komt.
Als ik in die groepen op Facebook leest zet ik toch met regelmaat mijn vraagtekens bij de mensen die daar posten..

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 22:22

Ik ben er ook klaar mee. Zojuist mezelf van een groep afgemeld.

Mensen zitten zo hoog in hun emotie, dat er geen zinnig woord meer uit komt. De enige groep die ik nog af en toe zal volgen, is die van Eline omdat zij daadwerkelijk voeren.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 22:45

Tallie1979 schreef:
Ik ben er ook klaar mee. Zojuist mezelf van een groep afgemeld.

Mensen zitten zo hoog in hun emotie, dat er geen zinnig woord meer uit komt. De enige groep die ik nog af en toe zal volgen, is die van Eline omdat zij daadwerkelijk voeren.

Dit is dan ookde groep waar ik volledig achter sta en mn handen voor in het vuur durf te steken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 22:54

De groep van Eline trok zich ook terug vanmiddag .. , ook de enige die ik volg

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 22:59

fransje23 schreef:
Probeem is dat door dwaze acties de wrrkelijke boodschap niet in het nieuws komt.
Als ik in die groepen op Facebook leest zet ik toch met regelmaat mijn vraagtekens bij de mensen die daar posten..

Komt dat echt door de actievoerders/hun gedrag? Of is de berichtgeving al vanaf het begin wel erg gekleurd in het voordeel van SBB?
Heeft het journaal beelden laten zien van de situatie daar, van de troosteloze moddervlakten, van de uitgehongerde en doodgevroren en verhongerde dieren?

En wat zou dan wel een goede manier zijn om de aandacht op dit gebied te vestigen?

Het is toch wel echt heel erg daar.

Ook vanuit de lucht is wel zichtbaar dat er ook kuddes bij lopen die niet zo fijn eruit zien

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=376373472844436&set=a.376373229511127.1073741843.100014153581396&type=3&theater

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 23:25

randalinpony schreef:
Komt dat echt door de actievoerders/hun gedrag? Of is de berichtgeving al vanaf het begin wel erg gekleurd in het voordeel van SBB?
Heeft het journaal beelden laten zien van de situatie daar, van de troosteloze moddervlakten, van de uitgehongerde en doodgevroren en verhongerde dieren?

En wat zou dan wel een goede manier zijn om de aandacht op dit gebied te vestigen?

Actievoerders met een goed verhaal of iets uitdrukken met beeld in plaats van geschreeuw?
De manier waar op sommige mensen reageren en in beeld komen doet de zaak geen goed in ieder geval.
Misschien dat sommige media meer vertrouwen hebben in SBB en wetenschappers dan in scheldende mensen met dubieus taalgebruik? Waar zou jij meer vertrouwen in hebben als het om een andere kwestie zou gaan?
Denk daar Gaat ook aan het feit dat er daadwerkelijk best veel mensen zijn die het wel echt natuur vinden. Kan je verwerpelijk vinden maar het is een overtuiging.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 23:25

Rebecca schreef:
De groep van Eline trok zich ook terug vanmiddag .. , ook de enige die ik volg

En terecht.
Die zijn maar gaan voeren.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 23:56

fransje23 schreef:
Actievoerders met een goed verhaal of iets uitdrukken met beeld in plaats van geschreeuw?
De manier waar op sommige mensen reageren en in beeld komen doet de zaak geen goed in ieder geval.
Misschien dat sommige media meer vertrouwen hebben in SBB en wetenschappers dan in scheldende mensen met dubieus taalgebruik? Waar zou jij meer vertrouwen in hebben als het om een andere kwestie zou gaan?
Denk daar Gaat ook aan het feit dat er daadwerkelijk best veel mensen zijn die het wel echt natuur vinden. Kan je verwerpelijk vinden maar het is een overtuiging.

1 en misschien 2e keer SBB en wetenschappers, maar na zoveel jaar dezelfde ellende?
dit is niet het eerst of 2e jaar dat er grote sterfte is, maar dit jaar wel extreem, en normaal praten en er op wijzen heeft al die jaren niet geholpen. En schijnbaar heeft schreeuwen wel effect want eindelijk na zoveel jaar wordt er eindelijk gevoerd.

Dus ja, wie wordt er geloofd? en wat trekt meer kijkcijfers (want daar doen de nieuwszenders het voor, moet wel geld opleveren) aso scheldende mensen, en nog het liefst wanneer ze met de instanties op de vuist gaan.
Let wel: ik praat het niet goed...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 08:14

fransje23 schreef:
randalinpony schreef:

Eens. Zorgen voor goede woordvoerders, met een doordacht en duidelijk verhaal. Gedraag je fatsoenlijk, zowel tijdens demonstraties als op social media. Ga eens op de plek staan demonstreren waar de koers echt bepaald wordt: het provinciehuis, Den Haag. Bedenk in het oog springende acties die de sympathie van het publiek opwekken i.p.v. afkeer. Trek geen paashaaspakjes aan. Zorg dat de rust bewaard blijft in het gebied. Begin niet over "We wilden graag een vreedzame actie voeren door wat stro over de hekken te gooien. Voor de dieren is het immers ook Pasen, die willen ook wel eens een keer verwend worden. " (https://www.ad.nl/binnenland/vrouw-gewo ... ~a7d71fc9/) want ieder normaal denkend mens snapt dat een hert, paard of rund geen flauw benul van Pasen geeft en geen enkel belang heeft bij een groep demonstranten die massaal het gebied in trekt. (En met stro? :') ) Dat soort dingen....

Het doet allemaal weinig goeds voor de beeldvorming wat er nu gebeurt. En dat gaat alleen maar ten koste van de boodschap

En welke boodschap eigenlijk? Want het enige dat je hoort is dat actievoerders vinden dat het zo niet kan. Maar hoe het op lange termijn verder moet, daar hoor je ze verder niet over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 08:16

randalinpony schreef:
fransje23 schreef:

Het is toch wel echt heel erg daar.

Ook vanuit de lucht is wel zichtbaar dat er ook kuddes bij lopen die niet zo fijn eruit zien

Beide kanten worden gewoon belicht in de media. Er zijn genoeg (opinie)stukken die kritisch zijn te vinden. Een kleine greep:
https://www.trouw.nl/opinie/de-oostvaar ... ~a21caf01/
https://www.ad.nl/buitenland/cda-wil-da ... ~ad6d680e/
https://nos.nl/artikel/2221305-hooglera ... assen.html
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1739102 ... s-failliet
https://www.rtlnieuws.nl/nederland/dier ... ersplassen

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 08:45

In het grootste deel van de berichtgeving wordt vooral het standaard verhaal van Staatsbosbeheer herhaald. Het is echt zoeken naar de kritische stukken...

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 09:33

Tja Marie Anne, allemaal recente stukken, pas geschreven nadat de actievoerders al aandacht op het gebied hebben gevestigd.

En met grotendeels nog die mooie fotos van rondgevrete beesten erbij. De publieke opinie wordt voornamelijk door beelden bepaald.
Dat weet je best.

Het is daarom goed dat er grassrootsachtige verspreidingen van de huidige beelden plaatsvinden via social media.

Fransje schreef
Citaat:

Als ik een journalist was zou ik weten dat iedere partij zijn eigen belangen heeft, en zou ik onderzoek doen. Dan zou ik zeker niet klakkeloos de mening van 1 partij overnemen, maar in het gebied zelf naar de situatie gaan kijken. En dan zou ik ook weten dat overheden en wetenschappers niet per definitie de ethiek of het gelijk aan hun kant hebbben, ook al zijn ze welbespraakter, en die andere partijj emotioneler... Ik zou feiten onderzoeken. Bovendien zijn er kritische biologen en ecologen en die zou ik zeker naar de uitspraken van SBB laten kijken. Ik zou waarschijnlijk ook herkennen dat SBB spindokters of in ieder geval een goede Pr-man in dienst heeft.

Dan zou ik misschien ook fotos van het gebied zoals het nu is tonen. Die zijn echt op 1 hand te tellen in de media, en dode en verhongerde dieren worden er ook niet getoond. Maar ook bij de kritische stukjes van Marie Anne staan grotendeels nog Walhallafotos.

Als ik journalist was zou ik me in de zaak ingraven.

En dan was ik er achter gekomen dat er een boswachter is geweest, die ooit een stier doodschoot in de Oostvaardersplassen omdat het beest al dagen ergens vaststond en aan het creperen was, en de vossen hem levend aanvreten.
Dan zou ik onderzoek doen naar dit verhaal. Bijvoorbeeld om te achterhalen of het waar is dat Frans Vera deze stier dagenlang ging fotograferen en bovendien gezorgd heeft dat de boswachter die de stier doodschoot is ontslagen. Er zijn mensen die dit verhaal van de betreffende boswachter gehoord hebben.

Maar ik zou natuurlijk wel wederhoor doen, en Vera dit verhaal voorleggen. En SBB natuurlijk ook.

Kortom, er is voor journalisten nog genoeg te ontdekken over de OVP.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 09:40

Alane schreef:
1 en misschien 2e keer SBB en wetenschappers, maar na zoveel jaar dezelfde ellende?
dit is niet het eerst of 2e jaar dat er grote sterfte is, maar dit jaar wel extreem, en normaal praten en er op wijzen heeft al die jaren niet geholpen. En schijnbaar heeft schreeuwen wel effect want eindelijk na zoveel jaar wordt er eindelijk gevoerd.

Dus ja, wie wordt er geloofd? en wat trekt meer kijkcijfers (want daar doen de nieuwszenders het voor, moet wel geld opleveren) aso scheldende mensen, en nog het liefst wanneer ze met de instanties op de vuist gaan.
Let wel: ik praat het niet goed...

Er wordt gevoerd maar dat is dan uiteindelijk ook weer niet goed. Er mogen mensen mee met SBB het gebied in, er zijn gesprekken maar er is toch een grote groep die vooral komt om ergens gewoon tegen te zijn, tenminste dat gevoel krijg ik.
Eline heeft haar groep terug geroepen bij de demonstratie en is iets nuttigs gaan doen, lijkt mij beter.

Als ik zie hoe mensen die politie lopen uit te schelden als een stel dronken hooligans vraag ik mij oprecht af wat ze daarmee willen bereiken.

Idem mensen die herten de laatste eer gaan bewijzen met een knuffel. Als je daadwerkelijk respect heb gun je een dier die van nature schuw is gewoon de rust.

Ik lees wel regelmatig beide kanten maar denk dat als je ""anti-ovp" bent je natuurlijk al met een gekleurde bril kijkt. Dan is het niet snel kritisch genoeg. .

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 09:42

fransje23 schreef:

De boodschap is wel degelijk overgekomen. Dat snappen de meeste mensen wel. Het nieuws van het mislukte experiment met heel veel dierenleed tot gevolg, gaat de hele wereld over. En Nederland staat er weer eens gekleurd op. We weten het immers altijd zo goed, mensenrechten, dierenwelzijn, altijd naar anderen wijzen en nooit in de spiegel kijken .Gelukkig zijn er mensen, met meer of minder emoties, die nu niet opgeven. Nog wat stuiptrekkingen van de dwaze wetenschappers en het is voorbij. Helaas 10 jaar te laat en duizenden dode dieren verder. Doodgemarteld door een stel gekken. Bewondering en steun past voor de actievoerders. En niet het wetenschappelijke gezever waarmee iedere zgn discussie mee wordt overspoeld.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 09:49

misterA schreef:
fransje23 schreef:

De boodschap is wel degelijk overgekomen. Dat snappen de meeste mensen wel. Het nieuws van het mislukte experiment met heel veel dierenleed tot gevolg, gaat de hele wereld over. En Nederland staat er weer eens gekleurd op. We weten het immers altijd zo goed, mensenrechten, dierenwelzijn, altijd naar anderen wijzen en nooit in de spiegel kijken .Gelukkig zijn er mensen, met meer of minder emoties, die nu niet opgeven. Nog wat stuiptrekkingen van de dwaze wetenschappers en het is voorbij. Helaas 10 jaar te laat en duizenden dode dieren verder. Doodgemarteld door een stel gekken. Bewondering en steun past voor de actievoerders. En niet het wetenschappelijke gezever waarmee iedere zgn discussie mee wordt overspoeld.

Denk dat de actievoerders die werkelijk het verschil proberen te maken niet de luidschreeuwende en scheldende mensen die vooral veel aandacht willen zijn.

Ben ook benieuwd wat de toekomst van de ovp en de grote grazers zal zijn.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 10:01

Daar ben ik het mee eens. De echte acties vinden toch wat meer achter de schermen plaats. Maar de demonstraties zijn ook hard nodig om de media erbij te betrekken. En dat er hier en daar wat emoties zijn, so what. Het kan veel erger hoor. Dan denk ik aan de harde acties indertijd van het dierenbevrijdingsfront, het loslaten van duizenden nertsen. Ik moet er niet aan denken dat het nu ook zou gebeuren. Dus die paar arrestaties en wat scheldpartijen. Niet mijn ding maar het is niet anders en alles ruim binnen de perken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 10:17

randalinpony schreef:
Bovendien zijn er kritische biologen en ecologen en die zou ik zeker naar de uitspraken van SBB laten kijken. Ik zou waarschijnlijk ook herkennen dat SBB spindokters of in ieder geval een goede Pr-man in dienst heeft.

Ik lees ook stukken van kritische biologen en ecologen in de media. Ze zijn alleen misschien niet zo doorspekt met emotie als jij jou willen.
Verder denk ik dat geen professionele PR-man iets kan en wil betekenen voor die actievoerders. Omdat er teveel emotionele, ongeleide projectielen tussen zitten. En omdat je naam daar voorgoed van naar de knoppen gaat.

Citaat:
Dan zou ik misschien ook fotos van het gebied zoals het nu is tonen. Die zijn echt op 1 hand te tellen in de media, en dode en verhongerde dieren worden er ook niet getoond. Maar ook bij de kritische stukjes van Marie Anne staan grotendeels nog Walhallafotos.

Ik zie onder de foto's van actiegroepen anders ook aardig wat foto s waar geen verhongerde dieren op staan. Niet alle dieren zijn blijkbaar zwaar ondervoed. De vraag is dan: wat is de realiteit? Wat is een reëel beeld?

fransje23 schreef:
Idem mensen die herten de laatste eer gaan bewijzen met een knuffel. Als je daadwerkelijk respect heb gun je een dier die van nature schuw is gewoon de rust.

Godsamme ja.... Lig je als schuw dier je laatste adem uit te blazen, krijg je zo'n dolgedraaide dierenliefhebber om je nek. Dat vind ik nou erg. Dat mensen dat dierenliefde noemen. Het laat zien hoe weinig mensen nog van dieren begrijpen. Een wild dier heeft geen behoefte aan menselijke knuffels. Integendeel. En ze willen ook niet verwend worden omdat het Pasen is door een kudde demonstranten. Als we het dan toch over de media hebben: Dát mag dan ook wel in de krant van mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 10:24

randalinpony schreef:
Tja Marie Anne, allemaal recente stukken, pas geschreven nadat de actievoerders al aandacht op het gebied hebben gevestigd.

En met grotendeels nog die mooie fotos van rondgevrete beesten erbij. De publieke opinie wordt voornamelijk door beelden bepaald.
Dat weet je best.

Het is daarom goed dat er grassrootsachtige verspreidingen van de huidige beelden plaatsvinden via social media.

De berichten over de actievoerders zijn ook recent. Er wordt gesteld dat de berichtgeving gekleurd is. Ik heb wel wat beters te doen dan jaren terug te zoeken.

Ik heb ook wel foto's van karkassen gezien bij het nieuws hoor. Maar er is niet alleen maar ellende daar. Zelfs heel veel van de hier door actievoerders geplaatste foto's vielen gewoon heel erg mee.

Maar de media werkt nou eenmaal gewoon zo. Bij de berichten over de NVWA die de misstanden in de pluimveesector aan het licht bracht deze week stonden ook gewoon foto's van gezonde kipjes.
Je weet wel, die berichten waar al die heisa over was deze week, iedereen sprak er schande van, hoe ze met die kippen omgaan. Actie, bijvoeren, ultimatum! Of nee, wacht, toch niet, dat was bij de Oostvaardersplassen. Hier heb ik niemand over gehoord verder.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 10:41

Wat een krankzinnige lui, die doorgedraaide actievoerders, ze weten echt totaal niet meer wat ze aan het doen zijn en waarom.
Het gaat eigenlijk niet meer om de beesten, maar voornamelijk om hunzelf en hun doorgeslagen emoties die ze willen bevredigen, koste wat kost.

Hier op de Veluwe wordt elk jaar zo'n driekwart van de herten/reeën afgeschoten.
Op de Veluwe worden deze dieren ook lang niet zo oud dan in de OVP (zo'n 5 jaar ten opzichte van 7 a 8 jaar in de OVP)
De overgebleven dieren leven vooral in stress doordat hun veilige roedel is letterlijk is kapot geschoten.
Zo 'natuurlijk' is de Veluwe natuurlijk ook niet, daarom ook een zeer slecht idee om de OVP en de Veluwe te verbinden.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 10:42

Safina schreef

Citaat:
Ik zie onder de foto's van actiegroepen anders ook aardig wat foto s waar geen verhongerde dieren op staan. Niet alle dieren zijn blijkbaar zwaar ondervoed. De vraag is dan: wat is de realiteit? Wat is een reëel beeld?

3000 dode dieren.

Still counting.

Het reeele beeld is een kaalgevreten gebied, SBB die alleen maar bijvoert 'vanwege de publieke opinie' maar die luidkeels iets blijft raaskallen over een 'winterstand'.
Zonder dat voeren zouden er nog veel meer dieren omvallen. Maar dat is dus wel wat SBB wil!

Kortom, blijf vooral roepen dat er niets mis is daar.

Ik zie op de fotos die door Stichting grote grazers gemaakt zijn nogal wat karkassen en paarden met de heupbotten eruit.

Kennelijk is er dus wel, zoals door actievoerder al langer beweerd wordt, een verschil tussen de kuddes aan de rand van het gebied en die verderop waar het publiek niet bij mag komen?

Ik vond het wel opmerkelijk.

Safina schreef
Citaat:
Ik lees ook stukken van kritische biologen en ecologen in de media. Ze zijn alleen misschien niet zo doorspekt met emotie als jij jou willen.

Wow, suggestief.

Ik vraag nergens om emotie. Ik begrijp de emotie van de actievoerders, dat is totaal iets anders.

Ik ben wel blij dat steeds meer deskundigen zich uitspreken.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 10:45

Citaat:
De overgebleven dieren leven vooral in stress doordat hun veilige roedel is letterlijk is kapot geschoten.

Ja, dat zegt de Partij voor de Dieren.

Alleen wordt op de OVP de veilige roedel ook letterlijk kapot geschoten. Daar worden ook een hoop dieren afgeknald.
Dus wat is het verschil nu precies, behalve dat de dieren in de OVP eerst heel lang mogen verhongeren voor die kogel ze raakt.

Begrijp me goed, ik heb totaal niets tegen het beheren en beheersen van wild. Maar het argument is gewoon... raar.

En in een ecosysteem met predatoren is er ook stress en worden er ook beesten opgevreten. Gek verhaal, maar iedereen gaat toch een keer dood.

Ik ben trouwens ook benieuwd waar je die cijfers over de gemiddelde leeftijd in de OVP vandaan haalt?
Laatst bijgewerkt door randalinpony op 02-04-18 10:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 10:46

Barbet schreef:
Wat een krankzinnige lui, die doorgedraaide actievoerders, ze weten echt totaal niet meer wat ze aan het doen zijn en waarom.
Het gaat eigenlijk niet meer om de beesten, maar voornamelijk om hunzelf en hun doorgeslagen emoties die ze willen bevredigen, koste wat kost.

Die zitten er naar mijn indruk wel bij ja. Maar er zijn natuurlijk ook heel veel mensen die net zo kritisch zijn over de OVP, maar die met dat hysterische gedoe niks te maken willen hebben.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 10:49

misterA schreef:
Daar ben ik het mee eens. De echte acties vinden toch wat meer achter de schermen plaats. Maar de demonstraties zijn ook hard nodig om de media erbij te betrekken. En dat er hier en daar wat emoties zijn, so what. Het kan veel erger hoor. Dan denk ik aan de harde acties indertijd van het dierenbevrijdingsfront, het loslaten van duizenden nertsen. Ik moet er niet aan denken dat het nu ook zou gebeuren. Dus die paar arrestaties en wat scheldpartijen. Niet mijn ding maar het is niet anders en alles ruim binnen de perken.

Tuurlijk het veel erger, ze kunnen ook een bom onder een politiebusje plaatsen of een huis van een boswachter in de fik steken. Het ergste is nog dat ik vermoed dat een deel van die mensen dat nog terecht zou vinden ook.

Die scheldpartijen zijn schering en inslag en dragen niets bij. Watt voir nut heeft het die politieagenten voir van alles uit te maken? Vraag mij ook af of het bijdraagt aan het welzijn van de dieren, hysterisch schreeuwende mensen.

Een stilte actie had misschien ook betere aandacht getrokken. Of stille mensen met veel verschillende grote foto's van te magere of dode dieren. Een veld met houten kruisjes die voor elk dood dier een? Er zijn vast nog wel meer dingen te bedenken?