Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cinnepin

Re: Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 18:49

Over die ruiter op buitenrit, iedereen ziet toch dat dat meer mens is als paard, dat kan gewoon niet! Ook niet als het dier gezond was.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 09:58

Waar zien jullie dat?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 10:03

De story op insta.

Edit: het was het laatste filmpje in de story maar die is weg nu

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 10:11

Ah vandaar, bedankt! Ik heb geen Insta..zat al te kijken op Facebook.

Daar staat trouwens een paard met echt een afschuwelijke rug ter adoptie, volgens hun zeggen heeft ze daar geen pijn aan maar het ziet er echt extreem misvormd uit dus ik heb mijn twijfels er bij. (misschien niet terecht..geen idee)

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 11:04

Elisa2 schreef:
Ah vandaar, bedankt! Ik heb geen Insta..zat al te kijken op Facebook.

Daar staat trouwens een paard met echt een afschuwelijke rug ter adoptie, volgens hun zeggen heeft ze daar geen pijn aan maar het ziet er echt extreem misvormd uit dus ik heb mijn twijfels er bij. (misschien niet terecht..geen idee)

Die staat er al een mooi poosje. Zal ook niet meevallen om daar iemand voor te vinden denk ik.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 11:51

Ik kan me ook niet voorstellen dat dat dier geen pijn heeft.
En neem aan dat die als veulen er al niet goed uitzag.
Daar heeft niemand ooit de verantwoording voor afgelegd, pzb ook niet

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 11:57

In de advertentie staat dat die merrie met doorgezakte rug geschikt is als coaching paard. Maar ze smeren iedereen toch een contract aan waarin staat dat je de paarden niet mag gebruiken voor commerciële doeleinden, waaronder coaching? Lekker dubbel :+ .

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 13:29

Dat paard met de ingezakte rug blijkt zo geboren te zijn. Ben wel benieuwd hoe dat eruit heeft gezien ,
Maar als ik een beetje rondkijk op internet kan dat ook pas naar voren zijn gekomen toen het paard een jaar of 3 was. Nog sneu om een jong dier in te laten slapen , maar dit paard loopt nu al jaren zo rond....

Blijkbaar komt het wel vaker voor bij Arabieren , en aan haar hoofdje te zien zit er wel iets van volbloed in als ik het zo bekijk.

Ik vermoed gewoon een fokker zonder verstand van fokken dus gewoon hobbymatig.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 13:29

Heel dubbel inderdaad, ik vind het er maar zielig uit zien in ieder geval. Zou echt wel eens graag de mening van een dierenarts hierbij willen horen.

Zo'n rug kan ook zo misvormd zijn als er wat gebroken is, het lijkt inderdaad een arabiertje te zijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 13:49

Dreamboy schreef:
Ik zag op facebook een hele goede opmerking. Of de ruiter nu 85 kilo of 45 kilo weegt, op dit paard moet gewoon helemaal niet gereden worden. Verder vind ik het beneden de maat van degene die deze foto's gemaakt en geplaatst heeft om dat je op je 10 vingers na kan tellen dat er vervelende opmerkingen over de ruiter op komen. Het feit dat ze haar op een paard zetten is al niet handig, zeker als het diverse mankementen heeft, maar om het dan ook nog op social media te plaatsen is gewoon heel ondoordacht.

Inmiddels filmpje gezien, ben het ermee eens.

Op deze moet je sowieso geen ruiter zetten en al helemaal niet iemand die te zwaar is.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 16:42

Die doorgezakte rug ziet er uit als lordosis (wat overigens niet bij Arabieren voorkomt, hooguit soms bij Amerikaanse Arabieren maar daar zit dan stiekem een beetje saddlebred in). Wel vaker gehoord dat ze daar geen last van zouden hebben, maar ik vind het me toch moeilijk voor te stellen. Dieren met lordosis worden vaak zelfs gereden -O-

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 17:10

Ik zag op instgram dat er blijkbaar ook weer een paard terug is. Geen idee welke het is maar hij/zij gaat nooit meer weg staat erbij.

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 17:40

Dreamboy schreef:
Ik zag op instgram dat er blijkbaar ook weer een paard terug is. Geen idee welke het is maar hij/zij gaat nooit meer weg staat erbij.

Volgens mij is dat het oude paard van Calijn, Jade.
Die was volgens mij geblesseerd waardoor ze die ter adoptie aangeboden had als weidemaatje wat ik mij kan herrineren..

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 17:59

AmyJamess schreef:
Dreamboy schreef:

Volgens mij is dat het oude paard van Calijn, Jade.
Die was volgens mij geblesseerd waardoor ze die ter adoptie aangeboden had als weidemaatje wat ik mij kan herrineren..

Ah oke. Ik moet zeggen dat ik die Dropshot toch wel een heel knap paard vind. Maar is blijkbaar zo getraumatiseerd dat hij niet gereden kan worden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 10:34

amyz schreef:
Die doorgezakte rug ziet er uit als lordosis (wat overigens niet bij Arabieren voorkomt, hooguit soms bij Amerikaanse Arabieren maar daar zit dan stiekem een beetje saddlebred in). Wel vaker gehoord dat ze daar geen last van zouden hebben, maar ik vind het me toch moeilijk voor te stellen. Dieren met lordosis worden vaak zelfs gereden -O-

Ah dankjewel, weer wat geleerd.

Ik kan me ook echt niet voorstellen dat mensen op zo'n rug zouden willen gaan zitten..dat lijkt me echt niet gezond.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 10:45

Dat heet toch gewoon swayback? Is idd vaak aangeboren

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 10:51

Wij noemen het hier altijd badkuiprug :')

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 10:59

Cayenne schreef:
Wij noemen het hier altijd badkuiprug :')

Ja wij ook, of noemen het een hangmat

Ooit een Friese merrie bij ons op stal gekomen met ook zo´n rug. Had ook al veel veulens gehad.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 11:06

Ja bij Friezen zie je dat inderdaad ook weleens maar dan lijkt het enorm doorgezakt. Deze pony bij PZB is echt misvormd.

Nouja, het zijn natuurlijk sowieso misvormingen en het zal per paard wel verschillen in hoe het er uit ziet.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 11:24

Naar wat ik begreep zat het bij dat paardje echt in de lijn, enorme weke ruggen.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 12:38

kiki1976 schreef:
Naar wat ik begreep zat het bij dat paardje echt in de lijn, enorme weke ruggen.

Maar dan is het toch echt eigenlijk al een no go om die lijn verder mee te nemen in de fokkerij?

Het dier is de dupe geworden van iemand die duidelijk geen verstand heeft van fokken.

Natuurlijk zijn er ook rassen waarbij je het meer ziet zoals Friezen met name als ze ouder worden. Mijn oude Fjord die 13 nakomelingen op de wereld heeft gezet heeft slechts een lichte vorm van ingezakte rug , maar eigenlijk heeft ze meer een hangbuik ontwikkeld. Maar verder ziet ze er op haar 23 jarige leeftijd nog uit als een paard tussen de 15 en 20. Bijzonder hoe het ook erg kan verschillen per ras.

Maar de merrie Jane kreeg ik zelf al meerdere malen doorgestuurd met de vraag of dit wel normaal was. Het roept in ieder geval veel vragen op.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 12:44

Maar ze is er inmiddels 11 jaar mee geworden. Als ze er echt pijn aan heeft laat je haar niet zolang lijden lijkt mij.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 14:12

Je zag haar op filmpjes van de nieuwe pp ook voorbij komen en in beweging ziet ze er best normaal uit.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 15:20

Maar toch snap ik dat mensen zo een paard niet snel als weidemaatje willen. Je moet er wel elke dag naar kijken en kan flink commentaar krijgen van anderen of voorbijgangers etc.

Wij hadden onze oude merrie terug gekocht die erg verwaarloosd was. We stonden in pension en ze kwam op een wei waar gelukkig niet veel mensen langs kwamen, maar je zou er de db om hebben gebeld, terwijl wij juist haar hebben opgeknapt. Ging gelukkig ook snel.

Zag nu ook weer hun verhaal over herplaatsen en daarin zie je duidelijk dat ze hier flink meelezen.
Het is volgens mij ook die Carlijn die de fb bijhoudt, want ergens reageerde ze en schreef in "ik" vorm over dat paard.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 16:41

Zebrastreep schreef:
kiki1976 schreef:

Maar dan is het toch echt eigenlijk al een no go om die lijn verder mee te nemen in de fokkerij?

Het dier is de dupe geworden van iemand die duidelijk geen verstand heeft van fokken.

Natuurlijk zijn er ook rassen waarbij je het meer ziet zoals Friezen met name als ze ouder worden. Mijn oude Fjord die 13 nakomelingen op de wereld heeft gezet heeft slechts een lichte vorm van ingezakte rug , maar eigenlijk heeft ze meer een hangbuik ontwikkeld. Maar verder ziet ze er op haar 23 jarige leeftijd nog uit als een paard tussen de 15 en 20. Bijzonder hoe het ook erg kan verschillen per ras.

Maar de merrie Jane kreeg ik zelf al meerdere malen doorgestuurd met de vraag of dit wel normaal was. Het roept in ieder geval veel vragen op.

Helemaal met je eens hoor! Moet je ook niet mee willen fokken in mijn ogen.
Merrie was 18 toen ze bij ons op stal kwam en had 15 veulens gehad.
Ze moest toen weer opnieuw onder het zadel (enkel als 3 jarige onder het zadel geweest) en is vekocht als rijpaard